het is maar goed dat de linkse partijen nog niet aan de macht zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
In de Stemwijzer kun je dingen aangeven die je extra gewicht wil meegeven. In dit topic is mijn vraag of je een lijstje kan maken met dingen die je echt heel graag veranderd zou willen zien. Op deze manier kunnen we een beetje inzicht krijgen in de politieke geest van de fokkers.
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Hypotheekrente-aftrek afschaffen
- Afschaffen landbouwsubsidies, open markt met derde wereld
- Geen referenda meer
- Kleinere overheid
- Twee omroepen ipv drie, met alleen maar echte kwaliteit
- Kilometerheffing invoeren
- Staatsschuld flink aflossen
- Beperkte marktwerking in de publieke sector
- EU eerstkomende jaar niet veel verder uitbreiden
- Legalisatie soft- en harddrugs
- Hard optreden tegen respectoos gedrag
Dit topic lijkt me ook leuk om over een paar jaar weer eens te kijken of het nog steeds jouw standpunten zijn en wat er mee gebeurd is. Ik ben benieuwd.
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:15 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
het is maar goed dat de linkse partijen nog niet aan de macht zijn.
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef KoudeVrouw het volgende:
Uitkering van minimaal 800 euro voor mensen die uit principe niet willen werken.
Pro-actieve remigratie?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
- terug naar een demografische samenstelling van de bevolking anno 1945
dat banen bezet houden is natuurlijk onzin. Economie is geen zero sum.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef dVTB het volgende:
- Stopzetting subsidie op kinderopvang. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor opvang hun kind. Te veel studenten zitten werkloos thuis doordat tweeverdieners banen bezet houden.
ik zou zeggen prijsmechanisme invoeren: rekeningrijden dusquote:- Wegennet Nederland grondig aanpakken: fors investeren in betere infrastructuur, want in de file staan kost te veel, ook voor het milieu. Slimmer wegennet: doorgaand verkeer zo veel mogelijk om knooppunten heen leiden.
we importeren nu al heel veel voedsel van buiten de EU. Hoor ik jou klagen over veiligheid?quote:- Landbouw-subsidie niet stopzetten. We hebben de agrarische sector in ons land nodig, voor kwalitatief goede voedselvoorziening. Ontwikkelingen en samenwerkingsvormen stimuleren, net als milieuvriendelijk beheer van agrarisch gebied.
Ej kloon je kunt te ver gaanquote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef KoudeVrouw het volgende:
Uitkering van minimaal 800 euro voor mensen die uit principe niet willen werken.
Veel tweeverdieners zijn genoodzaakt om allebei te blijven werken, omdat ze anders hun veel te dure huis niet kunnen betalen. Vandaar dat ik dus maatregelen wil die de huizenprijzen doen beperken (vergelijk onze prijzen voor de aardigheid eens met die net over de Duitse grens!), zodat tweeverdieners met kinderen niet allebei fulltime te hoeven blijven werken. Ze kunnen dan meer tijd aan de opvoeding van hun kinderen besteden: iets dat ook hard nodig is. En er komen banen vrij, zodat minder afgestudeerden van uitkeringen afhankelijk zijn of jarenlang stilstaan in hun ontwikkeling.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:47 schreef McCarthy het volgende:
dat banen bezet houden is natuurlijk onzin. Economie is geen zero sum.
Ik vind pas dat je een prijsmechanisme kunt invoeren wanneer je iets goeds biedt. Dus een goed wegennet, zonder noemenswaardige files en/of een volwaardig alternatief in de vorm van goed openbaar vervoer. Beide zijn nu nog niet aan de orde.quote:ik zou zeggen prijsmechanisme invoeren: rekeningrijden dus
Ik drink bij voorkeur Nederlandse melk, omdat die kwalitatief gegarandeerd goed is. Het gaat me er niet zozeer om dat producten van elders niet goed kunnen zijn, maar om het feit dat we hier iets te bieden hebben.quote:We importeren nu al heel veel voedsel van buiten de EU. Hoor ik jou klagen over veiligheid?
Hier ben het eigenlijk helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
In de Stemwijzer kun je dingen aangeven die je extra gewicht wil meegeven. In dit topic is mijn vraag of je een lijstje kan maken met dingen die je echt heel graag veranderd zou willen zien. Op deze manier kunnen we een beetje inzicht krijgen in de politieke geest van de fokkers.
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Bij hoge uitzondering referenda
- Kleinere overheid
- Beperkte/geen marktwerking in de publieke sector
- Legalisatie soft- en enkele soorten harddrugs
- Hard optreden tegen respectoos gedrag, en crimineel gedrag
je snapt het niet helemaal. Dat prijsmechanisme is er om files te voorkomen. Als er geen files waren was het natuurlijk niet nodigquote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:13 schreef dVTB het volgende:
Ik vind pas dat je een prijsmechanisme kunt invoeren wanneer je iets goeds biedt. Dus een goed wegennet, zonder noemenswaardige files en/of een volwaardig alternatief in de vorm van goed openbaar vervoer. Beide zijn nu nog niet aan de orde.
[..]
prima, koop jij nederlandse waar, koop ik buitenlandse waar. Deal?quote:Ik drink bij voorkeur Nederlandse melk, omdat die kwalitatief gegarandeerd goed is. Het gaat me er niet zozeer om dat producten van elders niet goed kunnen zijn, maar om het feit dat we hier iets te bieden hebben.
Deze zou ik nog aan mijn lijstje willen toevoegen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat mag stemmen. Voor bijna alles bestaan al examens, dus waarom niet ook hier?quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:55 schreef thabit het volgende:
- Stemexamens invoeren.
Kan natuurlijk allemaal wel, maar dan zullen de belastingen ook fors omhoog moeten. Die zorg moet toch ergens van betaald gaan worden. Dus goedkoper maken lukt niet, alleen optisch.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:55 schreef thabit het volgende:
- Beter en gratis onderwijs.
- Beter en goedkoper openbaar vervoer.
- Betere en goedkopere zorg.
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.quote:- Ondergrens op het IQ van parlementariers invoeren.
Waarom zouden er bijv. geen kerkdiensten uitgezonden mogen worden? Wanneer mensen daar behoefte aan hebben. Idem onderwijs en politiek. Dictatoriaal idee.quote:- Godsdienst moet weg uit media, onderwijs en politiek.
Dat zou wel goed zijn.quote:- Stemexamens invoeren.
Hoe moeten partijen dan kenbaar maken waar zij voor staan? Hoe wil je dan je stemexamen laten uitvoeren? Kun je de democratie beter helemaal afschaffen.quote:- Verkiezingscampagnes afschaffen.
Lekker slim is dat. Alles op internet zeker? In ieder geval fijn voor criminelen en terroristen.quote:- Staatsgeheimen afschaffen, dwz alle informatie publiek toegankelijk maken.
Daar kun je voor kiezen. Nederland zal in ieder geval niet bezet worden. Maar dan kunnen we ook geen redelijke bijdragen meer leveren aan vredesmissies.quote:- Defensie-uitgaven omlaag.
Hoe zie jij die preventie dan. Extra sloten op de deuren?quote:- Criminaliteitsbestrijding door preventie, niet door blauw op straat.
Waarom niet voor biologische landbouw? Is van hetzelfde laken een pak.quote:- Landbouwsubsidies afschaffen, behalve voor biologische landbouw.
Moet je ook bereid zijn om drie keer zoveel voor je lapje vlees neer te tellen. En dus geen vlees meer voor de laagste inkomens, want onbetaalbaar geworden.quote:- Bio-industrie met wortel en al uitroeien.
Je moet er voor zorgen dat fabrikanten hun ontwikkelingskosten terug kunnen verdienen en hierop winst kunnen maken. Anders is niemand meer bereid risico te lopen door geld in R&D te investeren. Zo raken we snel achter op kennisgebied. Net wat we niet willen.quote:- Patenten slechts voor een zeer beperkte tijd geldig maken.
Eensquote:- Verkeersovertredingen harder aanpakken.
Al met al een extreem-links, a-sociaal en ongefundeerd beleid!quote:- Mensen met bepaalde ernstige psychische afwijkingen steriliseren.
Enige basiskennis die je door middel van een examen de mensen eigen wilt laten maken, suggereert dat een (grote) groep mensen momenteel "dom" zijn op het gebied van politiek. Echter, mensen kiezen vaak ook op gevoel. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moeten die mensen gefundeerde keuzes maken? En in hoeverre is die keuze gefundeerd? Je kunt heel makkelijk (veel) mensen overtuigen van een bepaald standpunt, zodat je hun keuze min of meer kunt beinvloeden. Daarbij komt dat je een dergelijke test niet objectief kunt opstellen, aangezien er geen keiharde regels en wetten zijn die stemgedrag bepalen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Deze zou ik nog aan mijn lijstje willen toevoegen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat mag stemmen. Voor bijna alles bestaan al examens, dus waarom niet ook hier?
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:25 schreef dawg het volgende:
[..]
Enige basiskennis die je door middel van een examen de mensen eigen wilt laten maken, suggereert dat een (grote) groep mensen momenteel "dom" zijn op het gebied van politiek. Echter, mensen kiezen vaak ook op gevoel. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moeten die mensen gefundeerde keuzes maken? En in hoeverre is die keuze gefundeerd? Je kunt heel makkelijk (veel) mensen overtuigen van een bepaald standpunt, zodat je hun keuze min of meer kunt beinvloeden. Daarbij komt dat je een dergelijke test niet objectief kunt opstellen, aangezien er geen keiharde regels en wetten zijn die stemgedrag bepalen.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een dergelijk systeem zouden willen.
Ik denk dat dat inderdaad voor veel -zo niet alle- examens geldt. Echter, het gaat hier om het kiesrecht.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?
Toch heeft iedereen ermee te maken. Dus heeft iedereen er ook een mening over, die ze eens in de 4 jaar kunnen uiten.quote:En "dom" op het gebied van politiek? Ik vind inderdaad dat de meerderheid van de bevolking weinig van politiek snapt. Maar die mening valt waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik politicoloog ben.![]()
Precies en dat is te belangrijk om te grabbel te gooien.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:38 schreef dawg het volgende:
Ik denk dat dat inderdaad voor veel -zo niet alle- examens geldt. Echter, het gaat hier om het kiesrecht.
Helaas wel. Al geef ik toe dat er niet echt alternatieven bestaan. Zoals Churchill al zei is democratie de slechtste regeringsvorm, op alle andere regeringsvormen na.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:38 schreef dawg het volgende:
Toch heeft iedereen ermee te maken. Dus heeft iedereen er ook een mening over, die ze eens in de 4 jaar kunnen uiten.
Kan ook door andere uitgaven te verlagen. Zo heb ik reeds defensie en landbouwsubsidies genoemd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kan natuurlijk allemaal wel, maar dan zullen de belastingen ook fors omhoog moeten. Die zorg moet toch ergens van betaald gaan worden. Dus goedkoper maken lukt niet, alleen optisch.
Je wilt natuurlijk wel bestuurd worden door mensen met kennis en vooral ook inzicht van zaken en niet door een stel patjepeeers die er een potje van maken.quote:[..]
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.
Omdat godsdienst een zeer foute vorm van hersenspoeling is.quote:[..]
Waarom zouden er bijv. geen kerkdiensten uitgezonden mogen worden? Wanneer mensen daar behoefte aan hebben. Idem onderwijs en politiek. Dictatoriaal idee.
Vreemd dat je het hier dan wel mee eens bent. Dat lijkt namelijk nogal in tegenspraak met enkele van je eerdere punten van kritiek.quote:[..]
Dat zou wel goed zijn.
Iedereen krijgt eenmalig van elke partij een verkiezingsprogramma in z'n bus, waarbij de namen van de partijen niet eens genoemd worden.quote:[..]
Hoe moeten partijen dan kenbaar maken waar zij voor staan? Hoe wil je dan je stemexamen laten uitvoeren? Kun je de democratie beter helemaal afschaffen.
Wat een paniekzaaierij. Mijn voorstel voorkomt juist een hoop corruptie en andere smerige zaakjes.quote:[..]
Lekker slim is dat. Alles op internet zeker? In ieder geval fijn voor criminelen en terroristen.
Ah, vredesmissies die er in de praktijk (neem Irak als voorbeeld) toe leiden dat er dagelijks ik weet niet hoeveel doden vallen bij bomaanslagen? Laten we daar maar niet aan bijdragen inderdaad.quote:[..]
Daar kun je voor kiezen. Nederland zal in ieder geval niet bezet worden. Maar dan kunnen we ook geen redelijke bijdragen meer leveren aan vredesmissies.
Onderzoeken wat de oorzaken zijn en dat dan aanpakken.quote:[..]
Hoe zie jij die preventie dan. Extra sloten op de deuren?![]()
Zulke dingen "van hetzelfde laken een pak" noemen is "appels met peren vergelijken".quote:[..]
Waarom niet voor biologische landbouw? Is van hetzelfde laken een pak.
Goed voor de volksgezondheid dus.quote:[..]
Moet je ook bereid zijn om drie keer zoveel voor je lapje vlees neer te tellen. En dus geen vlees meer voor de laagste inkomens, want onbetaalbaar geworden.
Daarom moeten patenten ook een korte tijd overeind blijven staan. Maar als ze daarna niet publiek worden gemaakt is dat juist een rem op de algehele vooruitgang.quote:[..]
Je moet er voor zorgen dat fabrikanten hun ontwikkelingskosten terug kunnen verdienen en hierop winst kunnen maken. Anders is niemand meer bereid risico te lopen door geld in R&D te investeren. Zo raken we snel achter op kennisgebied. Net wat we niet willen.
Serieus?quote:[..]
Eens
Het woord "ongefundeerd" verwijst eerder naar deze conclusie dan naar mijn beleid.quote:[..]
Al met al een extreem-links, a-sociaal en ongefundeerd beleid!
Ben het wel redelijk met de TS eensquote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Geen referenda meer
- Kleinere overheid
Dit topic lijkt me ook leuk om over een paar jaar weer eens te kijken of het nog steeds jouw standpunten zijn en wat er mee gebeurd is. Ik ben benieuwd.
Kiezers mogen dus wel van jou de grootste onbenul in het parlement kiezen maar moeten zelf wel aan een bepaald niveau voldoen? Beetje vreemd vind je niet?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:13 schreef LXIV het volgende:
- Ondergrens op het IQ van parlementariers invoeren.
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.
[..]
- Stemexamens invoeren.
Dat zou wel goed zijn.
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:55 schreef Chewie het volgende:
Ik vind trouwens beide voorstellen niks (en de rest van thabit's lijstje eigenlijk ook niet), beide zijn namelijk zeer ondemocratisch.
Kijk! Deze uitspraak getuigt van veel politiek inzicht!quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:01 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.![]()
Er zit een onderscheid tussen de zaken die je hier opnoemt en een eventueel 'stemexamen'. Een rijexamen test de rijvaardigheid van een examenkandidaat. Een VWO examen test of een scholier voldoet aan het minimum kennis- en denkniveau dat is vastgesteld voor VWOers.Maar hoe ga je zoiets als 'stemvaardigheid' definiëren? (Nationaal) stemmen is een proces waarbij een kiezer een partij & persoon kiest. Het lijjkt me niet dat er criteria te definiëren zijn aan de hand waarvan getest kan worden of een kiezer 'de juiste' keuze maakt, omdat er geen juiste keuze is. Als een kiezer een persoon en partij wil kiezen die zijn of haar belangen behartigen, is het natuurlijk makkelijk als deze kiezer ook op de hoogte is van de partijprogramma's. Echter, het kiezen van de beste keuze qua belangenbehartiging is geen eis in een democratie. Verder is het nooit weg om basale kennis te heben van politieke processen en instituties, maar wederom geen vereiste en ook niet eens noodzakelijk om een keuze te kunnen maken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?
En "dom" op het gebied van politiek? Ik vind inderdaad dat de meerderheid van de bevolking weinig van politiek snapt. Maar die mening valt waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik politicoloog ben.![]()
Mode ook.quote:Omdat godsdienst een zeer foute vorm van hersenspoeling is.
Het is ook niet zo zeer dat zo'n stemtest moet toetsen of een kiezer wel op de gewenste partij zal stemmen. Je kunt echter wel toetsen of een bepaalde basiskennis aanwezig is. Weten mensen wat de bevoegdheden van een Tweede Kamer zijn? Zijn mensen enigzins op de hoogte van de politieke kleur van een partij? Hebben ze enig benul van het proces van coalitievorming?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zit een onderscheid tussen de zaken die je hier opnoemt en een eventueel 'stemexamen'. Een rijexamen test de rijvaardigheid van een examenkandidaat. Een VWO examen test of een scholier voldoet aan het minimum kennis- en denkniveau dat is vastgesteld voor VWOers.Maar hoe ga je zoiets als 'stemvaardigheid' definiëren? (Nationaal) stemmen is een proces waarbij een kiezer een partij & persoon kiest. Het lijjkt me niet dat er criteria te definiëren zijn aan de hand waarvan getest kan worden of een kiezer 'de juiste' keuze maakt, omdat er geen juiste keuze is. Als een kiezer een persoon en partij wil kiezen die zijn of haar belangen behartigen, is het natuurlijk makkelijk als deze kiezer ook op de hoogte is van de partijprogramma's. Echter, het kiezen van de beste keuze qua belangenbehartiging is geen eis in een democratie. Verder is het nooit weg om basale kennis te heben van politieke processen en instituties, maar wederom geen vereiste en ook niet eens noodzakelijk om een keuze te kunnen maken.
Wat heeft dat laatste ermee te maken?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:10 schreef MrBean het volgende:
Stemexamens zijn ook bullshit. We kiezen een leider voor alle mensen, niet alleen de intelligente.
Er zijn genoeg intelligente mensen die erg onvriendelijk zijn. En genoeg domme lui die erg aardig zijn.
Maar dan nog spreken beide standpunten elkaar tegen toch? Wel "domme vertegenwoordigers" mogen kiezen maar alleen als je zelf niet dom bent.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:01 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.![]()
Ik pleit dan ook nergens voor "domme vertegenwoordigers". De LPF heeft volgens mij aangetoond waar dat toe leidt. En dan was dom niet eens het juiste woord voor de meeste van die lui, maar ze wisten in ieder geval van toeten noch blazen met als gevolg dat ze ruziénd over de straat rolden.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:14 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dan nog spreken beide standpunten elkaar tegen toch? Wel "domme vertegenwoordigers" mogen kiezen maar alleen als je zelf niet dom bent.
Democratie is vrijwel zeker niet de beste manier maar echt veel beter hebben we domweg op dit moment niet, zeer verlichte despoten zijn maar heel dun gezaaid.
Ik word liever geleid door een domme, vriendelijke politicus, dan een slimme klootzak.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:13 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Wat heeft dat laatste ermee te maken?![]()
Je pleit dus voor een mongool als premier?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:17 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik word liever geleid door een domme, vriendelijke politicus, dan een slimme klootzak.
Nee.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:19 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je pleit dus voor een mongool als premier?![]()
Ja.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:21 schreef MrBean het volgende:
[..]
Nee.
Ik vind gewoon mededogen belangrijker dan atoombommen ontwerpen. Of zeg ik nu heel wat geks?
Het was dan ook LXIV die vind dat de kiezer wel "domme vertegenwoordigers" mag kiezen maar zelf wel over een bepaald niveau dient te beschikken, wat imo nogal tegenstrijdig is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:17 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik pleit dan ook nergens voor "domme vertegenwoordigers". De LPF heeft volgens mij aangetoond waar dat toe leidt. En dan was dom niet eens het juiste woord voor de meeste van die lui, maar ze wisten in ieder geval van toeten noch blazen met als gevolg dat ze ruziénd over de straat rolden.
Ja, maar dat moet het volk zelf maar zien dan. Als zij een onervaren groep aan de macht wil, moeten ze dat zelf weten. Soms krijg je dan hele interessante wendingen in de politiek, maar meestal wordt het een borreltafelrevolutie. Het zij zo.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:17 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik pleit dan ook nergens voor "domme vertegenwoordigers". De LPF heeft volgens mij aangetoond waar dat toe leidt. En dan was dom niet eens het juiste woord voor de meeste van die lui, maar ze wisten in ieder geval van toeten noch blazen met als gevolg dat ze ruziénd over de straat rolden.
Het volk bestaat sowieso niet. Slechts één op de zes kiezers heeft LPF gestemd. Vervolgens heeft het hele electoraat daar onder moeten "lijden". Lijkt me niet de bedoeling.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:27 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja, maar dat moet het volk zelf maar zien dan. Als zij een onervaren groep aan de macht wil, moeten ze dat zelf weten. Soms krijg je dan hele interessante wendingen in de politiek, maar meestal wordt het een borreltafelrevolutie. Het zij zo.
Basale kennis van politieke processen en instituties inderdaad. Maar wat is de relatie tussen deze kennis en de persoonlijke keuze van een kiezer voor een partij of persoon?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:12 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Het is ook niet zo zeer dat zo'n stemtest moet toetsen of een kiezer wel op de gewenste partij zal stemmen. Je kunt echter wel toetsen of een bepaalde basiskennis aanwezig is. Weten mensen wat de bevoegdheden van een Tweede Kamer zijn? Zijn mensen enigzins op de hoogte van de politieke kleur van een partij? Hebben ze enig benul van het proces van coalitievorming?
Dat is niet hetzelfde naar mijn mening. De kennis van de verkeersregels is essentieel voor het uitvoeren van de taak waarvoor een rijexamenkandidaat bevoegd is na het halen van het rijexamen namelijk het besturen van een auto. In het geval van stemmen is de taak het kiezen van een bepaalde persoon en / of partij die jou als kiezer straks gaan vertegenwoordigen. De bekwaamheid met betrekking tot deze taak is niet te kwalificeren in termen als voldoende of onvoldoende.quote:Dat is hetzelfde als een rijexamen. Daar wordt als het goed is getest of een kandidaat de verkeersregels naar behoren kent, deze in de praktijk ook kan toepassen en of hij in staat is om een auto naar behoren te besturen. Dat staat los van de vraag of hij een Mercedes danwel een Opel prefereert.
Het toont aan dat mensen enigzins weten waar ze over praten en een weloverwogen keuze kunnen maken. In principe is er niet direct een relatie tussen politieke kennis en partijvoorkeur, maar je voorkomt dat mensen op basis van al te simplistische argumenten voor een parij kiezen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:41 schreef Monolith het volgende:
Basale kennis van politieke processen en instituties inderdaad. Maar wat is de relatie tussen deze kennis en de persoonlijke keuze van een kiezer voor een partij of persoon?
Waarom niet? Één op de zes lijkt me veel! Dat is niet "slechts".quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:28 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Het volk bestaat sowieso niet. Slechts één op de zes kiezers heeft LPF gestemd. Vervolgens heeft het hele electoraat daar onder moeten "lijden". Lijkt me niet de bedoeling.
Vijf op de zes kiezers hebben dus niet op de LPF gestemd. Maar het was inderdaad goed om die partij in het kabinet op te nemen, dat is immers de beste manier om een dergelijke groepering de nek om te draaien.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:22 schreef MrBean het volgende:
[..]
Waarom niet? Één op de zes lijkt me veel! Dat is niet "slechts".
Zo werkt democratie nou eenmaal. Helaas.
Dus op een duur kunnen de politieke instituten ongeremd hun gang gaan met het extreem ingewikkeld maken van hun procedures en regeltjes. Niemand houdt dan de bureaucratie tegen, iets wat nu onder de huidige democratie al een probleem is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:45 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Het toont aan dat mensen enigzins weten waar ze over praten en een weloverwogen keuze kunnen maken. In principe is er niet direct een relatie tussen politieke kennis en partijvoorkeur, maar je voorkomt dat mensen op basis van al te simplistische argumenten voor een parij kiezen.
De bureauctraie is niet een op zichzelf staand iets, die wordt gevormd door mensen. Al is het wel zo dat instituties een min of meer zelfstandige plek in de maatschappij kunnen verwerven. Maar dan nog worden ze estuurd door mensen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:28 schreef MrBean het volgende:
Dus op een duur kunnen de politieke instituten ongeremd hun gang gaan met het extreem ingewikkeld maken van hun procedures en regeltjes. Niemand houdt dan de bureaucratie tegen, iets wat nu onder de huidige democratie al een probleem is.
Je bent gewoon te bang om daarover te discussieren.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:33 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
De bureauctraie is niet een op zichzelf staand iets, die wordt gevormd door mensen. Al is het wel zo dat instituties een min of meer zelfstandige plek in de maatschappij kunnen verwerven. Maar dan nog worden ze estuurd door mensen.
Maar goed, binnen de politicologie is dit één van de belangrijskte discussies. Het is het verschil tussen de aangangers van het "institutionalism" en die van het "behavioralism".en het voert te ver om daar hier op in te gaan.
Een technocratie schakelt de politiek uit, dat is niet mijn doel.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:40 schreef MrBean het volgende:
[..]
Je bent gewoon te bang om daarover te discussieren.![]()
Je bent toch met me eens dat jouw "stemexamen" een technocratie creeert waarbij een kleine "intelligente" (lees: verstand van de politieke regeltjes, instituten en procedures) elite de macht naar zich toe trekt?
Ja en hoe brengt de IKEA mijn nieuwe kast naar mijn huis in de binnenstad? Met de tram?quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:00 schreef zoalshetis het volgende:
-geen vracht-/toeristenvervoer in grote steden. alternatieve aanvoer van winkels door electra. eigen parkeerplaats bewoners grote steden, toeristen/dagjesmensen komen met het ov. familie krijgt parkeerreductie
Maar je bent geen econoom, of een arts, of meester in de rechten. Kun jij wel een goed en gefundeerd oordeel vormen over wie het beste beleid zal gaan voeren op een ministerie?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:31 schreef Plato1980 het volgende:
En "dom" op het gebied van politiek? Ik vind inderdaad dat de meerderheid van de bevolking weinig van politiek snapt. Maar die mening valt waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik politicoloog ben.![]()
En hoe denk je dat voor elkaar te krijgen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
Dat heet in goed Nederlands gewoon een "verblijfsvergunning".quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:10 schreef Chewie het volgende:
- "greencard" voor immigranten die een verrijking zijn voor de economie met uitzicht om Nederlands staatsburger te worden.
Onderbouw dit eens?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef KoudeVrouw het volgende:
- Uitkering van minimaal 800 euro voor mensen die uit principe niet willen werken.
Niet optimaal dat is waar. Maar ik denk wel dat ik de regels van het politieke spel snap. Maar los daarvan denk ik dat mensen een bepaalde basiskennis van de politiek moeten hebben om een goed oordeel te kunnen vellen. Dat wil niet zeggen dat ze een studie politicologie afgerond moeten hebben, maar totale onwetendheid lijkt me evenmind de bedoeling.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:40 schreef dawg het volgende:
[..]
Maar je bent geen econoom, of een arts, of meester in de rechten. Kun jij wel een goed en gefundeerd oordeel vormen over wie het beste beleid zal gaan voeren op een ministerie?
Wat doet een fabrikant van hoestpastilles als hij bang is dat de mensen niet begrijpen hoe zijn product werkt? Juist, dan maakt hij een reclamefilmpje met een paar animaties er in. En hij gaat niet aan de drogist vragen of hij misschien de klanten een tentamen Hoestpastilles wil voorleggen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Niet optimaal dat is waar. Maar ik denk wel dat ik de regels van het politieke spel snap. Maar los daarvan denk ik dat mensen een bepaalde basiskennis van de politiek moeten hebben om een goed oordeel te kunnen vellen. Dat wil niet zeggen dat ze een studie politicologie afgerond moeten hebben, maar totale onwetendheid lijkt me evenmind de bedoeling.
dat vraag ik me ook af, het aantal 65-plussers is vergeleken met toen qua percentage haast verdubbeld, en het gaat niet minder worden volgens het CBSquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:29 schreef maartena het volgende:
[..]
En hoe denk je dat voor elkaar te krijgen?
Ja en nee, de bedoeling is om alleen mensen toe te laten die hier in Nederland aan de slag kunnen, daarin voorziet een verblijfsvergunning niet.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat heet in goed Nederlands gewoon een "verblijfsvergunning".
Die fabrikant in hoestpastilles betrekt echter geen "onwetenden" bij de productie van deie hoestpastilles. Nee, het bedrijf wordt geleid door mensen die daar het meest geschikt voor zijn. Natuurlijk is dat subjectief, maar de fabrikant wordt er in ieder geval niet toe gedwongen om een stel idioten in zijn raad van bestuur of raad van toezicht op te nemen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:26 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wat doet een fabrikant van hoestpastilles als hij bang is dat de mensen niet begrijpen hoe zijn product werkt? Juist, dan maakt hij een reclamefilmpje met een paar animaties er in. En hij gaat niet aan de drogist vragen of hij misschien de klanten een tentamen Hoestpastilles wil voorleggen.
Waar wil ik heen? Nou, het is de verantwoordelijkheid van politieke partijen zélf om het begrijpelijk te maken. Als zij dat niet kunnen, jammer dan. Je maakt beslissingen die iedereen kunnen beinvloeden. Dan moet iedereen ook die beslissingen kunnen begrijpen.
Is dat niet een beetje paradoxaal? Als je meer samenwerking naar het bedrijfsleven hevelt, dan kun je toch nooit meer macht bij scholen krijgen ?quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:16 schreef Chewie het volgende:
Deze hoort ook nog bij mijn lijstje
- Onderwijsfabriek Zoetermeer sluiten/ gigantisch afslanken, macht weer meer naar de scholen.
- VMBO afschaffen, we moeten weer terug naar meer praktijkgericht onderwijs, bij voorkeur met meer samenwerking bedrijfsleven.
Nee hoezo? Een school in een bepaalde regio kan toch veel beter inspringen op behoeftes en samenwerken met het bedrijfsleven dan zo'n ambtenarenapparaat als er in Zoetermeer zit? Met samenwerking bedoel ik dus ook niet scholen laten overnemen door bedrijven.quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:19 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje paradoxaal? Als je meer samenwerking naar het bedrijfsleven hevelt, dan kun je toch nooit meer macht bij scholen krijgen ?
Idd, mensen die met hun handen werken moeten weer trots zijn op hun vak.quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:16 schreef Chewie het volgende:
Deze hoort ook nog bij mijn lijstje
- Onderwijsfabriek Zoetermeer sluiten/ gigantisch afslanken, macht weer meer naar de scholen.
- VMBO afschaffen, we moeten weer terug naar meer praktijkgericht onderwijs, bij voorkeur met meer samenwerking bedrijfsleven.
Wat wil je nou, weg met ethiek of ethiek terug in debat?quote:Op donderdag 9 februari 2006 12:52 schreef pmb_rug het volgende:
- Ethiek moet terug in het debat in Nederland, weg met ethische dogma's!!
Ik weet dat het flauw is om bij jou als christen op de man te spelen, maar sinds wanneer kunnen er kamelen door een naald?quote:Op donderdag 9 februari 2006 12:52 schreef pmb_rug het volgende:
- Vlaktax snel invoeren
Kij, het is een moslim!quote:Op donderdag 9 februari 2006 12:52 schreef pmb_rug het volgende:
- Ethiek moet terug in het debat in Nederland, weg met ethische dogma's!!
- Weg met het homohuwelijk
- Abortuswetgeving wordt aangescherpt
- Scheiden wordt moeilijker
- Een verplichte ouder cursus voor laagopgeleiden
- Ontnemen van stemrecht van ongeschoolden
*kuch*minder joden*kuch*quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
Waarom niet op voedsel? Vroeger toen de markt nog dichter zat was een gemiddeld gezin besteedde een gemiddeld gezin een veel groter deel van het inkomen aan voedsel dan vandaag het geval was. Verder denk ik dat het (weer meer) dichtgooien van de markt desastreus zou zijn voor Afrika en Zuid-Amerika.quote:Op donderdag 9 februari 2006 15:42 schreef Iblardi het volgende:
- Een open handelsmarkt, met uitzondering van diensten, nuts, verzekeringen en voedselvoorziening
Dat is vanaf de Middeleeuwen een constante dalende lijn, met her en der fluctuaties. Dat is geen causaliteit.quote:Op donderdag 9 februari 2006 15:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom niet op voedsel? Vroeger toen de markt nog dichter zat was een gemiddeld gezin besteedde een gemiddeld gezin een veel groter deel van het inkomen aan voedsel dan vandaag het geval was.
Luister, ik zeg niet dat het zo moet als het nu is. Hef in ieder geval die im- en exportheffingen op, en maak specifieke regels (geen kinderarbeid, geen slavenarbeid, geen gentech, geen landbouwbedrijven die terrorisme/dicaturen steunen, wat je maar van belang acht).quote:Verder denk ik dat het (weer meer) dichtgooien van de markt desastreus zou zijn voor Afrika en Zuid-Amerika.
Klopt, maar de scherpe daling sinds eind jaren 70/begin jaren 80 is wel opmerkelijk in dit verband.quote:Op donderdag 9 februari 2006 15:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is vanaf de Middeleeuwen een constante dalende lijn, met her en der fluctuaties. Dat is geen causaliteit.
Vrije markt betekend niet automatisch dat er geen regulering meer mogelijk is.quote:Luister, ik zeg niet dat het zo moet als het nu is. Hef in ieder geval die im- en exportheffingen op, en maak specifieke regels (geen kinderarbeid, geen slavenarbeid, geen gentech, geen landbouwbedrijven die terrorisme/dicaturen steunen, wat je maar van belang acht).
De voedselmarkt is nog nooit niet gereguleerd geweest. Veel vrijemakrtmechanismen werken niet in de landbouw. Er is geen welvarend land dat het in zijn hoofd haalt de eigen voedselvoorziening niet te steunen en te reguleren.
Dat heeft te maken met een algemene welvaarsstijging. Ik denk niet dat je hard kunt maken dat in de jaren zeventig de deregulering is ingezet, trouwens.quote:Op donderdag 9 februari 2006 16:01 schreef Chewie het volgende:
[..]
Klopt, maar de scherpe daling sinds eind jaren 70/begin jaren 80 is wel opmerkelijk in dit verband.
[..]
[..]
Nee, dat snap ik, maar landbouwsubsidies kun je denk ik niet afschaffen.quote:Vrije markt betekend niet automatisch dat er geen regulering meer mogelijk is.
For president!!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef dVTB het volgende:
- Grondige herziening strafrecht (o.a. minimum- in plaats van maximum-straffen, uitzetten van mensen die Nederlandse samenleving niet respecteren, haatzaaien harder aanpakken, onmiddellijke afschaffing TBS-systeem, afschaffing van automatische strafvermindering, sobere inrichting gevangenissen)
- Beperking hypotheekrente-aftrek (te beginnen bij volledige afschaffing van aftrek boven 300.000 euro)
- Niet al te forse groei van Vinex-locaties. Meer inzetten op woningbouw in middelgrote gemeenten, zodat problemen overzichtelijk blijven en woon-werkverkeer zich beter spreidt. Vooral inzetten op betaalbare woningen voor jongeren, zodat de veel te forse stijging van huizenprijzen wordt getemperd. Grondverkoop van particulieren aan speculanten onmiddellijk verbieden.
- Stopzetting subsidie op kinderopvang. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor opvang hun kind. Te veel studenten zitten werkloos thuis doordat tweeverdieners banen bezet houden.
- Wegennet Nederland grondig aanpakken: fors investeren in betere infrastructuur, want in de file staan kost te veel, ook voor het milieu. Slimmer wegennet: doorgaand verkeer zo veel mogelijk om knooppunten heen leiden.
- Bekeuringen inkomensafhankelijk maken, maar minder focus op snelheid, meer op asociaal en gevaarlijk rijgedrag. Forse prijsstijging van parkeertarieven een halt toeroepen. Schone brandstof stimuleren. Onmiddellijke herinvoering wegenbelasting op auto's van 25 jaar en ouder.
- Landbouw-subsidie niet stopzetten. We hebben de agrarische sector in ons land nodig, voor kwalitatief goede voedselvoorziening. Ontwikkelingen en samenwerkingsvormen stimuleren, net als milieuvriendelijk beheer van agrarisch gebied.
- Geen verdere groei van Schiphol. In plaats daarvan een tweede vliegveld in Nederland ontwikkelen, op strategisch handige plek.
- Stimuleren economie en consumentenvertrouwen door verlaging BTW van 19 naar circa 16-17 procent (niveau Duitsland).
- Publieke omroep hervormen. In plaats van financiële bezuinigingen organisatorische! Omroepen opheffen en vervangen door 3 nieuwe 'bespelers' van respectievelijk Nederland 1, 2 en 3.
grappig genoeg zijn ze idd bezig met dat plan in amsterdamquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:18 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Ja en hoe brengt de IKEA mijn nieuwe kast naar mijn huis in de binnenstad? Met de tram?
Ik kan me wel goed vinden in dit lijstje. Al heb ik me twijfels of een kleinere overheid maken echt lukt. In de praktijk wil het nog wel eens lastig worden.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Geen referenda meer
- Kleinere overheid
Dat is een mooie ja. Zie dat thabit hem ook in zijn lijst heeft staan.quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Deze zou ik nog aan mijn lijstje willen toevoegen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat mag stemmen. Voor bijna alles bestaan al examens, dus waarom niet ook hier?
Staatsgeheimen afschaffen lijkt me niet reeel.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:55 schreef thabit het volgende:
- Beter en gratis onderwijs.
- Beter en goedkoper openbaar vervoer.
- Betere en goedkopere zorg.
- Ondergrens op het IQ van parlementariers invoeren.
- Godsdienst moet weg uit media, onderwijs en politiek.
- Stemexamens invoeren.
- Verkiezingscampagnes afschaffen.
- Staatsgeheimen afschaffen, dwz alle informatie publiek toegankelijk maken.
- Defensie-uitgaven omlaag.
- Criminaliteitsbestrijding door preventie, niet door blauw op straat.
- Landbouwsubsidies afschaffen, behalve voor biologische landbouw.
- Bio-industrie met wortel en al uitroeien.
- Patenten slechts voor een zeer beperkte tijd geldig maken.
- Verkeersovertredingen harder aanpakken.
- Mensen met bepaalde ernstige psychische afwijkingen steriliseren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |