abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 januari 2006 @ 23:38:51 #51
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_33851582
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:32 schreef Knarf het volgende:

[..]

Wetenschappelijk wil zeggen dat meerdere bronnen het geverifieerd hebben, of dat meerdere bronnen het zouden kunnen verifieren en tot dezelfde conclusie komen. Dit is 1 enkele waarneming en dat is nooit wetenschappelijk.
Okee, dan is het niet wetenschappelijk volgens datgene wat de wetenschap als wetenschappelijk definieert. Maar dat maakt de waarneming niet minder waar. Is wetenschap uiteindelijk niet datgene wat een aantal mensen die zaken bestudeerd hebben met elkaar hebben waargenomen en afgesproken? Omdat er toevallig geen andere waarnemer was, was de uitkomst van de waarneming per definitie niet waar?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_33851642
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:35 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Die beste meneer had dit uitdrukkelijk vastgesteld (meten). Omdat hij ze daar normaal altijd legt. Nu lagen ze er zeker niet. Als je je eigen waarneming niet kan vertrouwen, kan je de wetenschap niet vertrouwen (hoe weet je bijvoorbeeld of wat je door een microscoop ziet wel echt is, of dat je waarneming je parten speelt?).

Bovendien is de ervaring die deze meneer heeft gehad (die voorheen nooit ervaringen heeft gehad) wel erg toevallig samen met het terugvinden van zijn sleutels, vind je niet?
Wat jij beweerd is heel wat anders. Als je dingen door een microscoop ziet dat andere mensen totaal niet kunnen waarnemen, kan je er ook vanuit gaan dat je iets fout hebt gedaan.
Hoe vaak komt het niet voor dat je iets kwijt bent en dat t dan toch ineens op een hele opvallende plek ligt? Dat komt regelmatig voor, en is ook zeker wetenschappelijk verklaarbaar..
pi_33851685
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:35 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Die beste meneer had dit uitdrukkelijk vastgesteld (meten). Omdat hij ze daar normaal altijd legt. Nu lagen ze er zeker niet. Als je je eigen waarneming niet kan vertrouwen, kan je de wetenschap niet vertrouwen (hoe weet je bijvoorbeeld of wat je door een microscoop ziet wel echt is, of dat je waarneming je parten speelt?).
Wetenschappelijk onderzoek is reproduceerbaar. D.w.z. wanneer een andere wetenschapper de proef nogmaals herhaald dan mag men dezelfde uitslag verwachten. Wanneer dit niet het geval is dan kan je de uitslagen van de oorspronkelijke proef in twijfel trekken.
quote:

Bovendien is de ervaring die deze meneer heeft gehad (die voorheen nooit ervaringen heeft gehad) wel erg toevallig samen met het terugvinden van zijn sleutels, vind je niet?
Toeval is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een heel normaal verschijnsel.
nuff said.
  zondag 8 januari 2006 @ 23:42:47 #54
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_33851741
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:09 schreef AMS_FUE_Reggaeton het volgende:
dat hele paranormale is beperkt dit kan niet dat kan niet beetej zweverige thoerien waar je open voor moet staan wat een onzin

houd je van je ouders?

dat is idd moeilijk te verklaren bijvoorbeeld liefde:
toch hoef je niemand uit te leggen wat vlinders in je buik zijn omdat het bestaat
Dat is een mooie. Je zegt dat je niemand hoeft uit te leggen dat liefde bestaat, omdat je het voelt. Waarom moet ik dan uitleggen wat ik voel, wat ik ervaar?

En waarom staat het paranormale dan wel op losse schroeven, en liefde niet? Omdat niet iedereen ooit een paranormale ervaring heeft gehad? Kom nou toch. Dat is toch precies zeggen "ik heb het nooit gevoeld/meegemaakt, dus het bestaat niet?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_33851774
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:42 schreef 0 het volgende:

Wanneer is iets onverklaarbaar?
En wanneer iets tot 'onverklaarbaar' wordt uitgeroepen, ben je dan alsnog bereid om een verklaring te accepteren? Of is het 'onverklaarbare' een dogmatisch begrip?
Ik haak (wrs allleen) even hier op in (mooi/leuk stuk/openingspost om te lezen).
Krijg zo het vermoeden dat deze conclusie veelal wordt gemaakt. Mensen die iets onverklaarbaars hebben meegemaakt, zullen wrs wel niet naar een verklaring zoeken. Toch, of niet? En dus zulllen ze wel zweverig zijn, toch of niet?

Echter, en dat vind ik dus zo'n stomme (of domme) ja sorry, fout die dus wordt gemaakt met dit soort conclusies. Waar komt het wordt onverklaarbaar vandaan? Juist!

Wat ik denk, dat mensen die alleen verklaarbare dingen hebben meegemaakt of (kan ook) geen onverklaarbare dingen hebben meegemaakt (dus), niet beseffen dat ze zelf dat doen waar ze zelf conclusies uit trekken of van maken, namelijk vaststaand ervan uitgaan dat onverklaarbare dingen wel verklaarbaar zullen zijn.

En dat is lachwekkend, en bovenal erg naïef
Naïever dan te weten dat onverklaarbaar gewoon onverklaarbaar is of kan zijn (of voorlopig kan blijven of soms). Want het woord onverklaarbaar wordt niet voor niets gebruikt, na.. Dus waar praten we nu over?

of ik te volgen ben, weet ik niet, maar ik snap wat ik zelf bedoel, dat scheelt
pi_33851781
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:38 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Okee, dan is het niet wetenschappelijk volgens datgene wat de wetenschap als wetenschappelijk definieert. Maar dat maakt de waarneming niet minder waar. Is wetenschap uiteindelijk niet datgene wat een aantal mensen die zaken bestudeerd hebben met elkaar hebben waargenomen en afgesproken? Omdat er toevallig geen andere waarnemer was, was de uitkomst van de waarneming per definitie niet waar?
De wetenschap is nauwkeurig en secuur. En dat is een goede zaak.
Die waarneming is niet per definitie onwaar, maar wel onbetrouwbaar.
nuff said.
  zondag 8 januari 2006 @ 23:44:30 #57
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33851818
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:38 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Je vergeet 1 ding. Het moet zo gedefinieert worden, dat inprincipe iedereen de proef over kan doen en dan tot hetzelfde resultaat komt.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
  zondag 8 januari 2006 @ 23:46:28 #58
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_33851918
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:40 schreef Jeweet het volgende:

[..]

Wat jij beweerd is heel wat anders. Als je dingen door een microscoop ziet dat andere mensen totaal niet kunnen waarnemen, kan je er ook vanuit gaan dat je iets fout hebt gedaan.
Hoe vaak komt het niet voor dat je iets kwijt bent en dat t dan toch ineens op een hele opvallende plek ligt? Dat komt regelmatig voor, en is ook zeker wetenschappelijk verklaarbaar..
En de "toevallig" gelijktijdig optredende ervaring?
  zondag 8 januari 2006 @ 23:47:48 #59
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33851977
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:43 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ik haak (wrs allleen) even hier op in (mooi/leuk stuk/openingspost om te lezen).
Krijg zo het vermoeden dat deze conclusie veelal wordt gemaakt. Mensen die iets onverklaarbaars hebben meegemaakt, zullen wrs wel niet naar een verklaring zoeken. Toch, of niet? En dus zulllen ze wel zweverig zijn, toch of niet?

Echter, en dat vind ik dus zo'n stomme (of domme) ja sorry, fout die dus wordt gemaakt met dit soort conclusies. Waar komt het wordt onverklaarbaar vandaan? Juist!

Wat ik denk, dat mensen die alleen verklaarbare dingen hebben meegemaakt of (kan ook) geen onverklaarbare dingen hebben meegemaakt (dus), niet beseffen dat ze zelf dat doen waar ze zelf conclusies uit trekken of van maken, namelijk vaststaand ervan uitgaan dat onverklaarbare dingen wel verklaarbaar zullen zijn.

Naïever dan te weten dat onverklaarbaar gewoon onverklaarbaar is of kan zijn (of voorlopig kan blijven of soms). Want het woord onverklaarbaar wordt niet voor niets gebruikt, na.. Dus waar praten we nu over?

Hoe langer de mens bestaat, hoe minder dingen onverklaarbaar zijn. Dit zegt niet dat alles ooit verklaarbaar wordt.
pi_33852217
Ben trouwens ook van mening (ja, erg onaardig) dat mensen of sceptici omgaande het onderwerp onverklaarbare vs verklaarbare altijd aan het kortste end zullen trekken (of botter gezegd kunnen lulllen als brugman of desnoods op hun hoofd kunnen gaan staan). Ze zullen nooit gelijk kunnen krijgen. Waarom niet?

Omdat de wetenschap gewoonweg nog niet zo ver is.
Dus dan kan iemand op zijn hoofd gaan staan en roepen 'nee, dat kan niet, het is verklaarbaar'.
Yeah right, poep, want de wetenschap kan het niet bewijzen (nog), dus je mening (ja, sorry) is geen waarheid. Het is * tromgeroffel, komt ie weer 'onverklaarbaar'.

dus lachen de sceptici niet als eerst, maar als ... juist.
Of ze moeten de onverklaarbare dingen maar beter onderzoeken.
pi_33852268
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:47 schreef Knarf het volgende:

Hoe langer de mens bestaat, hoe minder dingen onverklaarbaar zijn. Dit zegt niet dat alles ooit verklaarbaar wordt.
Mooi hé

En dat zegt idd niet dat alles onverklaarbaar zal blijven, maar nu wel
  zondag 8 januari 2006 @ 23:55:08 #62
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_33852302
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:43 schreef 0 het volgende:

[..]

De wetenschap is nauwkeurig en secuur. En dat is een goede zaak.
Die waarneming is niet per definitie onwaar, maar wel onbetrouwbaar.
In mijn verhaal was de meting van het aanwezig zijn van de sleutels in eerste instantie ook onwaar (0). Naderhand, gecombineerd met de onverklaarbare factor, was de meting waar (1). Onbetrouwbaarheid van de meting alleen omdat er geen andere persoon bij was die de metingen heeft kunnen verifieren, vind ik een beetje flauw. Die man was niet blind, en de factor van onbetrouwbaarheid kunnen we derhalve uitsluiten.

Helaas zijn onverklaarbare zaken (en ik zeg het jullie nogmaals, ook de mooie, schitterende spirituele ervaringen) niet reproduceerbaar. Juist omdat er een onverklaarbare factor in zit.

De kwestie is denk ik niet of paranormale zaken bestaan, maar dat we bepaalde zaken niet kunnen verklaren? En dat daarvan helaas wordt gesteld dat "het niet bestaat"?
pi_33852330
En trouwens, hoe meer onverklaarbare dingen, hoe meer vraagtekens er toch kunnen worden gezet, of niet?

pi_33852398
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:43 schreef sweetgirly het volgende:

[..]
[quote]
Ik kan je prima volgen.
quote:
Nee, het gevaar is alleen dat mensen te snel iets als 'onverklaarbaar' betitelen en daar dan dogmatisch in gaan geloven. Terwijl het misschien voor jezelf onverklaarbaar is wil niet zeggen dat het in het algemeen onverklaarbaar is. Zo is de bliksem geen onverklaarbaar verschijnsel, terwijl men vroeger misschien dacht van wel.
quote:
Ik denk dat 'onverklaarbaar' de status quo is. In die zin dat het 'met de huidige kennis niet verklaarbaar is'.
quote:
Er zijn genoeg dingen die ik niet kan verklaren, maar dan ga ik er niet meteen vanuit dat het nu en voor altijd 'onverklaarbaar' is.
quote:
We praten over een definitiekwestie.
nuff said.
pi_33852563
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:47 schreef Knarf het volgende:

[..]

En zouden daarmee ook paranormale dingen verklaard kunnen worden, zodra de wetenschap in staat is om het te meten?

Dus het gaat er niet om of het bestaat, het gaat erom of de wetenschap het kan meten. Nu of in de toekomst. En lets face it, de wetenschap kan niet alles verklaren. Ook het onverklaarbare niet. Maar moeten we dan maar van alles dat (nog) niet verklaard is zeggen dat het niet bestaat? Beetje kort door de bocht, want steeds meer wordt door de wetenschap verklaard en daarmee waar. Waarom kunnen de zaken die nu als paranormaal worden gezien dan niet ook in de toekomst verklaard en daarmee waar worden? Wetenschap is in dat geval alleen een bevestiging van datgene wat eerst onverklaarbaar was.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:02:17 #66
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33852611
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:53 schreef sweetgirly het volgende:
Ben trouwens ook van mening (ja, erg onaardig) dat mensen of sceptici omgaande het onderwerp onverklaarbare vs verklaarbare altijd aan het kortste end zullen trekken (of botter gezegd kunnen lulllen als brugman of desnoods op hun hoofd kunnen gaan staan). Ze zullen nooit gelijk kunnen krijgen. Waarom niet?

Omdat de wetenschap gewoonweg nog niet zo ver is.
Dus dan kan iemand op zijn hoofd gaan staan en roepen 'nee, dat kan niet, het is verklaarbaar'.
Yeah right, poep, want de wetenschap kan het niet bewijzen (nog), dus je mening (ja, sorry) is geen waarheid. Het is * tromgeroffel, komt ie weer 'onverklaarbaar'.

dus lachen de sceptici niet als eerst, maar als ... juist.
Of ze moeten de onverklaarbare dingen maar beter onderzoeken.
De mens zal nooit verder komen als iedereen denkt zoals jij. Er zijn op dit moment nog genoeg dingen die onverklaarbaar zijn. Dus wat doe je dan? Ga je denken, ohh het is iets paranormaals. Leuk, wat mooi, wat raar. Of ga je het onderzoeken?
Nu heeft dat onderzoeken al naar heel wat meer effect geleid, dan het maar als paranormaal te verklaren.
Dus ik denk dat de paranormalen aan het korste eind gaan trekken. Ik denk zelfs dat als de mens alles als paranormaal verklaart, dat we dan nu nog niet eens berevellen hadden gehad.
pi_33852622
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:55 schreef sweetgirly het volgende:
En trouwens, hoe meer onverklaarbare dingen, hoe meer vraagtekens er toch kunnen worden gezet, of niet?

Hetgeen onze spirituele groei en zoektocht stimuleert, lieve schat!
  maandag 9 januari 2006 @ 00:03:07 #68
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33852646
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:55 schreef sweetgirly het volgende:

En wat doe je dan met die vraagtekens. ga je het onderzoeken, of ben je daar wel tevreden mee?
pi_33852815
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:02 schreef Knarf het volgende:
Dus ik denk dat de paranormalen aan het korste eind gaan trekken. Ik denk zelfs dat als de mens alles als paranormaal verklaart, dat we dan nu nog niet eens berevellen hadden gehad.
Paranormaal wordt dan normaal. En daarmee volgens de wetenschap waar. Ik zie dat niet als aan het kortste eind trekken, maar als een bevestiging van datgene van datgene wat ik al wist.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:07:33 #70
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33852821
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:01 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

En zouden daarmee ook paranormale dingen verklaard kunnen worden, zodra de wetenschap in staat is om het te meten?

Dus het gaat er niet om of het bestaat, het gaat erom of de wetenschap het kan meten. Nu of in de toekomst. En lets face it, de wetenschap kan niet alles verklaren. Ook het onverklaarbare niet. Maar moeten we dan maar van alles dat (nog) niet verklaard is zeggen dat het niet bestaat? Beetje kort door de bocht, want steeds meer wordt door de wetenschap verklaard en daarmee waar. Waarom kunnen de zaken die nu als paranormaal worden gezien dan niet ook in de toekomst verklaard en daarmee waar worden? Wetenschap is in dat geval alleen een bevestiging van datgene wat eerst onverklaarbaar was.
Als iets onverklaarbaar is, kan het weldegelijk bestaan, maar om het dan maar gelijk als paranormaal te beschrijven vind ik onzin.
Bliksemflitsen of radioactiviteit is ook heellang onverklaarbaar geweest en daardoor als paranormaal versleten. Maar is dat het dan vroeger wel paranormaal geweest en nu niet meer?
pi_33852879
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:03 schreef Knarf het volgende:

[..]

En wat doe je dan met die vraagtekens. ga je het onderzoeken, of ben je daar wel tevreden mee?
Jij onderzoekt het wetenschappelijk, wij hebben een andere zoektocht. Alleen de methode verschilt. Ik denk dat we elkaar uiteindelijk wel in het midden zullen vinden.
pi_33852880
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:57 schreef 0 het volgende:

Ik kan je prima volgen.
Mooi. Nee echt
quote:
Nee, het gevaar is alleen dat mensen te snel iets als 'onverklaarbaar' betitelen en daar dan dogmatisch in gaan geloven. Terwijl het misschien voor jezelf onverklaarbaar is wil niet zeggen dat het in het algemeen onverklaarbaar is. Zo is de bliksem geen onverklaarbaar verschijnsel, terwijl men vroeger misschien dacht van wel.
Ach, zolang dat nog wel meevalt, en men helder onderscheid weet te maken tussen een boom en een bos, zal dat wel meevallen, niet?

Onverklaarbaar = (nogmaals) onverklaarbaar.
Ook in of juist in het algemeen, want het is (nogmaals) niet of niet 100% verklaarbaar.
Als je een som maakt, en je zet ipv 1 een 3 neer, wordt dat ook fout gerekend.
quote:
Ik denk dat 'onverklaarbaar' de status quo is. In die zin dat het 'met de huidige kennis niet verklaarbaar is'.
Ik denk dat onverklaarbaar, onverklaarbaar blijft en is, zolang het niet (100%) verklaarbaar is.
quote:
Er zijn genoeg dingen die ik niet kan verklaren, maar dan ga ik er niet meteen vanuit dat het nu en voor altijd 'onverklaarbaar' is.
Een ufo zou ik iig niet als superman bestempelen als het geen superman is.
Mocht het wel zou zijn, dan wel. Stel je ziet een * insert iets wat jij nou echt 'onverklaarbaar vindt', dan kan je wel zeggen, nee, het is dit of dat.. Maar neem je jezelf dan niet in de zeik?
quote:
We praten over een definitiekwestie.
Yep, verschil van perceptie wellicht, ietwat maar.
pi_33852941
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:07 schreef Knarf het volgende:

[..]

Als iets onverklaarbaar is, kan het weldegelijk bestaan, maar om het dan maar gelijk als paranormaal te beschrijven vind ik onzin.
Bliksemflitsen of radioactiviteit is ook heellang onverklaarbaar geweest en daardoor als paranormaal versleten. Maar is dat het dan vroeger wel paranormaal geweest en nu niet meer?
Okee, maar ook hier gaat het om een kwestie van definitie. Als over over 100 jaar iets paranormaals wordt verklaard, dan krijgt het alleen een ander label.
pi_33852948
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:55 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

In mijn verhaal was de meting van het aanwezig zijn van de sleutels in eerste instantie ook onwaar (0). Naderhand, gecombineerd met de onverklaarbare factor, was de meting waar (1). Onbetrouwbaarheid van de meting alleen omdat er geen andere persoon bij was die de metingen heeft kunnen verifieren, vind ik een beetje flauw. Die man was niet blind, en de factor van onbetrouwbaarheid kunnen we derhalve uitsluiten.
Als ik zeg dat ik gele olifanten zie zweven en ik ben niet blind, dan is mijn 'waarneming' betrouwbaar? Dacht het toch niet.
quote:
Helaas zijn onverklaarbare zaken (en ik zeg het jullie nogmaals, ook de mooie, schitterende spirituele ervaringen) niet reproduceerbaar. Juist omdat er een onverklaarbare factor in zit.
De kwestie is denk ik niet of paranormale zaken bestaan, maar dat we bepaalde zaken niet kunnen verklaren? En dat daarvan helaas wordt gesteld dat "het niet bestaat"?
Het is mij sowieso niet geheel duidelijk wat er zoal onder paranormaal wordt verstaan. Alles dat toevallig of uitzonderlijk is?
nuff said.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:11:06 #75
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33852957
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:09 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Jij onderzoekt het wetenschappelijk, wij hebben een andere zoektocht. Alleen de methode verschilt. Ik denk dat we elkaar uiteindelijk wel in het midden zullen vinden.
Dus even terugkomend op bliksem. Waar komen we dan uit?
pi_33853070
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:02 schreef Knarf het volgende:

De mens zal nooit verder komen als iedereen denkt zoals jij. Er zijn op dit moment nog genoeg dingen die onverklaarbaar zijn. Dus wat doe je dan? Ga je denken, ohh het is iets paranormaals. Leuk, wat mooi, wat raar. Of ga je het onderzoeken?
Nu heeft dat onderzoeken al naar heel wat meer effect geleid, dan het maar als paranormaal te verklaren.
Ah kijk, en daar verschilt onze perceptie in.
De mens zal nl, denk ik, nooit verder komen, als mensen denken dat onverklaarbare dingen onder de noemer verklaarbaar valt. En het daarmee dus al een halt mee oproepen.

'Onverklaarbaar'. 'Nee, joh, verklaarbaar, echt waar' en halt en daarmee brengen ze het tot stilstand.

Wat denk jij? De mensen die dachten dat de wereld plat was, legden zich daar bij neer en gingen slapen en/of verder snurken. De mensen die zo hun twijfels (erover) hadden, gingen op onderzoek uit en zie daar, de wereld bleek niet plat te zijn.

Nu jij weer
  maandag 9 januari 2006 @ 00:14:48 #77
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33853088
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:10 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Okee, maar ook hier gaat het om een kwestie van definitie. Als over over 100 jaar iets paranormaals wordt verklaard, dan krijgt het alleen een ander label.
Oke, dit is wel een goeie .
Maar wat dan als het verklaard wordt, door iets totaal anders dan het 'vroeger' door de paranormale mensen omschreven werd?
(Zie weer bliksem)
pi_33853089
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:10 schreef 0 het volgende:
Als ik zeg dat ik gele olifanten zie zweven en ik ben niet blind, dan is mijn 'waarneming' betrouwbaar? Dacht het toch niet.
Nu is het zien van sleutels en het zien van gele zwevende olifanten wel een heel groot verschil!
quote:
Het is mij sowieso niet geheel duidelijk wat er zoal onder paranormaal wordt verstaan. Alles dat toevallig of uitzonderlijk is?
Een kwestie van definitie.
pi_33853200
Maar dat alles wil nog niet zeggen dat als iemand iets paranormaals ervaart (datgene wat wij nu als paranormaal omschrijven), het niet waar is. Althans voor die persoon (en ik denk dat dat een belangrijke factor is!).

Ik vind dit een prima discussie, maar ik ga nu slapen. laten we dit een andere keer voortzetten. Ik dank u voor de aandacht
  maandag 9 januari 2006 @ 00:18:47 #80
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33853216
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:14 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

De mens zal nl, denk ik, nooit verder komen, als mensen denken dat onverklaarbare dingen onder de noemer verklaarbaar valt. En het daarmee dus al een halt mee oproepen.

'Onverklaarbaar'. 'Nee, joh, verklaarbaar, echt waar' en halt en daarmee brengen ze het tot stilstand.
Nee, deze mensen brengen het juist niet tot een halt. Want ze gaan het uitzoeken. Paranormalen brengen het juist tot een halt, omdat ze zeggen dat het paranormaal is.
quote:
Wat denk jij? De mensen die dachten dat de wereld plat was, legden zich daar bij neer en gingen slapen en/of verder snurken. De mensen die zo hun twijfels (erover) hadden, gingen op onderzoek uit en zie daar, de wereld bleek niet plat te zijn.

Nu jij weer
Oh, deze is makkelijk. De mens heeft eigenlijk nooit gedacht dat de aarde plat was (zeker de mensen die er mee te maken hadden niet (zeelieden, klokkenmakers, enz)). Dit is een verzinsel uit de 18-19e eeuw. Want in de middeleeuwen waren de mensen 'dommer' dan toen en dit was het bewijs.
pi_33853253
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:14 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Nu is het zien van sleutels en het zien van gele zwevende olifanten wel een heel groot verschil!
[..]
Ok, maar doorgaans verdwijnen objecten niet spontaan. Dus je mag best kritisch zijn. Bovendien komt het vaker voor dat persoon 1 ergens overheen kijkt en persoon 2 het object wel ziet. Dat is dus al een goede reden om een proef met meerdere waarnemers betrouwbaarder te achten.
quote:
Een kwestie van definitie.
Ja, maar ik ben benieuwd wat jij er onder verstaat.
nuff said.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:21:36 #82
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33853307
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar dat alles wil nog niet zeggen dat als iemand iets paranormaals ervaart (datgene wat wij nu als paranormaal omschrijven), het niet waar is. Althans voor die persoon (en ik denk dat dat een belangrijke factor is!).

Ik vind dit een prima discussie, maar ik ga nu slapen. laten we dit een andere keer voortzetten. Ik dank u voor de aandacht
Slaap lekker. Ik ga ook zo. (Over gele olifantjes dromen denk ik, of waar ik nu weer mijn sleutels gelaten heb )

En een paranormale ervaring beleven kan erg 'waar' zijn, maar of het dan ook paranormaal is?
pi_33853335
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:14 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Het is precies omgekeerd.
Mensen die roepen dat iets onverklaarbaar is leggen zich daarbij neer. Mensen die denken dat het verklaarbaar is gaan op zoek naar die verklaring
nuff said.
pi_33853362
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:18 schreef vogeltjesdans het volgende:

Slaap zacht.
nuff said.
pi_33853379
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:18 schreef Knarf het volgende:

Nee, deze mensen brengen het juist niet tot een halt. Want ze gaan het uitzoeken. Paranormalen brengen het juist tot een halt, omdat ze zeggen dat het paranormaal is.
Is dat zo, is dat werkelijk zo?
Sceptici zie ik niks anders doen dan alleen maar sceptisch blijven, dan alleen maar roepen 'de wereld is plat, ik zeg het je'. Ben ten eerste blij dat niet iedereen naar die sceptici luistert of blijft luisteren (altijd). En ten tweede paranormaal is (ergens) onverklaarbaar en je weet niet of dat een halt is of dat mensen het daarmee tot een halt brengen, maar dat legde ik al uit in mijn vorige post(s).
quote:
Oh, deze is makkelijk. De mens heeft eigenlijk nooit gedacht dat de aarde plat was (zeker de mensen die er mee te maken hadden (zeelieden, klokkenmakers, enz)). Dit is een verzinsel uit de 18-19e eeuw. Want in de middeleeuwen waren de mensen 'dommer' dan toen en dit was het bewijs.
Het was een voorbeeld, ééntje die naar mijn mening misschien soms niet eens zo verschilt van hedendage. 'Het bestaat niet'. 'Wat bestaat niet?' Als je niet weet en/of kan bewijzen of iets wel of niet bestaat, dan zijn dat soort uitspraken al dom opzich .

Of niet?
pi_33853579
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:24 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Sceptici zie ik niks anders doen dan alleen maar sceptisch blijven, dan alleen maar roepen 'de wereld is plat, ik zeg het je'. Ben ten eerste blij dat niet iedereen naar die sceptici luistert of blijft luisteren (altijd). En ten tweede paranormaal is (ergens) onverklaarbaar en je weet niet of dat een halt is of dat mensen het daarmee tot een halt brengen, maar dat legde ik al uit in mijn vorige post(s).
Sceptici corrigeren de mensen die roepen dat de aarde 'vierkant met paarse stippen' is
Ik zal niet ontkennen dat mensen in de 'paranormale' hoek ook op zoek zijn naar verklaringen, maar dat zijn vaak 'leuke' of 'spannende' verklaringen waar mensen maar al te graag in willen geloven. En wanneer iemand er vraagtekens bij zet is het een boeman die alles kapot wil maken.
nuff said.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:38:33 #87
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33853744
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:24 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

[..]
Een goede sceptici zoekt eerst naar een aardse verklaring voor een fenomeen. Hij zegt niet dat het fenomeen niet waar is. Maar dat er een logische verklaring voor is. Die dan vaak nog uitgezocht moet worden.
Zie het verhaal van Robbert, of de orbs op digitale camera's.
quote:
Het was een voorbeeld, ééntje die naar mijn mening misschien soms niet eens zo verschilt van hedendage. 'Het bestaat niet'. 'Wat bestaat niet?' Als je niet weet en/of kan bewijzen of iets wel of niet bestaat, dan zijn dat soort uitspraken al dom opzich .

Of niet?
De meeste paranormale voorstellingen zijn door andere mensen na te doen, zonder het als paranormaal voor te stellen. (Voorbeeld Char -> coldreading, Robbert -> google, poppetje voor de camera, voorspellingen van paragnosten die gedeeltelijk uitkomen (waarom niet volledig? waarom liggen veel van die voorspellingen erg voor de hand?))
  maandag 9 januari 2006 @ 00:40:14 #88
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33853787
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:32 schreef 0 het volgende:

[..]

Sceptici corrigeren de mensen die roepen dat de aarde 'vierkant met paarse stippen' is
Ik zal niet ontkennen dat mensen in de 'paranormale' hoek ook op zoek zijn naar verklaringen, maar dat zijn vaak 'leuke' of 'spannende' verklaringen waar mensen maar al te graag in willen geloven. En wanneer iemand er vraagtekens bij zet is het een boeman die alles kapot wil maken.
waaaaarooommm geellloooooffff jjjeee mmmmmeee nnnnuuu nnnniiieeeet?
pi_33853910
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:32 schreef 0 het volgende:

Skeptici corrigeren de mensen die roepen dat de aarde 'vierkant met paarse stippen' is
Ik vind dat altijd zo stom, serious, ik las net al iets over roze olifantjes en sleuteltjes.
Ga daar dus niet in mee of concessies mee doen. Dat zijn nl géén vergelijkingen en ook getuigt het van dat de niet of minder sceptische mensen omtrent dit soort zaken, niet (erg) serieus worden genomen.

Roze stippen, ik bedoel.. hallo * knock knock
We hebben het hier, laten we nl ook erg ontopic blijven, over onverklaarbare zaken, over dingen zoals energie, telephatie en noem maar op.

En niet over roze olifantjes
Dus ontopic gaarne

Want dan is de enige conclusie die ik eruit kan halen dat sceptici denken dat minder sceptische mensen denken dat de wereld vierkant met paarse stippen is. En dat heb ik iemand nl nog nooit horen zeggen!

Dus dat is beledigend en bovenal niet erg wetenschappelijk, meer een stom soort sceptische koppigheid.

'Ze zeggen dat de aarde vierkant met paarse stippen is'
'Nee, correctie lieve sceptici, de aarde zou best weleens níet plat kunnen zijn'. Bij wijze van en dat is het verschil.

Niet of wij roze olifantjes zien of zo.
Die zie ik overigens zelf alleen als ik dronken ben, en dan niet eens, want dan lig ik voor pampus.

Overigens worden er dus helemaal geen gekke dingen gezegd, als er 99 mensen roze olifantjes zien, en één iemand ziet dat ie blauw is. Wie is er dan de dombo, die 99 mensen of die ene?
pi_33853941
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:40 schreef Knarf het volgende:

[..]

Precies ja.

'vertrouw je me soms niet?'
'zeg je dat ik gek ben?'
'je bent kortzichtig'
of nog mooier: 'je bent er nog niet klaar voor'

Nou ja, je kent de riedeltjes wel
nuff said.
pi_33854003
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:40 schreef Knarf het volgende:

Kinderachtigheid is ook veelal een troef van sceptici, overigens vind ik zelf sceptici een misplaatst woord.

Dat geeft sowieso al tegenstellingen weer.
Sceptisch <-> niet sceptisch. Yeah right.
pi_33854135
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:45 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd zo stom, serious, ik las net al iets over roze olifantjes en sleuteltjes.
Ga daar dus niet in mee of concessies mee doen. Dat zijn nl géén vergelijkingen en ook getuigt het van dat de niet of minder sceptische mensen omtrent dit soort zaken, niet (erg) serieus worden genomen.

Roze stippen, ik bedoel.. hallo * knock knock
We hebben het hier, laten we nl ook erg ontopic blijven, over onverklaarbare zaken, over dingen zoals energie, telephatie en noem maar op.

En niet over roze olifantjes
Dus ontopic gaarne

Want dan is de enige conclusie die ik eruit kan halen dat sceptici denken dat minder sceptische mensen denken dat de wereld vierkant met paarse stippen is. En dat heb ik iemand nl nog nooit horen zeggen!

Dus dat is beledigend en bovenal niet erg wetenschappelijk, meer een stom soort sceptische koppigheid.

'Ze zeggen dat de aarde vierkant met paarse stippen is'
'Nee, correctie lieve sceptici, de aarde zou best weleens níet plat kunnen zijn'. Bij wijze van en dat is het verschil.

Niet of wij roze olifantjes zien of zo.
Die zie ik overigens zelf alleen als ik dronken ben, en dan niet eens, want dan lig ik voor pampus.
Je begrijpt mijn voorbeeld best. En dat ik dat humoristisch bedoel begrijp je ook wel.
Een beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad hoor.
quote:
Overigens worden er dus helemaal geen gekke dingen gezegd, als er 99 mensen roze olifantjes zien, en één iemand ziet dat ie blauw is. Wie is er dan de dombo, die 99 mensen of die ene?
Dat ligt er aan wie er gelijk heeft. De werkelijkheid is niet democratisch hoor. Bovendien is het olifantje de dombo
nuff said.
pi_33854163
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:49 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Kinderachtigheid is ook veelal een troef van sceptici, overigens vind ik zelf sceptici een misplaatst woord.

Dat geeft sowieso al tegenstellingen weer.
Sceptisch <-> niet sceptisch. Yeah right.
Ik durf overal aan te twijfelen, zelfs aan mezelf. Dat is voor mij scepticisme. Is dat verkeerd?
nuff said.
pi_33854280
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:38 schreef Knarf het volgende:

Een goede sceptici zoekt eerst naar een aardse verklaring voor een fenomeen. Hij zegt niet dat het fenomeen niet waar is. Maar dat er een logische verklaring voor is. Die dan vaak nog uitgezocht moet worden.
Zie het verhaal van Robbert, of de orbs op digitale camera's.
Niks mis met onderzoeken.
Stilstand of dooddoeners, nope dus.

Rare is, ben dus zelf (ook nog) een scepticus of sceptica, neem gewoon niet alles aan.
Verschil ligt dan in het wat aannemen. Zgn echte sceptici zeggen algauw 'nee, kan niet, tis dit of dat'. Ik zeg 'nee, dat kan of hoeft ook niet zo te zijn, als het dit of dat nog steeds niet helemaal zo hoeft te zijn en/of waar is.

Maakt mij dat nou of dan een superscepticus
quote:
De meeste paranormale voorstellingen zijn door andere mensen na te doen, zonder het als paranormaal voor te stellen. (Voorbeeld Char -> coldreading, Robbert -> google, poppetje voor de camera, voorspellingen van paragnosten die gedeeltelijk uitkomen (waarom niet volledig? waarom liggen veel van die voorspellingen erg voor de hand?))
Doe Char maar eens na dan of die vele andere mensen.
Volgens mij is zij toch al een behoorlijke uitzondering op de regel, gezien haar populariteit en gezien we op een aardbol leven van hoeveel miljard mensen ook alweer?

Robbert, alien in of voor zijn camera. Eens. Als velen mensen het kunnen met een kartonnetje voor de camera, ja dan ga je ook denken idd. Wie niet overigens? * nogmaals knock knock. De meest openstaande mensen, die dus naar Robert keken, hadden zoiets van 'ja hallo'. Wat dus zegt dat die mensen iig niet en altijd denken dat de wereld vierkant met stippen is. Maar net zo goed (soms) vragen om bewijs of iig nuchter (genoeg) zijn.

Voorspellingen, tja er zijn zoveel voorspellingen gedaan.
Ook al zulllen er een paar uitkomen, dan nog.. Omtrent onverklaarbare zaken, blijft het gewoon moeilijk, omdat het niet zo zwart/wit is, mensen verschilllen (logisch) en etc etc.

pfff, wel een eindeloze discussie wordt dit weer zo -> ontmoedigd raakt
pi_33854359
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:54 schreef 0 het volgende:

Je begrijpt mijn voorbeeld best. En dat ik dat humoristisch bedoel begrijp je ook wel.
Een beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad hoor. Dat ligt er aan wie er gelijk heeft. De werkelijkheid is niet democratisch hoor. Bovendien is het olifantje de dombo
Maar ik had wel een punt * koppig of net zo koppig blijft.
En nee, als er over roze olifantjes wordt begonnen, ben of word ik een strenge (soms).. dus.

En waarom is het olifantje nou weer de dombo
Die is alleen maar, de mensen maken er toch roze of blauw van, niet het olifantje zelf hoor
Die zegt desnoods dat ie geel is .

Ok, flauw. Vond hem wel grappig
pi_33854418
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:56 schreef 0 het volgende:

Ik durf overal aan te twijfelen, zelfs aan mezelf. Dat is voor mij scepticisme. Is dat verkeerd?
Wat is verkeerd?
Discussieëren is opzich al een goed ding of kan het zijn, dus ach of whatever
  maandag 9 januari 2006 @ 01:12:19 #97
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_33854439
quote:
Op maandag 9 januari 2006 01:01 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Niks mis met onderzoeken.
Stilstand of dooddoeners, nope dus.

Rare is, ben dus zelf (ook nog) een scepticus of sceptica, neem gewoon niet alles aan.
Verschil ligt dan in het wat aannemen. Zgn echte sceptici zeggen algauw 'nee, kan niet, tis dit of dat'. Ik zeg 'nee, dat kan of hoeft ook niet zo te zijn, als het dit of dat nog steeds niet helemaal zo hoeft te zijn en/of waar is.

Maakt mij dat nou of dan een superscepticus
[..]
[quote]
nee een echte superscepticus twijfeld zelfs aan zijn eigen bestaan.
Doe Char maar eens na dan of die vele andere mensen.
Volgens mij is zij toch al een behoorlijke uitzondering op de regel, gezien haar populariteit en gezien we op een aardbol leven van hoeveel miljard mensen ook alweer?
[/quote]
Als iemand populair is, betekend toch nog niet dat hij/zij de waarheid spreekt. Char kan heel veel dingen, maar ik denk (ja denk) dat niets daarvan paranormaal is.
Omdat veel mensen het zelfde truukje kunnen.
quote:
Robbert, alien in of voor zijn camera. Eens. Als velen mensen het kunnen met een kartonnetje voor de camera, ja dan ga je ook denken idd. Wie niet overigens? * nogmaals knock knock. De meest openstaande mensen, die dus naar Robert keken, hadden zoiets van 'ja hallo'. Wat dus zegt dat die mensen iig niet en altijd denken dat de wereld vierkant met stippen is. Maar net zo goed (soms) vragen om bewijs of iig nuchter (genoeg) zijn.
[quote]
Je kent Pikki zeker niet
[quote]
Voorspellingen, tja er zijn zoveel voorspellingen gedaan.
Ook al zulllen er een paar uitkomen, dan nog.. Omtrent onverklaarbare zaken, blijft het gewoon moeilijk, omdat het niet zo zwart/wit is, mensen verschilllen (logisch) en etc etc.
Heeft er ook maar 1 iemand 9/11 voorspeld. En dus wel als voorspelling dat er 2 vliegtuigen in de twin towers zouden vliegen. Nee, er zal vast wel ergens voorspeld zijn dat er een 'ramp' gaat gebeuren.
Waarom dan zo'n voorspelling doen? Elk jaar werd ook voorspeld dat de Paus dood ging. Ja logisch dat is een oude man en afgelopen jaar stierf hij ook. Is dat dan een goede voorspelling. Nee toch?
quote:
pfff, wel een eindeloze discussie wordt dit weer zo -> ontmoedigd raakt
En nu ga ik echt over roze olifantjes dromen.
Groetjes
pi_33854460
quote:
Op maandag 9 januari 2006 01:07 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Maar ik had wel een punt * koppig of net zo koppig blijft.
En nee, als er over roze olifantjes wordt begonnen, ben of word ik een strenge (soms).. dus.
En waarom is het olifantje nou weer de dombo
disney enzo
quote:
Die is alleen maar, de mensen maken er toch roze of blauw van, niet het olifantje zelf hoor
Die zegt desnoods dat ie geel is .
Ok, flauw. Vond hem wel grappig
nuff said.
pi_33854529
quote:
Op maandag 9 januari 2006 01:10 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Wat is verkeerd?
Discussieëren is opzich al een goed ding of kan het zijn, dus ach of whatever
Of scepticisme verkeerd is. Volgens jou houden sceptici voorruitgang tegen omdat ze te kritisch zijn ofzo.
nuff said.
pi_33854610
quote:
Op maandag 9 januari 2006 01:12 schreef Knarf het volgende:

Als iemand populair is, betekend toch nog niet dat hij/zij de waarheid spreekt. Char kan heel veel dingen, maar ik denk (ja denk) of er ook maar 1 ding is daarvan, wat paranormaal is.
Omdat veel mensen het zelfde truukje kunnen.
Oh zucht.. dat snap ik ook wel.
Zoveel mafketels die bekend zijn, nee met sommige hoef ik ook geen beschuitje te eten.

Goed, daar verschillen onze meningen in.
Ik vind het iig wel bijzonder. Hoe ze het doet weet ik niet, kan lezen zijn, maar dan leest ze iig wel erg goed, vind ik nogmaals en soms. Zou eerder zeggen, laat al die coldreaderstrooiers het zelf dan proberen als het zo makkelijk is.
quote:
Heeft er ook maar 1 iemand 9/11 voorspeld. En dus wel als voorspelling dat er 2 vliegtuigen in de twin towers zouden vliegen. Nee, er zal vast wel ergens voorspeld zijn dat er een 'ramp' gaat gebeuren. Waarom dan zo'n voorspelling doen? Elk jaar werd ook voorspeld dat de Paus dood ging. Ja logisch dat is een oude man en afgelopen jaar stierf hij ook. Is dat dan een goede voorspelling. Nee toch?
Ja, haha, dat zijn idd van die logische dingen .
Genoeg andere dingen die overblijven en zullen vast dingen zijn, niet dat de paus morgen dood gaat, die wel wat opzienbarend zijn. Maargoed, dat vereist onderzoek en inzicht enzo.
quote:
En nu ga ik echt over roze olifantjes dromen.
Groetjes
Hopeloos die sceptici iig
Hetzelfde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')