1) Waarom?quote:Op zondag 8 januari 2006 20:54 schreef Analyzing_Barb het volgende:
1) Hem vragen stellen over paranormale zaken, of hij details over ons kan opnoemen etc.
2) Omdat....? Hij heeft in elk geval een duidelijke mening en ik vind die behoorlijk overtuigend.
Wat vind je er verder van?
En WAT vind jij precies zweverige onzin? Je lijkt mij een typisch een stereotyp kortzichtig iemand, die alles afwimpelt als onzin, zoals Jan van der Heide al noemt! En duidelijk is dat je bovenstaande niet goed leest (of je WIL het niet goed lezen).quote:Op zondag 8 januari 2006 20:58 schreef Jeweet het volgende:
Zweverige onzin. Zo iemand is inderdaad geestelijk niet helemaal in orde en kan beter contact opnemen met een "zielenknijper"
Ted Bundy was ook aardig, dat zegt niet zoveelquote:Op zondag 8 januari 2006 20:56 schreef Analyzing_Barb het volgende:
N.B. Mijn opa is pas op zo'n (gedeeltelijk commerciele) paranormale beurs geweest, waar hij hem tegen kwam. Ik moet de details nog over het gesprek vragen. Hij zei in de 'gauwigheid' tegen me dat Jan een hele aardige, gevoelige man was en kreeg in elk geval een boek cadeau
quote:Op zondag 8 januari 2006 21:03 schreef Knarf het volgende:
[..]
1) Waarom?
2) Ik niet.
Teneerste is het weer eens 1 praktijkvoorbeeld die niet verifieerbaar is (Ik zeg niet dat het niet waar is), hoeveel tegenvoorbeelden staan daar tegenover? Die moeten er zijn, anders vertelde hij wel dat hij alleen maar goede hits heeft.
Ten tweede is de ganzfeld theorie helemaal niet wetenschappelijk bewezen. Er zijn instituten geweest die erg hoge hits hadden. Maar ook genoeg die geen hits hadden. Dat kan niet, dus is het niet wetenschappelijk.
Ok, daar heb je tenminste een duidelijk punt. Maar staan er ook dingen in die je wellicht aanspreken? Weens eens eerlijk....niet dat je meteen je 'ziel'bloot hoeft te leggen hier, maar....?
quote:Op zondag 8 januari 2006 21:05 schreef Knarf het volgende:
[..]
Ted Bundy was ook aardig, dat zegt niet zoveel
Hij denkt ook dat hij alles beter weet, dat hij verheven is boven het 'gepeupel'. Dat kan ik erg slecht hebben. Ik ben erg logisch ingesteld en als hij het over dingen heeft die hij niet kan bewijzen, maar ik moet hem wel geloven, tjaa.quote:
Je begrijpt wel wat ik bedoel.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:10 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]*rent meteen naar de telefoon om haar opa te vertellen dat die maar niet meer naar die vage meneer op commerciele zweverige beurzen moet gaan, omdat die zo aardig lijkt maar ondertussen waarschijnlijk gewoon een koelbloedige seriemoordenaar lijkt te zijn....*
O![]()
quote:Op zondag 8 januari 2006 21:14 schreef Knarf het volgende:
[..]
Hij denkt ook dat hij alles beter weet, dat hij verheven is boven het 'gepeupel'. Dat kan ik erg slecht hebben. Ik ben erg logisch ingesteld en als hij het over dingen heeft die hij niet kan bewijzen, maar ik moet hem wel geloven, tjaa.
Daarom ben ik wel agnost. Heeft hier niet direct mee te maken, maar komt wel op hetzelfde neer. Ik ga ervanuit dat er niets buiten dit leven is. Maar dat kun je nooit 100% weten. Dus houd ik daar nog wel een gaatje voor open. Maar kom alsjeblieft niet aan met zweverige theorieen, die niet verifieerbaar zijn. De wereld is nog weinig beter geworden van paragnosten, dit integenstelling tot de wetenschap (ook slechter dat klopt, zie atoombom).
DIt artikel vind ik zweverige onzin. Deze man denkt alles beter te weten en denkt volgens mij dat ie voorloopt op de wetenschap. Zulk soort mensen lopen altijd maar te zeggen dat 'sceptici' te kortzichtzig zijn om het paranormale te kunnen geloven. Dat is echt dikke bull-crap. Mensen die zich kritisch opstellen zijn juist niet kortzichtig, terwijl zulke paranormale knakkers vaak totaal geen verstand hebben van wetenschap, maar alles vanuit hun eigen denkwereld willen verklaren.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:03 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
En WAT vind jij precies zweverige onzin? Je lijkt mij een typisch een stereotyp kortzichtig iemand, die alles afwimpelt als onzin, zoals Jan van der Heide al noemt! En duidelijk is dat je bovenstaande niet goed leest (of je WIL het niet goed lezen).
Kom maar met meer![]()
quote:Op zondag 8 januari 2006 21:24 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
![]()
Wat betreft het laatste stukje: kan ik in komen.....en hij denkt dat hij alles beter weet inderdaad, maar ik denk dat hij zo is omdat hij zoveel paranormaals meemaakt, dat het frustrerend is dat je het niet kunt bewijzen.....
Mijnsinziens zijn sceptici 'nog niet klaar' genoeg voor deze wereld (lees: paranormale wereld).
Ik denk meer dat het zo is dat veel mensen hem dus niet als 'God' zien, daar kan hij niet tegen. Maar hij zal wel genoeg aanhang hebben onder de 'goedgelovigen' (iemand uitschelden kan ik ook).quote:Op zondag 8 januari 2006 21:24 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
![]()
Wat betreft het laatste stukje: kan ik in komen.....en hij denkt dat hij alles beter weet inderdaad, maar ik denk dat hij zo is omdat hij zoveel paranormaals meemaakt, dat het frustrerend is dat je het niet kunt bewijzen.....
Mijnsinziens zijn sceptici 'nog niet klaar' genoeg voor deze wereld.
quote:Op zondag 8 januari 2006 21:24 schreef Jeweet het volgende:
[..]
DIt artikel vind ik zweverige onzin. Deze man denkt alles beter te weten en denkt volgens mij dat ie voorloopt op de wetenschap. Zulk soort mensen lopen altijd maar te zeggen dat 'sceptici' te kortzichtzig zijn om het paranormale te kunnen geloven. Dat is echt dikke bull-crap. Mensen die zich kritisch opstellen zijn juist niet kortzichtig, terwijl zulke paranormale knakkers vaak totaal geen verstand hebben van wetenschap, maar alles vanuit hun eigen denkwereld willen verklaren.
In elk geval heb ik al vermeld hoe ik erover denk. Ik wil niemand overtuigen, maar wel de ogen openen.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:24 schreef Jeweet het volgende:
[..]
DIt artikel vind ik zweverige onzin. Deze man denkt alles beter te weten en denkt volgens mij dat ie voorloopt op de wetenschap. Zulk soort mensen lopen altijd maar te zeggen dat 'sceptici' te kortzichtzig zijn om het paranormale te kunnen geloven. Dat is echt dikke bull-crap. Mensen die zich kritisch opstellen zijn juist niet kortzichtig, terwijl zulke paranormale knakkers vaak totaal geen verstand hebben van wetenschap, maar alles vanuit hun eigen denkwereld willen verklaren.
We zullen het wel zien....of niet (waarschijnlijk liggen wij dan al onder de grond, lichamelijk dan)quote:Op zondag 8 januari 2006 21:30 schreef Knarf het volgende:
[..]
Ik denk meer dat het zo is dat veel mensen hem dus niet als 'God' zien, daar kan hij niet tegen. Maar hij zal wel genoeg aanhang hebben onder de 'goedgelovigen' (iemand uitschelden kan ik ook).
Ik verwacht geestelijk ook.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:33 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
We zullen het wel zien....of niet (waarschijnlijk liggen wij dan al onder de grond, lichamelijk dan)
Je loopt 30 jaar achter:quote:Op zondag 8 januari 2006 20:11 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Wetenschappers zouden kunnen zeggen: 'Telepathie bestaat niet.' Het is namelijk niet meet- of weegbaar. Sinds enige tijd heeft men op wetenschappelijke wijze kunnen bewijzen via Ganzfeldonderzoeken..., dat telepathie wel degelijk bestaat. De wetenschap huppelt achter vele zaken aan. Terwijl 'de man en vrouw in de straat' allang weten dat 'het bestaat'. (kijk en luister om je heen!) Trouwens dat geldt eveneens voor vele andere paranormale fenomenen.
Kinderen hebben vaak een levendige fantasie. Ik had vroeger ook het idee dat ik dingen kon voorspellen en dat ik bijvoorbeeld onweer (of bliksem) op commando kon veroorzaken. Dat wil niet zeggen dat ik dat dan ook daadwerkelijk kan.quote:Kinderen tot zo ongeveer een jaar staan dikwijls nog met één been in de hemel. Ze kunnen dingen ervaren, waarover volwassenen hun schouders ophalen. Vaak een reactie ingegeven door angst. Op het onverklaarbare lijkt een mens geen greep te hebben. En een volwassene wil de zaken graag in de hand houden. Uit (angstige) onmacht wordt er dan gereageerd met uitlachen of afwenden. Het gaat immers over 'fantasierijke kinderverhalen'. Ik neem de verhalen van (paranormale)kinderen serieus. Ik ben zelf zo'n kind geweest en weet uit eigen beleving dat indrukken soms beangstigend kunnen zijn. Vooral als ze nog in 'het echt' gebeuren ook.
Dit klinkt natuurlijk erg spannend. Maar hoe vaak zal het voorkomen dat een kind zoiets zegt en dan komt het vervolgens niet uit? (en dat vergeet men, want dat is niet 'bijzonder') Statistisch gezien is het niet meer dan logisch dat dit soort toevalligheden voorkomen.quote:Ik heb eens een zesjarig meisje in therapie gehad. Ze huilde voortdurend en riep steeds 'Pappa gaat dood, pappa gaat dood...'. Haar vader en moeder vroegen: 'Waarom zeg je dat?' Zo'n vraag kan een kind niet beantwoorden. Totdat pappa een paar maanden later inderdaad overleed. Het meisje klapte toen helemaal dicht. Het enige wat ze kon uitbrengen was 'zie je wel...., zie je wel...'
Verder was het totaal niet aanspreekbaar. Ze leek autistisch geworden. Moeder kwam met dochter naar de praktijk. Heel voorzichtig heb ik bij het kind de achterliggende ''pappa gaat doodsgeschiedenis' kunnen losweken. Het meisje vertelde mij: 'Pappa gaat dood heeft mijn vriendje gezegd. Mijn vriendje met een lichtje. Hij komt altijd op mijn bed zitten. Als ik ver weg slaap. We spelen en praten...' Waarom zouden we dit meisje niet geloven? En het verhaal over haar geestelijke vriendje. Haar 'voorspelling' ging tegen de rede in. Haar pappa, een kerngezonde vader, overleed plotseling. Ze had het al eerder 'gehoord'.....
Er zijn veel sterke verhalen en naarmate ze doorverteld worden worden de verhalen ook steeds sterker. Ook kan je eigen geheugen dingen 'bijzonderder' maken dan ze daadwerkelijk waren.quote:En zo kan ik nog wel uren doorgaan en het hele boek overnemen, maar dat zal ik maar niet doen
Ja dat vraag ik mij af. Is dat zo raar? Pelikanen horen niet in Nederland.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:03 schreef nokwanda het volgende:
Dat gezanik over bewijzen....
De man praat over zijn eigen ervaringen. En over het accepteren van ervaringen van anderen ipv ze gelijk af te doen als onzin. daar ging nou net het hele stuk over.
@Knarf..... als jij met iemand zit te praten die zegt dat ie vandaag twee pelikanen in zijn tuin zag, vraag je je dan ook af of dat wel zo is omdat je het zelf niet gezien hebt en omdat die persoon geen bewijs heeft meegenimen om te tonen dat het echt zo was?
ik kan precies het omgekeerde zeggen. 'je bent nog aan het zweven, maar misschien kom je toch nog wel eens op de grond terecht, het heeft geen zin om je te helpen blablabla etc.'quote:Op zondag 8 januari 2006 22:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
Iedereen is op een bepaald deel van zijn spirituele weg. Het feit dat sommige mensen paranormale dingen afwijzen, geeft aan dat zij nog niet zover zijn. Dat moet je niet willen forceren. Ieder moet zijn eigen weg gaan en kiest zijn eigen stappen. Het heeft geen zin om je druk te maken over de afwijzingen van anderen, ook al probeer je hen te helpen. Hou je liever bezig met wat je zelf weet. En wees eerlijk, hoeveel weet je zelf van de paranormale wereld?
Veel mensen hebben geen verstand van scheikunde, natuurkunde en sterrekunde. Hoeveel weet jij van wat er rondzwerft in je omgeving, dat normaal verklaarbaar is.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
Iedereen is op een bepaald deel van zijn spirituele weg. Het feit dat sommige mensen paranormale dingen afwijzen, geeft aan dat zij nog niet zover zijn. Dat moet je niet willen forceren. Ieder moet zijn eigen weg gaan en kiest zijn eigen stappen. Het heeft geen zin om je druk te maken over de afwijzingen van anderen, ook al probeer je hen te helpen. Hou je liever bezig met wat je zelf weet. En wees eerlijk, hoeveel weet je zelf van de paranormale wereld?
John F. Kennedy werd, voordat hij een verkiezingspeech zou gaan houden, eens door een concurrerende presidentskandidaat aangekondigd met "Komop John, vertel ze alles wat je weet. Dat kan nooit lang duren." Kennedy antwoordde met "Ik zal ze vertellen wat we samen weten. Dat duurt niet veel langer."
Dat mag je best vinden. Net als ik mijn eigen mening heb, heb jij die ook en dat is prima. Ik vraag alleen dat je mij niet beoordeelt omdat ik toevallig een andere mening hebquote:Op zondag 8 januari 2006 22:23 schreef 0 het volgende:
[..]
ik kan precies het omgekeerde zeggen. 'je bent nog aan het zweven, maar misschien kom je toch nog wel eens op de grond terecht, het heeft geen zin om je te helpen blablabla etc.'
Beetje holle frasen imho.
Bijna nietsquote:Op zondag 8 januari 2006 22:23 schreef Knarf het volgende:
[..]
Veel mensen hebben geen verstand van scheikunde, natuurkunde en sterrekunde. Hoeveel weet jij van wat er rondzwerft in je omgeving, dat normaal verklaarbaar is.
Maar ik kom vaak tegen dat mensen iets paranormaals zien (of UFO's, enzo) wat niet paranormaal is. Omdat ik een bovengemiddelde kennis van natuurkunde, scheikunde en sterrekunde heb (ik zeg niet dat ik alles weet, maar wel meer dan de gemiddelde mens), kan ik het vaak ook met een 'normale' theorie verklaren.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat mag je best vinden. Net als ik mijn eigen mening heb, heb jij die ook en dat is prima. Ik vraag alleen dat je mij niet beoordeelt omdat ik toevallig een andere mening heb
Ik heb inmiddels teveel meegemaakt om nog te ontkennen dat er meer, veel meer is dan we kunnen zien. En dat de wetenschap die wij mensen nu kennen (en dus onderhevig is aan menselijke beperkingen), veel te beperkt is om dat te kunnen bevatten.
Beetje wel. Je gaat je in gesprek toch niet bij iedere zin afvragen of het wel waar is. Ik iig niet. Ik luister gewoon. Maar als ik een leugen hoor zeg ik het wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik daar nou speciaal naar op zoek ben en daar selectief op luister.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:20 schreef Knarf het volgende:
[..]
Ja dat vraag ik mij af. Is dat zo raar? Pelikanen horen niet in Nederland.
(alhoewel, ik woon in Alphen aan den Rijn, waar dus Avifauna ligt)
Wanneer is iets onverklaarbaar?quote:Op zondag 8 januari 2006 22:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bijna nietsMaar als je een aantal keer het nodige onverklaarbare hebt meegemaakt, dan begin je je toch wel achter je oren te krabben. Vroeger was ik ook een realist en geloofde ik alleen wat ik zag.
Tuurlijk ga ik in een normaal (of leuk) gesprek niet selectief elke zin af, of het wel waar is.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:39 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Beetje wel. Je gaat je in gesprek toch niet bij iedere zin afvragen of het wel waar is. Ik iig niet. Ik luister gewoon. Maar als ik een leugen hoor zeg ik het wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik daar nou speciaal naar op zoek ben en daar selectief op luister.
Ja voor jou onverklaarbaar misschien. Maar dat betekend niet dat t iets bovennatuurlijks is of iets dergelijks. Er is geen enkel bewijs ("weer de hele tijd dat gezeik over bewijs"quote:Op zondag 8 januari 2006 22:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bijna nietsMaar als je een aantal keer het nodige onverklaarbare hebt meegemaakt, dan begin je je toch wel achter je oren te krabben. Vroeger was ik ook een realist en geloofde ik alleen wat ik zag.
Okee, deze dan. Een persoon is zijn sleutels kwijt. Hij zoekt overal en kan ze niet vinden. Hij zoekt ook ondermeer op zijn nachtkastje. Daar liggen ze niet. Die nacht heeft hij een ervaring. Een persoon vertelt hem dat zijn sleutels op zijn nachtkastje liggen. Hij spreekt die persoon tegen, hij heeft immers uitdrukkelijk gezien dat zijn sleutels niet op het nachtkastje liggen! De persoon verzoekt hem om toch te gaan kijken. De man staat op, loopt naar het nachtkastje en vindt daarop zijn sleutels.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:42 schreef 0 het volgende:
[..]
Wanneer is iets onverklaarbaar?
En wanneer iets tot 'onverklaarbaar' wordt uitgeroepen, ben je dan alsnog bereid om een verklaring te accepteren? Of is het 'onverklaarbare' een dogmatisch begrip?
Hou je van je ouders? Verklaar dat eens.quote:Op zondag 8 januari 2006 22:49 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Ja voor jou onverklaarbaar misschien. Maar dat betekend niet dat t iets bovennatuurlijks is of iets dergelijks. Er is geen enkel bewijs ("weer de hele tijd dat gezeik over bewijs") dat zoiets bestaat, behalve een aantal zweverige types, met vaak labiele persoonlijkheden, die claimen dat er meer is tussen hemel en aarde. Het is zo hypocriet om dat te zeggen als je niks weet van de wetenschappelijke kant van het verhaal dat gebasseerd is op bewijzen..
Ja ik hou van m'n ouders. En dat is paranormaal ofzo?quote:Op zondag 8 januari 2006 23:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hou je van je ouders? Verklaar dat eens.
Slecht voorbeeld. Dat heeft iedereen wel eens, maar dan in 'real life'. Vandaag nog gehad. Ik ging koffie zetten en mijn vrouw wilde weiner melange. Nu hebben wij een redelijke voorraadkast. Dus ik daarin kijken. Elke plank afgeweest en ik zag niets. Dus ik vragen aan mijn vrouw. Waar ligt het dan? Zei zij, recht voor je op de plank op ooghoogte. Dus ik weer kijken en ik zag het gewoon echt niet. Dus ik roep van, nee hoor ik zie niks. Dus toen liep zei achter mij aan en pakte het vanaf de plank die zei beschreef, dus ikquote:Op zondag 8 januari 2006 23:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Okee, deze dan. Een persoon is zijn sleutels kwijt. Hij zoekt overal en kan ze niet vinden. Hij zoekt ook ondermeer op zijn nachtkastje. Daar liggen ze niet. Die nacht heeft hij een ervaring. Een persoon vertelt hem dat zijn sleutels op zijn nachtkastje liggen. Hij spreekt die persoon tegen, hij heeft immers uitdrukkelijk gezien dat zijn sleutels niet op het nachtkastje liggen! De persoon verzoekt hem om toch te gaan kijken. De man staat op, loopt naar het nachtkastje en vindt daarop zijn sleutels.
Het gaat vaak ook niet om concrete dingen, maar om ervaringen, combinaties van dingen en zaken die veel te toevallig zijn om om toevallig te kunnen zijn. En als het wel om concrete dingen gaat, waarom hebben mensen dan zo vaak dezelfde vreemde ervaringen? Zoals de vaak beschreven verschijning van schitterende personen, lichtbollen die heen en weer flitsen intuitieve ervaringen?
Overigens weet ik ook het een en ander van sterrenkunde. Ik was euforisch toen ik voor het eerst door mijn telescoop keek en de Orion nevel zag!
Had ik maar een katerquote:Op zondag 8 januari 2006 23:11 schreef AMS_FUE_Reggaeton het volgende:
knarf zoiets heet een kater en is heel gebruikelijk op zondag
Dit vind ik niet bijzonder onverklaarbaar. Iemand neemt onbewust waar dat zijn sleutels op het nachtkastje liggen. En terwijl hij (dag)droomt komt dit weer naar boven. Om maar eens iets te noemen. Maar de vraag was of je, wanneer je iets tot 'onverklaarbaar' hebt uitgeroepen, nog wel bereid bent om een logische verklaring te accepteren? Of is het 'onverklaarbare' dogmatisch.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Okee, deze dan. Een persoon is zijn sleutels kwijt. Hij zoekt overal en kan ze niet vinden. Hij zoekt ook ondermeer op zijn nachtkastje. Daar liggen ze niet. Die nacht heeft hij een ervaring. Een persoon vertelt hem dat zijn sleutels op zijn nachtkastje liggen. Hij spreekt die persoon tegen, hij heeft immers uitdrukkelijk gezien dat zijn sleutels niet op het nachtkastje liggen! De persoon verzoekt hem om toch te gaan kijken. De man staat op, loopt naar het nachtkastje en vindt daarop zijn sleutels.
Wie zegt dat de sleutels er in eerste instantie niet lagen? Ik kijk vaak genoeg ergens langs heen en sla me vervolgens voor de kop omdat ik er overtuigd was dat iets er niet was. Op zo'n moment twijfel ik aan mijn eigen waarneming en niet aan het feit of dat object er wel was.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hij had eerst uitdrukkelijk vastgesteld dat zijn sleutels er niet lagen. Dat was een bewuste, "wetenschappelijke" (want de aanwezigheid van zijn sleutels was gelijk aan nul) waarneming. Het wordt niet concreter dan dat.
Nadat hij een ervaring heeft gehad, blijkt de aanwezigheid van zijn sleutels wel 1 te zijn.
Het gaat niet om het in eerste instantie niet waarnemen van de sleutels. Het gaat erom dat aanwezigheid van zijn sleutels in tweede instantie 1 zijn. En het gaat om de combinatie met de ervaring.
Nee, het is niet paranormaal. Maar als jij volledig vertrouwt op de wetenschap, verklaar jij het dan eens vanuit de wetenschap? Of zeg je dat liefde een puur chemisch proces is? Dan is liefde toch nutteloos? Om de soort in stand te houden, heb je niet perse liefde nodig.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:08 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Ja ik hou van m'n ouders. En dat is paranormaal ofzo?. Nee, verdiep je eens in hoe de hersens en het menselijke lichaam werken, dan zal je er meer van begrijpen..
Wetenschappelijk wil zeggen dat meerdere bronnen het geverifieerd hebben, of dat meerdere bronnen het zouden kunnen verifieren en tot dezelfde conclusie komen. Dit is 1 enkele waarneming en dat is nooit wetenschappelijk.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hij had eerst uitdrukkelijk vastgesteld dat zijn sleutels er niet lagen. Dat was een bewuste, "wetenschappelijke" (want de aanwezigheid van zijn sleutels was gelijk aan nul) waarneming. Het wordt niet concreter dan dat.
Nadat hij een ervaring heeft gehad, blijkt de aanwezigheid van zijn sleutels wel 1 te zijn.
Het gaat niet om het in eerste instantie al dan niet waarnemen van de sleutels. Het gaat erom dat aanwezigheid van zijn sleutels in tweede instantie 1 is. En het gaat om de combinatie met de ervaring.
Liefde is een puur chemisch proces. Dat klopt. En dat maakt liefde niet nutteloos. Omdat het beter voor de 'soort' mens is om gedurende de opvoeding van kinderen bij elkaar te blijven.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, het is niet paranormaal. Maar als jij volledig vertrouwt op de wetenschap, verklaar jij het dan eens vanuit de wetenschap? Of zeg je dat liefde een puur chemisch proces is? Dan is liefde toch nutteloos? Om de soort in stand te houden, heb je niet perse liefde nodig.
Die beste meneer had dit uitdrukkelijk vastgesteld (meten). Omdat hij ze daar normaal altijd legt. Nu lagen ze er zeker niet. Als je je eigen waarneming niet kan vertrouwen, kan je de wetenschap niet vertrouwen (hoe weet je bijvoorbeeld of wat je door een microscoop ziet wel echt is, of dat je waarneming je parten speelt?).quote:Op zondag 8 januari 2006 23:28 schreef 0 het volgende:
[..]
Wie zegt dat de sleutels er in eerste instantie niet lagen? Ik kijk vaak genoeg ergens langs heen en sla me vervolgens voor de kop omdat ik er overtuigd was dat iets er niet was. Op zo'n moment twijfel ik aan mijn eigen waarneming en niet aan het feit of dat object er wel was.
Zoals al eerder gezegt kun je 1 waarnemeng (al is het je eigen) niet vertrouwen nee,. Niet voor een wetenschappelijk experiment.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Die beste meneer had dit uitdrukkelijk vastgesteld (meten). Omdat hij ze daar normaal altijd legt. Nu lagen ze er zeker niet. Als je je eigen waarneming niet kan vertrouwen, kan je de wetenschap niet vertrouwen (hoe weet je bijvoorbeeld of wat je door een microscoop ziet wel echt is, of dat je waarneming je parten speelt?).
Bovendien is de ervaring die deze meneer heeft gehad (die voorheen nooit ervaringen heeft gehad) wel erg toevallig samen met het terugvinden van zijn sleutels, vind je niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |