abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34922582
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

kunst·ui·ting (de ~ (v.))
1 kunstwerk

het was subjectieve demonisering, onder morele concepten niet toegestaan.
hmm, volgens mij was het toch echt een uithaal richting de mishandeling van vrouwen uit naam van de islam.
Noem jij het bekritiseren van mishandeling van vrouwen demonisering?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_34922602
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

bij extremisten
en daar moet je je dan maar aanschikken, want als je iets doet wat hun niet aanstaat en ze aan het moorden slaan ben jij medeplichtig
pi_34922606
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 23:49 schreef venomsnake het volgende:

[..]

het was idd alleen maar ik ik ik ik en nog eens ik bij die gast. Die was daar helemaal niet om het dialoog aan te gaan, maar puur om over zichzelf en zijn vak te praten.
En die tekening met die 2 potloden en dat vliegtuigje sloeg al helemaal nergens op, hoezo provocerend? oow wat voelde hij zich even belangerijk.
Ik heb die uitzending ook gezien en ik snap niet hoe je erbij komt, dat de cartoons die werden getoond -en dan met name degene met de potloden- provocerend zouden zijn.
Om maar in het verlengde van Rondom Tien te spreken ga ik de dialoog aan en probeer me in mensen te verdiepen. Vandaar ook mijn vraag. In welk opzicht is de cartoon, waarover jij sprak, provocatief?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_34922614
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:11 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

hmm, volgens mij was het toch echt een uithaal richting de mishandeling van vrouwen uit naam van de islam.
wel als je het hebt over
pi_34922623
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

korea ook hoor
israel
Korea wordt ook aangepakt. En Israel, tja, daar ben ik het met je eens. Deel van de reden dat Israel (nog) niet is aangepakt, is denk ik angst.
Onderschat de Mossad niet, een van de beste geheime diensten ter wereld.
pi_34922672
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:11 schreef basilisk het volgende:

[..]

en daar moet je je dan maar aanschikken, want als je iets doet wat hun niet aanstaat en ze aan het moorden slaan ben jij medeplichtig
actie = reactie,
dreiging = geweest
Een radicale die ook woord bij daad voegt, was te verwachten
pi_34922673
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:11 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

In welke landen heb je dat ??
En ook Nederlandse mannen mishandelen vrouwen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_34922685
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wel als je het hebt over
owh dus als je het hebt over vrouwenmishandeling is het goed, maar vrouwenmishandeling uit naam van islam moet je vanaf blijven?
pi_34922715
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:14 schreef Meki het volgende:

[..]

In welke landen heb je dat ??
En ook Nederlandse mannen mishandelen vrouwen
kun jij niet lezen ofzo, ik ga niet meer met jou in discussie zolang je die plaat gewapend beton met stalen huls voor je kop hebt
pi_34922735
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:12 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Korea wordt ook aangepakt.
aan tafel
quote:
En Israel, tja, daar ben ik het met je eens.
een overwinning voor mij (foxnews style )
quote:
Deel van de reden dat Israel (nog) niet is aangepakt, is denk ik angst.
Onderschat de Mossad niet, een van de beste geheime diensten ter wereld.
hoop dat al-qeada en mossad een eind aan elkaar brengen, 2 vliegen in een klap

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2006 00:17:26 ]
pi_34922749
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

actie = reactie,
dreiging = geweest
hoor ik hier begrip voor het in de fik zetten van moskeeën en islamitische basisscholen nav de moord op vGogh?
pi_34922762
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:14 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

owh dus als je het hebt over vrouwenmishandeling is het goed, maar vrouwenmishandeling uit naam van islam moet je vanaf blijven?
ja, anders demoniseer je.
Vrouwenmishandeling uit naam van islam bestaat niet

gaan we niet erg offtopic?
pi_34922767
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:16 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

hoor ik hier begrip voor het in de fik zetten van moskeeën en islamitische basisscholen nav de moord op vGogh?
ja
pi_34922784
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

actie = reactie,
dreiging = geweest
Wie moslims bekritiseert kan een moord verwachten? Nee logisch.
pi_34922800
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

aan tafel
En Israel, tja, daar ben ik het met je eens.
een overwinning voor mij (foxnews style )
korea is nog niet op het punt van provocatie als Saddam dat was. Daarnaast heeft de VS momenteel alle troepen nodig in het MO, of wilde je de burgers daar aan hun lot over laten, net als in 1991?
quote:
[..]

hoop dat al-qeada en mossad een eind aan elkaar brengen, 2 vliegen in een klap
That would be beautiful yes.
pi_34922809
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:17 schreef basilisk het volgende:

[..]

Wie moslims bekritiseert kan een moord verwachten. Nee logisch.
Schokkerend dat radicalen, radicaal gaan reageren?
pi_34922838
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:18 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

korea is nog niet op het punt van provocatie als Saddam dat was. Daarnaast heeft de VS momenteel alle troepen nodig in het MO, of wilde je de burgers daar aan hun lot over laten, net als in 1991?
Korea heeft trots fotos gezonden van nuclear wapenarsenaal.

daarnaast wou Saddam praten en verleende nog toegang tot inspecteurs

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2006 00:21:05 ]
pi_34922859
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:12 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik heb die uitzending ook gezien en ik snap niet hoe je erbij komt, dat de cartoons die werden getoond -en dan met name degene met de potloden- provocerend zouden zijn.
Om maar in het verlengde van Rondom Tien te spreken ga ik de dialoog aan en probeer me in mensen te verdiepen. Vandaar ook mijn vraag. In welk opzicht is de cartoon, waarover jij sprak, provocatief?
die 2 potloden moesten het WTC voorstellen en dat vliegtuigje de aanval.

met andere woorden, westen tekent wat, en moslims gaan ten aanval. OF, door deze tekening zal er wel weer een terroristische aanslag komen, het is maar net hoe je die tekening wilt zien. Moslims worden iig weer met de aanslag op 11 sept in verband gebracht en daarmee scheer je ze weer over 1 kam. en wat schiet je met die tekening op?? wat probeer je ermee te bereiken, welke discussie die er nog niet is wil je ermee starten? 0.00000 helemaal NIX.

[ Bericht 0% gewijzigd door venomsnake op 10-02-2006 00:27:01 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_34922960
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

volgens de imam die riep dat je vrouwen mocht slaan, zolang je de blauwe plek maar niet ziet, dus wel.
Net als de vele vrouwen hier in de buurt die alleen buiten komen om de kinderen van school te halen en boodschappen te doen, als ik af en toe hoorde van m'n (turkse) buurjongen dat hij vol trots vertelde dat z'n pa z'n zus had geslagen omdat ze met een Nederlandse jongen had gepraat. Of dat ze haar opleiding moest afbreken om te trouwen, uitgehuwelijkd.
Ja dan zeg ik dat er vrouwenmishandeling uit naam van de islam bestaat.
quote:
eigenlijk wel, maar ik heb wel het gevoel dat we hier het diepere probleem achter de rellen aan het ontrafelen zijn.
pi_34923012
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:22 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

volgens de imam die riep dat je vrouwen mocht slaan, zolang je de blauwe plek maar niet ziet, dus wel.
Net als de vele vrouwen hier in de buurt die alleen buiten komen om de kinderen van school te halen en boodschappen te doen, als ik af en toe hoorde van m'n (turkse) buurjongen dat hij vol trots vertelde dat z'n pa z'n zus had geslagen omdat ze met een Nederlandse jongen had gepraat. Of dat ze haar opleiding moest afbreken om te trouwen, uitgehuwelijkd.
Ja dan zeg ik dat er vrouwenmishandeling uit naam van de islam bestaat.
Gelukkig heb jij geen gezag over de islam. Laat ik nu eens iets halen wat wel gezag heeft over de islam.
quote:
En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'
pi_34923042
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Schokkerend dat radicalen, radicaal gaan reageren?
Als je met extremisten rekening gaat houden, dan kun je niets meer zeggen.
pi_34923046
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Korea heeft trots fotos gezonden van nuclear wapenarsenaal.

daarnaast wou Saddam praten en verleende nog toegang tot inspecteurs
Een nucleaire aanval van Korea op welk land dan ook zou zelfmoord zijn. Zo dan is Kim Yung Il nou ook weer niet. Foto's rondsturen is gewoon sarren. Klein kind dat laat zien hoe stoer hij wel niet is.

Saddam liet idd inspecteurs toe, maar verschafte ze geen volledige toegang.
pi_34923066
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:24 schreef basilisk het volgende:

[..]

Als je met extremisten rekening gaat houden, dan kun je niets meer zeggen.
Genoeg mensen die niet zijn neergeknald die wel zelfde, maar dan op een fatsoenlijk manier zeiden.
pi_34923079
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gelukkig heb jij geen gezag over de islam. Laat ik nu eens iets halen wat wel gezag heeft over de islam.
[..]
Gezag over de islam? Wat bedoel je daarmee?

Mooi tekstje hoor, maar de realiteit is anders. Helaas.
pi_34923098
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:24 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Een nucleaire aanval van Korea op welk land dan ook zou zelfmoord zijn. Zo dan is Kim Yung Il nou ook weer niet. Foto's rondsturen is gewoon sarren. Klein kind dat laat zien hoe stoer hij wel niet is.

Saddam liet idd inspecteurs toe, maar verschafte ze geen volledige toegang.
Foto's rondsturen is provoceren mijn beste social.

Saddam verschafte geen volledige toegang tot wat niet? Ze zijn al 3 jaar en nog hebben ze niets gevonden, al hebben ze volledig toegang
pi_34923117
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:25 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Gezag over de islam? Wat bedoel je daarmee?

Mooi tekstje hoor, maar de realiteit is anders. Helaas.
Bepalende waar de islam voor staat

Is meer dan een stuk text. Het is de wet der islam

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2006 00:28:31 ]
pi_34923173
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Genoeg mensen die niet zijn neergeknald die wel zelfde, maar dan op een fatsoenlijk manier zeiden.
fatsoenlijk in de ogen van de extremisten dan.
pi_34923196
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:28 schreef basilisk het volgende:

[..]

fatsoenlijk in de ogen van de extremisten dan.
fatsoenlijk in onze ogen.
Discussie in trant van wederzijds respect, tv/radio programma's waar beide mensen evenveel zeggenschap krijgen bijvoorbeeld.
pi_34923247
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Foto's rondsturen is provoceren mijn beste social.
sarren is niet provoceren. Voorlopig beschouw ik Kim als ongevaarlijke gek, met gevaarlijk speelgoed in z'n achtertuin. Maar wat wilde je eraan doen? De Amerikaanse troepen zitten in Afghanistan en Irak, en ze daar nu weghalen zou betekenen dat Taliban2 en Saddam2 daar de macht zullen grijpen, en dat kun je de burgers niet aandoen.
quote:
Saddam verschafte geen volledige toegang tot wat niet? Ze zijn al 3 jaar en nog hebben ze niets gevonden, al hebben ze volledig toegang
Het inspectieteam ging ergens kijken, was er een vleugel van het gebouw afgesloten. Waarom? Provocatie van de inspecteurs, en de VN. Want de inspectieteams hadden geen slagkracht om die vleugel dan alsnog te betreden. Ik blijf het vreemd vinden dat er geen militairen met die inspectieteams meegingen.
pi_34923250
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

fatsoenlijk in onze ogen.
Discussie in trant van wederzijds respect, tv/radio programma's waar beide mensen evenveel zeggenschap krijgen bijvoorbeeld.
ja, want als je dat niet doet dan wordt je neergeknald door terroristen. Terroristen die er op toe zien dat de discussie met respect wordt gevoerd.
pi_34923276
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:31 schreef basilisk het volgende:

[..]

ja, want als je dat niet doet dan wordt je neergeknald door terroristen. Terroristen die er op toe zien dat de discussie met respect wordt gevoerd.
zijn jouw woorden.
pi_34923311
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:31 schreef SocialDisorder het volgende:

en ze daar nu weghalen zou betekenen dat Taliban2 en Saddam2 daar de macht zullen grijpen, en dat kun je de burgers niet aandoen.
Je gaat me nu toch niet vertellen dat de VS zich bekommerd om de burger in irak?
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_34923348
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:31 schreef SocialDisorder het volgende:

sarren is niet provoceren. Voorlopig beschouw ik Kim als ongevaarlijke gek, met gevaarlijk speelgoed in z'n achtertuin. Maar wat wilde je eraan doen? De Amerikaanse troepen zitten in Afghanistan en Irak, en ze daar nu weghalen zou betekenen dat Taliban2 en Saddam2 daar de macht zullen grijpen, en dat kun je de burgers niet aandoen.
Voorlopig? Tot Media zich tegen Kim keert? Of tot hij wapens aan Syrie heeft "verkocht". Je wapenarsenaal tonen is provoceren, waar doe je het anders voor? Wat geeft jou idee dat Irak tevreden is met bezetting?
quote:
Het inspectieteam ging ergens kijken, was er een vleugel van het gebouw afgesloten. Waarom? Provocatie van de inspecteurs, en de VN. Want de inspectieteams hadden geen slagkracht om die vleugel dan alsnog te betreden. Ik blijf het vreemd vinden dat er geen militairen met die inspectieteams meegingen.
God weet waarom, maar vooralsnog is er niets gevonden. Zelfs toen Saddam vrijwillig wou aftreden zij VS dat ze toch zouden binnenvallen, maar dat hoef ik jou allemaal niet te vertellen
pi_34923356
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:33 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Je gaat me nu toch niet vertellen dat de VS zich bekommerd om de burger in irak?
pi_34923439
Terug naar prentjes en Denemarken voor we Drugshond weer over uren bezorgen
pi_34923559
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:19 schreef venomsnake het volgende:

[..]

die 2 potloden moesten het WTC voorstellen en dat vliegtuigje de aanval.

met andere woorden, westen tekent wat, en moslims gaan ten aanval. OF, door deze tekening zal er wel weer een terroristische aanslag komen, het is maar net hoe je die tekening wilt zien. Moslims worden iig weer met de aanslag op 11 sept in verband gebracht en daarmee scheer je ze weer over 1 kam. en wat schiet je met die tekening op?? wat probeer je ermee te bereiken, welke discussie die er nog niet is wil je ermee starten? 0.00000 helemaal NIX.
Ik denk inderdaad op de eerste plaats, dat het belangrijk is, dat er beseft moet worden dat tien verschillende personen de cartoon ook op tien (mogelijk meer) verschillende manieren kan uitleggen.
Wanneer men niet open staat voor welke kritische benaderingen over welk karakter en thema dan ook zal je inderdaad (snel) beledigd worden.

Toch bevatte de cartoon een realiteitsgehalte. Ze zijn een uiting van grote onrust en angst voor lieden die de naam van hun Opperwezen en zijn profeet misbruiken om hun zienswijze en levensbeschouwing met geweld op te dringen aan andersdenkenden, waarbij de grofste vormen van geweld niet worden geschuwd.
De cartoon neemt dan ook een loopje met de extremisten die juist niet de dialoog aangaan, maar bedwelmd door haat-retoriek menen in het belang van alle moslims, althans de religieuze opvatting van moslims, een daad in het belang van die moslims te moeten plegen. Ten koste van onschuldige mensen.

Zodra je de opvatting bent toebedeeld, dat zulke acties juist tegenstrijdig zijn met religieuze principes van het islamitische geloof kan je je toch niet vereenzelvigen met dat beeld wat de cartoon oproept?

Dat wil overigens niet zeggen, dat smaken niet kunnen verschillen...

[ Bericht 1% gewijzigd door damian5700 op 10-02-2006 00:47:29 ]
pi_34923587
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

zijn jouw woorden.
Nou een radicaal die ook woord bij de daad voegd was te verwachten zij je net zelf.

maar het heeft idd weinig meer met Denemarken te maken
pi_34923620
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:43 schreef basilisk het volgende:

[..]

Nou een radicaal die ook woord bij de daad voegd was te verwachten zij je net zelf.

maar het heeft idd weinig meer met Denemarken te maken
Vanaf hier weer Denemarken?

Er is al excuses gekomen van een islamitisch site

En officeel excuus van Libanon
pi_34923679
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vanaf hier weer Denemarken?

Er is al excuses gekomen van een islamitisch site

En officeel excuus van Libanon
En die Deense krant heeft ook al excuses aangeboden, dus wat willen we nog meer
pi_34923693
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:47 schreef basilisk het volgende:

[..]

En die Deense krant heeft ook al excuses aangeboden, dus wat willen we nog meer
verbroedering
pi_34923718
Narimal Dane komt evenwel veel racisme tegen in haar hoedanigheid als coördinator van het centrum voor allochtone jongeren. „Het valt in Denemarken de laatste jaren niet mee om Ahmed of Mohammed te heten. Hoogopgeleiden vertrekken naar het buitenland omdat ze hier geen baan kunnen krijgen. Anderen wordt door de politie zonder reden om hun verblijfsvergunning gevraagd. Iemand die hier geboren is heeft toch geen verblijfsvergunning nodig?!“. Praten doet ook Ahmed Akkari, woordvoerder van verschillende moslimorganisaties in Denemarken. Letterlijk de hele wereld, van CNN tot Al-Jazeera, wil een commentaar van hem. Hij is een van de mannen die de cartoons in Egypte en Libanon onder de aandacht heeft gebracht. „Maar wij wilden niet dat dít zou gebeuren“, herhaalt hij keer op keer, doelend op het geweld. Hij denkt niet dat de zaak in Denemarken zelf uit de hand loopt. „Moslims zouden het grootste slachtoffer van gewelddadige acties in Denemarken zijn.“

Akkari wil nu dialoog en verzoening, maar is kritisch over de aanpak van premier Anders Fogh Rasmussen. Hij wilde na de publicatie van de cartoons in Jyllands Posten, eind september, niet in gesprek met ambassadeurs van elf islamtische landen. Daarom reisde een moslimdelegatie naar het Midden-Oosten om daar gehoor te vinden. Ook onderzoeker Møller noemt die afwijzing een ‘diplomatieke blunder’.

Intussen is het, vlak voor de wintervakantie, opvallend stil op vliegveld Kastrup. Veel mensen hebben besloten thuis te blijven. Vakantiecharters richting geliefde winterzonlanden als Tunesië en Egypte zijn geannuleerd.

http://www.gelderlander.nl/dgbuitenland/article80152.ece
pi_34923740
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

verbroedering
  vrijdag 10 februari 2006 @ 00:49:27 #143
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34923751
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:38 schreef Triggershot het volgende:
Terug naar prentjes en Denemarken voor we Drugshond weer over uren bezorgen
Valt reuze mee
De discussie verloopt behoorlijk netjes, en de discussie grenzen worden verder uitgewerkt.
Het is wel een beetje een [NWS] / [GC] / [WFL] topic geworden, maar wat verwacht je na 8500 posts.
En schijnbaar is er nog genoeg van elkaar te leren/bespreken.
En het is nog steeds actueel [NWS]. Ik moet alleen de laatste links nog bijwerken in de OP.
pi_34923772
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:48 schreef basilisk het volgende:

[..]

Alleen dan pas kom je tot blijvende verzoening, anders is maar afwachten tot volgende debielen aan beide kanten opstaan
pi_34923792
De borden die woedende moslims droegen bij de demonstratie in Londen bevatte imo walgelijke teksten, maar ik wil wel benadrukken dat de moslims in Europa over het algemeen 'beschaafd' hebben gereageerd. in tegenstelling tot sommige moslims in het Midden-Oosten.
pi_34923794
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:49 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Valt reuze mee
De discussie verloopt behoorlijk netjes, en de discussie grenzen worden verder uitgewerkt.
Het is wel een beetje een [NWS] / [GC] / [WFL] topic geworden, maar wat verwacht je na 8500 posts.
En schijnbaar is er nog genoeg van elkaar te leren/bespreken.
En het is nog steeds actueel [NWS]. Ik moet alleen de laatste links nog bijwerken in de OP.
zoals ik eerder zei

Drugshond 4 president
pi_34923824
even een compilatie-quote voorhet slapen gaan, geloof het of niet, ik werk tussen het Fok!ken door
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bepalende waar de islam voor staat

Is meer dan een stuk text. Het is de wet der islam
zoals we al bepaald, handelen uit naam van de islam is niet gelijk aan leven volgens islam. Submission wilde dat duidelijk maken. Je kan het het eens of oneens zijn met de vorm of boodschap, maar het blijft vrijheid van meningsuiting dmv kunst. Overigens is de publicatie van de film geprobeerd tegen te houden dmv een rechtzaak, tevergeefs.

Dan is het een kwestie van slikken en weer doorgaan. Niet de regisseur ervan vermoorden en de schrijfster ervan bedreigen. Zo gaan we in Nederland dus niet met elkaar om.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:33 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Nee, dat wil ik inderdaad niet vertellen. Maar de belangen van de burgers zijn wel de enige reden dat ik vind dat de VS niet nu kan terugtrekken.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voorlopig? Tot Media zich tegen Kim keert? Of tot hij wapens aan Syrie heeft "verkocht". Je wapenarsenaal tonen is provoceren, waar doe je het anders voor?
Het is redelijk bekend dat Kim Yung Il een minderwaardigheidscomplex heeft. Iemand die kernwapens wil gebruiken doet dat, gaat ze niet showen. Vergelijk het met de kneus op de middelbare school (iedereen heeft er wel eentje) die stoer loopt te zwaaien met z'n vlindermes. Als het erop aan komt, durftie niets te doen.
quote:
Wat geeft jou idee dat Irak tevreden is met bezetting?
De beelden van Nederlandse militairen die meer wijkagent zijn tegenwoordig daar dan soldaten. Ze hebben slechts één keer een Irakees gedood, en ze zijn uitgenodigd om het offerfeest bij te wonen. Lijkt me toch dat ze goede zaken doen daar.
quote:
[..]

God weet waarom, maar vooralsnog is er niets gevonden. Zelfs toen Saddam vrijwillig wou aftreden zij VS dat ze toch zouden binnenvallen, maar dat hoef ik jou allemaal niet te vertellen
idd, dat hoef je niet te vertellen. Maar Blix opereerde wel onafhankelijk van Bush, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Waarschijnlijk waren het gewoon machtsspelletjes van Saddam.

Zo, dat was em weer. Weltrusten, en morgen verwacht ik #30 open te zien.
pi_34923868
Na Theo van Gogh 42 topics is dit de langlopende nieuwstopic ooit
pi_34923906
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:53 schreef Meki het volgende:
Na Theo van Gogh 42 topics is dit de langlopende nieuwstopic ooit
911 ?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_34923953
lekker overzichtelijk
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:51 schreef SocialDisorder het volgende:
zoals we al bepaald, handelen uit naam van de islam is niet gelijk aan leven volgens islam. Submission wilde dat duidelijk maken. Je kan het het eens of oneens zijn met de vorm of boodschap, maar het blijft vrijheid van meningsuiting dmv kunst. Overigens is de publicatie van de film geprobeerd tegen te houden dmv een rechtzaak, tevergeefs.
Je kan niet handelen uit naam van de islam als het tegen de wetten van islam komt. Dat menen is hypocriet, niet te onderbouwen en kant en klare onzin.
Mensen die dat wel doen. moslims als niet-moslims doen dat enkel om er een slaatje uit te slaan.
quote:
Het is redelijk bekend dat Kim Yung Il een minderwaardigheidscomplex heeft. Iemand die kernwapens wil gebruiken doet dat, gaat ze niet showen. Vergelijk het met de kneus op de middelbare school (iedereen heeft er wel eentje) die stoer loopt te zwaaien met z'n vlindermes. Als het erop aan komt, durftie niets te doen.
Zie het als, mocht je ons willen aanvallen staat je dit allemaal te wachten. Machtsvertoning.
quote:
De beelden van Nederlandse militairen die meer wijkagent zijn tegenwoordig daar dan soldaten. Ze hebben slechts één keer een Irakees gedood, en ze zijn uitgenodigd om het offerfeest bij te wonen. Lijkt me toch dat ze goede zaken doen daar.
Ja omdat VS alle werk opknapt, inclusief marteling, doden etc. NLs leger is daar geheel overbodig en dat weet je zelf ook wel neem ik aan.
quote:
dd, dat hoef je niet te vertellen. Maar Blix opereerde wel onafhankelijk van Bush, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Waarschijnlijk waren het gewoon machtsspelletjes van Saddam.
Blix handelde in naam van VN, VN was tegen oorlog en verklaarde oorlog illegaal.
quote:
Zo, dat was em weer. Weltrusten, en morgen verwacht ik #30 open te zien.
slaap lekker
pi_34923981
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:54 schreef Roi het volgende:

[..]

911 ?
hoeveel topics waren dat
pi_34924121
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:42 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad op de eerste plaats, dat het belangrijk is, dat er beseft moet worden dat tien verschillende personen de cartoon ook op tien (mogelijk meer) verschillende manieren kan uitleggen.
Wanneer men niet open staat voor welke kritische benaderingen over welk karakter en thema dan ook zal je inderdaad (snel) beledigd worden.

Toch bevatte de cartoon een realiteitsgehalte. Ze zijn een uiting van grote onrust en angst voor lieden die de naam van hun Opperwezen en zijn profeet misbruiken om hun zienswijze en levensbeschouwing met geweld op te dringen aan andersdenkenden, waarbij de grofste vormen van geweld niet worden geschuwd.
De cartoon neemt dan ook een loopje met de extremisten die juist niet de dialoog aangaan, maar bedwelmd door haat-retoriek menen in het belang van alle moslims, althans de religieuze opvatting van moslims, een daad in het belang van die moslims te moeten plegen. Ten koste van onschuldige mensen.

Zodra je de opvatting bent toebedeeld, dat zulke acties juist tegenstrijdig zijn met religieuze principes van het islamitische geloof kan je je toch niet vereenzelvigen met dat beeld wat de cartoon oproept?

Dat wil overigens niet zeggen, dat smaken niet kunnen verschillen...

Je kan de cartoon idd op meerdere manieren uitleggen, maar ik vond hem niet passen in de uitzending van vanavond waar juist geprobeerd werd een dialoog aan te gaan tussen Moslim en niet Moslim, dan zetten ze de tekenaar uitgerekend naast een Meneer die duidelijk aangaf daar geen behoefte aan te hebben. het feit dat er duidelijk een 11 sept aspect in de cartoon zit vind ik ook niet echt passen, 11 sept heeft niets met de huidige discussie te maken. je kan vast wel iets anders tekenen met dezelfde boodschap. een discussie moet beginnen met wederzijds respect anders hoef je er niet aan te beginnen, dat wordt het eieren gooien.

[ Bericht 0% gewijzigd door venomsnake op 10-02-2006 01:13:19 ]
pi_34924220
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik moet zeggen, dat ik ook die samenvatting (vrouwenmishandeling uit naam van de islam) een beetje kort door de bocht vind.
Ik denk het gaat over gedragingen in de openbare ruimte, aangezien het islamitische geloof gestoeld is op gedragingen in tegnstelling tot westerse opvattingen die gebaseerd zijn op denkwijzes.
Zodra religie de openbare ruimtes betreed mag deze volgens mij onderhevig zijn aan kritiek, zoals elke willekeurige onderwep in de openbare ruimte.
Als het onderwerp van een kritische benadering vrouwenmishandeling onder islamieten is, is er geen status aparte, omdat het de Islam betreft. En is er imo geen sprake van demonisering.
pi_34924258
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:08 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen, dat ik ook die samenvatting (vrouwenmishandeling uit naam van de islam) een beetje kort door de bocht vind.
Ik denk het gaat over gedragingen in de openbare ruimte, aangezien het islamitische geloof gestoeld is op gedragingen in tegnstelling tot westerse opvattingen die gebaseerd zijn op denkwijzes.
Zodra religie de openbare ruimtes betreed mag deze volgens mij onderhevig zijn aan kritiek, zoals elke willekeurige onderwep in de openbare ruimte.
Als het onderwerp van een kritische benadering vrouwenmishandeling onder islamieten is, is er geen status aparte, omdat het de Islam betreft. En is er imo geen sprake van demonisering.
leg eens wat is vrouwenmishandeling uit naam van de islam?

heb je hadith dat ik heb geplaatst gelezen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2006 01:11:40 ]
  vrijdag 10 februari 2006 @ 01:24:57 #155
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34924549
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:58 schreef Meki het volgende:

[..]

hoeveel topics waren dat
Niet zo'n hele lange reeks.. uit mijn hoofd dacht ik iets van 18 of 21 stuks.
De focus was toen alleen de aanslagen en het instoren van de WTC-towers.
Maar de (deels) 'lemming' topics die behoren bij het (11-09) topic waren zeer talrijk in zowel [NWS] en [TRU].
Deze reeks bevat veel meer onderwerpen en gaat ook veel breder, en mag met rede een [Centraal] topic genoemd worden. Het is bijna een soort auto-cue om de gebeurtenissen te volgen.
Maar als de nieuwswaarde begint weg te zakken , zal ook deze reeks ook langzaam afsterven (desnoods door toedoen van de mod's zelf door middel van een slotje). Maar voorlopg gaan we nog wel nog wel ff verder.
Ik ben wel blij dat we tijdig goed hebben ingeschat dat er een [Centraal] topic moest worden. Het aantal afgeleide topics kun je op 1 hand tellen.
Ik denk qua postsnelheid dat 11-09 , TvG, Laakkwartier en Londen veel sneller liepen (lees : het vullen van de topics). Er waren toen iets van 10.000-15.000 views per topic. En dat per uur.
pi_34924552
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:04 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Je kan de cartoon idd op meerdere manieren uitleggen, maar ik vond hem niet passen in de uitzending van vanavond waar juist geprobeerd werd een dialoog aan te gaan tussen Moslim en niet Moslim, dan zetten ze de tekenaar uitgerekend naast een Meneer die duidelijk aangaf daar geen behoefte aan te hebben. het feit dat er duidelijk een 11 sept aspect in de cartoon zit vind ik ook niet echt passen, 11 sept heeft geen niets met de huidige discussie te maken. je kan vast wel iets anders tekenen met dezelfde boodschap. een discussie moet beginnen met wederzijds respect anders hoef je er niet aan te beginnen, dat wordt het eieren gooien.
Een dialoog met wederzijds respect om heel deze issue in de minne te schikken, is natuurlijk aan te bevelen. De cartoonist is niet de rol toebedeeld representatief te zijn voor een zijde van de partijen aan die discussie.
Het is slechts een enkele uiting en opvatting en op de vraag of die uiting een constructieve bijdrage is aan die discussie zal waarschijnlijk wel meerdere meningen opleveren.
Toch wil ik dat realiteitsgehalte nogmaals benadukken. De cartoonist vertolkt zijn beeldvorming over de gang van zaken middels een kunstuiting.

Mijn beschouwing van de cartoon is dan ook, dat meneer bang is dat hij door toedoen van lieden die met geweld hun denkbeelden willen opdringen en hem gaan verbieden überhaupt cartoons te tekenen.
De cartoon was intelligent gevonden, maar zeker niet amusant of humoristisch; humor, als hoogste vorm voor het komische, bij het tragische.
pi_34924607
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

leg eens wat is vrouwenmishandeling uit naam van de islam?

heb je hadith dat ik heb geplaatst gelezen?
Ik vind zo'n titel te kort door de bocht. Dat heb ik zojuist gesteld. Ik vind het alleen niet vreemd, dat zulke zaken besproken worden in het publieke debat en omdat dit in de publieke discussie een onderwerp is niet per definitie demonisering.
Lees mijn post maar na.
pi_34924632
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:28 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik vind zo'n titel te kort door de bocht. Dat heb ik zojuist gesteld. Ik vind het alleen niet vreemd, dat zulke zaken besproken worden in het publieke debat en omdat dit in de publieke discussie een onderwerp is niet per definitie demonisering.
Lees mijn post maar na.
Je valt in herhaling zonder aan te kunnen tonen dat vrouwenmishandeling en islam verbonden zijn aan elkaar.

Truste
pi_34924735
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je valt in herhaling zonder aan te kunnen tonen dat vrouwenmishandeling en islam verbonden zijn aan elkaar.

Truste
Ik kan in ieder geval niet aantonen dat onder islamieten geen vrouwenmishandeling plaatsvindt.
Ik begrijp ook niet waarom ik volgens jou die link aantoonbaar moet maken. Dat gaat bezijden mijn strekking van de post die ik eerder plaatste.

Weltrusten

P.S. De strekking van mijn post was, doelend op jouw bewering, dat een kritische benadering op vrouwenmishandeling onder moslims niet per definitie demonisering hoeft te zijn.
pi_34928839
quote:
Hugumukulubus

door Michiel Mans

Ik vraag mij af hoe spontaan de woede der muzelmensen is. De cartoons gaven pas maanden nadat ze verschenen een hoge bloeddruk. Dat is geen traagheid van geest meer, dat is georganiseerd. Ik weet niet precies wat de organisatoren wilden bereiken maar dat het een groots effect heeft, is wel duidelijk. De niet-islamitische wereld ziet nu hoe waanzinnig de religie van ruim een miljard mensen is, hoe vast deze mensen zitten in hun dogma's, hun misplaatste trots en solidariteit.

Het gebruik van Allah's naam of de naam van de profeet is wel toegestaan om het doorsnijden van kelen kracht bij te zetten. Het is ook toegestaan om tientallen, soms honderden mensen in één keer op te blazen uit Allah's naam, voor Mohammed's woord. Dan gaan er geen tienduizenden wereldwijd de straat op, dan wordt Bin Laden of Al-Zarqawi niet vervloekt of bedreigd. Zet echter de naam Mohammed bij een spotprent en de moslims gaan mondiaal uit hun dak. Hierna worden we dan ook nog eens door Nova getrakteerd op Abu Jah Jah die ons komt meedelen dat we hypocriet zijn als we de Hitler-Anne Frank cartoons op zijn site niet kunnen waarderen. Van mij mag hij ze plaatsen. Ik voel geen aandrang om uit protest de Libanese ambassade in de fik te steken. Het lijkt me wel dat er een klein verschil is tussen het bespotten van een religie en het bespotten van een mega massamoord. Logica is vaak een zwak punt bij ernstig religieus gedeformeerden.

De gekte begint langzamerhand toch wel epidemische vormen aan te nemen. Wereldwijd zien we waanzinnige gelovigen schuimbekkend schreeuwen. Ze zwaaien met spandoeken die oproepen beledigers van de islam uit te roeien. Heel Europa moet er aan geloven op sommige plakkaten. Letterlijk en figuurlijk, 'Europe is the cancer, the islam is the answer'. Niet alleen de Deense maar ook de Noorse ambassade werd in Syrië in brand gezet. Een dag later volgde de Deense ambassade in Libanon. Doodsbedreigingen vliegen in het rond. We zagen op het journaal een Haagse imam een karikatuur van een geloofsgek neerzetten. Hij stond dansend van woede de gelovigen toe te brullen. Het geloof van ruim een miljard mensen maakt zichzelf volkomen belachelijk en verliest elke aanspraak op respect. Niet dat ik nog veel respect had. En er is ook bijna geen tegengeluid te bekennen uit de eigen gelederen. Van de koning van Jordanië tot Karzai van Afghanistan, ze keuren alleen de cartoons af. De mars van de waanzin.

Zelfs westerse regeringsleiders en officials proberen de zaak te sussen door respect te vragen voor de gevoelens van moslims. De Pakistaanse regering heeft een aantal ambassadeurs opgeroepen, waaronder de Nederlandse, om de cartoons te veroordelen. Het ophangen van minderjarigen in Iran leidt niet tot het oproepen van de Iraanse ambassadeur, niet in Pakistan, nergens niet. Godverdomme, wie toont er nou eens ballen in de hogere regionen en slaat met zijn of haar vuist op tafel en zegt, "idioten, tot hier en niet verder anders trappen we alle moslims Europa uit, gaat de geldkraan voor de Palestijnen dicht en trekken we weg uit Irak en Afghanistan. Zoek het dan ook maar zelf uit." Misschien een tikkeltje ongenuanceerd maar mijn woede is groot.

Brieslamietjes, jullie kunnen de hugumukulubus krijgen. Wat in gezzus naam is 'hugumukulubus'? Dat is een op zich vrij onschuldige aandoening aan het strottenhoofd die rare bijwerkingen heeft. Het verandert klanken. Een uitgeschreeuwd 'Allah-u-Aqbar' klinkt als 'Jech-bah-Jech'. Bij de baard van de profeet, ik wens de brulbaarden met schaamluis behepte sikplatjes. Die moet Mohammed ook gehad hebben. Was zijn geestesgesteldheid al niet om over naar de grot te schrijven, de jeuk dreef hem tot nog grotere krankzinnigheid.

Moedwillig beledigende teksten? Voorzeker, maar wat is gruwelijker of beledigender. Wat ziekende plaatjes of woorden, of een heel land, zo niet continent, boycotten of willen vernietigen om een paar cartoons. Wat mag je als antwoord tekenen of schrijven op posters waar het de keel doorsnijden van redacteurs wordt uitgebeeld. De lijst absurde uitingen van gekrenkte, selectieve islamitische trots, begint indrukwekkend lang en angstwekkend te worden. Van de milde islam hoor ik erg weinig. Aan het bestaan hiervan, begin ik dan ook steeds meer te twijfelen.
goede column.
pi_34929112
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:57 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

goede column.
Vind ik ook. Hij verwoordt precies hoe ik er ook over denk en hoe de meesten in beschaafdere regio's over denken al durven het velen niet te uiten om geen stempel van racist of NSBer opgeplakt te krijgen.
pi_34929244
Gregorius ordt ook iets milder:

De cartoons die nu als reactie op de rellen gemaakt worden vind ik persoonlijk de beste manier om te antwoorden. Dit is hoe misstanden aangepakt worden door de Westerse wereld, door humor. En dan wil je nog wel eens iemand kwetsen of beledigen. So be it. Voel je je gekwetst of beledigd, maak dan een contra-cartoon.

Maar dan wel over hetgeen waar je boos om bent. Cartoons over de holocaust maken omdat je boos bent op een Deense cartoonist is wel het zieligste wat er is, IMHO.
Niet dat ik tegen tekeningen over de holocaust ben, by all means, be my guest. Maar als reactie op de Deense cartoons mis ik alle logica erachter.

Nekschot had ook over de Iraanse hypocritie tov Joden een goede cartoon;

Zegt genoeg lijkt mij.
pi_34929531
quote:

.........column
quote:
Godslasteraar:
...........En verder moet het Westen zich imo terugtrekken uit het MO en alleen een puur utalitaire relatie voortzetten. Verder zoeken ze het maar uit, wat ze ongetwijfeld als muziek in de oren zal klinken. Dus iedereen blij
Ik hoop dat deze overtuiging meer en meer momentum krijgt. Grappig genoeg zijn de ''brieslamietjes'' ( ) degenen die dat doel kunnen realiseren. Laten we er nog maar wat cartoons tegen aangooien, de billen afvegen met de koran, en dat op de gevoelige plaat vastleggen, en alles natuurlijk als teken van ''respekt'' publiceren.

Makkelijke manier om een beetje te bezuinigen trouwens.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:34:24 #164
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_34929600
Ik vind persoonlijk die prenten van gregorius veel aanstootgevender dan die 12 plaatjes uit die krant.

Maar ik ben een Nederlander.....
god bless america!
pi_34929627
Had er trouwens een tijdje geleden een topic over gestart: Wegwezen uit het Midden-Oosten

met een paar leuke columns van Pat Buchanan (of all people)
pi_34929712
Het zijn de mensen die het geloof [Moslim En Christenen] misbruiken voor hun eigen doeleinden die we moeten aanpakken. Slechte leiders zorgen voor veel onrust aan beide kanten.
Ik word echt ziek van dat over en weer gehaat, net alsof die andere geen mens is!

Alleen voor dat hoop ik dat er een rechtvaardige God is die deze mensen op hun plaats zal zetten.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_34929721
terugtrekken uit het midden-oosten is toegeven aan het terrorisme. Daarnaast zal een volledige zelfstandigheid van landen in het MO alleen maar nog meer ellende met zich meebrengen, omdat de radicalen dannog meer zullen roepen "kijk eens wat het westen heeft, en wij niet."

Je kan voor dat soort badgasten toch niet goed doen, laten we dan in hemelsnaam goed doen voor de burgers, uit naam van de mensenrechten.

In het geval Palestijnen; zij hebben gekozen voor een terreurorganisatie als bestuurlijke macht; goed. Fijn. Accepteer de consequenties. Het westen gaat niet in overleg met terroristen, bied geen hulp aan terroristen, en gaat zeker niet samenwerken met terroristen.
Laat het een voorbeeld zijn voor de rest van het MO. Hoewel ik betwijfel of ze daar zo ver door kunnen denken....
pi_34929813
quote:

[..]

goede column.
Absoluut. Uit welk blad of van welke site komt dit briljante verhaal? Enne....hulde aan deze Michiel Mans.
pi_34930121
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:43 schreef progrock het volgende:

[..]

Absoluut. Uit welk blad of van welke site komt dit briljante verhaal? Enne....hulde aan deze Michiel Mans.
http://www.gregoriusnekschot.nl/columns_main.html
pi_34930435
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:34 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik kan in ieder geval niet aantonen dat onder islamieten geen vrouwenmishandeling plaatsvindt.
Ik begrijp ook niet waarom ik volgens jou die link aantoonbaar moet maken. Dat gaat bezijden mijn strekking van de post die ik eerder plaatste.

Weltrusten

P.S. De strekking van mijn post was, doelend op jouw bewering, dat een kritische benadering op vrouwenmishandeling onder moslims niet per definitie demonisering hoeft te zijn.
Vrouwenmishandeling is geen onderdeel van de islam, al gebeurt het onder de moslims.
Dat het onder democraten gebeurt betekent nog niet dat het onder een democratisch formule valt.

Het gaat om de islam in theorie, niet moslims die er cultuur mij mengen.
pi_34931079
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vrouwenmishandeling is geen onderdeel van de islam, al gebeurt het onder de moslims.
Dat het onder democraten gebeurt betekent nog niet dat het onder een democratisch formule valt.

Het gaat om de islam in theorie, niet moslims die er cultuur mij mengen.
Ik bestrijd je ook niet op die opvatting. Het is voor mij zonneklaar dat degene die vrouwen mishandelen of achterstellen om uiteen lopende achtergronden zijn gedrag zal rechtvaardigen.
Feit blijft wel dat in sommige moslimgezinnen achterstelling van vrouwen plaatsvindt. Dat openbaart zich door eerwraak, uithuwelijking etc. Dat dit punt van een kritische benadering is (geworden), lijkt me dan ook legitiem.

Dat betekent niet, dat ik de frustratie niet kan begrijpen wanneer in die kritiek religieuze principes en culturele aspecten met elkaar verward worden.
Daarmee wordt de discussie vertroebeld en vaak gebeurt het dat de kritische benadering zelf onderwerp van kritiek wordt. Het onderliggende probleem zal dan blijven liggen.
pi_34931242
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:33 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik bestrijd je ook niet op die opvatting. Het is voor mij zonneklaar dat degene die vrouwen mishandelen of achterstellen om uiteen lopende achtergronden zijn gedrag zal rechtvaardigen.
Feit blijft wel dat in sommige moslimgezinnen achterstelling van vrouwen plaatsvindt. Dat openbaart zich door eerwraak, uithuwelijking etc. Dat dit punt van een kritische benadering is (geworden), lijkt me dan ook legitiem.

Dat betekent niet, dat ik de frustratie niet kan begrijpen wanneer in die kritiek religieuze principes en culturele aspecten met elkaar verward worden.
Daarmee wordt de discussie vertroebeld en vaak gebeurt het dat de kritische benadering zelf onderwerp van kritiek wordt. Het onderliggende probleem zal dan blijven liggen.
Beide non-islamitische gebeurtennissen, willen ze dat aanpakken moeten ze cultuur aanpakke dat ze lijden en niet de moslims me beledigen en frustratie opwekken door iets te beweren wat niet door de islam geleerd wordt.

Dingen die jij hebt opgenoemt zijn geen religieuze concepten, religie verbied zulke dingen.
pi_34931291
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:34 schreef sturky100 het volgende:
Ik vind persoonlijk die prenten van gregorius veel aanstootgevender dan die 12 plaatjes uit die krant.

Maar ik ben een Nederlander.....
mensen die haatprenten laten zien zijn zeer racistisch bezig
pi_34931518
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Beide non-islamitische gebeurtennissen, willen ze dat aanpakken moeten ze cultuur aanpakke dat ze lijden en niet de moslims me beledigen en frustratie opwekken door iets te beweren wat niet door de islam geleerd wordt.

Dingen die jij hebt opgenoemt zijn geen religieuze concepten, religie verbied zulke dingen.
ik zeg niet dat ze religieus zijn, ik zeg alleen maar dat er direct met de Koran geschermd wordt op het moment dat dit ter sprake komt.
pi_34931660
Hoofdredacteur biedt excuses aan voor cartoons

OSLO - De hoofdredacteur van de kleine Noorse christelijke krant Magazinet heeft vrijdag excuses aangeboden voor het beledigen van moslims door herpublicatie van tekeningen van de profeet Mohammed in januari.

Op een persconferentie in Oslo zei hoofdredacteur Vebjoern Selbekk niet te hebben voorzien dat de herpublicatie van de spotprenten op januari zoveel pijn en woede zou veroorzaken. De prenten verschenen in september voor het eerst in de Deense krant Jylland-Posten.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_voor__cartoons.html
pi_34931662
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:48 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

ik zeg niet dat ze religieus zijn, ik zeg alleen maar dat er direct met de Koran geschermd wordt op het moment dat dit ter sprake komt.
om te tonen dat het on-islamitisch is
pi_34931731
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik vind aanpakken restrictief klinken. Ik denk dat excessen die volgens de wet strafbaar zijn natuurlijk moeten worden aangepakt.
Verder lijkt me een zinnige benadering uitleg te geven hoe in westerse landen de samenleving is opgebouwd. Dat elk individu zich kan beroepen op grondrechten zonder dat daar tussen mannen, vrouwen, religieus, niet-religieus, heterosexuelen, homosexuelen, etc. verschillen zitten.
Uitleggen op welke wijze de overheid met de burgers omgaat en de sociale omgangsnormen tussen burgers onderling geregeld zijn.

Ik denk dat dit erg hard nodig is, omdat mij toch wel opvalt, dat in de discussie over de cartoons veel moslims openlijk afvragen waar de grenzen liggen van de vrije meningsuiting. Wil ik er wel aan toevoegen, dat het in deze issue eigenlijk om drukpersvrijheid gaat, maar dat terzijde.
Klaarblijkelijk zijn veel moslims niet op de hoogte welke rechten en plichten zij hebben in de westerse (lees Nederlandse) samenleving en welke deze voor burgers omhelzen. Laat staan de werking en toepassing van de democratische rechtsorde en de waarde die westerlingen daaraan hechten.

Vaak hoor ik ook in de discussie, dat de -ik zal voor het gemak maar even zeggen- autochtonen zich moeten verdiepen in de islam om te begrijpen wat de grondslag is waardoor de moslims gekrenkt zijn. Kan ik me goed voorstellen.
Tegelijkertijd doe ik een beroep op de moslims, dat zij zich verdiepen in de westerse democratische rechtsorde, de principes van de Trias Politica en de centale begrippen zoals grondrechten en scheiding van kerk en staat.

Wanneer beide partijen, in deze, dit 'huiswerk' serieus nemen zal ons nageslacht ongetwijfeld in positieve zin daar de vruchten van plukken.
pi_34931760
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

om te tonen dat het on-islamitisch is
"vrouw straffen moet van Koran" is aantonen dat het on-islamitisch is?

Vreemde interpretatie.
pi_34931784
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:54 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik vind aanpakken restrictief klinken. Ik denk dat excessen die volgens de wet strafbaar zijn natuurlijk moeten worden aangepakt.
Verder lijkt me een zinnige benadering uitleg te geven hoe in westerse landen de samenleving is opgebouwd. Dat elk individu zich kan beroepen op grondrechten zonder dat daar tussen mannen, vrouwen, religieus, niet-religieus, heterosexuelen, homosexuelen, etc. verschillen zitten.
Uitleggen op welke wijze de overheid met de burgers omgaat en de sociale omgangsnormen tussen burgers onderling geregeld zijn.

Ik denk dat dit erg hard nodig is, omdat mij toch wel opvalt, dat in de discussie over de cartoons veel moslims openlijk afvragen waar de grenzen liggen van de vrije meningsuiting. Wil ik er wel aan verduidelijken, dat het in deze issue eigenlijk om drukpersvrijheid gaat, maar dat terzijde.
Klaarblijkelijk zijn veel moslims niet op de hoogte welke rechten en plichten de westerse (lees Nederlandse) voor burgers omhelzen. Laat staan de werking en toepassing van de democratische rechtsorde en de waarde die westerlingen daaraan hechten.

Vaak hoor ik ook in de discussie, dat de -ik zal voor het gemak maar even zeggen- autochtonen zich moeten verdiepen in de islam om te begrijpen wat de grondslag is waardoor de moslims gekrenkt zijn. Kan ik me goed voorstellen.
Tegelijkertijd doe ik een beroep op de moslims, dat zij zich verdiepen in de westerse democratische rechtsorde, de principes van de Trias Politica en de centale begrippen zoals grondrechten en scheiding van kerk en staat.

Wanneer beide partijen, in deze, dit 'huiswerk' serieus nemen zal ons nageslacht ongetwijfeld in positieve zin daar de vruchten van plukken.
Als er zo een geval was, was er sowieso geen probleem geweest he.
pi_34931802
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:55 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Vreemde interpretatie.
met de koran komen dat het niet islamitisch is.
pi_34931919
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als er zo een geval was, was er sowieso geen probleem geweest he.
Dan besef je klaarblijkelijk wel dat er wat moet gebeuren. En volgens een gezegde is het zo, dat als je de wereld wilt verbeteren, je eerst bij jezelf moet beginnen.
pi_34931962
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:55 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Vreemde interpretatie.
Bron
pi_34931974
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:00 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dan besef je klaarblijkelijk wel dat er wat moet gebeuren. En volgens een gezegde is het zo, dat als je de wereld wilt verbeteren, je eerst bij jezelf moet beginnen.
Zolang je je daar aan houdt en volgens een islamtische gezegd je je met je eigen bezighoudt, kom je er wel
pi_34932033
Deense Maersk blaast marketing campagne af
De wereldwijde moslimrellen rond de Deense spotprenten hebben hun gevolgen tot in de scheepvaartwereld. Het Deense Maersk, verreweg de grootste containerrederij ter wereld en vorig jaar koper van P&O Nedlloyd , heeft een grote, wereldwijde marketingcampagne afgelast om de nieuwe naam Maersk Lines te introduceren.

Het grootste bedrijf van Denemarken vindt het niet 'gepast', zo zegt een woordvoerder, 'om de loftrompet te steken over het eigen bedrijf' tijdens de huidige emoties in de moslimwereld tegen Denemarken. Overal wordt Deens bezit beschadigd en vlaggen verbrand.
Cartoonrellen

Naamsverandering

Aanstaande maandag zou de Maersk-campagne van start gaan. Een woordvoerder kon niet zeggen hoeveel geld ermee is gemoeid. Vooral in de Verenigde Staten en Azië zou de nadruk gelegd worden op het nieuwe bedrijf, inclusief P&O Nedlloyd, met een nieuwe naam. Er waren advertenties gepland in onder meer de scheepvaartvakbladen om Maersk Lines te introduceren. De datum is mede zo gekozen omdat Maersk zich juridisch gezien pas een halfjaar na de euro 2,3 mrd kostende overname van P&O Nedlloyd als één bedrijf mag presenteren.

Die naam Maersk Lines geldt als vervanging van Maersk Sealand. Onder deze naam gaat het bedrijf door het leven sinds de overname van de Amerikaanse concurrent Sealand in 1998. Het hoofdkantoor in Kopenhagen heeft de naam Nedlloyd niet op willen nemen in de nieuwe naam. Ondanks het afblazen van de campagne wordt Maersk Lines wel gewoon gebruikt vanaf maandag.

Afgeblazen

De voorlopig uitgestelde marketingcampagne zou in Nederland gepaard gaan met een persbijeenkomst om het nieuwe Maersk voor te stellen. Dat zou maandag gebeuren, waarbij verteld zou worden dat er voor enkele tientallen mensen die na de overname in Nederland overbodig werden nog geen nieuwe baan is gevonden.

Aanvankelijk werkten in Nederland ruim 1500 mensen voor Maersk en P&O Nedlloyd, waarbij er 169 banen zouden vervallen.

Inmiddels zijn ook alle samenwerkingsverbanden ontvlochten waaraan P&O Nedlloyd deelnam. Met name maakte P&O Nedlloyd deel uit van het grootste samenwerkingsverband op scheepvaartgebied in de wereld de Grand Alliance, die nu doorgaat met overblijvende partners als het Duitse Hapag Lloyd en het Japanse NYK. Maersk is zo groot dat het aan geen enkel samenwerkingsverband op scheepvaartgebied behoefte heeft.

De vestiging in Rhoon van Maersk wordt gesloten. De werknemers doen hun intrede in het gebouw de Willemswerf in Rotterdam. Dat is het oude hoofdkwartier van Nedlloyd. Daar zetelt nu ook het hoofdkantoor van Maersk Centraal-Europa.

http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=26795
pi_34932283
Cartoons zijn zegen voor rechts

Van onze redactie buitenland

KOPENHAGEN - De uiterst rechtse Deense Volkspartij profiteert het meest van de 'cartoonoorlog'.

De partij, geleid door Pia Kjaersgaard, kan op 14,5 procent van de stemmen rekenen als er nu verkiezingen zouden worden gehouden. Dat is de hoogste score in vijf jaar.

De Volkspartij wordt daarmee de derde van het land, na de rechts-liberale partij Venstre van premier Fogh Anders Rasmussen en de socialisten in de oppositie, blijkt uit een peiling in de Deense media.

Denemarken is momenteel een voorwerp van haat in de islamitische wereld wegens de beledigend geachte cartoons in een Deense krant.

Pia Kjaersgaard ging gisteren, tijdens haar wekelijkse gesprek met journalisten, tekeer tegen 'de zaden van het onkruid' die met andere immigranten in Denemarken zijn neergestreken.

''Deze islamisten en leugenaars willen Denemarken op de knieën dwingen, dat is nu duidelijker dan ooit,'' aldus Kjaersgaard in een verwijzing naar de Deense imams die met de spotprenten hebben geleurd in de Arabische wereld. Dit deden ze om die landen te bewegen Denemarken te 'straffen'.

Pia Kjaersgaard omschreef de islamitische geloofsgemeenschap als 'een maffiose vijfde colonne', die het gemunt heeft op 'de Deense vrijheid en de Deense vrouwen', volgens het verslag van de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Zonder de parlementaire gedoogsteun van Kjaersgaards partij kan premier Rasmussen niet regeren. Hoewel niet in de regering vertegenwoordigd, drukt de Volkspartij een nadrukkelijk stempel op Denemarkens harde beleid jegens migranten. Niet alleen conservatieve Denen voelen zich aangesproken door Kjaersgaard, haar partij is ook een geduchte concurrent voor links. De leidster van de sociaaldemocraten, Helle Thorning-Schmidt, zei laatst dat ze er geen probleem mee zou hebben premier te worden dankzij de stemmen van de Volkspartij.

De altijd elegant geklede Pia Kjaersgaard geldt als gematigd vergeleken met andere kopstukken van de partij. Zo riep een vooraanstaand partijlid in Kopenhagen, Louise Frevert, de burgers onlangs op niets meer te kopen in door moslims beheerde winkels. Dit in reactie op de boycot van Deense producten in Arabische landen. Ook bepleitte deze kandidate voor het burgemeesterschap van de hoofdstad 'jonge islamitische moordenaars en verkrachters' niet in Denemarken op te sluiten, maar in gevangenissen in Rusland.

De Deense regering moet Moskou daarvoor uiteraard betalen. In ruil verwacht Denemarken een streng gevangenisregime. Het liefst zou Louise Frevert deze criminelen laten executeren. ''Maar de Deense wet verbiedt ons onze eigen vijanden te doden,'' zei ze met spijt.

De Deense krant Jyllands-Posten heeft kunstredacteur Flemming Rose, die het initiatief had genomen tot de Mohammed-cartoons, voor langere tijd op vakantie gestuurd.

http://www.parool.nl/nieuws/2006/FEB/10/buit1.html
pi_34932327
De altijd elegant geklede Pia Kjaersgaard geldt als gematigd vergeleken met andere kopstukken van de partij. Zo riep een vooraanstaand partijlid in Kopenhagen, Louise Frevert, de burgers onlangs op niets meer te kopen in door moslims beheerde winkels. Dit in reactie op de boycot van Deense producten in Arabische landen. Ook bepleitte deze kandidate voor het burgemeesterschap van de hoofdstad 'jonge islamitische moordenaars en verkrachters' niet in Denemarken op te sluiten, maar in gevangenissen in Rusland.

De Deense regering moet Moskou daarvoor uiteraard betalen. In ruil verwacht Denemarken een streng gevangenisregime. Het liefst zou Louise Frevert deze criminelen laten executeren. ''Maar de Deense wet verbiedt ons onze eigen vijanden te doden,'' zei ze met spijt.
pi_34932470
Zoals ik al eerder steldde, de islamitische wereld schiet zichzelf in de voet.
pi_34932509
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:20 schreef Dr.Nikita het volgende:
Zoals ik al eerder steldde, de islamitische wereld schiet zichzelf in de voet.
Nee Denemarken schiet zichzelf in de voet

Denemarken heeft zijn imago verspilt naar 0,0
pi_34932556
"Ik wil aan de moslimgemeenschap persoonlijk meedelen dat het mij spijt dat hun religieuze gevoelens zijn gekrenkt door wat wij gedaan hebben", zei Selbekk. "Het is alleen maar juist dat ik erken dat ik, als de hoofdredacteur, niet inzag hoe beledigend het was om de kopieën te publiceren." Bij de publicatie van de tekeningen in januari zei Magazinet op te komen voor de vrijheid van meningsuiting.

Selbekk verscheen op de persconferentie samen met de leider van de Islamitische Raad van Noorwegen, Mohammed Hamdan, en de Noorse minister van arbeid, Bjarne Haakon Hanssen. De hoofdredacteur loofde de Noorse islamitische gemeenschap omdat zij in haar reacties niet overging tot geweld maar bleef aandringen op een dialoog. "De moslimgemeenschap heeft dit op een waardige en terughoudende wijze aangepakt. Zij verdient daarvoor lof en respect", zei Selbekk.

Hamdan benadrukte dat de islam vergevensgezind is en dat Selbekk, die met de dood is bedreigd, nu door hem wordt beschermd. "Selbekk heeft kinderen van dezelfde leeftijd als de mijne. Ik wil dat mijn kinderen en zijn kinderen samen opgroeien en in vrede en vriendschap leven."

vrijdag 10 februari 2006 @ 12:22:26 #190
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_34932557
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:14 schreef Meki het volgende:

Ja, dat krijg je, kort na deze rellen. Het past ook helemaal in jouw straatje Meki, Kwaad met kwaad vergelden dus die vette letters van jou snap ik niet zo.
god bless america!
pi_34932586
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:22 schreef sturky100 het volgende:

[..]

Ja, dat krijg je, kort na deze rellen. Het past ook helemaal in jouw straatje Meki, Kwaad met kwaad vergelden dus die vette letters van jou snap ik niet zo.
Nou als ik het zo lees dan wil ik de rellen weer goed gaan keuren
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:25:57 #192
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_34932680
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:22 schreef sturky100 het volgende:

[..]

De racistische/islamhatende Volkspartij is al jaren bezig met zijn systematische haatcampagne tegen de vreedzame moslimburgers van Denemarken.

Het doet me dan ook deugd dat de Koran deze week een bestseller is in Denemarken en zowat alle Islamitische boeken zijn uitverkocht in Deense boekenwinkels.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:32:49 #193
3542 Gia
User under construction
pi_34932881
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:22 schreef Meki het volgende:
"Ik wil aan de moslimgemeenschap persoonlijk meedelen dat het mij spijt dat hun religieuze gevoelens zijn gekrenkt door wat wij gedaan hebben", zei Selbekk. "Het is alleen maar juist dat ik erken dat ik, als de hoofdredacteur, niet inzag hoe beledigend het was om de kopieën te publiceren." Bij de publicatie van de tekeningen in januari zei Magazinet op te komen voor de vrijheid van meningsuiting.

Selbekk verscheen op de persconferentie samen met de leider van de Islamitische Raad van Noorwegen, Mohammed Hamdan, en de Noorse minister van arbeid, Bjarne Haakon Hanssen. De hoofdredacteur loofde de Noorse islamitische gemeenschap omdat zij in haar reacties niet overging tot geweld maar bleef aandringen op een dialoog. "De moslimgemeenschap heeft dit op een waardige en terughoudende wijze aangepakt. Zij verdient daarvoor lof en respect", zei Selbekk.

Hamdan benadrukte dat de islam vergevensgezind is en dat Selbekk, die met de dood is bedreigd, nu door hem wordt beschermd. "Selbekk heeft kinderen van dezelfde leeftijd als de mijne. Ik wil dat mijn kinderen en zijn kinderen samen opgroeien en in vrede en vriendschap leven."

Angst laat mensen vreemde dingen doen.
Het feit dat hij pas sorry zegt na bedreigd te zijn, zegt wmb genoeg.

Die man heeft geen ruggegraat en buigt voor terreur.

Als wereldleiders dit ook zouden doen, dan zou het einde zoek zijn. Dan krijg je binnen de kortste keren eisen als een verbod op t-shirtjes en korte broeken voor vrouwen. Want als een vrouw te bloot rondloopt is dat eigenlijk een belediging van mannen. Het wordt hun dan moeilijk gemaakt hun gedachten rein te houden. Zo'n eis is echt niet ondenkbeeldig.

Als je 'ze' en vinger geeft, willen ze de hele hand.

Ik hoop dus dat onze leiders meer ruggegraat hebben en niet zullen buigen voor terreur.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:48:28 #194
126836 Super7fighter
pi_34933367
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Als wereldleiders dit ook zouden doen, dan zou het einde zoek zijn. Dan krijg je binnen de kortste keren eisen als een verbod op t-shirtjes en korte broeken voor vrouwen. Want als een vrouw te bloot rondloopt is dat eigenlijk een belediging van mannen. Het wordt hun dan moeilijk gemaakt hun gedachten rein te houden. Zo'n eis is echt niet ondenkbeeldig.

.
Jij bent dus bang dat je weer de zwarte kouse moet aantrekken. De strekking van je verhaal is dat je niet moet toegeven aan angst, maar dat precies wat je nu doet; toegeven aan een irreele angst.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_34933621
Selbekk is gezwicht voor doodsbedreigingen aan zijn gezin en zichzelf. Begrijpelijk en menselijk, maar of hij het meent plaats ik toch mijn vraagtekens bij.

Triest is dat aan terreur wordt toegegeven, triest is dat ook de westerse wereld geen keiharde vuist heeft gemaakt en zeker landen als de VS en UK schitteren in deze met hun laffe houding. De slappe ruggegraatloze gevolgen zullen dan imo binnen afzienbare tijd aan de horizon zichtbaar worden.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:00:18 #196
126836 Super7fighter
pi_34933729
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:57 schreef Dr.Nikita het volgende:
Selbekk is gezwicht voor doodsbedreigingen aan zijn gezin en zichzelf. Begrijpelijk en menselijk, maar of hij het meent plaats ik toch mijn vraagtekens bij.

Triest is dat aan terreur wordt toegegeven, triest is dat ook de westerse wereld geen keiharde vuist heeft gemaakt en zeker landen als de VS en UK schitteren in deze met hun laffe houding. De slappe ruggegraatloze gevolgen zullen dan imo binnen afzienbare tijd aan de horizon zichtbaar worden.
Je zou het niet van die oorlogsmongolen verwachten, maar de Amerikanen en Britten zijn juist het verstandigst in het handelen van deze haatprentcrisis.
pi_34933854
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:00 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Je zou het niet van die oorlogsmongolen verwachten, maar de Amerikanen en Britten zijn juist het verstandigst in het handelen van deze haatprentcrisis.
Puur opportunisme van Bush en Blair. Wat punten proberen te scoren in de Moslim wereld om zo hun imago wat op te veizelen
pi_34933902
" there is nothing to not be amazed at "
pi_34934007
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:00 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Stroopsmeren bedoel je. Maarja, zolang men maar in je straatje lult.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:11:06 #200
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_34934079
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:57 schreef Dr.Nikita het volgende:

Op politiek niveau houdt amerika er zich dit keer min of meer buiten maar als je naar CNN hebt gekeken de afgelopen dagen.....Alle reacties uit het MO werden zeer uitgebreid belicht, beter dan in Nederland. Angst

Reken maar dat Bush de verhoging van de defensiebudget er weer door krijgt. Amerika speelt het heel slim, dit keer. . Kunnen wij weer op onze zij gaan liggen. Dat het daar ten koste gaat van de sociale voorzieningen, gezondheidszorg, ja...
god bless america!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')