Het toernooi vangt op 10 juni 1998 aan met het openingsduel tussen titelverdediger Brazilië en Schotland. De Brazilianen laten zich niet verrassen in de traditioneel moeilijke openingswedstrijd en winnen met 2-1. Drie dagen later staat de openingswedstrijd voor Nederland op het programma. Het fabelachtige Stade de France is deze keer het decor voor de derby der Lage Landen. Nederland is zwaar favoriet voor deze wedstrijd, zeker gezien de confrontaties tussen beide landen in de kwalificatieronde. Nederland wint twee keer overtuigend, met 3-1 in Rotterdam en met 0-3 in Brussel. In Parijs is alles echter anders. Het duel draait voor Nederland uit op een teleurstelling. Het blijft 0-0, en Oranje verliest Patrick Kluivert. De Nederlandse aanvaller laat zich provoceren door Lorenzo Staelens, die na een kleine elleboog theatraal ter aarde stort. Scheidsrechter Collina is gedecideerd en toont Kluivert de rode kaart. Nederland moet het de overige twee groepswedstrijden zonder Kluivert doen.quote:Edwin van der Sar * Michael Reiziger * Jaap Stam * Frank de Boer * Arthur Numan * Ronald de Boer * Dennis Bergkamp * Clarence Seedorf * Philip Cocu * Marc Overmars * Edgar Davids * Wim Jonk * Patrick Kluivert * Boudewijn Zenden * Andre Ooijer * Winston Bogarde * Pierre van Hooijdonk * Ed de Goeij * Giovanni van Bronckhorst * Aron Winter * Jimmy Floyd Hasselbaink * Ruud Hesp
Een week na de deceptie tegen België wacht in Marseille de confrontatie met de dan nog onbekende Zuid-Koreanen. De Aziaten zijn de zwakke broeders in deze groep, en Oranje lijkt gebrand de nare smaak na de 0-0 tegen België weg te spoelen. In de eerste wedstrijd van Zuid-Korea dit toernooi verloor het met 3-1 van Mexico. Nederland moet winnen om uitzicht te houden op de groepswinst, om uitzicht te houden op plaatsing voor de achtste finale opzich. Het middenveld gaat op de schop, Clarence Seedorf is het kind van de rekening en wordt gepasseerd. Wim Jonk is zijn vervanger. Philip Cocu is de verrassende keuze van Guus Hiddink voor de spitspositie. De ploeg lijkt het besef te hebben gevonden. Nederland sprankelt en het arme Zuid-Korea krijgt er hard van langs. Als de kruitdampen weggetrokken zijn staat de 5-0 stand op het scorebord. Oranje is weer helemaal terug, het Stade Velodrôme in Marseille is voor het eerst helemaal Oranje gekleurd.quote:Nederland – België 0-0 (0-0)
13/06/1998, Parijs, 75.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Collina (Ita)
Geel: Staelens, Deflandre (Bel)
Rood: Kluivert (Ned)
Opstelling Nederland:
Van der Sar; Winter, F. de Boer, Stam, Numan; R. de Boer (79’ Jonk), Cocu, Seedorf (65’ Zenden), Overmars; Kluivert, Hasselbaink (65’ Bergkamp)
Op dezelfde dag komen België en Mexico niet verder als een gelijkspel. Hierdoor is Nederland na twee wedstrijden eerste in de groep. Een gelijkspel tegen de Mexicanen, die tot dan toe indruk maakten met de ‘Blanco-move’, volstaat voor plaatsing voor de achtste finale. Een overwinning zou wenselijk zijn, op die manier is Oranje zeker van de eerste plaats in de groep. Het treffen met Mexico wordt in St. Etienne gespeeld en vind in tegenstelling tot de eerdere twee groepswedstrijden in de middag plaats. In februari van 1998 speelden beide ploegen ook al eens tegen elkaar in de Verenigde Staten. Oranje kwam toen binnen 20 minuten op 3-0 voor, maar verspeelde de voorsprong nog bijna, 3-2. Op de 25e juni speelt zich bijna een kopie af van dat duel. Weer komt Nederland binnen 20 minuten op een riante voorsprong, weer vergeet het deze uit te bouwen en weer komt de zege in gevaar. Het enige grote verschil is dat de overwinning dit keer wel wordt weggegeven. In de allerlaatste minuut maakt Hernandez 2-2.quote:Nederland – Zuid-Korea 5-0 (2-0)
20/06/1998, Marseille, 55.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Wojcik (Pol)
Geel: Sung-Yong Choi, Jong Sung Ko (Z-Ko)
38’ Cocu 1-0, 42’ Overmars 2-0, 71’ Bergkamp 3-0, 80’ Van Hooijdonk 4-0, 83’ R. de Boer 5-0
Opstelling Nederland:
Van der Sar; Winter, F. de Boer, Stam, Numan (81’ Bogarde) ; R. de Boer (84’ Zenden), Davids, Jonk (65’ Zenden), Overmars; Bergkamp (78’ Van Hooijdonk), Cocu
Als eerste in Groep E loot Nederland voor de achtste finale tegen een nummer twee uit een andere groep. Deze groep is groep F waarin Duitsland, Joegoslavië, Iran en de Verenigde Staten uitkomen. Geheel volgens verwachting wint Duitsland, hetzij moeizaam, deze groep en wordt Joegoslavië de tegenstander van Oranje. De loting, die vooraf was gedaan, had moeilijker kunnen zijn. Het gebroken Joegoslavië, ook wel Servië en Montenegro genoemd die tijd, kent een moeilijke tijd, ook op voetbalgebied. Vijf dagen na het treffen tegen Mexico staat in Toulouse de wedstrijd tegen Joegoslavië op de rol. Een prachtig voetbalgevecht speelt zich negentig minuten af. Oranje komt in de 38e minuut op voorsprong via Dennis Bergkamp, vlak na rust maakt Komljenovic de 1-1. Oranje mazzelt als Dennis Bergkamp na een smerige overtreding op het veld mag blijven staan en Oranje mazzelt nog eens als Mijatovic een strafschop op de lat schiet. Oranje leeft nog. En hoe. In de laatste minuut schiet Edgar Davids, de man die niet in de basis begon dit toernooi, na een korte corner Nederland naar de kwartfinales. Nederland ontploft, een prachtige climax van een prachtige wedstrijd.quote:Nederland – Mexico 2-2 (2-0)
24/06/1998, St. Etienne, 36.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Al Zeid (SaA)
Geel: Stam, Numan (Ned) Villa, Hernandez, Pelaez, Carmano (Mex)
Rood: Ramirez (Mex)
4’ Cocu 1-0, 18’ R. de Boer 2-0, 75’ Pelaez 2-1, 94’ Hernandez 2-2
Opstelling Nederland:
Van de Sar; Reiziger, F. de Boer, Stam, Numan (71’ Bogarde); R. de Boer, Davids, Jonk (70’ Winter), Overmars; Bergkamp (70’ Hasselbaink), Cocu
De achtste finales leveren weinig verrassingen op. Engeland gaat strijdend ten onder tegen de Argentijnen, de Fransen komen met de schrik vrij tegen Paraqauy. Duitsland rekent moeizaam af met Mexico, Brazilië wint eenvoudig van Chili en ook Italië, Kroatië en Denemarken bereiken de kwartfinales.quote:Nederland – Joegoslavië 2-1 (1-0)
29/06/1998, Toulouse, 35.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Garcia-Aranda (Spa)
Geel: Mirkovic, Djorovic, Dragan Stoijkovic (Joe)
38’ Bergkamp 1-0, 48’ Komljenovic 1-1, 90’ Davids 2-1
(Mijatovic (Joe) mist penalty)
Opstelling Nederland:
Van de Sar; Reiziger, F. de Boer, Stam, Numan; R. de Boer, Davids, Seedorf, Cocu; Bergkamp, Overmars
In de overige kwartfinale wedstrijden een daverende verrassing: Duitsland wordt een halt toegeroepen door Kroatië (3-0). De Denen zijn dicht bij een sensatie, maar de Brazilianen zwichten niet (3-2). Het duel tussen Frankrijk en Italië mondt uit op het nemen van strafschoppen, die de Fransen niet iets beter nemen. Slechts drie dagen na de kwartfinale wedstrijden staan de halve finales al op het programma. Nederland – Brazilië en Frankrijk – Kroatië. Voor Nederland wordt de semi-finale op bekend terrein gespeeld. Wederom is Marseille de plaats van handeling. Het land is in vervoering, het idee dat een finale plaats haalbaar is leeft niet alleen onder de spelers, ook het volk gelooft erin. Er is ook plaats voor persoonlijk drama. Winston Bogarde, de beoogde vervanger van de geschorste Arthur Numan, breekt zijn enkel op de training en kan naar huis.quote:Nederland – Argentinië 2-1 (1-1)
04/07/1998, Marseille, 55.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Brizio Carter (Mex)
Geel: Stam(Ned) Chamot, Ortega, Sensini (Arg)
Rood: Numan (Ned), Ortega (Arg)
12’ Kluivert 1-0, 18’ Claudio Lopez 1-1, 89’ Bergkamp 2-1
Opstelling Nederland:
Van de Sar; Reiziger, F. de Boer, Stam, Numan; R. de Boer (64’ Overmars), Davids, Jonk, Cocu; Bergkamp, Kluivert
De finale gaat uiteindelijk tussen Brazilië en Frankrijk. De Fransen verslaan in de andere halve finale Kroatië met 2-1. Nederland wacht na het dramatische verlies in de halve finale nog één wedstrijd op het WK. De twee verliezende halve finalisten moeten nog uitmaken wie er derde wordt op dit toernooi. Een vervelende wedstrijd, al wil een sportman altijd zo hoog mogelijk eindigen. Maar derde of vierde worden op het WK, het is allebei niet goed genoeg. Op het WK telt maar 1 plaats, de hoogste. Toch beseft Nederland ook wat Oranje heeft gedaan op dit WK. Het is de op twee na beste prestatie ooit na de twee tweede plaatsen in de jaren ’70. De troostfinale wordt helaas nog verloren. De Kroaten hebben Davor Suker nog in huis, die graag topscorer van het toernooi wil worden. Dat lukt hem, mede door een doelpunt tegen Nederland. Kroatië wint met 2-1 en wordt derde. Nederland besluit als vierde.quote:Nederland – Brazilië 1-1 (0-0)
Brazilië wns (4-2)
07/07/1998, Marseille, 54.000 toeschouwers
Scheidsrechter: Bujsaim (VAE)
Geel: César Sampaio, Zé Carlos (Bra)
46’ Ronaldo 0-2, 86’ Kluivert 1-1
Opstelling Nederland:
Van der Sar; Reiziger (56’ Winter), F. de Boer, Stam, Cocu; R. de Boer, Davids, Jonk (111’ Seedorf), Zenden (75’ Van Hooijdonk); Bergkamp, Kluivert
De wereldtitel gaat naar het gastland. In een bedroevende finale waarin Brazilië nooit een serieuze tegenstander heeft kunnen zijn, steelt Zinedine Zidane de show met twee treffers. Later beweerden de Fransen grote angst te hebben gehad voor Oranje. Het mocht niet zo zijn. Het trauma van deze halve finale zal voorlopig nog blijven, blijven tot op zijn minst de finale wel gehaald gaat worden. De echte pijn verdwijnt pas als dat gouden ding echt eens voor ons is.quote:Nederland – Kroatië 1-2 (1-2)
11/07/07, Parijs, 45500 toeschouwers
Scheidsrechter: Gonzales Chavez (Par)
Geel: Jonk, Davids (Ned) Asanovic, Jurcic, Stanic, Stimac (Kro)
13’ Prosinecki 0-1, 21’ Zenden 1-1, 35’ Suker 1-2
Opstelling Nederland:
Van der Sar, F. de Boer, Stam, Numan, Davids; Jonk, Seedorf, Cocu (46’ Overmars), Zenden, Bergkamp (75’ Van Hooijdonk), Kluivert
En wie had die pingel erin geschoten dan?quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:56 schreef rubbereend het volgende:
het geluk wat we tegen Argentinië en Joegoslavië hadden, kregen we neit tegen Brazilië want die scheids had ons natuurlijk een pingel moeten geven
quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:00 schreef DarkShine het volgende:
[..]
En wie had die pingel erin geschoten dan?
Dat gaf die scheid naderhand ook toe toen hij de beelden zag...:'(quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:56 schreef rubbereend het volgende:
het geluk wat we tegen Argentinië en Joegoslavië hadden, kregen we neit tegen Brazilië want die scheids had ons natuurlijk een pingel moeten geven
had Bergkamp in die wedstrijd niet een rode kaart moeten krijgen?quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:04 schreef Coencordia het volgende:
[..]
Dat gaf die scheid naderhand ook toe toen hij de beelden zag...:'(
Maar die goal van Bergkamp tegen Argentinie....die staat nog steeds op mijn netvlies gebrand...wat een goal...en wat een ontlading.
Ik denk het wel. Die fransen scheten zich in hun broek voor onsquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:03 schreef Radegast het volgende:
We hadden die finale toch nooit gewonnen van Zidane, denk ik.
quote:Oranje mazzelt als Dennis Bergkamp na een smerige overtreding op het veld mag blijven staan en Oranje mazzelt nog eens als Mijatovic een strafschop op de lat schiet
Dat Bergkamp op die speler ging staan...quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:08 schreef rubbereend het volgende:
[..]
had Bergkamp in die wedstrijd niet een rode kaart moeten krijgen?
Elk land, er is niemand die tegen nederland wil voetballen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:08 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Die fransen scheten zich in hun broek voor ons![]()
Nee.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:16 schreef Coencordia het volgende:
[..]
Dat Bergkamp op die speler ging staan...
Was dat niet in 2000 tegen Joegoslavie?
Wij waren beterquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:15 schreef golfer het volgende:
Geen trauma aan overgehouden.
In dat toernooi hadden we nooit wereldkampioen geworden. Frankrijk had daarvoor een te goede ploeg.
ik stel een uitzondering op de niet-klonen-verdragen voorquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:16 schreef VoreG het volgende:
[..]
Elk land, er is niemand die tegen nederland wil voetballen.
Kunnen we Bergkamp niet terughalen, dat MOET mogelijk zijn op 1 of andere manier..
Herinner je de affaire Ronaldo nog?quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:20 schreef Radegast het volgende:
Frankrijk was echt nog wel even beter dan Oranje.
Ze veegden de vloer aan met Brazilie, wij konden dat niet.
Ja.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Herinner je de affaire Ronaldo nog?
Dan weet je ook dat Nederland die ploeg heeft uitgeput, die konden niet meer. Als Nederland op het moment waarop Frankrijk tegen hen speelde tegen Brazilie had gespeeld was het ook iets van 3-0 geworden.quote:
Zou kunnen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat Nederland die ploeg heeft uitgeput, die konden niet meer. Als Nederland op het moment waarop Frankrijk tegen hen speelde tegen Brazilie had gespeeld was het ook iets van 3-0 geworden.
lijkt me best sterk dat zo'n gast helemaal out gaat omdat hij moegespeeld is in de wedstrijd tegen nederlandquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat Nederland die ploeg heeft uitgeput, die konden niet meer. Als Nederland op het moment waarop Frankrijk tegen hen speelde tegen Brazilie had gespeeld was het ook iets van 3-0 geworden.
Tong, Numan kreeg rood tegen Argentinie hé!quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:27 schreef tong80 het volgende:
Het meest cruciale voor onze uitschakeling was volgens mij de schorsing van Numan. Misschien weten jullie het nog maar hij speelde een schitterend toernooi. Door twee domme gele kaarten kon ie tegen Brazilië niet mee doen. Geen man over boord, want Bogarde was destijds nog de stoere verdediger waar de tegenstander bang voor was. Helaas brak ie 2 dagen voor de halve finale z'n enkel. Cocu moest toen links achter spelen en had zijn handen vol om zich al verdediger staande te houden. De Braziliaanse goal viel ook aan zijn kant.
Cocu kan je ook niets kwalijk nemen, die heeft een fantastisch toernooi gespeeld. Numan, eigen schuld, maar inderdaad, die verdediging stond als een huis.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:27 schreef tong80 het volgende:
Het meest cruciale voor onze uitschakeling was volgens mij de schorsing van Numan. Misschien weten jullie het nog maar hij speelde een schitterend toernooi. Door twee domme gele kaarten kon ie tegen Brazilië niet mee doen. Geen man over boord, want Bogarde was destijds nog de stoere verdediger waar de tegenstander bang voor was. Helaas brak ie 2 dagen voor de halve finale z'n enkel. Cocu moest toen links achter spelen en had zijn handen vol om zich al verdediger staande te houden. De Braziliaanse goal viel ook aan zijn kant.
2 keer geel toch ?quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:28 schreef Radegast het volgende:
[..]
Tong, Numan kreeg rood tegen Argentinie hé!
Inderdaad. Cocu was de man dat toernooi.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:28 schreef Alfred_J_Kwakje het volgende:
maar als ik het goed begrijp heeft cocu dus in de verdediging, op het middenveld en in de spits gespeeld?wtf
Ik meen ook direct rood na een zware overtreding.quote:
Ja, okee.quote:
Gevondenquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:32 schreef k3_kill_me het volgende:
zoek toch een leven..
logisch als hij met een zwak team jodenkont schoptquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:32 schreef VoreG het volgende:
Cocu is dan ook een zeer belangrijke speler in het team. Toen al en nu helemaal. Topvoetballer tenminste in zijn Barca tijd, nu mag ik hem niet
Moet 1992 en 1996 zijn.quote:en denkt aan 1992 en 1994
quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:41 schreef ErikT het volgende:
[..]
Moet 1992 en 1996 zijn.
Mooi hoor, we hadden zeker het toernooi kunnen winnen. De Fransen, die hadden pas geluk. waren pas het gastland.........
Wouters dan, die ging netjes opzij terwijl hij recht in de baan van het schot stond. Sukkel...quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:46 schreef zjroentje het volgende:
Van '94 moet je nog steeds Ed de Goey de schuld geven...
quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:48 schreef Radegast het volgende:
[..]
Wouters dan, die ging netjes opzij terwijl hij recht in de baan van het schot stond. Sukkel...
Idd. En Branco haat ik sinds die dag ook.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:46 schreef zjroentje het volgende:
Van '94 moet je nog steeds Ed de Goey de schuld geven...
Ja, Jantje was lekker bezig in Amerika.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]dat deed hij bij tegen België destijds ook bij de eerste paal
jawel was volgens mij net ingevoerd. Spelers moesten hinderlijk buitenspel lopenquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:49 schreef Da_Sandman het volgende:
Zeker, en toen was het nog niet eens de regel dat iemand die niet meedoet aan het spel buitenspel mag staan...
Dat was toch Stan Valckx die zijn buik introkquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:48 schreef Radegast het volgende:
[..]
Wouters dan, die ging netjes opzij terwijl hij recht in de baan van het schot stond. Sukkel...
Ja, die stond er ook bij. Maar Wouters hupte opzij.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:58 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Dat was toch Stan Valckx die zijn buik introk![]()
Oké, dat is me nooit opgevallenquote:Op woensdag 4 januari 2006 16:02 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ja, die stond er ook bij. Maar Wouters hupte opzij.
Wat een kutland zijn we ook, we hebben altijd trauma'squote:Op woensdag 4 januari 2006 15:56 schreef rubbereend het volgende:
oranje trauma's in persoonlijke volgorde dan maar:
Euro2000
WK1998
WK1994
EK1992
niet plaatsen voor WK2002
[..]
jawel was volgens mij net ingevoerd. Spelers moesten hinderlijk buitenspel lopen
74 hakte er vooral erg in, ja.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:06 schreef Fathom het volgende:
Hoop mensen zullen ook nog wel met 74 & 78 in hun maag zitten
Dat is het enige echte trauma, denk ik.quote:
Wat voor jou '74 is, is voor mij '98. Ging ik daar met mijn ouders op vakantie naar Frankrijk. Ik heb ze vervloekt, allemaal. Het moment dat Deschamps dat ding optilt staat op mijn netvlies gebrand. Die was voor ons, was het enige wat ik toen dacht.quote:
Fuck wat moet jij er veel hebben...quote:
Maakt het je dan niks uit dat het 'maar' een EK was?quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:35 schreef SCH het volgende:
Toch heb ik 98 niet als een trauma ervaren.
Euro 2000 daarentegen vele malen meer - die wedstrijd tegen Italie herbeleef ik nog regelmatig.
De ruzie met mijn broertje die na afloop bij de Arena een paar Italianen ging feliciteren. Razend was ik
Ik was erbij, dat scheelt veel.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:39 schreef ErikT het volgende:
[..]
Maakt het je dan niks uit dat het 'maar' een EK was?
Okee. Maar dit werd weer een beetje goed gemaakt doordat ze in de laatste minuut door de Fransen werden verslagen. Mmm, dat was met de Brazilianen ook zo. Die kutfransen hebben gewoon ons WK en ons EKquote:
Daar staat dan wel 1 lichtpuntje tegenover: 1988quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:48 schreef tong80 het volgende:
1974 verloren finale tegen de moffen Trauma-1
1976 Als favoriet uitgeschakeld door TjechoslowakijeTrauma-2
1978 verloren finale tegen Argentinië Trauma-3
1984 Op doelsaldo niet naar EK Trauma-4
1986 5 minuten voor tijd uitgeschakeld door België voor WK Trauma-5
1990 Als favoriet uitgeschakeld door de moffen Trauma-6
1992 Als favoriet uitgeschakeld in de halve finale door de Denen ( Penalties )Trauma-7
1994 Met mooi voetbal uitgeschakeld door Brazilië Trauma-8
1996 Weer met penalties uitgeschakeld, door Frankrijk Trauma-9
1998 Met mooi voetbal uitgeschakeld door Brazilië Trauma-10
2000 Weer met penalties uitgeschakeld, door Italië Trauma-11
2002 Ondanks klasse spelers niet geplaatst voor WK Trauma-12
Ach zo te zien valt het allemaal wel mee.
Ja ik ook.quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:13 schreef -Vaduz- het volgende:
Wow Sandman, mooi gedaan. Gelukkig ligt het allemaal weer ver achter ons. Al heb ik wel genoten van een schitterend WK destijds.
Heb je al een voorlopige lijst opgesteld??quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:58 schreef SCH het volgende:
Sandman, besteedt liever wat tijd aan onze JaJa!
quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Daniel.San het volgende:
heb 1974 nooit helemaal gezien maar ik kan me nauwelijks inbeelden dat het nog erger was.
Ik ben kapot geweest in 74 en 78.quote:Op woensdag 4 januari 2006 21:08 schreef DeTolk het volgende:
Een finale verliezen lijkt me 100x zo erg dan een halve finale verliezen
Dan zal ik Marco even sms-en want anders raken we onze top-poster kwijt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 21:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik ben kapot geweest in 74 en 78.
Niet te vergelijken met 2000 toen wilde ik van een brug springen in de jaren zeventig moesten ze me voor de trein wegtrekken.
'96 is voor mij geen trauma, we speelden daar wel zo enorm beroerdquote:Op woensdag 4 januari 2006 16:48 schreef tong80 het volgende:
1974 verloren finale tegen de moffen Trauma-1
1976 Als favoriet uitgeschakeld door TjechoslowakijeTrauma-2
1978 verloren finale tegen Argentinië Trauma-3
1984 Op doelsaldo niet naar EK Trauma-4
1986 5 minuten voor tijd uitgeschakeld door België voor WK Trauma-5
1990 Als favoriet uitgeschakeld door de moffen Trauma-6
1992 Als favoriet uitgeschakeld in de halve finale door de Denen ( Penalties )Trauma-7
1994 Met mooi voetbal uitgeschakeld door Brazilië Trauma-8
1996 Weer met penalties uitgeschakeld, door Frankrijk Trauma-9
1998 Met mooi voetbal uitgeschakeld door Brazilië Trauma-10
2002 Ondanks klasse spelers niet geplaatst voor WK Trauma-12
Ach zo te zien valt het allemaal wel mee.
Voor mij ook niet mar door de penalties zette ik hem erbij.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
'96 is voor mij geen trauma, we speelden daar wel zo enorm beroerd
Jaar of 11 hoorquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:15 schreef Alfred_J_Kwakje het volgende:
zo kom je nog eens wat te weten....
kwakje was in 1998 nog best wel een klein eendje dus leuke feitjes zo...
cocu in de spits bijvoorbeeld aardig gek :|
die goal van bergkamp zal iedere echte nederlander vanaf een jaar of 15 toch zeker wel op het netvlies staan gebrand voor het leven
Toen ik het stuk aan het schrijven was, kwam ook ik tot de conclusie dat ik van die wedstrijd heel weinig meer weet. Het zal de frustratie zijn, waarschijnlijk. Ik weet nog bijna precies wat ik de dagen erna heb gedaan, wat eigenlijk neerkomt op helemaal niets omdat ik te beduusd was.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:45 schreef pfaf het volgende:
Om één of andere reden is die wedstrijd tegen Brazilië me nooit goed bijgebleven. Of dat de alcohol of gewoon verdringen is weet ik niet, maar ik kan me er weinig van herinneren.
Gelukkig maar misschien.
Dat maakte het voor mij juist nog erger. De enige wedstrijd die de Italianen verdienden te winnen, verloren ze. Kutfransen idd.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:42 schreef ErikT het volgende:
Maar dit werd weer een beetje goed gemaakt doordat ze in de laatste minuut door de Fransen werden verslagen. Mmm, dat was met de Brazilianen ook zo. Die kutfransen hebben gewoon ons WK en ons EK
* Stpan zat dat WK maar 1 wedstrijd op de tribune en die werd spontaan tegen Brazilie verloren.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:33 schreef Bjoro het volgende:
* Bjoro zat op de tribune bij alle wedstrijden die werden gewonnen
Ned-Bel zat ik in de kroeg
Ned-Mex stond ik in een park in Frankrijk
Ned-Bra zat ik alweer thuis
Jij was erbij...quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:04 schreef Stpan het volgende:
[..]
* Stpan zat dat WK maar 1 wedstrijd op de tribune en die werd spontaan tegen Brazilie verloren.![]()
zit er maar 1 ding op....... ik ga in Duitsland naar alle wedstrijden en jij blijft alle wedstrijden thuisquote:Op donderdag 5 januari 2006 14:04 schreef Stpan het volgende:
* Stpan zat dat WK maar 1 wedstrijd op de tribune en die werd spontaan tegen Brazilie verloren.![]()
Tijdens Euro2000 was ik bij NL-Tjechie en NL-Joegoslavie. EK2004 was ik bij NL-Duitsland. Dus geen enkele reden om bijgelovig te gaan worden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:39 schreef Bjoro het volgende:
[..]
zit er maar 1 ding op....... ik ga in Duitsland naar alle wedstrijden en jij blijft alle wedstrijden thuis
heeee, we hebben het over een WK hoor, geen EK hoorquote:Op donderdag 5 januari 2006 14:59 schreef Stpan het volgende:
[..]
Tijdens Euro2000 was ik bij NL-Tjechie en NL-Joegoslavie. EK2004 was ik bij NL-Duitsland. Dus geen enkele reden om bijgelovig te gaan worden.
mooi was dat, vooral omdat het 's middags was, op een zaterdag. De kroeg was bomvol één groot feest. En toen 's avonds bij het uitgaan stond Duistland - Kroatië aan op een groot scherm en Kroatië wonquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:21 schreef Merkie het volgende:
Triest topic. Het eerste grote toernooi dat ik me goed kan herinneren (op '96 na, maar moest Seedorf die penalty maar niet missen). De wedstrijd tegen Argentinië is de mooiste wedstrijd die ik ooit heb gezien van het Nederlands elftal. Vooral toen Bergkamp scoorde, heel Nederland ontplofte gewoon.
En ze hadden geweldig gepiekt in de finale.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:15 schreef golfer het volgende:
Geen trauma aan overgehouden.
In dat toernooi hadden we nooit wereldkampioen geworden. Frankrijk had daarvoor een te goede ploeg.
Je was dan toen ook nog een klein tongetje.quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:25 schreef tong80 het volgende:
Ik was in 1974 12, mijn eerste bewuste toernooi dus. Ik heb gehuild als klein jongetje.
Serieusquote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:41 schreef Radegast het volgende:
1974. Mijn oom heeft toen van drie hoog z'n TV uit het raam gegooid...
Zonde. Weet je wel wat die toestellen destijds kosten?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:41 schreef Radegast het volgende:
Ach, het versnelde de aanschaf van de kleurentelevisie.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:56 schreef golfer het volgende:
[..]
Zonde. Weet je wel wat die toestellen destijds kosten?
Die waren er al vanaf 1965 hoor.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:58 schreef Radegast het volgende:
Ach, het versnelde de aanschaf van de kleurentelevisie.
mwah tis natuurlijk wel zo dat Frankrijk zo enorm goed leek omdat ze ook totaal geen tegenstand kregen, er was alle ruimte. Had Nederland tegen ze gestaan hadden we echt partij kunnen geven en had ik het nog moeten zien.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:00 schreef Leatherface het volgende:
[..]
En ze hadden geweldig gepiekt in de finale.
Al had Nederland de finale gehaald, dan nog had het een ontketende Zidane tegenover zich.
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:41 schreef Radegast het volgende:
Komt dit jaar welquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:37 schreef JaWi het volgende:
We hebben nog nooit een finale van de Brazilianen verloren.
Wil je niet vloeken?quote:
Dat is toch wel trauma no. 1 bij mij; zoveel strafschoppen missen. Ik heb de strafschopreeks ook gemeden en ben toen naar huisgegaan (keek in de kroeg), ik wist dat het zou mislukken.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:48 schreef tong80 het volgende:
1994 was ik 11. Ook huilend naar bed. Het was het 15e WK, mijn geluksgetal, het moest goed gaan. Huilen!quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:25 schreef tong80 het volgende:
Ik was in 1974 12, mijn eerste bewuste toernooi dus. Ik heb gehuild als klein jongetje.
We zijn in beide gevallen genaaid door de FIFA, dat staat wel vast. Zeker in 1994 was dat bewust, in 1998 kan het gewoon een blunder van de scheidsrechter zijn geweest, al heb ik daar m'n twijfels over.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:09 schreef DivineJester het volgende:
1994 is voor mij toch een groter trauma dan 1998, de mooiste partij van het tournooi spelen en dan door die klote nieuwe buitenspel regel en die hoerige Branco naar huis gestuurd worden, wat een onrecht!
In 1998 was ik dus al gewend aan het verliezen van Brazilianen......
Ik heb ook hele goede herinneringen aan dat toernooi. Het was de zomer van mijn eindexamen, veel vrije tijd dus en met vrienden heb ik heel wat wedstrijden bekeken, met als absoluut hoogtepunt Nederland-Argentinië.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:23 schreef Cyclopssss het volgende:
Dat tournooi in '98 associeer ik nog steeds met een heerlijke zomer, lange (kroeg)nachten en verliefdheid. Plus natuurlijk de spontane straatfeesten die na gewonnen wedstrijden losbarstten.
Ik was echt serieus aan het hopen op een doelpunt van de Zwitsers (?).quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:09 schreef DivineJester het volgende:
1996 was enkel en alleen een trauma door het slechte spel van Oranje, dat we daar nog door de 1e ronde kwamen was al een godswonder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |