Feit is dat de VS in het gebied waar wij heen gaan hard heeft huisgehouden. Dus in ons gebeied hebben ze niet ''zulk verschrikelijk goed'' werk geleverd en daar is niks Nederlandse negativisme aan.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:55 schreef rosmalen het volgende:
ik begrijp niet wat iedereen ligt te zeuren over Amerika, dat heeft toch niets te maken met het feit of wij wel of niet moeten gaan , ik zag gisteravond een stukje op de tv , en wat ik kan beoordelen hebben ze daar toch verschrikkelijk goed werk verricht, zonder hun inzet was de Taliban daar nog niet verdreven,, maar het zal wel weer de typisch Nederlands negativisme zijn ,,,blijf bij de feiten zou ik zeggen
Wat had de oppositie kunnen doen. Veel informatie krijgen ze pas als er door het kabinet een besluit is genomen. Hoe kunnen ze slapen, ze kunnen het niet eens verhelpen als de regeringspartijen allemaal voor zijn.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:39 schreef J.Bos het volgende:
[..]
Dat is onjuist: de oppositie heeft zitten slapen als ze tegen deze missie is. De 'inside-information' was al maanden bekend in de tweede kamer. Waarom horen we dan niets?
Net als destijds met de topsalarissen van de energie-reuzen; voor de goedkeuring van deze salarissen heeft de overheid moeten tekenen. Eerst geen probleem, later blijkt het een goeie publiciteitstunt te zijn.
Ik heb het antwoord zelf gevonden. De VVD is gedraaid. Brief is niet anders dan een voornemen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:26 schreef multatuli het volgende:
Hm, we zijn van topic gewisseld zie ik. Dacht dat deze over de 'gaan we' afweging ging en die andere over dat binnenlands gekonkel, mais bien.
Het kabinet stuurt dus weer een brief en is nog steeds slechts voornemens, maar de VVD is gedraaid en wil daar nu wel over debatteren OF het kabinet heeft een besluit genomen en de D66 ministers zijn kennelijk gedraaid.
Heb de persconferentie gemist en nu.nl is niet zo sterk in details. Weet iemand welke van de twee opties het is?
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
op zich zou het wel eens goed zijn als er wat meer militairen zouden sneuvelen, dan zouden we wat meer gewend raken aan het sneuvelgevoel en niet meer zo moeilijk doen om militairen uit te sturen.. (met bij voorbaat excuses voor iedereen die er aanstoot aan neemt)
enkele tientallen ...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
gewoon erheen gaan ongeachte de situatie daar. Zo erg is het niet als er eens enkele tientallen doden vallen bovendien, sneuvelen hoort bij het militaire vak. Het gaat erom dat het hogere doel wordt gediend. Dat schoonvegen kan zeker wel tegelijk met het opbouwemn, omdat je bij het opbouwen de bevolking achter je krijgt die dan vanzelf van de taliban zullen afkeren.
Het enige echt gevaarlijke is de papaverplantages, waar we niet aan moeten komen. Als wij papaverplantages gaan platbranden (bijv in opdracht van Amerikanen) jaag je de bevolking tegen je in het harnas.
Jij bent echt achterlijk.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
op zich zou het wel eens goed zijn als er wat meer militairen zouden sneuvelen, dan zouden we wat meer gewend raken aan het sneuvelgevoel en niet meer zo moeilijk doen om militairen uit te sturen.. (met bij voorbaat excuses voor iedereen die er aanstoot aan neemt)
quote:D66 dreigt weer met een kabinetscrisis als de missie naar Afghanistan doorgaat.
Dittrich: "Ik kan me niet goed indenken dat zo'n missie doorgaat zonder dat D66 het ermee eens is", aldus fractie-voorzitter Dittrich in RTL Nieuws. Dittrich kwam met zijn uitlatingen aan het eind van een dag waarin de ruziënde partijen het eindelijk eens leken te zijn.
Bron: www.rtlnieuws.nl & http://www.rtl.nl/videotext/rtl4/pag106/01 .
De eerste reden is dat de huidige missie een NAVO missie is, en Nederland een NAVO lid is. Er zijn in de afgelopen 5 jaar drie NAVO landen aangevallen door Al-Queda georganiseerde aanvallen, en de eerste regel van de NAVO is "een aanval op een van ons is een aanval op ons allen".quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:45 schreef pberends het volgende:
What the hell, we zouden de Amerikanen helemaal niet moeten steunen in "de strijd tegen het terrorisme".
Ah, gelukkig. De catch zie ik ook nog niet.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:57 schreef sp3c het volgende:
maar goed, ik snap er de ballen van.
nu heeft Balkenende dus besloten naar Afghanistan te gaan en is iedereen blij en heeft zin om erover in debat te gaan ... waarom in vredesnaam?
Het besluit is genomen, dan is dat debat dus helemaal niet meer nodig lijkt me.
nu zou ik als PvdA gewoon tegenstemmen want Balkenende gaat toch wel en alstie nu alsnog terugkrabbelt dan staat hij over de hele wereld voor lul
what's the catch?
Een essentieel verschil alleen is dat Afghanistan Amerika nooit heeft aangevallen... het beroep van bush toendertijd op die regel is dus ongegrond.quote:en de eerste regel van de NAVO is "een aanval op een van ons is een aanval op ons allen".
Afganistan heeft niks te maken met het artikel van de NAVO waar jij op doelt. Wel dat we lid zijn van de NAVO, maar dat artikel van een aanval op ons is een aanval op ons allen is alleen toepasbaar bij offensieve acties. Dit is een vredesmissie, de oorlog is afgelopen officieel, anders zouden we officieel tegen de afghaanse regering nu zijn.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:40 schreef maartena het volgende:
[..]
De eerste reden is dat de huidige missie een NAVO missie is, en Nederland een NAVO lid is. Er zijn in de afgelopen 5 jaar drie NAVO landen aangevallen door Al-Queda georganiseerde aanvallen, en de eerste regel van de NAVO is "een aanval op een van ons is een aanval op ons allen".
Er staat echter niet vast dat de aanval van een land moet zijn. Bovendien ondersteunde het regime van Afghanistan de Al Queda met geld, wapens en training. Overigens waren ook Duitsland, Engeland, Frankrijk en andere lidstaten het EENS met deze regel, en Duitsland, Engeland en zelfs Frankrijk stuurden ook meteen troepen naar Afghanistan.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:44 schreef HAL9000S het volgende:
Een essentieel verschil alleen is dat Afghanistan Amerika nooit heeft aangevallen... het beroep van bush toendertijd op die regel is dus ongegrond.
Waar staat dat de NAVO geen vredesmissies mag uitvoeren na een offensief? Het is trouwens nog steeds zo dat Al Qeada nog steeds wordt aangevallen, en ook Nederland heeft daar in het verleden mee geholpen door ondersteunende bombardementen uit te voeren.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:08 schreef One_of_the_few het volgende:
Afganistan heeft niks te maken met het artikel van de NAVO waar jij op doelt. Wel dat we lid zijn van de NAVO, maar dat artikel van een aanval op ons is een aanval op ons allen is alleen toepasbaar bij offensieve acties. Dit is een vredesmissie, de oorlog is afgelopen officieel, anders zouden we officieel tegen de afghaanse regering nu zijn.
Maar het heeft er weldegelijk mee te maken.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Afghanstan is een heel andere situatie dan Bush z'n foute oorlog in Irak, en dat schijnen mensen te vergeten.
Sluit me hierbij aan, vandaar dat ik zei kijk eens naar de amerikanen daar vallen heel wat meer doden. En vaak zeggen militairen als ik wil sterven wel graag op het slagveld en niet door een dom ongeluk op een oefenveldje in nederlandquote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
jij schijnt te vergeten te zijn wat het verschi is tussen deze missie, en het artikel van je over een aanval op 1 van ons is een aanval op ons allen. Dat is iets heel anders dan dat de NAVO een vredesmissie stuurt.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Waar staat dat de NAVO geen vredesmissies mag uitvoeren na een offensief? Het is trouwens nog steeds zo dat Al Qeada nog steeds wordt aangevallen, en ook Nederland heeft daar in het verleden mee geholpen door ondersteunende bombardementen uit te voeren.
Verder is het zo dat toen er in 2002 troepen werden gestuurd dat dit onder NAVO verband gebeurde. Ook Duitse, Franse en Deense troepen bijvoorbeeld, landen die fel tegen de oorlog in Irak waren.
Waar het in principe allemaal op neerkomt is:
1) Het is een NAVO missie.
2) Nederland is lid van de NAVO en is gevraagd troepen te leveren.
Afghanstan is een heel andere situatie dan Bush z'n foute oorlog in Irak, en dat schijnen mensen te vergeten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |