abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34935977
quote:
Nee want dingen kunnen niet met 300.000km/s worden weggeschoten, want dat is de lichtsnelheid Rude.
In een gedachte experiment is dit toch zeker wel uit te voeren. We kunnen ook niet met 80%c naar pluto, waarom hebben we daar de berekeningen dan wel voor?
pi_34936030
tvp
pi_34936319
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 18:16 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Is de ruimte onderhevig aan tijd? Volgens mij kun je zonder processen niet spreken van tijdsverlooop en in een lege ruimte verloopt dus geen tijd, en deze wordt dus ook niet ouder
[..]

Dit is dus een onjuiste conclusie.
[..]

Dit is een foutief argument, zonder snelheid kun je ook geen weg afleggen, maar dat betekent niet dat die weg alleen maar bestaat uit die snelheid.
[..]

Dat zou betekenen dat een stilstaande waarnemer een oneindige afstand tot de maan meet, hij zal deze immers nooit bereiken.
[..]

Dat kan dus niet.
[..]

Hier zal ik verder op in deze post op reageren...
[..]

Graag even een bron hiervan.
[..]

Deden de vliegtuigen er exact 24 uur over om een rondje te vliegen?
[..]

Dus de klok die niet bewoog, maar waar de aarde onder door draaide, daarvoor verliep de tijd langzamer. Dus de klok die stilstond had een snelheid die dichter bij de lichtsnelheid lag? Terwijl jij juist beweerd dat je als je versnelt je juist dichter bij de lichtsnelheid komt. (En dat je dan vind dat je eigenlijk langzamer gaat is voor dit voorbeeld niet van belang.)
[..]

De relativiteitstheorie voorspelt alleen dat het onmogelijk is voor massa's om de lichtsnelheid te halen, niet wat er gebeurt als ze dat toch halen.
[..]

Dus hoe kleiner de ruimte, hoe groter de massa? Waar baseer je dit op?
[..]

Een seconde is gedefineerd als: de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.

Niet een vast aantal kilometers per periode, want hoe wil je die periode bepalen zonder tijdsmaat?
[..]

Nee
[..]

Dat wel
[..]

Vast wel...
[..]

Deze stap snap ik niet.
[..]

Het aantal meters/30km is constant, namelijk 30.000. Dit is een getal, geen snelheid.
[..]

Nee, de secondes blijven even lang, alleen duurt een jaar dan korter.
[..]

Een impuls? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Of bedoel je een puls? Zo ja, wat voor puls precies, en hoe gaat dat in z'n werk?
[..]

Hier heb ik niets op aan te merken.
[..]

Heb je enige reden om dit te beweren? Zo ja, dan zou ik hier de beredenering voor zien. Als dit een van je axioma's is, dan zou ik graag weten waarom je hiervan uit gaat.
[..]

Hiervoor geldt hetzelfde. En hoe staat de richting waarin licht dit kan doen in verband met de richtingen van de tijd?
[..]

Lijkt me vooral veel grootspraak
[..]

Om ergens vandaan te bewegen ook, en omdat je altijd ergens verder vandaan kunt gaan is de afstand tot dat object altijd oneindig?
[..]

Wat nou als je een keer minder hard fietst, de afstand tot de supermarkt trekt zich daar weinig van aan... Als je een touw trekt van jouw deur tot de supermarkt, en je doet dat een ker op de fiets in 5 minuten, en een keer lopend in 15 minuten, als je de touwen gaat vergelijken zijn ze even lang...
[..]

Ik denk dat het weinig zin heeft hier op in te gaan, dit is gebaseerd op dingen waar ik eerder (in deze post) al vraagtekens bij heb gezet.
[..]

1) Hoe toont dit jouw theorie aan?
2) Hoe wil je dit rijmen met het volgende:
[..]

Want volgens dat stukje van net wordt je helemaal niet 1 seconde ouder als je deze afstand af legt, want stel je gaat met 0,999*c dan krijg je voor de tijd
1 * Sqrt(1-(0,999*0,999)) = 0,045 seconde
[..]

Hij heeft meer touw uitgerolt, en heeft dus ten opzichte van zijn touw meer afstand afgelegd, maar je kunt niet 2 waarneming van 2 verschillende waarnemers (namelijk de 2 touwen) gelijkstellen.
[..]

Uuhm, oke? Ik zie niet hoe dit in verband staat met ook maar iets van de rest van het verhaal, maar goed.
pi_34936403
quote:
Uuhm, oke? Ik zie niet hoe dit in verband staat met ook maar iets van de rest van het verhaal, maar goed.
Wat bedoel je dan precies, dan kan ik je misschien meer uitleggen.
pi_34936675
Dat hoef je niet uit te leggen, want dat is niet belangrijk voor mijn argumentatie.
pi_34936793
Denk van wel, je begrijpt iets niet en ik vraag je wat je niet begrijpt. Dat lijkt me wel zo handig als je een discussie voert.
pi_34936872
Welke vragen zijn nog niet beantwoord?
pi_34936975
quote:
Hij heeft meer touw uitgerolt, en heeft dus ten opzichte van zijn touw meer afstand afgelegd, maar je kunt niet 2 waarneming van 2 verschillende waarnemers (namelijk de 2 touwen) gelijkstellen.
quote:
Deze dacht ik..
pi_34937533
Interessant...
quote:
Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 10 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Inderdaad, de persoon die achterbleef op aarde. Deze persoon heeft dus meer kilometers afgelegd dan de persoon die een reis maakte. Ze hadden namelijk in plaats van dat touw ook de lichtsnelheid als constante kunnen gebruiken. Stel maar even eenvoudig voor dat 1 meter touw staat voor 300.000km. Dat maakt geen verschil, minder tijd is minder kilometers.
quote:
Hoe ik het zie...
Als je reist met "80% van de lichtsnelheid" leg je uiteindelijk een langere afstand af, vergeleken met iemand die loopt of rent.
Er is natuurlijk een tijdsduur afgesproken, anders kan je niet vergelijken.
Het komt erop neer: hoe hoger de snelheid, de verder de afstand.
Ik denk dat tijd universeel is.
pi_34937657
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:55 schreef rudeonline het volgende:
Denk van wel, je begrijpt iets niet en ik vraag je wat je niet begrijpt. Dat lijkt me wel zo handig als je een discussie voert.
Het lijkt me handig als jij eens op de lijst van opmerkingen in mijn post ingaat, jij kiest de 2 minst belangrijke uit, daar reageer je even kort op, en de rest laat je langs je heen gaan. Als je een discussie wilt voeren zul je op mijn argumenten in moeten gaan.
pi_34937730
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 15:15 schreef SlimShady het volgende:
Interessant...
[..]

[..]

Hoe ik het zie...
Als je reist met "80% van de lichtsnelheid" leg je uiteindelijk een langere afstand af, vergeleken met iemand die loopt of rent.
Er is natuurlijk een tijdsduur afgesproken, anders kan je niet vergelijken.
Het komt erop neer: hoe hoger de snelheid, de verder de afstand.
Ik denk dat tijd universeel is.
Je weet niet wat de relativiteitstheorie inhoudt Lees dit eens: http://wiki.fok.nl/index.php/Relativiteitstheorie
  vrijdag 10 februari 2006 @ 15:51:52 #12
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_34938873
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:33 schreef rudeonline het volgende:

[..]

In een gedachte experiment is dit toch zeker wel uit te voeren. We kunnen ook niet met 80%c naar pluto, waarom hebben we daar de berekeningen dan wel voor?
Iets met zwemmen boven de zee enzo... net zo zinloos.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_34943708
ff een tvp: ik begin aardig fan van Rude te worden!
pi_34944136
@Solitarias,

De laatste post in WFL ging over het al dan niet oneindig zijn van 0 / 0, jullie noemen dat ongedefinieert, ik zeg dat het gewoon 0 moet zijn. Verwoord ik jou gedachtegoed zo goed?
pi_34944967
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 18:31 schreef rudeonline het volgende:
@Solitarias,

De laatste post in WFL ging over het al dan niet oneindig zijn van 0 / 0, jullie noemen dat ongedefinieert, ik zeg dat het gewoon 0 moet zijn. Verwoord ik jou gedachtegoed zo goed?
Nee, 0/0 is niet gedefinieerd i.h.a.

