quote:Gazprom stopt gaslevering Oekraïne
MOSKOU/BOEDAPEST/BRUSSEL, 2 JAN. Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom is gisteren begonnen met het stopzetten van de export van gas naar buurland Oekraïne. Volgens Gazprom heeft Oekraïne geweigerd het aanbod voor een nieuw contract voor 2006 te tekenen.
De doorlevering van Russisch gas via Oekraïene naar Midden- en West-Europa loopt volgens de woordvoerder van Gazprom geen gevaar. Daarentegen melden Polen en Hongarije vandaag dat zij minder Russisch gas krijgen doorgeleverd.
Het conflict over de Russische gaslevering aan Oekraïne is rond de jaarwisseling geëscaleerd. Rusland verlangt sinds afgelopen zomer ,,een marktconforme prijs”. Dat zou in de ogen van Gazprom neerkomen op een prijsverhoging van 50 dollar naar 230 dollar per 1000 kubieke meter gas. Oekraïne acht een dergelijke prijsverhoging onaanvaardbaar. Het beschouwt de prijsverhoging als sanctie voor de pro-westerse koers die het land na de ‘oranje-revolutie’ uit het najaar van 2004 is ingeslagen.
Oekraïne reageerde gisteren woedend op de maatregel van Gazprom. ,,Onacceptabel”, aldus het Oekraïense gasbedrijf Naftogaz. ,,De gasleveranties aan Europa komen er door in gevaar”, waarschuwde het bedrijf in een verklaring. De Oekraïense president Joesjtsjenko riep de Russische president Poetin gisteravond op Gazprom te dwingen het onderhandelingen te heropenen.
Op de laatste dag van 2005 leek er op de valreep nog een akkoord op til. Naftogaz (Oekraïne) liet toen weten dat Gazprom (Rusland) bereid was ook in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar nog gas te leveren tegen de oude prijs. Voorwaarde was dat Oekraïne moest instemmen met ‘marktconforme’ prijzen vanaf april. Maar met die voorwaarde kon Oekraïne niet instemmen.
Europa is in zijn energievoorziening in belangrijke mate afhankelijk van Russisch gas. Ongeveer de helft van de Europese gasbehoefte wordt gedekt door importen uit Rusland. Een kwart van de gastoevoer uit Rusland loopt via pijpleidingen over het grondgebied van Oekraïne.
Energie-deskundigen van de landen van de Europese Unie komen woensdag met spoed bijeen om de situatie te bespreken. De belangrijkste importeurs zijn Duitsland, Frankrijk en Italië. Energieministers van die landen en van Oostenrijk, dat sinds gisteren voorzitter van de EU is, hebben gezamenlijk een beroep gedaan op de Russische en Oekraïense regering om een stabiele aanvoer van gas te garanderen.
Polen en Hongarije melden dat de toevoer van gas al is afgenomen. In Hongarije is grote gebruikers gevraagd over te schakelen op olie. De grootste gasleverancier van Duitsland, E.ON-Ruhrgas, waarschuwt dat grote gebruikers mogelijk in problemen kunnen komen als de ruzie voortsleept. Een woordvoerder van de Europese Commissie zei vanmorgen zich zorgen te maken. „We weten niet precies wat er aan de hand is.” Vorige week verklaarde Eurocommissaris Andris Piebalgs (Energie) dat de EU een tijdelijke onderbreking van de gasaanvoer wel kan opvangen met reserves.
Waar?!?quote:Op maandag 2 januari 2006 13:39 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Heerlijk een moslim discussie
Ja en het winterse klimaat in Oekraïne is al niet zo fijnquote:Op maandag 2 januari 2006 13:40 schreef George-Butters het volgende:
Bbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrrrrrr koud!
[..]
Jij zit bovenop een gasbelquote:Op maandag 2 januari 2006 13:40 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat ik flatulent ben?quote:Op maandag 2 januari 2006 13:41 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Jij zit bovenop een gasbel
Profiteer ervan zou ik zeggen
Toe mutsj infoermeetieonquote:Op maandag 2 januari 2006 13:42 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat ik flatulent ben?
Hadden ze maar voor de communisten moeten kiezen, dat krijg je met je oranjerevolutie, Joestsjenkoquote:Op maandag 2 januari 2006 13:40 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Van de goede sfeer toen ik er in mei was is niet heel veel meer over vrees ikquote:Op maandag 2 januari 2006 13:44 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Hadden ze maar voor de communisten moeten kiezen, dat krijg je met je oranjerevolutie, Joestsjenko![]()
Dat dioxynegezicht was al niet te pruimen.. 't is altijd lachen met die Russen..quote:Op maandag 2 januari 2006 13:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Van de goede sfeer toen ik er in mei was is niet heel veel meer over vrees ik.
quote:Op maandag 2 januari 2006 13:43 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Toe mutsj infoermeetieon![]()
quote:Op maandag 2 januari 2006 13:49 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Dat dioxynegezicht was al niet te pruimen.. 't is altijd lachen met die Russen..![]()
quote:In Oekraïne heerst een gematigd landklimaat met gemiddelde temperaturen in de winter van -7 à -8 graden Celsius in het noordoosten en 2 tot -4 graden Celsius aan de zuidkust van het Krimschiereiland. In de zomer schommelt de gemiddelde temperatuur rond 18 graden Celsius in het noordwesten en 24 graden Celsius in het zuidoosten (subtropisch). De zomers zijn daarmee in het algemeen warm en de winters niet te koud.
En dat met een vleugje pro-westerse mentaliteitquote:Nationaal motto: "Volja, Zlahoda, Dobro", (Oekraïens: Wilskracht, Eendracht, Tevredenheid)
Op recente beelden ziet hij er al iets beter uitquote:Op maandag 2 januari 2006 13:49 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Dat dioxynegezicht was al niet te pruimen.. 't is altijd lachen met die Russen..![]()
Volgens mij zit het zo: Amerika had een makkelijke invasieplaats nodig, misschien zelfs wel in de voorbereiding tot het aanvallen van Afghanistan (Oekraine, dat ligt aan de zwarte zee), dus helpen ze zo'n zakenmannetje in het zadel. Je noemt dat vrijheid en liberaliseringquote:
Absoluut, het is altijd een geordende chaos geweest, maar wel met bepaalde zekerheden. Het verschil met Amerika is dat het z'n eigen nest bevuild, waar Amerika dat in een ander land doetquote:Op maandag 2 januari 2006 14:04 schreef du_ke het volgende:
Overigens was het vorige regime ook niet alles. Erg autoritair creatief frauderend. (staatsbedrijven voor een prikkie verkopen aan vrindjes enzo) dat is nu wel deels teruggedraaid. Maar eigenlijk zijn alle machthebbers momenteel nog ouwe commies.
Ik heb een oranje t-shirt met groot Tak! er op.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:05 schreef Tafkahs het volgende:
OMG, hier kan Camiel Eurlings nog wat van leren:
[afbeelding]
![]()
Nou ik weet het nog niet. Ik denk dat de gemiddelde Oekraiener nu wel meer kansen en mogelijkheden heeft. En de sfeer in het land was echt wel goed dit voorjaar.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:06 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Absoluut, het is altijd een geordende chaos geweest, maar wel met bepaalde zekerheden. Het verschil met Amerika is dat het z'n eigen nest bevuild, waar Amerika dat in een ander land doet
Geil!quote:Op maandag 2 januari 2006 14:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb een oranje t-shirt met groot Tak! er op.
Ik ben benieuwd.. volgens mij is de Oekraine nu de inzet tussen Moskou en Washingtonquote:Op maandag 2 januari 2006 14:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou ik weet het nog niet. Ik denk dat de gemiddelde Oekraiener nu wel meer kansen en mogelijkheden heeft. En de sfeer in het land was echt wel goed dit voorjaar.
En een sjaal (zo'n voetbalsupportersmodel). Met verder allemaal onbegrijpelijke woorden.quote:
Tja zit wat in... Wel veel aardige mensen daarquote:Op maandag 2 januari 2006 14:16 schreef George-Butters het volgende:
Oekraine was voor de oranje revolutie net zo'n kutland als het nu is. Vriendjespolitiek en andere fraude is moeilijk bestrijdbaar.
quote:Joesjtsjenko is gehuwd met de in Chicago geboren Oekraïens-Amerikaanse Kateryna Joesjtsjenko-Tsjoematsjenko, die eerder voor het Amerikaanse minister van buitenlandse zaken werkte en nog steeds het Amerikaanse staatsburgerschap heeft. Tegenstanders van Joesjtsjenko beschuldigen haar ervan een doorgeefluik van Amerikaanse invloed en zelfs een agent van de CIA te zijn.
quote:24 november 2004
Op 24 november riep de kiesraad van Oekraïne Viktor Janoekovytsj officieel uit tot winnaar van de verkiezingen. Hij kreeg 49,61% van de stemmen, tegen 46,61% voor Viktor Joesjtsjenko. Joesjtsjenko erkende de uitslag echter niet. De Verenigde Staten en Canada verwierpen de officiële verkiezingsuitslag, en de Europese Unie drong aan op een hertelling van de stemmen. Als voorzitter van de EU maakte Jan Peter Balkenende bekend dat Europa niet achter de verkiezingsuitslag in Oekraïne staat. De Russische president Poetin vindt dat Europa en de VS zich niet moeten bemoeien met een interne aangelegenheid van Oekraïne.
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:52 schreef MrX1982 het volgende:
Einde van Iran.
quote:Ik ben wél overtuigd, overtuigd dat dit een gevaarlijke, fascistisch ogende mening is.
Hoe heb je oud en nieuw beleefd dit jaar, Coen?quote:Op maandag 2 januari 2006 14:50 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Verheerlijking. [afbeelding].
Niet veel anders dan andere jaren, Sebastiaan.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:56 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Hoe heb je oud en nieuw beleefd dit jaar, Coen?
quote:Op maandag 2 januari 2006 14:58 schreef MrX1982 het volgende:
Veel bier.
In de zin van het examen of in de zin die IntroV er aan gaf?quote:Op maandag 2 januari 2006 14:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, en? Moslims anders behandelen omdat ze moslims zijn, is niets minder, lijkt me.
Wel een examen voor moslims, niet voor niet-moslims. Zo las ik het. En dat werd toegejuicht, ook door IntroV. Dat is toch fascistisch ogend?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
In de zin van het examen of in de zin die IntroV er aan gaf?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |