abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33626913
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:18 schreef George-Butters het volgende:
Waarom vind je de theory van communisme walgelijk?
Omdat er helemaal geen sprake is van gelijkheid. Om maar iets te noemen.
(Mooie negentiende-eeuwse ''y'', trouwens.)
pi_33626920
quote:
Randstad / Metropool zonder naambordje
door Wybo Algra
De Randstad Holland blaast zijn partijtje mee met andere megasteden, blijkt uit de gloednieuwe Metropolitan World Atlas. Al is het wel een metropool zonder naambord.

Een metropool is niet zomaar een grote stad. Het is een stedelijk gebied waar wereldwijde verbindingen via lucht- en scheepvaart en elektronisch dataverkeer bij elkaar komen. Een metropool deint mee met wereldpolitiek en -economie, en heeft daar zelf invloed op.

In de inleiding van zijn Metropolitan World Atlas beent stedenbouwkundige Arjen van Susteren met zevenmijlslaarzen door de wereldgeschiedenis vanaf de Verenigde Oostindische Compagnie, die Amsterdam destijds in het hart van de wereld plaatste. Via de eerste transatlantische telegraafkabel, halverwege de negentiende eeuw, spoedt hij zich voort naar de twinstigste eeuw: het tijdperk van de intercontinentale olie- en gasleidingen, en de satellieten die rond de aarde cirkelen. Die bieden een kijkje van bovenaf op een wereld met 101 metropolen.

Daar begint de grote attractie van dit boek: de schat aan kaarten en vergelijkende cijfers waarin ook Van Susteren zelf nog lang niet uitgebladerd is. De uitverkoren steden, van New York tot New Delhi, van Parijs tot Perth, moesten voldoen aan verschillende criteria: een van de vijftig grootste steden qua aantal bewoners, een van de 25 grootste zeehavens, of een van de dertig grootste luchthavens qua personen- of vrachtvervoer. Zo kwam Van Susteren uit op 89 metropolen. Daar zocht hij nog twaalf steden bij die politiek of cultureel van groot belang zijn, zoals Berlijn, Bagdad en Jeruzalem. Daardoor kan de lezer elke stad met honderd andere vergelijken.

Afgezet tegen de vele miljoenensteden is Amsterdam met ongeveer 740000 inwoners welhaast een dorp. Maar samen staan de vier grote steden sterk. Onze Randstad Holland staat puur uit verdienste in het lijstje metropolen, niet om het 101-tal compleet te maken. Met 6,6 miljoen inwoners prijkt zij op de wereldranglijst voor inwonertal op nummer 38. De troefkaarten Schiphol en de Rotterdamse havens plaatsen ons zelfs op nummer negen voor passagiersvervoer door de lucht, en op nummer drie voor olietransport over zee. Ook als telecom-haven staan we op een eervolle derde plaats met bijna 250000 megabits die per seconde door de kabels in en rond knooppunt Amsterdam gieren. Niet slecht voor een metropool die met geen enkel plaatsnaam-bordje staat aangegeven.

Dat is het gekke van de Randstad-metropool, zegt Van Susteren: het blijft voor een deel los zand. Eén van zijn lievelingsvoorbeelden is het betalen bij de parkeermeter. In Rotterdam kan dat alleen met de chipkaart, in Den Haag juist níet met de chipkaart. In Amsterdam accepteren sommige meters dat betaalmiddel wel, andere niet. Bestuurskundig zit de Randstad ingewikkeld in elkaar, met naast de stadsdelen en steden, nog ettelijke gemeenten en diverse provincies die een rol spelen - naast de landelijke overheid. Het Randstadbestuur waarvoor de burgemeesters van de vier grote steden en de commissarissen van de koningin in het gebied onlangs pleitten: Van Susteren loopt er wel warm voor.

Maar als stedenbouwkundige kan hij toch vooral eindeloos puzzelen op de intrigerende landkaartjes in het boek. Die bestrijken allemaal een gebied van 132 bij 160 kilometer. Door de grote stedelijke gebieden allemaal op dezelfde schaal te laten zien, wordt het mogelijk in één oogopslag een link te leggen tussen inwonertal en omvang.

Neem een typisch Noord-Amerikaanse, ruimteverslindende stad als Philadelphia, met zes miljoen inwoners een enorme vlek op de kaart. ’Downtown’ Philadelphia biedt de gebruikelijke wolkenkrabbers. Maar het leeuwendeel van de stad bestaat uit schier eindeloze buitenwijken met al dan niet vrijstaande huizen en ettelijke mijlen dubbelbaans wegen. Vergelijk dit met de Colombiaanse hoofdstad Bogotá. Het aantal inwoners is zelfs nog groter (bijna zeven miljoen). Maar op de kaart is deze Latijns-Amerikaanse megastad amper meer dan een speldenprik. De cijfers over de bevolkingsdichtheid zijn er naar: nog geen 1300 per vierkante kilometer in Philadelphia, bijna 12000 in Bogotá.

Randstad Holland zit daar mooi tussenin met 6,6 miljoen inwoners en ruim 4600 mensen per vierkante kilometer. Wie mocht vinden dat we met zijn allen op een kluitje zitten: internationaal bezien valt het best mee.

Van Susteren verzamelde ook de reistijden van mensen in de wereldsteden om op hun werk te komen. In de wijd uitgesmeerde Noord-Amerikaanse steden lukt dit bijna altijd binnen gemiddeld een minuut of twintig tot hooguit een half uur. In Randstad Holland zijn mensen gemiddeld 28 minuten onderweg. In het verre oosten is een uur gebruikelijker. In Djakarta kost het woon-werkverkeer zelfs 79 minuten.

De Metropolitan World Atlas is een boek om lang in te grasduinen. Jammer van dat schoonheidsfoutje dat toch door de controles is geglipt: het aantal ziekenhuisbedden is consequent weergegeven per 100000 inwoners, waar dat 1000 had moeten zijn. Maar het smaakt naar meer, en er komt meer. Want het verhaal achter alle verschillen die hij aantrof, daarover kan Van Susteren vooralsnog alleen speculeren: de verschillen in openbaar vervoer, de al dan niet bestaande verkeerschaos. Of een stad in de hoogte of in de breedte groeit, hangt ongetwijfeld samen met de grondprijzen. Maar ook met de periode waarin de steden uit hun voegen zijn gebarsten, in het autoloze tijdperk of recenter. Het verzamelen van alle cijfertjes en kaarten heeft Van Susteren drie jaar gekost. Nu begint het echte monnikenwerk: zijn promotie-onderzoek, met als voornaamste studiemateriaal zijn eigen boek.

De Metropolitan World Atlas is verschenen bij uitgeverij 010, Rotterdam. @ISBN 9064505489. Prijs € 34,50.
http://www.trouw.nl/dever(...)ol+zonder+naambordje
pi_33627028
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:12 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Fascisme en communisme varen voor een groot deel in hetzefde water.
Wat een onzin.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33627061
quote:
Het zou inderdaad beter zijn om de randstad veel integraler te benaderen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33627114
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:10 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Wiens wet is dit?
Je kent dat wel, dat na verloop van tijd in discussies de Holocaust, dan wel Hitler te pas en te onpas vergeleken wordt met het punt van discussie.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33627185
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:25 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Je kent dat wel, dat na verloop van tijd in discussies de Holocaust, dan wel Hitler te pas en te onpas vergeleken wordt met het punt van discussie.
Ja, ik kende die wet wel. Met ''wiens wet is dit'' doelde ik, bij wijze van grapje, op jouw opmerking over het doodslaan van discussies.
pi_33627239
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het zou inderdaad beter zijn om de randstad veel integraler te benaderen .
Ik zou wel ok vinden om in het distict Rotterdam te wonen
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33627282
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Die theorie bestaat helemaal niet in het communisme.
Toch wel enigszins?
pi_33627289
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:29 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Ik zou wel ok vinden om in het distict Rotterdam te wonen
Inderdaad, waarom zouden we alles in hokjes behandelen? De hele randstad hangt toch al aan elkaar.
pi_33627338
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:28 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ja, ik kende die wet wel. Met ''wiens wet is dit'' doelde ik, bij wijze van grapje, op jouw opmerking over het doodslaan van discussies.
oh
pi_33627447
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:31 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad, waarom zouden we alles in hokjes behandelen? De hele randstad hangt toch al aan elkaar.
Zeg dat maar eens tegen Ajax en Feyenoord supporters .
pi_33627490
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:35 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Zeg dat maar eens tegen Ajax en Feyenoord supporters .
Ach ook dat is geen probleem elk deel van derandstad zal wel een eigen identiteit houden. En nu al hebben ze in Rotterdam 3 betaald voetbal clubs.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:38:05 #238
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_33627536
ik pak er even een schaaltje nootjes bij
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_33627638
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach ook dat is geen probleem elk deel van derandstad zal wel een eigen identiteit houden. En nu al hebben ze in Rotterdam 3 betaald voetbal clubs.
Psies, wij Feyenoorders walgen van de Spartanen omdat ze van het rijke Noorden komen, en de Spartanen vinden ons maar boeren.

Excelsior is een lief clubje wat ons nog een beetje op noord zet
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33627670
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:15 schreef MrX1982 het volgende:
De theorie van totale gelijkheid is opzich best nobel.
Voor mieren. Mensen in een mierenkeurslijf willen dwingen vind ik een gruwelijk idee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33627680
Excelsior is toch gewoon een satteliet club van Feyenoord.

De rancune onderling tussen Feyenoorders en Spartanen heb ik nooit gesnapt. Ze komen beiden uit Rotterdam .
pi_33627711
maar er kan maar 1 de grootste zijn...
pi_33627762
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:42 schreef MrX1982 het volgende:

De rancune onderling tussen Feyenoorders en Spartanen heb ik nooit gesnapt. Ze komen beiden uit Rotterdam .
Daaruit blijkt dat je Rotterdam ook dus echt niet kent, bedankt voor deze inkoppert
pi_33627779
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:42 schreef MrX1982 het volgende:

Dat heb je in elk dorp jongen. Zelfs in fucking Meppel heb je 2 zondagsclubs die toh echt liever neit mengen .
pi_33627785
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:45 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Daaruit blijkt dat je Rotterdam ook dus echt niet kent, bedankt voor deze inkoppert
Voetbal laat me dan ook volkomen koud. Daar heeft het meer mee te maken.
pi_33627817
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:45 schreef du_ke het volgende:
Dat heb je in elk dorp jongen. Zelfs in fucking Meppel heb je 2 zondagsclubs die toh echt liever neit mengen .
Het ligt dus gewoon aan voetbal. Dat maakt kleinburgerlijk.
pi_33627828
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:46 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Voetbal laat me dan ook volkomen koud. Daar heeft het meer mee te maken.
Nee, als je Rotterdam zou kennen zou je weten dat deze strijd dieper zit dan de twee voetbal clubs.
pi_33627914
Den Haag. .
pi_33627915
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:47 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Nee, als je Rotterdam zou kennen zou je weten dat deze strijd dieper zit dan de twee voetbal clubs.
Eigen verantwoordelijkheid .
pi_33627962
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Eigen verantwoordelijkheid .
Die is ons afgenomen door de duitsers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')