abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34414038
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 12:45 schreef sigme het volgende:
Ik hoorde Pechtold gister op de radio, hij zei een paar maal heel uitdrukkelijk dat hijzelf ook deel uitmaakt van 'de Haagse politiek'. Dus ik heb de indruk dat hij dit argument wel kent, en heeft verworpen. Een soort infiltrant?
Dat zou er ook nog bij moeten komen, dat -ie ontkent dat -ie er zelf deel van uitmaakt. Pechtold huilt krokodillentranen. Hij heeft de gemeente Wageningen in de steek gelaten, om Den Haag te gaan zitten. Als hij niet kan leven met de Haagse politiek moet -ie de eer aan zichzelf houden en opstappen. Dan pas is -ie geloofwaardig.

En natuurlijk is -ie eerlijk, maar daar gaat het hier niet om. Van een minister mag namelijk worden verwacht dat hij zich professioneel opstelt. Iedere andere betaalde werknemer die zijn werkgever publiekelijk aan de schandpaal nagelt, wordt op staande voet ontslagen. Van een werknemer wordt verwacht dat hij bepaalde zaken intern houdt. Waarom zou dat voor een minister anders zijn?

En dit is nota bene niet de eerste keer dat Pechtold dit flikt. Hij gaat herhaaldelijk in de fout. Toen de twee LPF-ministers destijds ruzieden, had dat onmiddellijk consequenties. Nu hoor je niks. Balkenende blijft muisstil, in plaats van te doen wat hij moet doen: het vertrouwen in Pechtold opzeggen. Want tja, ten tijde van de coalitie met de LPF hadden CDA en VVD er alle belang bij om tot een breuk te komen, nu ligt dat anders. Pechtold wegsturen zou namelijk tot een kabinetscrisis leiden en in de peilingen staat Balkenende's CDA er niet al te rooskleurig voor...

En dat terwijl het gedrag van Pechtold eigenlijk storender is dan dat van Heinsbroek en Bomhof. Die ruzieden namelijk achter de schermen, terwijl Pechtold herhaaldelijk openlijk de Haagse politiek (en dus ook zijn collega's) in twijfel trekt.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 14:58:10 #52
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34414224
ze maken zich daar drukker over dat pechtold iets slechts over coalitiegenoten zegt dan over uitgebrande cellen en ontsnapte asielzoekers. Een simpel sorry-tje was daarbij genoeg.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_34414305
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:52 schreef dVTB het volgende:

[..]

<knip>
Mee eens, Pechtold houdt zich niet aan de regels die gelden voor leden van het kabinet: spreken met één mond. Dat is knullig, en storend, het holt de regeringsverantwoordelijkheid en de machtsmiddelen van de kamer uit.

Maar dat Balkenende ermee doormoddert is ook heel zwak. En 'fouter' dan dat gedrag van Pechtold. Die doet dingen die 'ie niet zou moeten doen, en degene die er wat aan moet doen doet of z'n neus bloedt. Balkenende neemt blijkbaar genoegen met een zo weinig parlementaire regering.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:01:45 #54
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34414334
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Mee eens, Pechtold houdt zich niet aan de regels die gelden voor leden van het kabinet: spreken met één mond. Dat is knullig, en storend, het holt de regeringsverantwoordelijkheid en de machtsmiddelen van de kamer uit.

Maar dat Balkenende ermee doormoddert is ook heel zwak. En 'fouter' dan dat gedrag van Pechtold. Die doet dingen die 'ie niet zou moeten doen, en degene die er wat aan moet doen doet of z'n neus bloedt. Balkenende neemt blijkbaar genoegen met een zo weinig parlementaire regering.
ik vind dat pechtold het recht heeft om flink te schoppen, gezien hoe weinig d66 klaar heeft gekregen dankzij VVD en CDA
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:05:16 #55
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34414455
quote:

[..]

Je hebt gelijk; in alle gevallen behoort de ministerraad als één achter haar beleid te staan. Ministers die zomaar afwijkende meningen verkondigen, hollen de staatsinrichting uit
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:07:54 #56
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34414546
Overigens kunnen ministers enkel bij Koninklijk Besluit worden benoemd en ontslagen. Een voordracht voor een Koninklijk Besluit kan alleen door de ministerraad worden gedaan, en daar is een meerderheid van de stemmen binnen de ministerraad voor nodig
pi_34414655
Vorige kabinet stonden VVD en CDA in peilingen er veel beter voor dan nu. Dus laten vallen was een optie. Nu staan ze er slecht voor in de peilingen. Ze willen het niet laten vallen. Overigens wat Pechtold zegt past wel bij zijn ministerspost.

Het is idd niet netjes. Maar ik denk wel dat Pechtold deels gelijk heeft.
pi_34414672
quote:

[..]

Mee eens, Pechtold houdt zich niet aan de regels die gelden voor leden van het kabinet: spreken met één mond.
Zo zou je het kunnen zien, maar je kan het ook anders interpreteren: Pechtold laat zien dat de regels fout zijn.
pi_34414676
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:01 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ik vind dat pechtold het recht heeft om flink te schoppen, gezien hoe weinig d66 klaar heeft gekregen dankzij VVD en CDA
Dat moet de D66 fractie in de tweede kamer doen. Pechtold zit uitdrukkelijk niet als D66'er in het kabinet, hij zit als lid van het kabinet in het kabinet.

Als het kabinet(sbeleid) of de leden 'm niet bevallen moet hij zich schikken en terveden zijn met wat hij wél voor elkaar krijgt, of ontslag nemen. Dat is de rol van kabinetsleden.

Controle op de gang van zaken, afweging of beslissingen stroken met partijpolitieke programma's, verantwoording aan de kiezer, dat hoort allemaal in het parlement.

Pechtold lijkt, als minister bestuurlijke vernieuwing, geen flauw idee te hebben van de huidige bestuurlijke inrichting, of zijn eigen opvattingen over de gewenste 'nieuwstaat' alvast geldig te vinden, al is deze nergens democratisch verankerd. Lekker wel.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:12:43 #60
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34414702
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:11 schreef Geesoes het volgende:
Vorige kabinet stonden VVD en CDA in peilingen er veel beter voor dan nu. Dus laten vallen was een optie. Nu staan ze er slecht voor in de peilingen. Ze willen het niet laten vallen. Overigens wat Pechtold zegt past wel bij zijn ministerspost.

Het is idd niet netjes. Maar ik denk wel dat Pechtold deels gelijk heeft.
maar als er problemen zijn moet dat in de achterkamertjes worden opgelost. Achterkamertjespolitiek, dat was toch waar de nu regerende partijen ten tijde van Fortuyn zo vóór waren?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:13:34 #61
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34414728
Zo'n ernstige uitspraken heeft hij toch niet gedaan
pi_34414844
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:12 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

maar als er problemen zijn moet dat in de achterkamertjes worden opgelost. Achterkamertjespolitiek, dat was toch waar de nu regerende partijen ten tijde van Fortuyn zo vóór waren?
Nee, Balkenende wil juist dichter bij de burger staan. Hij doet niet aan achterkamertes politiek
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:20:40 #63
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34414940
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Zo zou je het kunnen zien, maar je kan het ook anders interpreteren: Pechtold laat zien dat de regels fout zijn.
Regels zijn niet fout, thabit. Wetten zijn soeverein van elke mate van 'goed' of 'fout'.
pi_34414970
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:11 schreef thabit het volgende:

[..]

De regels zijn de regels. Het systeem bestaat puur uit regels. Er zijn regels om de regels aan te passen. Je kan niet middenin een potje klaverjassen opeens de bridgeregels gaan hanteren.

Pechtold is lid geworden van het Nederlands kabinet. Hij heeft bepaalde bevoegdheden gekregen, en bijbehorende plichten en spelregels.

Die spelregels vormen de democratie. De democratische regels aan je laars lappen is, ongeacht je intentie, een uitholling van de democratie.
pi_34414989
quote:

[..]

Leg mij eens uit:
Tegen welke collega-Minister en/of welk Kabinetsstandpunt gaat hij in als hij constateert dat in
quote:
Den Haag in het algemeen
vieze en vunzige spelletjes plaatsvinden?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:24:23 #66
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34415048
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:52 schreef dVTB het volgende:

Iedere andere betaalde werknemer die zijn werkgever publiekelijk aan de schandpaal nagelt, wordt op staande voet ontslagen. Van een werknemer wordt verwacht dat hij bepaalde zaken intern houdt. Waarom zou dat voor een minister anders zijn?
Balkenende noch Donner noch de politiek in het algemeen is zijn werkgever. Formeel gezien is de Koningin zijn werkgever.
Neemt niet weg dat het oncollegiaal is.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:24:43 #67
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_34415061
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:01 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dus omdat D66 is jouw ogen een slecht onderhandelaar blijkt, mogen ze maar gaan schoppen? Volwassen zeg...
Say your prayers
pi_34415110
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:20 schreef Reya het volgende:

[..]

Regels zijn niet fout, thabit. Wetten zijn soeverein van elke mate van 'goed' of 'fout'.
Formeel gezien is dit juist, maar er zit een bepaalde conceptualiteit achter. En conceptueel denken is iets waar maar weinigen toe in staat zijn, zo lijkt het.
pi_34415135
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:24 schreef Sickie het volgende:

[..]

Dus omdat D66 is jouw ogen een slecht onderhandelaar blijkt, mogen ze maar gaan schoppen? Volwassen zeg...
Ik zie dit niet als schoppen. Pechtold heeft als taak bestuurlijke vernieuwing. Als hij constateert dat Den Haag quasi corrupt is, dan dient hij er wat aan te doen. Nu denk ik niet dat het zeggen in een interview in een feministisch blad een methode is, maar dat terzijde.
pi_34415139
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:22 schreef DaveM het volgende:

[..]

Leg mij eens uit:
Tegen welke collega-Minister en/of welk Kabinetsstandpunt gaat hij in als hij constateert dat in
[..]

Als hij uit de school klapt over wrijvingen tussen Balkenende / Donner en hemzelf. Met één mond spreken is niet: achter de rug van je hand fluisteren dat je eigenlijk iets heel ander vindt.
Als hij suggereert dat het kabinet middels vieze en vunzige spelletjes tot besluitvorming komt (da's strijdig met het kabinetsstandpunt, wedden ?).
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:30:07 #71
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34415206
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Als hij uit de school klapt over wrijvingen tussen Balkenende / Donner en hemzelf. Met één mond spreken is niet: achter de rug van je hand fluisteren dat je eigenlijk iets heel ander vindt.
Als hij suggereert dat het kabinet middels vieze en vunzige spelletjes tot besluitvorming komt (da's strijdig met het kabinetsstandpunt, wedden ?).
en wat als het kabinet nou werkelijk met vieze en vunzige spelletjes tot besluitvorming komt, moet dat maar in de achterkamertjes gehouden worden?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:33:45 #72
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34415310
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:22 schreef DaveM het volgende:

[..]

Leg mij eens uit:
[..]

Die quote ging over de andere ministers, zie:
quote:
Ministers gaan 'vreselijker' met elkaar om dan wie dan ook. "Achter elkaars rug om, ach, ach, ach, het is allemaal veel vuiler en vunziger dan mensen denken. Ik heb het dan niet over de Afghanistan-affaire, maar de Haagse politiek in het algemeen. Machinaties, machtsspelletjes, persoonlijke belangen, partijbelangen die meespelen bij de benoeming van personen of het nemen van besluiten."
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:34:26 #73
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_34415327
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:30 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

en wat als het kabinet nou werkelijk met vieze en vunzige spelletjes tot besluitvorming komt, moet dat maar in de achterkamertjes gehouden worden?
Nee dat moet aan de orde worden gebracht in 1 of ander prutblaadje. En degene die het zogenaamd constateert blijft lekker zitten waar ie zit ook al is ie er van overtuigd dat het 1 corrupte bende is waar hij deel van uitmaakt.
Say your prayers
  dinsdag 24 januari 2006 @ 15:35:36 #74
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34415355
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:30 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dat mag Balkenende gaan uitleggen.
quote:
Kamer wil opheldering van Balkenende over Pechtold

DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil weten wat premier Balkenende vindt van de uitlatingen van D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) in het jongste nummer van maandblad Opzij. Op verzoek van LPF-fractieleider Van As besloot de Kamer dinsdag de premier hierover een brief te vragen.

Pechtold geeft in Opzij stevig af op de gang van zaken in politiek Den Haag. Volgens hem worden daar ,,vieze en vunzige spelletjes gespeeld''. Balkenende moet in zijn brief aangeven of hij zich in dat beeld herkent of dat hij vindt dat Pechtold met zijn opmerkingen het aanzien van de politiek heeft geschaad.

Bron: ANP
Ik heb alleen niet het gevoel dat Balkenende Pechtold gelijk gaat geven.
pi_34415366
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:13 schreef DionysuZ het volgende:
Zo'n ernstige uitspraken heeft hij toch niet gedaan
Nee, maar door de stemmingmakerij in de media van Frans Weisglas, Hans Hillen, Hans van Baalen en Frits Wester doen z'n daadwerkelijke uitspraken er niet meer toe.

Het gaat nu slechts om de beeldvorming dat Pechtold het nest van de Regering/Ministerraad bevuild zou hebben ipv zoals het is: uitspraken over de politiek in het algemeen en de onderlinge verstandhouding van Ministers.

Helaas is hij nu een soort kop van Jut geworden voor iedereen die nog een appeltje te schillen heeft met D66. Drie keer raden waarom Hans van Baalen (Defensie-woordvoerder) het nodig vond om zich er ineens mee te bemoeien.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')