Istrie... ben ik afgelopen jaar 5 maanden geweest
De plaatsen
---------------
Umag: Niet zo groot, wel gezellig, heeft een boulevard en wordt in de zomer een groot tennistournooi gehouden met wereldsterren. Weinig uitgaansgelegenheden. Je zou naar Planet kunnen gaan of die tent er tegenover.
Novigrad: Erg klein, wel gezellig, maar alleen al er iets speciaals wordt gehouden. Vertrekt ook een veerboot naar Lanterna indien je daar mocht verblijven.
Porec: Toeristisch centrum van Istrie waar zomers wel redelijk wat te doen is. Een paar leuke discotheken wel.
Rovinj: mooie stad om te bezoeken, maar verder ken ik het niet echt goed.
Pula: grotere stad in Istrie waar veel concerten worden gehouden en redelijk wat uitgaansmogelijkheden.
Excursiemogelijkheden:
----------------------------
Venetie met de boot: Er zijn meerdere boten die naar venetie gaan die door prijsafspraken ongeveer even duur zijn. Veel mensen verkopen kaartjes ervoor en de vroegen dit seizoen er circa 450 kuna voor, maar eigenlijk zijn de tickets 350 kuna en willen ze gewoon 100 kuna winst op maken. En ze mogen het vaak niet verlagen vanwege de afspraken. Dus ff goed navragen en het kan goedkoper. Ik heb ze namelijk ook ff verkocht.
Fishpicknick: Dagje op boot en zwemmen inclusief lunch. Redelijk prijzig voor de kwaliteit van het eten en het reisje.
Brijuni eilanden: 140 kuna (20 euro) voor een trip op dat eiland is het geld gewoon niet waard!
Plitvice meren: Moet je zien! Lang rijden, maar de moeite waard. Ga niet met de Bus, die zetten je af en je ziet amper iets! Hotelovernachtig of campingovernachting mogelijk, maar niet echt goedkoop. Overnachten op parkeerplaats ook mogelijk. Ik geloof iets van 80 kuna entree.
Baredine grotten: Bekende grotten in Istrie, maar stelt weinig voor. Als je mazzel hebt, zie je een witte salamander, meer niet. Is de prijs niet waard, ga dan naar de grotten in slovenie.
Winkels, supermarkten en prijzen:
------------------------------
Konzum is de grootste supermarktketen in de omgeving (kroatie) en is te vergelijken met Albert Heijn qua prijzen. Als je er naar toe gaat ga dan naar een grote, bv. die in Porec (maxi).
Plodine: Beste supermarkt in omgeving van Umag. Goedkoper en meer aanbod dan bijv. de Konzum.
Getro en nog een paar van die megasupermarkten in Pula zijn natuurlijk ook goede plekken om de bezoeken aangezien ze een ruime aanbod hebben en goedkoper zijn dan Konzum.
Indien je vlak bij de sloveense grens zit, raad ik je aan om in slovenie bij de Interspar (nr 1) of een merkator te gaan, die goedkoper zijn.
Prijzen van elektronische goederen zijn prijzig, en duurder dat nederland. Ga dan naar bosnie als je goedkope spullen wilt.
Prijzen van uitgaan is hoog, maar van uit eten gaan is stuk goedkoper dan nederland. In de kleine plaatsjes vaak nog goedkoper.
Voorbeelden prijzen:
Pizza: 20 - 35 kuna
Cewapcici: 25-40 kuna
Mixed Meat: 50 - 65 kuna
halve liter pils: 15 kuna
ijsje (per bolletje ): 3-4 kuna
Accommodatie
------------------
In Istrie zijn vele hotels en campings in handen van de grote organisaties, zoals Sol Melia en Riviera Holding.
Een paar goede campings zijn:
Camping Park Umag: Megacamping tussen Umag en Novigrad, 1800 plaasten, totaal gerenoveerd in 2005 met nieuw zwembadcomplex, animatie, adrelina park, schone kustlijn (ecologische prijs van het jaar)...
Camping Lanternacamp: Megacamping tussen novigrad en porec met in de zomer tegen de 20000 mensen. Gezellig, veel te doen; er is alles.
Camping Bijela uvala: Megacamping net als park umag, maar met disco in de buurt, Porec. veel te doen.
Camping Bivillage: camping in Fazana met uitzicht op brijuni eilanden. 5km van pula. sinds dit jaar heeft de camping een discotheek. grote camping met drie zwembaden verspreid over de camping.
Hotels en appartementen heb ik geen ervaring mee.
Overig
--------
Het mooie is natuurlijk de zee die soms wel 28gr celcius is