Dat laatste zal wel tegenvallen. Voor niet-moslims is het toch verboden om Mekka te bezoeken?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:25 schreef RM-rf het volgende:
nee, het is toch een heel logisch idee, alle vormen van belediging van een bevolkinsggroep, of dat nu godslastering, holocaust-revisionisme of majesteitsschennis... dienen gelijk beoordeeld te worden ...
grotendeels dient het onder de 'vrijheid van meningsuiting' gelaatst te worden ... maar er zijn daaraan ook grenzen, die grenzen dienen gewoon toegepast te worden op basis van gelijkheid, eigenlijk zoals ook in artikel 1 vande grondwet staat ...
Dat betekent niet dàt die cartoons per definitie ook verboden zouden moeten worden ... maar het is wel een erkenning dat aan alle vrijheden altijd tevens een grens zit.
Nu nog hopen dat de Islamistische landen ook zulke LIberale Waardes bereid zijn over te nemen en te implementeren.
Omdat SA de bakermat van de islam is en een belangrijk onderdeel vormt binnen de Islamitische wereld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom nou Saoedie Arabie, een dictatuur, aanhalen als voorbeeld.
Wat moet je nou weer, aap?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef Johan_de_With het volgende:
Tafkahs, kom dat eens hier doen.
nederland kent omtrend artikel 137 zeer veel jurisprudentie en vooral zinnige ....quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:27 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar waar dient die grens dan op enigzins objectieve wijze getrokken te worden?
Onzin, SA is helemaal niet van belang en heeft dan ook geen enkele macht binnen de Islamitische wereld. Mekka en Medina zijn belangrijk en nog een aantal steden en gebieden, niet meer niet minder. Straks is de Koning van SA ook nog een soort van vertegenwoordiger van de Islam. Maar als je een kerk wil bouwen, doe dat in Marokko.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Omdat SA de bakermat van de islam is en een belangrijk onderdeel vormt binnen de Islamitische wereld.
Als er dit soort eisen op tafel komen is het goed om de eiser een spiegel voor te houden. Ik denk namelijk dat het westen een stuk toleranter is dan de Islamitische wereld.
Maar getuigt het niet van intolerantie dat ik als niet-moslim Mekka niet mag bezoeken of een Kerk bouwen in SA?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:39 schreef Mutant01 het volgende:
Onzin, SA is helemaal niet van belang en heeft dan ook geen enkele macht binnen de Islamitische wereld. Mekka en Medina zijn belangrijk en nog een aantal steden en gebieden, niet meer niet minder. Straks is de Koning van SA ook nog een soort van vertegenwoordiger van de Islam. Maar als je een kerk wil bouwen, doe dat in Marokko.
[afbeelding]
En nee, het is geen omgebouwde moskee.
Niet echt, Iran is een redelijk democratisch land, voor arabische begrippen dan ...quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:40 schreef MrX1982 het volgende:
Als de baas toch zo graag een vergelijking wil maken met WOII kan hij beter Iran nemen als reïncarnatie van nazi-Duitsland.
Wat heeft het ene land met het andere te maken? Waarom zou SA en haar dictatuur wel representatief zijn voor de Islamitische wereld, en een land als Turkije bijvoorbeeld niet? Alleen monotheistische religies komen uit het midden-oosten. Dat zou betekenen dat elk willekeurig land uit het midden-oosten representatief is voor elke grote monotheistische religie.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar getuigt het niet van intolerantie dat ik als niet-moslim Mekka niet mag bezoeken of een Kerk bouwen in SA?
Waarom maakt de OIC zich daar niet druk over maar verkiezen ze liever een doel waarbij ze eisen kunnen stellen en zelf geen hand in eigen boezem hoeven te steken.
Tot zover de theorie nu de praktijk en zien we een president van een land die de meest dwaze dingen zegt en tevens lid is van de OIC.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:45 schreef RM-rf het volgende:
Niet echt, Iran is een redelijk democratisch land, voor arabische begrippen dan ...
de laatste verkiezingen, waar populist Ahmanidjad verkozen werd, waren zeer eerlijk (bv in vergelijking tot de gelijktijdig gehouden egyptische verkiezingen)...
Punt is wel dat Ahmanidjad niks te zeggen heeft, de Mullahs nog altijd alles controleren, zowel parlement (Iran heeft bv ook een Joods parlementslid) en wetgevende macht als rechterlijke macht....
maar de druk is wel dgeelijk aanwezig om Iran te hervormen en te democratiseren.... door een jonge en zeer moderne bevolking ....
Ik denk dat als je de Iraanse bevolking en de Saoedische bevolking vergelijkt ., de eerste moderner en westers georienteerder is, terwijl de saoedisch veel traditionalistischer zijn
SA is lid van de OIC. Op zijn minst merkwaardig dat de baas van die organisatie het westen dingen vraagt omdat moslims zich beledigd voelen terwijl een lid het zelf ook niet zo nauw neemt met respect voor andere religies.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:48 schreef Mutant01 het volgende:
Wat heeft het ene land met het andere te maken? Waarom zou SA en haar dictatuur wel representatief zijn voor de Islamitische wereld, en een land als Turkije bijvoorbeeld niet? Alleen monotheistische religies komen uit het midden-oosten. Dat zou betekenen dat elk willekeurig land uit het midden-oosten representatief is voor elke grote monotheistische religie.
Marokko is ook lid.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:50 schreef Mutant01 het volgende:
Ja het OIC is een leuke bijeenkomst van een aantal dictatoriale landen die conservatief zijn.
quote:Jazeker, elk kind in het midden-oosten is een kindsoldaat, wannabe-martelaar of geestelijk niet in staat zichzelf op te blazen en wordt daardoor door zijn ouders uitgehongerd
Ja een aantal zijn er dictatoriaal, Turkije, Suriname, en talloze andere landen zijn ook lid.quote:
Ik wist niet dat het SA de baas van die organisatie was. Maar dan nog, er zijn talloze leden met onderling talloze verschilen. En hoezo is Turkije nou een vreemde eend in de bijt? Alsof alle islamitische landen eenzelfde politieke structuur hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:51 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
SA is lid van de OIC. Op zijn minst merkwaardig dat de baas van die organisatie het westen dingen vraagt omdat moslims zich beledigd voelen terwijl een lid het zelf ook niet zo nauw neemt met respect voor andere religies.
Turkije is volgens mij een vreemde eend in de bijt in de islamitische wereld.
Suriname zou ik niet snel gebruiken in een betoog over fatsoenlijke landenquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:58 schreef Mutant01 het volgende:
Ja een aantal zijn er dictatoriaal, Turkije, Suriname, en talloze andere landen zijn ook lid.
Wellicht niet fatsoenlijk, maar als het om religieuze tolerantie gaat, wel een toonvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Suriname zou ik niet snel gebruiken in een betoog over fatsoenlijke landen.
De scheiding tussen kerk en staat en verbod van hoofddoekjes in openbare gebouwen bijv.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Ik wist niet dat het SA de baas van die organisatie was. Maar dan nog, er zijn talloze leden met onderling talloze verschilen. En hoezo is Turkije nou een vreemde eend in de bijt? Alsof alle islamitische landen eenzelfde politieke structuur hebben.
Het verbod op hoofddoekjes in openbare gebouwen is zeker niet uniek, en scheiding tussen kerk en staat is er niet in Turkije (mijnsinsziens dan), waarom een minister voor religieuze zaken hebben anders?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De scheiding tussen kerk en staat en verbod van hoofddoekjes in openbare gebouwen bijv.
Vrij uniek toch in de Islamitische wereld of niet?
Dat laatste is er volgens mij in Marokko ook, op zijn minst gedeeltelijk. Wat betreft scheiding van kerk en staat hangt het van de definitie af.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De scheiding tussen kerk en staat en verbod van hoofddoekjes in openbare gebouwen bijv.
?
quote:VOLENDAM - De Band Zonder Naam (BZN) gaat stoppen. Dat maakten de leden van de Volendamse band woensdag bekend op een persconferentie in hotel Spaander in hun woonplaats. In het najaar begint de band aan een afscheidstournee die doorloopt tot juni 2007.
Precies, en in Tunesië zijn hoofddoekjes volgens mij ook verboden. Maar Turkije vind ik sowieso een vreemd nationalistisch land.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:05 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat laatste is er volgens mij in Marokko ook, op zijn minst gedeeltelijk. Wat betreft scheiding van kerk en staat hangt het van de definitie af.
Je bent de derde alquote:
Nee.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:05 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Heeft het niks met de cartoons te maken?
ah, dus toch de band zonder nummerquote:Op woensdag 15 februari 2006 17:07 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ja joh. 3x is niet vaak genoeg.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:04 schreef Mutant01 het volgende:
Het verbod op hoofddoekjes in openbare gebouwen is zeker niet uniek, en scheiding tussen kerk en staat is er niet in Turkije (mijnsinsziens dan), waarom een minister voor religieuze zaken hebben anders?
In jouw opvatting is Nederland ook niet zuiver gescheiden?quote:In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, betekent scheiding van kerk en staat niet dat de staat niet uit een religieuze visie geregeerd mag worden. Door onbekendheid met de werkelijke betekenis van de term "scheiding van kerk en staat" wordt het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt als argument om de religie weg te halen uit het publieke domein. Zo wordt wel geargumenteerd dat partijen als het CDA, de ChristenUnie en de SGP geen bestaansrecht hebben in Nederland vanwege deze scheiding.
Jawel, immers de partijen hebben weliswaar hun grondslag in een bepaalde religie, maar dragen dat niet uit ten tijde van het regeren. Scheiding tussen kerk en staat is mijnsinsziens dus dat een betreffende regering weliswaar uit religieuze partijen kan bestaan, maar dat de regering geen bemoeienissen heeft met religieuze zaken an sich. Een minister van religieuze zaken is dus iets wat duidelijk laat zien dat de staat zich nog steeds bemoeit met religieuze zaken. Waar is die scheiding dan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:10 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
[..]
In jouw opvatting is Nederland ook niet zuiver gescheiden?
In Turkije? Het voortrekken van soennieten, als ik HiZ mag geloven.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:19 schreef RichardQuest het volgende:
Wat is de verantwoordelijkheid van die minister eigenlijk?
Ik weet niet wat die minister precies doet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:16 schreef Mutant01 het volgende:
Jawel, immers de partijen hebben weliswaar hun grondslag in een bepaalde religie, maar dragen dat niet uit ten tijde van het regeren. Scheiding tussen kerk en staat is mijnsinsziens dus dat een betreffende regering weliswaar uit religieuze partijen kan bestaan, maar dat de regering geen bemoeienissen heeft met religieuze zaken an sich. Een minister van religieuze zaken is dus iets wat duidelijk laat zien dat de staat zich nog steeds bemoeit met religieuze zaken. Waar is die scheiding dan?
Zou Marokko de eerste vrouwelijke imam krijgen?quote:The king's newest initiative, which calls for allowing women to be trained as imams in the future, has also met with the Islamists' approval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |