het is maar goed dat de linkse partijen nog niet aan de macht zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
In de Stemwijzer kun je dingen aangeven die je extra gewicht wil meegeven. In dit topic is mijn vraag of je een lijstje kan maken met dingen die je echt heel graag veranderd zou willen zien. Op deze manier kunnen we een beetje inzicht krijgen in de politieke geest van de fokkers.
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Hypotheekrente-aftrek afschaffen
- Afschaffen landbouwsubsidies, open markt met derde wereld
- Geen referenda meer
- Kleinere overheid
- Twee omroepen ipv drie, met alleen maar echte kwaliteit
- Kilometerheffing invoeren
- Staatsschuld flink aflossen
- Beperkte marktwerking in de publieke sector
- EU eerstkomende jaar niet veel verder uitbreiden
- Legalisatie soft- en harddrugs
- Hard optreden tegen respectoos gedrag
Dit topic lijkt me ook leuk om over een paar jaar weer eens te kijken of het nog steeds jouw standpunten zijn en wat er mee gebeurd is. Ik ben benieuwd.
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:15 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
het is maar goed dat de linkse partijen nog niet aan de macht zijn.
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef KoudeVrouw het volgende:
Uitkering van minimaal 800 euro voor mensen die uit principe niet willen werken.
Pro-actieve remigratie?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
- terug naar een demografische samenstelling van de bevolking anno 1945
dat banen bezet houden is natuurlijk onzin. Economie is geen zero sum.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef dVTB het volgende:
- Stopzetting subsidie op kinderopvang. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor opvang hun kind. Te veel studenten zitten werkloos thuis doordat tweeverdieners banen bezet houden.
ik zou zeggen prijsmechanisme invoeren: rekeningrijden dusquote:- Wegennet Nederland grondig aanpakken: fors investeren in betere infrastructuur, want in de file staan kost te veel, ook voor het milieu. Slimmer wegennet: doorgaand verkeer zo veel mogelijk om knooppunten heen leiden.
we importeren nu al heel veel voedsel van buiten de EU. Hoor ik jou klagen over veiligheid?quote:- Landbouw-subsidie niet stopzetten. We hebben de agrarische sector in ons land nodig, voor kwalitatief goede voedselvoorziening. Ontwikkelingen en samenwerkingsvormen stimuleren, net als milieuvriendelijk beheer van agrarisch gebied.
Ej kloon je kunt te ver gaanquote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:43 schreef KoudeVrouw het volgende:
Uitkering van minimaal 800 euro voor mensen die uit principe niet willen werken.
Veel tweeverdieners zijn genoodzaakt om allebei te blijven werken, omdat ze anders hun veel te dure huis niet kunnen betalen. Vandaar dat ik dus maatregelen wil die de huizenprijzen doen beperken (vergelijk onze prijzen voor de aardigheid eens met die net over de Duitse grens!), zodat tweeverdieners met kinderen niet allebei fulltime te hoeven blijven werken. Ze kunnen dan meer tijd aan de opvoeding van hun kinderen besteden: iets dat ook hard nodig is. En er komen banen vrij, zodat minder afgestudeerden van uitkeringen afhankelijk zijn of jarenlang stilstaan in hun ontwikkeling.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:47 schreef McCarthy het volgende:
dat banen bezet houden is natuurlijk onzin. Economie is geen zero sum.
Ik vind pas dat je een prijsmechanisme kunt invoeren wanneer je iets goeds biedt. Dus een goed wegennet, zonder noemenswaardige files en/of een volwaardig alternatief in de vorm van goed openbaar vervoer. Beide zijn nu nog niet aan de orde.quote:ik zou zeggen prijsmechanisme invoeren: rekeningrijden dus
Ik drink bij voorkeur Nederlandse melk, omdat die kwalitatief gegarandeerd goed is. Het gaat me er niet zozeer om dat producten van elders niet goed kunnen zijn, maar om het feit dat we hier iets te bieden hebben.quote:We importeren nu al heel veel voedsel van buiten de EU. Hoor ik jou klagen over veiligheid?
Hier ben het eigenlijk helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
In de Stemwijzer kun je dingen aangeven die je extra gewicht wil meegeven. In dit topic is mijn vraag of je een lijstje kan maken met dingen die je echt heel graag veranderd zou willen zien. Op deze manier kunnen we een beetje inzicht krijgen in de politieke geest van de fokkers.
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Bij hoge uitzondering referenda
- Kleinere overheid
- Beperkte/geen marktwerking in de publieke sector
- Legalisatie soft- en enkele soorten harddrugs
- Hard optreden tegen respectoos gedrag, en crimineel gedrag
je snapt het niet helemaal. Dat prijsmechanisme is er om files te voorkomen. Als er geen files waren was het natuurlijk niet nodigquote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:13 schreef dVTB het volgende:
Ik vind pas dat je een prijsmechanisme kunt invoeren wanneer je iets goeds biedt. Dus een goed wegennet, zonder noemenswaardige files en/of een volwaardig alternatief in de vorm van goed openbaar vervoer. Beide zijn nu nog niet aan de orde.
[..]
prima, koop jij nederlandse waar, koop ik buitenlandse waar. Deal?quote:Ik drink bij voorkeur Nederlandse melk, omdat die kwalitatief gegarandeerd goed is. Het gaat me er niet zozeer om dat producten van elders niet goed kunnen zijn, maar om het feit dat we hier iets te bieden hebben.
Deze zou ik nog aan mijn lijstje willen toevoegen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat mag stemmen. Voor bijna alles bestaan al examens, dus waarom niet ook hier?quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:55 schreef thabit het volgende:
- Stemexamens invoeren.
Kan natuurlijk allemaal wel, maar dan zullen de belastingen ook fors omhoog moeten. Die zorg moet toch ergens van betaald gaan worden. Dus goedkoper maken lukt niet, alleen optisch.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:55 schreef thabit het volgende:
- Beter en gratis onderwijs.
- Beter en goedkoper openbaar vervoer.
- Betere en goedkopere zorg.
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.quote:- Ondergrens op het IQ van parlementariers invoeren.
Waarom zouden er bijv. geen kerkdiensten uitgezonden mogen worden? Wanneer mensen daar behoefte aan hebben. Idem onderwijs en politiek. Dictatoriaal idee.quote:- Godsdienst moet weg uit media, onderwijs en politiek.
Dat zou wel goed zijn.quote:- Stemexamens invoeren.
Hoe moeten partijen dan kenbaar maken waar zij voor staan? Hoe wil je dan je stemexamen laten uitvoeren? Kun je de democratie beter helemaal afschaffen.quote:- Verkiezingscampagnes afschaffen.
Lekker slim is dat. Alles op internet zeker? In ieder geval fijn voor criminelen en terroristen.quote:- Staatsgeheimen afschaffen, dwz alle informatie publiek toegankelijk maken.
Daar kun je voor kiezen. Nederland zal in ieder geval niet bezet worden. Maar dan kunnen we ook geen redelijke bijdragen meer leveren aan vredesmissies.quote:- Defensie-uitgaven omlaag.
Hoe zie jij die preventie dan. Extra sloten op de deuren?quote:- Criminaliteitsbestrijding door preventie, niet door blauw op straat.
Waarom niet voor biologische landbouw? Is van hetzelfde laken een pak.quote:- Landbouwsubsidies afschaffen, behalve voor biologische landbouw.
Moet je ook bereid zijn om drie keer zoveel voor je lapje vlees neer te tellen. En dus geen vlees meer voor de laagste inkomens, want onbetaalbaar geworden.quote:- Bio-industrie met wortel en al uitroeien.
Je moet er voor zorgen dat fabrikanten hun ontwikkelingskosten terug kunnen verdienen en hierop winst kunnen maken. Anders is niemand meer bereid risico te lopen door geld in R&D te investeren. Zo raken we snel achter op kennisgebied. Net wat we niet willen.quote:- Patenten slechts voor een zeer beperkte tijd geldig maken.
Eensquote:- Verkeersovertredingen harder aanpakken.
Al met al een extreem-links, a-sociaal en ongefundeerd beleid!quote:- Mensen met bepaalde ernstige psychische afwijkingen steriliseren.
Enige basiskennis die je door middel van een examen de mensen eigen wilt laten maken, suggereert dat een (grote) groep mensen momenteel "dom" zijn op het gebied van politiek. Echter, mensen kiezen vaak ook op gevoel. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moeten die mensen gefundeerde keuzes maken? En in hoeverre is die keuze gefundeerd? Je kunt heel makkelijk (veel) mensen overtuigen van een bepaald standpunt, zodat je hun keuze min of meer kunt beinvloeden. Daarbij komt dat je een dergelijke test niet objectief kunt opstellen, aangezien er geen keiharde regels en wetten zijn die stemgedrag bepalen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Deze zou ik nog aan mijn lijstje willen toevoegen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat mag stemmen. Voor bijna alles bestaan al examens, dus waarom niet ook hier?
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:25 schreef dawg het volgende:
[..]
Enige basiskennis die je door middel van een examen de mensen eigen wilt laten maken, suggereert dat een (grote) groep mensen momenteel "dom" zijn op het gebied van politiek. Echter, mensen kiezen vaak ook op gevoel. Waarom zou dat niet mogen? Waarom moeten die mensen gefundeerde keuzes maken? En in hoeverre is die keuze gefundeerd? Je kunt heel makkelijk (veel) mensen overtuigen van een bepaald standpunt, zodat je hun keuze min of meer kunt beinvloeden. Daarbij komt dat je een dergelijke test niet objectief kunt opstellen, aangezien er geen keiharde regels en wetten zijn die stemgedrag bepalen.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een dergelijk systeem zouden willen.
Ik denk dat dat inderdaad voor veel -zo niet alle- examens geldt. Echter, het gaat hier om het kiesrecht.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?
Toch heeft iedereen ermee te maken. Dus heeft iedereen er ook een mening over, die ze eens in de 4 jaar kunnen uiten.quote:En "dom" op het gebied van politiek? Ik vind inderdaad dat de meerderheid van de bevolking weinig van politiek snapt. Maar die mening valt waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik politicoloog ben.![]()
Precies en dat is te belangrijk om te grabbel te gooien.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:38 schreef dawg het volgende:
Ik denk dat dat inderdaad voor veel -zo niet alle- examens geldt. Echter, het gaat hier om het kiesrecht.
Helaas wel. Al geef ik toe dat er niet echt alternatieven bestaan. Zoals Churchill al zei is democratie de slechtste regeringsvorm, op alle andere regeringsvormen na.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:38 schreef dawg het volgende:
Toch heeft iedereen ermee te maken. Dus heeft iedereen er ook een mening over, die ze eens in de 4 jaar kunnen uiten.
Kan ook door andere uitgaven te verlagen. Zo heb ik reeds defensie en landbouwsubsidies genoemd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kan natuurlijk allemaal wel, maar dan zullen de belastingen ook fors omhoog moeten. Die zorg moet toch ergens van betaald gaan worden. Dus goedkoper maken lukt niet, alleen optisch.
Je wilt natuurlijk wel bestuurd worden door mensen met kennis en vooral ook inzicht van zaken en niet door een stel patjepeeers die er een potje van maken.quote:[..]
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.
Omdat godsdienst een zeer foute vorm van hersenspoeling is.quote:[..]
Waarom zouden er bijv. geen kerkdiensten uitgezonden mogen worden? Wanneer mensen daar behoefte aan hebben. Idem onderwijs en politiek. Dictatoriaal idee.
Vreemd dat je het hier dan wel mee eens bent. Dat lijkt namelijk nogal in tegenspraak met enkele van je eerdere punten van kritiek.quote:[..]
Dat zou wel goed zijn.
Iedereen krijgt eenmalig van elke partij een verkiezingsprogramma in z'n bus, waarbij de namen van de partijen niet eens genoemd worden.quote:[..]
Hoe moeten partijen dan kenbaar maken waar zij voor staan? Hoe wil je dan je stemexamen laten uitvoeren? Kun je de democratie beter helemaal afschaffen.
Wat een paniekzaaierij. Mijn voorstel voorkomt juist een hoop corruptie en andere smerige zaakjes.quote:[..]
Lekker slim is dat. Alles op internet zeker? In ieder geval fijn voor criminelen en terroristen.
Ah, vredesmissies die er in de praktijk (neem Irak als voorbeeld) toe leiden dat er dagelijks ik weet niet hoeveel doden vallen bij bomaanslagen? Laten we daar maar niet aan bijdragen inderdaad.quote:[..]
Daar kun je voor kiezen. Nederland zal in ieder geval niet bezet worden. Maar dan kunnen we ook geen redelijke bijdragen meer leveren aan vredesmissies.
Onderzoeken wat de oorzaken zijn en dat dan aanpakken.quote:[..]
Hoe zie jij die preventie dan. Extra sloten op de deuren?![]()
Zulke dingen "van hetzelfde laken een pak" noemen is "appels met peren vergelijken".quote:[..]
Waarom niet voor biologische landbouw? Is van hetzelfde laken een pak.
Goed voor de volksgezondheid dus.quote:[..]
Moet je ook bereid zijn om drie keer zoveel voor je lapje vlees neer te tellen. En dus geen vlees meer voor de laagste inkomens, want onbetaalbaar geworden.
Daarom moeten patenten ook een korte tijd overeind blijven staan. Maar als ze daarna niet publiek worden gemaakt is dat juist een rem op de algehele vooruitgang.quote:[..]
Je moet er voor zorgen dat fabrikanten hun ontwikkelingskosten terug kunnen verdienen en hierop winst kunnen maken. Anders is niemand meer bereid risico te lopen door geld in R&D te investeren. Zo raken we snel achter op kennisgebied. Net wat we niet willen.
Serieus?quote:[..]
Eens
Het woord "ongefundeerd" verwijst eerder naar deze conclusie dan naar mijn beleid.quote:[..]
Al met al een extreem-links, a-sociaal en ongefundeerd beleid!
Ben het wel redelijk met de TS eensquote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:50 schreef Heerlijkheid het volgende:
Mijn lijstje:
- Flattax invoeren
- Geen referenda meer
- Kleinere overheid
- Beperkte marktwerking in de publieke sector
- Legalisatie soft- en harddrugs
- Hard optreden tegen respectoos gedrag
Dit topic lijkt me ook leuk om over een paar jaar weer eens te kijken of het nog steeds jouw standpunten zijn en wat er mee gebeurd is. Ik ben benieuwd.
Kiezers mogen dus wel van jou de grootste onbenul in het parlement kiezen maar moeten zelf wel aan een bepaald niveau voldoen? Beetje vreemd vind je niet?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:13 schreef LXIV het volgende:
- Ondergrens op het IQ van parlementariers invoeren.
Hoezo? Het volk moet toch zelf weten wie ze in het parlement verkiezen? Absoluut niet democratisch.
[..]
- Stemexamens invoeren.
Dat zou wel goed zijn.
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:55 schreef Chewie het volgende:
Ik vind trouwens beide voorstellen niks (en de rest van thabit's lijstje eigenlijk ook niet), beide zijn namelijk zeer ondemocratisch.
Kijk! Deze uitspraak getuigt van veel politiek inzicht!quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:01 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.![]()
Er zit een onderscheid tussen de zaken die je hier opnoemt en een eventueel 'stemexamen'. Een rijexamen test de rijvaardigheid van een examenkandidaat. Een VWO examen test of een scholier voldoet aan het minimum kennis- en denkniveau dat is vastgesteld voor VWOers.Maar hoe ga je zoiets als 'stemvaardigheid' definiėren? (Nationaal) stemmen is een proces waarbij een kiezer een partij & persoon kiest. Het lijjkt me niet dat er criteria te definiėren zijn aan de hand waarvan getest kan worden of een kiezer 'de juiste' keuze maakt, omdat er geen juiste keuze is. Als een kiezer een persoon en partij wil kiezen die zijn of haar belangen behartigen, is het natuurlijk makkelijk als deze kiezer ook op de hoogte is van de partijprogramma's. Echter, het kiezen van de beste keuze qua belangenbehartiging is geen eis in een democratie. Verder is het nooit weg om basale kennis te heben van politieke processen en instituties, maar wederom geen vereiste en ook niet eens noodzakelijk om een keuze te kunnen maken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Misschien kun je zo'n test inderdaad niet objectief samenstellen, maar geldt dat niet voor alle examens? Is een rijexamen volledig objectief? is een VWO-examen volledig objectief?
En "dom" op het gebied van politiek? Ik vind inderdaad dat de meerderheid van de bevolking weinig van politiek snapt. Maar die mening valt waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ik politicoloog ben.![]()
Mode ook.quote:Omdat godsdienst een zeer foute vorm van hersenspoeling is.
Het is ook niet zo zeer dat zo'n stemtest moet toetsen of een kiezer wel op de gewenste partij zal stemmen. Je kunt echter wel toetsen of een bepaalde basiskennis aanwezig is. Weten mensen wat de bevoegdheden van een Tweede Kamer zijn? Zijn mensen enigzins op de hoogte van de politieke kleur van een partij? Hebben ze enig benul van het proces van coalitievorming?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zit een onderscheid tussen de zaken die je hier opnoemt en een eventueel 'stemexamen'. Een rijexamen test de rijvaardigheid van een examenkandidaat. Een VWO examen test of een scholier voldoet aan het minimum kennis- en denkniveau dat is vastgesteld voor VWOers.Maar hoe ga je zoiets als 'stemvaardigheid' definiėren? (Nationaal) stemmen is een proces waarbij een kiezer een partij & persoon kiest. Het lijjkt me niet dat er criteria te definiėren zijn aan de hand waarvan getest kan worden of een kiezer 'de juiste' keuze maakt, omdat er geen juiste keuze is. Als een kiezer een persoon en partij wil kiezen die zijn of haar belangen behartigen, is het natuurlijk makkelijk als deze kiezer ook op de hoogte is van de partijprogramma's. Echter, het kiezen van de beste keuze qua belangenbehartiging is geen eis in een democratie. Verder is het nooit weg om basale kennis te heben van politieke processen en instituties, maar wederom geen vereiste en ook niet eens noodzakelijk om een keuze te kunnen maken.
Wat heeft dat laatste ermee te maken?quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:10 schreef MrBean het volgende:
Stemexamens zijn ook bullshit. We kiezen een leider voor alle mensen, niet alleen de intelligente.
Er zijn genoeg intelligente mensen die erg onvriendelijk zijn. En genoeg domme lui die erg aardig zijn.
Maar dan nog spreken beide standpunten elkaar tegen toch? Wel "domme vertegenwoordigers" mogen kiezen maar alleen als je zelf niet dom bent.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:01 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Volgens mij is democratie geen doel maar een middel. Het gaat er om dat het land goed bestuurd wordt en misschien is democratie daar wel niet de juiste manier voor.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |