abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 januari 2006 @ 10:12:37 #151
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34606135
ik hoop dat ik mijn schaatsen nogmaals uit het vet mag halen
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  maandag 30 januari 2006 @ 10:31:27 #152
24293 Mikkel
Assistant regional manager
pi_34606536
Hier vriest het nog steeds
People look at me, they say he’s tough, he was in the army he’s gonna be hard, by the book. But I am caring, and sensitive. Isn’t Schindler’s list a brilliant film?
  maandag 30 januari 2006 @ 13:04:57 #153
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_34610501
quote:
Op maandag 30 januari 2006 10:31 schreef Mikkel het volgende:
Hier vriest het nog steeds
[afbeelding]
Als je direct linkt naar het plaatje van de KNMI-site, dan wordt die regelmatig ververst. Nu is er nergens vorst te bekenen in Nederland.....
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_34610722
't is gewoon even 18 graden in de zon
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 30 januari 2006 @ 13:21:14 #155
24293 Mikkel
Assistant regional manager
pi_34610934
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:04 schreef FHR het volgende:

[..]

Als je direct linkt naar het plaatje van de KNMI-site, dan wordt die regelmatig ververst. Nu is er nergens vorst te bekenen in Nederland.....
Potverdikkie

Het was dus nog aan het vriezen in Zuid-Limburg. Maar nu niet meer
People look at me, they say he’s tough, he was in the army he’s gonna be hard, by the book. But I am caring, and sensitive. Isn’t Schindler’s list a brilliant film?
  maandag 30 januari 2006 @ 23:33:59 #156
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34633796

kaarten zien er nu wel leuk uit, maar deze winter kennende zal dat wel weer veranderen
The line is a dot to you!
pi_34634877
Op 2 pakken sneeuw en 1 tot 2 dagen op natuurijs na kunnen staan hebben we nou niet bepaald praten van koude winter.

Nog 1 maandje en de winter is vrijwel over... en ik heb echt geen goed gevoel dat het de allerlaatste periode van de winter het koudst gaat worden.

Mischien kunnen we beter de titel veranderen in: Toch geen koude winter verwacht?
  dinsdag 31 januari 2006 @ 00:03:24 #158
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34635042
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:59 schreef Skwish het volgende:
Op 2 pakken sneeuw en 1 tot 2 dagen op natuurijs na kunnen staan hebben we nou niet bepaald praten van koude winter.

Nog 1 maandje en de winter is vrijwel over... en ik heb echt geen goed gevoel dat het de allerlaatste periode van de winter het koudst gaat worden.

Mischien kunnen we beter de titel veranderen in: Toch geen koude winter verwacht?
zeg dat maar eens tegen de mensen in Duitsland, Polen en Rusland...

Alleen hier in NL valt het inderdaad een beetje tegen, maar het is volgens mij wel kouder dan gemiddeld
  dinsdag 31 januari 2006 @ 02:09:52 #159
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_34637645
Koud is het al best al geweest.. of noem jij -5 /+5 lekker t-shirt weer sKwish
Tot nu toe is er al meer als gemiddeld sneeuw geweest dacht ik zo.. en zelfs op een aantal plekken in Nederland natuurijs.. mooi toch!
En nog steeds kan er meer koude komen...
Topic is goede naam... als je het allemaal niet zo interessant vind, post dan gewoon niet!
Verpest het niet voor anderen.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:59:35 #160
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34641789
het KNMI weet het ook niet meer:

Minimumtemperatuur (ºC) -2 -4/-1 -4/-1 -2/+1 -6/+1
Middagtemperatuur (ºC) 3 0/+3 1/4 0/+5 -3/+3
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:36:43 #161
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_34642668
Ik las op een ander forum dat er kans dat het vanaf zondag aanmerkelijk kouder "kan" gaan worden. Misschien iemand die daar meer over kan vertellen? Keromane?
* I intend to live forever, so far so good! *
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:09:27 #162
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34652090

hmmm de kansen zijn in ieder geval aanwezig
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:33:07 #163
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_34652784
De oper geeft een leuk beeld, maar de spreiding is wel enorm groot dus de kans zal niet heel groot zijn...
I don't shine if you don't shine
  dinsdag 31 januari 2006 @ 18:33:03 #164
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_34654481
Ik denk dat we weer naast de pot piesen zoals eigenlijk deze hele winter al.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:38:55 #165
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_34659348
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:33 schreef Flipper01 het volgende:
De oper geeft een leuk beeld, maar de spreiding is wel enorm groot dus de kans zal niet heel groot zijn...
Op die termijn heeft de oper net zoveel waarde als de andere members.
Korte termijn heeft oper meer waarde.

Lijkt me toch wel een behoorlijke kans dat het weekend koud verloopt met misschien een ijsdag.
En we mogen nog hopen op meer. Maar veel kans heeft het niet.
silence can say more than thousand words
  woensdag 1 februari 2006 @ 01:06:46 #166
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34668723
quote:
De maand januari gaat vandaag ten einde en zal voor wat de gemiddelde temperatuur betreft als de koudste sinds januari 1997 de boeken ingaan. Het KNMI heeft becijferd dat het gemiddelde op 1,5 graden uitkomt, ruim een graad lager dan het gebruikelijke gemiddelde van 2,8 graden. Eigenlijk is de afwijking groter, want de normaal zal over 5 jaar, als de nieuwe klimaatreeks van kracht wordt, ongetwijfeld naar boven worden bijgesteld.

Behalve koud was de maand ook droog en zonnig. In De Bilt viel maar 15 millimeter, en daarmee komt januari 2006 na de januarimaanden van 1997 en 1996 met respectievelijk 4 en 7 millimeter neerslag op een derde plaats. Normaal is 67 millimeter. De zon scheen gemiddeld over het land ongeveer 90 uur, tegen 52 uur normaal. En daarmee wordt de trend van de laatste jaren doorgezet. Het gebeurt veel vaker dat er in een maand meer zon is dan op grond van de geldende normalen in die periode verwacht mag worden.

Het ‘gekke’ is dat de voorbije maand, ondanks het feit dat hij duidelijk kouder dan normaal is verlopen, voor de meeste mensen toch niet als een echte wintermaand de herinnering in zal gaan. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat extremen naar boven en beneden zijn uitgebleven. De laagste temperatuur werd bij voorbeeld afgelopen zondagochtend in Nieuw-Beerta gemeten met -9,9 graden. Dat is geen indrukwekkende waarde in een januarimaand, die wel als een vrij koude de boeken ingaat. Op veel plaatsen heeft het op meer dan 20 dagen op enig moment op de dag gevroren. Veel vaker dan in een normale januarimaand. Omdat het in de meeste gevallen om zeer lichte vorst ging, spreekt ook dit getal echter niet tot de verbeelding. Daarbij komt dat alleen in het oosten van het land ook enkele ijsdagen zijn geregistreerd, dagen waarop de temperatuur het gehele etmaal onder het vriespunt bleef.

Bijgedragen aan het ‘vlakke’ beeld van de voorbije maand hebben ongetwijfeld de hoge verwachtingen, die er aan het begin van de winter bij veel mensen waren. En de berichten over extreem winterweer, die vanuit andere delen van Europa wel steeds binnensijpelden. Denk aan de bijzondere koudegolf die grote delen van Noordoost-, Oost- en Midden-Europa vorige week in de greep had. Ook de beelden uit Griekenland en Turkije, waar het wel sneeuwde op plekken waar je dit normaalgesproken niet zou verwachten spraken tot de verbeelding en lieten het beeld van het vrij koude weer hier verder vervagen. Het afgelopen weekeinde kwamen daar nog de beelden van de sneeuw in Portugal en Spanje bij. Ook daar lukte het wel op plaatsen waar het 50 jaar lang niet tot winterse neerslag gekomen was, terwijl in Nederland de grijze Noordzeewolken van weleer de uitbundig schijnende zon weer eens vakkundig het land uitzetten. Omdat het hogedrukgebied net verkeerd lag.

Het is het verhaal van de winter tot nu toe. Voor de mensen die op schaatsijs (wat er overigens in delen van het land al wel enkele dagen op bescheiden schaal is geweest) hopen, sneeuw en nog wat lagere temperaturen, liggen de weersystemen in de buurt van Nederland net verkeerd. Met de nadruk op net. Aan bijna alle voorwaarden voor winterweer in onze omgeving wordt regelmatig voldaan, maar net de laatste schakel mist. Soms is een korte autorit naar het oosten al voldoende om diep de winter in te duiken. En in flinke delen van Europa zal de winter van 2006 uiteindelijk echt als een koude de boeken in gaan. En nogmaals, ook in Nederland staan we na de eerste twee wintermaanden gemiddeld gesproken beneden de norm. Iets wat toch bijzonder is in ons veranderende, opwarmende, nieuwe klimaat. Alleen heeft het aan echte vorst tot nu toe ernstig ontbroken. Misschien brengt februari nog wat?

Een eerste kans op winterweer lijkt zich het komende weekeinde voor te doen. Met daarbij voor Nederland ook alweer de eerste tekenen dat het toch opnieuw op een net-niet situatie gaat uitdraaien. Zoals de hele winter al hebben ook nu de verschillende atmosfeermodellen het erg moeilijk met de weersontwikkeling op de middellange termijn. Elke run komt met een nieuw scenario op de proppen. Mensen die vanochtend de meerdaagse van Meteo Consult op pagina 195 van RTL-Text bekeken, zagen daar in eerste instantie voor zaterdag en zondag een inval van de vorst staan. Gebaseerd op berekeningen van gistermiddag 13 uur, uitgevoerd door het Europees Centrum voor Middellange termijn verwachtingen (ECMWF) in Reading. Die verwachting was aannemelijk, op grond van het pakket aan extra berekeningen dat er achter zat. En ook op grond van berekeningen van andere modellen. Bij Meteo Consult zijn ook de modellen van Ncep, Ukmo en het KNMI (Hirlam) in gebruik.

Even later, toen de nieuwste run van het ECMWF-model binnenkwam, was van die vorstinval niets meer over. En dus veranderden ook de getallen in de meerdaagse. Omdat de onzekerheid in de verwachtingen op dit moment zo groot is, is ook dit scenario aannemelijk, netzo aannemelijk als de koude variant. En mogelijk duurt het nog dagen voordat we echt weten wat er precies gaat gebeuren. Netzo als vorige week, of de week daarvoor. Het is het beeld van deze winter. Het beeld is ook dat het in de praktijk voor Nederland in dit soort gevallen tot nu toe net niet is, terwijl Midden- en Oost-Europa weer volop de kou ingaan. Dit is blijkbaar de regel, totdat alsnog het tegendeel wordt bewezen. Vorig jaar moesten we daar tot het einde van februari en de eerste week van maart op wachten. Toen was het ook goed raak.

Voordat duidelijkheid ontstaat over het weer tijdens het komende weekeinde, herbergt ook de verwachting voor het weer van de komende dagen de nodige onzekerheden in zich. Op het moment van schrijven van dit verhaal zijn het nog de wolkenvelden die het weer bepalen. Maar het gaat om een dunne laag en vlak erboven is de lucht superdroog. Er hoeft dan ook maar weinig te gebeuren, of de bewolking lost (deels) op. Daar hangt echter wel veel van af. Want zou de bewolking oplossen en zou het in de nacht tot brede opklaringen komen, dan kan het toch weer flink gaan vriezen. En zou zich tijdens dergelijke opklaringen mist vormen die overdag blijft hangen, dan zou het ook overdag zomaar ineens koud kunnen blijven. Maar of en zo ja waar en wanneer dit gebeurt, is de grote onbekende tot en met aanstaande vrijdag, zo het nu lijkt. Verrassingen zijn voorlopig dus dagelijks mogelijk. Zelfs tijdens het komende weekeinde. Winterweer en ‘net niet’ zitten voorlopig nog dicht bij elkaar.

Meer achtergronden bij de weersverwachting voor de korte en de middellange termijn kunt u horen via de opties 1 en 2 van de Meteo Consult weerlijn (0900-9725, 50 cent per minuut). Onder optie 5 treft u de lange termijnverwachting aan, met een beschouwing over de kansen op vorst gedurende de eerste week van de februarimaand.
http://www.weer.nl/index_ns.html
pi_34671188
Volgens RTL text wordt het vanaf vrijdag weer warmer, zelfs savonds geen vorst meer. Overigens vanmorgen heeft het nog heel plaatselijk gesneeuwd, in Uden ben ik ook even door de sneeuw gereden al was het maar heel plaatselijk.
-
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:51:50 #168
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_34671280
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:41 schreef Gijsje het volgende:
Volgens RTL text wordt het vanaf vrijdag weer warmer, zelfs savonds geen vorst meer. Overigens vanmorgen heeft het nog heel plaatselijk gesneeuwd, in Uden ben ik ook even door de sneeuw gereden al was het maar heel plaatselijk.
Hier in Tilburg ligt ook een beetje sneeuw.
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:36:42 #169
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34673133
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:41 schreef Gijsje het volgende:
aan de andere kant, ze hadden voor vandaag ook +5 voorspeld volgens mij, maar hier is het nog steeds -4!
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:39:53 #170
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34674770
tis nog steeds erg koud zeg
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:41:00 #171
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_34674800
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:39 schreef WEST het volgende:
tis nog steeds erg koud zeg
inderdaad, het vriest nog steeds
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:53:27 #172
34586 kepler
No bounce, no play
pi_34678775
60-70% toenemende kans op wat neerslag en temperaturen rond normaal. 30-40% kans op een aanhoudend rustig, meest droog en vrij koud weertype.

www.knmi.nl
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:38:35 #173
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34682173
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:41 schreef Againzender het volgende:

[..]

inderdaad, het vriest nog steeds
nu nog steeds behalve in maastricht
  † In Memoriam † woensdag 1 februari 2006 @ 17:12:52 #174
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_34685403
Keromane is zeker met vakantie Ik vind het altijd zo interessant om je verhalen te lezen en dat mis ik nu dus...
Het is in ieder geval koud(het blijft eindelijk overdag vriezen ) en het ziet er wit winters uit na de sneeuw van vanochtend(al is het niet meer dan een paar mm)
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  woensdag 1 februari 2006 @ 18:17:44 #175
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_34687483
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 17:12 schreef Snowsquall het volgende:
Keromane is zeker met vakantie Ik vind het altijd zo interessant om je verhalen te lezen en dat mis ik nu dus...
Het is in ieder geval koud(het blijft eindelijk overdag vriezen ) en het ziet er wit winters uit na de sneeuw van vanochtend(al is het niet meer dan een paar mm)
Ja idd, dit topic is waardeloos zonder Keromane...
* I intend to live forever, so far so good! *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')