abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:44:15 #130
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35815386
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]

En wow wat een reacties verder Nekto heel erg bedankt voor je uitleg, al werd ik er wat draaiering van

Even een check, ik ben al aan de volgende som begonnen en wil even weten of ik goed onderweg ben

Los op: x^2 + x = 4x + 28

x^2 + x = 4x + 28 (-4x)
x^2 -3x = 28 (-28)
x^2 -3x - 28 = 0

Dan uit nekto's verhaal het a+b=c en a*b=d

a+b = c (-3)
axb = d (-28)

wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje

Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
Beetje puzzelen kom je er wel. Als het beide een negatief getal weet je wel dat van a en b eentje negatief is, en eentje positief. In dit geval is het -7 en 4.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35815408
Als je het linkerdeel tussen haakjes gaat zetten, wil je 2 getallen hebben op zo'n manier, dat als je ze optelt, je het getal wat voor de x staat hebt, en vermenigvuldigt, het enkele getal...

Dus in dit geval wil je 2 getallen hebben die: opgeteld 5 en vermenigvuldigt -6 zijn...
dus -1 en 6 zijn geschikt...

Werk (x-6)(x+1) maar eens uit, haal de haakjes maar weer weg, en je hebt (als het goed is) je eerste vergelijking weer
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:45:13 #132
87694 Robin__
letitredno
pi_35815415
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:

[..]

Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten). Maar misschien is wat extra uitleg eromheen wel handig. Misschien ook niet. We merken het wel als hij nog reageert
Ik ben goed voor een aardige discussie zie ik

Ik ben wel bekend met het papagaaienbek verhaal (vorig jaar ergens) en mn natuurkunde leraar heeft ooit tussen neus en lippen door gemeld dat dat hetzelfde is als 'x(y + z) = xy + xz' Maar de toepassing op deze manier, 2 sets haakjes achter elkaar = 0 is in de les iniedergeval nooit behandeld.. er is eigenlijk gewoon helemaal niets uitgelegd (das nieuw ofzo? en in een lokaal met geluidsniveau kinderboerderij op vrijdag middag 3 uur lukt het mij ook echt niet zelf een nutige vraag te formuleren.. de helft van de aanwezigen (vrijwillig) komt alleen zodat ze niet op stage hoeven te zijn maar kunnen lullen met klasgenoten)
pi_35815709
De meesten denken dat het ze niet duidelijker wordt als ze de toepassing van het distributiviteitsaxioma x(y + z) = x*y + x*z wordt uitgelegd. Maar dat komt eigenlijk vooral door de naam en de onwil. Want feitelijk is het dat gewoon. En distributiviteit komt op allerhande plekken terug in de wiskunde.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:59:10 #134
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35815775
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef Litso het volgende:

[..]

Makkelijker, wiskundig sowieso veel verantwoorder, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik beter wiskunde kan dan jij (integendeel, ik ben bang dat mijn kennis het snel af laat weten).
wat studeer je dan?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:11:27 #135
87694 Robin__
letitredno
pi_35816102
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:56 schreef Nekto het volgende:
distributiviteitsaxioma
Dat woord uitgesproken door mijn wiskunde lerares lijkt me zwaar humor

Ik blijf dit topic zeker volgen, misschien steek ik er nog wat van op, of kan ik zelf eens iemand helpen, al gaan de meeste vragen hier mij voorlopig zwaar de pet te boven. Ik volg trouwens een opleiding werktuigbouwkunde, mbo, niv 4, 3e jaar. Dit jaar alleen maar een of ander competentie gestuurd bullshit project en sporadisch een les pneumatiek of autocad. Op vrijdag middag dus 2 uur natuurkunde en 2 uur wiskunde voor hbo doorstroom.. en schijnbaar is de tijd dat ik lekker achterover kan leunen en toch goede cijvers halen nu toch voorbij (ben er zowaar een beetje blij om )

Thanks voor de uitleg
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:17:36 #136
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35816268
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:59 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat studeer je dan?
Digitale Communicatie. Ik vind wiskunde wel interessant maar ik ben er niet super goed in.
  woensdag 8 maart 2006 @ 13:23:23 #137
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_35842356
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]

a+b = c (-3)
axb = d (-28)
Omdat de vermenigvuldiging ' x ' teveel lijkt op de variabele x, vriendelijk doch dringend het verzoek het de vermenigvuldigings ' x ' niet te gebruiken. axb betekent a vermenigvuldigd met x vermenigvuldigd met b. Jij bedoelt ab.
quote:
wat dan word
(x a)(x b) = 0 En dan vervolgens het antwoord maar dat is een eitje
Wat bedoel je met ' (x a)(x b) = 0 '. Het lijkt allemaal onbelangrijk, maar netjes werken in de wiskunde is erg belangrijk. Alles heeft een betekenis, dus wees precies.
quote:
Klopt dit tot zo ver? En er is dus geen andere manier, behalve een beetje puzzelen, om A en B te vinden?
abc-formule: x1,2=(-b±SQR(b2-4ac))/2a
Uitgaande van x2 -3x - 28 = 0 geeft dit
a=1
b=-3
c=-28
Invullen levert dan
x1,2=(3±SQR(9-(-112)))/2
x1,2=(3±11)/2
x1=(3-11)/2=-4 en x2=(3+11)/2=7
pi_35844366
De abc- of wortelformule leidt vaak tot dom toepassen. (En is zeker niet altijd sneller.) Ik heb vaak wel esthetische voorkeuren voor ontbinden, en daar zie je ook sneller dat het goed is.
pi_35846498
x^2 + 5x - 6 = (x-6)(x+1)

Je gebruikt hier de volgende regel, die alleen bij tweedegraads vergelijkingen werkt.

Je hebt de vorm x^2 + Qx - P
Nu moet je 2 getallen vinden, die opgeteld Q zijn, en vermenigvuldigd P. Als het goed is, is dit de regel. Waarom het zo is, vraag het me niet, dat is gewoon zo :p
Dus bij jou moet je 2 getallen vinden, die opgeteld 5 zijn, en vermenigvuldigd -6.

Beetje puzzelen, en dan kom je op -1 en 6
-1 * 6 = -6
-1 + 6 = 5

Je vergelijking is daardoor (x-6)(x+1)=0

Hier vermenigvuldig je 2 getallen met elkaar, die dan 0 zijn.
Dat kan alleen maar als 1 van die 2 getallen nul is.
Dus
x - 6 = 0
of
x + 1 = 0
x is dus 6 of -1.
En dat klopt, dat zie je ook als je 'm plot in je rekenmachine...

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent

__
Zoo, dan had ik zelf ook nog een vraag

Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_35846695
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:
Ik ben aan het bewijs bezig dat Pi irrationaal is. Ik ben al een aardig eind gekomen, maar er zijn nog veel stappen waar ik geen kaas van kan maken
Heeft iemand hier een goede bron voor, waar het bewijs goed staat beschreven? Google geeft weinig

Erg goed boek. Goed leesbaar voor leken, tevens zeer interessant voor vakmensen.
pi_35846769
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:16 schreef Market_Garden het volgende:

En dat klopt, dat zie je ook als je 'm plot in je rekenmachine...
quote:
Ik neem aan dat je dit bewijs van Ivan Niven hebt gevonden.

Dat is een elegant bewijs, ik heb het ooit gesnapt (was volgens mij ook niet zo moeilijk), maar het helemaal uittypen, dat wordt me te veel werk, dus zeg waar je vastloopt. Let op de notatie f<sup>(2)</sup> betekent de tweede afgeleide van f, etc. (De rest lijkt me wel duidelijk).

Onderstaand boek bevat ook een goed volgbaar bewijs van de irrationaliteit van Pi (en nog andere elegante bewijzen):

[ Bericht 11% gewijzigd door Nekto op 08-03-2006 15:43:15 ]
pi_35852893
Wiskunde - primitiveren:

Omdat ik de oppervlakte moet uitrekenen van een bepaald gedeelte onder een grafiek, heb ik een integraal opgesteld. Om die integraal op te lossen moet ik de volgende functie primitiveren:

f(x) = 100 * 0,998x

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen en wat de uitkomst is? Ik heb zelf wel wat zitten klungelen, maar op het goede antwoord kwam ik niet.
Bedankt alvast !
Woei!
pi_35853301
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Floriz87 het volgende:
Wiskunde - primitiveren:

Omdat ik de oppervlakte moet uitrekenen van een bepaald gedeelte onder een grafiek, heb ik een integraal opgesteld. Om die integraal op te lossen moet ik de volgende functie primitiveren:

f(x) = 100 * 0,998x

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen en wat de uitkomst is? Ik heb zelf wel wat zitten klungelen, maar op het goede antwoord kwam ik niet.
Bedankt alvast !
Als je een exponent differentieert met als grondgetal ongelijk aan e krijg je: f(x) = g^x -> f'(x) = ln(g).g^x

Vang die ln(g) op en je hebt je primitieve.
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_35853460
Haha, sorry, maar khad echt een hele domme fout gemaakt. Ik had de primitieve wel goed, de fout zat ergens anders. Mijn excuses .
De primitieve is btw: F(x) = ( 100 / ln0,998 ) * 0,998^x

Bedankt iig!
Woei!
pi_35855234
Nog even over mijn experiment met insuline.

Ik heb dus insuline, 3 ml geregeld. Die gaan we onder andere samenvoegen met pepsine en dan gaan we bij de drie stoffen die we dan hebben kijken hoe ze uitlopen bij papierchromotografie.
Ik wil dus gaan aantonen dan insuline wordt aangetast door het maagsap.

Dus 1x bij insuline, 1x bij pepsine en HCL en 1x bij insuline met pepsine en HCL.

Ik zit alleen met 2 vraagjes. Ik heb 3 ml, dat is voor insuline best veel, maar kan ik daar wel papierchromotografie mee doen? Of moet ik het dan eerst verdunnen?

En welke loopvloeistof moet ik nemen? Alvast erg bedankt

[ Bericht 7% gewijzigd door WyBo op 08-03-2006 20:37:50 ]
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:02:45 #146
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_35857979
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:20 schreef Nekto het volgende:
De abc- of wortelformule leidt vaak tot dom toepassen. (En is zeker niet altijd sneller.) Ik heb vaak wel esthetische voorkeuren voor ontbinden, en daar zie je ook sneller dat het goed is.
In de praktijk zijn de oplossingen zeer zelden gehele getallen. Formules gebruik je juist om dom toe te passen. Je moet nadenken over welke formule je moet toepassen.
pi_35871347
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:57 schreef WyBo het volgende:
Nog even over mijn experiment met insuline.

Ik heb dus insuline, 3 ml geregeld. Die gaan we onder andere samenvoegen met pepsine en dan gaan we bij de drie stoffen die we dan hebben kijken hoe ze uitlopen bij papierchromotografie.
Ik wil dus gaan aantonen dan insuline wordt aangetast door het maagsap.

Dus 1x bij insuline, 1x bij pepsine en HCL en 1x bij insuline met pepsine en HCL.

Alleen welke loopvloeistof moet ik nemen? Met ammonia of is loopvloeistof met ethanol of alcohol beter? Alvast erg bedankt
Niemand die mij kan of wil helpen?
pi_35872001
Pfff, ik zit even te denken, misschien dat je op chemieforum.nl meer respons krijgt, ik weet hier verder ook niet zoveel vanaf..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_35881487
Iemand enig idee hoe ik dit vereenvoudig?

http://img417.imageshack.us/my.php?image=sommetje4uu.jpg
Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
Woei!
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:39:18 #150
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35883015
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:

Ben echt in n00b-bui vandaag. Weet niet hoe ik met computers en wiskunde om moet gaan.
Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?
pi_35883113
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:54 schreef Floriz87 het volgende:

• Onder een noemer brengen
  • Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Dus, zorg eerst dat je in de noemer van de grote breuk eens één breuk in plaats van een som krijgt, en deel dan.
  • pi_35884772
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:39 schreef Litso het volgende:

[..]

Een noob-bui? Jij komt hier met de huiswerkvraag, dus is het logisch dat je er zelf ook even wat energie in steekt. Ik snap de vraag nu iig niet, dus misschien is het verstandig dat je zelf even uitzoekt hoe je dit wat beter kan formuleren?
    Ik bedoel te zeggen dat ik het inzicht vandaag ff mis. Zit er nu al tijd mee, maar krijg hem niet opgelost. Duidelijker geformuleerd krijg ik hem denk ik niet. Misschien als ik hem uitteken en vervolgens inscan . Geen idee hoe ik dat met de computer moet doen...

Maar reactie op de post hiervoor: Inderdaad zag ik dat nu net dus ook. Maar ik krijg er niet eens een normale breuk van. Je kan die 1 toch niet zomaar bij die teller optellen? Want wil je breuken op kunnen tellen, dan moet wel de noemer gelijk zijn. En kheb geen idee hoe ik die gelijk moet krijgen.
    Woei!
    pi_35884836
    Teller en noemer vermenigvuldigen met hetzelfde. En 1 = 1/1 = a/a = (b+q)/(b+q) = patat/patat.
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:03:27 #154
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35887439
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:41 schreef Nekto het volgende:
  • Onder een noemer brengen
  • Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
  • Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.
    Het makkelijkste is denk ik het eenheidselement gebruiken: x*1 = x. Als je met 1 vermenigvuldigt, verandert de breuk niet. Vermenigvuldig met (1+x)/(1+x). Dat doe je door zowel teller als noemer ermee te vermenigvuldigen. Pas distributiviteit goed toe in de noemer, en je bent klaar.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:14:20 #155
    88849 Extend
    Nee vast niet...
    pi_35887778
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 19:03 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Snap niet hoe je met die hints wat kunt doen hier.
    Het makkelijkste is denk ik het eenheidselement gebruiken: x*1 = x. Als je met 1 vermenigvuldigt, verandert de breuk niet. Vermenigvuldig met (1+x)/(1+x). Dat doe je door zowel teller als noemer ermee te vermenigvuldigen. Pas distributiviteit goed toe in de noemer, en je bent klaar.
    Werd toch net ook gezegd?
      donderdag 9 maart 2006 @ 19:19:14 #156
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35887935
    quote:
    Werd toch net ook gezegd?
    Waar precies? "En 1 = 1/1 = a/a = (b+q)/(b+q) = patat/patat." komt erg uit de lucht vallen.
    pi_35888714
    Eendere methode komt (vrijwel) op hetzelfde neer. Doch, als hij de ene uitleg wel snapt, maar de andere niet, dan kan dat alleen maar baatzaam zijn.
    pi_35895058
    Nee, de hints zijn iets te ingewikkeld. Ik zal het morgen wel even aan mijn wiskundeleraar vragen, het is wat moeilijk alles uit te schrijven zoals ik het gedaan heb. Anders hadden jullie even aan kunnen wijzen waar het fout ging.
    Bedankt iig, kheb weer wat inzichten opgedaan .
    Woei!
    pi_35895980
    Goed, er zijn verschillende mogelijkheden… ik zal eens een ASCII-art oplossing aanreiken.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    -------
         1
    1 + ---
        1+x

De ‘noemer’ onder een noemer brengen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    --------
    1+x    1
    --- + ---
    1+x   1+x

Wat gelijk is aan:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    --------
    2+x
    ---
    1+x

Delen door een breuk, vermenigvuldigen met het omgekeerde:

1
    2
    3
        1+x
    ----------
    (1+x)(2+x)

Dus: 1/(2+x)

Anders:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       1
      ---
      1+x
    -------
         1
    1 + ---
        1+x

Breng van de noemer van de teller (i.e. 1/1+x bovenin) direct in de noemer:

1
    2
    3
    4
    [code]
       1
    -------
    1+x  + 1

Is ook 1/(2+x)
    pi_35898206
    Je wordt bedankt! Erg overzichtelijk! Nu weet ik gelijk hoe voortaan formules kan 'digitaliseren'. Bovendien snap ik de vereenvoudiging ook nog eens !
    Woei!
      donderdag 9 maart 2006 @ 23:58:51 #161
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_35898333
    quote:
    Endotherme reacties

Hoe komt het dat als je barium….. en ammonium……. met elkaar mengt dat het kouder wordt!!!?????!!??!?!?!?!?!

De antwoord op die vraag is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Nee? Nee, nauw misschien toch wel.

In oplossing gaan is niet echt een chemische reactie, dus als je echt een reactie wilt blijven alleen processen waarbij een gas vrijkomt over.....

Het “ontstaan” of “verdwijnen” van warmte kan je uitleggen met de begrippen enthalpie en entropie.
    Wat houd dit in? Enthalpie staat voor de hoeveelheid energie die door de molecuul is opgenomen.

Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem
    Dat betekend dus dat entropie staat voor hoe ordelijk je moleculen gerangschikt zijn, dus of ze in een mooi rooster zitten of lekker door elkaar aan ’t zweven zijn. Zeg maar hoe groter de ruimte tussen de moleculen hoe groter de entropie.

Men heeft ook ooit de deze mooie formule bedacht: ΔG= ΔH – TΔS

Bij een spontaan endotherm proces zal de G altijd afnemen, in een endotherme reactie neemt de enthalpie(ΔH) toe, vind je ’t gek, de energie moet toch ergens naartoe. Dus ΔG is negatief, ΔH is positief, dus moet TΔS wel heel positief zijn, namelijk (│ΔG+ΔH│)

Dat is allemaal wel mooi en aardig maar wat is die TΔS dan? De T staat voor temperatuur in kelvin en ΔS staat voor de entropie. Aangezien er zoiets bestaat als ’t absolute nulpunt moet T wel positief zijn en dus is ΔS ook positief.

Dat verklaart ook waarom de stoffen kouder worden als er een gas vrij komt. “Echt waar?? Vertel eens waarom dan?”

Kijk de beginstoffen waren allemaal zouten, die zitten allemaal netjes in kristalroosters, de Entropie is dus laag. Maar als ze met elkaar reageren dan veranderen ze in gassen, vloeistoffen en zouten. Dus van 2 geordende stoffen ga je naar meerdere ongeordende stoffen ΔH neemt toe, denk aan de vanderwaals bindingen die verbroken moeten worden, dat kost ook energie.ΔS neemt toe, je gaat namelijk van een geordende zaak naar een warboel. Omdat de T min of meer constant is en ΔS heel groot is zal er dus veel energie worden opgenomen uit de omgeving en wordt ’t dus kouder.
    Is de inhoud een beetje goed van dit stukje tekst, of staat er echt grote fouten in. Jullie hoeven niet te kijken naar spelfouten e.d.
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_35922153
    " Zeg maar hoe groter de ruimte tussen de moleculen hoe groter de entropie." ? Da's toch echt niet waar. De entropie is gedefinieerd als S=k*log(O), waarbij O je vertelt op hoeveel manieren je de verzameling kunt rangschikken. Een evenwicht komt dan overeen met een maximale entropie.

Ik weet trouwens niet waar het stukje voor bedoelt is, maar je schrijfstijl laat nogal te wensen over, voor het geval je het hebt geschreven om anderen het uit te leggen
    pi_35957038
    Ik moet voor Scheikude P.O. een practicum doen. We moeten dus een Ester maken..
    De stof die ik moet maken is 2-propylmethanoaat. Dit geeft toch deze reactie...
    propanol + methaanzuur >>> 2-propylmethanoaat + water
    (evenwichtsreactie)
    Klopt dit?
    pi_35959260
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 23:55 schreef Crazykill het volgende:
    (evenwichtsreactie)
    Klopt dit?
    tvp, antwoord volgt
      zondag 12 maart 2006 @ 13:04:36 #165
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35963269
    quote:
    (evenwichtsreactie)
    Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.
    pi_35965324
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 13:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Bij propanol weet je niet waar de alcoholgroep zit, de naam is dus niet volledig. Verder ziet het er goed uit.
    Hoe bedoel je ?

Oja, hoe kan ik berekenen hoeveel propanol en methaanzuur ik nodig heb om 2mL ester (2-propylmethanoaat) te krijgen?
      zondag 12 maart 2006 @ 15:02:39 #167
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35965646
    quote:
    Hoe bedoel je ?
    De alcoholgroep kan zowel aan een de middelste C (2-propanol) als aan een C aan de zijkant (1-propanol) zitten. In dit geval wil je methanoaat aan de middelste C hebben, dus kies je voor 2-propanol.
    quote:
    Oja, hoe kan ik berekenen hoeveel propanol en methaanzuur ik nodig heb om 2mL ester (2-propylmethanoaat) te krijgen?
    Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.
    Als het om een ester in oplossing gaat, heb je de gewenste molariteit nodig om bij mol te komen.
    Als je het aantal mol 2-propylmethanoaat weet, neem ik aan dat je de rest zelf weer kunt
    pi_35966953
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 15:02 schreef GlowMouse het volgende:
    Weet je zeker dat de ester vloeibaar is, dat je hem in mL meet? Zoja, dan heb je de dichtheid nodig om naar massa te gaan. Via massa kun je via molaire massa naar aantal mol.
    Als het om een ester in oplossing gaat, heb je de gewenste molariteit nodig om bij mol te komen.
    Als je het aantal mol 2-propylmethanoaat weet, neem ik aan dat je de rest zelf weer kunt
    Uhmm ja, dat zei de leraar wel

C4H8O2
    dichtheid = 0.904
    Volume = 2 ML
    M = 2*0,904 = 1,808 gram

Mol. massa = 88.106
    aantal mol = 1,808 / 88.106 =0.020 mol

C3H8O+HCOOH >>> C4H8O2+H2O

mol massa:
    C3H8O = 60.09
    HCOOH = 46.02

Uhmm hier zit ik dus vast, ik snap niet zo goed hoe je dan die 2mL kunt krijgen.. (ik begrijp deze onderwerp niet zo goed )

(Je hoeft die berekening niet te doen voor me hoor alleen ff uitleggen hoe ik het moet doen )
      zondag 12 maart 2006 @ 15:53:45 #169
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35967167
    Hier en daar missen wat eenheden, maar ik ga er even vanuit dat al je berekeningen tot nu toe kloppen.

Je zei al dat het om een evenwichtsreactie ging. De volgende stap is daarom het opstellen van de evenwichtsvoorwaarde. Je hebt daarbij de evenwichtsconstante nodig. Daarna is het een kwestie van oplossen.
    pi_35967708
    Is er geen andere manier om het te berekenen, want ik heb de evenwichtsconstante niet. :

Edit: De Kz van HCOOH staat wel in Binas, maar kan ik die ook gebruiken?

[ Bericht 17% gewijzigd door Crazykill op 12-03-2006 16:20:32 ]
      zondag 12 maart 2006 @ 16:23:50 #171
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_35968178
    quote:
    Is er geen andere manier om het te berekenen, want ik heb de evenwichtsconstante niet.
    In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.
    Een andere manier is om dmv de temperatuur de evenwichtsreactie toch zoveel mogelijk naar rechts te laten verlopen, maar je weet dan niet of de reactie voor 5 of voor 99% verloopt.
    quote:
    Edit: De Kz van HCOOH staat wel in Binas, maar kan ik die ook gebruiken?
    Nee.
    pi_35968774
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 16:23 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

In enkele gevallen wel, maar hier lijkt me het lastig. Je kunt alleen aan evenwichten rekenen als je de evenwichtsconstante hebt. Zonder die constante kun je er wel aan rekenen, maar dan moet je het evenwicht verstoren door een beginstof weg te nemen. Omdat je C4H8O2 over wilt houden, zou dat water zijn.
    Een andere manier is om dmv de temperatuur de evenwichtsreactie toch zoveel mogelijk naar rechts te laten verlopen, maar je weet dan niet of de reactie voor 5 of voor 99% verloopt.
    Ja inderdaad, we moeten zoutzuur toevoegen waardoor water word ontrokken. Dus de evenwicht gaat naar rechts waardoor we de ester overhouden.

Maar ik dacht dus...
    De verhouding is 1:1
    C3H8O + HCOOH >>>> C4H8O2 + H2O
    0,020 mol C4H8O2 had ik nodig
    Dus C3H8O en HCOOH moeten ook 0,020 mol zijn.
    Als ik dan uitreken hoeveel gram 0,020 mol C3H8O en HCOOH zijn, dan weet ik toch hoeveel ik nodig heb? Of klopt dit niet?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')