Maar Polygami is ook een echtelijke verbintenis.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:41 schreef Developersrus het volgende:
Polygami -> Bezint, eer ge begint!
Ik heb het niet over polygamie. Laat dat even voorop staan.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:45 schreef kingmob het volgende:
In de tijd van sexuele vrijheid ontstonden uiteindelijk ook koppels en onderlinge wrijvingen in de oh zo gezellige 'communities'. De enige werkbare situatie van polygamie is harems en daarvoor is een onderdrukte vrouw nodig. Dat redelijk veel mensen de neiging hebben om vreemd te gaan betekend niet dat polygaam zijn de natuurijke situatie is.
Bovendien is vreemdgaan zeer zeker niet hetzelfde als polygamie, je veruilt daarmee meestal de ene partner voor een ander en probeert zo lang mogelijk van twee walletjes te eten. Ik zie dat meer als "het gras is altijd groener bij de buren".
Daarnaast zijn heel veel mensen gewoon niet in staat om intimiteit en seks los te zien (ik niet iig) en dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Monogamie is. Het betekent dat je maar 1 schoonmoeder hebt
Daarbij, wil je partner het ook.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:11 schreef R_ON het volgende:
Seks met een ander kun je best hebben als je een relatie hebt, maar de vraag is wil je dat ook? Die vraag doet er meer toe dan het wel of niet bestaan van monogamie.
Ja, ook een goeie vraag.quote:
Eerst goed lezen, dan je punt makenquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:09 schreef SlaadjeBla het volgende:
Waarom neemt iedereen aan dat polygamie de natuurlijke vorm is en monogamie onszelf is opgelegd? Ik zie daar helemaal geen onderbouwing voor. Wat is er zo natuurlijk aan polygamie?
Als jij eens niet zo hoog van de toren blaast en me dan uitlegt waarom het zo natuurlijk is om met meerdere mensen sex te hebben? Daar doelde ik namelijk ook op.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:25 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Eerst goed lezen, dan je punt maken![]()
Polygamie is meerdere mensen in het "echt" verbinden. En ik heb het over seksuele vrijheid.
Dat is nou het probleem. Dat onze samenleving zich zodanig heeft ontwikkeld, dat jaloezie het wint boven genot!quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:53 schreef splendor het volgende:
Ik ben het wel met je eens alleen zou ik de huidige situatie niet willen veranderen omdat sex met meer dan 1 partner ontzettend vaak jalouzie oproept en dat roept op zijn beurt weer agressie op. Het is ook heel erg natuurlijk om je dood te vechten om een vrouwtje waar je 1x mee neukt en weer naar de volgende gaat, zo werkt de natuur, maar wij zijn beschaafd dus bij ons werkt het andersMet als logisch gevolg dat je om die gevoelens te vermijden je het liefst ook maar aan 1 partner moet binden om problemen te voorkomen.
je zult het wel niet met me eens zijn, maar dan denk ik aan vervelende ziektes, en nooit kinderen kunnen krijgen, want zou dan niet meer zonder bescherming met mijn vriend willen vrijen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:25 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Eerst goed lezen, dan je punt maken![]()
Polygamie is meerdere mensen in het "echt" verbinden. En ik heb het over seksuele vrijheid.
Zo bedoelde ik het niet hoorquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:30 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Als jij eens niet zo hoog van de toren blaast en me dan uitlegt waarom het zo natuurlijk is om met meerdere mensen sex te hebben? Daar doelde ik namelijk ook op.
Het hele trouwen is natuurlijk door onszelf opgelegd en staat los van de sexuele moraal.
Die sex zonder liefde werkt echter WEL vaak door in de liefdesrelatie. Er zijn natuurlijk ook best stellen waar dat prima samen gaat (partnerclubs enzo worden volgens mij best aardig goed bezocht), maar dan moet je dus een partner hebben die hetzelfde denkt over het concept 'liefde'.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:47 schreef -beyond- het volgende:
[..]
En tuurlijk kan je sex en intimiteit niet los zien.
Liefde kan niet zonder sex, maar sex kan wel zonder liefde.
Precies mijn gedachte hierover.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:40 schreef Étoile het volgende:
[..]
Zelf kan ik dat niet los zien, ik zou vreselijk jaloers en ongelukkig worden als mijn partner sex met andere personen zou hebben. Hij heeft dat omgekeerd ook bij mij, dus wat dat betreft passen we prima bij elkaar. Uiteindelijk gaat het erom dat je een relatie kan vinden waarin je gelukkig bent en dat verschilt per stel.
Je hebt hier zeker wel gelijk in. Natuurlijk heeft het ook nadelen. Veel meer kinderen zullen er komen, onbeschermd sex, meer ziektes e.d. Maar ook hier kan weer op geanticipeerd worden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:33 schreef paddy het volgende:
[..]
je zult het wel niet met me eens zijn, maar dan denk ik aan vervelende ziektes, en nooit kinderen kunnen krijgen, want zou dan niet meer zonder bescherming met mijn vriend willen vrijen.
Ik ben er dus eigenlijk op tegen.
Ik vind seks juist het enige, wat echt intiem is.
Maar dit is dan mijn mening
Je doet net alsof iedereen monogaam is in onze huidige samenleving, terwijl dit helemaal niet het geval is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:34 schreef speknek het volgende:
Je kunt wel zeggen dat de mens meer gebouwd is in groepen te leven zoals bij de apen, waar je alfamannetjes hebben en verschillende sociale rangen voor de mannetjes daaronder. Maar ik denk dat de mensen populaties op een gegeven moment te groot zijn geworden om dat vol te kunnen houden. Hoe doe je zoiets in een stad met honderdduizend inwoners? Tenzij je het opbreekt in aparte communes, maar ook die zullen denk ik niet sterk genoeg zijn.
Ik denk dus dat monogamie een passend resultaat is, omdat je anders in een continue staat van burgeroorlog verkeerd.
Ja, het gebeurt in stiekemheid, omdat bij wetenschap ervan de twee partners ruzie zouden krijgen. De drift is er dus nog wel, maar het zou niet meer werken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:47 schreef -beyond- het volgende:
Je doet net alsof iedereen monogaam is in onze huidige samenleving, terwijl dit helemaal niet het geval is.
Het merendeel van diegene die een partner heeft gaat vreemd. Dus doet het stiekem.
Er is eigenlijk sprake van een verkapte individuele seksuele vrijheid.
Ik begrijp je goed hoor, maar zou graag willen weten van je waarom je vreselijk jaloers zou zijn als je parner sex met een ander zou hebben. En dan wel erin meegenomen dat jij dat dan ook mag.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:40 schreef Étoile het volgende:
[..]
Die sex zonder liefde werkt echter WEL vaak door in de liefdesrelatie. Er zijn natuurlijk ook best stellen waar dat prima samen gaat (partnerclubs enzo worden volgens mij best aardig goed bezocht), maar dan moet je dus een partner hebben die hetzelfde denkt over het concept 'liefde'.
Zelf kan ik dat niet los zien, ik zou vreselijk jaloers en ongelukkig worden als mijn partner sex met andere personen zou hebben. Hij heeft dat omgekeerd ook bij mij, dus wat dat betreft passen we prima bij elkaar. Uiteindelijk gaat het erom dat je een relatie kan vinden waarin je gelukkig bent en dat verschilt per stel.
En waar baseer je dat op? Als jij dat doet betekend niet dat iedereen dat gelijk doen!quote:maar tevens op het feit dat in ons huidige samenleving het merendeel van de mensen vreemd gaat.
Tegenwoordig gaat het inderdaad alleen nog maar om genot, maar historisch gezien is sex alleen maar voor voortplanting. Dat mensen vroeger sex hadden met meerdere partners was dan ook alleen maar om hun nageslacht te verzekeren, en niet om genot. (net zo als bij dieren)quote:Seks aan de andere kant is iets dat je wel met meerdere kan delen. Dit gaat puur en enkel om genot.
Dat lijkt me onzin, kijk bijvoorbeeld maar naar bonobo's. Het genot is niet zomaar geëvolueerd.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:40 schreef -calimero- het volgende:
Tegenwoordig gaat het inderdaad alleen nog maar om genot, maar historisch gezien is sex alleen maar voor voortplanting. Dat mensen vroeger sex hadden met meerdere partners was dan ook alleen maar om hun nageslacht te verzekeren, en niet om genot. (net zo als bij dieren)
opvallen dat je er zelf al gelijk erin meeneemt 'als hij het mag, mag jij het ook' ....quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:03 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Ik begrijp je goed hoor, maar zou graag willen weten van je waarom je vreselijk jaloers zou zijn als je parner sex met een ander zou hebben. En dan wel erin meegenomen dat jij dat dan ook mag.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:40 schreef -calimero- het volgende:
[..]
En waar baseer je dat op? Als jij dat doet betekend niet dat iedereen dat gelijk doen!
Of zie ook telegraafquote:bron: 2000 H.M. Pragt
De recente cijfers liegen er niet om, in Nederland word veel overspel gepleegd. Twee op de vijf mannen met een relatie gaat wel eens vreemd. Vrouwen schijnen trouwens met een aardige inhaalslag bezig te zijn. Wat wel opvalt is dat mannen vaak vreemdgaan met een minnares die geen relatie heeft, en vrouwen vaak overspel plegen met een man die wel een relatie heeft. Dit heeft blijkbaar te maken met het feit dat mannen niet graag op de tweede plaats willen staan. Maar vreemdgaan blijft meestal catastrofaal voor een relatie, ruim 30 procent van de echtscheidingen zijn het gevolg van overspel. Niets is zo erg als belogen en bedrogen te worden door je partner.
Vanuit ons oerinstinct hebben we inderdaad voorplantingsdrift. Dit is niet alleen historisch gezien, heden is dit ook het geval.quote:Tegenwoordig gaat het inderdaad alleen nog maar om genot, maar historisch gezien is sex alleen maar voor voortplanting. Dat mensen vroeger sex hadden met meerdere partners was dan ook alleen maar om hun nageslacht te verzekeren, en niet om genot. (net zo als bij dieren)
Je doet net alsof mensen die niet monogaam zijn met iedereen die maar wil het bed in zullen duiken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:44 schreef Angelic_Rose het volgende:
Nou ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word er echt niet gelukkiger
van als ik met meerdere personen mag neuken..![]()
Ten eerste kan ik dat al helemaal niet, want er moet wederzijds vertrouwen
in het spel zijn, ik kan niet zomaar met iemand het nest in duiken,
en ik heb meer dan genoeg aan 1 iemand..![]()
Ik voel dan ook alles behalve de behoefte om er meerdere mannen of vrouwen
op na te houden..![]()
Hier ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:39 schreef -beyond- het volgende:
Naar mijn mening is dit historisch beeld veranderd door de opkomst van het huwelijk dat is ontstaan uit religieuze overtuigingen.
Maar er lopen nu 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de definitie van vreemdgaan.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:06 schreef Integrity het volgende:
Niet iedereen heeft die behoefte om met anderen naar bed te gaan en niet iedereen gaat vreemd. Ook de helft van de samenleving niet, dan kijk je teveel Youp van't Hek. Een relatie is gebaseerd op 'iets samen opbouwen" en als je vreemdgaat, doe je het tegenovergestelde.
Pinguins gaan overigens nooit vreemd, die blijven hun leven lang bij dezelfde partner. Dat hele vreemdgaan is bij mensen een individuele keuze. Een mens heeft een bewustzijn en een verantwoordelijkheid en hoe ermee om wordt gegaan is je eigen zaak. Je kunt niet zeggen: het is tegen de natuur in, want als je de behoefte hebt iemand om zn gezicht te slaan doe je dat ook niet zomaar.
Wat bedoel je nou hiermee? Dat je niet vreemd gaat als je heel je leven lang bij een partner blijft?quote:Pinguins gaan overigens nooit vreemd, die blijven hun leven lang bij dezelfde partner.
Nee, dat er in de natuur ook zoiets als natuurlijke monogamie bestaat.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:19 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Maar er lopen nu 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de definitie van vreemdgaan.
Ik heb het over seksuele vrijheid van nature en dat deze vrijheid is beperkt door monogamie dat op zijn beurt weer het gevolg is van het huwelijk.
[..]
Wat bedoel je nou hiermee? Dat je niet vreemd gaat als je heel je leven lang bij een partner blijft?
Iedereen moet het zelf weten..quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:53 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Je doet net alsof mensen die niet monogaam zijn met iedereen die maar wil het bed in zullen duiken.
Dat is een vooroordeel.
Ik snap dat jij het niets vind, je weet niet beter en je opvattingen over het leven zijn zodanig dat het je ongelukkig maakt. Sex hebben met meerdere mannen of vrouwen roept bij jou een hele andere associatie op. Dat zie je wel aan je reactie.
Naar mijn mening komt dit voornamelijk doordat het een burgelijk moraal is geworden om sex te hebben met 1 partner. Als je het met meerde doet ben je een hoer of een slet. Een man is een hersenloze zak die alleen maar zijn lul achterna loopt. Als je dit etiket, deze norm vanaf kleins afaan meekrijgt is het niet meer dan logisch dat je zo denkt.
Ik dacht ook altijd zo, totdat ik het eens een keer ben gaan proberen. Daarom kom ik tot bovenstaande conclusie.
En geloof me, ik duik echt niet zomaar met iemand het nest in. Ik sta er gewoon open voor.
Maar wat ik ervaar is meer seksuele genot, meer vrijheid, minder jaloezie, sterkere liefdesrelatie en een heerlijk leven. Vreemdgaan is in mijn ogen als mijn partner verliefd zou worden op een ander.
Ik heb het dan over onze samenleving. Mijn fout had ik er misschien bij moeten zetten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:18 schreef Mirage het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens.
Er zijn genoeg religieuze overtuigingen waarbinnen het juist heel normaal/toegestaan is.
2 voorbeeldjes: Islam en Mormonen (Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen)
Alleen mag het niet volgens de Nederlandse wet.
Lekker kort door de bocht weer. Je hebt ook zoiets als intelligentie en vertrouwen hoor.. en trouwens... een beetje jaloezie is helemaal niet verkeerdquote:Op donderdag 5 januari 2006 21:03 schreef releaze het volgende:
tja.. ik geloof er ook in dat de mens niet monogaam is. blijkt ook weer uit het aantal relaties dat voorafgaat aan die schijnbare ware. ik geloof ook niet dat de ware bestaat, op liefde en op seks gebied, maar wel dat de mens zich dusdanig vol tevredenheid kan aanpassen aan die ene persoon en daar genoegen mee kan nemen.
maar goed. als we seks gaan hebben met meerdere partners dan komt de oerdrang, de jaloezie, het macht willen hebben van het mannetje, en het "stabiliteit" willen hebben van het vrouwtje (want het gezinnetje moet wel onderhouden worden door een vent) al snel om de hoek koekeloeren. de huidige constitutie zeg maar, vind ik prima. hier, in nederland. je eindigt je relatie wanneer dat uitkomt en je gaat dan gewoon weer verder op zoek. een heel vreedzame oplossing, tussenweg, voor onze natuur vs ons sociaal gedrag, oid.
en als je een partner kan vinden waarmee je openlijk niet monogaam hoeft te zijn, is dat natuurlijk alleen maar beter als je die wens hebt.
Dure hobby, 7 verjaardagen, 14 kerstdagen, 7x Valentijn, 84 keer ongesteldquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:00 schreef _Liquid_ het volgende:
Ik ga vreemd bij het leven, al 5 jaar een relatie maar heb nu ongeveer 7 vriendinnen
En je kans op "per ongeluk" een babytje met 7 keer vergroot, dat betekent dus 7 keer meer kans op kinderbijslag dokken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:30 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dure hobby, 7 verjaardagen, 14 kerstdagen, 7x Valentijn, 84 keer ongesteld
Okay, voor de allerlaatste keer zal ik het even verduidelijken. Ik heb het totaal niet over polygamie.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:27 schreef sanger het volgende:
Polygamie is goed, zolang alle vrouwen maar denken dat je monogaam bent
Ik heb het dus niet over het tegenovergestelde van monogamie.quote:bron: wikipedia
Polygamie is het tegenovergestelde van monogamie. Het hebben van meerdere of wisselende seksuele partners buiten een polygaam huwelijk, valt niet onder het begrip polygamie maar wordt vrije liefde genoemd.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:40 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Vanuit ons oerinstinct hebben we inderdaad voorplantingsdrift. Dit is niet alleen historisch gezien, heden is dit ook het geval.
Ik geloof niet dat men vroeger alleen maar sex had uit voortplantingsdrift. Er is altijd nog een stukje bewustzijn bij de mens, waardoor er een onderscheid is met de dierenwereld. En dit stukje bewustzijn zorgt ervoor dat er wordt gesekst uit genot. Dit is nu zo, maar vroeger ook.
Vroeger voelde klaarkomen ook lekker lijkt me.
Een slecht argument. Dieren hebben geen keus om te denken, die handelen alleen uit instinct.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:51 schreef dion_b het volgende:
[..]
Dieren gaan heus niet denken 'hee, ik wil me voortplanten, laat ik eens een teef beklimmen'
Darwin ik geloof dat hij het was heeft een mooie evolutietheorie...quote:Mens:
Hebben redelijk grote ballen, maar beduidend minder dan de chimpansee. Dit duidt erop dat de vrouwtjes lichtelijk rondshoppen, dus dat er een evolutionair voordeel is voor de man om veel zaad te produceren. Maar dan die idioot grote penis van de mens (in verhouding tot massa een van de grootste van het dierenrijk...) - hoe dat dan te verklaren? Simpel, size does matter - mensen zijn misschien niet perfect monogaam, maar doen wel volop aan pairbonding. En hoe hou je een stel bij elkaar? Plezier hebben in en met elkaar. Vrouwen beleven meer plezier aan een grotere penis, bovendien willen ze liever dat hun mannelijke nakomelingen ook redelijk geschapen zijn, Dus is er sexuele selectie op grotere penissen. Niet dat grote penissen en ballen de enige manieren zijn om beide doelen te bereiken - als een vrouw klaarkomt wordt zaad uit de vagina diep de baarmoeder ingezogen. Iemand die de aandacht en moeite besteedt aan het laten klaarkomen van zijn metgezellin verhoogt ook de kansen dat het zijn zaad is dat de race wint - maar ook hier kan enige formaat geen kwaad
Daarom zeg ik: In de liefde monogaam en qua sex moet meerdere partners kunnen.quote:Dus natuurlijk gezien zijn we paarvormend maar niet geheel monogaam![]()
Ik wil dat onderzoek wel eens lezen, bronnen?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:06 schreef SunChaser het volgende:
Het is trouwens onderzocht dat vrouwen onbewust niet trouwen met mannen die ze geil en spannend vinden. Ze willen een gezin met goedmoedige en betrouwbare mannen. Als ze dan een tijdje kids hebben en een gezin gaan ze alsnog achter die spannende man aan.
Goede vraag. Het is vooral de angst dat die 'sex' niet zo vrijblijvend is als jij voorspiegelt in je voorbeelden, de angst om hem dan toch kwijt te raken. Natuurlijk kan je iemand altijd kwijtraken, maar het voelt voor mij als een bepaalde drempel die een verdergaande situatie (relatie) met die ander gemakkelijker maakt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:03 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Ik begrijp je goed hoor, maar zou graag willen weten van je waarom je vreselijk jaloers zou zijn als je parner sex met een ander zou hebben. En dan wel erin meegenomen dat jij dat dan ook mag.
Laat je vriendin dit maar niet lezenquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:18 schreef Étoile het volgende:
Zou best kunnen SunChaser, uiteindelijk zal er toch een soort 'nestjes'-drang zitten bij het zoeken van een partner. Maar of ze alsnog achter die spannende man aangaan? Dat is dus bij 2 van de 5 (zie eerdere post) zo, dat wil alsnog zeggen dat 3 van de 5 het *niet* doet.
Maarja, omgekeerd kiest een man ook eerder een partner die geschikt is om het huishouden/gezin te runnen, maar gaan ze er uiteindelijk vandoor met iemand die aan minder van die saaie verplichtingen gebonden is![]()
Oh? Hoewel mensen vrije wil hebben in veel dingen, zijn juist dit soort driften bij uitstek onvrijwillig.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:04 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Een slecht argument. Dieren hebben geen keus om te denken, die handelen alleen uit instinct.
Mensen hebben wel die keus. Die kunnen denken "laat ik lekker aan mijn piel lurken, want klaarkomen is zo fijn", maar ook "sex nee, niets voor mij. Ik ben frigide".
Een kern van waarheid ja, maar zeker niet de gehele waarheid. Evolutie heeft namelijk niets met bewuste keuzes te maken, maar met achteraf geconstateerd de succesvolste strategieen. Als vrouwen alleen maar op zoek waren naar het beste zaad, zouden mannen onbeduidende penissen hebben en enorme ballen. Er zullen vast vrouwen geweest zijn die dit wilden, maar zij waren evolutionair minder succesvol dan vrouwen die meer in de plezier van de penis geinteresseerd waren.quote:[..]
Darwin ik geloof dat hij het was heeft een mooie evolutietheorie...
mannen zijn op zoek naar zoveel mogelijk vrouwen om ze te bevruchtigen en vrouwen zijn op zoek naar het beste zaad
En ik vind dit niet eens zo gek klinken. Volgens mij zit hier wel een kern van waarheid.
Tja, lijkt me vooral een kwestie van goed onderling overleg. Als beide partners er zo tegenaan kijken kan het heel leuk worden. Zo niet moet je kiezen wat je belangrijker vindt, de relatie of de sex met meerdere personenquote:Daarom zeg ik: In de liefde monogaam en qua sex moet meerdere partners kunnen.
Ik was in het begin ook overtuigd van monogamie. Ik dacht er pcies over als jij.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:14 schreef Étoile het volgende:
[..]
Goede vraag. Het is vooral de angst dat die 'sex' niet zo vrijblijvend is als jij voorspiegelt in je voorbeelden, de angst om hem dan toch kwijt te raken. Natuurlijk kan je iemand altijd kwijtraken, maar het voelt voor mij als een bepaalde drempel die een verdergaande situatie (relatie) met die ander gemakkelijker maakt.
En daarbij komt ook dat ik sexualiteit altijd als iets bijzonders heb gezien, dat deel je alleen met iemand die speciaal voor je is. Mede daarom kan ik dat niet los zien. Op dit moment moet ik er niet aan denken om sex te hebben met een ander. Ik 'wil' namelijk niet alleen die sex, maar ook de intimiteit en liefde van die persoon.
Ik kan me wel inleven in mensen die een opener relatie hebben, ik heb er ook wel bewondering voor, maar ik zou er echt doodongelukkig van worden. Net zoals jij waarschijnlijk met een jaloerse partner
waar doel je op met intelligentie en vertrouwen? het vastlopen van relaties?quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht weer. Je hebt ook zoiets als intelligentie en vertrouwen hoor.. en trouwens... een beetje jaloezie is helemaal niet verkeerd
Jaloezie is helemaal niet verkeerd. Alleen men gaat er verkeerd mee om. That's all!quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:48 schreef releaze het volgende:
[..]
en jaloezie is helemaal niet verkeerd. jaloezie HOORT juist. het is een vorm van oerinstinct. dat zou wat zijn als we totaal niet jaloers waren, dan hadden we, simpel gezegd, weinig stabiliteit wat betreft relaties, en dat zou de groep en het gezin in gevaar brengen.
Die behoefte aan een vrije relatie is niet ineens gekomen. We zijn erin gegroeid zeg maar.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:10 schreef Étoile het volgende:
beyond, ik begrijp je ook wel tot op zekere hoogte en vind het leuk om te lezen dat het voor jullie de juiste oplossing is, maar er moet wel ergens in jezelf een behoefte of nieuwschierigheid zijn voor je zoiets gaat proberen. Dat heb ik niet en mijn vriend ook niet. We hebben er wel eens over gepraat, maar voelen allebei geen behoefte om een vrije relatie aan te gaan. Maarja, wie weet denken we er over 10 jaar anders over, momenteel hebben we onze handen nog vol aan elkaar![]()
![]()
dat weet ik dus niet. ik probeer een beetje naar de "natuurlijke" reactie te kijken en naar een maatschappelijke. Maatschappelijk gezien vind ik een "heftige" reactie op jaloezie verkeerd omgaan, maar dan denk ik weer dat de natuur zich meer manifesteert ofzo.. ik weet nog niet echt wat ik, persoonlijk, correcter vind. Meer leven zoals wij, als dier op deze planeet, zijn, of blijven vasthouden aan frustrerende regels, gedachtes, (veel beschaafder, maar ik vraag me af in hoeverre we onze natuur daarin toch tegen het lijf lopen)quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:36 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Jaloezie is helemaal niet verkeerd. Alleen men gaat er verkeerd mee om. That's all!
[..]
Daar zeg je me wat.. als je je vriendin ziet krikken met een ander.. daar word je echt niet vrolijker van!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:35 schreef Handschoen het volgende:
Polygamie![]()
daar ben ik veel te jaloers voor, dat je vriendin met een ander ligt te krikken, bah, doe mij maar monogamie![]()
Die beschaving waar je het over hebt zorgt voor veel stress, jaloezie, eenzaamheid en zgn. overspel wat voor nog meer problemen zorgt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:52 schreef releaze het volgende:
dat weet ik dus niet. ik probeer een beetje naar de "natuurlijke" reactie te kijken en naar een maatschappelijke. Maatschappelijk gezien vind ik een "heftige" reactie op jaloezie verkeerd omgaan, maar dan denk ik weer dat de natuur zich meer manifesteert ofzo.. ik weet nog niet echt wat ik, persoonlijk, correcter vind. Meer leven zoals wij, als dier op deze planeet, zijn, of blijven vasthouden aan frustrerende regels, gedachtes, (veel beschaafder, maar ik vraag me af in hoeverre we onze natuur daarin toch tegen het lijf lopen)
Vandaar dat Parenclubs en ParenDatingSites zo succesvol zijn zeker?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:33 schreef Revolverheld het volgende:
Sinds de jaren 70 waagt hooguit nog een enkeling zich aan openlijke seksuele vrijheid,
wie zegt dat het een homo was?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 08:18 schreef Camplo het volgende:
Wat een onzin. Doordat men niet monogaam bleef, kwam er aids.
1 of andere homo moest en zou die aap geneukt hebben.
Is dat geen broodje aap verhaal?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 08:18 schreef Camplo het volgende:
Wat een onzin. Doordat men niet monogaam bleef, kwam er aids.
1 of andere homo moest en zou die aap geneukt hebben.
De parenclubs en bijbehorende chatsites doen het best wel aardig. Sommige mensen kunnen hier kennelijk toch mee omgaan. Er bestaan een paar religies die sex met andere partners wel toelaten zonder dat alles meteen vervalt in decadentie en hedonisme. Als je idd zomaar wat in de rondte neukt dan geloof ik gerust dat je daar niet gelukkig van word uiteindelijk.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:33 schreef Revolverheld het volgende:
Deze hele discussie over monogamie is allang voor ons gevoerd en gepractiseerd in de jaren 70, en sindsdien is 't failliet van de vrije seksuele moraal onomstotelijk komen vast te staan.![]()
Een vrije seksuele moraal werkt niet op de lange duur, het maakt mensen gek, jaloers, ongelukkig, razend, en het enige wat ervan komt is een echtscheiding. Of desillusie.
IN dat geval moet je jaloersheid naast je kunnen leggen om extra genot te kunnen ervaren. Sex met iemand waar ik totaal geen gevoel bij heb lijkt mij ook alleen maar een bio-mechanische actie. Ik vraag me af wat voor lol je daar nou mee beleefd.quote:Het verschil tussen dieren en mensen is dat mensen kunnen nadenken. Ze kunnen dus ook nadenken over hun emoties. Seks = emotie. Je kunt honderd keer roepen dat seks om de seks niks met gevoelens te maken heeft, maar seks = intimiteit = emotie, zo simpel is 't. En intimiteit bestaat alleen bij de gratie van de exclusiviteit. Neuk je dus naast je eigen vrouw nog met een andere vrouw, dan voelt je eigen vrouw zich bedreigd in die intimiteit. En dus in haar vertrouwen. Bij mannen werkt 't precies zo.
Een hoop mensen houden hun relatie gesloten omdat ze zo zijn opgegroeid volgens de hier hieersende moralen. Die komen nog steeds van Mr. Calvijn, de Katholieke kerk en afgeleiden daarvan af. Mensen hebben angst om er weer alleen voor te staan en ontkennen hun partner sex met een ander. Ze gaan dus zelf vreemd, vertrouwen hun partner niet meer en isoleren zichzelf op den duur zo.quote:Daarmee is niet gezegd dat de drift geen rol speelt, maar juist omdat wij kunnen nadenken, worden we geacht die drift te beheersen. De meeste mensen doen dat ook, omdat ze weten dat vrije relaties op de lange duur geen lang leven zijn beschoren. En de mensen die het niet doen, en die dus wel rondneuken, houden het geheim. (behalve dus die paar uitzonderingen die nog geloven in de vrije relatie).
Of het is juist een turn-on Negerhut oom Tom behouden voor 1 miljoenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:36 schreef Integrity het volgende:
[..]
Daar zeg je me wat.. als je je vriendin ziet krikken met een ander.. daar word je echt niet vrolijker van!
Als we naar de biologie kijken dan kunnen we stellen dat dit niet waar is...quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:14 schreef paddy het volgende:
[..]![]()
Daarbij zijn er ook genoeg dieren monogaam.
Vroeger was het zo, dat mannen meerdere vrouwen hadden, maar andersom moesten de vrouwen wachten op hun beurt.
Ja, maar wanneer breng je zoiets ter sprake. In het begin doet het er niet toe en op een gegeven moment zit je misschien al te ver in de relatie om er over te beginnen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:50 schreef erodome het volgende:
dat het makkelijker wordt om eens te zeggen, nee ik wil niet monogaam zijn, zoek een partner die daar hetzelfde over denkt.
Weleens gehoort van safe seks???quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:33 schreef paddy het volgende:
[..]
je zult het wel niet met me eens zijn, maar dan denk ik aan vervelende ziektes, en nooit kinderen kunnen krijgen, want zou dan niet meer zonder bescherming met mijn vriend willen vrijen.
Ik ben er dus eigenlijk op tegen.
Ik vind seks juist het enige, wat echt intiem is.
Maar dit is dan mijn mening
Ik heb de rest ook wel doorgelezen, maar ff voor alle duidelijkheid: Pinguins zijn monogaam en er zijn nog wel meer dieren die monogaam zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Als we naar de biologie kijken dan kunnen we stellen dat dit niet waar is...
Dat geloof ik niet. Ze praten er niet over omdat andere mensen met een oordeel klaarstaan en ze als veemd beschouwen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:01 schreef Integrity het volgende:
Mensen praten niet zo gauw over polygamie, omdat het voor sommige mensen toch zeer kwetsend is.
Jij mag dat wel niet geloven, maar het is toch wel degelijk zo. Vertel jij jouw monogame vriendin maar eens dat jij polygaam bent, moet jij eens opletten wat je dan kapot maakt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:02 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet. Ze praten er niet over omdat andere mensen met een oordeel klaarstaan en ze als veemd beschouwen.
Waarom zou het trouwens kwetsend zijn voor anderen?
We hebben het over andere mensen, je partner zie ik niet als ander mens.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Integrity het volgende:
Vertel jij jouw monogame vriendin maar eens dat jij polygaam bent, moet jij eens opletten wat je dan kapot maakt.
Je partner is ook een mens, zo zie ik dat. Een mens met gevoelens en gedachten, met wie je een relatie hebt. Een relatie tussen alle relaties die het meest intiem is. "We" hebben het niet over andere mensen, "Jij" hebt het over andere mensen. Het is "jouw" definitie, "ik" heb een andere.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:06 schreef SunChaser het volgende:
[..]
We hebben het over andere mensen, je partner zie ik niet als ander mens.
En intimiteit bestaat alleen bij de gratie van de exclusiviteit.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:33 schreef Revolverheld het volgende:
Het verschil tussen dieren en mensen is dat mensen kunnen nadenken. Ze kunnen dus ook nadenken over hun emoties. Seks = emotie. Je kunt honderd keer roepen dat seks om de seks niks met gevoelens te maken heeft, maar seks = intimiteit = emotie, zo simpel is 't. En intimiteit bestaat alleen bij de gratie van de exclusiviteit. Neuk je dus naast je eigen vrouw nog met een andere vrouw, dan voelt je eigen vrouw zich bedreigd in die intimiteit. En dus in haar vertrouwen. Bij mannen werkt 't precies zo.
Daarmee is niet gezegd dat de drift geen rol speelt, maar juist omdat wij kunnen nadenken, worden we geacht die drift te beheersen. De meeste mensen doen dat ook, omdat ze weten dat vrije relaties op de lange duur geen lang leven zijn beschoren. En de mensen die het niet doen, en die dus wel rondneuken, houden het geheim. (behalve dus die paar uitzonderingen die nog geloven in de vrije relatie).
Gewoon gelijk open kaart spelen, niet onder stoelen en banken steken wie en wat je bent, daar voorkom je een hoop ellende mee.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:53 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja, maar wanneer breng je zoiets ter sprake. In het begin doet het er niet toe en op een gegeven moment zit je misschien al te ver in de relatie om er over te beginnen.
Er zijn zat dieren monogaam, zeker bij vogels komt dat redelijk veel voor, maar nogmaals, hun lichaam, hun voorplantingssysteem ligt anders in elkaar dan die van ons...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:01 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb de rest ook wel doorgelezen, maar ff voor alle duidelijkheid: Pinguins zijn monogaam en er zijn nog wel meer dieren die monogaam zijn.
Mensen praten niet zo gauw over polygamie, omdat het voor sommige mensen toch zeer kwetsend is. Als jij iemand treft die monogaam is en een beetje eigenwaarde heeft en polygamie oppert, dan bestaat er een kans dat die persoon de relatie met je verbreekt. Hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je daarover praat, maar als jouw gevoelens polygaam zijn en de persoon van de ander monogaam, dan werkt die relatie niet omdat je niet op 1 lijn zit.
Dit is allemaal theoretisch gebabbel, ik ben benieuwd hoe jij in een situatie reageert waarbij je partner het oneens is met je. Ik ben zelf ook heel open hoor, maar een relatie is ook gebaseerd op bepaalde fundamenten. Als je aan die fundamenten komt, kom je rechtstreeks aan het vertrouwen van een persoon. Makkelijk is zo'n gesprek dus niet en je zult ook respect moeten hebben voor iemand die anders denkt als jij dat doet. Zelfs al zou je dat niet verwachten van je partner.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Er zijn zat dieren monogaam, zeker bij vogels komt dat redelijk veel voor, maar nogmaals, hun lichaam, hun voorplantingssysteem ligt anders in elkaar dan die van ons...
En wat overleg betrefd, als je al niet eens een fantasie kan uiten, als dat al zo bedreigend zou zijn dat iemand weg gaat, hoe goed is je relatie dan?
Uiten dat je iets best wel zou willen betekend niet gelijk doen, voor dat doen heb je 2 mensen binnen een relatie nodig met de neus dezelfde kant op, maar om dat te weten te komen zal je het moeten uiten een keer.
Een beetje openheid en eerlijkheid vind ik wel essentieel in een relatie eigenlijk.
Denk je werkelijk dat je het in je leven over alles eens gaat zijn???quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dit is allemaal theoretisch gebabbel, ik ben benieuwd hoe jij in een situatie reageert waarbij je partner het oneens is met je. Ik ben zelf ook heel open hoor, maar een relatie is ook gebaseerd op bepaalde fundamenten. Als je aan die fundamenten komt, kom je rechtstreeks aan het vertrouwen van een persoon. Makkelijk is zo'n gesprek dus niet en je zult ook respect moeten hebben voor iemand die anders denkt als jij dat doet. Zelfs al zou je dat niet verwachten van je partner.
Okay, ten eerste welke fundamenten? Dat is denk ik wel belangrijk om aan te duiden in je argumentatie, omdat je dit als hoofdreden gebruikt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dit is allemaal theoretisch gebabbel, ik ben benieuwd hoe jij in een situatie reageert waarbij je partner het oneens is met je. Ik ben zelf ook heel open hoor, maar een relatie is ook gebaseerd op bepaalde fundamenten. Als je aan die fundamenten komt, kom je rechtstreeks aan het vertrouwen van een persoon. Makkelijk is zo'n gesprek dus niet en je zult ook respect moeten hebben voor iemand die anders denkt als jij dat doet. Zelfs al zou je dat niet verwachten van je partner.
quote:bron: wikipedia
Polygamie is het tegenovergestelde van monogamie. Het hebben van meerdere of wisselende seksuele partners buiten een polygaam huwelijk, valt niet onder het begrip polygamie maar wordt vrije liefde genoemd.
Lekkere conclusies trek je, bedankt voor het in het hokje drukken van mijn intenties. Erg makkelijk. Zou je niet ff vragen wat ik ermee bedoel?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat je het in je leven over alles eens gaat zijn???
Heel realistisch....
Maar even een vb, dat het een fantasie is van veel mannen om eens met 2 vrouwen het bed te delen weten we beide wel denk ik, maar als jouw partner zegt dat dat een fantasie is van hem en dat hij dat best(mits jij daar ok mee zou zijn) uit zou willen voeren dan doorbreekt hij dus volgens jou het fundament van de relatie???????
Ik heb het nergens over het ook maar gelijk doen he, of over de gevoelens van je partner heenstampen, maar gewoon eens het idee opperen, wat zou jij daarvan vinden.
Als dat al niet meer kan vind ik het een flutrelatie, sorry, maar als ik zo op mijn tenen moet gaan lopen dan blijf ik liever alleen.
Fundament is het beeld dat je van iemand hebt in een relatie, dat ineens anders wordt als je bepaalde verwachtingen hebt gecreerd. Is dit nog wel de persoon die ik kende? Over een ander kun je makkelijk oordelen, maar betrek het maar eens heel persoonlijk op jezelf.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:00 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Okay, ten eerste welke fundamenten? Dat is denk ik wel belangrijk om aan te duiden in je argumentatie, omdat je dit als hoofdreden gebruikt.
Ten tweede ga ik proberen om nog een allerlaatste keer een nuancering in deze discussie aan te brengen. Polygamie wordt hier namelijk te vaak verward met het hebben van een vrije liefde. (al geef ik de voorkeur aan vrije sex)
[..]
Laat ik mijn definitie van kudde maar even uitleggen dan.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:31 schreef Integrity het volgende:
Iedereen is een individu, een "kudde" bestaat niet. Da's slechts een subjectieve beoordeling waar jij je van distancieert. Hoewel het wel grappig is om te zien hoe sommigen zich als "kuddedieren" gedragen, hoewel dat in hun realiteit dan weer heel anders is. De enige realiteit waarin het kuddemens bestaat, is in je eigen realiteit. En ook voor een kuddemens moet je respect hebben, omdat je de motivatie erachter niet weet. Wie weet is een bepaalde handeling voor jou "kudde" en voor die ander weldoordacht en het verstandigst.
Ik heb nergens ook maar 1 conclusie getrokken hoor, ik vroeg je wat...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:05 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lekkere conclusies trek je, bedankt voor het in het hokje drukken van mijn intenties. Erg makkelijk. Zou je niet ff vragen wat ik ermee bedoel?
Algoed, als ik bij een meisje (ik heb een hele bijzondere in gedachten) zou vertellen dat ik een trio zou willen, dan zou zij aan zichzelf gaan twijfelen. Ik heb voor mezelf "gelukkig" niet de behoefte om een trio uit te voeren. Mocht ik dit wel hebben gehad, dan had zij haar vraagtekens kunnen zetten over onze relatie. Wij 2 bepalen namelijk wat een relatie is en hoe deze zich uit, niemand anders. Net zoals jij je eigen setje eisen hebt aan een relatie. Wij hebben dat ooit al geopperd, slechts om elkaar mening te vragen over een trio. Ik heb die behoefte niet en zij was daar blij om, zij had anders tegen mij aangekeken als ik wel die behoefte had. Ik snap dat volkomen, je wilt samen iets opbouwen en zoiets speciaals als je met zn 2 hebt, daar hoef je geen vreemde bij uit te nodigen.
Het zal wel arrogant overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Ik merk dat jij behoorlijk snel oordeelt. Als je dat nou eens afleert, hoef je minder op je tenen te lopen.
Een eigen verzonnen verhaal om daadkracht bij jou denkbeelden te geven in mijn ogen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:46 schreef Erisak het volgende:
Ok, na lang dwalen over dit Forum maak ik weer eens mijn intrede na een jaar of zo...
Mijn 2 cent dan maar...
Ten eerste, mensen die roepen `vroegâh' konden mannen met iedereen neuken, mannen hadden toen nog lol met een Harem, mannen hadden geen verantwoordelijkheid, dieren doen het ook zo...
Stel jezelf dan even de volgende vraag... Ben jij een dier? Leef je in een samenleving op oerinstincten? En wist je dat een dolfijn bijvoorbeeld een redelijk intelligent dier ook een partner heeft? En dat hij liever een vrouwelijke partner heeft mits er nog één andere man bij is zodat ze haar van twee kanten kunnen insluiten en dus kunnen beschermen tegen `aanvallen?'
Dat vroegâh bij geen verantwoordelijkheid gevoel bij mannen gewoon maar pakken wat ze pakken konden, toen er geen regels waren en sexs gewoon verkrachting was voor het genot van de man. Vooral mannen die dus ook controle kunnen uitoefenen, gezellig stelletje mensen ben je dan.
Dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor je daden. Doe jij het altijd veilig? En zo niet, kan je het kind dat ter wereld komt ook de rest van je leven verzorgen... kijk dan mag jij van mij prima vreemd gaan want er lopen me toch een stel onverantwoorde mensen rond!
En wat heeft dit nou met monogaam of een vrije relatie te maken? Dit kan jou ook overkomen.quote:Zo was er een wereld artiest, noem geen naam die met een meid (geen hoer) gewoon lekker sex had op een strand in Spanje... en die meid had AIDS en een hekel aan mannen, haar doel in het leven zo veel mogelijk mannen hun leven verpesten. Kijk, als je vind dat je geen verantwoordelijkheid nodig hebt, niet zeker wil zijn van de gevoelens van de andere persoon voor jou en dus ook het beste voor heeft voor jou. Ga dan gerust je gang met iedereen die jij lekker vind. Maar accepteer de gevolgen en maak dan in dit deel van de wereld waar wij een samenleving zijn en de samenleving kosten moet betalen voor zo een 50.000 minima (moeders met kind... alleenstaand, die zijn pas flink GENAAID!) omdat er kerels zijn die GENIETEN met teugen en gewoon weglopen als ze een jaar verder zijn.
Monogamie is een natuurlijke schijn, goed lezen. Het woord natuurlijk ertussen maakt een wezelijk verschil.quote:Dus... het onderwerp: monogamie is een schijn? Nee, niet voor mij omdat het een morale plicht is. En anders ben je gewoon een egoïst, dat is iemand die alleen aan zichzelf denkt en niet zich zelf ziet als iemand die deel uit maakt van een groter geheel.
Dit is een discussie die ik maar al te graag met je aanga, maar daar gaat het hier niet over. Open een nieuw topic zou ik zeggen.quote:En tja, over dat verantwoordelijkheidsgevoel dan maar weer. Binnen mijn familie als ik kijk zie ik verantwoordelijke mensen, de een succesvoller dan de andere die proberen vooruit te komen. Mensen die werken, mensen die inzien dat hun geld niet alleen een familie onderhouden van 5 of 6 personen (Dus vader met een moeder en vader die in de vut zijn na 40 / 50 jaar werken. En een vrouw met 3 kinderen.) nee... ze onderhouden in gedachte ook nog eens van die jongeren die ik tegenkom in de kroeg van 25 tot 30 jaar die een uitkering trekken en in de kroeg opscheppen dat werken zinloos is en naaien met minimaal 4 vrouwen per dag een topsport, alleen op Olympisch niveau te bereiken. Tja, het is inderdaad een Olympisch niveau dat onze verzoringsstaat heeft bereikt met de hoveelheid mensen met een dergelijke instelling op dit forum die alleen maar aan sex denken.
Lees a.u.b. eerst even de voorgaande postjes. Daar had je mijn beargumentatie kunnen vinden over het algemeen belang. Even het belangrijkste stukje eruit halen voor de luie lezer:quote:Gevolg van dit denkbeeld is net zoals de ondergang van het Romeinse rijk. Het optreden van decadentie. Tja, als je dit woord begrijpt en inziet wat de gevolgen kunnen zijn van een decadente samenleving waar niemand meer nadenkt over een geheel maar alleen aan zichzelf dan kun je beter nu een roeiboot bouwen, jatten of kopen en zosnel mogelijk naar jou speciale `Island robinson gaan of beter nog... een grote boot kappen en naar Bounty Island varen om met die 100 leuke meiden aan boord even 10 jaar lang super sex te hebben... waarna je dus allemaal langzaam kan creperen! Enjoy!'
Leuk verwoord, grappig einde.quote:Oh, waarom ik dit zo verwoord... een Harem beste kenners mocht je (en hebben ze nu nog steeds in sommige delen van de wereld) alleen hebben als je het ook kon ... betalen! Tadaa!
Tja, ik zit op de centen als het op sex aankomt!
Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt. Als jij er niet in gelooft zal het voor jou niet zo zijn, voor mij tot nu toe is het wel zo. Ik wil echt geen andere meid als ik een vriendin heb. Ja zeker zie ik ook andere mooie aantrekkelijke vrouwen maar wil dan niet meteen sex. Ja, heb situaties meegemaakt waarbij het wel kon en mocht.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:39 schreef -beyond- het volgende:
Het doet voorkomen alsof het iets natuurlijks is, alsof het altijd al zo is geweest.
Dit is zeker niet het geval.
Monogamie is tot een burgelijk moraal omgedoopt. (Grieks: monos=enkel ;gamos=huwelijk)
Historisch gezien kwam monogamie nauwelijks voor. Sex met meerdere partners was normaal.
Naar mijn mening is dit historisch beeld veranderd door de opkomst van het huwelijk dat is ontstaan uit religieuze overtuigingen. Het huwelijk gaf rechten en plichten, schepte status en creërde eigendommen. Het kwam vroeger dan ook voornamelijk voor in de elite kringen.
Nu is het inmiddels zo ingeburgerd, dat het moraal van onze samenleving monogamie vereist.
Het hebben van seks binnen een relatie volstaat enkel maar met eigen partner.
Heb je sex buiten je partner om, wordt dit door vele gezien als "vreemdgaan".
Naar mijn mening gaat dit tegen de natuur in. En ik baseer mijn mening niet alleen op het feit dat dit vanuit de oorsprong niet het geval was, maar tevens op het feit dat in ons huidige samenleving het merendeel van de mensen vreemd gaat. Er is dus duidelijk een menselijke drang naar sex met meerdere partners!
Het hebben van een liefdesrelatie betekent meer dan alleen maar seks. En dit is naar mijn inziens slechts bestemd voor 1 partner.
Seks aan de andere kant is iets dat je wel met meerdere kan delen. Dit gaat puur en enkel om genot.
Hierin speelt jaloezie een grote rol. Stellen met een open relatie hebben vaak alleen maar een liefdesrelatie met elkaar, maar hebben wel sex met meerdere partners. Ze zijn niet bang om de liefdesrelatie te verliezen door sex te hebben met meerdere partners.
Naar mijn mening gunnen open stellen elkaar meer. Ik baseer dit op het feit dat in de meerderheid van de gevallen sex met meerdere partners meer genot oplevert. Dus zij geven prioriteit aan het hebben van genotsgevoelens i.p.v. gehoor te geven aan jaloeziegevoelens.
Wat is jullie mening hierover?
Maar denk nu eens even niet aan hoe het voor iemand is, maar aan het feit dat het door het maatschappelijk moraal zo wordt weerspiegeld alsof het natuurlijk is!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:48 schreef Knibbel het volgende:
[..]
Iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt. Als jij er niet in gelooft zal het voor jou niet zo zijn, voor mij tot nu toe is het wel zo. Ik wil echt geen andere meid als ik een vriendin heb. Ja zeker zie ik ook andere mooie aantrekkelijke vrouwen maar wil dan niet meteen sex. Ja, heb situaties meegemaakt waarbij het wel kon en mocht.
Dus nee. Monogamie is voor elk mens anders.
p.s. heb niet het topic doorgelezen en ja vind je lief en ook de groeten aan ...
Nog niet zo lang geleden waren er amper voorbehoedsmiddelen. Sex betekende dus kinderen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:04 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Een slecht argument. Dieren hebben geen keus om te denken, die handelen alleen uit instinct.
Mensen hebben wel die keus. Die kunnen denken "laat ik lekker aan mijn piel lurken, want klaarkomen is zo fijn", maar ook "sex nee, niets voor mij. Ik ben frigide".
[..]
Darwin ik geloof dat hij het was heeft een mooie evolutietheorie...
mannen zijn op zoek naar zoveel mogelijk vrouwen om ze te bevruchtigen en vrouwen zijn op zoek naar het beste zaad
En ik vind dit niet eens zo gek klinken. Volgens mij zit hier wel een kern van waarheid.
[..]
Daarom zeg ik: In de liefde monogaam en qua sex moet meerdere partners kunnen.
Zie ook post hieronder. Ik kijk naar waar ik me lekker bij voel. En ja daar zullen anderen allemaal conclusies uit trekken als meerdere mensen zo denken als ik of ik als hun. Het is natuurlijk om monogaam te zijn, en ook niet natuurlijk voor de niet monogamen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:06 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Maar denk nu eens even niet aan hoe het voor iemand is, maar aan het feit dat het door het maatschappelijk moraal zo wordt weerspiegeld alsof het natuurlijk is!
Terwijl dat helemaal niet is gezien ons geschiedenis.
Vele denken niet eens verder meer dan monogamie.
Klinkt aannemelijk!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:08 schreef Overlast het volgende:
[..]
Nog niet zo lang geleden waren er amper voorbehoedsmiddelen. Sex betekende dus kinderen.
Een man kan maar in beperkte mate meerdere vrouwen onderhouden en kinderen goed opvoeden.
Als een man het bij 1 vrouw houdt zulen de kinderen verwekt bij die vrouw het beter doen dan wanneer de man meerdere vrouwen+kinderen had.
Het huwelijk is dus een goed middel om monomgamie( en dus langer levende kinderen) af te dwingen. Kinderen van getrouwde mensen zullen dus langer leven, en zich meer voortplanten.
In die zin is monogamie hardstikke logisch. Het kan de voortplantingsdrang van de mens temperen wanneer deze haar waarde verliest in een maatschappij die steeds complexer wordt en een betere opvoeding voor kinderen eist.
Als je het zo stelt dan bestaat er niet zo iets als niet natuurlijk. Want alles is een product van de aarde (naar ons weten dan), want alles komt voort uit de aarde.quote:Monogamie zorgt er dus voor dat de mens zijn genen beter kan verspreiden.
En dus is monogamie juist wel natuurlijk, en een vereiste in een samenleving die steeds complexer wordt.
Sex is lekker. Sex is genot. En volgens mij is dat altijd al zo geweest sinds de mens bewustzijn heeft gekregen en kan klaarkomen.quote:Echter, met de toegenomen anti-conceptiemiddelen kan sex worden losgekoppeld van kinderen krijgen. Op den duur hoeft monogamie dus niet meer bruikbaar te zijn. Alleen is het de vraag wat het nut is van sex hebben als het los staat van kinderen te krijgen. Dan zal het alleen maar energie kosten waar je uiteindelijk niks voor terugkrijgt. En iets dat energie kost, maar waar je niks aan hebt zal verdwijnen, leert de evolutie ons.
Ben ik het mee eensquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb nergens ook maar 1 conclusie getrokken hoor, ik vroeg je wat...
IK, ik persoonlijk dus, zou een relatie flut vinden als je niet over fantasieen kan spreken zonder dat de ander je raar gaat aankijken, sorry maar de fantasie man met 2 vrouwen is heel erg algemeen, zo goed als elke man die van vrouwen houdt heeft dat als fantasie, als je DAT al niet mag uiten, dat je dat best zou willen mits de ander daar geen pijn aan overhoudt, mits de ander dat ook leuk vindt, dan vind IK dat dus een flutrelatie die niet gestoeld is op realisme, want in je leven ga je mensen tegenkomen die je sexueel aantrekkelijk vindt, in je fantasie zullen vele mensen langskomen waar je de meest geile dingen mee uitvreet, dit is een feit, je kan het ontkennen en net doen alsof je nooit, maar dan ook nooit meer een zekere aantrekkingskracht tot anderen zal voelen, maar het is een leugen....
Ik vind dat een goede relatie gebasseerd is op eerlijkheid en openheid, dat je niet bang hoeft te zijn een fantasie te uiten, of op welke andere manier eerlijk te zijn, dat is mijn beeld van een relatie, vertrouwen, openheid, eerlijkheid.
Of je nu een fantasoe tot uitvoer wil brengen of niet, het moet geuit kunnen worden, net zoals het geaccepteerd dient te worden als de partner die fantasie uitvoeren niet ziet zitten, dat moet net zo min een probleem zijn als het accepteren dat iemand die fantasie heeft.
Volgens mij is het ook bedoeld om inhoudelijk te posten en niet zomaar wat te blaten, dus als je inhoudelijk niets hebt verder...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:36 schreef Knibbel het volgende:
Volgens mij is een dicussie bedoeld tot meningsverschil inzicht en niet tot overtuiging van gelijk. Want dat maak ik uit sommige postings op...
Vanwaar die conclusie ?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 03:33 schreef Revolverheld het volgende:
omdat ze weten dat vrije relaties op de lange duur geen lang leven zijn beschoren.
WAT ZEG JE?quote:Op zondag 8 januari 2006 13:49 schreef Ahold1 het volgende:
JA, DAAR BEN IK HET MEE EENS, MAAR WAT IS DE OORZAAK? TOEN MEN NOG VERLIEFD WAS OP ELKAAR WAS ER GEEN HAAR OP JE HOOFD DIE ER AAN DACHT ELKAAR TE DELEN MET EEN ANDER. JE LIEP CONSTANT ACHTER ELKAAR AAN. JE WAS MIN OF MEER JALOERS. jE WILDE ALLEEN HEM OF HAAR.
NAAR GELANG DE RELATIE LANGER DUURT RAAKT MEN LICHAMELIJK AAN ELKAAR GEWEND EN GAAT MEN ONBEWUST OP ZOEK. DIT KOMT TOT NU TOE HET MEEST BIJ MANNEN EN ECHTPAREN VOOR. MET EEN IETS KLEINER PERCENTAGE VOLGEN DE VROUWEN.
PLOTS GEBEURT HET EN GAAT MEN MET EEN ANDER HET BED IN. WAT MEN ECHTER ZEGT ALS MEN ER UITEINDELIJK ACHTER KOMT BIJ ELKAAR ZIJN VAAK SMOESJES. IK WAS DRONKEN, ZIJ/ HIJ MAAKTE HET ER NAAR, IK KON ER NIETS AAN DOEN, IK ZAL HET ECHT NOOIT MEER DOEN MAAR MEN VERGEET VAAK EERST NAAR ZICHZELF TE KIJKEN. ALS MEN ELKAAR RECHT IN DE OGEN DURFT TE KIJKEN EN DURFT TE ZEGGEN NDAT MEN DIE ANDER FF LEKKERDER VOND EN MEN GEWOON ZIN HAD IN DIE ANDER IS MEN EERLIJK NAAR ELKAAR. DE MEESTE ECHTPAREN DIE ANDERE SPANNING ZOEKEN OMDAT MEN OOK MINDER GEVOELENS VOOR ELKAAR HEEFT SEXUEEL GEZIEN GAAN B.V NAAR EEN PARENCLUB MAAR MEN WEET HET VAN ELKAAR DAT MEN MET EN BIJ ELKAAR TEKORT KOMT. HET IS ECHTER WEL EERLIJK
Minder gevoelens, tekort komen, nee dat doet er niets toe, als je niet veel meer voor elkara voelt en echt tekort komt bij elkaar is 1 van de domste dingen die je kan doen met anderen het bed induiken namelijk, eerst een stabiele, goede relatie, dan pas open gaan, serieus, neem dit advies van me aan mocht je ooit eens dat idee hebben, want de anderen die eraan beginnen klappen binnen no time tegen een dikke muur aan.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:49 schreef Ahold1 het volgende:
DE MEESTE ECHTPAREN DIE ANDERE SPANNING ZOEKEN OMDAT MEN OOK MINDER GEVOELENS VOOR ELKAAR HEEFT SEXUEEL GEZIEN GAAN B.V NAAR EEN PARENCLUB MAAR MEN WEET HET VAN ELKAAR DAT MEN MET EN BIJ ELKAAR TEKORT KOMT. HET IS ECHTER WEL EERLIJK
Ik ben nog niet 1 man tegen gekomen waarbij ik sexueel meer voelde. Mocht dat t.z.t. komen, zal ik dat zeker bespreekbaar maken. Ik heb nog genoeg fantasieën liggen waarbij er meerdere mannelijke actoren nodig zijnquote:Op maandag 9 januari 2006 15:49 schreef Knibbel het volgende:
Oke heb ff nagelezen en nagedacht.
Beyond, aub ff eerlijk zijn in onderstaande...
Je hebt het over monogamie. Nu lees ik ergens anders dat je bi bent. Maar dat je alleen met andere vrouwen sext en niet met andere mannen, naast je vriend...
Als jij bi bent vind je zowel mannen als vrouwen aantrekkelijk ook voor sex. Maar jij dus blijkbaar niet? Nee, ik denk dat het met andere zaken te maken heeft... En een van die zaken is monogamie... Want jij bent denk ik semi-monogaam. Want een andere vent in bed kan de relatie wellicht in gevaar brengen, andere vrouwen blijkbaar niet...
Overbodige tekst. In zo'n discussie zet ik niet zomaar iets weg. Ik denk overal over na!!quote:Denk hier aub ff goed over na voordat je reageert, heb ik namelijk ook gedaan. XXX
Die heb ik inderdaad, kan 'm nu alleen even niet vinden... Was een psychologe die d'r onderzoek naar deed...quote:Op maandag 9 januari 2006 20:03 schreef erodome het volgende:
Daar heb je dan vast wel een bron van innovative...
http://www.rug.nl/corpora(...)ver%20jaloeziexx.htmquote:Maar, schrijft de Groningse psychologe Pieternel Dijkstra in het blad Psychologie, een nieuwe stroming in de psychologie, de evolutionaire psychologie, benadrukt dat jaloezie een positieve functie vervult in de relatie. Jaloezie is goed, jaloezie is nuttig!
haha, zeer zeker niet,quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
natuurlijk is er wel een vorm van 'echte' polygamie'... namelijk samenlevingsvormen waar men niet de behoefte heeft altijd de 'eerste partner te zijn'... een goed voorbeeld was de schilder 'Heijboer', met zijn 5 vrouwen (die overigens wel eens vermeld hebben dat niemand sex met hem had) ....
Voor jou zijn ze misschien gescheiden, ik ben uit ervaring erachter gekomen dat ik liefde en seks niet kan scheiden. Ik ga meer voelen voor die persoon.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 03:40 schreef Tarado het volgende:
ik vind dit een interessante discussie en ben het ook in grote lijnen met Beyond eens. De opmerking; "ik ben monogaam in de liefde" is wel grappig maar dat kan dus niet. Je bent monogaam of je bent het niet, dat je maar van 1 persoon houdt en daar verliefd op bent neem ik meteen voor waarheid aan, ik vind dat liefde en seks van elkaar te scheiden zijn.
Ik schreef niet gescheiden maar te scheiden, in jouw geval dus niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:30 schreef Integrity het volgende:
[..]
Voor jou zijn ze misschien gescheiden, ik ben uit ervaring erachter gekomen dat ik liefde en seks niet kan scheiden. Ik ga meer voelen voor die persoon.
Correctquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik schreef niet gescheiden maar te scheiden, in jouw geval dus niet.
Maar wat heeft dit onderzoek met open relatie's te maken????quote:Op maandag 9 januari 2006 20:32 schreef innovative het volgende:
[..]
Die heb ik inderdaad, kan 'm nu alleen even niet vinden... Was een psychologe die d'r onderzoek naar deed...
Kan alleen de naam nu even niet vindenMaar dat komt morgen wel...
edit: naam gevonden, was psychologe Pieternel Dijkstra. Er wordt onder andere gesproken over een onderzoek onder prille stellen, die aan moesten geven in hoeverre ze jaloers waren. Na 7 jaar werd gekeken of ze nog bij elkaar waren. Het bleek dat de koppels die zeiden "best jaloers te zijn" het meest bij elkaar waren gebleven.
[..]
http://www.rug.nl/corpora(...)ver%20jaloeziexx.htm
Het exacte stuk heb ik op internet niet terug kunnen vinden, maar het ging om het gebrek aan jaloezie in verband met vreemd gaan, en daarbij het immer dreigende gevaar dat de ander verliefd werd op de ander en daarmee samengaand bleek het aantal breaks groter dan bij gesloten koppels...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wat heeft dit onderzoek met open relatie's te maken????
Waar vind ik het stuk waaruit blijkt dat open relatie's eerder gedoemd zijn te mislukken , want zover ik het even snel kon zien stond er daar niets van dat, gaat het over gesloten relatie's, waar dus al dat idee leeft dat er niet gedeeld mag worden!.
het onderzoek heeft te maken met 'jaloersheid' ... nu kan je wel zeggen dat een 'open relatie' niks te maken heeft met jaloers zijn, maar volgens mij is het tegendeel waar, juist binnen een 'open relatie' wordt je veel meer met die jaloersheid geconfonteerd en worden de partners gedwongen ermee om te gaan...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wat heeft dit onderzoek met open relatie's te maken????
Waar vind ik het stuk waaruit blijkt dat open relatie's eerder gedoemd zijn te mislukken , want zover ik het even snel kon zien stond er daar niets van dat, gaat het over gesloten relatie's, waar dus al dat idee leeft dat er niet gedeeld mag worden!.
Klinkt leuk, maar mono betekend volgens mij een en dus niet meer. Dus monogaam ben je niet als je met meerderen sext.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb overigens sterk de indruk dat wat jij een 'open relatie' noemt, eigenlijk nog steeds een volledig 'monogame' relatie is, in de zin dat de partners volledig trouw aan elkaar blijven, beide blijven vooral elkaars 'tweede keus', hooguit staan ze toe om ook sexuele gunsten en pleziertjes bij anderen te zoeken, maar enkel zolang de 'sociale binding' tussen hen beiden geenszins daardoor gehinderd wordt ....
Volgens mij is dat niet 'polygamie' te noemen, maar blijft het eigenlijk momogamie, met hooguit de 'toestemming' om ook met anderen sex te hebben.
Een open relatie kan werken als je weet wat je aan elkaar hebt en wat je van elkaar verwacht. Als je dat beseft en die band onderhoud dan kan je zonder jaloezie doorgaan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:34 schreef RM-rf het volgende:
Natuurlijk betekent het niet dat open relaties per deifnitie vaker mislukken, maar de jaloersheid speelt een veel belangrijkere rol, het kan mogelijk juist ook een reden zijn om op andere dan enkel sexuele vlakken meer voor de partner te doen, juist om de gevoelens van jaloersheid te ondervangen...
Iksnap de link niet tussen het loslaten van jaloezie en jezelf verloochenen. Als je weet waar je voor staat en wat je wilt, dan kan je ook accepteren dat je niet alles kan hebben. Zolang ik kan doen waar ik zin in heb en niemand heeft er last van, vind ik niet dat je moeilijk moet gaan doen. Ik accepteer dat ook van anderen. Word de situatie wel bedreigend of word ik tekort gedaan, dan onderneem ik wel actie.quote:mensen die niet jaloers kunnen of willen zijn, verloochnen zichzelf, en komen vroeger of later gigantisch psychisch in de knoop te zitten, juist omdat ze zichzelf tezeer 'wegcijferen' voor de ander, 'jaloezie' is een vorm van zelfbescherming, het dwingt de persoon vooral aan zijn 'eigen' belang te denken, zijn 'sociale positie' te beschermen, juist ook door anderen af te wijzen.
Jammer dat je het niet terug kon vinden zeg, was er erg benieuwd naar geweest, maar goed, het is nu eenmaal zo, igg bedankt voor de moeite dat andere stuk op te zoeken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:10 schreef innovative het volgende:
[..]
Het exacte stuk heb ik op internet niet terug kunnen vinden, maar het ging om het gebrek aan jaloezie in verband met vreemd gaan, en daarbij het immer dreigende gevaar dat de ander verliefd werd op de ander en daarmee samengaand bleek het aantal breaks groter dan bij gesloten koppels...
Dit was meer wat ik van dezelfde psychologe terug heb kunnen vinden. Buiten dat staat er wel degelijk een argument in, namelijk dat jaloerse koppels vaker bij elkaar blijven dan niet jaloerse koppels. En om te swingen, moet je dus niet jaloers zijn lijkt mij...
Dat leer je VOORDAT je relatie open gaat, doe je het tijdens dan gaat het 9 van de 10 keer fout.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het onderzoek heeft te maken met 'jaloersheid' ... nu kan je wel zeggen dat een 'open relatie' niks te maken heeft met jaloers zijn, maar volgens mij is het tegendeel waar, juist binnen een 'open relatie' wordt je veel meer met die jaloersheid geconfonteerd en worden de partners gedwongen ermee om te gaan...
Dit soort dingen hoor ik voornamelijk van mensen binnen gesloten relatie's die geen open relatie willen, van degene met open relatie's hoor ik dit nooit eigenlijk.quote:Natuurlijk betekent het niet dat open relaties per deifnitie vaker mislukken, maar de jaloersheid speelt een veel belangrijkere rol, het kan mogelijk juist ook een reden zijn om op andere dan enkel sexuele vlakken meer voor de partner te doen, juist om de gevoelens van jaloersheid te ondervangen...
Wat heeft geen jaloesie met over je heen laten lopen te maken????quote:mensen die niet jaloers kunnen of willen zijn, verloochnen zichzelf, en komen vroeger of later gigantisch psychisch in de knoop te zitten, juist omdat ze zichzelf tezeer 'wegcijferen' voor de ander, 'jaloezie' is een vorm van zelfbescherming, het dwingt de persoon vooral aan zijn 'eigen' belang te denken, zijn 'sociale positie' te beschermen, juist ook door anderen af te wijzen.
Deze topic gaat dan ook niet over polygamie, het hebben van meerdere vaste partners binnen 1 relatie.quote:Ik heb overigens sterk de indruk dat wat jij een 'open relatie' noemt, eigenlijk nog steeds een volledig 'monogame' relatie is, in de zin dat de partners volledig trouw aan elkaar blijven, beide blijven vooral elkaars 'tweede keus', hooguit staan ze toe om ook sexuele gunsten en pleziertjes bij anderen te zoeken, maar enkel zolang de 'sociale binding' tussen hen beiden geenszins daardoor gehinderd wordt ....
Volgens mij is dat niet 'polygamie' te noemen, maar blijft het eigenlijk momogamie, met hooguit de 'toestemming' om ook met anderen sex te hebben.
serieusquote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:13 schreef speknek het volgende:
Ter overweging: 3% van alle mannelijke dieren is monogaam en 1% van alle mannelijke apen.
De Larf van Midas Dekkers. Correctie: 3% van alle zoogdieren en 1% van alle apen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:37 schreef petitlapin het volgende:
serieus![]()
van waar heb je die cijfers![]()
Weet je waar het me in dit topic ook om gaat. Om eens de taboe te doorbreken dat een vrije relatie meteen sletterig, onfatsoenlijk of te veel sexgericht is. Sex is gewoon lekker en leuk en daar moet eens normaal over gedaan worden!quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:45 schreef Bombie het volgende:
De meeste monogame relaties zíjn al van die zakelijke ondernemingen; maar rationeel kunnen besluiten dat jij en de ander met 'buitenstaanders' mogen neuken... hoe moet ik dat noemen? Een joint venture?!
Wel, als men zich er goed bij voelt en beide 'partijen' er hun goedkeuring aan hebben gegeven, is het onzinnig om het vanuit moreel oogpunt (en zéker omdat anderen het afkeuren) te laten, natuurlijk. Maar het zou mij niks verbazen als dit achteraf toch niet zo'n hoogdravende liefde blijkt te zijn.
Dat hoeft ook niet het uitgangspunt te zijn, natuurlijk, en daarom houdt men zakelijk en privé ook maar beter gescheiden.
"Polygamie" houdt in dat één man meerdere vrouwen heeft, of dat één vrouw meerderequote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het onderzoek heeft te maken met 'jaloersheid' ... nu kan je wel zeggen dat een 'open relatie' niks te maken heeft met jaloers zijn, maar volgens mij is het tegendeel waar, juist binnen een 'open relatie' wordt je veel meer met die jaloersheid geconfonteerd en worden de partners gedwongen ermee om te gaan...
Natuurlijk betekent het niet dat open relaties per deifnitie vaker mislukken, maar de jaloersheid speelt een veel belangrijkere rol, het kan mogelijk juist ook een reden zijn om op andere dan enkel sexuele vlakken meer voor de partner te doen, juist om de gevoelens van jaloersheid te ondervangen...
mensen die niet jaloers kunnen of willen zijn, verloochnen zichzelf, en komen vroeger of later gigantisch psychisch in de knoop te zitten, juist omdat ze zichzelf tezeer 'wegcijferen' voor de ander, 'jaloezie' is een vorm van zelfbescherming, het dwingt de persoon vooral aan zijn 'eigen' belang te denken, zijn 'sociale positie' te beschermen, juist ook door anderen af te wijzen.
Ik heb overigens sterk de indruk dat wat jij een 'open relatie' noemt, eigenlijk nog steeds een volledig 'monogame' relatie is, in de zin dat de partners volledig trouw aan elkaar blijven, beide blijven vooral elkaars 'tweede keus', hooguit staan ze toe om ook sexuele gunsten en pleziertjes bij anderen te zoeken, maar enkel zolang de 'sociale binding' tussen hen beiden geenszins daardoor gehinderd wordt ....
Door open te staan voor sex met meerdere mensen, wil niet zeggen dat de sex niet meer iets speciaals is. Dit soort associaties bedoel ik nou.quote:Op donderdag 12 januari 2006 08:58 schreef paddy het volgende:
[..]
"Polygamie" houdt in dat één man meerdere vrouwen heeft, of dat één vrouw meerdere
mannen heeft.(Relatie dus)
Maar monogamie wil ik het ook niet noemen.
Wat mensen doen moeten ze zelf maar weten, maar ik zie seks als iets heel bijzonders, en niet als alleen maar een lekker iets. Het is voor mij te bijzonder om het als alleen maar een genotsmiddel te zien.
Dit vind ik ook weer een overtrokken reactie. Hiermee wordt impliciet gezegd dat als je sex hebt met meerdere mensen je eigenlijk "vies" bent. Je hebt een stuk meer kans op ziektes en bla bla bla.... Ben ik het dus niet mee eens. Niet dat ik zoveel sex heb met anderen of mijn partner, want dat is helemaal niet het geval. Maar ik vind het niet iets om zo overdreven over te doen.quote:Ik zou trouwens never nooit een kind willen, met iemand die zo vrij met seks omgaat.
De "sappen van een vrouw"bereiken ook de ballen van de man, dus wanneer de man een klein wondje heeft, en de vrouw een geslachtziekte (bijv. Aids) heeft, zadel je dus een kind op met ellende.
Ja, dit kan altijd gebeuren, maar wanneer je maar met iedereen naar bed gaat, omdat je op dat moment gewoon "zin" hebt, is die kans toch wel meer aanwezig.
Maar ik zou dus ook niet aan een dergelijke relatie beginnen, omdat juist de seks binnen een relatie het enige is, wat echt voor jullie tweeën is.
Er bestaat safe seks en er bestaan testen hoor....quote:Op donderdag 12 januari 2006 08:58 schreef paddy het volgende:
[..]
"Polygamie" houdt in dat één man meerdere vrouwen heeft, of dat één vrouw meerdere
mannen heeft.(Relatie dus)
Maar monogamie wil ik het ook niet noemen.
Wat mensen doen moeten ze zelf maar weten, maar ik zie seks als iets heel bijzonders, en niet als alleen maar een lekker iets. Het is voor mij te bijzonder om het als alleen maar een genotsmiddel te zien.
Ik zou trouwens never nooit een kind willen, met iemand die zo vrij met seks omgaat.
De "sappen van een vrouw"bereiken ook de ballen van de man, dus wanneer de man een klein wondje heeft, en de vrouw een geslachtziekte (bijv. Aids) heeft, zadel je dus een kind op met ellende.
Ja, dit kan altijd gebeuren, maar wanneer je maar met iedereen naar bed gaat, omdat je op dat moment gewoon "zin" hebt, is die kans toch wel meer aanwezig.
Maar ik zou dus ook niet aan een dergelijke relatie beginnen, omdat juist de seks binnen een relatie het enige is, wat echt voor jullie tweeën is.
Ik vind dus van niet. Als je zomaar en makkelijk sext vind ik het niet speciaal. Wat is dan het verschil met je andere vrienden-vriendinnen? Die knuffel ik ook, kijk er ook teevee mee en voer er ook discussie mee (momenteel zelfs). Ik zie sex-intimiteit als een van de belangrijkste en voornaamste toevoegingen op mijn vriendschap met een vrouw wat haar dus mijn partner maakt...quote:Op donderdag 12 januari 2006 09:41 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Door open te staan voor sex met meerdere mensen, wil niet zeggen dat de sex niet meer iets speciaals is. Dit soort associaties bedoel ik nou.
meen je dat werkelijk, dat het enkel aan de sex te merken is of iemand je vaste partner is, of gewoon een vriendin?quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:53 schreef Knibbel het volgende:
Wat is dan het verschil met je andere vrienden-vriendinnen? Die knuffel ik ook, kijk er ook teevee mee en voer er ook discussie mee (momenteel zelfs). Ik zie sex-intimiteit als een van de belangrijkste en voornaamste toevoegingen op mijn vriendschap met een vrouw wat haar dus mijn partner maakt...
Ik zou het dus heel erg naar vinden als het enige verschil met een goede vriend/vriendin de seks is, mag hopen dat ik wel wat meer waard ben.quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:53 schreef Knibbel het volgende:
[..]
Ik vind dus van niet. Als je zomaar en makkelijk sext vind ik het niet speciaal. Wat is dan het verschil met je andere vrienden-vriendinnen? Die knuffel ik ook, kijk er ook teevee mee en voer er ook discussie mee (momenteel zelfs). Ik zie sex-intimiteit als een van de belangrijkste en voornaamste toevoegingen op mijn vriendschap met een vrouw wat haar dus mijn partner maakt...
Wij proberen jou ook te nuanceren maar ik vrees dat jij jou stelling (ook zoals je hem wegzet) ziet als waarheid en onze beweringen zijn niet waar want mensen zijn niet monogaam...![]()
waarom zou ik het nog eens proberen en sex hebben met een man die ik niet aantrekkelijk vindquote:Op donderdag 12 januari 2006 14:56 schreef erodome het volgende:
Heb je het weleens geprobeert dan dat je zo stellig kan zeggen dat het zoveel beter is als je intens van elkaar houdt?
Heb het woord vies niet één keer in de mond gehad, en vul die woorden dan ook niet voor me inquote:Op donderdag 12 januari 2006 09:41 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Dit vind ik ook weer een overtrokken reactie. Hiermee wordt impliciet gezegd dat als je sex hebt met meerdere mensen je eigenlijk "vies" bent. Je hebt een stuk meer kans op ziektes en bla bla bla.... Ben ik het dus niet mee eens. Niet dat ik zoveel sex heb met anderen of mijn partner, want dat is helemaal niet het geval. Maar ik vind het niet iets om zo overdreven over te doen.
En als sex binnen jullie relatie het enige is dat echt voor jullie tweeën is, zou ik nog maar eens een keer goed nadenken. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar elke avond voor de t.v. hangen, knuffelen, tussendoor zoenen, helemaal durven jezelf te zijn, af en toe kwaad worden om helemaal niets, even elkaar vastpakken, enz enz enz... is voor mij iets heel belangrijks dat wij alleen maar met twee delen.
En tot slot, je zegt dat je sex niet ziet als alleen maar ziet als iets dat je doet als je zin hebt. Bij mij is dat toch wel iets anders.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik respecteer je keus wel en wil je echt niet op andere gedachten brengen. Ik probeer er alleen een beetje nuancering aan te geven.
Nee wijffie, ik bedoel het ook niet dat je dat zegt dat je het vies vindt. Maar je geeft mij de indruk ermee. Maar je kunt niet zeggen dat het bankhangen met je vrienden hetzelfde is als bankhangen met je vriend. En dan even het seksuele gedeelte achterwege gelaten... Boos worden doe je ook met vrienden, tuurlijk, maar dan wel op een ander niveau.......bij je vriend zal je jezelf meer laten gaan......quote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:42 schreef paddy het volgende:
[..]
Heb het woord vies niet één keer in de mond gehad, en vul die woorden dan ook niet voor me in![]()
Op de bank hangen, en tv kijken doe ik ook met vrienden. Knuffelen doe ik ook met vrienden. Boos worden en me thuis voelen, doe ik ook met vrienden, maar al deze dingen doe ik ook met mijn vriend , alleen de heerlijke sex (dus absoluut niet vies) doe ik alleen met mijn vriendDus dit gedeelte is dan ook alleen voor ons tweeën
Je leest blijkbaar over een zin heen, want ik zei dus duidelijk dat wat een ander doet, ze zelf moeten weten.Ik veroordeel het niet, ik wil gewoon niet een kind van iemand die steeds met een ander (of dit nu één keer per maand, of per jaar is maakt mij niet uit) vrije sex heeft. Maar dit is mijn mening
Ik heb mijn partner voor het leven al gevonden!!!quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:11 schreef FuifDuif het volgende:
Wat wil je hiermee bewijzen en bereiken? Het is nog altijd heel goed mogelijk dat je een partner voor je leven treft. Of dat nu onnatuurlijk is of niet, het maakt voor de beleving niets uit.
Lekker constructief, wat dacht je van geestelijke evolutie in het kader van individualisme? Sommige mensen hebben de behoefte, anderen niet. Wees blij dat mijn lievelingsgerecht anders is als die van jouquote:Op zondag 15 januari 2006 20:47 schreef licker het volgende:
misschien was het vroeger , lang geleden normaal om meerdere vrouwen te hebben.... en toen kwam er de evolutie om de hoek kijken... ja E-VO-LU-TIE .... snappen jullie dat , doorontwikkeling... ??? nee hè ... dat dacht ik al ....
Evolutie hebben we dankzij techniek redelijk de das om gedaan. We moeten het nu op ons eigen doen. Monogamie heeft de regerende klasse verzonnen om het gepeupel niet al te snel te laten groeien. Terwijl ze zelf een harem er op na hielden.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:47 schreef licker het volgende:
misschien was het vroeger , lang geleden normaal om meerdere vrouwen te hebben.... en toen kwam er de evolutie om de hoek kijken... ja E-VO-LU-TIE .... snappen jullie dat , doorontwikkeling... ??? nee hè ... dat dacht ik al ....
Jah dat is mooi gezegd.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:01 schreef Breetai het volgende:
[..]
Evolutie hebben we dankzij techniek redelijk de das om gedaan. We moeten het nu op ons eigen doen. Monogamie heeft de regerende klasse verzonnen om het gepeupel niet al te snel te laten groeien. Terwijl ze zelf een harem er op na hielden.
Ook waren er nog een paar boekenwurmen die jaloers waren op de players in die tijd. Zij konden alle vrouwen scoren terwijl ze zelf niks hadden. Toen vonden ze het verstandig om zoiets als het huwelijk uit te vinden. Allen jammer dat de dames tegenwoordig de players uitzoeken om mee te trouwen en de geeks het nakijken hebben. (ff heeeeeel kort door de bocht).
Voor de rest maakt een monogaam huwelijk het een stuk makkelijker wat betrefd erven van bezittingen van je ouders. Anders weet je echt wie wat nou gaat krijgen.
De redenen voor exclusiviteit binnen het huwelijk vielen weg zodra anticonceptie een gemeen goed werd. Ik geloof gerust dat 2 mensen beslissen om voor het leven bij elkaar te blijven. Ze worden niet meer verplicht om in het geheim sex met anderen te hebben als ze dat zouden willen.
Seriële monogamie is????quote:Op maandag 16 januari 2006 16:21 schreef BartvdBk het volgende:
Zoals gezegd is 0,5%-2% polygaam. Er zijn er vast meer die het ook zouden willen zijn. Maar niet worden. Laatst was een programma op tv dat seriele monogamie weer in opkomst is.
Ik ben dan ook serieel monogaam...ik blijf ook trouw aan mijn partner.....quote:Op maandag 16 januari 2006 19:49 schreef erodome het volgende:
Seriele monogamioe is niet in opkomst, dat is wat we doen meestal, want wie blijft er nu zijn hele leven bij zijn eerste liefje, dus maar 1 partner, dat je hele leven, dat is echte monogamie...
Wat wij doen is seriele monogamie normaal, we vinden een partner, zijn daar als het goed is trouw aan, tot de liefde weggesmolten is, dan gaan we opzoek naar een nieuwe partner waar we ook weer trouw aan zijn....
Wij passen in het hokje "levensgenieters"....that's for sure!!quote:Op maandag 16 januari 2006 21:33 schreef erodome het volgende:
Je bent niet monogaam als je met anderen het bed deelt, monogaam is 1 partner, meer niet, ook niet voor even...
Ik weet niet in welk hokje dat dan weer valt, kan me eigenlijk ook weinig schelen zolang we het er beide maar mee naar onze zin hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |