Ik weet dat de duiding beperkt is, en juist daarom wilde ik het nu juist eens fenomenologisch aanpakken.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:51 schreef RaJitsu het volgende:
Maar links en rechts van het midden kunnen erg dicht bij elkaar liggen. Ook kun je rechts zijn in een bepaald opzicht, en tegelijkertijd links in een ander opzicht. Een poll over politieke sympathieën (bijv. adhv stemgedrag plus daarbij extreem links en rechts) had de lading een stuk beter gedekt, dunkt me. Een PvdA-er kan bijv. zowel links als rechts zijn.
Hoezo? Het staat toch in POL?quote:Op zondag 1 januari 2006 22:58 schreef Fokkedop het volgende:
fuk, politiek, ik dacht de handjes. mag er best ff bij gezet worden....
i know, maar als je klikt bij active topics (wat ik altijd doe) dan let je er niet op.quote:Op zondag 1 januari 2006 23:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Hoezo? Het staat toch in POL?
Ik heb altijd bewondering voor oprechte zelfkritiek.quote:Op zondag 1 januari 2006 23:22 schreef Clourhide het volgende:
Goed, als ik dus mag veronderstellen dat rechts hier een meerderheid gaat halen, dan heeft links eindelijk een reden om zwaar in oppositie-stijl tegen "rechts" in te gaan, of niet?
Het Fok! publiek bestaat voornamelijk uit jongeren. Erg angstaanjagend om te constateren hoe verpest de generatie van de toekomst nu al is.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:30 schreef du_ke het volgende:
Het is weer eens duidelijk dat fok erg rechts is. Maar gelukkig geen afspiegeling van de samenleving
.
Ter vergelijking de NOVA barometer van week 51:quote:Op maandag 2 januari 2006 13:30 schreef du_ke het volgende:
Het is weer eens duidelijk dat fok erg rechts is. Maar gelukkig geen afspiegeling van de samenleving
.
Wat nog niet zegt dat elke PvdA'er of D66'er zich links zal noemen en dat elke CDA'er of VVD'er zich rechts zal noemen. Die cijfers van jou moeten we dus wel met wat korrels zout nemenquote:Op maandag 2 januari 2006 17:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ter vergelijking de NOVA barometer van week 51:
Rechts (CDA,VVD, CU, SGP, LPF, Groep Wilders) 45,3%
Links (PvdA, SP, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren) 54,7%
'Andere partijen' heb ik voor het gemak maar even door de helft gedaan
Dat klopt, maar ook nuancering kent een grens, als je op een partij stemt, dan stem je niet een beetje op een partij, het is gewoon een volwaardige stem. Ook als je iemand op de man af vraagt of 'ie links of rechts is, zal er maar al te vaak een simpel 'links' of 'rechts' volgen, wat daarna vaak weer genuanceerd wordt uiteraard.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:27 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat nog niet zegt dat elke PvdA'er of D66'er zich links zal noemen en dat elke CDA'er of VVD'er zich rechts zal noemen. Die cijfers van jou moeten we dus wel met wat korrels zout nemen![]()
jij linksquote:
Ik naunceer echter niet...ik ben gewoon keihard rechtsquote:Op maandag 2 januari 2006 22:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ook nuancering kent een grens, als je op een partij stemt, dan stem je niet een beetje op een partij, het is gewoon een volwaardige stem. Ook als je iemand op de man af vraagt of 'ie links of rechts is, zal er maar al te vaak een simpel 'links' of 'rechts' volgen, wat daarna vaak weer genuanceerd wordt uiteraard.
De helft van de rechtse diehards zijn toch voortdurend geband in allerlei topics. Ze worden alleen ingehaald door FOKclowns als SCH, Bansheeboy en Meki...quote:Op maandag 2 januari 2006 18:44 schreef McCarthy het volgende:
toch wel erg veel links, valt me tegen, ik krijg echter het idee dat het buiten POL wel rechts is. Ik hoef maar in NWS of KLB te kijken.
Je wordt niet zomaar geband omdat je rechts bent.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
De helft van de rechtse diehards zijn toch voortdurend geband in allerlei topics. Ze worden alleen ingehaald door FOKclowns als SCH, Bansheeboy en Meki...
quote:
quote:
quote:Op maandag 2 januari 2006 19:08 schreef attila het volgende:
links
quote:
quote:Op zondag 1 januari 2006 22:31 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Je mag hier ook een toelichting/apologie voor je stemgedrag geven, maar het is niet de bedoeling om te volstaan met een simpel 'links' of 'rechts'
Ik heb rechts gestemd, mijn visie is namelijk christelijk-sociaal en politiek vertaalt zich dat naar centrumrechts.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:02 schreef WAT het volgende:
Wat heeft de TS zelf gestemd?
christelijke sociaal is toch eerder de linker vleugel van het CDA? of zo'n redelijk conservatieve middenpartij als de ChristenUnie? Iemand als Lubbers zou ik een typisch middenpersoon noemen.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik heb rechts gestemd, mijn visie is namelijk christelijk-sociaal en politiek vertaalt zich dat naar centrumrechts.![]()
Wat zou ik eik moeten stemmen, konukle hooheit?quote:Op maandag 2 januari 2006 23:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik heb rechts gestemd, mijn visie is namelijk christelijk-sociaal en politiek vertaalt zich dat naar centrumrechts.![]()
Christelijk-sociaal? Dat doet me denken aan de EVP, of minstens ChristenUnie.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Praktisch gezien betekend het meer ruimte voor de vrije markt, waarna de vrijgekomen ruimte ingevuld kan worden door (het liefst) non-profit organisaties.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
christelijke sociaal is toch eerder de linker vleugel van het CDA? of zo'n redelijk conservatieve middenpartij als de ChristenUnie?
Vind ik ook, maar in linkse kringen worden de kabinetten Lubbers echter nog steevast aangeduid als de meest rechtse van na de oorlogquote:Iemand als Lubbers zou ik een typisch middenpersoon noemen.
Na de Heilige Drieeenheid hier en aan gene zijde in actie te hebben gezien, vermoed ik dat de weegschaal ietwat ter rechterzijde zal doorslaan.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:08 schreef opa het volgende:
Wat zou ik eik moeten stemmen, konukle hooheit?
Voor mij in elk geval wel, maar het uitgangspunt van dit topic is hoe jejezelf ziet, dus dit kan in theorie natuurlijk heel erg verschillen met de wetenschappelijke benadering.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:12 schreef DionysuZ het volgende:
Is links in deze context overigens progressief vs. rechts conservatief, d.w.z. de oude betekenis? http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g61o6303
De kabinetten waren zeer zeker rechts (kan ook niet anders met de VVD) maar Lubbers als persoon vond ik achteraf toch een beetje een vreemde keuze om die kabinetten te leiden.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
[..]
Vind ik ook, maar in linkse kringen worden de kabinetten Lubbers echter nog steevast aangeduid als de meest rechtse van na de oorlog
[..]
Het zal de volgende verkiezingen inderdaad Christenunie worden, de EVP bestaat al zo lang niet meer dat het geen serieuze optie voor me is om op te stemmen.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:08 schreef WAT het volgende:
Christelijk-sociaal? Dat doet me denken aan de EVP, of minstens ChristenUnie.
Zie je dat al gebeuren dan in landen met een kleine overheid? (Amerika, Australië etc.)quote:Op maandag 2 januari 2006 23:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
waarna de vrijgekomen ruimte ingevuld kan worden door (het liefst) non-profit organisaties.
Christenunie vind ik links. Trekken veel geld uit voor gezondheidszorg, gehandicapten, ouderen etc. ipv de vrije markt er op los te laten.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het zal de volgende verkiezingen inderdaad Christenunie worden, de EVP bestaat al zo lang niet meer dat het geen serieuze optie voor me is om op te stemmen.![]()
Dat ligt eraan waar je het tegen afzet, doel van de bezuinigingen van Lubbers was weliswaar een afslanking, maar toch zeker een behoud van de verzorgingsstaat.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De kabinetten waren zeer zeker rechts (kan ook niet anders met de VVD) maar Lubbers als persoon vond ik achteraf toch een beetje een vreemde keuze om die kabinetten te leiden.
De Christenunie links? De kiezers van de Christenunie heeft anders heel doelmatig gebruik gemaakt van de ruimte die de vrije markt nu al biedt, ze hebben hun 'eigen' bejaardentehuizen, zorginstellingen, scholen, sociale ondersteuningsnetwerken en armenzorg. Verder staan de etische keuzes die de Christenunie maakt, mijlenver af van die van de PvdA of de VVD.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:22 schreef WAT het volgende:
Christenunie vind ik links. Trekken veel geld uit voor gezondheidszorg, gehandicapten, ouderen etc. ipv de vrije markt er op los te laten.
Dat gebeurt daar al, de non-profit sector is daar erg sterk ontwikkeld, maar wij zouden het zeker beter moeten kunnen doen dunkt me.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:20 schreef WAT het volgende:
Zie je dat al gebeuren dan in landen met een kleine overheid? (Amerika, Australië etc.)
Als je de hoeveelheid sociale stemmers meetelt zou dat maatschappelijk gezien een fluitje van een cent moeten zijn, zou je verwachten. Misschien zit hier wel de crux van de democratie.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dat gebeurt daar al, de non-profit sector is daar erg sterk ontwikkeld, maar wij zouden het zeker beter moeten kunnen doen dunkt me.
Als ik kijk naar de praktijk van alledag lijkt het er soms wel op ja, maar ondanks dat ik zelf geloof (of juist daarom?) zou ik toch graag zien dat socialen en liberalen wat meer werk zouden maken van maatschappelijke organisaties met een levensbeschouwelijke signatuur. Vooral bij de SP vind ik het erg zonde dat al hun mankracht verspilt wordt aan eenmalige on-off acties i.p.v. het bieden van een alternatief, laat ze maar eens hun visie op onderwijs en gezondheidszorg bijvoorbeeld concretiseren in het hier en nu, ik daag ze uit!quote:Op maandag 2 januari 2006 23:35 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Zou geloof dan toch daarvoor de uitkomst zijn?
Dat zal best, maar de Christenunie-politic vindt een grote publieke sector belangrijk.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
De Christenunie links? De kiezers van de Christenunie heeft anders heel doelmatig gebruik gemaakt van de ruimte die de vrije markt nu al biedt, ze hebben hun 'eigen' bejaardentehuizen, zorginstellingen, scholen, sociale ondersteuningsnetwerken en armenzorg. Verder staan de etische keuzes die de Christenunie maakt, mijlenver af van die van de PvdA of de VVD.
Ik denk het niet ...quote:Dat gebeurt daar al, de non-profit sector is daar erg sterk ontwikkeld, maar wij zouden het zeker beter moeten kunnen doen dunkt me.
De Christenunie vindt goede sociale voorzieningen belangrijk, dat hoeft dus niet persé via de overheid te gaan, liever niet zelfs, wél vind ze dat de overheid als een strenge scheidsrechter de kwaliteit in de gaten dient te houden.quote:Op maandag 2 januari 2006 23:49 schreef WAT het volgende:
Dat zal best, maar de Christenunie-politic vindt een grote publieke sector belangrijk.
Ik blijf het zeggen; het is maar net wat we er zelf van maken. De klassieke verzorgingsstaat is onhoudbaar gebleken, omdat het moeilijk blijft om het draagvlak te continueren. (vergelijk het met een vredesovereenkomst, een vrede wordt ook niet gewaarborgd door een papiertje alleen, dat vergt voortdurend onderhoud.) Daarom moeten we op zoek naar alternatieven, een collectieve sector die nagenoeg buiten de overheid en van onderop is georganiseerd, is veel minder gevoelig voor conjunctuurschommelingen en regeringswisselingen en bovendien efficienter.quote:Ik denk het niet ...
Hoe kan dit nou een fatsoenlijke poll worden als er niet eens duidelijkheid en eenduidigheid is over de betekenis van de mogelijkheden?quote:Op maandag 2 januari 2006 23:19 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Voor mij in elk geval wel, maar het uitgangspunt van dit topic is hoe jejezelf ziet, dus dit kan in theorie natuurlijk heel erg verschillen met de wetenschappelijke benadering.![]()
Even wat anders: Weet je wat communitarisme inhoudt? Van die Etzioni en zo? Volgens mij vind jij dat wel interessant. Ik heb daar ooit een docu over gezien van de VPRO, dat Balkenende deze lijn probeert te volgen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:48 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
De Christenunie vindt goede sociale voorzieningen belangrijk, dat hoeft dus niet persé via de overheid te gaan, liever niet zelfs, wél vind ze dat de overheid als een strenge scheidsrechter de kwaliteit in de gaten dient te houden.
[..]
Ik blijf het zeggen; het is maar net wat we er zelf van maken. De klassieke verzorgingsstaat is onhoudbaar gebleken, omdat het moeilijk blijft om het draagvlak te continueren. (vergelijk het met een vredesovereenkomst, een vrede wordt ook niet gewaarborgd door een papiertje alleen, dat vergt voortdurend onderhoud.) Daarom moeten we op zoek naar alternatieven, een collectieve sector die nagenoeg buiten de overheid en van onderop is georganiseerd, is veel minder gevoelig voor conjunctuurschommelingen en regeringswisselingen en bovendien efficienter.
Daar zijn de meningen erg over verdeeld, ik zou ze op de schaal van links naar rechts een plaats geven tussen GL en PvdA, links dusquote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:18 schreef GeneralWong het volgende:
De CU is in mijn ogen een partij rechts van het midden.
Variant op het bekende gezegde:quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:27 schreef remlof het volgende:
Ik word steeds linkser... Toen ik voor het eerst mocht stemmen stemde ik VVD, paar keer gedaan, toen paar keer D'66 (ten tijde van Paars) en daarna PvdA, hoewel ik af en toe een uitstapje naar GL maak.
De SP vind ik te links, ben het ook absoluut niet eens met hun standpunten mbt Europa.
Heej ik ben niet kritisch als ik tegen een grote invloed van de overheid benquote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:36 schreef WAT het volgende:
[..]
Variant op het bekende gezegde:
Wie jong rechts stemt heeft geen hart en diegene die als hij oud is nog steeds links stemt heeft geen verstand
Wie jong links stemt is niet kritisch en diegene die als hij oud is nog steeds rechts stemt is een zure zeikerd.
Preciesquote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:36 schreef WAT het volgende:
[..]
Variant op het bekende gezegde:
Wie jong rechts stemt heeft geen hart en diegene die als hij oud is nog steeds links stemt heeft geen verstand
Wie jong links stemt is niet kritisch en diegene die als hij oud is nog steeds rechts stemt is een zure zeikerd.
Ik denk dat het plaatje wel aardig kloptquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:14 schreef X-Fire het volgende:
Leuke discussie wat is links en wat is rechts.
Ik weet het ook niet maar ik heb een plaatje gemaakt van hoe ik denk dat het ongeveer zit maar ..... let op! het is een eigen interperatie opgrond van partij ideeen ik neem aan dat andere er weer anders over denken of juist niet. Opzich wel een grappig overzicht dat ik nog nooit in bijvoorbeeld nova heb gezien. Ik wilde eerst meer dan 2 dimensies maken ivm Christelijk en Liberaal maar goed zo is het denk ik ook wel overzichtelijk (echter wel een beetje incorrect rechts is natuurlijk niet altijd ook liberaal). Het idee is denk ik wel duidelijk.
plaatje :
[afbeelding]
Ja. Eigenlijk zouden er 3 keuzen moeten zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:59 schreef DionysuZ het volgende:
historisch gezien waren liberalen ook links.
Goed plaatje. Denk dat het inderdaad wel goed klopt zo.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:14 schreef X-Fire het volgende:
Leuke discussie wat is links en wat is rechts.
Ik weet het ook niet maar ik heb een plaatje gemaakt van hoe ik denk dat het ongeveer zit maar ..... let op! het is een eigen interperatie opgrond van partij ideeen ik neem aan dat andere er weer anders over denken of juist niet. Opzich wel een grappig overzicht dat ik nog nooit in bijvoorbeeld nova heb gezien. Ik wilde eerst meer dan 2 dimensies maken ivm Christelijk en Liberaal maar goed zo is het denk ik ook wel overzichtelijk (echter wel een beetje incorrect rechts is natuurlijk niet altijd ook liberaal). Het idee is denk ik wel duidelijk.
plaatje :
[afbeelding]
Wat je ziet is dat een partij (pvda cda en vvd) vrij grote ballonen. dus meerdere kanten hebben. Zo heeft het CDA een fikse sociale achterban (linker kant van de balon). en heeft de VVD een helft progressief en een helft conservatief denk aan de discussie over het onderwijs (christelijke scholen wiegel en hirsi ali).
D66 uber progressief en SGP uber conservatief vrij kleine ballonen en daarmee dus eigenlijk ook een duidelijk gezicht (je weet waar ze voor staan).
Ik kan me heel goed vinden in het gedachtegoed van Etzioni, ik heb hem laatst nog gezien bij Netwerk, eigenlijk vind hij ongeveer hetzelfde als ik.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:51 schreef WAT het volgende:
Even wat anders: Weet je wat communitarisme inhoudt? Van die Etzioni en zo? Volgens mij vind jij dat wel interessant. Ik heb daar ooit een docu over gezien van de VPRO, dat Balkenende deze lijn probeert te volgen.
Ik wilde dat nu juist eens met opzet niet doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:17 schreef multatuli het volgende:
Een nieuwe poll met een schaal van links naar rechts zou leuker zijn.
Nee niet echt maar ik dacht breng wat evenwicht aan tussen links en rechts maar dat pakt erg verkeerd uitquote:
Wie zegt dat dat er enkel "jongeren" op deze poll stemmen?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:53 schreef LXIV het volgende:
Wat zijn er nog veel stemmen voor links overigens. Dat had ik niet verwacht op een website die voornamelijk door jongeren bezocht wordt.
Koesterde de stille hoop dat onze stalen jeugd de morsige knoken van de 68-er beweging eindelijk eens van het pluche zou stoten.![]()
ik denk dat een paar mensen hun klonen hebben ingezet.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:53 schreef LXIV het volgende:
Wat zijn er nog veel stemmen voor links overigens. Dat had ik niet verwacht op een website die voornamelijk door jongeren bezocht wordt.
Dat doet me denken aan Janmaat.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:52 schreef JohnDope het volgende:
centrum democraat.
Dat kwam anders nooit naar voren ten tijden van de CD.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:52 schreef JohnDope het volgende:
De enige reden dat we links of rechts moeten zijn, is omdat we niet anders kunnen kiezen, het meerendeel van het volk is netzoals ik; centrum democraat.
Ik heb niks met zittend rechts en zittend links vind ik afschuwelijk.
Daarom stem ik ook D66!!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:32 schreef WAT het volgende:
D66 moet juist een enorme ballon zijn. Die zijn enorm draaikonterig.
kwam omdat er destijds nogal een taboe (incombinatie met eenzijdige media) rustte op de CD.quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:04 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat kwam anders nooit naar voren ten tijden van de CD.
CD past helemaal niet in dat plaatje, CD was een one issue partij net als de Partij voor de Dieren en de OuderenUnie. Alles werd terug gevoerd op immigranten.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:47 schreef JohnDope het volgende:
[..]
kwam omdat er destijd nogal een taboe (incombinatie met eenzijdige media) rustte op de CD.
of het in het plaatje past doet er niet toe.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:49 schreef WAT het volgende:
[..]
CD past helemaal niet in dat plaatje, CD was een one issue partij net als de Partij voor de Dieren en de OuderenUnie. Alles werd terug gevoerd op immigranten.
Maar mij toch wel?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:26 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Post-ideologisch, maar ik heb op links gestemd omdat ik rechtse mensen moeilijk kan luchten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |