abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35148031
quote:
De VVD moet kiezen: liberaal of radicaal

door Marcel ten Hooven

De tweespalt die zich aftekent binnen de VVD doorkruist de plannen van Jozias van Aartsen om lijsttrekker te worden voor de verkiezingen van 2007. Vooral nu Wiegel afstand van hem genomen heeft.

Als geen ander kan Hans Wiegel de vermoorde onschuld spelen. Ook op deze dinsdagavond in het zaaltje van ’Het wapen van Hengelo’, waar de oud-VVD-leider spreekt op uitnodiging van een Alevitische moslimvereniging, veinst hij verbazing als journalisten zijn betoog blijken op te vatten als een waarschuwing voor het radicale vaarwater waarin zijn partijgenote Ayaan Hirsi Ali de VVD brengt.

Toch kan er geen misverstand bestaan over de politieke lading van zijn verhaal, hoe goedmoedig zijn toonzetting ook is. Zijn centrale boodschap luidt dat de vrijheid van meningsuiting geen onbeperkt recht op belediging inhoudt. Dat kan niet anders worden opgevat dan als een terechtwijzing van Hirsi Ali. Naar aanleiding van de Deense cartoonkwestie belegde zij afgelopen vrijdag met veel vertoon een persconferentie in Berlijn, waar haar eerste zin luidde: ,,Ik ben hier gekomen om het recht op beledigen te verdedigen.” Vervolgens stak zij van wal met een litanie tegen de profeet Mohammed.

Wiegel gaf zijn reactie een verderstrekkende betekenis door de liberale beginselen in de strijd te werpen. Daarmee legde hij zijn partij feitelijk de vraag voor of de VVD met Hirsi Ali niet eerder een radicaal dan een liberaal in huis heeft gehaald. Het is de tweede keer dat Wiegel zich openlijk afvraagt of het kamerlid de liberale zaak goed doet. Eerder deed hij dat na haar herhaaldelijke aanvallen op de vrijheid van onderwijs.

Het politieke gewicht van zijn aanval op Hirsi Ali is des te zwaarder, nu fractieleider Van Aartsen partij lijkt te hebben gekozen. In het conflict over de vrijheid van onderwijs hield hij de kerk nog in het midden en corrigeerde hij zowel Wiegel als Hirsi Ali. Bij die gelegenheid (de partijraad van november vorig jaar) trachtte hij ook de indruk weg te nemen dat de VVD met Hirsi Ali antireligieuze trekken heeft gekregen. De VVD mocht niet doorschieten in islamofobie of seculiere bekeringsdrang, zei hij. Nu steunt hij Hirsi Ali voluit.

,,Woest goed”, oordeelde hij over haar Berlijnse optreden. ,,Ayaan en ik denken precies gelijk over de vrijheid van meningsuiting, de rol van de islam en het internationale gevaar dat dreigt.”

Het betoog van Wiegel in ’Het wapen van Hengelo’, voor een gehoor van liberale moslims, kwam erop neer dat Hirsi Ali’s radicale uitleg van de vrijheid van meningsuiting op gespannen voet staat met de liberale zienswijze op vrijheid. Tussen een vrijheidsrecht en het gebruik van dat recht staat de moraal, zo vatte hij die visie samen. Aan de hand van de geschiedenis van het liberalisme in de negentiende eeuw liet hij zien dat liberalen het ongebreidelde vrijheidsstreven van de Franse Revolutie gaandeweg hebben verbonden met beperkende voorwaarden.

Dat resulteerde in de gulden regel dat het individu vrij is te zeggen en te doen wat hij wil, zolang hij de vrijheid van de ander niet in gevaar brengt. Liberalen, aldus Wiegel, menen dat iedereen die aanspraak maakt op een vrijheidsrecht, de plicht heeft er verantwoord mee om te gaan, zonder onrechtvaardig of onverdraagzaam te worden.

Daarom meende de 19de-eeuwse liberale staatsman Thorbecke dat liberalen zich nooit oneerbiedig jegens religie moesten opstellen. Wiegel citeerde uit een brief die Thorbecke in 1841 schreef aan Groen van Prinsterer, de politieke voorman van de protestanten: ,,Ik ben niet van uw geloof, doch ik wenste dat allen voor het hunne zoveel deden als gij voor het uwe.” Uit die passage blijkt volgens Wiegel de ware liberale geest van verdraagzaamheid en respect voor de geestelijke vrijheid van anderen: ,,Zo’n liberaal beginsel laat ons zien dat we anderen niet slechts moeten aanvaarden, maar ook waarderen en respecteren.”

Dat uitgangspunt geeft aan dat ook de vrijheid van meningsuiting grenzen heeft, eerder nog morele dan juridische. Wie gebruik maakt van het vrije woord moet zich afvragen of hij anderen niet nodeloos kwetst. ,,Belediging en belastering zijn niet verboden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze geboden zijn”, aldus Wiegel. Ongebreideld gebruik van het vrije woord gaat ten koste van het fatsoen en verhardt de samenleving. Als voorbeeld wees hij op de dood die Theo van Gogh toenmalig GroenLinks-leider Paul Rosenmöller toewenste, met de woorden: ,,Als iemand kanker verdient is het Paul Rosenmöller, de hopman van politiek correct Nederland. Mogen de cellen in zijn hoofd zich tot een juichende tumor vormen. Laat ons pissen op zijn graf.”

Het moest Wiegel van het hart dat toen een moslim, Abdul-Jabbar van de Ven, op de EO-tv het kamerlid Wilders een vroege dood toewenste, alle fractieleiders direct diens vervolging eisten. ,,Over de vrijheid van meningsuiting hoorde je toen niemand.”

Wiegel stond ook stil bij zijn vorige conflict met Hirsi Ali, over de vrijheid van onderwijs. Hoewel de onderwijsvrijheid op zichzelf niet per se een liberaal geloofsartikel is, ligt er wel een klassiek liberaal beginsel aan ten grondslag, betoogde hij. Het kenmerk van een liberale staat is dat hij de ’zelfstandige kracht’ bevordert, niet alleen van het individu maar ook van maatschappelijke verbanden. Mede daarom verdedigde Thorbecke in eigen kring de onderwijsvrijheid.

Met zijn rol van opposant van Hirsi Ali houdt Wiegel de VVD de vraag voor of de partij voor het radicalisme kiest. De stemming over het lijsttrekkerschap is dit voorjaar de eerste gelegenheid waarbij de VVD-leden deze vraag krijgen voorgelegd. Wiegel gaf in ’Het wapen van Hengelo’ een opvallend antwoord op de eeuwige vraag of hij zich beschikbaar stelt. De vragensteller veronderstelde dat de rol van Hirsi Ali in de VVD een beletsel voor zijn kandidatuur kan zijn. ,,Integendeel”, antwoordde Wiegel. ,,Sommigen zouden het een stimulans vinden. Misschien ben ik wel een van die sommigen.”
http://www.trouw.nl/dever(...)beraal+of+radicaal++
pi_35148157
quote:
zal wel weer radicaal worden..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_35148454
Pastors is gewoon het spetterpoepje van Pim.
pi_35148546
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:27 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

zal wel weer radicaal worden..
ik waag het te betwijfelen ....

dan zou de VVD eigenlijk ook gelijk aan Wilders kunnen vragen terug te keren in de partij en mag Wilders gelijk wel de kandidaat-premier worden .....

Die is toch wel zo'n beetje de leider van de Radikale Liberalen beweging (inde richting gaand van een neo-conservativisme)..
ÜPunt is echter wel dat Wilders met zijn standpunten allerminst brede steun heeft, enkel in tijden van opvallend hype-nieuws over moslims stijgt wilder met een of twe zeteltjes, maar ik schat hem absoluut niet hoger in dan een maximum van 4 of 5 zetels, zelfs als het hem heel erg mee gaat zitten en er nog heel veel moslim-rellen komen .....

Bij de VVD zal terecht een angst ontstaan dat ze met zulke personen juist een koekoeksjong binnenhalen, die de eigen ideologische eieren uit het nest weet te werken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_35148642
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik waag het te betwijfelen ....

dan zou de VVD eigenlijk ook gelijk aan Wilders kunnen vragen terug te keren in de partij en mag Wilders gelijk wel de kandidaat-premier worden .....

Die is toch wel zo'n beetje de leider van de Radikale Liberalen beweging (inde richting gaand van een neo-conservativisme)..
ÜPunt is echter wel dat Wilders met zijn standpunten allerminst brede steun heeft, enkel in tijden van opvallend hype-nieuws over moslims stijgt wilder met een of twe zeteltjes, maar ik schat hem absoluut niet hoger in dan een maximum van 4 of 5 zetels, zelfs als het hem heel erg mee gaat zitten en er nog heel veel moslim-rellen komen .....

Bij de VVD zal terecht een angst ontstaan dat ze met zulke personen juist een koekoeksjong binnenhalen, die de eigen ideologische eieren uit het nest weet te werken.
Mwoa, Verdonk vind ik redelijk radicaal hoor, Hoogervorst en Dekker trouwens ook.
Nu Wiegel van Aartsen openlijk laat vallen, denk ik dat er sowieso paniek zal uitbreken in de vvdtent.

Eigenlijk verwachtte ik dat het gewoon een experiment was om Wilders' vvd te laten toetsen op levensvatbaarheid. Nu dat inderdaad niet nodig blijkt, zou je gelijk kunnen hebben, maar je weet het gewoon niet.
pi_35149003
.
pi_35149095
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Johan_de_With het volgende:
.
Do anything that you want to do, but uh-uh,
Honey, lay off of my shoes
Don’t you step on my blue suede shoes.
You can do anything but lay off of my blue suede shoes.
pi_35149330
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:42 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Mwoa, Verdonk vind ik redelijk radicaal hoor, Hoogervorst en Dekker trouwens ook.
Verdonk is ideologisch niet radikaal ... jij bent geen VVD stemmer en staat ver van hun ideologie, dat moet je niet verwarren met de vraag of je iemand radikaal vind (ik ben zelf overigens, tot mijn verwondering een beetje, ook nooit echt electoral door de VVD aangetrokken, in theorie zou ik het wel moeten zijn)

Hirschi Ali is wel degelijk radikaal op een wijze die mogelijk ingaat tegen juist liberale principes, zij en wilders zijn exponenten van een beweging die eigenlijk liberale ideologsiche principes, willen opgeven, omdat juist de liberale grondbeginselen, door een bedreiging van reactionaire krachten aangevallen worden....
Deze 'vrijheid' moet dan beschermd worden door het opgeven en inperken van de vele liberale vrijheden ....

In feite zijn deze mensen zelf natuurlijk het grootste gevaar, omdat het hun doel zelf is de vele individuele vrijheden in te perken en te beknotten ... de 'bedreiging' is hiervoor enkel een gezochtte aanleiding ...

Als Hirschi Ali bv beweert dat de overheid schade bij kranten moet gaan vergoeden wegens het publiceren van de deense cartoons, denk ik ook dat zelf markt-economische principes van de VVD bij haar niet echt veilig zijn ....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_35149397
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Verdonk is ideologisch niet radikaal ... jij bent geen VVD stemmer en staat ver van hun ideologie, dat moet je niet verwarren met de vraag of je iemand radikaal vind (ik ben zelf overigens, tot mijn verwondering een beetje, ook nooit echt electoral door de VVD aangetrokken, in theorie zou ik het wel moeten zijn)

Hirschi Ali is wel degelijk radikaal op een wijze die mogelijk ingaat tegen juist liberale principes, zij en wilders zijn exponenten van een beweging die eigenlijk liberale ideologsiche principes, willen opgeven, omdat juist de liberale grondbeginselen, door een bedreiging van reactionaire krachten aangevallen worden....
Deze 'vrijheid' moet dan beschermd worden door het opgeven en inperken van de vele liberale vrijheden ....

In feite zijn deze mensen zelf natuurlijk het grootste gevaar, omdat het hun doel zelf is de vele individuele vrijheden in te perken en te beknotten ... de 'bedreiging' is hiervoor enkel een gezochtte aanleiding ...

Als Hirschi Ali bv beweert dat de overheid schade bij kranten moet gaan vergoeden wegens het publiceren van de deense cartoons, denk ik ook dat zelf markt-economische principes van de VVD bij haar niet echt veilig zijn ....
sorry, had ik radicaal van het midden moeten zeggen dan?

Hirsi Ali was ik nog vergeten inderdaad.

Waarom is het eigenlijk zo dat de partijnaam nooit voluit genoemd wordt, je weet dat pvda voor de partij van de arbeid staat, maar wie weet er eigenlijk dat de vvd voor volkspartij voor vrijheid en democratie staat?
pi_35149587
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:08 schreef Tafkahs het volgende:
sorry, had ik radicaal van het midden moeten zeggen dan?

Hirsi Ali was ik nog vergeten inderdaad.

Waarom is het eigenlijk zo dat de partijnaam nooit voluit genoemd wordt, je weet dat pvda voor de partij van de arbeid staat, maar wie weet er eigenlijk dat de vvd voor volkspartij voor vrijheid en democratie staat?
Ik weet het gelukkig .
pi_35149767
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Verdonk is ideologisch niet radikaal ...
En zeker niet liberaal. Laten we wel wezen, liberalisme is niet hot. De meerderheid wil aan alle kanten overheidsingrijpen en de VVD laat zich daartoe verleiden, zie Verdonk-gedragscode etc.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_35149914
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:20 schreef RichardQuest het volgende:
En zeker niet liberaal. Laten we wel wezen, liberalisme is niet hot. De meerderheid wil aan alle kanten overheidsingrijpen en de VVD laat zich daartoe verleiden, zie Verdonk-gedragscode etc.
Overheidsingrijpen is nodig als er groepen mensen zijn die weinig tot geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Zo moet je kinderen ook eerst opvoeden voordat je ze los kunt laten.
pi_35149916
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:08 schreef Tafkahs het volgende:

... maar wie weet er eigenlijk dat de vvd voor volkspartij voor vrijheid en democratie staat?
Het is natuurlijk de schuld van Aad Kosto dat Hirschi Ali nooit een inburgeringscursusje gehad heeft, waar ze dat dan weer had kunnen leren
pi_35149958
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:24 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Overheidsingrijpen is nodig als er groepen mensen zijn die weinig tot geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Edit.

Mag je vinden, maar dat heeft niets met liberalisme te maken.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_35150050
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:25 schreef RichardQuest het volgende:
De overheid is er niet om mensen op te voeden.
Ja in theorie zouden ouders hun kinderen moeten opvoeden maar als die schakel ontbreekt of als de ouders zelf niet weten hoe ze hun kinderen moeten opvoeden is overheidsingrijpen noodzakelijk om de maatschappij als geheel te beschermen.

TBS en dergelijke zijn toch ook overheidsmiddelen om mensen te helpen?

Liberalisme heeft toch niets te maken met mensen aan hun lot overlaten en naïef hopen dat ze het beste doen voor zichzelf en anderen? Dat is immers een utopisch ideaal.
pi_35150127
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:25 schreef RichardQuest het volgende:
Mag je vinden, maar dat heeft niets met liberalisme te maken.
Essentiële taken

Het klassiek-liberalisme vindt zijn oorsprong in de laat 18e en begin 19e eeuw met als enkele van de voornaamste exponenten Adam Smith, John Locke en Frédéric Bastiat. Zij hadden een samenleving voor ogen waar het individu centraal stond en de overheid alleen de essentiële taken voor haar verantwoordelijkheid nam, zoals justitie, politie en defensie. Het klassiek-liberalisme moest uiteindelijk alle andere taken en verantwoordelijkheden overdragen aan het individu. Dit behoorde gefaseerd gebeuren om zodoende iedereen in de gelegenheid te stellen om deze taken en verantwoordelijkheden op doelmatige wijze ter hand te nemen.

