Weet je ook uit je hoofd wat 'koop' betekend ?quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:12 schreef Aventura het volgende:
Ik weet pas ong. een jaar, namelijk toen ik mijn koopcontract tekende, dat een paraaf en een handtekening twee verschillende dingen zijn..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
waarom is dat niet waar? ik dacht dat ook altijdquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:25 schreef fraubitch het volgende:
Toen ik klein was hebben ze me wijs gemaakt dat ik niet met me vuisten gesloten moest rennen maar mijn handen open en recht houden, omdat je dan minder wind vangt en dus sneller bentIk heb volgens mij nog jaren zo gerend in de veronderstelling dat het waar was
quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:42 schreef releaze het volgende:
[..]
waarom is dat niet waar? ik dacht dat ook altijd
maar als ik last van mn zij had, mn milt zoals ik veel later bij biologie leerde, moest ik wel een vuistje ballen, dat scheen te helpen. Ik weet alleen niet meer waarom, en ik weet ook niet meer of mn leerkracht biologie dat nou wel of niet heeft ontkracht
In een wet uit 1927 wordt bepaald welke wijnen de naam 'Champagne' mochten voeren. Tevens werd in deze wet vastgelegd welke drie druivensoorten gebruikt mochten worden voor de bereiding van Champagne: de pinot meunier, de pinot noir (blauwe druiven met wit sap) en de chardonnay (een witte druif). Bovendien moest de wijn binnen een bepaald gebied in Noordoost-Frankrijk - in de buurt van de steden Reims, Épernay en Sézanne - geproduceerd zijn. De karaktereigenschappen van de Champagne hebben te maken met het klimaat van deze streek en met de kalkrijke krijtbodem. Verder spelen ook de speciale manier van persen en de langzame gisting in de koele kelders een grote rol bij het verkrijgen van de kenmerkende kwaliteiten van de Champagne. Om de kwaliteit te waarborgen, zijn regels ingevoerd over de manier waarop de druiven verbouwd moeten worden. Deze regels zijn later nog uitgebreid met o.a. voorschriften over de minimale tijd die een Champagne gerijpt moet hebben voordat hij op de markt mag worden gebracht. (bron:http://www.slijterijmvanbergen.nl/champagne.htm)quote:Op maandag 2 januari 2006 01:58 schreef fraubitch het volgende:
[..]
zou handig zijn als je dan ook uitleg gaf
The word itself is probably a corruption of new boy; a new arrival in a school and who is, therefore, vulnerable to bullying of various kinds, such as hazing or fagging. It could also derive from "new beginner".quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:21 schreef releaze het volgende:
[..]
oh wat cool
ik dacht ook dat het voor newbie stond, maar zo'n hax0r historie is natuurlijk veel leuker, en geen breezah/aoler slang.
Het is trouwens pijn in de darmen die uitstraalt naar de milt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:42 schreef releaze het volgende:
[..]
waarom is dat niet waar? ik dacht dat ook altijd
maar als ik last van mn zij had, mn milt zoals ik veel later bij biologie leerde, moest ik wel een vuistje ballen, dat scheen te helpen. Ik weet alleen niet meer waarom, en ik weet ook niet meer of mn leerkracht biologie dat nou wel of niet heeft ontkracht
ik deed er een potlood in en dan draaie als een gekquote:Op donderdag 5 januari 2006 01:53 schreef Kinz het volgende:
van m'n 3e tot m'n 9e heb ik gedacht dat m'n opa en oma Lift met de achternaam heette. (ze woonden in een flat, en m'n broer had dat verzonnen want dat was makkelijker uit te spreken.)
In die periode dacht ik trouwens ook dat m'n andere oma ook echt Oma Groenlo heette (daar woont ze namelijk)
Ook kwam ik er na 5 maanden pas achter dat er een rewind knop op m'n cassetedeck zat. Heb daarvoor serieus elke dag bandjes terug gedraaid met m'n vinger, was toen 3 ofzoiets.
Hier kwam ik dus jaaaren later achterquote:Op woensdag 4 januari 2006 14:27 schreef Finch het volgende:
[..]
Nou nee, het is vernoemd naar de hertog van York zie ook hier![]()
Leg uit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:46 schreef Quarks het volgende:
Dat de Mount Everest niet de hoogste berg is.
Dat de Olympische Spelen vroeger helemaal niet sportief waren.
Dat de Titanic niet door een lang gat in de romp gezonken is.
ja indd... leg uit...quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:46 schreef Quarks het volgende:
Dat champagne geen Franse, maar een Engelse uitvinding is.
Dat de Mount Everest niet de hoogste berg is.
Dat de Olympische Spelen vroeger helemaal niet sportief waren.
Dat de Titanic niet door een lang gat in de romp gezonken is.
Dit dacht ik dus ook... