Thnx voor je hulp/moeite !quote:Op zondag 12 maart 2006 17:10 schreef GlowMouse het volgende:
Dat klopt.
1 2 3 | - + ------ + --------- x x+1 x-2 |
Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de tellerquote:Op maandag 13 maart 2006 20:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een breuk probleem
ik moet een breuksplitsen namenlijk
x − 5
------------
x^3 − x^2 − 2x
nu ben ik tot hier gekomen
[ code verwijderd ]
maar ik kan nu niet verder want ik zit met drie variabelen?
hoe los ik dit op
ik heb dezelfde methode gebruikt.quote:Op maandag 13 maart 2006 21:51 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Je moet die breuken met A, B en C onder een noemer brengen. Dan krijg je in de teller
A (x + 1)(x - 2) + B x(x - 2) + C x(x + 1).
De haakjes moet je zelf even uitwerken. Het moet dan gelijk zijn aan x-5 voor zekere waarden van A, B en C. Je moet ze dus zodanig kiezen dat de coefficient van (A+B+C)x^2 gelijk is aan 0, ofwel A+B+C=0. Ditzelfde moet je doen voor de coefficient van x en de constante term. Dan krijg je drie lineaire vergelijkingen in 3 onbekenden die je wel kunt oplossen.
Daarom moet je ook de methode gebruiken die ik gepost heb, minder kans op rekenfouten.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb dezelfde methode gebruikt.
maar ik zie nu wat ik fout deed ik ben de x bij C vergeten
en dan krijg je dat A=B wat dus niet met het antwoordt overeenkomt
en ik kom er dan nog niet uit
dat A= 5/2 heb je zo daarna doe ik
0=A+B+C
-5/2=B+C B=-C-5/2
-5/2=-C-5/2+C
0=-C+C
0=0
maar daar kan ik zo weinig mee![]()
Je wil het maximum van Q weten, dus met andere woorden, de waarde waarbij de afgeleide van Q nul is(dan heb je nl. een (plaatselijk) minimum of maximum...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?![]()
Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:54 schreef el-Fenomeno het volgende:
Ik moet het maximum weten van de formule: Q= -20A + 12A^2 - A^3. Ik wil graag gebruik maken van de ABC formule, maar ik heb geen idee hoe ik dat doe. Kan iemand me helpen?![]()
Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:53 schreef Doderok het volgende:
[..]
Een maximum (of minimum) vind je door de afgeleide te berekenen en de nulpunten ervan te bepalen.
-20+24A-3A2=0
Bepalen van die nulpunten doe je met de ABC formule. Je bepaalt de nulpunten, vult deze in in de oorspronkelijke formule en berekent de waarde Q
Dan krijg je het lokaal maximum en minimum. Als A naar -oneindig gaat wordt het maximum natuurlijk +oneindig en omgekeerd voor a gaande naar +oneindig wordt het minimum -oneindig
-20+24A-3A2=0 ofquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:08 schreef el-Fenomeno het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar hoe moet je dat precies invullen in de ABC formule. Je moet toch wat doen met de formules: ax^2+bx+c=0, x=(-b+wortel D)/2a, x=(-b-wortel D)/2a en D=b^2-4ac? Hoe moet ik dat precies invullen?
Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:39 schreef Doderok het volgende:
[..]
-20+24A-3A2=0 of
-3A2+24A-20=0
dan is a=-3
b=24
c=-20
D=242-4*60=336
x1=(-24+wortel 336)/(-6)=0.94495..
x2=(-24-wortel 336)/(-6)=7.05505..
Invullen geeft voor Q1=-9.0276..
Q2=105.0276..
b ontbreekt niet, b=0quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:00 schreef el-Fenomeno het volgende:
[..]
Thnx, ik snap het. Wat gebeurt er als je de formule f(x) = x^3-3x-4 hebt? De afgeleide is dan 3x^2-3, maar de b van de ABC formule ontbreekt en daardoor kun je de D niet uitrekenen.
Een complexe wortelquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:45 schreef mrbombastic het volgende:
http://www.hhofstede.nl/bewijzen/cardano.htm
Hoe komt het dat dat je zo'n opdracht moet doen je geen idee hebt hoe je het aan moet pakken? Hadden jullie dit moeten weten? Kan de leraar of het lesboek geen uitleg bieden?quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:34 schreef mariekesmulders het volgende:
Zijn er scheikundigen in de zaal? Want:
Wij moeten voor scheikunde een opdracht doen met wasmiddelen als Vanish, Tricel,Sil,...Allemaal producten die bij oplossen zorgen voor zuurstofproductie. We hebben allemaal proefjes gedaan, waardoor blijkt dat niet alle vlekken waarvan wordt beweerd dat ze eruit gaan met deze " wondermiddelen" er ook werkelijk uitgaan. Motor-olievlekken en markkerstif blijken bijvoorbeeld niet uit kleding te gaan door de stukken stof, net als in de reclame, in een warm sopje te hangen. Slaolie, rode wijn en grasvlekken gaan w'el redelijk tot goed uit de kleding. Wij moeten nu verklaren wat de invloed van het vrijkomen van zuustof op het verwijderen van vlekken is. We hoeven dus niet de hele werking van de zeep te verklaren, omdat dat te moeilijk was voor ons (redoxreacties )
Iemand die kan helpen? Dit wordt een ramp zonder hulp van iemand die ons kan duidelijk maken hoe het precies zit!!
dus:::::
HELP!!!!!
Groetjes,
Kim en Marieke
Ok, maar waarom?quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:15 schreef thabit het volgende:
Omdat bij differentieren w naar voren gaat, moet bij primitiveren 1/w naar voren.
Dat is omdat differentieren het tegenovergestelde is van integreren. Dus als je bij differentieren een factor w krijgt, krijg je bij integreren een factor 1/w, zodat als je het geintegreerde weer differentieert je dezelfde functie terugkrijgt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:23 schreef bierglas het volgende:
[..]
Ok, maar waarom?
Bij differentieren moet het omdat de kettingregel dat zegtmaar bij integreren vind ik er niet 123 een regel voor.. ?
Het is weer zo'n vrijdagmorgenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:02 schreef thabit het volgende:
Ontbinden als (a-4)(b-11)=nog iets.
Ah, zo ging dat inderdaad! Daar moet ik verder mee kunnen, bedankt Thabit.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:33 schreef thabit het volgende:
141 ontbinden in priemfactoren en zo alle delers vinden.
De logische oplossing: (n^4+100) < n^4 als n gaat naar oneindigquote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:07 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Toon aan dat de limiet van sqrt(n^4 + 100)/4n bij n -> oneindig, gelijk is aan oneindig.
Ik denk dat ik iets moet substitueren, maar ik zie niet wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |