---quote:Keromane
Het blijft speculeren en je kunt de klok niet gelijk zetten met seizoensverwachtingen, maar volgens diverse meteorologische instituten is de kans op een koude winter groot. Dit is op zich geen nieuws, de prognoses waren er al langer en er is al eerder over geschreven. Maar de laatste verwachtingen gaan een stapje verder. Er is namelijk een aanzienlijke kans dat de komende winter de strengste van de afgelopen 40 jaar zal worden. Een winter van het kaliber 1963. Er wordt serieus rekening mee gehouden. Wel met een slag om de arm.
De UK Met Office heeft het in de wandelgangen over een 1963 scenario en er zijn zelfs geluiden over 50% kans op de koudste winter van de afgelopen 100 jaar. Officieel wordt er gewaarschuwd voor 2/3e kans op een 'gewone' koude winter, mogelijk de koudste in 10 jaar.
Hoe dan ook, 1/3e kans op strandweer in januari.
http://news.independent.co.uk/uk/this_britain/article321425.ece
http://www.theweatheroutl(...)geowner=Brian%20Gaze
http://iri.columbia.edu/c(...)/JFM06_Eur_temp.html
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/10/23/nfuel23.xml&sSheet=/news/2005/10/23/ixhome.html
Grafisch plaatje van 'The North Atlantic Osciliation'
Blauw: verwachte gemiddelde afwijking, rood: daadwerkelijke afwijking. Geen 1 op 1 relatie maar grof gezien wel redelijk consistent (2 op 3 correct). Positief wil zeggen hoofdzakelijk westenwinden bij ons, dus meest zacht. Negatief: vooral oostenwind.
Forecasters say they are 67 per cent confident that this winter will be among the coldest on record, and are urgently working on models predicting exactly how cold it will be and for how long Britain will freeze.
The NHS is being put on standby to cope with the potential crises,
"A DoH spokeswoman said plans were being made to clear beds and cancel operations should the worst-case scenario unfold. A spokesman for the department said: "We are aware of the Met Office's severe weather forecast for this winter but we always prepare for the worst anyway.
http://www.theweatheroutlook.com
quote:Bron : Telegraaf.nl / Buitenland
175 Doden POLEN
WARSCHAU - In Polen is het aantal doden als gevolg van het barre winterweer gestegen tot 175. Dinsdagavond en in de nacht van dinsdag op woensdag zijn opnieuw veertien mensen als gevolg van bevriezing overleden, meldde een woordvoerder van de Poolse politie.
Nachts werden in Polen opnieuw temperaturen tot min 30 graden Celsius gemeten. Vooral daklozen hebben te lijden onder de extreme kou, ondanks voorzieningen die politie en brandweer voor deze groep hebben getroffen
53 Doden Oekraine
KIEV - In Oekraïne zijn de afgelopen 24 uur zeker 53 mensen om het leven gekomen door het extreem koude weer. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Kiev woensdag laten weten. Daarmee komt het totaal aantal doden door het winterweer op 130.
Zeker 538 mensen met bevriezingsverschijnselen en onderkoeling zijn het afgelopen etmaal opgenomen in het ziekenhuis. De temperaturen in Oekraïne zakten vorige week tot ver onder het vriespunt door extreem koude lucht uit Siberië.
---------quote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
Barre kou in Duitsland en de kou komt richting Nederland toe
het begin van de koude jaar tot 2006
WASHINGTON - Het jaar 2005 is het warmste jaar geweest op aarde, sinds omstreeks 1890 werd begonnen met het systematisch bijhouden van de weergegevens. Dit heeft het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA dinsdag bekendgemaakt.
quote:Bron : Telegraaf.nl / Buitenland
175 Doden POLEN
WARSCHAU - In Polen is het aantal doden als gevolg van het barre winterweer gestegen tot 175. Dinsdagavond en in de nacht van dinsdag op woensdag zijn opnieuw veertien mensen als gevolg van bevriezing overleden, meldde een woordvoerder van de Poolse politie.
Nachts werden in Polen opnieuw temperaturen tot min 30 graden Celsius gemeten. Vooral daklozen hebben te lijden onder de extreme kou, ondanks voorzieningen die politie en brandweer voor deze groep hebben getroffen
53 Doden Oekraine
KIEV - In Oekraïne zijn de afgelopen 24 uur zeker 53 mensen om het leven gekomen door het extreem koude weer. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Kiev woensdag laten weten. Daarmee komt het totaal aantal doden door het winterweer op 130.
Zeker 538 mensen met bevriezingsverschijnselen en onderkoeling zijn het afgelopen etmaal opgenomen in het ziekenhuis. De temperaturen in Oekraïne zakten vorige week tot ver onder het vriespunt door extreem koude lucht uit Siberië.
quote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
WASHINGTON - Het jaar 2005 is het warmste jaar geweest op aarde, sinds omstreeks 1890 werd begonnen met het systematisch bijhouden van de weergegevens. Dit heeft het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA dinsdag bekendgemaakt.
Is voornamelijk Oost europaquote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
het is nu bij Duitsland erg koudquote:
Shit, ik zit in Zuid Duitsland nu en ben met collega's aan het bespreken of we naar de stad gaan voor een avondje uit eten. Dat betekend namelijk wel dat ik tegen middernacht ruim 4 km moet lopen in de kou, want de bus gaat dan niet meer. Dus, tot ziens allemaal. Ik ga nu weg.quote:
Liep vanochtend naar de bus en ik kwam onderweg een aanrijding tegen, ambulance en politie erbij, ik dacht ach gewoon niet uitgekeken. Maar toen ik een eindje verderop een stap zette op het troittoir gleed ik tot mijn verbazing gewoon wegquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:32 schreef Roskoo het volgende:
Koning winter doet ff een stapje terug om daarna weer genadeloos toe te slaan. Ik hoop wel dat de mensen voorzichtig doen in 't verkeer. Al die trammelant zoals we vandaag hadden, daar zitten we niet op te wachten.
Ja, ik woon zelf in Noorwegen niet ver van de poolcirkel vandaan, maar hier is het al de hele week een graadje of 3-4 boven nul... dus jullie daar in NL zijn niet de enige die zitten te wachten op wat meer kouquote:Op woensdag 25 januari 2006 20:03 schreef michiel_merk het volgende:
raar contrast trouwens in noord zweden tempraturen rond de 5 graden terwijl griekenland/n italie gebukt gaan onder wintererse omstandigheden met een dik pak sneeuw
omgekeerde wereld
Zegt bij oostenwinden niet zo veel.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:36 schreef Keijs het volgende:
Volgens mij is dit plaatje niet erg positief
[afbeelding]
In 1986 werd de elfstedentocht op 26 februari gereden. Dus dat kan altijd nogquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:26 schreef Zemi77 het volgende:
Maar zit die elfstedentocht er nu in, of is dat wishfull thinking?
Dat voorlopig nog.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:26 schreef Zemi77 het volgende:
Maar zit die elfstedentocht er nu in, of is dat wishfull thinking?
bron: http://www.elfstedentocht(...)view.asp?objectID=83quote:Voor het doorgaan van een Elfstedentocht moet het ijs op bijna de gehele route - bijna 200 kilometer - minimaal vijftien centimeter dik zijn. Bij aanhoudende vorst meten de rayonhoofden ten minste eenmaal per dag de dikte van het ijs.
quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:46 schreef Lariekoek het volgende:
Ik vond het vandaag kouder dan gister!
de gevoelstemperatuur is nu ook -5 volgens accuweather.comquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:46 schreef Lariekoek het volgende:
Ik vond het vandaag kouder dan gister!
volgens mij is 15 wel genoeg. Minder moet er in ieder geval niet liggen.quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:29 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Dat voorlopig nog.
Misschien van het weekend op wat slootjes in het oosten en noorden.
Maar voor een elfstedentocht moet er minstens 25 cm ijs liggen geloof ik. en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren...
als het in australie in januari vriestquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Wanneer komt de sneeuw en pool koude?
dat idee had ik alquote:Op donderdag 26 januari 2006 10:30 schreef kepler het volgende:
de vorst trekt het land alweer in:
[afbeelding]
Hier in Twente zijn de daken en straten wit en er valt nog steeds een beetje miezer-sneeuw uit.quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:57 schreef Gijsje het volgende:
Komt er eigenlijk nog wat sneeuw vandaag ? ik zie ze hier namelijk weer strooien. Terwijl het gewoon droog is.
Motsneeuw...ook een leuk woord.quote:donderdag 26 januari en vrijdag 27 januari 2006
Veel bewolking en lokaal lichte (mot)sneeuw.
Vandaag is er in het algemeen veel bewolking en hier en daar kan af en toe lichte (mot)sneeuw vallen. In Limburg en Twente levert dat lokaal gladheid op, maar elders stelt de sneeuw weinig voor. De temperatuur ligt vanmiddag rond het vriespunt maar de stevige noordoostenwind maakt het voor het gevoel een stuk kouder. De noordoostenwind is matig tot vrij krachtig en aan de kust krachtig tot hard.
Vanavond en vannacht klaart het vanuit het noordoosten op en uiteindelijk wordt het een heldere koude nacht met lichte tot matige vorst.
Overdag is er veel zon en komt de middagtemperatuur niet of nauwelijks boven het vriespunt uit. De noordoostenwind is meest matig.
donderdag 26 januari 2006 08.53 uur
Buienradar:quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:57 schreef Gijsje het volgende:
Komt er eigenlijk nog wat sneeuw vandaag ? ik zie ze hier namelijk weer strooien. Terwijl het gewoon droog is.
het is wel erg stellig om te beweren dat het droog is. Deze radar staat in Duitsland, en bij lage bewolking en richting het westen pikt hij vaak de neerslag niet of niet goed op.quote:Op donderdag 26 januari 2006 12:15 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Buienradar:
[afbeelding]
Bron: Wetteronline
Dit beeld laat de buien van de afgelopen 90 minuten zien, om 10:30 uur was er nog wat neerslag in zuid-limburg, maar daarna is het droog in NL.
quote:Bron : Vorst houdt delen van Europa in dodelijke greep
ISTANBUL/WARSCHAU - De vrieskou houdt ook donderdag weer delen van Europa in een vaak dodelijke greep. Verscheidene landen maakten wederom melding van nieuwe sterfgevallen, vrijwel steeds daklozen of ouderen die zijn doodgevroren. Polen meldde de dood van nog eens tien mensen, waardoor alleen in dat land het totale aantal 'koudedoden' op 185 staat.
Hongarije berichtte over zeker vijf doden sinds het weekeinde, onder wie een man die in een onverwarmd huis uiteindelijk het leven liet. De Kroatische politie zei zeker twee doden door de kou te hebben aangetroffen en zeker drie personen zijn volgens de Albanese politie in dat land doodgevroren. Een van de slachtoffers in Albanië was een psychiatrische patiënt die vlakbij zijn huis dood werd gevonden. Hij werd al dagen vermist.
Griekenland en Turkije kampen nog met grote pakken sneeuw die het openbaar leven in veel plaatsen fors hinderen. De situatie in Griekenland verbeterde donderdag wel. Veerboten gingen weer in de vaart en eilanden zonder stroom werden weer op het net aangesloten.
Het verkeer in delen van Turkije ondervindt nog steeds grote hinder door het winterse weer. De wintervakantie voor de Turkse scholieren is met een week verlengd. De kinderen zouden eigenlijk maandag weer naar school gaan.
Klopt, de radar is niet heel precies, maar voor zover ik weet is geen andere gratis dienst voor de buienradar.quote:Op donderdag 26 januari 2006 12:30 schreef Againzender het volgende:het is wel erg stellig om te beweren dat het droog is. Deze radar staat in Duitsland, en bij lage bewolking en richting het westen pikt hij vaak de neerslag niet of niet goed op.
Bij Meteo Consult hebben ze ook radarbeelden. Grote kans dat het van dezelfde radar is natuurlijk.....quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:19 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Klopt, de radar is niet heel precies, maar voor zover ik weet is geen andere gratis dienst voor de buienradar.
Motsneeuw is waarschijnlijk zo fijn dat het niet wordt opgepikt door de radar, daarnaast is de radar niet heel nauwkeurig zoals Againzender zegt.
zelfs in zeeland is het kouder dan hierquote:Op donderdag 26 januari 2006 19:20 schreef BretsiG het volgende:
Nou, hier is het in ieder geval al berekoud momenteel!
Zou me niks verwonderen als we strenge vorst krijgen vannacht (zuid-limburg).
[afbeelding]
zijn dat dag temps?quote:
Tmin temps vanacht.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:15 schreef WEST het volgende:
[..]
zijn dat dag temps?dan is de kou ook niet ver weg
de kou is niet verweg dan, dus het zo zo maar kunnen gebeurenquote:
dat is helaas het verhaal van de laatste weken, kou is heel dichtbij, maar weigert steeds die laatste paar 100 km nog af te leggen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:30 schreef WEST het volgende:
[..]
de kou is niet verweg dan, dus het zo zo maar kunnen gebeuren
Ok, hier een paar foto's van vandaag. Zie je het verschil in de tuin met de foto's van gisteren?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:32 schreef SpeedyGJ het volgende:
Damn!nog meer foto's graag
Ik hoop dit op in feb - maart ook weer te krijgen
![]()
woow, overdrijven kan ook hoor.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zucht, damn omg niet normaal, prachtig gewoon!!!!!!!!!!
Kloptquote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:29 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
woow, overdrijven kan ook hoor.
Ben je nog nooit op wintersport geweest ofzo?![]()
Hellmanngetal gaat nog wel wat oplopen na deze dagquote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:35 schreef BretsiG het volgende:
Klimatologische Dienst
(Hellmann) Koudegetallen sinds 1901 in De Bilt
Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november tot en met 31 maart. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
Actuele stand winter 2005/2006: 14.6 (t/m 26 JANUARI)
[...]
Wat me vooral opgevallen is deze winter is dat elke voorspelling van enkele dagen vooruit van de "instituten" heel vaak niet hebben geklopt duzzz, moed houden!
Nee, de laatste keer dat het hier zo gesneeuwd heeft was in 1985 geloof ik.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:32 schreef MissHobje het volgende:
Wow die foto;s van Milaanecht lekker dik pak zeg
![]()
( is dat eigenlijk gebruikelijkheb ff geen idee, leek me van niet? )
Dat zijn de echte die hard winterliefhebbersquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
@Pfaf: ik heb vanacht rond 3/4 uur even een blok om gelopen, echt heerlijk
Het was lekkerder geweest als het -10 wasquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:46 schreef MvL het volgende:
[..]
Dat zijn de echte die hard winterliefhebbers![]()
Probleem rond dit soort tijdstippen in het weekend bij mij is dat m'n gevoelstemperatuur 20 graden hoger ligt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
Klopt Invictus, zo gaat het nou altijd zo...maar ik verwacht toch zeker een winterinval met sneeuw...wel leuk maar voor de schaatsliefhebbers is dit minder.
@Pfaf: ik heb vanacht rond 3/4 uur even een blok om gelopen, echt heerlijk
Stiekemquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:40 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dit stiekem wel heerlijk.
lekker zonnetje, 's nachts steenkoud ( vannacht -13 gevoelstemperatuur ) en overdag een graadje onder nul om perfect te kunnen schaatsen. Van mij mag dit nog wel een maandje voort duren.
En als het niet midden in de nacht was geweestquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het was lekkerder geweest als het -10 was![]()
kijk, jij begrijpt het tenminstequote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:36 schreef MvL het volgende:
[..]
En als het niet midden in de nacht was geweest![]()
En nu nog een beetje sneeuwquote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:33 schreef Blik het volgende:
Hier in de binnenstad van Den Bosch is de Binnendieze op sommige plekken gewoon bevroren, dat is lang geleden
Vooruitzichten?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 21:48 schreef Cliffie het volgende:
Waar blijven de plaatjes van vooruitzichten? Die mis ik al een paar dagen
Voor het geval dat er een schroefje los zit?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:29 schreef michiel_merk het volgende:
morgen ga ik schaatsen, het ijs is hier sterk genoeg dan
maar ik neem wel een schoevendraaier mee voor het geval dat![]()
bron: www.nu.nlquote:Sneeuwchaos in Zuid-Europa
Uitgegeven: 28 januari 2006 23:18
LYON/MADRID/BERN - Het zuiden en midden van Frankrijk en grote delen van Spanje - tot het zuidelijke Andalusië toe - ondervonden zaterdag grote overlast door de aanhoudende zware sneeuwval. In het oosten van Europa hield de bittere koude aan. In de stad Katowice in het zuiden van het land stortte het dak van een evenementenhal in onder het gewicht van een dikke laag sneeuw, waardoor zeker twaalf doden en tientallen gewonden vielen.
Vooral het verkeer in het zuiden van Europa kreeg te maken met problemen. Bij Alicante aan de Costa Brava kwamen vijf vrouwen om het leven door een busongeluk als gevolg van gladheid, meer dan veertig anderen raakten gewond. In de buurt van Oviedo in het noorden van het land vielen bij een vergelijkbaar ongeval twee doden en twaalf gewonden.
Zowel in de besneeuwde delen van Frankrijk als in Spanje werden wegen afgesloten voor vrachtverkeer. Bijna twintig bergpassen in Spanje werden helemaal gesloten. In Baskenland zaten zaterdag 50.000 huishoudens zonder elektriciteit omdat er bomen op hoogspanningsleidingen waren gevallen. Een aantal dorpen was van de buitenwereld afgesneden.
In Spanje hebben alleen het gebied rond Madrid, de Balearen en Extremadura niet te maken met winterweer. Vooral in Baskenland, Asturië en Cantabrië in het noordwesten is een dik pak sneeuw gevallen.
In het oosten van Europa hield de bittere koude aan. In Polen vroren in de nacht van vrijdag op zaterdag acht mensen dood, waarmee het dodental als gevolg van de koude tot bijna tweehonderd opliep. Door het drama in de evenementenhal liep dat aantal fors op.
De aanhoudende kou heeft in Roemenië in de afgelopen acht dagen 55 levens geëist, liet het Roemeense ministerie van Gezondheid zaterdag weten. Zeker achttien van de 55 slachtoffers waren daklozen. Het ministerie stelde dat alleen sinds vrijdag al vijf mensen zijn bezweken als gevolg van de lage temperaturen.
Zwitserland beleefde aan het begin van het weekeinde de zwaarste sneeuwval sinds twintig jaar. Een sneeuwdek van bijna een meter bezorgde het verkeer in het zuidelijke kanton Tessin grote overlast. Dorpen zijn er van de buitenwereld afgesneden en trein- en busverkeer liep forse vertragingen op.
Ook in Duitsland viel veel sneeuw. In de wintersportgebieden in Beieren en Niedersachsen ontstonden lange files omdat veel mensen wilden gaan skiën.
Lawinegevaar
De strenge winter in het zuiden van Europa duurt volgens de meteorlogen nog tot maandag. Daarna wordt het zachter weer. Dat betekent evenwel niet zulk best nieuws voor de wintersportgebieden omdat het lawinegevaar daardoor toeneemt. In Oostenrijk kwamen drie skiërs om door lawines.
Verkeer
De Franse zender TF1 meldde dat door de zware sneeuwval tussen de 1000 en 1200 passagiers in de nacht van vrijdag op zaterdag strandden op het vliegveld Lyon-Saint-Exupéry. Het vliegverkeer werd daar zaterdagmorgen hervat. De hogesnelheidstrein TGV naar Marseille kreeg te maken met vertragingen tot twee uur.
Op de autosnelweg A7 langs de Rhône zaten zaterdag meer dan 5000 vrachtwagens vast. Chauffeurs die kwaad waren over de blokkeringvan sommige wegen voor vrachtwagens hadden hun voertuigen bij Nîmes dwars op de weg gezet, waardoor andere vrachtwagens er niet meer langs konden.
In het wintersportgebied bij Turijn, waar in februari de Olympische Spelen zijn, liggen meters sneeuw. Op alle wegen in het gebied mogen auto's alleen met sneeuwkettingen rijden. De scholen in Turijn bleven zaterdag dicht. Het vliegverkeer ondervond relatief weinig hinder van de barre weersomstandigheden. Ook de twee luchthavens van Milaan, die sinds vrijdag waren gesloten, waren zaterdag weer open.
kanquote:Op zaterdag 28 januari 2006 22:05 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Voor het geval dat er een schroefje los zit?![]()
Zijn er trouwens ook sites waar je 't hele temperatuurverloop van de afgelopen nacht in dat soort plaatjes kunt zien? Het KNMI houdt volgens mij geen toegankelijk archief bij van hun temperatuursmetingen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 22:11 schreef FHR het volgende:
Maar nu vriest het wel overal in Nederland:
[afbeelding]
dat laatste plaatje is wel positief voor het winterweer, maar het zal wel nog steeds blijven kwakkelen...quote:
Gisteren werd er hier in de wijk (Hengelo, OV) ook al 'geschaatst' (en met skelters op het ijs etc.)quote:Op veel plaatsen kan vandaag geschaatst worden. Vooral ondiepe plassen, ondergelopen land en ijsbanen zijn geschikt. Gisteren werd er ook hier en daar al geschaatst en na de matige vorst van de afgelopen nacht kan dat op meer plaatsen. Kijk wel uit! Grote meren, vaarten en kanalen zijn absoluut onbetrouwbaar. Daarvoor heeft het nog onvoldoende gevroren.
Hieronder volgt een kleine inventarisatie van geschikte schaatsplekken. Deze lijst is samengesteld uit reacties op het forum van WeerOnline. De lijst is niet volledig en gebruik van de lijst is op eigen risico. Enkele veiligheidstips: ga niet alleen schaatsen, check eerst goed of het ijs dik genoeg is, blijf uit de buurt van wakken, mijd diep water en stromend water, neem ijspinnen mee waarmee u zich weer op het ijs kunt trekken mocht u er doorzakken.
Groningen:
-Paterswoldsemeer, onder Groningen
-Blauwe Stad
-Glimmen, Glimmermade polder
Friesland:
-Ryptjerker Polder, tussen Leeuwarden en Hurdegaryp
-Sneek, ondergelopen weiland bij de Zwarte/Witte Brekken
-Drachten bij de Hooidammerbrug, ondergelopen weiland.
Noord-Holland:
-Schelluinen, opgespoten ijsbaan
Overijssel:
-Delden, een ven in de buurt van Delden
-Westerhaar, Engbertsdijkvenen
-Deventer, uiterwaarden van de Ijssel bij de spoorbrug
Gelderland:
-Hulshorst, Harderwijkerweg
-Varsseveld, ijsbaan aan de Veenweg
-Ooij, ondergelopen uiterwaarden tussen Nijmegen en Ooij
Utrecht:
-Leersum/Maarsbergen, Leersummer Veld en Henschotermeer
Noord-Brabant:
-Stevensbeek, ijsbaan
-Boxmeer, op een visvijver achter de dijk bij de Maas
-Haps, visvijver
-Helmond/Deurne, het Buntven aan de N270
-Tilburg (richting Reusel), De Flaes
Limburg:
-Venlo, ’t Ven
Als filmpje of animated GIF neem ik aan dat je bedoelt. Weet ik niet, ik heb ze in ieder geval nog niet gevonden.quote:Op zondag 29 januari 2006 12:08 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Zijn er trouwens ook sites waar je 't hele temperatuurverloop van de afgelopen nacht in dat soort plaatjes kunt zien? Het KNMI houdt volgens mij geen toegankelijk archief bij van hun temperatuursmetingen.
Dat zou ideaal zijn, maar losse gifjes of png's zijn ook goed.quote:Op zondag 29 januari 2006 12:46 schreef FHR het volgende:
[..]
Als filmpje of animated GIF neem ik aan dat je bedoelt. Weet ik niet, ik heb ze in ieder geval nog niet gevonden.
Niet dat ik weet, bij weeronline kan je wel per uur terugkijkenquote:Op zondag 29 januari 2006 12:08 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Zijn er trouwens ook sites waar je 't hele temperatuurverloop van de afgelopen nacht in dat soort plaatjes kunt zien? Het KNMI houdt volgens mij geen toegankelijk archief bij van hun temperatuursmetingen.
Ah zoquote:Op zondag 29 januari 2006 04:54 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
kanmaar als je door het ijs zakt is houvast erg belangrijk
![]()
Er staat amper windquote:Op zondag 29 januari 2006 14:43 schreef Cliffie het volgende:
Het is hier nu gewoon bijna 5 graden boven 0!!
Hoe kan het nou dat de temperatuur met noordoosten wind en heldere lucht toch zo oploopt? Je zou eerder bij dit soort weer verwachten dat het door zou vriezen overdag...
Maar als je er doorheen zakt is het niet dik genoeg om te schaatsenquote:Op zondag 29 januari 2006 15:26 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Ah zo, maar volgens mij krijg je toch geen schroevendraaier in het ijs, als he dik genoeg is om te schaatsen, bovendien lijkt he me ook niet zo lekker schaatsen
![]()
Hm, enorme spreiding inderdaad. Kan alle kanten op dus, dus ook de koude kantquote:Op zondag 29 januari 2006 22:33 schreef kepler het volgende:
[afbeelding]
niet heel veel zekerheid zo te zien, maar grote kans dat het iig kouder wordt.
[afbeelding]
dit plaatje laat nog meer onzekerheid zien en iets minder koud...
Als je direct linkt naar het plaatje van de KNMI-site, dan wordt die regelmatig ververst. Nu is er nergens vorst te bekenen in Nederland.....quote:Op maandag 30 januari 2006 10:31 schreef Mikkel het volgende:
Hier vriest het nog steeds
[afbeelding]
Potverdikkiequote:Op maandag 30 januari 2006 13:04 schreef FHR het volgende:
[..]
Als je direct linkt naar het plaatje van de KNMI-site, dan wordt die regelmatig ververst. Nu is er nergens vorst te bekenen in Nederland.....![]()
zeg dat maar eens tegen de mensen in Duitsland, Polen en Rusland...quote:Op maandag 30 januari 2006 23:59 schreef Skwish het volgende:
Op 2 pakken sneeuw en 1 tot 2 dagen op natuurijs na kunnen staan hebben we nou niet bepaald praten van koude winter.![]()
Nog 1 maandje en de winter is vrijwel over... en ik heb echt geen goed gevoel dat het de allerlaatste periode van de winter het koudst gaat worden.
Mischien kunnen we beter de titel veranderen in: Toch geen koude winter verwacht?![]()
Op die termijn heeft de oper net zoveel waarde als de andere members.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:33 schreef Flipper01 het volgende:
De oper geeft een leuk beeld, maar de spreiding is wel enorm groot dus de kans zal niet heel groot zijn...
http://www.weer.nl/index_ns.htmlquote:De maand januari gaat vandaag ten einde en zal voor wat de gemiddelde temperatuur betreft als de koudste sinds januari 1997 de boeken ingaan. Het KNMI heeft becijferd dat het gemiddelde op 1,5 graden uitkomt, ruim een graad lager dan het gebruikelijke gemiddelde van 2,8 graden. Eigenlijk is de afwijking groter, want de normaal zal over 5 jaar, als de nieuwe klimaatreeks van kracht wordt, ongetwijfeld naar boven worden bijgesteld.
Behalve koud was de maand ook droog en zonnig. In De Bilt viel maar 15 millimeter, en daarmee komt januari 2006 na de januarimaanden van 1997 en 1996 met respectievelijk 4 en 7 millimeter neerslag op een derde plaats. Normaal is 67 millimeter. De zon scheen gemiddeld over het land ongeveer 90 uur, tegen 52 uur normaal. En daarmee wordt de trend van de laatste jaren doorgezet. Het gebeurt veel vaker dat er in een maand meer zon is dan op grond van de geldende normalen in die periode verwacht mag worden.
Het ‘gekke’ is dat de voorbije maand, ondanks het feit dat hij duidelijk kouder dan normaal is verlopen, voor de meeste mensen toch niet als een echte wintermaand de herinnering in zal gaan. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat extremen naar boven en beneden zijn uitgebleven. De laagste temperatuur werd bij voorbeeld afgelopen zondagochtend in Nieuw-Beerta gemeten met -9,9 graden. Dat is geen indrukwekkende waarde in een januarimaand, die wel als een vrij koude de boeken ingaat. Op veel plaatsen heeft het op meer dan 20 dagen op enig moment op de dag gevroren. Veel vaker dan in een normale januarimaand. Omdat het in de meeste gevallen om zeer lichte vorst ging, spreekt ook dit getal echter niet tot de verbeelding. Daarbij komt dat alleen in het oosten van het land ook enkele ijsdagen zijn geregistreerd, dagen waarop de temperatuur het gehele etmaal onder het vriespunt bleef.
Bijgedragen aan het ‘vlakke’ beeld van de voorbije maand hebben ongetwijfeld de hoge verwachtingen, die er aan het begin van de winter bij veel mensen waren. En de berichten over extreem winterweer, die vanuit andere delen van Europa wel steeds binnensijpelden. Denk aan de bijzondere koudegolf die grote delen van Noordoost-, Oost- en Midden-Europa vorige week in de greep had. Ook de beelden uit Griekenland en Turkije, waar het wel sneeuwde op plekken waar je dit normaalgesproken niet zou verwachten spraken tot de verbeelding en lieten het beeld van het vrij koude weer hier verder vervagen. Het afgelopen weekeinde kwamen daar nog de beelden van de sneeuw in Portugal en Spanje bij. Ook daar lukte het wel op plaatsen waar het 50 jaar lang niet tot winterse neerslag gekomen was, terwijl in Nederland de grijze Noordzeewolken van weleer de uitbundig schijnende zon weer eens vakkundig het land uitzetten. Omdat het hogedrukgebied net verkeerd lag.
Het is het verhaal van de winter tot nu toe. Voor de mensen die op schaatsijs (wat er overigens in delen van het land al wel enkele dagen op bescheiden schaal is geweest) hopen, sneeuw en nog wat lagere temperaturen, liggen de weersystemen in de buurt van Nederland net verkeerd. Met de nadruk op net. Aan bijna alle voorwaarden voor winterweer in onze omgeving wordt regelmatig voldaan, maar net de laatste schakel mist. Soms is een korte autorit naar het oosten al voldoende om diep de winter in te duiken. En in flinke delen van Europa zal de winter van 2006 uiteindelijk echt als een koude de boeken in gaan. En nogmaals, ook in Nederland staan we na de eerste twee wintermaanden gemiddeld gesproken beneden de norm. Iets wat toch bijzonder is in ons veranderende, opwarmende, nieuwe klimaat. Alleen heeft het aan echte vorst tot nu toe ernstig ontbroken. Misschien brengt februari nog wat?
Een eerste kans op winterweer lijkt zich het komende weekeinde voor te doen. Met daarbij voor Nederland ook alweer de eerste tekenen dat het toch opnieuw op een net-niet situatie gaat uitdraaien. Zoals de hele winter al hebben ook nu de verschillende atmosfeermodellen het erg moeilijk met de weersontwikkeling op de middellange termijn. Elke run komt met een nieuw scenario op de proppen. Mensen die vanochtend de meerdaagse van Meteo Consult op pagina 195 van RTL-Text bekeken, zagen daar in eerste instantie voor zaterdag en zondag een inval van de vorst staan. Gebaseerd op berekeningen van gistermiddag 13 uur, uitgevoerd door het Europees Centrum voor Middellange termijn verwachtingen (ECMWF) in Reading. Die verwachting was aannemelijk, op grond van het pakket aan extra berekeningen dat er achter zat. En ook op grond van berekeningen van andere modellen. Bij Meteo Consult zijn ook de modellen van Ncep, Ukmo en het KNMI (Hirlam) in gebruik.
Even later, toen de nieuwste run van het ECMWF-model binnenkwam, was van die vorstinval niets meer over. En dus veranderden ook de getallen in de meerdaagse. Omdat de onzekerheid in de verwachtingen op dit moment zo groot is, is ook dit scenario aannemelijk, netzo aannemelijk als de koude variant. En mogelijk duurt het nog dagen voordat we echt weten wat er precies gaat gebeuren. Netzo als vorige week, of de week daarvoor. Het is het beeld van deze winter. Het beeld is ook dat het in de praktijk voor Nederland in dit soort gevallen tot nu toe net niet is, terwijl Midden- en Oost-Europa weer volop de kou ingaan. Dit is blijkbaar de regel, totdat alsnog het tegendeel wordt bewezen. Vorig jaar moesten we daar tot het einde van februari en de eerste week van maart op wachten. Toen was het ook goed raak.
Voordat duidelijkheid ontstaat over het weer tijdens het komende weekeinde, herbergt ook de verwachting voor het weer van de komende dagen de nodige onzekerheden in zich. Op het moment van schrijven van dit verhaal zijn het nog de wolkenvelden die het weer bepalen. Maar het gaat om een dunne laag en vlak erboven is de lucht superdroog. Er hoeft dan ook maar weinig te gebeuren, of de bewolking lost (deels) op. Daar hangt echter wel veel van af. Want zou de bewolking oplossen en zou het in de nacht tot brede opklaringen komen, dan kan het toch weer flink gaan vriezen. En zou zich tijdens dergelijke opklaringen mist vormen die overdag blijft hangen, dan zou het ook overdag zomaar ineens koud kunnen blijven. Maar of en zo ja waar en wanneer dit gebeurt, is de grote onbekende tot en met aanstaande vrijdag, zo het nu lijkt. Verrassingen zijn voorlopig dus dagelijks mogelijk. Zelfs tijdens het komende weekeinde. Winterweer en ‘net niet’ zitten voorlopig nog dicht bij elkaar.
Meer achtergronden bij de weersverwachting voor de korte en de middellange termijn kunt u horen via de opties 1 en 2 van de Meteo Consult weerlijn (0900-9725, 50 cent per minuut). Onder optie 5 treft u de lange termijnverwachting aan, met een beschouwing over de kansen op vorst gedurende de eerste week van de februarimaand.
Hier in Tilburg ligt ook een beetje sneeuw.quote:Op woensdag 1 februari 2006 08:41 schreef Gijsje het volgende:
Volgens RTL text wordt het vanaf vrijdag weer warmer, zelfs savonds geen vorst meer. Overigens vanmorgen heeft het nog heel plaatselijk gesneeuwd, in Uden ben ik ook even door de sneeuw gereden al was het maar heel plaatselijk.
aan de andere kant, ze hadden voor vandaag ook +5 voorspeld volgens mij, maar hier is het nog steeds -4!quote:Op woensdag 1 februari 2006 08:41 schreef Gijsje het volgende:
Volgens RTL text wordt het vanaf vrijdag weer warmer, zelfs savonds geen vorst meer. Overigens vanmorgen heeft het nog heel plaatselijk gesneeuwd, in Uden ben ik ook even door de sneeuw gereden al was het maar heel plaatselijk.
inderdaad, het vriest nog steedsquote:
nu nog steeds behalve in maastrichtquote:Op woensdag 1 februari 2006 11:41 schreef Againzender het volgende:
[..]
inderdaad, het vriest nog steeds
Ja idd, dit topic is waardeloos zonder Keromane...quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:12 schreef Snowsquall het volgende:
Keromane is zeker met vakantieIk vind het altijd zo interessant om je verhalen te lezen
en dat mis ik nu dus...
Het is in ieder geval koud(het blijft eindelijk overdag vriezen) en het ziet er wit winters uit na de sneeuw van vanochtend(al is het niet meer dan een paar mm)
tja we zitten in een soort niemands land qua winter weer geen west circulatie en ook geen sterke wind uit het oosten, ben bang dat dit weer een net niet winter word, maar aan de andere kant februari staat bekend om zn grillige kantenquote:Op donderdag 2 februari 2006 14:48 schreef Snowsquall het volgende:
Volgens de Brabantse weerman komt er toch nog behoorlijke kou en krijgen we ook nog een hoop sneeuw(wat is een hoop?) Hij maakt echter geen gebruik van computers en kijkt alleen naar de tekenen in de natuur. Bijv dat de mollen zich nog steeds niet laten zien wil zeggen dat de winter nog lang niet voorbij is en dat er dus nog kou aankomt.
Ik hoop ook van harte dat er vorst overdag komt(blijft net als nu) en dat er nog een pak sneeuw komt waar je U tegen zegt èn dat het ook een week blijft liggen.......maar geloven....ik weet het niet; *Eerst was het die klote Noordzee met z'n warme water en nu is het weer de zon die al weer veelsteveel warmte uitstraalt
*En hebben we kou in het Oosten, hebben we geen Oostenwind en hebben we Oostenwind dan hebben we geen kou![]()
*Sneeuwt het, dan vriest het niet en nu vriest het en....jawel hoor...sneeuwt het niet net als nu!![]()
in de rest van Europa is het dus echt extreem koud geweest, dus zo zaten aardig goed met de voorspelling van een koude winterquote:Op zondag 5 februari 2006 15:28 schreef dewd het volgende:
Zijn die mensen die de koudewaarschuwingen de deur hebben uitgedaan nog werkzaam bij welk instituut dan ook? Behalve misschien in de zuivelindustrie misschien dan.
ook voor Engeland geldt: net niet. Net naar het oosten (lees: net over de Nederlandse grensquote:Op zondag 5 februari 2006 16:57 schreef dewd het volgende:
het waren toch de Engelsen geweest met die waarschuwing? Volgens mij is het daar nou ook niet echt heel koud geweest.
Ik heb het idee dat de kou ons in de kou heeft laten staanquote:Op zondag 5 februari 2006 18:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
nou waar blijft die KOU NOU!?
quote:Op maandag 6 februari 2006 02:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de kou ons in de kou heeft laten staan![]()
Tsja..mooie kikkerquote:Op maandag 6 februari 2006 09:51 schreef Mikkel het volgende:
[[url=http://img64.imageshack.us/img64/275/mt8debiltens6xb.th.png]afbeelding][/URL]
Ik ben geen meteoroloog, maar dit ziet er toch wel aardig uit dacht ik.
KUTKIKKER..quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |