abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35936210
13 maanden... 14 maanden... Wat knap van jullie... Ben jaloers! Ik raakte een half jaar na de komst van Randy weer zwanger en toen liep de bv echt in heel snel tempo terug naar niets met 8 maanden. Ik was daar best verdrietig over, had ook een beetje het gevoel dat de 'nieuwe' baby dat van Randy 'afpakte'. Maar goed... binnenkort mag ik weer!
Wat mij heel erg opviel, was dat iedereen de borstvoeding toejuichte TOT Randy een half jaar was... daarna kwamen er steeds meer reacties van "Hoelang ga je dat nog doen" en dan met een afkeurend gezicht erbij, zéker als ik zei dat ik dat zo lang mogelijk wilde doen. Hebben jullie dat ook en hoe ga je daar dan mee om?
pi_35939453
Ik had afgelopen woensdag ook een flinke discussie met mijn schoonmoeder. Ik weet ook wel welke reacties ik vanuit die richting kan verwachten. Hun hebben allemaal tot een max van 9 maanden gevoed. Ik ben heel gemakkelijk want ik wil het liefst zolang mogelijk blijven voeden, misschien wel gewoon tot Merlijn 2 jaar is of langer. Zolang we het allebei leuk blijven vinden en het ook gaat met de voeding natuurlijk. Maar dat is dus meteen iets wat veel mensen tegenstaat, zo een groot kind aan de borst. Ik vind het leuk om te lezen, de verhalen van de mensen die al zolang voeden, hoop dat mij dat ook gewoon lukt. Ik heb ook voorzichtig verteld dat tandemvoeden mij ook wel leuk lijkt mocht er een tweede komen. . Maar dat schiet bij veel mensen helemaal in het verkeerde keelgat.
Bij mijn schoonmoeder moet ik nu maar wat meer op mijn woorden passen, maar ik wil al van te voren een beetje in de wereld hoe ik er over denk, misschien dat de afkeurende gezichten dan meevallen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:00:37 #153
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35943508
Bix, ik heb idd nog geen cyclus misschien speelt die ook wel mee. Ik kijk het nog even aan en anders ga ik hem vaker aanleggen!
Die afkeurende gezichten.........zucht. Twee weken geleden kreeg ik te horen (van een arts nota bene!!) waarom ik mezelf nu nog zou pesten door nog steeds bv te geven. De eerste paar weken was wel wat voor te zeggen bv boven fv, maar nu niet meer. Die heb ik mooi duidelijk gemaakt dat Tobias voorlopig nog geen 6 maanden is en zolang ik het heb hij het ook van me krijgt. Ik ben niet in discussie gegaan of het wel of niet beter is, daar had ik écht geen zin in, we waren op een verjaardag.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:03:05 #154
24188 Belana
kloon van belana
pi_35943569
saffier een arts notabene
stormy waters...
sailin'
pi_35951754
belachelijk zeg saffier! maar ik ken ze wel die afkeurende blikken ja. ik heb gelukkig ook andere ervaringen hoor. ik heb een arts als collega, die was laatst juist heel positief toen hij me die kolfspullen weer eens zag schoonmaken.

en mammietje, tsja, ik breng het gewoon zoals het is: dit is hoe wij het nu doen. ik vind ook echt dat ik (samen met anna) degene ben die bepaalt of we hier nog mee doorgaan, daar heeft niemand anders iets in te zeggen. ik denk dat ik dat wel wat uitstraal als ik erover vertel. maar ook vertel ik er vaak bij dat ik ook vooraf niet gedacht had het zolang vol te houden, maar dat het zo goed gaat dat het steeds erg onlogisch voelt om te stoppen. en dat we dus wel zien. en daar hebben de meeste mensen dan ook weinig op te zeggen hoor.

[ Bericht 50% gewijzigd door bixister op 11-03-2006 21:18:14 ]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:16:58 #156
24188 Belana
kloon van belana
pi_35952008
zo vinden nog steeds heel veel mensen dat je niet in het openbaar mag voeden, vind ik ook zoiets idioots.
stormy waters...
sailin'
pi_35952209
nou ja, ik doe 't ook liever wat privé eigenlijk. als 't moet dan doe ik 't wel 'in het openbaar' maar het is in mijn beleving ook niet zo ideaal qua de nodige rust voor zowel mijzelf als voor anna. en ik kan het mensen ook niet kwalijk nemen als ze het een vervelend gezicht vinden, kan ik me zelfs wel iets bij voorstellen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:24:04 #158
24188 Belana
kloon van belana
pi_35952337
nou, ik heb het er niet over dat je met je borsten open en loot moet gaan zitten, dat kan ook discreet en daar lijkt me niks mis mee, ik deed dat wel iig.
stormy waters...
sailin'
pi_35953693
nee hoor, ik vind er ook niks mis mee, maar ik kan me toch voorstellen dat niet iedereen zich er even gemakkelijk bij voelt.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:04:08 #160
24188 Belana
kloon van belana
pi_35954149
maar waarom dan? Is een oprechte vraag, want ik begrijp dat dus niet?
stormy waters...
sailin'
pi_35954496
omdat het een intieme bezigheid is, waar ze dan ongevraagd/onvoorbereid mee geconfronteerd worden.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:15:09 #162
24188 Belana
kloon van belana
pi_35954676
mmm, ja... tja, ok...
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:21:59 #163
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_35954965
Vaak zie je niets bij voeden in het openbaar. (qua borst dan).
Gebeurt me regelmatig dat ik zie dat een kindje gevoed wordt en dat mensen die niet 'weten' hoe dat er uit kan zien hooguit zullen denken dat 't kind lekker slaapt bij mama.

Ik vind 't altijd zo'n vertederend gezicht
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:23:03 #164
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955023
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:21 schreef E.T. het volgende:
Vaak zie je niets bij voeden in het openbaar. (qua borst dan).
Gebeurt me regelmatig dat ik zie dat een kindje gevoed wordt en dat mensen die niet 'weten' hoe dat er uit kan zien hooguit zullen denken dat 't kind lekker slaapt bij mama.

Ik vind 't altijd zo'n vertederend gezicht
ja dat vind ik dus ook, maargoed, mensen zijn verschillend...
stormy waters...
sailin'
pi_35955186
Ja is het wel eens vaker over geweest in dit topic geloof ik. Ik vind het er ook absoluut niet aanstootgevend uitzien. Juist niet. Het is wel een intiem moment, maar dat was het ook toen ik mijn kinderen hun flesje in het openbaar gaf. En dan hoor je niemand dat het aanstootgevend is. Borstvoeding heeft niks met sexualiteit te maken of aanstootgevend gedrag. Mensen die er wel op die manier naar kijken sporen niet. Ik kan me wel voorstellen dat je je daarzelf ongemakkelijk door voelt.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:28:01 #166
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955239
ja, ik dacht wel al dat er al eerder over zou zijn gepraat en was eigenlijk ook beetje bang voor heftige discussie hier waar ik dus niet op uit was.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:30:44 #167
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35955392
Die arts, tja. ik had wel op commentaar gerekend nu ik 'al zo lang voed' maar zeker niet van hem. Het is ook nog familie.
Was een maand geleden in het zh en Tobias had honger, dus heb ik hem eten gegeven, de drie heren in de buurt keken even vreemd op en hadden daarna zo'n blik van; 'tja dat kind moet ook gewoon eten' en een ouwe taart die vlakbij zat keek continue afkeurend naar me (ik kon haar niet zien, mijn moeder wel, die werd achteraf heel erg boos op die mevrouw!). In openbare gelegenheden probeer ik het wel zo discreet mogelijk te doen, maar ik probeer me van dat soort afkeurende blikken niets aan te trekken.
De keer ervoor in het zh, ook rond etenstijd voor Tobias kwam de assistente vragen of ik een aparte kamer wilde hebben om hem te voeden, dan zou de dokter wel even wachten, want het kindje gaat wel vóór zei ze, dat vond ik echt geweldig! Ben overigens gewoon op de gang blijven zitten, er was verder niemand.
Waar ik wel een beetje tegenopzie; morgen wordt Tobias gedoopt en tijdens de mis zal hij willen eten. We zitten helemaal vooraan dus zullen maar heel weinig mensen doorhebben dat ik hem dan zit te voeden, maar toch. Mijn moeder maakte de opmerking dat ik het in de kerk niet kon maken om hem te voeden, maar ik vind eigenlijk dat ik Tobias gewoon eten moet kunnen geven.
Ylana
pi_35955409
Soms komen dingen toch gewoon terug. Er komen ook steeds nieuwe mama's bij die vast niet alles terug lezen.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:33:09 #169
3011 E.T.
pi_35955508
Het zijn idd meestal vrouwen die afkeurend zijn over voeden in het openbaar
Mannen zijn meestal ook vertederd..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:34:23 #170
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955583
in de kerk zou je niet kunnen voeden? nou, als het ergens wel zou moeten kunnen is het daar! Ik ben niet gelovig zelf, maar als je gelloft dan geloof je toch ook dat dat dus door god gegeven is? En dit bedoel ik dus met respect. Is juist prachtig! Maar ik kan me je dilemma voorstelle saffier op die manier. Misschien is er een aparte ruimte?
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:51:16 #171
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35956459
Ja die is er wel, als Tobias het niet 'redt' een uur op schoot zitten, kan ik naar de pastorie. Maar ik weet niet of ik dat wel wil, dan moet ik toch die dienst uitlopen. Als hij nou gaat huilen of vervelend wordt, wil ik best weglopen, maar om te voeden eigenlijk niet. Ik denk dat ik er toch morgen pas achterkom wat ik ga doen. Eén van mijn doopnamen is Maria en zij heeft haar kind ook borstgevoed. Je ziet heel veel beelden van Moeder Maria met kind (bij de Katholieken). Ik zei ook tegen mijn moeder, waarom zou het niet kunnen, ik heet tenslotte ook Maria Maar goed, voel me er nu dus een beetje genant onder. Overigens wordt Tobias gedoopt in de doopjurk die nog van mijn opa is geweest en nu 100 jaar oud is!

Typisch eigenlijk dat mannen veel minder moeite hebben met voeden in het openbaar als vrouwen, die zitten idd vaak heel vertederd te kijken.

Borstvoeding geven vind ik ook een heel intiem en meestal ontspannend iets. Wel één van de intieme dingen die ik zonder schroom met buitenstaanders kan delen, terwijl ik van te voren dacht dat ik er heel preuts onder zou zijn. Maar het is zo'n normaal iets dat ik me er helemaal niet beschaamd ofzo over voel. Moeten ze niet gaan zitten staren naar me, dat vind ik niet leuk. Maar kleine kindjes van 3 jaar oud die maar niet geloven dat er écht melk in de borst zit en dat mijn baby'tje dat eruit drinkt zijn wel heel erg lief.
Ylana
  zaterdag 11 maart 2006 @ 23:03:51 #172
24188 Belana
kloon van belana
pi_35956848
saffier, je moet doen wat je hart je ingeeft Het is een dienst voor Tobias ten slotte
stormy waters...
sailin'
pi_35956896
Ik heb ook altijd de neiging te gaan staren, maar alleen omdat ik het er zo mooi uit vind zien
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_35956948
Saffier, kun je niet vlak voor de dienst begint hem voeden? Dan kan hij 't toch wel uithouden tot na de dienst, of tot het jou weer uitkomt?
Ik heb Myrthe vrijwel nooit in 't openbaar gevoed, als ik ging winkelen oid en verwachtte dat ze in het winkelcentrum honger zou krijgen probeerde ik vlak voor vertrek eerst of ze wilde drinken, en dat was voldoende.
  zondag 12 maart 2006 @ 09:27:36 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35960694
Bedankt meiden, ik laat zo snel mogelijk weten wat ik heb gedaan. En Belana, je hebt helemaal gelijk! Poejmon Tobias doet nog steeds vrij lang over een voeding, ik denk dat hij tijdens de dienst wel wil eten, maar misschien geeft het zo'n indruk dat hij helemaal geen honger heeft! Beefcake, je hebt staren en staren natuurlijk
Ylana
  zondag 12 maart 2006 @ 17:41:12 #176
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35970338
Het kwam zo uit dat ik na de doop zelf (nog wel tijdens de dienst) met Tobias naar de pastorie ben gegaan en hem daar eten heb gegeven en een schone broek Hij had al een half uur lief bij me op schoot gezeten en zitten brabbelen, maar het water was heel erg koud en er waren wel erg veel indrukken, de kaarsjes en alle glas-in-lood-licht vond hij heel erg mooi, dus was het voor Tobias wel zo prettig om naar de pastorie te gaan. Ik heb een hele fijne dag! Hij was zó lief!
Ylana
  zondag 12 maart 2006 @ 17:42:43 #177
24188 Belana
kloon van belana
pi_35970375
fijn saffier dat het zo goed is gegaan en logisch dat je dan even voor de rust koos Maar dat is een betere reden dan... nou ja, je snapt me lekker nagenieten nu!
stormy waters...
sailin'
  zondag 12 maart 2006 @ 17:58:25 #178
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35970904
Het was helemaal ben voor het eerst lyrisch over mijn kind, hij was zo lief, snel weg hier dus, anders ga ik veel te veel offtopic
Ylana
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:10:55 #179
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36023914
ontsteking nr. 3
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_36024020

heb je al antibiotica gehad? Dat hielp bij mij tegen het terugkomen van de ontstekingen (ik heb er ook 3 gehad). Flucloxacilline oid, ik weet de exacte naam niet meer, huisarts ongetwijfeld wel.

/edit
dat is dus wel de exacte naam
  dinsdag 14 maart 2006 @ 19:15:36 #181
3011 E.T.
pi_36031469
he getver pinquit
pi_36136601
Gisteren voor het eerst een avondje met zijn tweeën op stap geweest. Heb een uurtje of zes geen voeding gegeven of gekolfd dus. Merlijn dronk gelukkig bij de laatste voeding een borst helemaal en de andere voor een gedeelte leeg. Maar ik had beter die gedeeltelijk lege borst af kunnen kolven achteraf want ik werd om 5.15 wakker met een groot pijnlijk plakaat bij mij oksel en gedeeltelijk op mijn borst links. Meteen Merlijn wakker gemaakt en laten drinken en daarna toch nog even kunnen slapen. En 2,5 uur later maar weer aangelegd. Damn wat kan dat al pijn doen. Het is nu nog wel gevoelig maar de grootste pijn is er vanaf.
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:17:04 #183
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36263618
Oeh Randa, dat is inderdaad erg pijnlijk! Ik herken het wel, ik kolf dan eigenlijk altijd af, want Emma kan zo'n volle borst niet ineens leegdrinken.

Even iets heel anders, wat ik net op het borstvoedingsforum las... dit draadje:

http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?p=60944&t=9427

Dacht dat het wel goed was voor jullie om ook te weten!
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:42:30 #184
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36264471
hm das wel eng om te lezen...
pi_36264633
Ik heb het ook gelezen.

Het moet dan mijns inziens wel om enorme hoeveelheden gaan (dat zegt ze overigens ook). Net als wij liters water zouden drinken: dat is ook niet goed. Denk aan de studenten die daar epileptische aanvallen van kregen toen ze bij een ontgroening liters water moesten drinken.

Ik kan er ook niet uithalen of ze bijvoedt of zo of dat er andere dingen spelen. Maar naar is het wel
Variety is the spice of life
  woensdag 22 maart 2006 @ 15:09:20 #186
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36265443
hoelang drinkt dat kindje wel niet een uur aan elke tiet
pi_36268875
Dan nog is het vreemd, aangezien kinderen die in ontwikkelingslanden in draagdoeken gedragen worden continue toegang tot de borst hebben, en dus echt naar behoefte kunnen drinken.. Lijkt mij ook dat er meer factoren spelen dan alleen veel drinken. Maar ik zag dat Gonneke al andere lactatiekundigen erover gaat raadplegen.
pi_36270753
in ontwikkelingslanden komt het misschien minder vaak voor dat iemand meerdere liters per dag produceert? (want dat is de hoeveelheid waar het om zou moeten gaan voor het echt schadelijk kan zijn volgens die gonneke).
pi_36277087
Misschien.. maar gewoonlijk hebben baby's ook wel een gevoel voor 'ho, stop, dit is genoeg'. Dit zegt iemand op Lactnet:
quote:
Yeah it's weird all right. We are lacking a lot of info as you said, but a
few thoughts. Pumping 400mls tells us nothing about how much the baby nurses at
any one time, as you said. I wouldn't be surprised if mom had delayed
feeding due to the MD visit/tests and this caused overfullness at that pumping
session. Another point is that human milk has a lower solute load that artificial
infant milks and therefore I would venture to say that if the baby had not
been breastfeeding this kidney issue might have been more severe and shown up
earlier anyway. That said, if the baby really does have kidney failure, I
would hypothesize that the baby has kidney malfunction inherently and not
because of breastfeeding, no matter how much milk he drank from mom...We all have
seen plenty of artificially fed babies having unnaturally large amounts of AIM
poured down their throats with traditional bottlefeeding - if those babies
had kidney failure, would the ped blame the mom for overfeeding?
I could be wrong, but I would look at those issues first before blaming...
pi_36281443
Daar zit wel wat in. Vindt het erg onwaarschijnlijk dat de baby zijn niertjes zwaar zijn beschadigd door teveel voeding.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 16:10:43 #191
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36356480
nieren worden toch beschadigd door teveel zout?
pi_36359760
Het verhaal is dat het kindje waar het hier omgaat teveel melk binnenkrijgt en niet zoals gewone kindjes stopt met drinken of overloopt, dus dat er melk terugkomt. Vreemde zaak, leek mij. Het kindje was in de ogen van de moeder wel een huilbaby, maar ook dan denk ik dat je verder gaat kijken, waardoor komt het dat een kindje veel huilt? Hij heeft in iedergeval al veel eerder last gehad van zijn nieren door dus wel een teveel aan vocht, doordat hij teveel dronk en dus niet teruggaf.
  maandag 27 maart 2006 @ 12:14:20 #193
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36400574
Ik vond het ook een heel erg vreemd verhaal, en geloofde het bijna niet.. .maar goed, als er een ziekenhuisopname is en de artsen zeggen dat het aan de hoeveelheid melk ligt, dan ga je toch twijfelen aan je eigen mening. Ben wel benieuwd hoe het nou met hun is en of er al meer bekend is.

Hier gaat gelukkig de borstvoeding een stukje beter dan een paar dagen geleden...toen wilde Emma elke keer niet drinken en weigerde de borst pertinent, tot ze héél erge honger had, en dan dronk ze snel en kort even de ergste honger weg, en verder niet. Nu gaat dat een stukje beter, ze wil nog steeds af en toe niet drinken (maar ja, er is ook zoveel te zien in de kamer altijd, ook al istie donker en is het er rustig ... ) maar dan laat ik het gewoon zitten en probeer het na een tijdje nog eens. Meestal drinkt ze dan gewoon, wel kort, maar ik heb geen zin om me er zorgen over te gaan maken als ze voor de rest alert is, vrolijk en beweeglijk en volgens het CB ook nog eens goed groeit.

Maar goed, misschien hebben jullie nog tips voor een onrustig drinkertje? Wat ik al doe is een doek over haar hoofdje leggen, maar die trekt ze zelf weg vaak (eigenwijsje). Ook doe ik meestal het geluid van de tv uit als tie aanstaat, en probeer ik Noa zoet te houden of voed ik Emma als Noa in bed ligt.
  † In Memoriam † maandag 27 maart 2006 @ 12:24:27 #194
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36400914
* just me gooit de knuppel in het hoenderhok

Ik ga eerder op het oordeel van Gonneke af, zij is lactatiekundige van het 1e uur; zij heeft hier een opleiding voor gevolgd, er zijn zoveel artsen die niks over borstvoeding weten, wat zij weten hebben ze uit de boeken en niet uit de praktijk!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_36401020
Nee ik heb niet echt een tip. Merlijn drinkt ook wel onrustig, lekker om zich heen kijken maar dan haal ik hem ook gewoon echt bij mijn borst weg tot hij echt honger heeft. Want een kwartiertje later blijft hij meestal wel hangen .

Hier gaat het ook lekker met de borstvoeding. We hebben een aantal dagen geleden eens de laatste voeding weg laten vallen omdat Merlijn doorsliep en ik zelf ook moe was. Niet echt een goed idee is gebleken want dan komt hij 's nachts twee keer. Daar ben ik dus behoorlijk moe van geweest. Wel krijgt hij nu af en toe zijn laatste voeding eerder rond 22.00 ipv 23.30 en dan komt hij wel maar één keer, meestal rond 2.00 en slaapt dan door tot 6.30 de volgende ochtend. Wel fijn die regelmaat.

Overdag is het regelmatig nog lekker om de 2 uur dat hij komt. Wel erg vaak, maar niet erg. Vrijdag toen ik zelf niet lekker was zijn we samen boven in bed gaan liggen en pakte hij om de drie kwartier of uur één borst en dan gingen we weer even slapen. Dat was wel lekker relaxt.
pi_36401070
Volgens mij is dat geen knuppel hoor

Ik proef hier dat iedereen hier wel op het oordeel van Gonneke afgaat, of althans met d'r eens is. Ik wel althans. Ik zou sowieso eerder op een lactatiekundige afgaan, denk ik.

Suzanna, ik baker mijn meisje in als ze erg onrustig is (lees eigenlijk: ongeduldig ).
Variety is the spice of life
  maandag 27 maart 2006 @ 15:00:02 #197
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405301
quote:
Op maandag 27 maart 2006 12:27 schreef Randa_v het volgende:
Nee ik heb niet echt een tip. Merlijn drinkt ook wel onrustig, lekker om zich heen kijken maar dan haal ik hem ook gewoon echt bij mijn borst weg tot hij echt honger heeft. Want een kwartiertje later blijft hij meestal wel hangen .

Hier gaat het ook lekker met de borstvoeding. We hebben een aantal dagen geleden eens de laatste voeding weg laten vallen omdat Merlijn doorsliep en ik zelf ook moe was. Niet echt een goed idee is gebleken want dan komt hij 's nachts twee keer. Daar ben ik dus behoorlijk moe van geweest. Wel krijgt hij nu af en toe zijn laatste voeding eerder rond 22.00 ipv 23.30 en dan komt hij wel maar één keer, meestal rond 2.00 en slaapt dan door tot 6.30 de volgende ochtend. Wel fijn die regelmaat.

Overdag is het regelmatig nog lekker om de 2 uur dat hij komt. Wel erg vaak, maar niet erg. Vrijdag toen ik zelf niet lekker was zijn we samen boven in bed gaan liggen en pakte hij om de drie kwartier of uur één borst en dan gingen we weer even slapen. Dat was wel lekker relaxt.
nog best vaak dat merlijn komt zeg!
max zit nu al bijna aan om de 4 uur, maar waarschinlijk ook om dat ik zoveel melk kwijt moet ofzo t arme kind verslikt zich vaak als ie de borst net in zn mond krijgt.
's nachts komt max ook meestal rond een uur of 2/3 en dan meestal wel om 6 uur. dan heeft ie ook vaak last van krampjes. iemand daar nog tips voor m.b.t de borstvoeding?
wel is het zo dat als max 's nachts komt dat ie dan ook nog half slaapt en geen hele borst leeg kan drinken. ik ga m daar ook niet voor wakker schudden ofzo.
ik heb wel cinababy druppeltjes van vsm gekocht. die helpen volgens mij wel.
de laatste voeding alleen daar is ie meestal toch te moe voor. om 9 uur voed ik hem en dan is ie om 12 uur niet meer wakker te krijgen, of eventjes en dan valt ie snel aan de borst in slaap.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:05:03 #198
24188 Belana
kloon van belana
pi_36405441
Pinquit, waarom zou je hem er dan voor wakker maken? Als ie honger heeft wordt ie wel wakker toch? Zo deden wij het ten minste en op die manier zat Liam heel snel op een nacht doorslapen
stormy waters...
sailin'
pi_36405447
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:00 schreef pinquit het volgende:

[..]

nog best vaak dat merlijn komt zeg!
max zit nu al bijna aan om de 4 uur, maar waarschinlijk ook om dat ik zoveel melk kwijt moet ofzo t arme kind verslikt zich vaak als ie de borst net in zn mond krijgt.
's nachts komt max ook meestal rond een uur of 2/3 en dan meestal wel om 6 uur. dan heeft ie ook vaak last van krampjes. iemand daar nog tips voor m.b.t de borstvoeding?
wel is het zo dat als max 's nachts komt dat ie dan ook nog half slaapt en geen hele borst leeg kan drinken. ik ga m daar ook niet voor wakker schudden ofzo.
ik heb wel cinababy druppeltjes van vsm gekocht. die helpen volgens mij wel.
de laatste voeding alleen daar is ie meestal toch te moe voor. om 9 uur voed ik hem en dan is ie om 12 uur niet meer wakker te krijgen, of eventjes en dan valt ie snel aan de borst in slaap.
Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is. Als ik er 's avonds niet ben, zoals laatst een avondje uit van 17.00 tot 23.30 heeft hij genoeg aan één fles van 150 cc. Dan heb ik er voor gevoed en voed ik erna.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:05:59 #200
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405461
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Belana het volgende:
Pinquit, waarom zou je hem er dan voor wakker maken? Als ie honger heeft wordt ie wel wakker toch? Zo deden wij het ten minste en op die manier zat Liam heel snel op een nacht doorslapen
ja inderdaad, er is ook niet echt een reden voor
  maandag 27 maart 2006 @ 15:08:13 #201
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405532
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is. Als ik er 's avonds niet ben, zoals laatst een avondje uit van 17.00 tot 23.30 heeft hij genoeg aan één fles van 150 cc. Dan heb ik er voor gevoed en voed ik erna.
als ie elke 2 uur krijgt, spuugt ie dan niet de helft weer terug? dat doet max wel namelijk..
zeker als ie enthousiast begint te worden en te maaien en te gieren dan kan je de spuugdoekjes beter paraat houden!
  maandag 27 maart 2006 @ 15:08:31 #202
24188 Belana
kloon van belana
pi_36405537
Ik kan me herinneren dat Liam al snel vanaf half 8 's avonds langer door ging slapen, eerst tot 12 uur, toen tot 1 uur en zo kwam er steeds een uurtje bij. Binnen no time was dat 6 uur de volgende ochtend, echt zalig!
stormy waters...
sailin'
  maandag 27 maart 2006 @ 15:09:56 #203
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405572
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:08 schreef Belana het volgende:
Ik kan me herinneren dat Liam al snel vanaf half 8 's avonds langer door ging slapen, eerst tot 12 uur, toen tot 1 uur en zo kwam er steeds een uurtje bij. Binnen no time was dat 6 uur de volgende ochtend, echt zalig!
ik houd max nu nog een beetje wakker 's avonds, om te proberen of ie dan beter doorslaapt 's nachts. en dat werkt soms wel en soms niet. maarja kan ook nog niet teveel van hem verwachten nu natuurlijk
pi_36405730
Merlijn snoept graag, hij krijgt als hij zo vaak komt ook niet beide borsten aangeboden. Hij is omdat het geen echte honger is ook niet zo gulzig. Als hij echt honger heeft is hij het wel en verslikt zich dan ook regelmatig. Hij is gewoon graag bij mij, aan de borst en wat hij dan binnenkrijgt is niet echt veel. Het zal vooral mammahonger zijn. Maar hij gebruikt het ook om in slaap te vallen en als hij krampjes heeft bijvoorbeeld. Merlijn heeft dan ook geen speen voor zijn zuigbehoefte, die dingen snapt hij niet , dus komt hij bij mij.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:18:59 #205
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405862
ooh je bent zn levende speen!!! heerlijk!!
pi_36406023
Dit had ik net in het Borstvoedingsforum gepost.
quote:
Een terugblik....

Tja, na een moeilijke start, Merlijn heeft de eerste 4 dagen alleen maar live-BV gehad en daarna zag ik het even niet helemaal meer zitten. Ik was namelijk met kloven uit het ziekenhuis ontslagen. Maar ik gaf niet op. In overleg met verloskundige en kraamhulp zijn we meteen gaan kolven en vingervoeden en de rest kreeg hij er in KV bij. We hadden vanalles geprobeerd, het tepelhoedje en af en toe toch aanleggen. Maar Merlijn pakte verkeerd en daar hield het voor mij op die manier toen op. Ik heb de eerste drie weken alleen gekolft en hij kreeg het gewoon met de fles. Ik hoopte dat ik tegen de tijd dat hij vier weken was ik hem weer volledig aan de borst kon leggen. Gekolft kreeg hij wel meer dan de helft van de voedingen op een dag. Eind januari ben ik Merlijn weer aan gaan leggen. En het lukte, eigenlijk geen kloven meer gehad en hij pakte het geweldig op.

Februari en Maart waren de maanden dat hij alleen nog maar live-BV kreeg. Niks meer gekolft, alleen als ik er niet was en de KV ging heel vlug de vuilnisbak in. Heerlijk om mijn ventje nu al 3 maanden toch het beste te geven, al kreeg hij er in het begin KV bij.

Ben blij dat ik het niet opgegeven heb .....
Toch eventjes emo vandaag en voor het eerst een complimentje naar mezelf toe.
  † In Memoriam † maandag 27 maart 2006 @ 15:52:38 #207
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36407101
goed zo Randa
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  maandag 27 maart 2006 @ 16:11:21 #208
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36407680
randa! goed doorgezet meid
pi_36408614
Nou Randa ik vind het ook reuze knap hoor dat je hebt volgehouden

Belana, ik had dat ook in mijn achterhoofd om dan s'avonds niet wakker te maken en te wachten tot Chantel zelf kwam. Maar die kwam dan als ik net lag te slapen. Of het gewenning is ik weet het niet, maar ze komt automatisch s'avonds rond een uur of 11 voor een voeding en slaapt dan door tot ik heb geen idee wanneer. In ieder geval slaapt ze niet meer dan 6 uur aan een stuk.
  maandag 27 maart 2006 @ 16:51:42 #210
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36408803
Ik zou wel willen dat Emma wat vaker wilde drinken...nu net wilde ik haar aanleggen omdat ze niet wilde slapen én heel huilerig was (dus hongerig denk ik dan, was ook alweer drie uur geleden dat ze gedronken had) ... maar als ik haar dan probeer aan te leggen dan draait ze haar hoofdje weg, begint heel onrustig te doen en vaak zelfs steeds harder te huilen en uiteindelijk te krijsen. Ik was het zó zat dat ik haar in bed legde, maar daar ligt ze nu nog steeds te huilen (ingebakerd overigens). Ik kan daar écht helemaal van doordraaien, zeker als ik het al een paar keer geprobeerd heb met tussenpozen van aandacht geven, om haar aan te leggen. Ze wil niet slapen, ze wil niet drinken, ze wil helemaal NIETS.
  maandag 27 maart 2006 @ 16:52:56 #211
24188 Belana
kloon van belana
pi_36408848
Lewis, wat ik bedoelde te zeggen was dat ze meestal wel een eigen ritme hebben, dus dat je ze niet perse hoeft wakker te maken. Hoe iedereen dat dan precies doet is natuurlijk verschillend Ik moet het straks ook maar weer zien met de kleine natuurlijk hoe dat gaat
stormy waters...
sailin'
  maandag 27 maart 2006 @ 16:54:21 #212
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36408894
Randa, lijkt wel een beetje op mijn verhaal, ik had ook erge kloven en heel erge pijn in het begin en ben toen ook gaan kolven. Emma heeft ook een paar weken alleen gekolfde BV gehad en pakte het daarna heel goed vanzelf weer op met 'live' drinken. Wel zijn we blijven sukkelen met veel pijn, dan maar weer een poosje kolven, dan weer gewoon voeden, weer pijn, etc. Nu is het een maand lang al zonder pijn gelukkig, en ik ben blij dat ik heb volgehouden!
pi_36418529
Suzanna, ik zou je vraag stellen op het bv forum, want ik geloof ook niet dat ik er gerust op zou zijn als Chantel zo onrustig was en niet wilde drinken. Sterkte, het is echt helemaal niet fijn als het zo rottig gaat.

Belana, volgens mij had ik bij Joshua ook al veel sneller die late voeding afgeschaft. Het is nu bij Chantel dat ik het nog doe. De uren die ik s'nachts krijg zijn ontzettend kostbaar als je er 2 hebt En het zal ook wel gewenning zijn. Ach ik vind het prima zo

Wij zitten hier alweer op 10,5 maand probleemloos voeden. Knap is het niet echt, want Chantel is gewoon heel makkelijk met voeden. Alleen merk ik nu weleens dat ik overdags toch af en toe dat beetje vrijheid mis om eens lekker een dagje weg te kunnen. Maar ja, het is voor een goed doel en ze vaart er wel bij zo te zien aan haar spekken En zelf vind ik het gewoon ook heel leuk om te doen.
pi_36420465
suzanna, kan het zijn dat ze oorpijn heeft? drinken doet dan namelijk pijn, had anna laatst ook last van.

goed gedaan randa!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 08:11:32 #215
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36425057
Dan zou ik het even aan de huisarts moeten vragen! Ik zou wel erg verdrietig zijn als dat het is, want dan heeft ze het al heeeeel lang... (dat vind ik dan zo zielig...)
Voor de rest is ze vrolijk en zo, behalve als ik haar wil aanleggen. Overigens drinkt ze soms wel normaal, ongeveer twee van de 7/8 voedingen, de rest is vaak aanrommelen.

Chantel: ik heb mijn vraag daar al gesteld en niet veel antwoorden gekregen. Viel me nogal tegen, eerlijk gezegd. Ik snap wel dat er zóveel vragen worden gesteld dat er niet altijd antwoord op kan komen, maar had wel verwacht dat er iets bruikbaars bij zou zitten. Niet dus helaas.
  † In Memoriam † dinsdag 28 maart 2006 @ 08:44:41 #216
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36425351
Suzanna, waarom bel je niet even met de VBN of met LLL ?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  vrijdag 31 maart 2006 @ 08:05:04 #217
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36514975
Heb ik al eens gedaan, just me, en dat had niet veel opgeleverd. Maar kan het natuurlijk altijd nog eens proberen
Ben overigens niet meer naar de huisarts geweest, want ik ben zelf ziek geworden. Emma drinkt nog steeds erg onrustig, maar wel iets minder dan eerst.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:19:57 #218
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484860
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom iemand bij voorbaat al kan zeggen dat zegeen bv wil geven? Ik kan echt niet begrijpen dat je je kind niet de beste start wilt geven. Dat je door problemen op een gegeven moment stopt kan ik mij voorstellen maar al niet eens beginnen?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:22:55 #219
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484872
oeps
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:26:49 #220
3011 E.T.
pi_37484904
ik zat me net hetzelfde af te vragen
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:29:31 #221
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484931
gelukkig, ik dacht al even dat ik bvmaffiakwaliteiten heb
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:39:21 #222
640 snoopy
peanuts
pi_37485011
Waarom vragen jullie het niet even aan die persoon in Z&G? Misschien leest zij hier niet.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:41:19 #223
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485041
Ik heb het hier gepost omdat ik gezien mijn gemoedstoestand alleen een snerende opmerking kon verzinnen. Om dus niet meteen een rel te veroorzaken maar hier begonnen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:44:14 #224
640 snoopy
peanuts
pi_37485076
Misschien heeft zij wel een bepaalde reden die het begrijpelijk maakt?
pi_37485131

[ Bericht 51% gewijzigd door Jonnetje op 02-05-2006 14:34:58 ]
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:56:17 #226
640 snoopy
peanuts
pi_37485289
Vorige keer wilde ik BV geven. In de eerste week bleek al dat er te weinig melk was. Morris had bijna geen plasluiers en viel te veel af. Ik ben toen begonnen met kolven en de rest bijvoeden. Ik heb 3 a 4 weken gekolft en het werd nooit meer dan 30cc. Toen ben ik gestopt.

Achteraf vind ik dit (nog steeds) erg vervelend.
Ik ben me nu opnieuw gaan verdiepen in BV en las bijv. op internet dat er zelfs medicijnen zijn om de hoeveelheid omhoog te brengen. Nooit geweten en niemand heeft mij dit vertelt. Kraamhulp niet, verloskundige niet. Ik heb nu een kraamhulp geregeld die lactatiedeskundige is, ik ga een bv-cursus volgen en ben op zoek naar een prettig boek over BV.

Maar toch kan ik me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die geen bv willen/kunnen geven. Mensen kunnen wel vervelende (lichamelijke) ervaringen vanuit het verleden hebben of er zijn medische redenen. Je weet maar nooit

[ Bericht 0% gewijzigd door snoopy op 02-05-2006 14:03:19 ]
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:01:34 #227
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485369
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 13:56 schreef snoopy het volgende:

Maar toch kan ik me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die geen bv willen/kunnen geven. Mensen kunnen wel vervelende (lichamelijke) ervaringen vanuit het verleden hebben of er zijn medische redenen. Je weet maar nooit
Zoiets bedoelde ok ook met problemen.
Snoopy ik hoop echt voor je dat het straks beter gaat.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:04:34 #228
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_37485429
Ik heb bij voorbaat gezegd dat ik geen borstvoeding ging geven en ik had daar goede redenen voor. Opmerkingen in de trant van dat ik mijn kind geen goede start wil geven vind ik eigenlijk best wel kwetsend. Tuurlijk wil ik dat wel, maar er kunnen altijd factoren zijn die ervoor zorgen dat KV voor zowel moeder als kind een betere optie is. Oordeel dus niet te snel.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:07:53 #229
24188 Belana
kloon van belana
pi_37485488
Dat ben ik wel met M@x eens. Bovendien is het eigen keus toch? Er is voor zover ik weet niks slechts aan kv, daar worden kinderen ook groot van hoor.
stormy waters...
sailin'
pi_37485631
Ik vind het ook behoorlijk kwetsend die opmerking.
Er zijn soms redenen die bv echt onmogelijk maken en vaak heb je dat zelf niet eens in de hand.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:18:25 #231
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485688
juist daarom heb ik hier gepost. Ik ben echt een groot voorstander van bv. Ik kan echt wel begrijpen dat er een reden is waarom iemand geen bv kan geven. Misschien komt mijn felle(?) reactie wel door de fabriek-opmerking. Een collega van mij vergeleek bv geven met een koe en daarom heeft ze geen bv gegeven. Dat soort redenen kan en wil ik niet begrijpen ik vind ze kortzichtig. al realiseer ik mij ook wel dat ik dat op sommige puntenook wel ben
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:22:28 #232
640 snoopy
peanuts
pi_37485751
Het is en blijft een gevoelig onderwerp ben ik bang. Ik voelde me namelijk ook al een beetje aangevallen door jouw opmerking, terwijl ik er niet eens wat mee te maken heb
Aan de andere kant vind ik die koeien-opmerking ook weer zowat. Ik dacht daarbij nl ook: wat zou het mij 'fijn' lijken als dat gebeurt, dat betekent dat het werkt!
Pffff lastig hoor.
pi_37485776

[ Bericht 100% gewijzigd door Jonnetje op 02-05-2006 14:35:56 ]
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:25:29 #234
3142 m@x
pi_37485809
En dan nog vind ik niet dat je op die manier mag oordelen over mensen. Je kan niet in iemands hoofd kijken. Iemand kan wel heel grappig doen over het niet willen geven van bv, maar voor hetzelfde geld heeft die persoon een heel legitieme reden om aan de kv te gaan maar vindt ze het niet nodig om die aan jou te vertellen. Borstvoeding is de beste start, ik denk dat daar niet over te discussieren valt, maar het is niet alsof je je kind vergif geeft wanneer je kv geeft. Ik denk dat de BVmaffia daar een beetje in doorschiet
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:33:27 #235
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485939
Mijn post was niet bedoeld als persoonlijke aanval. Wat ik las was een aanleiding voor mijn post. Ik vraag mij in het algemeen af waarom mensen geen bv willen geven.
En ja ik ben het er mee eens dat kv prima is als vervanging van bv.
pi_37485948
Laat maar..
Ik krijg niet de siuatie ook niet goed genoeg uitgedrukt om er verder over in discussie te gaan..

Ik haal voorgaande posts wel weg want dit geval heeft niet met de discussie wel-of-niet-bv te maken..
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:36:10 #237
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485997
Het is wel een ervaring over bv jonnetje, en kan dus prima in dit topic, lijkt mij...
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:36:34 #238
3011 E.T.
pi_37486007
Nou zie ik nergens een oordeel staan trouwens.

Ik vroeg me gewoon af, waarom iemand er toe besluit geen bv te proberen. En dat kunnen tal van redenen zijn, en zo lang dat voor diegene een legitieme reden is, zal ik de laatste zijn om daar over te oordelen (en dat zie ik hier ook nog steeds nergens gebeuren).
maar iemand mag zich dat toch wel afvragen?
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 14:39:49 #239
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486052
Als een vrouw om wat voor reden dan ook besluit om géén borstvoeding te geven is dat de enige en juiste keuze die door iedereen gerespecteerd hoort te worden!

Ik heb in mijn aktieve vbn-tijd ook moeders aan de telefoon gehad die wel moedermelk hadden maar geen borstvoeding wilden geven en ik heb ze ook geholpen met tips om van de moedermelk af te komen. Wie ben ik om te oordelen of te veroordelen ?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:40:52 #240
640 snoopy
peanuts
pi_37486073
Tuurlijk mag je het je afvragen ET, dat zeg ik ook. Alleen ik bedacht me dat het beter in Z&G kon omdat ik denk dat de degene die aangaf geen bv te willen geven hier vast niet leest. Toch?
pi_37486119
Ik zeg toch ook niet dat ze (zus van vriendin) absoluut geen FV mag geven?

Bij Wilyan is BV geven ook mislukt omdat de melk ging schiften, en hij is toch écht (heel ) groot geworden of flesvoeding.
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:53:42 #242
77879 MevrouwKoRn
Uberrammelaar
pi_37486318
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 13:19 schreef Jelief het volgende:
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom iemand bij voorbaat al kan zeggen dat zegeen bv wil geven? Ik kan echt niet begrijpen dat je je kind niet de beste start wilt geven. Dat je door problemen op een gegeven moment stopt kan ik mij voorstellen maar al niet eens beginnen?
Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.
Omdat ik het gewoon echt geen fijn gevoel vind (nu ook al) als er iemand aan mijn borsten zit, laat staan zuigt, het gevoel van een kindje dat eraan zuigt en eventueel per ongeluk bijt lijkt me echt totaal helemaal niks. En in de 2de plaats omdat ik echt geen bv in het openbaar zou willen geven, gewoon een gevoel van schaamte ook al zou je het misschien niet eens zien met een lange trui erover..

En je kindje wordt ook harstikke goed groot op flesvoeding
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:55:59 #243
3142 m@x
pi_37486350
Het je afvragen mag altijd. Wat mij gewoon opviel, en dat is niet alleen hier, is dat mensen altijd willen weten waarom je geen borstvoeding geeft of hebt gegeven. Alsof je daarover verantwoording af moet leggen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:05:02 #244
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_37486488
ik vind dat er te snel geoordeeld wordt over niet bv geven.. ik heb bewust gekozen voor het niet te doen..
heb nog met luchtbel gemailt en heb twijfels gehad.. maar mijn angst was zo groot dat ik het niet aan durfde.. en dan vind ik dat ik een juiste keuze heb gemaakt de beste keuze voor arwen.
achteraf denk ik had ik waarschijnlijk toch wel kunnen proberen.. maar daarentegen denk ik dat door de allergie-en die ze heeft het toch wel mis gegaan was.
de rede waarom is voor mij heel duidelijk en ik vind niet dat iemand anders het recht heeft omdat te vragen en ja dat gebeurt veel!! en ik vind het oneerlijk als mensen je dan scheef aankijken. maar goed dat gebeurt wel met meer dingen
bij een volgende wil ik wel bv gaan proberen, maar worden dan die twijfels en angsten net zo groot zal k weer voor fv gaan.
ik vind het zelf nogal vreemd dat mensen zo giftig worden omdat men fv geeft want bv is toch het beste.. ze noemen anderen dan kortzichtig .. maar ik vind zo giftig worden nog veel kortzichtiger.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_37486533
Ik lees hier al!
De druk is om eerlijk te zijn enorm (ik zie al op tegen reacties van sommige familieleden, maar er zijn gelukkig ook anderen die het allemaal prima vinden), en wellicht heb ik voor heel veel mensen niet voldoende reden om niet voor bv te kiezen. Maar gelukkig heb ik inderdaad een keus, die ik zelf (in overleg met mijn partner) moet maken, en dat is voor mij afdoende. Ik vind overigens wel dat er idd sprake is van moedermafia op het gebied van borstvoeden, alleen al omdat er over flesvoeding van 0-6 mnd niet eens voorlichting mag worden gegeven door fabrikanten.
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:11:18 #246
7074 moussy
kuttekop
pi_37486617
Ik snap niet waarom het open afgevragd moet worden, in de hoop dat er meiden met hun billen bloot gaan waarom ze voor KV kiezen?

Ik heb alleen maar KV aan mn kinderen gegeven, bewust, maar voel me niet gekwetst door de opmerking, vind het alleen wel bijzonder dat mensenz ich er druk om kunnen maken. Kijk lekker naar jezelf en doe wat je goed lijkt
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:19:03 #247
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486758
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:07 schreef linda856763 het volgende:
Ik vind overigens wel dat er idd sprake is van moedermafia op het gebied van borstvoeden, alleen al omdat er over flesvoeding van 0-6 mnd niet eens voorlichting mag worden gegeven door fabrikanten.
ik zou the world health organization en unicef niet zo snel een bv-maffia durven noemen
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:19:43 #248
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486768
Als dan ook de hele wereld wil stoppen met vreemd kijken als ik zeg dat ik Emma zo lang mogelijk (zeker tot een jaar en wellicht langer) bv wil geven dan zal ik niet meer vragen waarom kv ipv bv.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor kv tot 6 maanden omdat bv bewezen het beste is, kv is slechts een alternatief.
* Jelief sluit zich aan bij de bvmaffia
pi_37486793
Ik zeg ook niet dat er niet gezegd mag worden dat borstvoeding de beste keus is, want dat geloof ik onmiddellijk, maar waarom je dan alles zelf maar moet uitvogelen als je er voor kiest om het niet te geven, dat begrijp ik weer niet.
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:22:45 #250
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486833
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:19 schreef Jelief het volgende:

* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffia
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:23:02 #251
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486837
Dat is ook wel een manco ja, als je er dan voor kiest om fv te geven moet je daar ook wel alles over weten net als bij bv. Heb je al op de sites van de diverse fabrikanten gekeken? Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit meer info ben tegengekomen dan de info die op de verpakking staat.

edit, ik zie net op de site van nutricia dat je het servicecentrum kan bellen maar dat schiet natuurlijk ook niet op
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:23:50 #252
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486854
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:22 schreef just me het volgende:

[..]

* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffia
ik had nog ff een knipoog moeten toevoegen
pi_37486867
reclame is wat anders dan voorlichting. Op alle kv-fabrikanten-sites die ik zocht staat dat bv de beste keus is. Maar hoeveel schepjes ik in een fles moet doen als ik kv wil geven, dat kan ik er niet vinden. Is dat reclame als het er wel staat?
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:24:23 #254
7074 moussy
kuttekop
pi_37486873
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:19 schreef Jelief het volgende:
Als dan ook de hele wereld wil stoppen met vreemd kijken als ik zeg dat ik Emma zo lang mogelijk (zeker tot een jaar en wellicht langer) bv wil geven dan zal ik niet meer vragen waarom kv ipv bv.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor kv tot 6 maanden omdat bv bewezen het beste is, kv is slechts een alternatief.
actie reactie lijkt me, als jij afgeeft op KV kan je een reactie verwachten dat BV tot weet ik veel hoe lang raar is

Mijn schoonzus heeft er 1 van 2 jaar aan de borst hangen, moet zij weten, ik kan daar geen moment over piekeren.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:25:01 #255
3142 m@x
pi_37486884
Op de websites van fabrikanten is helemaal niks terug te vinden. Ze mogen eenvoudigweg geen informatie verstrekken over fv voor kinderen van 0-6 maanden.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:14 #256
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486967
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:

[..]

ik had nog ff een knipoog moeten toevoegen
begreep ik wel hoor

het reclameverbod is, zoals ik net al aangaf, niet iets wat door de BV-organisaties tot stand is gekomen maar door toedoen van de World Health Organization

De bv-organisaties ondersteunen dit uiteraard wel en er is, lang geleden, een heksenjacht ontstaan om elke fabrikant die deze wet (staat dus ook in de warenwet) een boete te laten krijgen.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:24 #257
108648 cattie
lieve moeder
pi_37486971
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:54 #258
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486985
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:24 schreef linda856763 het volgende:
reclame is wat anders dan voorlichting. Op alle kv-fabrikanten-sites die ik zocht staat dat bv de beste keus is. Maar hoeveel schepjes ik in een fles moet doen als ik kv wil geven, dat kan ik er niet vinden. Is dat reclame als het er wel staat?
Maar dat soort info staat wel op het pak, ook hoeveel voeding je kindje nodig heeft bij welk gewicht.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:31:22 #259
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487027
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzo
pi_37487054
Ja, I know, ik zal er ook wel uitkomen (ik zag ook al een mooi topic op Fok maar ik blijf het raar vinden. Het slaat een beetje door.

Ik doe mijn best me niet aangevallen te voelen, maar het lukt me niet zo erg. Ik kan niet goed begrijpen dat als je moeder wordt, opeens de hele wereld een mening klaar heeft over je keuzes (niet alleen jullie) en je je voortdurend moet verdedigen en/of verantwoorden....
Eva
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:32:35 #261
3142 m@x
pi_37487057
Ja maar moet je dan eerst van alle merken een pak kopen om te weten voor welke voeding je uiteindelijk kiest. Dat vind ik zo krom. Ik heb destijds ook zo'n infolijn gebeld, gewoon omdat ik voorbereid wilde zijn voordat Kai geboren werd. De keus voor fv was toen al gemaakt, maar mooi dat ze me geen informatie mochten geven. Dan schiet het pro-bv gebeuren toch door?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:36:39 #262
108648 cattie
lieve moeder
pi_37487153
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:31 schreef Jelief het volgende:

[..]

Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzo
Juist door die verhalen vind ik het eng! Een vriendin van me die met veel plezier haar dochter bv geeft (ook nog na 15 mnd) had het over kloven zo groot als de Grand Canyon.. Maar het heeft haar er niet van weerhouden en nou vindt ze het erg fijn om te geven. Tja, het doen zal de enige manier zijn om erachter te komen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:42:29 #263
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_37487282
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
dat had ik ook hoor, en ik had nog extra, weet niet of jij dat ook hebt. ik kreeg er echt een idee bij van " stel dat je er opgewonden van word" , bedoel die boopies zijn meestal betrokken bij een sexspel. stel je voor dat je dat krijgt terwijl je baby eruit drinkt. gelukkig geen last van gehad nam niet weg dat het wel een raar gevoel was de eerste tijd, plus dat het pijn deed de eerste 5 weken ongeveer. maar het is wel zo ontzettend mooi om mee te maken. en je word er zo trots van
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:47:50 #264
108648 cattie
lieve moeder
pi_37487415
Hmm, Martineke, jij schrijft precies wat ik bedoel!
Ik hoop dat alles goed zal gaan (en ik er ook niet opgewonden van word... )
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:48:39 #265
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487441
ik kan niet anders zeggen dan dat het begin heelzwaar en heel pijnlijk was. Desondanks ben ik heel blij dat het gelukt is en dat we het nu onder de knie hebben.
De beste tip die ik je kan geven is tzt al jevragen en onzekerheden uiten irl of online.

@max,ja dat is wel geschift ja. Tijd voor een kv-forum
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:51:34 #266
640 snoopy
peanuts
pi_37487507
En toch blijf ik het bizar vinden dat ik me nu nog steeds 'rot' voel over het feit dat BV mislukte. Dat er zo ontzettend hard wordt geroepen dat BV het beste is voor je kind maakt dat ik me schuldig ga voelen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
pi_37487752
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:55 schreef m@x het volgende:
Het je afvragen mag altijd. Wat mij gewoon opviel, en dat is niet alleen hier, is dat mensen altijd willen weten waarom je geen borstvoeding geeft of hebt gegeven. Alsof je daarover verantwoording af moet leggen.
Zo ervaar ik het ook hoor. En mij bekruipt ook altijd het gevoel dat ik maar een moeder van niks moet zijn, omdat ik meteen naar die fles grijp. Vooral zo'n opmerking als "je wilt je kindje toch de beste start geven" geeft maar weer eens aan dat men zich haast automatisch superieur gaat voelen als men wel voor BV kan en/of wil gaan. Ik vind het dan ook een erg kortzichtige en kwetsende opmerking, aangezien het, om uiteenlopende redenen niet voor iedereen is weggelegd om BV te kunnen of willen geven. Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om mij te verantwoorden voor mijn persoonlijke keuze en ik zou ook niet weten waarom een ander dat iets zou aangaan. Er bestaat wat dat betreft ook geen slechte keuze, zolang je voor de volle 100% achter je eigen keuze staat is het altijd goed.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:03:19 #268
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487811
Dat is ook niet de bedoeling, en zeker niet de mijne. Je hebt het geprobeerd en het lukte niet, heel jammer (zeker omdat je wel bv wilde geven) maar ga je er niet schuldig over voelen. Je hebt Morris toch niet vergiftigd ofzo!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:05:33 #269
640 snoopy
peanuts
pi_37487861
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:03 schreef Jelief het volgende:
Dat is ook niet de bedoeling, en zeker niet de mijne. Je hebt het geprobeerd en het lukte niet, heel jammer (zeker omdat je wel bv wilde geven) maar ga je er niet schuldig over voelen. Je hebt Morris toch niet vergiftigd ofzo!
Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
pi_37488016
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:18 schreef Jelief het volgende:
Een collega van mij vergeleek bv geven met een koe en daarom heeft ze geen bv gegeven.
Dat deed mijn man ook... De dag dat ik vanuit het ziekenhuis thuis kwam kreeg ik een cadeautje... Een grote gekleurde koe... Hoe tactisch kun je zijn
pi_37488033
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:05 schreef snoopy het volgende:

[..]

Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
En mensen die wel BV hebben gegeven, maar bv. wel mooi stug door bleven roken tijdens de zwangerschap hebben dat wel? Het is niet zo zwart/wit als jij het nu stelt, maar ik begrijp heel goed dat je er zo'n gevoel bij hebt.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:16:51 #272
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37488120
Ja ik snap wat je bedoelt. Je hebt Morris wel het beste gegeven, jouw liefdeen aandacht. Nog langer klooien met de bv was ws niet gezond geweest voor jou en Morris. Met de overstap naar kv heb je hem dus het beste gegeven.

Dit is misschien meteen een nuancering in mijn vraag. Waarom bv en waarom kv? Ik heb voor bv gekozen omdat ik er van overtuigd ben dat dat goed is voor Emma en dat het gratis is (nouja behalve al die kolfzooi enzo,,,) is ook mooi meegenomen.
Ik vergeet soms dat niet iedereen denkt zoals ik denk en dan zijn de keuzes die een ander maakt wat moeilijker te begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jelief op 02-05-2006 16:26:35 (typo) ]
pi_37488246
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:

edit, ik zie net op de site van nutricia dat je het servicecentrum kan bellen maar dat schiet natuurlijk ook niet op
Ze zijn wel ontzettend goed bereikbaar. Weet niet op welke tijden precies , maar zelfs op zondag kun je ze bellen als je vragen hebt. Itt. het consultatiebureau die hier tegenwoordig alleen van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 bereikbaar blijkt te zijn. Gelukkig was dat in de tijd van Isis nog 24 uur per dag.
pi_37488291
Ik ben helemaal van plan borstvoeidng te gaan geven, maar ik vind wel dat het doorschiet. Inderdaad vanwege dat schulgevoel dat men je toch geeft als je het niet wil of het gewoonweg niet lukt.
En dat je je kind dan niet het beste geeft is onzin. Wat het beste is, is persoonlijk voor jullie tweeën, en geen moeder/kind stel is hetzelfde, dus wat het beste is, is voor iedereen ook anders. Dat het in de meeste gevallen borstvoeding zal zijn is prima, maar soms is flesvoeding gewoon beter voor moeder en kind en dan moet daar niet over gezeurd worden.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 16:31:11 #275
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37488447
Schuldgevoel laat je je toch ook aanpraten? Als jij de beste beslissing hebt genomen hoef je je er toch niet schuldig om te voelen?

Mijn kinderen zijn nooit naar een kinderdagverblijf geweest omdat ik "gewoon" thuis was, hoevaak heb ik niet gehoord dat het beter voor je kinderen is als ze in een sociale omgeving zijn, meerdere keren per week met kinderen horen te spelen! Ben je gek, ik heb me daar nooit druk om gemaakt, ik wist toch gewoon dat ik (in mijn situatie, met mijn kinderen) het goed deed
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:34:57 #276
24188 Belana
kloon van belana
pi_37488542
Ik kan me nog wel herinneren dat ik een enorm schuldgevoel heb gehad toen Liam bijgevoed moest worden omdat ie na de geboorte meer dan een pond was afgevallen. Ik voelde dat echt als falen van mezelf, ik heb er vreselijk om gehuild!
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:35:58 #277
640 snoopy
peanuts
pi_37488574
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:31 schreef just me het volgende:
Schuldgevoel laat je je toch ook aanpraten? Als jij de beste beslissing hebt genomen hoef je je er toch niet schuldig om te voelen?
Het is heus niet dat ik er wakker van lig maar de voorlichting over babyvoeding is wel erg op 1 ding gericht vind ik. En nogal dwingend ook.
pi_37488606
Ondanks dat het de vorige keer totaal mislukt is wil ik het dit maal toch weer gaan proberen. Maar ik ga echt niet zo'n drame en werk in stoppen als ik bij Isis heb gedaan. Ik heb tranen met tuiten gehuild omdat het niet lukte , voelde me schuldig naar Isis toe en vroeg me af wat ik verkeerd deed. Ik heb ontzettend veel hulp gekregen in het ziekenhuis (al ging het daar nogal eens hardhandig aan toe en leek me dat ook niet de gezonde manier) , thuis van de verloskundige en de kraamhulp. Het resulteerde erin dat ik bijna de hele dag met voeding bezig was. Aanleggen , flesje na (met bv) en afkolven. Op den duur was ik dood op , had de hele dag last van hoofdpijn en werd super labiel.
Na een aantal weken hebben we kv erbij gegeven en toen kwam ze goed aan en was ze na een voeding verzadigd , ze sliep ook meteen een stuk beter. Toen er in de prive sfeer ook nog wat gebeurde ben ik helemaal van de bv af gestapt en op kv over gegaan.

Nu bij het volgende kindje wist ik aan het begin van mijn zwangerschap zeker dat ik geen bv zou gaan geven , totdat het heel erg begon te knagen. Ik wil het toch gaan proberen. Maar ik leg de lat niet zo hoog als de vorige keer. Ik probeer het gaat het net zoals de vorige keer bij Isis dan stappen we over op de kv. Ik wil niet dat het weer mijn hele dagen gaat beheersen , dat kan ook niet omdat ik nu ook nog een dreumes heb rond lopen die ook aandacht wil en moet hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 16:48:24 #279
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37488850
Vroeger (JustOma spreekt..) was borstvoeding heel gewoon, de kennis die er was werd van moeder op moeder overgedragen, van buurvrouw op buurvrouw, als de een het niet wist dat wist de ander had wel. Borstvoeding was iets vanzelfsprekends. Met de komst van de flesvoeding (flesvoeding was modern en borstvoeding was ouderwets) is er een hoop van die kennis jammergenoeg verdwenen. Tegenwoordig mag je geen kraamvrouw meer zijn, moet je meteen 100% huisvrouw en echtgenoot zijn, moet het huis er weer pico bello uitzien, krijg je niet de kans om aan je baby te wennen. Als een baby huilt zal het wel aan de borstvoeding liggen, als een baby die de fles krijgt huilt zal die vraag nooit gesteld worden! Slaapt ie al door? Joh, geef jij nog steeds nachtvoeding? Geef jij nog steeds om de 3 uur de borst? Moet ie nou alweer aan de borst? Joh geef toch de fles dat is makkelijker, je ziet precies wat er in gaat.

Een pas bevallen moeder is hartstikke emotioneel en wordt "gepakt" op de punten waar ze over kwetsbaar in is, dat kan in het ene geval de borstvoeding zijn en de andere kant de flesvoeding.

Ik ben hartstikke vóór borstvoeding, heb niet voor niks jaren en jaren voorlichting gegeven en heb lang in het bestuur van de VBN gezeten maar ik respecteer de vrouwen die flesvoeding gegeven hebben en vind het alleen jammer als zij flesvoeding gegeven hebben terwijl ze, met behulp van goede voorlichting én steun, borstvoeding hadden willen geven.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:52:29 #280
640 snoopy
peanuts
pi_37488946
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat een cursus of boek over bv zo handig zou zijn. Ik dacht dat het wel 'vanzelf' zou gaan. En vanuit de vk werd er ook niet zoveel over gesproken. Die vraagt alleen wat je gaat doen en geeft een foldertje over een bv-avond mee. Meer niet. En dat is dan 1 van de tientallen foldertjes.
Misschien zou er vanuit de vk al veel meer info gegeven moeten worden? En dan over beide varianten graag! BV en FV.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:06:20 #281
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_37489288
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Nu bij het volgende kindje wist ik aan het begin van mijn zwangerschap zeker dat ik geen bv zou gaan geven , totdat het heel erg begon te knagen. Ik wil het toch gaan proberen. Maar ik leg de lat niet zo hoog als de vorige keer. Ik probeer het gaat het net zoals de vorige keer bij Isis dan stappen we over op de kv. Ik wil niet dat het weer mijn hele dagen gaat beheersen , dat kan ook niet omdat ik nu ook nog een dreumes heb rond lopen die ook aandacht wil en moet hebben.
Ik durfde het bij de 2e in eerste instantie ook niet aan om borstvoeding te geven. De borstvoeding bij de eerste ging ook helemaal niet goed (en heb me daar erg schuldig over gevoeld, nu niet meer). Tijdens de zwangerschap van de 2e heb ik een borstvoedingscursus voor zwangeren gevolgd, omdat ik eigenlijk wilde weten wat er eerst mis was gegaan en hoe ik dat kon voorkomen.
Ik had me voorgenomen om wel borstvoeding te gaan proberen te geven, maar net als jij, was ik niet van plan om te gaan 'aanmodderen'. Dan zou ik overstappen op de fles.
Uiteindelijk heeft de 2e 14 maanden borstvoeding gehad. Vanaf het begin ging het al beter dan bij de 1e.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:17:23 #282
393 phileine
española
pi_37489548
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:53 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.
Omdat ik het gewoon echt geen fijn gevoel vind (nu ook al) als er iemand aan mijn borsten zit, laat staan zuigt, het gevoel van een kindje dat eraan zuigt en eventueel per ongeluk bijt lijkt me echt totaal helemaal niks. En in de 2de plaats omdat ik echt geen bv in het openbaar zou willen geven, gewoon een gevoel van schaamte ook al zou je het misschien niet eens zien met een lange trui erover..
En je kindje wordt ook harstikke goed groot op flesvoeding
Dit had ik dus ook allemaal, maar wilde het toch proberen. uiteindelijk is het heel goed gegaan en had ik er helemaal geen problemen mee. zelfs mijn man mocht er in die tijd aanzitten (en daarna tot zijn grote verdriet niet meer). De gêne was ik na de bevalling toch al voorbij...

Ik heb trouwens het omgekeerde gevecht moeten voeren, vanwege de medicatie die ik gebruik vonden heel veel mensen het slecht dat ik borstvoeding zou geven. Terwijl ik me daar heus wel in had verdiept en de voordelen en nadelen met specialisten had besproken en tegen elkaar afgewogen.

Het grote voordeel van bv voor mij: het is zo ontzettend makkelijk (als het allemaal goed gaat), geen geklooi met flesjes en de juiste temperatuur enzo. Nadeel: je man raakt een beetje buitengesloten in dat eerste jaar. Dat is voor de binding met het kind soms best moeilijk. Maar uiteindelijk ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, ik verlang er best nog wel eens naar terug.

Overigens, ik begrijp de vraag wel, maar ik vond wel dat Jelief hem wel op een beetje aanvallende manier stelde. Het is toch gewoon een hele persoonlijke keuze, en het geven van borstvoeding grijpt erg in op je leven. Ik vind niet dat je dat tegenover anderen zou moeten verdedigen. En het is nou ook niet zo dat je je kind iets (potentieel) vreselijks aandoet door geen bv te geven, het is niet zoiets als stug doorroken tijdens je zwangerschap waarbij je je kind willens en wetens in gevaar brengt. maar da's een wespennest-opmerking, dat weet ik ook
mooi he, alles
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 17:22:13 #283
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37489651
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:17 schreef phileine het volgende:
En het is nou ook niet zo dat je je kind iets (potentieel) vreselijks aandoet door geen bv te geven, het is niet zoiets als stug doorroken tijdens je zwangerschap waarbij je je kind willens en wetens in gevaar brengt. maar da's een wespennest-opmerking, dat weet ik ook
dubbel-au !

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:25:31 #284
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37489736
Ik heb nog eens terug gelezen wat ik nou geschreven had die eerste post. En ja die is idd behoorlijk aanvallend. Ik had hem ook al 4 keer geformuleerd, en dan nog bot .
Nogmaals dan: Ik vind bv de beste keuze, ik kan wel begrijpen dat mensen geen bv kunnen geven. Wat ik mij (vanuit mijn overtuiging en ervaring) afvraag is waarom iemand geen bv wil geven. En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
pi_37489842
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:06 schreef Grijs het volgende:

[..]

Uiteindelijk heeft de 2e 14 maanden borstvoeding gehad. Vanaf het begin ging het al beter dan bij de 1e.
En dat is voor mij dus een reden om het toch weer te gaan proberen. Dit kindje is anders dan de 1e dus de kans dat de bv wel goed gaat is aanwezig.
Nou heb wel lichamelijk wat problemen die het moeilijker maken om bv te geven , hiervan was ik me tijdens de zwangerschap van de 1e al van bewust (grote borsten en tepels die naar beneden wijzen). De kraamzorg ondersteunt nu zelfs een lactatiekundige , dat heeft voor mij de doorslag gegeven om het toch weer te proberen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 18:30:12 #286
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_37491050
Ik heb bv geven echt ervaren als iets ellendigs. Ik ben vooraf wel naar een voorlichtingsavond geweest.
Aangezien het in het zkh nog niet was gelukt, kreeg Robin voor we weggingen een klein beetje Nutrilon. Eenmaal thuis kwam de verloskundige en die schoot gigantisch ut haar slof toen ze dat hoorde, want "borstvoeding is het beste". Ik vond de gerustheid dat Robin iets binnen had gekregen toch ook wel prettig.
Robin kon de tepel niet vinden en als dat wel lukte liet hij na 3 trekjes weer los. Ik kon hem niet alleen aanleggen met die ellendig grote borsten, in welk standje dan ook Na 3 dagen was hij zo afgevallen, dat ik ben gaan kolven. Nou sorry, maar toen voelde ik me zeker wel een melkkoe. Zo'n electrisch ding met twee tuten op je borsten. Ik kon ze er niet eens behoorlijk op zetten, want als ik 'm bij de één er op had, kon ik bij m'n andere borst de tepel niet meer goed vinden, met flinke lekkage tot gevolg. Ik moest om de 2 uur kolven (want zodra je over gaat op flesjes moet er een bepaalde hoeveelheid in, ook al is dit niet te meten met bv uit de borst), m'n toeschietreflex kwam niet op gang en m'n tepels deden zelfs met op de laagste stand kolven zeer. En dan al die hormonen erbij (en idd Snoopy, dat schuldgevoel, omdat iedereen heel hard roept dat BV toch het beste is en daar was ik door die hormonen heel vatbaar voor), ik zat alleen maar huilend te kolven en was eigenlijk totaal niet van m'n kraamtijd en m'n kindje aan het genieten. Dus toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we na 5 dagen FV gaan geven. Heb ook geen last van stuwing o.i.d. gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik nu erg twijfel om bij een tweede BV te gaan geven..
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 19:30:33 #287
7074 moussy
kuttekop
pi_37492434
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
Wat ik mij (vanuit mijn overtuiging en ervaring) afvraag is waarom iemand geen bv wil geven. En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
En vanuit jouw overtuiging en ervaring is dat ook niet te snappen of te bevatten
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:37:36 #288
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37492596
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:05 schreef _evenstar_ het volgende:
de rede waarom is voor mij heel duidelijk en ik vind niet dat iemand anders het recht heeft omdat te vragen en ja dat gebeurt veel!! en ik vind het oneerlijk als mensen je dan scheef aankijken. maar goed dat gebeurt wel met meer dingen
Precies! De discussies en oordelen (ook door mij ) zijn hier in OUD niet van de lucht. Iedereen wil ws het beste voor haar kind. En denkt ws daarmee de wijsheid in pacht te hebben. Of het nou medicijngebruik, prenatale testen, inentingen, corrigerende tikken, of zoals nu BV betreft...

Maar ontopic:
Het lijkt mij dus echt fantastisch om BV te geven! Ik hoop heel erg dat het me gaat lukken. En liefst zo lang mogelijk. Een vriendin van me geeft haar jongste met 10 maanden nog steeds zelf 2 voedingen. Prachtig!
Ik heb ook echt zin in de BVcursus.

Oh, en over die evt opwinding waar het ook even over ging. ik heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen zelfs een orgasme zouden hebben tijdens het voeden. Dat lijkt me wel vreemd, maar niet iets om me schuldig over te voelen. Tepels zíjn nu eenmaal (in veel gevallen) sexueel gevoelig.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:48:01 #289
102760 Igraine
Headache
pi_37492860
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:37 schreef Moonah het volgende:

<knip>
Oh, en over die evt opwinding waar het ook even over ging. ik heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen zelfs een orgasme zouden hebben tijdens het voeden. Dat lijkt me wel vreemd, maar niet iets om me schuldig over te voelen. Tepels zíjn nu eenmaal (in veel gevallen) sexueel gevoelig.
Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:53:16 #290
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_37492980
jelief het is niet dat iemand niet wil, maar om wat voor reden dan ook niet kan
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:56:12 #291
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37493070
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:48 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.
Nou, soms kan het wel eens heel snel gaan.
En die associatie lijkt me ook niet prettig. Maar ik denk dat ik, als het me zou overkomen, het heel rationeel zou proberen te beschouwen. Als een puur fysieke reactie op een fysieke prikkeling.
Hoop niet dat het me overkomt hoor.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 20:00:29 #292
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37493181
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
er zijn inderdaad genoeg redenen waarom iemand geen borstvoeding kan geven!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_37493442
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
Nou, uh...Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik het niet kan, ik wil domweg om diverse redenen niet. En zelfs dat moet afdoende zijn.

Objectief gezien, alleen naar melkinhoud e.d. bekeken, is borstvoeding idd beter van samenstelling. Maar als ik bedenk wat het beste voor mijn kind is, is dat ook een niet gestresste moeder, die niet uit schuldgevoel zit te voeden, maar alleen omdat ze dat zelf wil. Voor mij is het ook belangrijk dat mijn kind dezelfde band op kan bouwen met de vader als met mij. Ik heb een aversie tegen het idee van borstvoeding, wat niet wil zeggen dat ik dat tegen borstvoeding in het algemeen heb. Ik vind dat het beste voor een kind niet alleen bepaald moet worden aan de hand van de voeding die je het geeft....
En nu trek ik me weer terug uit een topic waar ik tenslotte eigenlijk niets te zoeken heb
Eva
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:13:35 #294
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37493512
@ wennie, met zo'n electrische voelde ik mij ook een melkkoe, zeker toen ik in het ziekenhuis zo'n dubbele had.

@evenstar ik verbaas mij over het niet willen. dat het soms niet kan snap ik.

edit: En dat snap ik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jelief op 02-05-2006 20:16:01 (post van linda gelezen) ]
pi_37493840
Jelief het wille word soms dwars gezeten door het kunnen en het kunnen door het willen. Je kan hoe dan ook geen mensen veroordelen die geen bv geven om wat voor een reden dan ook. Vaak vertelt men snel een smoes om mar van die vraag af te zijn en dan worden ze aangevallen omdat ze gezegd hebben het niet te willen.
Je weet niets van iemand zijn achtergrond, zijn reden of wat dan ook en dan kan je daar niet zomaar over oordelen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:29:45 #296
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_37493947
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
Zal ik dan maar met m'n billen bloot enzo.
Ik heb het bij Jolie wel geprobeerd en het daarna Evenstar aangeraden om te proberen.
Maar bij een volgend kind, eventueel ooit, ga ik het niet meer proberen want ik wil het niet.
Waarom? Ik heb dusdanig slechte ervaringen met dingen aan m'n tieten dat het voor mij niet fijn voelt om een kindje er aan te laten drinken. Niet alleen aan mijn tieten maar ook aan de rest van mijn lijf. Ik vond het zelfs ingewikkeld het kindje te kalmeren tegen mij aan, vind het soms niet fijn als ze overal aan me zit. Ik heb het geprobeerd en de eerste dagen vond ik het niet zo erg, toen voelde het nog zo alsof ze tegen mij aan hoorde. Maar dat ging snel over en ze dronk slechter of andersom, weet ik veel. Ik heb van alles geprobeerd, iedereen van alles laten proberen alleen maar om haar te laten drinken. Ik vond het verschikkelijk, als ik er aan denk springen de tranen me in de ogen. Ik voel me niet één met mijn lijf dus ook niet met een kindje erbij. Borstvoeding is het beste. Daar ben ik me van bewust. Maar als er een ander kindje komt hoef ik dat van mezelf niet allemaal op te rakelen weer, dat doe ik mezelf en het kindje (en andere mensen om mij heen niet aan) dan ga ik voor het alternatief. Minder goed en dat is een risico wat ik wel wil nemen. Ik zou nooit meer borstvoeding willen geven.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:43:02 #297
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37494300
Nogmaals, die eerste vraag is nogal krom uit mijn vingers gekomen.
Ik hoef en wil helemaal niet te oordelen, ik wil begrijpen waarom.
Met de verhalen van Linda en LB snap ik het beter.
pi_37494463
Maar juist door het willen begrijpen oordeel je wel.
Iedereen heeft zijn eigen rugzakje en maakt zijn eigen beslissing, jij bent voor borstvoeding, prima, ik ben voor inenting, ook goed, maar ik ga jou niet vertellen wat je wel of niet moet doen omdat dat het beste is voor je kind. En dat doe jij wel met de bv.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:53:10 #299
640 snoopy
peanuts
pi_37494580
Ik vind 'willen begrijpen' toch anders dan 'oordelen' denk ik.
Dat is toch niet erg Anitra?
pi_37494904
Het willen begrijpen is idd anders en helemaal niet erg.

ik word alleen behoorlijk pissig dat men perse wil weten waarom iemand kv gaat geven ipv bv n dus bljft gooien met dat bv het beste is wat je kind kan krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')