En dat haal ik dan hier vandaan:

http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=1536
pi_35150128
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:28 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ja in theorie zouden ouders hun kinderen moeten opvoeden maar als die schakel ontbreekt of als de ouders zelf niet weten hoe ze hun kinderen moeten opvoeden is overheidsingrijpen noodzakelijk om de maatschappij als geheel te beschermen.

TBS en dergelijke zijn toch ook overheidsmiddelen om mensen te helpen?

Liberalisme heeft toch niets te maken met mensen aan hun lot overlaten en naïef hopen dat ze het beste doen voor zichzelf en anderen? Dat is immers een utopisch ideaal.
Newsflash: liberalisme is een idealisme.
pi_35150195
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:30 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Essentiële taken

Het klassiek-liberalisme vindt zijn oorsprong in de laat 18e en begin 19e eeuw met als enkele van de voornaamste exponenten Adam Smith, John Locke en Frédéric Bastiat. Zij hadden een samenleving voor ogen waar het individu centraal stond en de overheid alleen de essentiële taken voor haar verantwoordelijkheid nam, zoals justitie, politie en defensie. Het klassiek-liberalisme moest uiteindelijk alle andere taken en verantwoordelijkheden overdragen aan het individu. Dit behoorde gefaseerd gebeuren om zodoende iedereen in de gelegenheid te stellen om deze taken en verantwoordelijkheden op doelmatige wijze ter hand te nemen.

En dat haal ik dan hier vandaan:

http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=1536
Je punt?
pi_35150196
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:30 schreef RichardQuest het volgende:
Newsflash: liberalisme is een idealisme.
Een utopie is een onbereikbaar ideaal. Zit nog wel een verschil tussen.
pi_35150236
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:32 schreef RichardQuest het volgende:
Je punt?
Dat overheidsingrijpen nodig is om dat te bereiken.

Mensen zijn niet van de ene op de andere dag in staat om het heft van hun leven in eigen handen te nemen zeker in Nederland niet.
pi_35150254
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:32 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Je punt?
quote:

Dat kan naadloos op elkaar aansluiten, korte vragen-steller.
pi_35150264
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:30 schreef Johan_de_With het volgende:

Dit behoorde gefaseerd gebeuren om zodoende iedereen in de gelegenheid te stellen om deze taken en verantwoordelijkheden op doelmatige wijze ter hand te nemen.
Dat betekent nog niet dat Liberalisme betekent dat de overheid actief vrijheden van burgers moet wegnemen, om hen verantwoordelijkheden te leren en 'juist' toepassen van vrijheden te waarborgen.

het gefaseerd toewijzen van verantwoordelijkheden aan burgers legt er enkel de nadruk op dat Liberalisme géén 'revolutionaire' ideologie is, die in korte tijd 'opgelegd' kan worden ,maar een gewening ndig heeft aan de grotere vrijheden (en ook geen anarchie, dus recht- of plichtloosheid tot doel heeft)
pi_35150277
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Een utopie is een onbereikbaar ideaal. Zit nog wel een verschil tussen.
Als jij liberalisme niet reëel vindt moet je dat vooral zelf weten hoor, ik zie er ook mazen in, maar niet in persoonlijke vrijheden.
pi_35150287
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet dat Liberalisme betekent dat de overheid actief vrijheden van burgers moet wegnemen, om hen verantwoordelijkheden te leren en 'juist' toepassen van vrijheden te waarborgen.
Het staat er natuurlijk vrij algemeen, maar enig paternalisme was de liberalen niet vreemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')