Het verschilt per foto, maar in het algemeen kan je stellen dat de grafiek van de levels de gehele breedte van de grafiek moet vullen, er mogen links en rechts dus geen lege ruimtes zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:25 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik heb nog niet echt een vraag, maar ik wil dit topic niet vergeten. Dus een voorlopige tvp.
Oh, en als ik dan toch iets moet toevoegen, dan wil ik wel wat uitleg over levels, wanneer zijn ze "goed" ofzo, en wat zijn het eigenlijk?
wat schiet ik een hoop bagger danquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:31 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Het verschilt per foto, maar in het algemeen kan je stellen dat de grafiek van de levels de gehele breedte van de grafiek moet vullen, er mogen links en rechts dus geen lege ruimtes zijn.
En binnen photoshop kun je gebruik maken van "auto levels", die deze lege ruimtes links en rechts opvult.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:31 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Het verschilt per foto, maar in het algemeen kan je stellen dat de grafiek van de levels de gehele breedte van de grafiek moet vullen, er mogen links en rechts dus geen lege ruimtes zijn.
En heel soms daarmee je hele foto verneukt.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:35 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
En binnen photoshop kun je gebruik maken van "auto levels", die deze lege ruimtes links en rechts opvult.
Het is niet de ideale tool idd. Op sommige foto's kan ie prima resultaat leveren, op anderen wat minder. En er is altijd de CTRL-Zquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:39 schreef Subhuman het volgende:
[..]
En heel soms daarmee je hele foto verneukt.
* Sub spreekt uit ervaring
Das undo/redo, dus de laatste handeling ongedaan maken. Wil je meer stappen terug in je history gebruik je CTRL-ALT-Z.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:43 schreef blackbully het volgende:
ctrl-z ?
das? stap terug?
ja ja kan het ook proberen maar dit is makkelijker
ff downloaden bij Adobe.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:14 schreef everkaik het volgende:
Weet iemand of er al een PS CS2 plug-in te vinden is voor de Nikon D200 NEF-files?
Die van mijn D70 werkt in ieder geval niet daarvoor![]()
Helaas nog niet te vinden voor de D200quote:Op maandag 9 januari 2006 18:37 schreef Mauro het volgende:
[..]
ff downloaden bij Adobe.
Daar heb ik hem ook vandaan namelijk.
oeh.. een D200... Ik heb hem gisteren voor mijn D70s gedownload. Misschien werkt die ook voor de D200.
Oh, gelukkig, dan hoef ik een heel klein minder jaloers te zijnquote:Op maandag 9 januari 2006 23:39 schreef everkaik het volgende:
[..]
Helaas nog niet te vinden voor de D200![]()
Bedankt voor de tip, wist ik nietquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:45 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Das undo/redo, dus de laatste handeling ongedaan maken. Wil je meer stappen terug in je history gebruik je CTRL-ALT-Z.
Moet je in fotoshop de filter gallery openen, daar staat ie volgens mij tussenquote:Op vrijdag 13 januari 2006 02:28 schreef Roolio het volgende:
Hebben jullie misschien enig idee hoe het effect op deze foto is verkregen? Ik neem aan dat dit met naberwerking is gedaan? Maar hoe ongeveer?
2 mogelijkheden:quote:Op zaterdag 14 januari 2006 23:09 schreef WooZ het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik een deel uit een foto kan knippen, zodat het precies de verhouding 10 x 15 is, en ik dus een deel van een foto af kan drukken?
Dat staat hier heel duidelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:24 schreef WooZ het volgende:
Nog een vraagje, ik wil van een foto een deel zwart wit hebben (grayscale) en een deel gewoon in de originele kleur.... hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Lichte variant op wat er in bovenstaande link te vinden is, en welke misschien handig is om eens te proberen. In plaats van een zwartwitte duplicaat van het origineel erbij te zetten maken we gebruik van een...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:24 schreef WooZ het volgende:
Nog een vraagje, ik wil van een foto een deel zwart wit hebben (grayscale) en een deel gewoon in de originele kleur.... hoe kan ik dit het beste aanpakken?
WHZ. Je bent dan wel mod af, maar dit blijf je toch wel doen, he?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:00 schreef Orealo het volgende:
Lynx, ik moet je complimenteren!het is mooi duidelijk wat, en hoe je het schrijft !
Ik ben niet van plan helemaal te verdwijnen idd.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:12 schreef RonaldV het volgende:
WHZ. Je bent dan wel mod af, maar dit blijf je toch wel doen, he?
tevens schaamteloze TVP
Bij mij rolde er zoiets uit, wel lastig bij onscherpe delen bijv macro opname's om die te kleuren naast het grayscale-gebied, zoiets kwam er bij mij uit..quote:
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef WooZ het volgende:
Kan iemand misschien nog uitleggen hoe je een kader om een foto plaatst?
quote:Op maandag 26 december 2005 15:08 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Image > canvassize> en dan kan je kiezen voor cm of pixels of een ander formaat, vergroten zoals jij dat wil.
Leuk voor 1 fotootje, wil je een hele map foto's ineens (verkleinen en) van rand voorzien, dan is bordermaker een leuk programmaatje http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/
Met pinda graagquote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:18 schreef RonaldV het volgende:
Het is zoooo makkelijk!
[afbeelding]
M&Ms, anyone?![]()
Echt nietquote:
Onscherpe randen is idd vrij lastig, maar met een wat zachtere brush is er nog best iets van te maken. Er zijn wel manieren om het helemaal nauwkeurig te doen, maar das toch wel die iets geavanceerdere photoshopquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:23 schreef Jelleee het volgende:
[..]
Bij mij rolde er zoiets uit, wel lastig bij onscherpe delen bijv macro opname's om die te kleuren naast het grayscale-gebied, zoiets kwam er bij mij uit..
[afbeelding]
Steel klopt idd niet, maar dit is gewoon even oefenen.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:54 schreef Subhuman het volgende:
Ik ben voor Lynx' Photoshop Tutorial Hoekje op de Wiki!
Ik ook. Heb al tijdje ervaring in Photoshop, bouw / brush er meestal auto's mee, maar foto's moet ook wel lukken en misschien dat ik hier wat foto dingen leer. Misschien post ik wel ene paar simpele hier.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:09 schreef Eastwood het volgende:
Ik zie dit topic voor het eerst.. zal me ff melden als mede vraagbaak![]()
Ik heb er nog 2 voor jullie die ik wel makkelijk vind.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:47 schreef Lynx666 het volgende:
Leer je sneltoetsen binnen photoshop! Het scheelt zoveel tijd bij het bewerken
Gelukkig, wat moeten we zonder Shi in topics voor beeldbewerkingquote:Op maandag 23 januari 2006 18:32 schreef shi het volgende:
tvp
File - Save Asquote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:10 schreef Electrocute het volgende:
Ik ga waarschijnlijk de meest domme vraag in the history of all time in dit topic stellen. Maar! Ik ben nu eenmaal een wanhopige Photoshoploser. Ik heb net heel fijn een foto zitten verkloten en nu wil ik hem opslaan als JPG, maar ik heb geen flauw idee hoe.
Help?
yepsquote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
File - Save AsOf misschien File - Save for Web
![]()
bij for web kun je nog aangeven dat hij kleiner opgeslagen moet worden (gewoon trouwens ook) er staat een schuifje bij rechts, dat kun je lager zetten, dan word de compressie groter en je bestand kleinerquote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:19 schreef Electrocute het volgende:
Save as JPG deed hij niet, dat had ik uiteraard nog wel geprobeert. Als web wel, maar toen bleek dat de afbeelding te gigantisch was. Ofzo. Hoe dan ook, het is gelukt.
De Photoshoploser dankt.
Een nutteloze bijdrage aan een topic zodat het in MyAt (My Active Topics) komt, en dus makkelijk terug te vinden is (vandaar Terug-Vind-Post).quote:Op woensdag 25 januari 2006 13:19 schreef rival het volgende:
tvp?
er zijn meerder manierenquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:55 schreef rival het volgende:
Hey mensen goeiemiddag!
vraagje
Ik heb een plaatje, en daar wil ik de kleur zwart weg hebben! zodat alles wat echt zwart is er gewoon niet meer is zegmaar!
weet iemand of en hoe dit kan met photoshop?
alvast bedankt!
photoshop CS2 heb ik
Wat je ook kan proberen is Select -> Color Range.... Klik dan in je plaatje op de zwartste kleur, en speel wat met de Fuzziness tot je een mooi selectie resultaat in je preview ziet, in jouw geval dus een vrij lage fuzziness. Klik daarna op OK, en met backspace delete je je selectie uit je plaatje.quote:Op woensdag 25 januari 2006 13:27 schreef rival het volgende:
weg gummen doe ik meestal ook.. echter.. nu moet ik de zwarte tussenstukken van een grill weggummen.. maar het is een grill van een rolls royce dus het wordt een beetje veel gumwrk haha!
maar ik heb iig 2 reacties waar ik mee aan de slag kan,. bedankt!
In de Optimize tab (Window -> Optimize) kun je aangeven in welke preset of format je op wilt slaan. Stel format in op JPEG, zet de quality goed, en daarna kun je met Save Optimized As... als JPG opslaan. Zelfde geldt voor PNG en BMP.quote:Op donderdag 26 januari 2006 18:49 schreef Dimy het volgende:
Even een vraagje wat meer met Imageready heeft te maken dan met Photoshop, maar wellicht weet iemand hier antwoord op... Ik ben sinds kort overgestapt van Photoshop CS naar Photoshop CS2, beiden met Adobe Imageready. Ik gebruikte Imageready altijd vanwege de Save Optimized functie, wat ideaal was om een foto nog meer te comprimeren voor web gebruik. Nou kon je in de eerdere versies altijd saven in jpg formaat, maar sinds ik CS2 gebruik kan dat alleen nog maar in gif formaat... enig idee hoe ik alsnog optimized kan saven in jpg formaat?
Ah bedankt! Zo werkt het weer.quote:Op donderdag 26 januari 2006 19:03 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
In de Optimize tab (Window -> Optimize) kun je aangeven in welke preset of format je op wilt slaan. Stel format in op JPEG, zet de quality goed, en daarna kun je met Save Optimized As... als JPG opslaan. Zelfde geldt voor PNG en BMP.
nee hoor, kwestie van beetje inzoomen en je brush goed zetten, dan kom je al een heel eind. Maar dat is het makkelijke van een mask, heb je wat teveel weg gepoetst, dan brush je het er zo weer terug bijquote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:49 schreef Godslasteraar het volgende:
[afbeelding]
Stomme vraag mischien, maar het uiteindelijke inkleuren van die rok is toch gewoon handarbeid / monnikenwerk? Waarbij het dus vooral bij de randen geklooi is met de individuele pixels? Of wordt die rok op een andere manier geselecteerd?
Je hoeft ook echt niet op pixelniveau te gaan werken. Voor de randen pak je wel een wat kleinere brush, zodat je ook de kleinere rondingen en inkepingen kan behandelen. Als je de SHIFT ingedrukt houd bij het klikken, trek je in één keer een rechte lijn van je vorige plek naar waar je geklikt hebt. Zo kun je de wat rechtere randen snel en nauwkeurig bewerken.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:49 schreef Godslasteraar het volgende:
[afbeelding]
Stomme vraag mischien, maar het uiteindelijke inkleuren van die rok is toch gewoon handarbeid / monnikenwerk? Waarbij het dus vooral bij de randen geklooi is met de individuele pixels? Of wordt die rok op een andere manier geselecteerd?
Eastwood & Lynx666, thankssssquote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:42 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Je hoeft ook echt niet op pixelniveau te gaan werken. Voor de randen pak je wel een wat kleinere brush, zodat je ook de kleinere rondingen en inkepingen kan behandelen. Als je de SHIFT ingedrukt houd bij het klikken, trek je in één keer een rechte lijn van je vorige plek naar waar je geklikt hebt. Zo kun je de wat rechtere randen snel en nauwkeurig bewerken.
Ik zou het witte vlak selecteren met magic wand tool (toverstafje) en dan via rechtermuisknop, feather 1px instellen, ligt een beetje aan het resultaat, en dan helemaal zwart maken. Wel even de randjes nalopen met hele kleine brush dan ben je klaar. (als de lijn van het haar weg valt tegen de zwarte achtergrond, de randen iets lichter maken met dodge tool [exposure 5% ofzo] )quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:33 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Één van de dingen waarmee ik worstelde was het volgende plaatje:
[[url=http://xs65.xs.to/pics/06045/adam_eva.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Tis een zeer uitgebreid programma merk ikquote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:03 schreef Eastwood het volgende:
[..]
Ik zou het witte vlak selecteren met magic wand tool (toverstafje) en dan via rechtermuisknop, feather 1px instellen, ligt een beetje aan het resultaat, en dan helemaal zwart maken. Wel even de randjes nalopen met hele kleine brush dan ben je klaar. (als de lijn van het haar weg valt tegen de zwarte achtergrond, de randen iets lichter maken met dodge tool [exposure 5% ofzo] )
goed dat je layers gebruiktquote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:33 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Tis een zeer uitgebreid programma merk ik![]()
klik:
[[url=http://xs65.xs.to/pics/06045/adam_evaKopie.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Ik heb er zelfs een soort van gloed in gekregen, ik zou niet weten hoe ik dat heb voor elkaar heb gekregen![]()
Ik heb in ieder geval op de een of andere manier Adam en Eva losgemaakt van de witte achtergrond en op een andere layer gezet, geloof ik.
Aaah, juist, die rand is ook het probleem. Ik heb het plaatje hier gebruikt als achtergrond in een flash-filmpje: http://www.godslasteraar.org/html/evolutie.htmlquote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:49 schreef Eastwood het volgende:
[..]
goed dat je layers gebruiktmaar als je de stappen die ik hierboven beschijf opvolgt, krijg je niet zo'n ruwe rand wat het nu wel heeft. Het is voor een website zei je?
Verdomd, dat ziet er stukken beter uit. Als je de stappen zou willen opsommen graag, maar alleen als je tijd/puf hebtquote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:12 schreef Eastwood het volgende:
ik heb ook ff geprobeerd... dit is er bij mij uit komen rollen na 10 minuutjes..
knip-
je mag hem uiteraard gebruiken voor je site. Wil je weten wat ik precies heb gedaan, moet je het even zeggen, dan zet ik de stappen op een rijdje...
ik heb alle tijdquote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:19 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Verdomd, dat ziet er stukken beter uit. Als je de stappen zou willen opsommen graag, maar alleen als je tijd/puf hebt![]()
Wat voor een photoshop versie gebruik jij? Het is wel uitgebreid, ik zie ook allerlei lichteffecten die je kunt gebruiken. (niet dat ik die hiervoor nodig heb, maar wel mooi!)
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:40 schreef Eastwood het volgende:
[..]
ik heb alle tijdvrienden hadden geen zin vanavond, en vriendin had wat anders te doen, dus ben er nu voor jou
![]()
Ik zat nog even te klooien met die lichteffekten, maar ik ga nu eens kijken of het mij ook lukt om het mooi glad te krijgen.quote:stappen:
- Magic wand tool (wit vlak selecteren) [exposure: 10]
- Feather (rechter muisknop) [1 px]
- Levels (ctrl+L) [output levels van (0,255) naar (0,0) zetten)
- blur tool (langs alle randen) [strenght 50%]
-(optioneel) pencil tool (onder de brush tool, kleine witten pixels weg gewerkt) [1px, opacity 30%]
succes met je site
daar ben je nog wel een jaartje zoet mee, voordat je alles door hebtquote:Op vrijdag 27 januari 2006 23:56 schreef Godslasteraar het volgende:
(...)
En dat photoshop is een blijvertje!
Ah, ok, waarvan akte. Nu was mijn vraag niet specifiek voor een website, al zal ik nu dat flashfilmpje wel aanpassen met deze nieuwe achtergrond. Ik voelde me alleen een beetje onbenullig met m'n pixel-geklooi. Vervolgens zag ik die aangepaste zwart-wit/kleur foto's met een hele mooie scheiding tussen de verschillende objecten en kleuren. Bv die met die m&m's. En toen dacht ik, ''zie je wel, je zat te prutsen sufferd''quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:59 schreef Lynx666 het volgende:
Hou er wel rekening mee dat je je in FOT bevindt.
Zoals in de OP staat kun je beter webdesignvragen en andere vragen buiten fotobewerkingen vragen in het lopende DIG topic: Photoshop - vragen, tips, problemen - CS 7!
antwoord was goed bedoeld, maar doe volgende keer maar niet.quote:Op maandag 30 januari 2006 09:58 schreef purmernoord het volgende:
het geen waar jij op doelt past niet binnen de FOK Policy, dus let erop dat je geen mot krijgt met de modjes hier..quote:Op maandag 30 januari 2006 09:58 schreef purmernoord het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier. Zal regelmatig posten met vragen en antwoorden.
Edit: verzoek verwijderd
Wil ik nog iets aan toevoegenquote:Op maandag 30 januari 2006 08:55 schreef Ynske het volgende:
Het verwijderen van rode ogen in een foto
Altijd lastig wanneer je een foto gemaakt hebt waar de persoon in kwestie rode ogen in blijkt te hebben.
<uitleg>
Lynx, probeer je plaatjes eens ergens anders te hosten. Dit is zoooooooo traag. ( http://xs.to bijvoorbeeld)quote:Op maandag 30 januari 2006 12:58 schreef Lynx666 het volgende:
antirodooogjesverhaal
Is het een idee om mensen attent te maken op het bestaan van een gratis programma The Gimp?quote:Op maandag 30 januari 2006 12:35 schreef Eastwood het volgende:
[..]
het geen waar jij op doelt past niet binnen de FOK Policy, dus let erop dat je geen mot krijgt met de modjes hier..
Edit RonaldV: En zo is het maar net!![]()
Lynx, ik heb de vrijheid genomen de boel even in de wiki te mikkenquote:Op maandag 30 januari 2006 12:58 schreef Lynx666 het volgende:
Rode-ogen-verhaal
geweldig programmaquote:Op maandag 30 januari 2006 14:42 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Is het een idee om mensen attent te maken op het bestaan van een gratis programma The Gimp?
Mischien hebben sommigen daar baat bij.
Dames en heren, mijn nederige excuses, het zal niet meer gebeuren.quote:Op maandag 30 januari 2006 12:35 schreef Eastwood het volgende:
[..]
het geen waar jij op doelt past niet binnen de FOK Policy, dus let erop dat je geen mot krijgt met de modjes hier..
Edit RonaldV: En zo is het maar net!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |