abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 februari 2006 @ 02:28:02 #1
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750225
zeggen vinden of uberhaupt denken dat de holocaust niet gebeurd is , of dit nu wel of niet zo is terzijde , is strafbaar..

beetje krom.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 5 februari 2006 @ 02:45:44 #2
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_34750453
Ik geloof dat de crux is dat je er \"Ik vind...\", of, \"Ik denk...\" voor moet zeggen/schrijven.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zondag 5 februari 2006 @ 02:46:55 #3
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750471
crux?
pi_34750473
Wat gaan we daaraan doen BaajGuardian?
Hmm. Dat kan beter.
pi_34750518
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:28 schreef BaajGuardian het volgende:
of dit nu wel of niet zo is terzijde
Je twijfelt dus of hij wel of niet heeft bestaan, ban !
  zondag 5 februari 2006 @ 02:52:08 #6
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750536
geen idee wat we , wie we ook mogen zijn , daar aan gaan doen ..
dit is gewoon iets , waar het westen behoorlijk hypocriet in is

is de vrijheid van meningsuiting overigens een vrij-brief voor belediging?
zoja (onder het mom van je moet toch alles kunnen zeggen) zou dat dus ook.. *moeten kunnen*
  zondag 5 februari 2006 @ 02:52:40 #7
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_34750544
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:46 schreef BaajGuardian het volgende:
crux?
crux (de ~ (v.), cruces)
1 kernprobleem

Dus eigenlijk: Waar het om draait.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zondag 5 februari 2006 @ 02:52:49 #8
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750546
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:50 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Je twijfelt dus of hij wel of niet heeft bestaan, ban !
*stel dat ik dat zou doen , wat dan nog.
pi_34750547
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:52 schreef BaajGuardian het volgende:
is de vrijheid van meningsuiting overigens een vrij-brief voor belediging?
zoja (onder het mom van je moet toch alles kunnen zeggen) zou dat dus ook.. *moeten kunnen*
Was het niet zo dat vrijheid van meningsuiting mag, als je maar niet discrimineert enzo/ofzo?
  zondag 5 februari 2006 @ 02:54:06 #10
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750558
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:52 schreef ChOas het volgende:

[..]

crux (de ~ (v.), cruces)
1 kernprobleem

Dus eigenlijk: Waar het om draait.
ik open niet een topic om over mijn eigen mening te discuseren , maar om een probleem dat behoorlijk actueel is deze dagen.
  zondag 5 februari 2006 @ 03:00:11 #11
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34750618
quote:
Op zondag 5 februari 2006 02:52 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Was het niet zo dat vrijheid van meningsuiting mag, als je maar niet discrimineert enzo/ofzo?
als dat zo is , dan zou elke cartoonist en krant die mensen bewust beledigt rechterlijk vervolgd moeten worden.
wat er nu aan de hand is is provocatie en belediging
in het engels provocative harrassment , en dat is geloof ik strafbaar.?

ook de andere kant op natuurlijk (over de holocaust dus)
alhoewel ik het niet normaal vind dat de holocaust *ontkennen strafbaar is maar gaat het over indianen niet
  zondag 5 februari 2006 @ 03:08:31 #12
99433 Tup
Tupperwaar
pi_34750714
Holocaust-ontkenning is wettelijk strafbaar. Punt. Vind je dat onterecht dan moet je de politiek bewegen om hier verandering in te brengen.
Wasserwunderland
  zondag 5 februari 2006 @ 03:18:35 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34750801
quote:
Op zondag 5 februari 2006 03:08 schreef Tup het volgende:
Holocaust-ontkenning is wettelijk strafbaar. Punt. Vind je dat onterecht dan moet je de politiek bewegen om hier verandering in te brengen.
Zo kan je alles wel afdoen wat hier ter sprake komt en op het moment illegaal is.
  zondag 5 februari 2006 @ 03:21:57 #14
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34750829
quote:
Op zondag 5 februari 2006 03:08 schreef Tup het volgende:
Daar valt niets aan te doen, aangezien het is vastgesteld middels jurisprudentie. Het staat niet direct in het wetboek der strafrecht, maar het kan wel herleid worden uit een aantal arresten. De volksvertegenwoording, dus de Senaat, kan dat niet ongedaan maken.

Er is hier laatst een vrij uitgebreid topic over geweest die precies dezelfde strekking had. Misschien is een centraal topic een plan? Revisionisme in de 21e eeuw?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  zondag 5 februari 2006 @ 11:52:41 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34753778
quote:
zeggen vinden of uberhaupt denken dat de holocaust niet gebeurd is , of dit nu wel of niet zo is terzijde , is strafbaar..

beetje krom.
Vrijheid van menihsuiting geldt sowieso niet onvoorwaardelijk. In de Grondwet staat expliciet vermeld "[...] behoudens ieders verantwoordelijk volgens de wet". En in het EVRM staat '[..] kan zij worden onderworpen
aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die
bij de wet zijn voorzien [..]'

Onvoorwaardelijke vrijheid van meningsuiting is vooralsnog dus geen voorwaarde voor wat over het algemeen als een moderne rechtsstaat wordt gezien
pi_34757000
quote:

beetje krom.
Tjeetje, anders lees je ff de 4000 topics die er al over holocaust-ontkenning zijn. Daar staat goed uitgelegd waarom het, ondanks de vrijheid van meningsuiting, strafbaar is.

Om het kort te zeggen: vrijheid van meningsuiting is nooit absoluut, maar wordt begrensd door het verbod op zaken als discriminatie, laster en opruiing. Dat hebben we met zijn allen democratisch bepaald. Welnu, mensen die de holocaust ontkennen (of sterk relativeren) maken zich vrijwel altijd schuldig aan discriminatie, laster en opruiing. Het hangt af van de omstandigheden van het geval, maar het is meestal zo.

Erg origineel ben je overigens niet: dit onderwerp wordt altijd als \\\'voorbeeld\\\' aangehaald en doorgaans niet door de meest frisse figuren. Abu Jaja gister in Nova bijvoorbeeld.

Trouwens, ik ken die hele BaajGuardian niet, maar als het een notoire rechtsextremist of islamist is, dan hoor ik dat graag, want dan weet ik dat het niet zinvol is hierop te reageren.
  zondag 5 februari 2006 @ 15:48:45 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34762958
quote:
Op zondag 5 februari 2006 13:23 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Tjeetje, anders lees je ff de 4000 topics die er al over holocaust-ontkenning zijn. Daar staat goed uitgelegd waarom het, ondanks de vrijheid van meningsuiting, strafbaar is.
http://forum.fok.nl/topic/811164

de laatste in die serie voorzover ik weet.

Daar staat het aardig beschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 05-02-2006 16:28:36 ]
pi_34763314
Men zou eens kunnen gaan nadenken wat voor gevolgen het heeft dat wij nu in het westen allerlei informatie krijgen over dat de president van Iran de holocaust ontkent.. vervolgens wordt Mohammed afgebeeld (op een voor moslims beschamende en onheuse manier, namelijk door hem af te beelden) in Denemarken en meteen valt de hele moslimwereld over Denemarken heen, de een met nog meer superlatieven dan de ander. Waar gaat het nog over? Ik kan wel stellen dat geen van deze mensen uberhaupt nog nadenkt. Ze zijn zo danig geconditioneerd dat ze niet meer kunnen nadenken over het hoe en waarom. 1 krant plaatst de tekeningen en meteen is het hele land de schuldige. Een beetje krom.

Maar laten we vooral niet vergeten dat Iran en met name de president hier nogal in kwaad daglicht wordt gesteld. Waarom zou je je kunnen afvragen. Ik hoef het me niet af te vragen. Vrijheid van meningsuiting en discriminatie zijn 2 termen die zo vaag en ontoereikend zijn, dat het ideale machtsmiddelen worden. Want nu die president tekeer gaat tegen Israël als staat (waar hij overigens zo maar gelegitimeerde redenen voor kan vinden..), voelt de "jood" zich weer bedreigd.

Ik zeg niet dat dit niet zou mogen, maar het gaat mij er vooral om dat men moet bedenken dat er 2 kanten van het verhaal zijn, al dan niet meer kanten. Waarom moet men dan tegenwoordig zo nodig alleen van zijn eigen kant uitgaan? Dat getuigt toch wel van een ontzettende afstomping van de mens als vrijdenker. Maar ja, 3000 jaar culturele evolutie heeft dan ook niet echt een ontwikkeling van de mens ingeleidt.. eerder een teneergang met als hoogtepunt de computercultuur... feest..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zondag 5 februari 2006 @ 16:01:49 #19
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34763342
als de ontkenning van de holocaust strafbaar is , waarom kunnen mensen dan nogsteeds ontkennen wat er met de indianen gebeurt is , wat er in tibet gebeurd , wat er in palestina gebeurd , etc etc
dat is minstens zo erg dan toch?

vandaar de stelling : beetje krom/hypocriet.
  zondag 5 februari 2006 @ 16:04:51 #20
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34763439
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:01 schreef Boswachtertje het volgende:
Men zou eens kunnen gaan nadenken wat voor gevolgen het heeft dat wij nu in het westen allerlei informatie krijgen over dat de president van Iran de holocaust ontkent.. vervolgens wordt Mohammed afgebeeld (op een voor moslims beschamende en onheuse manier, namelijk door hem af te beelden) in Denemarken en meteen valt de hele moslimwereld over Denemarken heen, de een met nog meer superlatieven dan de ander. Waar gaat het nog over? Ik kan wel stellen dat geen van deze mensen uberhaupt nog nadenkt. Ze zijn zo danig geconditioneerd dat ze niet meer kunnen nadenken over het hoe en waarom. 1 krant plaatst de tekeningen en meteen is het hele land de schuldige. Een beetje krom.
helemaal mee eens , het is waanzin , maar toch ergens begrijpelijk door juist die conditionering
quote:
Maar laten we vooral niet vergeten dat Iran en met name de president hier nogal in kwaad daglicht wordt gesteld. Waarom zou je je kunnen afvragen. Ik hoef het me niet af te vragen. Vrijheid van meningsuiting en discriminatie zijn 2 termen die zo vaag en ontoereikend zijn, dat het ideale machtsmiddelen worden. Want nu die president tekeer gaat tegen Israël als staat (waar hij overigens zo maar gelegitimeerde redenen voor kan vinden..), voelt de \"jood\" zich weer bedreigd.
ook mee eens , wereldleiders zijn deze tijden erg onverantwoord bezig met dit soort *middellen*
quote:
Ik zeg niet dat dit niet zou mogen, maar het gaat mij er vooral om dat men moet bedenken dat er 2 kanten van het verhaal zijn, al dan niet meer kanten. Waarom moet men dan tegenwoordig zo nodig alleen van zijn eigen kant uitgaan? Dat getuigt toch wel van een ontzettende afstomping van de mens als vrijdenker. Maar ja, 3000 jaar culturele evolutie heeft dan ook niet echt een ontwikkeling van de mens ingeleidt.. eerder een teneergang met als hoogtepunt de computercultuur... feest..
al met al een duidelijke goeie post.
  zondag 5 februari 2006 @ 16:07:14 #21
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34763496
quote:
Op zondag 5 februari 2006 13:23 schreef Soul79 het volgende:

Trouwens, ik ken die hele BaajGuardian niet, maar als het een notoire rechtsextremist of islamist is, dan hoor ik dat graag, want dan weet ik dat het niet zinvol is hierop te reageren.
als mijn mening extreem rechts of islamistisch is , dan veroordeel jij me daar op?

ik ben noch links noch rechts overigens , en ik hang geen geloof aan
verdiep me er wel in.

in dit topic zou mijn mening er niet toe moeten doen want het gaat enkel over de vraag of het niet wat krom/hypocriet is , en inderdaad abu jaja in nova had het er al over , en ik vind het een goede vraag.
pi_34763822
Je kúnt ook alles zeggen.

Punt is alleen dat mensen gezamenlijk zich het recht hebben toegeëigend om jou te straffen voor wát je zegt. Als je dat weet, weet je wat werkelijke vrijheid van meningsuiting inhoudt.

Je hebt inderdaad ook nog die term 'vrijheid van meningsuiting' dat eigenlijk een misleidende term is voor 'we geven je de vrijheid om dit en dat te zeggen zonder dat we je straffen'.

Het collectief wint het altijd. Niet goedschiks, dan wel kwaadschiks.
pi_34764043
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:07 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

als mijn mening extreem rechts of islamistisch is , dan veroordeel jij me daar op?
Nee, als jij extreemrechts of moslimfundamentalistisch zou zijn, zou je zo verblind zijn voor een andere mening dat het geen zin heeft met je in discussie te gaan. Dat bedoelde ik er mee te zeggen.
pi_34764076

[ Bericht 100% gewijzigd door Doderok op 06-02-2006 07:54:43 ]
pi_34764375
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:01 schreef BaajGuardian het volgende:
als de ontkenning van de holocaust strafbaar is , waarom kunnen mensen dan nogsteeds ontkennen wat er met de indianen gebeurt is , wat er in tibet gebeurd , wat er in palestina gebeurd , etc etc
dat is minstens zo erg dan toch?

vandaar de stelling : beetje krom/hypocriet.
Nee, het is niet krom/hypocriet. Jij snapt er gewoon geen zak van. En wederom ben je niet erg origineel. Dat voorbeeld van ontkenning van andere genocides wordt ook altijd opgeworpen, maar slaat net zo min ergens op. De reden daarvoor heb ik eerder in een ander topic gegeven en dat copy/paste ik nu even rechtstreeks hier. Veel leesplezier:
quote:
Wat is het verschil tussen ontkenning of bagatellisering van de holocaust en ontkenning of bagatellisering van andere volkerenmoorden, zoals de uitroeiing van de Indianen?

Je hoort immers ook wel eens mensen die de uitroeiing van de Amerikaanse Indianen proberen te relativeren. Het essentiële verschil daarvan met holocaust-ontkenning is, jawel, antisemitisme.

De holocaust-ontkenner legt op een heel venijnige, smerige manier het balletje bij de slachtoffers van de massamoord. Die zijn in zijn ogen geen slachtoffers, maar daders. Immers, zij verzinnen of overdrijven hun eigen slachtofferrol en laden daarmee schuld op een ander volk (i.c. het Duitse volk), dat voor eeuwig gebrandmerkt wordt als massamoordenaars. En dat doen die zogenaamde slachtoffers (in de ogen van de ontkenner) dan ook nog eens om hun greep op de wereldpolitiek te verstevigen.

Deze wijze waarop miljoenen volkomen onschuldige mensen, die eerst als ongedierte onder gruwelijke omstandigheden zijn uitgemoord, postuum door het slijk worden gehaald en weggezet als misdadige lasteraars van hun eigen moordenaars - dat is wel zo smerig.

Toch zou dat, hoe smerig ook, op zich misschien nog niet voldoende zijn voor strafbaarstelling van holocaust-ontkenning. Essentieel is echter dat een dergelijke gedachtengang zich ook zeer nadrukkelijk richt op nu nog levende joden. Door voortdurend over \\\\\\\\\\\\\\\'de joden\\\\\\\\\\\\\\\' als geheel te spreken, ziet de holocaust-ontkenner een complot waaraan alle joden, ook die van vandaag, zich schuldig maken. En door dergelijke gedachten te spuien maakt hij zich schuldig aan laster en opruiing, wat wel degelijk een actuele bedreiging voor individuele burgers is.

Dan de Indianen. Alle essentiële punten spelen hier niet. Immers, degene die hun uitroeiing relativeert (van ontkenning hiervan heb ik nog nooit gehoord), richt zijn pijlen niet op de slachtoffers. Niet de Indianen van destijds en evenmin die van vandaag. Zijn doel heeft daarentegen betrekking op de daders (de Spanjaarden of Amerikanen), die hij probeert in een wat beter daglicht te stellen. Het feit dat er Indiaanse slachtoffers waren, wordt daarmee niet ontkend en evenmin worden zij door het slijk gehaald en neergezet als leugenaars. Ook een bedreiging voor nu nog levende Indianen houdt dat niet in, nu er niet gesuggereerd wordt dat er iets van een \\\\\\\\\\\\\\\'complot\\\\\\\\\\\\\\\' zou zijn van Indianen tegen hun daders.

Dit verschil, het accent dat gelegd wordt op de slachtoffers, is essentieel. Zo verwerpelijk is de poging bij holocaust-ontkenning om van de slachtoffers daders en van de daders slachtoffers te maken - daar heb ik nauwelijks woorden voor. Het is een van de meest venijnige uitingen van hedendaags antisemitisme, en daarom terecht strafbaar.

Toch zijn er wel vergelijkbare gevallen denkbaar. In mijn vorige post noemde ik al de Turkse ontkenning van de Armeense genocide, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan relativering van de slavernij, waarbij iemand stelt dat \\\\\\\\\\\\\\\'de zwarten\\\\\\\\\\\\\\\' dat bewust aandikken om schadeclaims te kunnen indienen tegen schuldbewuste Europeanen of Amerikanen. Het verschil daarmee wordt vermoedelijk o.a. bepaald door het universele en totalitaire karakter van de holocaust (t.o.v. de Armeense genocide) en het unieke van een dergelijk uitroeiingsproject (t.o.v. de slavernij, die in die tijd immers onder vele volken nog wijdverbreid was). En ongetwijfeld ligt het er ook aan dat holocaust-ontkenners nu eenmaal ijveriger zijn dan andere ontkenners en daardoor de aandacht meer en eerder hebben getrokken.
  zondag 5 februari 2006 @ 16:35:27 #26
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34764462
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:01 schreef Boswachtertje het volgende:
Je zou aan de andere kant kunnen stellen dat de computercultuur wel min of meer de gelegenheid geeft om kennis te maken met de andere kant van een verhaal. In traditionele gesloten samenlevingen was daar uberhaupt amper sprake van; daar waren de gemeenschappelijke normen allesoverheersend
pi_34764499
De vrijheid van menignsuiting kan best blijven bestaan, maar journalisten, of nee, kranten moeten beseffen dat ze een maatschappelijke functie hebben, een informerende, en géén humoristische of polariserende functie.
pi_34764504
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:23 schreef Doderok het volgende:
Blijkbaar heeft de westerse pers besloten dat alles moet kunnen

[afbeelding]

\"The day is not distant when the nations of Europe, yes, even those of the whole world, will shout: The Jews are guilty for all our misfortunes. They must be called to account, and soon and thoroughly.\"

\"It is an old, often-used method of International Jewry to discredit education and knowledge about its corrupting nature and drives, thereby depending on the weaknesses of those people who easily confuse cause with effect. The Jews are also masters at manipulating public opinion, which they dominate through their network of news agencies and press concerns that reaches throughout the world. The pitiful illusion of a free press is one of the methods they use to stupefy the publics of enemy lands. If the enemy press is as free as it pretends to be, let it take an open position, for or against, on the Jewish Question. It will not do that because it cannot and may not do so.

Goebbels 1945

[afbeelding]
Welcome to the club

"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_34764781
hypocrisie moet aan de kaak gesteld worden, zeker als men over de "vrije pers" spreekt
pi_34764813
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:35 schreef Reya het volgende:
Je zou aan de andere kant kunnen stellen dat de computercultuur wel min of meer de gelegenheid geeft om kennis te maken met de andere kant van een verhaal. In traditionele gesloten samenlevingen was daar uberhaupt amper sprake van; daar waren de gemeenschappelijke normen allesoverheersend
Ja oké das waar. Maar in hoeverre internetinfo objectief is.. in hoeverre de media de waarheid aan ons vertelt ( )
En wat vooral belangrijk is wat je vroeger nog wel had: communicatie tussen de mensen onderling.. tussen de woorden door, boven de verhalen uit, dat contact met de mensen is er veel minder, terwijl dat juist zo belangrijk is als je het mij vraagt... is nou eenmaal belangrijk!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zondag 5 februari 2006 @ 17:03:36 #31
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34765362
laat ik er tussendoor even op wijzen dat antisemitisme anti *semiet* is en daar vallen veel palestijnen ook onder in die regio.

de grootste antisemiet op dit moment is het zionisme , en dat is (voor de mensen die de betekenis niet kennen) niet een scheldwoord maar de politieke beweging daar nu.

het gaat in dit topic om het punt dat de vrijheid van meningsuiting *hypocriet* gebruikt word.
pi_34765582
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:03 schreef BaajGuardian het volgende:
laat ik er tussendoor even op wijzen dat antisemitisme anti *semiet* is en daar vallen veel palestijnen ook onder in die regio.

de grootste antisemiet op dit moment is het zionisme , en dat is (voor de mensen die de betekenis niet kennen) niet een scheldwoord maar de politieke beweging daar nu.

het gaat in dit topic om het punt dat de vrijheid van meningsuiting *hypocriet* gebruikt word.
En wat heeft dat met zionisme te maken? Het zit je diep of niet?

Godslastering is trouwens ook nog steeds strafbaar, dat is helemaal ernstig en dient eigenlijk onmiddelijk uit het wetboek van strafrecht geschrapt te worden.
eeeh
  zondag 5 februari 2006 @ 17:22:00 #33
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34766033
zodat je mensen beter kunt beledigen?
waarom die drang?
pi_34766616
Ik geloof niet in een opperwezen die een wet nodig heeft om mensen die toch al niets met hem/haar op hebben de mond te doen snoeren. Dat religieuze mensen het een kwalijke zaak vinden als iemand kwaad spreekt over de God waar hij/zij in gelooft dan kan ik daar wel in komen, maar als atheist heb ik daar weinig mee te maken en vind ik neit dat religieuze mensen een bevoorrechte positie horen te hebben.

Komt bij dat God opnemen in het wetboek van strafrecht eigenlijk een erkenning is dat er een God zou bestaan. Aangezien er natuurlijk nooit enig bewijs is geweest voor het bestaan van een zogenaamd opperwezen is dit totaal ongepast. Dat heeft niets met het beledigen van weerloze Mohammedanen te maken als je dat soms denkt maar juist alles met de vrijheid van meningsuiting voor iedereen ..
eeeh
pi_34766627

[ Bericht 100% gewijzigd door Doderok op 06-02-2006 09:18:07 ]
pi_34766715
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:22 schreef BaajGuardian het volgende:
waarom die drang?
Maar dan aan jou de vraag; Waarom de drang om 1 van de meest vreselijke gebeurtenis in de geschiedenis in twijfel te willen trekken?
eeeh
pi_34766758
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Gronings_Mopje op 05-02-2006 17:43:09 ]
  zondag 5 februari 2006 @ 17:50:52 #38
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34767020
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:41 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar dan aan jou de vraag; Waarom de drang om 1 van de meest vreselijke gebeurtenis in de geschiedenis in twijfel te willen trekken?
het gaat om de hypocrisie , niet om mijn mening , ik geloof wel dat de holocaust gebeurd is maar het gaat om het princiepe dat het hypocriet is het wettelijk te veroordelen als dat niet het geval zou zijn.
als voorbeeld.

want er zijn nog veel meer zaken waar je het over hypocriet gebruik van vrijheid van meningsuiting kunt hebben.

abu jaja zei het op tv , en ik vind het een goeie opmerking/vraag.
het wesen is hypocriet met de vrijheid van meningsuiting , mee eens of niet en waarom wel /niet?
  zondag 5 februari 2006 @ 17:52:34 #39
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34767078
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:38 schreef DaveHarris het volgende:
Ik geloof niet in een opperwezen die een wet nodig heeft om mensen die toch al niets met hem/haar op hebben de mond te doen snoeren. Dat religieuze mensen het een kwalijke zaak vinden als iemand kwaad spreekt over de God waar hij/zij in gelooft dan kan ik daar wel in komen, maar als atheist heb ik daar weinig mee te maken en vind ik neit dat religieuze mensen een bevoorrechte positie horen te hebben.

Komt bij dat God opnemen in het wetboek van strafrecht eigenlijk een erkenning is dat er een God zou bestaan. Aangezien er natuurlijk nooit enig bewijs is geweest voor het bestaan van een zogenaamd opperwezen is dit totaal ongepast. Dat heeft niets met het beledigen van weerloze Mohammedanen te maken als je dat soms denkt maar juist alles met de vrijheid van meningsuiting voor iedereen ..
mee eens .

het lijkt de laatste tijd wel alsof men een gruwelijke oorlog als in de tijd van hitler wil overdoen
men gedraagd zich als zotten en malloten met al die beledigingen over en weer.
pi_34767807
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:50 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

het gaat om de hypocrisie , niet om mijn mening , ik geloof wel dat de holocaust gebeurd is maar het gaat om het princiepe dat het hypocriet is het wettelijk te veroordelen als dat niet het geval zou zijn.
als voorbeeld.

want er zijn nog veel meer zaken waar je het over hypocriet gebruik van vrijheid van meningsuiting kunt hebben.

het wesen is hypocriet met de vrijheid van meningsuiting , mee eens of niet en waarom wel /niet?
Niet mee eens. Ik weet eigenlijk niets over de totstandkoming van het wetsartikel over de holocaust, maar het lijkt me wel handig om dit in z`n context te plaatsen. Je kunt niet naar het wetsartikel kijken zonder de impact die de holocaust op Nederlandse samenleving heeft gehad in oogschouw mee te nemen.

Dat het een inperking van de vrijheid van meningsuiting is dat klopt wel. Dat vind ik ook niet wenselijk. Het zou misschien vandaag de dag, meer dan 50 jaar na dato, goed zijn om te onderzoeken welke functie deze wet vervuld en of het wenselijk is om dit in het strafrecht te houden. Eigenlijk ben ik voor vrijheid van meningsuiting tot in het ultieme. Echter, als er een onderzoek plaats zou vinden en men tot de conclusie zou komen dat dit strafbaar zou moeten blijven, waar natuurlijk ook genoeg valide argumenten voor gevonden kunnen worden, dan zou mij dat niet raken. Ik voel niet de behoefte om de holocaust in twijfel te trekken en zet grote vraagtekens bij mensen die dat wel voelen.
eeeh
pi_34768046
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:50 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

als voorbeeld.

Je hele punt gaat helemaal niet op. De Holocaust is geen geloof, maar een feit en geen discussie mogelijk. Okay, wat Mohammed voor Moslims is, zou Jezus zijn voor Christenen. De film Life of Brian gezien? Film gaat over de lijdensweg van Jezus op een satirische manier in beeld gevbracht met o.a. John Cleese. Ik ook als Christen en heerlijk gelachen. Punt van de hele discussie is of de moslims in deze niet te licht ontvlambaar zijn? en bovendien wordt de agressie tegen de cartoonschrijvers afgereageerd op westerlingen die NIETS te maken hebben met deze cartoons. M.a.w. de enige overeenkomst is hun afkomst; dan pakken we alle Denen wel even...Oh nee, alle westerlingen...
Ik heb altijd begrepen dat moslims liever niet over 1 kam worden geschoren inzake moslim-terreur. Ik denk dan: de pot verwijt de ketel, dat ie zwart ziet Want wat hebben joden nu te maken met deze spotprenten?! Inderdaad; niets. Waarom dan toch over de Holocaust beginnen. Get a life.
I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
  zondag 5 februari 2006 @ 18:27:41 #42
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34768135
quote:
Op zondag 5 februari 2006 18:17 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ik weet eigenlijk niets over de totstandkoming van het wetsartikel over de holocaust, maar het lijkt me wel handig om dit in z`n context te plaatsen. Je kunt niet naar het wetsartikel kijken zonder de impact die de holocaust op Nederlandse samenleving heeft gehad in oogschouw mee te nemen.

Dat het een inperking van de vrijheid van meningsuiting is dat klopt wel. Dat vind ik ook niet wenselijk. Het zou misschien vandaag de dag, meer dan 50 jaar na dato, goed zijn om te onderzoeken welke functie deze wet vervuld en of het wenselijk is om dit in het strafrecht te houden. Eigenlijk ben ik voor vrijheid van meningsuiting tot in het ultieme. Echter, als er een onderzoek plaats zou vinden en men tot de conclusie zou komen dat dit strafbaar zou moeten blijven, waar natuurlijk ook genoeg valide argumenten voor gevonden kunnen worden, dan zou mij dat niet raken. Ik voel niet de behoefte om de holocaust in twijfel te trekken en zet grote vraagtekens bij mensen die dat wel voelen.
goeie post , mee eens.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 05:18:08 #43
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34819023
Jyllands-Posten, the Danish newspaper that first published the cartoons of the prophet Muhammad that have caused a storm of protest throughout the Islamic world, refused to run drawings lampooning Jesus Christ, it has emerged today. The Danish daily turned down the cartoons of Christ three years ago, on the grounds that they could be offensive to readers and were not funny. [...]
But the Jyllands-Posten editor in question, Mr Kaiser, told MediaGuardian.co.uk that the case was "ridiculous to bring forward now. It has nothing to do with the Muhammad cartoons."In the Muhammad drawings case, we asked the illustrators to do it. I did not ask for these cartoons. That's the difference," he said." Aldus, the Guardian.

oftewel , Europa = inderdaad HYPOCRIET.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 05:48:53 #44
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34819064
Heel Europa nee een klein dorpje.......
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 06:36:50 #45
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34819139
niet echt aangezien europa achter denemarken staat nu.
pi_34819550
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 05:18 schreef BaajGuardian het volgende:
Jyllands-Posten, the Danish newspaper that first published the cartoons of the prophet Muhammad that have caused a storm of protest throughout the Islamic world, refused to run drawings lampooning Jesus Christ, it has emerged today. The Danish daily turned down the cartoons of Christ three years ago, on the grounds that they could be offensive to readers and were not funny. [...]
But the Jyllands-Posten editor in question, Mr Kaiser, told MediaGuardian.co.uk that the case was "ridiculous to bring forward now. It has nothing to do with the Muhammad cartoons."In the Muhammad drawings case, we asked the illustrators to do it. I did not ask for these cartoons. That's the difference," he said." Aldus, the Guardian.

oftewel , Europa = inderdaad HYPOCRIET.
Hoe kun je dat nu stellen? In dit geval kun je eigenlijk alleen stellen dat die Deense krant hypocriet is of de hoofdredacteur. Aangezien er genoeg voorbeelden van kranten en tijdschriften in Europa te vinden zijn die spotprenten over Jezus en het christelijke geloof (regelmatig) plaatsen is Europa dus in deze niet hypocriet te noemen.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 08:47:27 #47
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34819718
als je alle fora bij langs gaat chewie , waaronder fok! , kom je best wel tot de ontdekking dat het meerendeel gewoon lekker achter al die spotprenten/beledigingen staat
m.a.w. europa is hypocriet.
pi_34819837
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 08:47 schreef BaajGuardian het volgende:
als je alle fora bij langs gaat chewie , waaronder fok! , kom je best wel tot de ontdekking dat het meerendeel gewoon lekker achter al die spotprenten/beledigingen staat
Ik vind ook dat die spotprenten gewoon moeten kunnen, zelf had ik ze niet allemaal geplaatst omdat ik ze niet allemaal goed genoeg vind. Maar jij stelde met bovenstaand voorbeeld dat Europa hypocriet zou zijn terwijl je eigenlijk alleen deze krant hypocriet zou kunnen noemen omdat ze in het verleden geen christelijke spotprenten wou plaatsen, aangezien dit soort spotprenten regelmatig te zien zijn in Europa kun je dus niet met dit argument aantonen dat Europa in deze hypocriet is.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 09:00:08 #49
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34819901
quote:
Spotprenten zijn al zo oud als de boekdrukkunst. Dat extremisten zich daar vervolgens druk om maken is hun probleem. En toonty alleen maar aan dat extremisten geen respect hebben voor een andere mening of erger een andermans leven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_34822801
quote:
Nou terecht als ik de reacties op die prenten zie dan zijn ze alleen maar bevestigd.
Dus wij zijn hypocriet en dus moet jij maar gauw politiek asiel in iran gaan vragen.

Wat dat betreft zou een witte punt muts je beter staan.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
  dinsdag 7 februari 2006 @ 11:40:30 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34823270
weer de meest denkbare cliche reacte van typotypo dit keer

de reacties bevestigen , dus als jij je kind elke dag gaat uitjouwen dat hij / zij dom en geweldadig is het een bevestiging dat hij dom en geweldadig is , wanneer hij / zij jou op een gegeven moment een klap voor je harses geeft.

hypocrisie wil zeggen dat je iemand veroordeeld om iets wat je zelf net zo goed doet , voor als je dat nog niet begreep , en europa is daar keigoed in.
vooral op deze zaak , en ik zie leiders van europa niet als europa , maar de populatie , en die fora volg ik , en daar staat het bol van de hypocritie.

wat heeft de klux clan trouwens te maken met iran .
ben ik nu een pro white anglo anti black aanhanger omdat ik hypocritie aankaart?
, leer eens wat op school over die clan mischien snap je dan wat ik bedoel
maar iig bedankt dat je jezelf al eigenlijk afbekt met je -200 iq post
vooral die 3 kots smilies erachter maakt het nog net even dommer.
pi_34823310
Hee, Baaj, Holocaustontkenning heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken hoor. .
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 11:42:43 #53
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34823338
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 09:00 schreef Megumi het volgende:
En toont alleen maar aan dat extremisten geen respect hebben voor een andere mening of erger een andermans leven.
wacht is dat nu niet net wat de deense krant doet met de publicatie van de beledigende spotprenten?

mischien moet ook jij mijn andere topic eens goed lezen..
  dinsdag 7 februari 2006 @ 11:43:38 #54
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_34823372
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 11:42 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

wacht is dat nu niet net wat de deense krant doet met de publicatie van de beledigende spotprenten?

mischien moet ook jij mijn andere topic eens goed lezen..
ik denk dat ik het wel met je eens ben
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 11:46:05 #55
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34823440
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 11:41 schreef Ryan3 het volgende:
Hee, Baaj, Holocaustontkenning heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken hoor. .
leg uit
pi_34823494
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 11:46 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

leg uit
Poeh, je hebt die 3.598 topics daarover in C&H gemist de afgelopen jaren??? .
I´m back.
pi_34823496
quote:
Op zondag 5 februari 2006 18:17 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Er is geen wetsartiikel dat Holocaust ontkenning strafbaar stelt. Er is een zaak voor de hoge raad gekomen over holocaust ontkenning. Daaruit is het Verbeke arrest voortgekomen. De uitspraak van de Hoge Raad (uitspraken van de Hoge raad zijn onderdeel van de jurisprudentie naast de gewone wetgeving) was als volgt:
quote:
Bewezenverklaring
Ten laste van de verdachte is bewezenverklaard dat hij op 10 maart 1994 te's-Gravenhage in het openbaar, te weten ter openbare terechtzitting van het Gerechtshof aldaar, zich mondeling opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten Joden, wegens hun ras, door toen en daar de volgende uitlatingen te doen, welke uitlatingen elk voor zich en/of in onderling verband en/of in hun context beledigend waren:
- "Discriminerend is, dat de Holocaustmythe in stand wordt gehouden door de Joden en dat het Duitse volk ten onrechte wordt beschuldigd. " en
- "De Holocaustmythe betekent een onterechte beschuldiging ten aanzien van het Duitse volk en belediging zolang er geen bewijs is." en
- "Verhalen over vergassingen in de concentratie kampen in de Tweede Wereldoorlog zijn onzin. Uit proeven is gebleken dat er nooit mensen vergast kunnen zijn." en
- "Het Joodse volk is zelf misleid door valse berichten. Door haar geïsoleerde positie is het Joodse volk misleid. De Holocaustmythe sluit Joden op in een geestelijk getto." en
- "Niet de gaskamer was de oorzaak van de vele doden in Bergen Belsen, maar een typhusepidemie. De lijken werden voorgesteld als vergaste Joden." en
- "Het tonen door de KRO van beelden uit concentratiekampen, bergen lijken, is groteske volksverlakkerij." althans uitlatingen van gelijke aard en/of strekking.

Uitspraak
Het Hof heeft in hoger beroep - met vernietiging van een vonnis van de Arrondissementsrechtbank te 's-Gravenhage van 16 maart 1995 - de verdachte ter zake van 1. "het zich in het openbaar mondeling, opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, meermalen gepleegd", 2. "medeplegen van het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" en 3. en 4. "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd"
De volledige uitspraak kun je hier vinden. Een van de belangrijkste zaken die allereerst moet worden opgemerkt, is het feit dat het hier jurisprudentie tengevolge van een zaak met betrekking tot holocaustontkenning betreft. Daarnaast is de kern van de uitspraak dat het gaat om belediging van mensen op grond van ras. Als je deze uitspraak vergelijkt met de huidige situatie met de spotprenten, zou je kunnen stellen dat er best een redelijke kans is dat in ieder geval in Nederland iets dergelijks strafbaar zou kunnen zijn. In plaats van zonder kennis van zaken te zeiken over de wetgeving rondom de holocaustontkenning, zouden gekwetste moslims ook zelf een rechtzaak aan kunnen spannen om jurisprudentie in dit soort gevallen te verkrijgen. Pas als de Hoge Raad in een uitspraak soortgegelijke beledigingen op basis van geloof in plaats van ras niet strafbaar stelt, dan mag men klagen over ongelijkheid in de vrijheid van meningsuiting.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:08:22 #58
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34824112
zich mondeling/online opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten moslims, wegens hun ras, door toen en daar de volgende uitlatingen te doen, welke uitlatingen elk voor zich en/of in onderling verband en/of in hun context beledigend waren:

zo kun je het trouwens ook neerzetten , maar dat schijnt niet strafbaar te zijn dus.
dat is dus de hypocrisie , het is *beledigen* zoals het dus ook letterlijk te boek staat
wat is voorgevallen in denemarken is ook belediging van een grote groep mensen in dit geval dus moslims ,

over de holocaust nog dit :
dus enkel omdat het recherlijk niet onder vrijheid van meningsuiting valt door het zogenaamde formaat van de holocaust , is het geen vrije mening?
is vrijheid van meningsuiting dan toch niet alles kunnen zeggen tot beledigen en provoceren aan toe? waarom geld die grens dan alleen voor de holocaust ?

dat *vrij in de westerse wereld *orde betekend en dat dat het beste kwaad is snap ik nu wel.
pi_34824228
Jij gaat ervan uit dát er absolute vrijheid van meningsuiting bestaat, de wet leert anders...
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:13:24 #60
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34824239
quote:
De volledige uitspraak kun je hier vinden. Een van de belangrijkste zaken die allereerst moet worden opgemerkt, is het feit dat het hier jurisprudentie tengevolge van een zaak met betrekking tot holocaustontkenning betreft. Daarnaast is de kern van de uitspraak dat het gaat om belediging van mensen op grond van ras.
sinds wanneer zijn joden een ras , het is een volk net als moslims , joden hangen het joodse geloof aan , moslims de islam , wat is het verschil , ze zijn zelfs beiden semiet , ik vind het erg vreemd op zn zachts gezegd dat de joden onder de gegeven benaming ras opeens wel in aanmerking komen van zon wet die belediging van dezen zo acuut strafbaar stelt
quote:
Als je deze uitspraak vergelijkt met de huidige situatie met de spotprenten, zou je kunnen stellen dat er best een redelijke kans is dat in ieder geval in Nederland iets dergelijks strafbaar zou kunnen zijn. In plaats van zonder kennis van zaken te zeiken over de wetgeving rondom de holocaustontkenning, zouden gekwetste moslims ook zelf een rechtzaak aan kunnen spannen om jurisprudentie in dit soort gevallen te verkrijgen. Pas als de Hoge Raad in een uitspraak soortgegelijke beledigingen op basis van geloof in plaats van ras niet strafbaar stelt, dan mag men klagen over ongelijkheid in de vrijheid van meningsuiting.
dat zouden ze ook moeten doen ja , maar wegens de situatie en haar context vind ik het niet vreemd hoe men ge-escaleerd is.
mischien is het ook wel goed omdat het men dwingt er wat aan te doen , en dan heb ik het niet over de oog om oog versie .
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:15:13 #61
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34824278
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:12 schreef Ryan3 het volgende:
Jij gaat ervan uit dát er absolute vrijheid van meningsuiting bestaat, de wet leert anders...
in tegendeel , ik geloof in vrijheid van het zelf , menings*uiting* houd op waar je anderen beledigt , wat vroeger ook niet zon probleem was voorzichtig om te gaan met de gebruiken en geloven van inheemse volkeren die menig ontdekkingsreiziger tegen kwam , of is het westen nu echt op de Assimileer toer?
pi_34824358
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:15 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

in tegendeel , ik geloof in vrijheid van het zelf , menings*uiting* houd op waar je anderen beledigt , wat vroeger ook niet zon probleem was voorzichtig om te gaan met de gebruiken en geloven van inheemse volkeren die menig ontdekkingsreiziger tegen kwam , of is het westen nu echt op de Assimileer toer?
Dan zijn we er toch uit? Ik denk dat de meeste mensen wel doorhebben dat er bepaalde grenzen zitten aan die vrijheid van meningsuiting en dat die er niet voor niets liggen. Om iets te noemen: de grens tussen feit en verdichting, verdraaiing, leugen of tussen belediging en laster & smaad.
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:28:12 #63
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_34824646
Momenteel is het folterverbod het enige absolute recht, alle andere rechten kunnen beperkt worden in zoverre dat nodig is in een vrije en democratische samenleving. M.i. hoort vrijheid van meningsuiting op hetzelfde niveau geplaatst worden als het folterverbod, m.a.w. absoluut, geen inhoudelijke beperkingen om welke reden dan ook. Vrijheid van meningsuiting schaadt immers niemand. Wanneer meningen voor onverdraagzaamheid zorgen ligt dat niet aan de meningsuiting op zich, maar aan toehoorders die te dom of te lui zjin om kritisch om te gaan met de meningen waar ze mee in contact komen. Als je toestaat dat de staat bepaalde meningen als schadelijk beschouwt institutionaliseer je eigenlijk de visie dat de burger niet de verantwoordelijkheid hoeft te nemen om zelf kritisch om te gaan met de meningen waarmee hij in contact komt. Idem voor de neiging van de staat om te bepalen wat historische waarheid is. Dat de holocaust echt heeft plaatsgevonden betekent nog niet dat je het ontkennen ervan moet criminaliseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeGroeneRidder op 07-02-2006 13:29:54 ]
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_34824733
Baaj, hij hierboven heeft dat niet door iig. .
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:36:52 #65
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34824906
wie hierboven , ik vind degroeneridder zn post niet verkeerd hoor.
pi_34825032
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:36 schreef BaajGuardian het volgende:
wie hierboven , ik vind degroeneridder zn post niet verkeerd hoor.
Die heeft niet door dat er noodzakelijkerwijs een aantal grenzen geldig zijn, wettelijk gezien al, maar moreel gesproken ook wensbaar zijn, aan de vrijheid van meningsuiting. Overigens denk ik dat een historisch thema/topic over de vrijheid van meningsuiting ook best aardig zou zijn, om dit uit te diepen. Die vrijheid van meningsuiting heeft een geschiedenis en hieruit kun je conclusies trekken mbt het doel dat vroegere wetgevers voor ogen stond mbt die vrijheid van meningsuiting...
I´m back.
pi_34825517
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 11:40 schreef BaajGuardian het volgende:
weer de meest denkbare cliche reacte van typotypo dit keer

de reacties bevestigen , dus als jij je kind elke dag gaat uitjouwen dat hij / zij dom en geweldadig is het een bevestiging dat hij dom en geweldadig is , wanneer hij / zij jou op een gegeven moment een klap voor je harses geeft.

hypocrisie wil zeggen dat je iemand veroordeeld om iets wat je zelf net zo goed doet , voor als je dat nog niet begreep , en europa is daar keigoed in.
vooral op deze zaak , en ik zie leiders van europa niet als europa , maar de populatie , en die fora volg ik , en daar staat het bol van de hypocritie.

wat heeft de klux clan trouwens te maken met iran .
ben ik nu een pro white anglo anti black aanhanger omdat ik hypocritie aankaart?
, leer eens wat op school over die clan mischien snap je dan wat ik bedoel
maar iig bedankt dat je jezelf al eigenlijk afbekt met je -200 iq post
vooral die 3 kots smilies erachter maakt het nog net even dommer.
Wat jij de afgelopen jaren aan bagger over ons heb uitgestort, nee dat was lekker.

Wat het met de KKK te maken heeft?
Even nogmaals voor het geval jij het gemist heb.

Het beeld dat ik van jou heb is een junk wier hersenen aan plup geblowd en gesnoven zijn en om zijn islamiitsche buurmeisje te kunnen neuken ook nog islamiet is geworden.

Maar verder heb ik wel een positief beeld van je hoor.
www.jihadwatch.org
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:20:57 #68
57381 DeGroeneRidder
pi_34826262
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die heeft niet door dat er noodzakelijkerwijs een aantal grenzen geldig zijn, wettelijk gezien al, maar moreel gesproken ook wensbaar zijn, aan de vrijheid van meningsuiting.
Moreel wensbaar (sic, "wenselijk")? Moraal is een subjectief waardeoordeel, dus dat kan je niet gebruiken als een argument in een politieke discussie. Ik vind het moreel verkeerd om mensen te beledigen, en ik ga dat dus niet doen... maar misschien, allicht zelfs, zijn er anderen die het leuk vinden om op tenen te trappen, en ik wil anderen mijn opvattingen niet opleggen. Overigens, wat is waarheid/leugen/verdraaiing/belediging...? Als goede postmodernisten kunnen we geen epistemologisch fundamentalisme meer aanhangen en hoeven we het dus ook politici en rechters te laten bepalen welke meningen waar/leugenachtig/verdrdaaid/beledigend zijn. Anders gaat die mogelijkheid van beperkingen op de vrijheid van meningsuiting gebruikt worden om de mening van bepaalde groepen te institutionaliseren ten koste van andere meningen.

Overigens, je begint je post met " Die heeft niet door dat er noodzakelijkerwijs een aantal grenzen geldig zijn, wettelijk gezien al". Nu, ik weet dat er in het positief recht bepaalde meningsuitignen gecriminaliseerd zijn, maar dat is niet relevant. De discussie gaat over hoe ver de vrijheid van meningsuiting moet gaan, niet over hoe ver ze in de huidige stand van het recht gaat.

[ Bericht 6% gewijzigd door DeGroeneRidder op 07-02-2006 13:34:21 ]
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_34826610
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 11:41 schreef Ryan3 het volgende:
Waarom niet?
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:42:49 #70
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34826899
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:28 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Momenteel is het folterverbod het enige absolute recht, alle andere rechten kunnen beperkt worden in zoverre dat nodig is in een vrije en democratische samenleving.
Dat klopt niet helemaal. De doodstraf is bijvoorbeeld bij een recent protocol bij het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens onvoorwaardelijk afgeschaft. Daarnaast zou je ook het verbod op slavernij, de onschuldpresumptie en het recht op een eerljk proces als onvoorwaardelijke rechten kunnen zien
pi_34827275
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 13:20 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Moreel wensbaar (sic, "wenselijk")? Moraal is een subjectief waardeoordeel, dus dat kan je niet gebruiken als een argument in een politieke discussie. Ik vind het moreel verkeerd om mensen te beledigen, en ik ga dat dus niet doen... maar misschien, allicht zelfs, zijn er anderen die het leuk vinden om op tenen te trappen, en ik wil anderen mijn opvattingen niet opleggen. Overigens, wat is waarheid/leugen/verdraaiing/belediging...? Als goede postmodernisten kunnen we geen epistemologisch fundamentalisme meer aanhangen en hoeven we het dus ook politici en rechters te laten bepalen welke meningen waar/leugenachtig/verdrdaaid/beledigend zijn. Anders gaat die mogelijkheid van beperkingen op de vrijheid van meningsuiting gebruikt worden om de mening van bepaalde groepen te institutionaliseren ten koste van andere meningen.

Overigens, je begint je post met " Die heeft niet door dat er noodzakelijkerwijs een aantal grenzen geldig zijn, wettelijk gezien al". Nu, ik weet dat er in het positief recht bepaalde meningsuitignen gecriminaliseerd zijn, maar dat is niet relevant. De discussie gaat over hoe ver de vrijheid van meningsuiting moet gaan, niet over hoe ver ze in de huidige stand van het recht gaat.
Als de leugen laster en smaad oplevert dan is het moreel wenselijk dat je hiertegen beschermd wordt. Heeft niets met filosofie te maken, maar in praktische zin met een geordend maatschappelijk verkeer hetgeen nu eenmaal een vereiste is in een pluriforme, democratische samenleving, zoals die in het Westen historisch gegroeid is. Dat m.n. de Holocaust de twijfelachtige eer ten beurt valt steeds weer als brandpunt in dit soort kwesties op te treden, komt voort uit het feit dat degenen die de Holocaustontkennen dit 1. doen vanuit een rammelende bewijsvoering zoals blijkt uit toetsing (de leugen dus) en 2. de bedoeling hebben om in praktische zin de ideologie die de Holocaust überhaupt mogrelijk maakt te rehabiliteren (de gevolgen van de leugen), en uit het voorbeeld van de Weimarrepubliek kunnen we afleiden dat dit geen goed idee is gebleken, zodat we ons daartegen willen beschermen...
I´m back.
pi_34828624
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:12 schreef Ryan3 het volgende:
Dat leert mij dat de wet geen absolute vrijheid van meningsuiting hanteert. Mag, maar dan moet niet geclaimd worden dat "we" vrijheid van meningsuiting hebben.

CIDI dient klacht in

Staat overigens niet in dezelfde proportie als de cartoon.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  dinsdag 7 februari 2006 @ 14:49:14 #73
57381 DeGroeneRidder
pi_34828894
Een "geordend maatschappelijk verkeer" is slechts de moraal van de dominante maatschappelijke groepen die zichzelf bedrieglijk voorstelt als redelijk verantwoordbaar en dus verheven boven maatschappelijke conflicten. Ik acht het dan ook niet wenselijk dat de staat haar visie op orde door middel van de wet gaat opleggen. Overigens vind ik niet dat laster en smaad strafbaar moeten zijn, aangezien je dan opnieuw beroep doet op de maatschappelijk dominante groepen (vertegenwoordigd door de staat) om te definiëren wat leugens zijn, wat lasterlijk is, etc etc... Als je laster en smaad gaat decriminaliseren zal je trouwens zien dat mensen veel minder snel geloof hechten aan dergelijke aantijgingen vanwege de inflatie die optreedt. Criminalisering van laster en smaad scheppen dus zelf de maatschappelijk ocntext waarin ze noodzakelijk zijn. Als je het decriminaliseert verdwijnt die context.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat wat momenteel gecriminaliseerd is als smaad en laster wel burgerrechtelijke aansprakelijkheid moet kunnen meebrengen indien de politie en het gerecht van oordeel zijn dat het nodig is een onderzoek in te stellen.
pi_34828913
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 14:41 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Dat leert mij dat de wet geen absolute vrijheid van meningsuiting hanteert. Mag, maar dan moet niet geclaimd worden dat "we" vrijheid van meningsuiting hebben.

CIDI dient klacht in

Staat overigens niet in dezelfde proportie als de cartoon.
We hebben een redelijke mate van vrijheid van meningsuiting toch, zo snel word je niet op je vingers getikt, maar er worden grenzen aan gesteld weldegelijk. En dit weer is geen puur filosofische kwestie, maar meer een historisch gegroeide praktijk, vanuit democratische procedures totstandgekomen en regelmatig getoetst. 1 & ander ten einde een geordend maatschappelijk verkeer te waarborgen...
I´m back.
pi_34829090
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 14:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

We hebben een redelijke mate van vrijheid van meningsuiting toch, zo snel word je niet op je vingers getikt, maar er worden grenzen aan gesteld weldegelijk. En dit weer is geen puur filosofische kwestie, maar meer een historisch gegroeide praktijk, vanuit democratische procedures totstandgekomen en regelmatig getoetst. 1 & ander ten einde een geordend maatschappelijk verkeer te waarborgen...
Ik weet dat het er is, daar hoef je mij niet van te overtuigen. Het punt is dat "ik mag toch zeker zeggen wat ik wil" als argument niet geldt.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34829319
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 14:49 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Een "geordend maatschappelijk verkeer" is slechts de moraal van de dominante maatschappelijke groepen die zichzelf bedrieglijk voorstelt als redelijk verantwoordbaar en dus verheven boven maatschappelijke conflicten. Ik acht het dan ook niet wenselijk dat de staat haar visie op orde door middel van de wet gaat opleggen. Overigens vind ik niet dat laster en smaad strafbaar moeten zijn, aangezien je dan opnieuw beroep doet op de maatschappelijk dominante groepen (vertegenwoordigd door de staat) om te definiëren wat leugens zijn, wat lasterlijk is, etc etc... Als je laster en smaad gaat decriminaliseren zal je trouwens zien dat mensen veel minder snel geloof hechten aan dergelijke aantijgingen vanwege de inflatie die optreedt. Criminalisering van laster en smaad scheppen dus zelf de maatschappelijk ocntext waarin ze noodzakelijk zijn. Als je het decriminaliseert verdwijnt die context.
Kijk dat is op zich een vaak gehoord argument. Het "verbod omtrent Holocaustontkenning" roept juist het ontkennen van die Holocaust op. Edoch je komt toch bij de moraal uit en wel heel simpel: het tweede deel van de argumentatie. Het is een vorm van bescherming dus en vandaar wrs dat jij claimt dat in de moraal, waarvan het verbod een uiting is, slechts de voorkeuren van de heersende elite worden vertegenwoordigd. Ik stel er twee dingen tegenover: er bestaat volgens wetenschappelijke methodieken geen twijfel over de centrale kern van de Holocaust (uit eerste argument blijkt ook steeds weer dat het tegendeel het kennistheoretisch (soit, met alle haken en ogen, die de empirische wetenschap niet kent, van dien) nooit haalt. En 2. dat als loslaten van onze opvattingen hieromtrent op het gebied van kennistheorie en moraal gemeengoed wordt er een situatie ontstaat die niet meer valt te valideren tov huidige situatie...
I´m back.
pi_34829337
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 14:55 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik weet dat het er is, daar hoef je mij niet van te overtuigen. Het punt is dat "ik mag toch zeker zeggen wat ik wil" als argument niet geldt.
Voor huilies wel. .
I´m back.
pi_34829381
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Voor huilies wel. .
Nou ja, ik zie het als een normaal politiek standpunt om te vinden dat iedereen mag zeggen wat hij wil.
pi_34829432
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:05 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Nou ja, ik zie het als een normaal politiek standpunt om te vinden dat iedereen mag zeggen wat hij wil.
In de Kamer wel en als staatshoofd (vanwege een andere reden) ook, dan ben je beschermd. Daarbuiten niet en eerlijk gezegd vind ik dat weer heel normaal.
I´m back.
pi_34829492
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In de Kamer wel en als staatshoofd (vanwege een andere reden) ook, dan ben je beschermd. Daarbuiten niet en eerlijk gezegd vind ik dat weer heel normaal.
Mogen van jou burgers geen mening hebben die afwijkt van grondwettelijke bepalingen?
Even voor de duidelijkheid, vinden dat er absolute vrijheid van meningsuiting is wil nog niet zeggen dat je alles maar mag zeggen.
pi_34829521
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:08 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Mogen van jou burgers geen mening hebben die afwijkt van grondwettelijke bepalingen?
Jawel, ik schreef net nog dat de vrijheid van meningsuiting ons in redelijke mate wordt toebedeeld.
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:10:31 #82
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34829541
maw er is geen *ons vrijheid van meningsuiting*
dus kan dit ook niet aangevallen worden door moslims , however , het respecteren van mensen wel gewenst en dat is niet echt ter harte genomen in de deense cartoon actie , want dat moslims hier door gekwetst raken is bekend , en dat men niet een jezus spot plaatst wegens dat het mensen kan kwetsen en wel de zogeheten profeet mohammed afbeeld als terrorist , gaat te ver en het is niet verwonderlijk dat men escaleerd in de conditionering en context.
niks word aangetast in de vrijheid van meningsuiting , deze is in handen van de wet .
pi_34829601
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:10 schreef BaajGuardian het volgende:
maw er is geen *ons vrijheid van meningsuiting*
Wel degelijk, het is alleen geen vrijbrief voor allerlei haatzaaierij enzovoorts. De rechter bepaalt of het de grenzen overschreidt.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:15:19 #84
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34829700
europa had de prenten moeteen moeten veroordelen , eigenlijk moeten we dat nogsteeds.
pi_34829719
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:15 schreef BaajGuardian het volgende:
europa had de prenten moeteen moeten veroordelen , eigenlijk moeten we dat nogsteeds.
Wie is Europa?
pi_34829778
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:12 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Wel degelijk, het is alleen geen vrijbrief voor allerlei haatzaaierij enzovoorts. De rechter bepaalt of het de grenzen overschreidt.
Zo eenvoudig is het: dus vrijheid van meningsuiting, erg veel zelfs, we moeten immers overleven als pluriforme samenleving nl., en niet in een situatie van monocultuur waarom zoveel lieden jankzakken tegenwoordig, maar er zijn uiteraard wel grenzen, vanzelfsprekend is dat zo. In het klein en informeel waar mensen bij elkaar komen (kijk naar Fok!), en in het groot in een samenleving, waar een geordend maatschappelijk verkeer gewaarborgd dient te worden.
I´m back.
pi_34829895
Overigens iets anders: absolute vrijheid van meningsuiting en anti-cultuurrelativisme gaan schijnbaar altijd samen. Ik vraag me af waarom?
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:22:52 #88
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_34829955
conditionering.
pi_34830090
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:21 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens iets anders: absolute vrijheid van meningsuiting en anti-cultuurrelativisme gaan schijnbaar altijd samen. Ik vraag me af waarom?
. Waar zouden ze die vrijheid voor nodig hebben denk je? Maar ik denk dat het eenrichtingsverkeer is, mensen die voor absolute vrijheid van meningsuiting zijn hoeven niet per se anti-cultuurrelativisten te zijn.
Daarom is het voor mij niet meer dan een politieke mening.
pi_34830098
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:22 schreef BaajGuardian het volgende:
conditionering.
Nou dat heeft denk ik wel een andere reden hoor, het is te toevallig. Anti-cultuurrelativisten hebben het erover dat links een groot aantal taboes hebben opgelegd (waaronder die van de Holocaust). Ze willen van die taboes af en vandaar absolute vrijheid van meningsuiting. Volgende vraag is: wat hou je over als die zogenaamde linkse taboes beslecht zijn dan??? Het zijn iig anti-relativisten en daardoor dus absolutisten. Ze streven een (vaak nationalistische) monocultuur na. Zullen ze de absolute vrijheid van meningsuiting respecteren als "het paradigma" zogenaamd verschoven is???
I´m back.
pi_34830134
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:27 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

. Waar zouden ze die vrijheid voor nodig hebben denk je?
Zie hierboven idd. Ze zijn eigenlijk erg hypocriet m.a.w., helaas wijst niemand het onwetende volk hierop.
I´m back.
pi_34830182
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:27 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

. Waar zouden ze die vrijheid voor nodig hebben denk je? Maar ik denk dat het eenrichtingsverkeer is, mensen die voor absolute vrijheid van meningsuiting zijn hoeven niet per se anti-cultuurrelativisten te zijn.
Daarom is het voor mij niet meer dan een politieke mening.
Het gaat te vaak samen, het kan geen toeval zijn.
I´m back.
pi_34830227
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het gaat te vaak samen, het kan geen toeval zijn.
Nee hoor, in POL waren veel reacties ten gunste van absolute vrijheid van meningsuiting (of in ieder geval een oprekking van die vrijheid) van users die ik niet van anti-cultuurrelativisme verdenk.
pi_34830923
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:31 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Nee hoor, in POL waren veel reacties ten gunste van absolute vrijheid van meningsuiting (of in ieder geval een oprekking van die vrijheid) van users die ik niet van anti-cultuurrelativisme verdenk.
Wat de daadwerkelijke oprekking van de vrijheid van meningsuiting heeft opgeleverd in POL (en elders) is vooral dat de correlatie die ik noemde duidelijk is geworden...
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 16:10:37 #95
57381 DeGroeneRidder
pi_34831653
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou dat heeft denk ik wel een andere reden hoor, het is te toevallig. Anti-cultuurrelativisten hebben het erover dat links een groot aantal taboes hebben opgelegd (waaronder die van de Holocaust). Ze willen van die taboes af en vandaar absolute vrijheid van meningsuiting. Volgende vraag is: wat hou je over als die zogenaamde linkse taboes beslecht zijn dan??? Het zijn iig anti-relativisten en daardoor dus absolutisten. Ze streven een (vaak nationalistische) monocultuur na. Zullen ze de absolute vrijheid van meningsuiting respecteren als "het paradigma" zogenaamd verschoven is???
Wat een volstrekte lulkoek. Absolute vrijheid van meningsuiting is net de kroon op het cultuurrelativisme. De meeste mensen die beweren voorstanders van absolute vrijheid van meningsuiting te zijn zijn meestal zeer selectief met het inroepen van de vrijheid van meningsuiting, ergo: zijn geen voorstanders van absolute vrijheid van meningsuiting. Wat mij betreft geldt ze voor iedereen: voor de AEL, voor islamitische integristen, voor Pius X-genootschappen, voor de hardste zionisten, voor het Animal Liberation Front, voor het Vlaams Blok, voor Nieuw Rechts, voor het Indymedia-publiek, voor neo-liberalen, voor stalinisten, voor Vereniging Martijn, voor iedereen... "The Man" bevindt zich aan alle zijden van het politieke spectrum en in elke identiteit en dus heeft elke groepje in de samenleving z'n heilige koeien die moeten geproblematiseerd worden. Links is daar niet te goed voor, maar daar blijft het lang niet toe beperkt. Het zijn niet de beleefdheidsregeltjes, maar wél de intellectuele recalcitrantie t.a.v. alle geldigheidsaanspraken waarmee het maatschappelijk middenveld en de burger zichzelf opvoeden en die mogelijk tot enig inzicht kan leiden.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeGroeneRidder op 07-02-2006 16:19:31 ]
pi_34832555
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:10 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Wat een volstrekte lulkoek. Absolute vrijheid van meningsuiting is net de kroon op het cultuurrelativisme. De meeste mensen die beweren voorstanders van absolute vrijheid van meningsuiting te zijn zijn meestal zeer selectief met het inroepen van de vrijheid van meningsuiting, ergo: zijn geen voorstanders van absolute vrijheid van meningsuiting. Wat mij betreft geldt ze voor iedereen: voor de AEL, voor islamitische integristen, voor Pius X-genootschappen, voor de hardste zionisten, voor het Animal Liberation Front, voor het Vlaams Blok, voor Nieuw Rechts, voor het Indymedia-publiek, voor neo-liberalen, voor stalinisten, voor Vereniging Martijn, voor iedereen... "The Man" bevindt zich aan alle zijden van het politieke spectrum en in elke identiteit en dus heeft elke groepje in de samenleving z'n heilige koeien die moeten geproblematiseerd worden. Links is daar niet te goed voor, maar daar blijft het lang niet toe beperkt. Het zijn niet de beleefdheidsregeltjes, maar wél de intellectuele recalcitrantie t.a.v. alle geldigheidsaanspraken waarmee het maatschappelijk middenveld en de burger zichzelf opvoeden en die mogelijk tot enig inzicht kan leiden.
Nee, want cultuurrelativisme bestaat niet, in haar theoretische vorm, het heft zich nl. op. En daardoor heb je het over een zwak relativisme in de praktijk. Het zwak relativisme zal grenzen leggen aan de vrijheid van meningsuiting, nu eenmaal omdat er grenzen zitten aan ons kenvermogen. De absolutist voelt zich daardoor specifiek ingeperkt en zal om absolute of iig veel meer vrijheid van meningsuting roepen, om die eenmaal weer af te schaffen als het "paradigma" verschoven is. De vraag is of je in die situatie van een links naar een rechts paradigma bent geschoven, zoals de absolutist niet moe wordt om overal uit te drukken. Antwoord: in de eerste plaats is de aan Kuhn ontleende terminologie er niet op van toepassing, in de tweede plaats ons kenvermogen wordt niet bepaald oiv links/rechts schema, maar aan de hand van waardevrije wetenschap (althans voor zover dat is te verkrijgen, filosofie komt er in laatste instantie natuurlijk wel bij om de hoek kijken). In dier voege kunnen we dan ook stellen dat de Holocaust (het gebeuren zelf) geen links taboe is, maar een vaststaand historisch feit. Historici (los van het links/rechts schema) zijn het over de centrale vraagstelling van de Holocaust eens (dus 1) dat-ie heeft plaats gevonden, 2) dat het een industriële vernietiging van een volk (naast tal van andere groeperingen) was, 3) dat dit de ook bedoeling was en dit alles, met aan zekerheid grenzende wrs agv bevelen van de baas in Duitsland in die tijd). Het is vrij dom om dit dan ook aan te vallen. Wat wel waar is, is dat de Holocaust (als historisch feit) niet zelden gebruikt wordt/werd om zogenaamde linkse politiek correcte taboes op te leggen, maar dat is een geheel andere discussie, een discussie die ze stelselmatig juist niet aansnijden en dat is vanuit hun perspectief bekeken eigenlijk vrij dom, want dat valt zeer goed te beargumenteren. Ondanks al hun poeha beschikken ze ook niet over een al te groot analyserend vermogen hoor, ze schelden ook te veel...
I´m back.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 16:54:03 #97
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_34833053
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:22 schreef BaajGuardian het volgende:
waarom die drang?
Beledigen kan soms tot doel hebben om tot mensen door te dringen.

In het geval van de cartoons en de gevolgen die het heeft zouden moslims zich bijvoorbeeld af kunnen vragen hoe het komt dat ze zich wel zo druk maken over een paar tekeningetjes in een deense krant terwijl ze zich niet zo druk maken over moslims die moslims afslachten met bomaanslagen in Irak.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  dinsdag 7 februari 2006 @ 17:22:43 #98
57381 DeGroeneRidder
pi_34833951
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, want cultuurrelativisme bestaat niet, in haar theoretische vorm, het heft zich nl. op. En daardoor heb je het over een zwak relativisme in de praktijk. Het zwak relativisme zal grenzen leggen aan de vrijheid van meningsuiting, nu eenmaal omdat er grenzen zitten aan ons kenvermogen. De absolutist voelt zich daardoor specifiek ingeperkt en zal om absolute of iig veel meer vrijheid van meningsuting roepen, om die eenmaal weer af te schaffen als het "paradigma" verschoven is. De vraag is of je in die situatie van een links naar een rechts paradigma bent geschoven, zoals de absolutist niet moe wordt om overal uit te drukken. Antwoord: in de eerste plaats is de aan Kuhn ontleende terminologie er niet op van toepassing, in de tweede plaats ons kenvermogen wordt niet bepaald oiv links/rechts schema, maar aan de hand van waardevrije wetenschap (althans voor zover dat is te verkrijgen, filosofie komt er in laatste instantie natuurlijk wel bij om de hoek kijken). In dier voege kunnen we dan ook stellen dat de Holocaust (het gebeuren zelf) geen links taboe is, maar een vaststaand historisch feit. Historici (los van het links/rechts schema) zijn het over de centrale vraagstelling van de Holocaust eens (dus 1) dat-ie heeft plaats gevonden, 2) dat het een industriële vernietiging van een volk (naast tal van andere groeperingen) was, 3) dat dit de ook bedoeling was en dit alles, met aan zekerheid grenzende wrs agv bevelen van de baas in Duitsland in die tijd). Het is vrij dom om dit dan ook aan te vallen. Wat wel waar is, is dat de Holocaust (als historisch feit) niet zelden gebruikt wordt/werd om zogenaamde linkse politiek correcte taboes op te leggen, maar dat is een geheel andere discussie, een discussie die ze stelselmatig juist niet aansnijden en dat is vanuit hun perspectief bekeken eigenlijk vrij dom, want dat valt zeer goed te beargumenteren. Ondanks al hun poeha beschikken ze ook niet over een al te groot analyserend vermogen hoor, ze schelden ook te veel...
Cultuurrelativisme heft zichzelf niet op. Als iemand zich in een situatie van communicatief handelen begeeft en daar zich beroept op cultuurrelativisme, zoals ik bv. in mijn vorige posts deed, erkent die persoon steeds impliciet dat zijn of haar eigen geldigheidsaanspraken even relatief zijn.Daaruit volgt dat men geen intellectueel dwingend argument kan poneren om de vrijheid van meningsuiting van anderen te beperken. Immers, de meningsuiting waartegen geprotesteerd wordt schend een subjectieve opinie waarvan reeds impliciet erkent is dat ze even relatief is. Nu kan je natuurlijk betogen dat intellectuele coherentie (logos) niet nodig is en op zich reeds geen waardevrije keuze is... maar als de vereiste van logos wegvalt, valt er niet meer te discussiëren en geld enkel dat "all bets are off".

De echte relativist (niet de selectieve) streeft er dan ook naar steeds meer vormen van meningsuiting te decriminaliseren, juist omwille van het feit dat epistemologie in de empirische wetenschappen nooit kennis kan produceren die van dezelfde orde is als de kennis uit strikt rationele wetenschappen zoals de wiskunde en de logica. De relativist zal dan ook nooit de vrijheid van meningsuiting beperken nadat hij of zij ze eerst heeft uitgebreid, aangezien de relativist zelf op het meest basale ideologische niveau een afkeer heeft van elke vorm van epistemologisch fundamentalisme dat sinds Popper het onderuit heeft gehaald door geen enkele wetenschapsfilosoof gerecupereerd is.

De holocaust heeft uiteraard plaatsgevonden, daar zijn we het in deze discussie allemaal over eens. Dat geeft de staat echter niet het recht om afwijkende geldigheidsaanspraken te criminaliseren, aangezien dat in strijd zou zijn met de abstracte principes van het relativisme die impliceren dat de staat nooit morele of feitelijke geldigheidsaanspraken mag institutionaliseren door afwijkingen te criminaliseren. De staat hoort zich m.i. zelfs niet in te laten met de productie van betekenis of betekenaars, maar deze over te laten aan het middenveld. In die zin ben ik zelf -ik zal m'n eigen discours maar meteen deconstrueren- eerder een liberal in de hedendaagse Amerikaanse zin van het woord dan een linkserd in de hedendaagse continentaal-Europese zin. Echter, Amerikaanse liberale iconen zoals Chomsky of Parenti, Hardt, etc. hebben meer progressiviteit in hun pink dan alle (er op los criminaliserende) linkse politici op het Europese vasteland samen. Daarmee heb ik dan ook je stelling dat voorstanders van absolute vrijheid van meningsuiting rechts, monocultureel, nationalistisch etc. zijn gefalsifeerd (waarmee ik natuurlijk, m'n eigen kentheoretische opvattingen indachtig, bedoel dat mijn hypothese dat jouw hypothese verkeerd is voldoende gecorroboreerd heb).
  dinsdag 7 februari 2006 @ 20:44:34 #99
57381 DeGroeneRidder
pi_34840986
Goed, geen reacties, dus blijkbaar heb ik die kapsonestrut Ryan3 eens goed op zijn plaats gezet .
pi_34841556
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:44 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Goed, geen reacties, dus blijkbaar heb ik die kapsonestrut Ryan3 eens goed op zijn plaats gezet .
Ben jij sjun?
www.jihadwatch.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')