abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 januari 2006 @ 13:14:50 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_33622913
Het is verbazingwekkend dat Evelien van Spanje (44) zo nuchter over het drama praat dat haar op 17 oktober in Veenendaal overkwam. En dat terwijl zij toch op het nippertje aan de dood is ontsnapt.

Een dag voor haar vakantie naar Cuba wilde zij samen met haar partner Henk Hek nog snel even wat winkelen in Veenendaal. Zonder enige aanleiding werd zij plotseling met een mes in haar rug gestoken door een 26-jarige Marokkaan.

Negen keer stak de Veenendaler op haar in. Haar longen werden geraakt en een van de messteken ging rakelings langs haar hart. De paniek in de drukke winkelstraat was enorm. Met een traumahelikopter werd Evelien van Spanje overgebracht naar het UMC in Utrecht. Al na een week mocht ze terug naar huis. De Leersumse is natuurlijk wel geschrokken, maar meer ook niet. Medewerkers van het bureau Slachtofferhulp hebben haar een keer bezocht.

,,Ik heb ze gelukkig niet nodig. Ik ben nog wel niet helemaal hersteld, maar het gaat wel weer. Ik kan alleen nog niet paardrijden wat ik graag doe. Als ik terugkijk is het net een film. Ik heb die Marokkaan helemaal niet gezien. Ik dacht dat ik onder stroom stond. Pas toen begon ik te gillen. In paniek ben ik niet geraakt. Ook niet toen ik de traumahelikopten werd ingedragen. Het enige wat ik dacht was: nu kan ik morgen niet op vakantie. Door het vele bloed dat er was te zien was het voor de vele omstandigers allemaal veel erger dan voor mij.

Het drama speelde zich in iets meer dan vier seconden af. Dat kon de politie constateren op de camera's die overal in het winkelcentrum staan. Voor de dader was ik een toevallige prooi. Tegen z'n vrienden had hij gezegd dat hij een westerse vrouw ging neersteken. Hiervoor had hij dezelfde dag een mes gekocht. Hij had het eerst gemunt op een andere vrouw. Die vluchtte echter een winkel in. Daarna had hij mij op het oog.

M'n vriend, die achter me liep, heeft het wel allemaal gezien. Hij heeft de dader nog even vastgegrepen, maar kon hem niet vasthouden. Daarna is hij luid om hulp roepend nog achter hem aangegaan. De man was echter sneller. Hij is een bekende van de politie en hij is een dag later gearresteerd. Anderhalf jaar geleden heeft hij ook al een vrouw in elkaar geslagen. Zijn ouders heeft hij ook al een keer met een hakmes bedreigd. De zaak komt eind januari voor de rechter. Ik weet nog niet of ik naar de rechtszaak ga''.

Vriend Henk Hek heeft het drama wel zien gebeuren. ,,Ik zag die man wel naar Evelien toelopen maar ik dacht dat het een bekende van haar was die haar wilde laten schrikken. Pas toen Evelien begon te gillen realiseerde ik me dat er wat aan de hand was. Ik heb hem toen vastgepakt, maar kon hem niet houden. Zijn mes was intussen al gebroken. Ik kon niet te lang achter hem aanhollen omdat ik terug wilde naar Evelien. Later las ik in de krant berichten dat er sprake was van twee daders. Dat hadden ze op de film gezien. Ze dachten dat ik ook bij de steekpartij betrokken was. Ik holde echter achter de dader aan.''

Evelien van Spanje denkt dat het drama haar en Henk Hek behoed heeft voor nog erger leed. ,,We zouden de volgende dag naar Cuba gaan. Op die dag arriveerde daar ook de orkaan Wilma. Cuba werd zwaar getroffen met veel slachtoffers. Misschien waren wij daar ook bij geweest. Ik realiseer me wel dat ik geluk heb gehad. Volgens de artsen ben ik ook ontsnapt aan een dwarslaesie. Waar ik ook veel aan te danken heb is aan de arts en de verpleegkundige die ook in Veenendaal aan het winkelen waren en mij eerste hulp hebben gegeven. Zonder hen zou ik het waarschijnlijk niet gered hebben.

Slechts een paar dagen was m'n toestand kritiek. Toen ik weer een beetje was opgeknapt wilde ik zo snel mogelijk naar huis. Eigenlijk mocht dat niet, maar ze lieten me gaan omdat ik m'n eten niet binnen kon houden. Thuis ging het veel beter. Ik heb alleen veel last van m'n hoofd gehad. Het leek wel of ik m'n hoofd niet op m'n romp kon houden. Van m'n fysiotherapeut hoorde ik dat m'n nekwervels waren verschoven. Nu gaat het al weet beter. Ik ben niet bang, maar naar de plaats waar het allemaal gebeurde ben ik nog niet teruggeweest''.

http://www.ad.nl/utrecht/stad/article93011.ece
====

Wat als er op 17 oktober iets soortgelijks was gepasseerd? Maar dan in de trant van dat een 26-jarige Londsdaler tegen vrienden had gezegd even een Islamitisch vrouwtje te zullen neersteken? En dat het slachtoffer de 44-jarige Fatimah Örgün had geheten?

De anti-discriminatie bureaus hadden over elkaar heengebuiteld om het opkomend racisme te veroordelen. Moskeeën en allochtonen en linkse organisaties hadden protestbijeenkomsten gehouden, petities ingediend. De Veendedaalse burgemeester was liters koffie en thee gaan drinken met allerhande moskee- en jongerenbesturen om de woede te beteugelen. GroenLinks had Kamervragen gesteld, enzovoorts.

Of zie ik het verkeerd, en was de afwikkeling zo'n incident net als deze verlopen?
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 2 januari 2006 @ 13:18:47 #2
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_33623011
Dit is behoorlijk de doofpot ingegaan, want ik kan me het bericht niet herinneren.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 2 januari 2006 @ 13:20:24 #3
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_33623051
Ik woon vlak bij Veenendaal en het bericht komt mij niet eens bekend voor.
Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
pi_33623072
Ach ja, niks nieuws toch? Het geval van die oude man die in Amsterdam omkwam bij een aangestoken brand verdween ook rap in de doofpot.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_33623075
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:18 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dit is behoorlijk de doofpot ingegaan, want ik kan me het bericht niet herinneren.
Misschien had deze mevrouw gewoon niet zoveel behoefte aan allerlei poeha, media-aandacht en heisa rondom haar persoon en is het verhaal op haar verzoek stil gehouden.

Maar ik hoor graag alle conspiracy theorieen van onze rechtsche medemensch.
pi_33623106
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:21 schreef Strolie75 het volgende:
Ach ja, niks nieuws toch? Het geval van die oude man die in Amsterdam omkwam bij een aangestoken brand verdween ook rap in de doofpot.
Precies, maar als wat autochtone jongetjes in Alkmaar willekeurige voorbijgangers neersteken, is het wekenlang voorpaginanieuws. Niets nieuws.
pi_33623145
Een topic dat enkel en alleen is bedoeld om haat te zaaien, en dat mag zich nog 'nieuwsposter 'noemen ook.
pi_33623165
Niks van gehoord, dit incident.
Misschien moet ik even de proef op de som nemen.
Even een allochtone collega zoeken, momentje.

Tssk, mislukt, hij zag me aankomen. De racist.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_33623187
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:24 schreef Mwanatabu het volgende:
Niks van gehoord, dit incident.
Misschien moet ik even de proef op de som nemen.
Even een allochtone collega zoeken, momentje.

Tssk, mislukt, hij zag me aankomen. De racist.
pi_33623196
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:23 schreef Croupouque het volgende:
Een topic dat enkel en alleen is bedoeld om haat te zaaien, en dat mag zich nog 'nieuwsposter 'noemen ook.
Zo waar, maar ook zo vertrouwd.
pi_33623205
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:18 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dit is behoorlijk de doofpot ingegaan.
Vandaar zo'n uitgebreid artikel in het AD natuurlijk. Dat gebeurt bij elke steekpartij, toch?
  maandag 2 januari 2006 @ 13:26:55 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33623213
quote:
En de maandenlange ophef rond Kerwin Duijnmeijer dan?
Was dat ook alleen maar bedoeld om haat te zaaien?

(Voor de wat jongere lezers: K.D. was een Surinamer die wat jaren terug door een blanke skinhead werd neergestoken. Maandenlang was dit feit iedere dag op het nieuws. Protesttochten, herdenkingsbijeenkomsten. Er is zelfs een Kerwin Duijnmeijer-monument opgericht)
The End Times are wild
  FOK!fotograaf maandag 2 januari 2006 @ 13:27:26 #13
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_33623220
godver, als dit andersom was geweest (wester die een marrokaan neersteekt) was nederland te klein of als het een bekende nederlander was geweest

en nu word er gedaan alsof er niks aan de hand is
bahbah
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_33623228
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:14 schreef R@b het volgende:
Wat als er op 17 oktober iets soortgelijks was gepasseerd? Maar dan in de trant van dat een 26-jarige Londsdaler tegen vrienden had gezegd even een Islamitisch vrouwtje te zullen neersteken? En dat het slachtoffer de 44-jarige Fatimah Örgün had geheten?

De anti-discriminatie bureaus hadden over elkaar heengebuiteld om het opkomend racisme te veroordelen. Moskeeën en allochtonen en linkse organisaties hadden protestbijeenkomsten gehouden, petities ingediend. De Veendedaalse burgemeester was liters koffie en thee gaan drinken met allerhande moskee- en jongerenbesturen om de woede te beteugelen. GroenLinks had Kamervragen gesteld, enzovoorts.

Of zie ik het verkeerd, en was de afwikkeling zo'n incident net als deze verlopen?
"wat als..."
En vervolgens een berg uit de lucht gegrepen speculaties. Want oh, oh, oh R@bje moet weer even azijn pissen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 2 januari 2006 @ 13:28:21 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_33623236
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:26 schreef LXIV het volgende:

(Voor de wat jongere lezers: K.D. was een Surinamer die wat jaren terug door een blanke skinhead werd neergestoken. Maandenlang was dit feit iedere dag op het nieuws. Protesttochten, herdenkingsbijeenkomsten. Er is zelfs een Kerwin Duijnmeijer-monument opgericht)
En Frank Boeijen heeft er een lied over geschreven
pi_33623239
En stel het was een van oorsprong Duitse man? Was het dan net zo interessant?
JJ72 - Heat
pi_33623247
Mensen, Kerwin Duijnmeijer werd neergestoken door een skinhead puur uit racistische redenen.
Ik gok dat de Marokaan uit dit nieuwsbericht niet helemaal lekker is en dit heeft verpakt in racisme om maar een excuus te hebben.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 2 januari 2006 @ 13:29:29 #18
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_33623261
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:26 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Vandaar zo'n uitgebreid artikel in het AD natuurlijk. Dat gebeurt bij elke steekpartij, toch?
3 maanden na dato ja.......
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_33623267
quote:
Hoe durf je de objectiviteit van R@b in twijfel te trekken! Een schande voor het gedachtengoed van Pimmetje!
JJ72 - Heat
pi_33623269
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:28 schreef KoudeVrouw het volgende:
En stel het was een van oorsprong Duitse man? Was het dan net zo interessant?
Bernhard of Claus? Ja, ik denk wel dat dat interessant zou zijn.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_33623287
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:27 schreef fraubitch het volgende:
godver, als dit andersom was geweest (wester die een marrokaan neersteekt) was nederland te klein of als het een bekende nederlander was geweest

en nu word er gedaan alsof er niks aan de hand is
bahbah
Goh, meneer heeft ook weer wat gehoord.

Ik zou zeggen, doe er wat aan!
pi_33623299
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Mensen, Kerwin Duijnmeijer werd neergestoken door een skinhead puur uit racistische redenen.
Ik gok dat de Marokaan uit dit nieuwsbericht niet helemaal lekker is en dit heeft verpakt in racisme om maar een excuus te hebben.
Och, hij kan het best uit racistische motieven gedaan hebben, het is hoe dan ook een gestoord figuur. Ik bedoel, als je je eigen ouders al met een hakmes bedreigt is het niet echt verbazend dat je in staat blijkt willekeurige passanten neer te steken.
pi_33623303
Het lijkt mij waarschijnlijk dat het hier een vrij gestoorde man betreft. Nu is dat vrij logisch, als je zomaar iemand neersteekt, maar ik denk dat hij behalve bekend bij de politie, ook wel bekend bij een of andere geestelijke hulpinstelling is.
pi_33623326
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:29 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Bernhard of Claus? Ja, ik denk wel dat dat interessant zou zijn.
Return of the living Germans.
JJ72 - Heat
pi_33623341
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Goh, meneer heeft ook weer wat gehoord.

Ik zou zeggen, doe er wat aan!
Vind je dat nou niet een beetje suggestief?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')