Bv
lim x-->0 [sin(x)/x] = 1 en niet 0/0...
pi_34945143
Wat is 0/0 volgens jullie? Ik zeg gewoon dat dat 0 blijft en dus eigenli9jk niet bestaat.
pi_34945413
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:05 schreef rudeonline het volgende:
Wat is 0/0 volgens jullie? Ik zeg gewoon dat dat 0 blijft en dus eigenli9jk niet bestaat.
Heb je vroeger opgelet bij wiskunde? Mijn wiskundeleraar zei altijd delen door 0 is flauwekul.
pi_34945502
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Heb je vroeger opgelet bij wiskunde? Mijn wiskundeleraar zei altijd delen door 0 is flauwekul.
En van wie had hij die wijsheid?
pi_34945587
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:15 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En van wie had hij die wijsheid?
Da's algemeen aanvaard in de wiskunde. Een uitgangspunt zeg maar.
In het vorige topic heeft iemand (ik geloof Dionysuz) ook uitgelegd waarom.
pi_34945668
Herstel, het was trancetrust. snelheid licht#5
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:30:14 #21
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_34945980
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:05 schreef rudeonline het volgende:
Waarom 0?? waarom niet 1 ofzo?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_34946139
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:30 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Waarom 0?? waarom niet 1 ofzo?
Da's idd vreemd, want 2/2=1 5/5=1 1000/1000=1, waarom zou 0/0 dan 0 zijn?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:39:23 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34946232
Ik heb 20 taarten. Deze verdeel ik onder 20 mensen. Ieder persoon krijgt dus 1 taart.
Ik heb 20 taarten. Deze verdeel ik onder 0 mensen. Ieder persoon krijgt dus ???? taart.
Ik heb 0 taarten. Deze verdeel ik onder 0 mensen. Ieder persoon krijgt dus ???? taart.

Delen door 0 is ongedefinieerd. Je kunt alleen maar rekenen met de limiet naar 0.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_34951637
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_34962097
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:39 schreef DionysuZ het volgende:
Ik heb 20 taarten. Deze verdeel ik onder 20 mensen. Ieder persoon krijgt dus 1 taart.
Ik heb 20 taarten. Deze verdeel ik onder 0 mensen. Ieder persoon krijgt dus ???? taart.
Ik heb 0 taarten. Deze verdeel ik onder 0 mensen. Ieder persoon krijgt dus ???? taart.

Delen door 0 is ongedefinieerd. Je kunt alleen maar rekenen met de limiet naar 0.
Hoezo ongedefinieerd? 0=0, dat betekend dat het er niet is.
pi_34962122

[ Bericht 90% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2006 10:22:22 ]
pi_34962292
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Da's idd vreemd, want 2/2=1 5/5=1 1000/1000=1, waarom zou 0/0 dan 0 zijn?
To be or not to be.

Iets bestaat ( dan is het 1) of iets bestaat niet (0).

0 kun je niet delen, alles groter dan 0 wel. En alles groter dan 0, lees alles wat bestaat, kun je tot in het oneindige delen.
pi_34962301
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:39 schreef rudeonline het volgende:

[..]

To be or not to be.

0 kun je niet delen, alles groter dan 0 wel. En alles groter dan 0, lees alles wat bestaat, kun je tot in het oneindige delen.
0 kun je niet delen zeg je, waarom zou je dan wel door 0 kunnen delen?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 11:10:07 #29
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_34962672
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:39 schreef rudeonline het volgende:

[..]

To be or not to be.

Oh en kleiner dan nul kan je volgens jou ook niet delen?
Onikaan ni ov dovah
pi_34962745
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 11:10 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Oh en kleiner dan nul kan je volgens jou ook niet delen?
Daar zegtie niets over, dus die conclusie kun je nog niet trekken.
pi_34963074
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:40 schreef Wombcat het volgende:

[..]

0 kun je niet delen zeg je, waarom zou je dan wel door 0 kunnen delen?
t.o.v. ons is er voor een foton geen afstand ( lengtecontractie) en geen tijd ( tijdsdilatie).

Als er bij ons 1sec voorbij is, dan heeft het foton 0km afgelegd en 0sec aan tijd.

Bij de lichtsnelheid bestaan tijd en ruimte gewoon niet meer. Vandaar dat je krijgt 0/0 = 0. Dit is de enige manier om een absoluut nulpunt uit te rekenen. Wat je ook zou kunnen doen is stellen dat je zelf gewoon met 300.000km/sec beweegt t.o.v. het licht.

Als iemand zich verplaatst t.o.v. jou dan gaat hij eigenlijk trager ( zijn klok gaat immers ook trager)
Zijn snelheid bereken je dan als volgt.

Jij (a) ( 300.000km/sec)
ander (a) ( 150.000km/sec)

Va - Vb = Snelheid Vb.

300.000km/sec - 150.000km/sec = 150.000km/sec.

Omdat Vb zelf ook een snelheid meet van 300.000km/sec t.o.v. het licht moet je dus stellen dat zijn seconde's 2x zo lang duren t.o.v. ons.

Dit is natuurlijk een groffe berekening. Je zou naar aanleiding van het absolute tijdsverschil de kromming van ruimte kunnen berekenen. Maar het principe is dat als Vb met lichtsnelheid beweegt t.o.v. ons ( hij remt dan t.o.v. ons met 300.000km/sec af) je de volgende berekenig voor snlelheid krijgt.

Va - Vb = Vb

300.000km/sec - 300.000km/sec = 0km/0sec

Eigenlijk is dit dus gewoon heel simpel. Maar goed, dat is mijn mening.
pi_34964389
Als je 20.000 m/s gaat, en er is geen tijd verstreken (0 sec) dan heb je ook geen afstand afgelegd (0 meter), dus:
0 meter / 0 seconde = 20.000 m/s

?
pi_34964466
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef rudeonline het volgende:

[..]

t.o.v. ons is er voor een foton geen afstand ( lengtecontractie) en geen tijd ( tijdsdilatie).

Als er bij ons 1sec voorbij is, dan heeft het foton 0km afgelegd en 0sec aan tijd.

Bij de lichtsnelheid bestaan tijd en ruimte gewoon niet meer. Vandaar dat je krijgt 0/0 = 0. Dit is de enige manier om een absoluut nulpunt uit te rekenen. Wat je ook zou kunnen doen is stellen dat je zelf gewoon met 300.000km/sec beweegt t.o.v. het licht.

Als iemand zich verplaatst t.o.v. jou dan gaat hij eigenlijk trager ( zijn klok gaat immers ook trager)
Zijn snelheid bereken je dan als volgt.

Jij (a) ( 300.000km/sec)
ander (a) ( 150.000km/sec)

Va - Vb = Snelheid Vb.

300.000km/sec - 150.000km/sec = 150.000km/sec.

Omdat Vb zelf ook een snelheid meet van 300.000km/sec t.o.v. het licht moet je dus stellen dat zijn seconde's 2x zo lang duren t.o.v. ons.

Dit is natuurlijk een groffe berekening. Je zou naar aanleiding van het absolute tijdsverschil de kromming van ruimte kunnen berekenen. Maar het principe is dat als Vb met lichtsnelheid beweegt t.o.v. ons ( hij remt dan t.o.v. ons met 300.000km/sec af) je de volgende berekenig voor snlelheid krijgt.

Va - Vb = Vb

300.000km/sec - 300.000km/sec = 0km/0sec

Eigenlijk is dit dus gewoon heel simpel. Maar goed, dat is mijn mening.
Nog maar effe trancetrust quoten dan, want die legt heel goed uit waar delen door 0 niet kan.
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 12:16 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Nog steeds bezig met de ongein zie ik
Kijk alleen op de laatste pagina en er is alweer iets banaals. Een lesje middelbare school wiskunde voor jou Rude, gratis:

Stel, we hebben a keer b is c. Dus bijvoorbeeld 2 keer 3 is 6. Dan hebben we een tegenovergestelde operatie welke we 'delen' noemen. Bijvoorbeeld 6 gedeeld door 3 is 2.

Als we a keer b is c aanhouden, is het tegenovergestelde c gedeeld door b is a.
We noteren bovenstaande als a x b = c, en c / b = a.

Vermenigvuldigen is symmetrisch, dus a x b = b x a = c. Hieruit volgt dat we uit a x b = c twee dingen kunnen concluderen, namelijk:
1) c / a = b
2) c / b = a

Omgekeerd vanuit een deling kunnen we een vermenigvuldiging afleiden:
a / b = c -> c x b = b x c = a

We gaan nu de volgende vermenigvuldiging bekijken:
a x b = 15 x 0 = 0.
Mogen we dus afleiden dat
1) 0 / 15 = 0, en
2) 0 / 0 = 15?

Tegenintuitief? Laten we er nog eentje bekijken:
a x b = 22 x 0 = 0,
1) 0 / 22 = 0, en
2) 0 / 0 = 22.

Zie je al een patroon ontwikkelen? Stel we vervangen 15 en 22 door een willekeurig getal w. We krijgen dan:
a x b = w x 0 = 0, en leiden af:
1) 0 / w = 0, en
2) 0 / 0 = w.

W00t?!!!

2) 0 / 0 = w???

0 gedeeld door 0 is gelijk aan elk willekeurig getal???

En daarom zeggen de heren wiskundigen: 0 / 0 is niet gedefenieerd.

Ok. Nu gaan we kijken naar wat er gebeurt als je een willekeurig getal door 0 deelt:
w / 0 = c.
Dit impliceert:
0 x c = w = 0. (want 0 x c is natuurlijk 0)

Dus, het enige getal dat je zinnig door 0 kan delen is nul zelf. Dus:
w / 0 = c impliceert w = 0 en we krijgen dus: 0 / 0 = c. En wat zagen we eerder? Dit was ongedefinieerd.

Conclusie:
Delen door nul kan niet, tenzij je nul deelt door nul, in welk geval de uitkomst ongedefenieerd is.

Dus, Rude,
[..]

is onzin, want je kon alleen 0 delen door 0. Kijk zelf maar wat je impliceert:
300.000 / 0 = 0 impliceert 0 x 0 = 300.000

nul keer nul is 300000? I don't think so.

Overigens is de letterlijke interpretatie van E=mc^2 meer zoiets als: "de (potentiele) energie (van een object met massa) heeft een lineaire relatie met de massa van het object. Deze relatie is bovendien verder alleen nog lineair afhankelijk van de lichtsnelheid in het kwadraat."

Nogmaals: ga eerst maar eens een behoorlijke opleiding doen voordat je uberhaupt wilt meepraten over dit soort onderwerpen; jouw "zelfstudie" is namelijk evident hopeloos.
pi_34964478
Je kunt geen 20.000meter afleggen zonder dat daar ook tijd voor nodig is.

Wat is anders 20.000m/sec. Sec staat toch voor een bepaalde hoeveelheid tijd?
pi_34964866
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:28 schreef rudeonline het volgende:
Heel goed gezien!
pi_34965006
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:28 schreef rudeonline het volgende:

Wat is anders 20.000m/sec. Sec staat toch voor een bepaalde hoeveelheid tijd?
En je punt is?
pi_34965023
Ach, en jaren later won Rude de Nobelprijs....... weltrusten....
pi_34965109
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:53 schreef 14.gif het volgende:

[..]

En je punt is?
Hoe kan iets een afstand afleggen zonder tijd?
pi_34965638
Nogmaals, wat is je punt?
pi_34965720
Hoeveel tijd gaat er voorbij voor een foton nadat hij 300.000km heeft afgelegd?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 13:50:50 #41
26656 survivor
Hell was full...so i came back
pi_34966165
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:29 schreef rudeonline het volgende:
Hoeveel tijd gaat er voorbij voor een foton nadat hij 300.000km heeft afgelegd?
Ik dacht 1 seconde (in theorie)
WTF?
pi_34966229
Dat is juist het punt, bij ons gaat er een seconde voorbij. Niet bij het licht.
Zou je hypothetisch met lichtsnelheid naar de maan vliegen, dan ben je daar binnen een seconde. Wij die achterblijven zijn dan echter wel een seconde ouder geworden.
pi_34966231
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:50 schreef survivor het volgende:

[..]

Ik dacht 1 seconde (in theorie)
Ik dacht eigenlijk dat bij de lichtsnelheid de tijd stil stond (in de relativiteitstheorie).
pi_34966336
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:53 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik dacht eigenlijk dat bij de lichtsnelheid de tijd stil stond (in de relativiteitstheorie).
Dat klopt ook. En zonder tijd kan er helemaal niet bewogen worden. Versnellen t.o.v. de aarde betekend eigenlijk vertragen. En dat is echt niet vreemd, de wetenschap stelt nu ook al dat de aarde continue versnelt. Bij de lichtsnelheid blijft je achter in tijd en ruimte.
pi_34966928
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:53 schreef rudeonline het volgende:
Dat is juist het punt, bij ons gaat er een seconde voorbij. Niet bij het licht.
Ook bij (= in het intertiaalstelsel van) het foton. Het foton legt 300.000 km TEN OPZICHTE VAN ons af. Een waarnemer die met het foton meereist en in dat intertiaalstelsel op zijn horloge de tijd afleest (tijd=wat je horloge wegtikt), zal ook 1 sec. als tijdsinterval registreren.....

Als wij (in rust in ons inertiaalsysteem) op het horloge van de foton-klok-waarnemer zouden kijken, dan lijkt dat horloge idd voor ons stil te staan....

[ Bericht 7% gewijzigd door Solitarias op 11-02-2006 15:02:05 ]
  zaterdag 11 februari 2006 @ 14:30:13 #46
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_34967079
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:53 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nope. De lichtsnelheid kan niet gehaald worden volgens RT.
Onikaan ni ov dovah
pi_34967777
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Nope. De lichtsnelheid kan niet gehaald worden volgens RT.
Voor massieve deeltjes niet idd....
pi_34968218
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:23 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Ook bij (= in het intertiaalstelsel van) het foton. Het foton legt 300.000 km TEN OPZICHTE VAN ons af. Een waarnemer die met het foton meereist en in dat intertiaalstelsel op zijn horloge de tijd afleest (tijd=wat je horloge wegtikt), zal ook 1 sec. als tijdsinterval registreren.....

Als wij (in rust in ons inertiaalsysteem) op het horloge van de foton-klok-waarnemer zouden kijken, dan lijkt dat horloge idd voor ons stil te staan....
Dat kan niet, je zou dan namelijk een klok op 5 lichtjaar afstand ook moeten waarnemen zoals hij eruit ziet na 5 jaar. Je ziet hem juist in verleden tijd omdat er geen tijd voorbij gaat. Een waarnemer die met het licht zou meereizen zou ook gedurende die reis niet ouder zijn geworden. Omdat dit niet exact kan met 100% van de lichtsnelheid zal hij wel tijdsverloop en beweging kunnen contateren.

Hij doet over die reis met b.v. 80%c slechts 7.5jaar. Zou hij zijn afgelegde afstand t.o.v. het licht hebben gemeten tijdens die reis, dan heeft hij slechts 7.5 lichtjaar hebben afgelegd. Wij hebben dan echter t.o.v het licht 12.5 lichtjaar afgelegd. t.o.v het licht hebben wij dan meer bewogen. Hadden we beide gedurende die reis een touw afgerolt met 1m/sec, dan haddan wij een langer touw in handen. Een langer touw betekend ook een langere afgelegde weg. Wij reizen immers ook met minimaal 30m/sec t.o.v de zon. Simpel stellen dat je beide minimaal 1m/sec beweegt is exact hetzelfde als dat je minimaal 300.000km/sec beweegt t.o.v. het licht. De richitng die je daarvoor neemt is niet van belang. Iedere waarnemer meet immers altijd dezelfde snelheid voor het licht in alle richtingen.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 17:32:53 #50
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_34972221
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 16:59 schreef rudeonline het volgende:
nobody?
Moeten we ons nou alweer gaan herhalen dan?
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')