Het is verbazingwekkend dat Evelien van Spanje (44) zo nuchter over het drama praat dat haar op 17 oktober in Veenendaal overkwam. En dat terwijl zij toch op het nippertje aan de dood is ontsnapt.
Een dag voor haar vakantie naar Cuba wilde zij samen met haar partner Henk Hek nog snel even wat winkelen in Veenendaal. Zonder enige aanleiding werd zij plotseling met een mes in haar rug gestoken door een 26-jarige Marokkaan.
Negen keer stak de Veenendaler op haar in. Haar longen werden geraakt en een van de messteken ging rakelings langs haar hart. De paniek in de drukke winkelstraat was enorm. Met een traumahelikopter werd Evelien van Spanje overgebracht naar het UMC in Utrecht. Al na een week mocht ze terug naar huis. De Leersumse is natuurlijk wel geschrokken, maar meer ook niet. Medewerkers van het bureau Slachtofferhulp hebben haar een keer bezocht.
,,Ik heb ze gelukkig niet nodig. Ik ben nog wel niet helemaal hersteld, maar het gaat wel weer. Ik kan alleen nog niet paardrijden wat ik graag doe. Als ik terugkijk is het net een film. Ik heb die Marokkaan helemaal niet gezien. Ik dacht dat ik onder stroom stond. Pas toen begon ik te gillen. In paniek ben ik niet geraakt. Ook niet toen ik de traumahelikopten werd ingedragen. Het enige wat ik dacht was: nu kan ik morgen niet op vakantie. Door het vele bloed dat er was te zien was het voor de vele omstandigers allemaal veel erger dan voor mij.
Het drama speelde zich in iets meer dan vier seconden af. Dat kon de politie constateren op de camera's die overal in het winkelcentrum staan. Voor de dader was ik een toevallige prooi. Tegen z'n vrienden had hij gezegd dat hij een westerse vrouw ging neersteken. Hiervoor had hij dezelfde dag een mes gekocht. Hij had het eerst gemunt op een andere vrouw. Die vluchtte echter een winkel in. Daarna had hij mij op het oog.
M'n vriend, die achter me liep, heeft het wel allemaal gezien. Hij heeft de dader nog even vastgegrepen, maar kon hem niet vasthouden. Daarna is hij luid om hulp roepend nog achter hem aangegaan. De man was echter sneller. Hij is een bekende van de politie en hij is een dag later gearresteerd. Anderhalf jaar geleden heeft hij ook al een vrouw in elkaar geslagen. Zijn ouders heeft hij ook al een keer met een hakmes bedreigd. De zaak komt eind januari voor de rechter. Ik weet nog niet of ik naar de rechtszaak ga''.
Vriend Henk Hek heeft het drama wel zien gebeuren. ,,Ik zag die man wel naar Evelien toelopen maar ik dacht dat het een bekende van haar was die haar wilde laten schrikken. Pas toen Evelien begon te gillen realiseerde ik me dat er wat aan de hand was. Ik heb hem toen vastgepakt, maar kon hem niet houden. Zijn mes was intussen al gebroken. Ik kon niet te lang achter hem aanhollen omdat ik terug wilde naar Evelien. Later las ik in de krant berichten dat er sprake was van twee daders. Dat hadden ze op de film gezien. Ze dachten dat ik ook bij de steekpartij betrokken was. Ik holde echter achter de dader aan.''
Evelien van Spanje denkt dat het drama haar en Henk Hek behoed heeft voor nog erger leed. ,,We zouden de volgende dag naar Cuba gaan. Op die dag arriveerde daar ook de orkaan Wilma. Cuba werd zwaar getroffen met veel slachtoffers. Misschien waren wij daar ook bij geweest. Ik realiseer me wel dat ik geluk heb gehad. Volgens de artsen ben ik ook ontsnapt aan een dwarslaesie. Waar ik ook veel aan te danken heb is aan de arts en de verpleegkundige die ook in Veenendaal aan het winkelen waren en mij eerste hulp hebben gegeven. Zonder hen zou ik het waarschijnlijk niet gered hebben.
Slechts een paar dagen was m'n toestand kritiek. Toen ik weer een beetje was opgeknapt wilde ik zo snel mogelijk naar huis. Eigenlijk mocht dat niet, maar ze lieten me gaan omdat ik m'n eten niet binnen kon houden. Thuis ging het veel beter. Ik heb alleen veel last van m'n hoofd gehad. Het leek wel of ik m'n hoofd niet op m'n romp kon houden. Van m'n fysiotherapeut hoorde ik dat m'n nekwervels waren verschoven. Nu gaat het al weet beter. Ik ben niet bang, maar naar de plaats waar het allemaal gebeurde ben ik nog niet teruggeweest''.
http://www.ad.nl/utrecht/stad/article93011.ece====
Wat als er op 17 oktober iets soortgelijks was gepasseerd? Maar dan in de trant van dat een 26-jarige Londsdaler tegen vrienden had gezegd even een Islamitisch vrouwtje te zullen neersteken? En dat het slachtoffer de 44-jarige Fatimah Örgün had geheten?
De anti-discriminatie bureaus hadden over elkaar heengebuiteld om het opkomend racisme te veroordelen. Moskeeën en allochtonen en linkse organisaties hadden protestbijeenkomsten gehouden, petities ingediend. De Veendedaalse burgemeester was liters koffie en thee gaan drinken met allerhande moskee- en jongerenbesturen om de woede te beteugelen. GroenLinks had Kamervragen gesteld, enzovoorts.
Of zie ik het verkeerd, en was de afwikkeling zo'n incident net als deze verlopen?
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen
die ik ken.