---quote:Keromane
Het blijft speculeren en je kunt de klok niet gelijk zetten met seizoensverwachtingen, maar volgens diverse meteorologische instituten is de kans op een koude winter groot. Dit is op zich geen nieuws, de prognoses waren er al langer en er is al eerder over geschreven. Maar de laatste verwachtingen gaan een stapje verder. Er is namelijk een aanzienlijke kans dat de komende winter de strengste van de afgelopen 40 jaar zal worden. Een winter van het kaliber 1963. Er wordt serieus rekening mee gehouden. Wel met een slag om de arm.
De UK Met Office heeft het in de wandelgangen over een 1963 scenario en er zijn zelfs geluiden over 50% kans op de koudste winter van de afgelopen 100 jaar. Officieel wordt er gewaarschuwd voor 2/3e kans op een 'gewone' koude winter, mogelijk de koudste in 10 jaar.
Hoe dan ook, 1/3e kans op strandweer in januari.
http://news.independent.co.uk/uk/this_britain/article321425.ece
http://www.theweatheroutl(...)geowner=Brian%20Gaze
http://iri.columbia.edu/c(...)/JFM06_Eur_temp.html
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/10/23/nfuel23.xml&sSheet=/news/2005/10/23/ixhome.html
Grafisch plaatje van 'The North Atlantic Osciliation'
Blauw: verwachte gemiddelde afwijking, rood: daadwerkelijke afwijking. Geen 1 op 1 relatie maar grof gezien wel redelijk consistent (2 op 3 correct). Positief wil zeggen hoofdzakelijk westenwinden bij ons, dus meest zacht. Negatief: vooral oostenwind.
Forecasters say they are 67 per cent confident that this winter will be among the coldest on record, and are urgently working on models predicting exactly how cold it will be and for how long Britain will freeze.
The NHS is being put on standby to cope with the potential crises,
"A DoH spokeswoman said plans were being made to clear beds and cancel operations should the worst-case scenario unfold. A spokesman for the department said: "We are aware of the Met Office's severe weather forecast for this winter but we always prepare for the worst anyway.
http://www.theweatheroutlook.com
quote:Bron : Telegraaf.nl / Buitenland
175 Doden POLEN
WARSCHAU - In Polen is het aantal doden als gevolg van het barre winterweer gestegen tot 175. Dinsdagavond en in de nacht van dinsdag op woensdag zijn opnieuw veertien mensen als gevolg van bevriezing overleden, meldde een woordvoerder van de Poolse politie.
Nachts werden in Polen opnieuw temperaturen tot min 30 graden Celsius gemeten. Vooral daklozen hebben te lijden onder de extreme kou, ondanks voorzieningen die politie en brandweer voor deze groep hebben getroffen
53 Doden Oekraine
KIEV - In Oekraïne zijn de afgelopen 24 uur zeker 53 mensen om het leven gekomen door het extreem koude weer. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Kiev woensdag laten weten. Daarmee komt het totaal aantal doden door het winterweer op 130.
Zeker 538 mensen met bevriezingsverschijnselen en onderkoeling zijn het afgelopen etmaal opgenomen in het ziekenhuis. De temperaturen in Oekraïne zakten vorige week tot ver onder het vriespunt door extreem koude lucht uit Siberië.
---------quote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
Barre kou in Duitsland en de kou komt richting Nederland toe
het begin van de koude jaar tot 2006
WASHINGTON - Het jaar 2005 is het warmste jaar geweest op aarde, sinds omstreeks 1890 werd begonnen met het systematisch bijhouden van de weergegevens. Dit heeft het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA dinsdag bekendgemaakt.
quote:Bron : Telegraaf.nl / Buitenland
175 Doden POLEN
WARSCHAU - In Polen is het aantal doden als gevolg van het barre winterweer gestegen tot 175. Dinsdagavond en in de nacht van dinsdag op woensdag zijn opnieuw veertien mensen als gevolg van bevriezing overleden, meldde een woordvoerder van de Poolse politie.
Nachts werden in Polen opnieuw temperaturen tot min 30 graden Celsius gemeten. Vooral daklozen hebben te lijden onder de extreme kou, ondanks voorzieningen die politie en brandweer voor deze groep hebben getroffen
53 Doden Oekraine
KIEV - In Oekraïne zijn de afgelopen 24 uur zeker 53 mensen om het leven gekomen door het extreem koude weer. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Kiev woensdag laten weten. Daarmee komt het totaal aantal doden door het winterweer op 130.
Zeker 538 mensen met bevriezingsverschijnselen en onderkoeling zijn het afgelopen etmaal opgenomen in het ziekenhuis. De temperaturen in Oekraïne zakten vorige week tot ver onder het vriespunt door extreem koude lucht uit Siberië.
quote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
WASHINGTON - Het jaar 2005 is het warmste jaar geweest op aarde, sinds omstreeks 1890 werd begonnen met het systematisch bijhouden van de weergegevens. Dit heeft het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA dinsdag bekendgemaakt.
Is voornamelijk Oost europaquote:en al honderden doden in Rusland gemeld en al 4 doden gemeld in Griekenland
het is nu bij Duitsland erg koudquote:
Shit, ik zit in Zuid Duitsland nu en ben met collega's aan het bespreken of we naar de stad gaan voor een avondje uit eten. Dat betekend namelijk wel dat ik tegen middernacht ruim 4 km moet lopen in de kou, want de bus gaat dan niet meer. Dus, tot ziens allemaal. Ik ga nu weg.quote:
Liep vanochtend naar de bus en ik kwam onderweg een aanrijding tegen, ambulance en politie erbij, ik dacht ach gewoon niet uitgekeken. Maar toen ik een eindje verderop een stap zette op het troittoir gleed ik tot mijn verbazing gewoon wegquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:32 schreef Roskoo het volgende:
Koning winter doet ff een stapje terug om daarna weer genadeloos toe te slaan. Ik hoop wel dat de mensen voorzichtig doen in 't verkeer. Al die trammelant zoals we vandaag hadden, daar zitten we niet op te wachten.
Ja, ik woon zelf in Noorwegen niet ver van de poolcirkel vandaan, maar hier is het al de hele week een graadje of 3-4 boven nul... dus jullie daar in NL zijn niet de enige die zitten te wachten op wat meer kouquote:Op woensdag 25 januari 2006 20:03 schreef michiel_merk het volgende:
raar contrast trouwens in noord zweden tempraturen rond de 5 graden terwijl griekenland/n italie gebukt gaan onder wintererse omstandigheden met een dik pak sneeuw
omgekeerde wereld
Zegt bij oostenwinden niet zo veel.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:36 schreef Keijs het volgende:
Volgens mij is dit plaatje niet erg positief
[afbeelding]
In 1986 werd de elfstedentocht op 26 februari gereden. Dus dat kan altijd nogquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:26 schreef Zemi77 het volgende:
Maar zit die elfstedentocht er nu in, of is dat wishfull thinking?
Dat voorlopig nog.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:26 schreef Zemi77 het volgende:
Maar zit die elfstedentocht er nu in, of is dat wishfull thinking?
bron: http://www.elfstedentocht(...)view.asp?objectID=83quote:Voor het doorgaan van een Elfstedentocht moet het ijs op bijna de gehele route - bijna 200 kilometer - minimaal vijftien centimeter dik zijn. Bij aanhoudende vorst meten de rayonhoofden ten minste eenmaal per dag de dikte van het ijs.
quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:46 schreef Lariekoek het volgende:
Ik vond het vandaag kouder dan gister!
de gevoelstemperatuur is nu ook -5 volgens accuweather.comquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:46 schreef Lariekoek het volgende:
Ik vond het vandaag kouder dan gister!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |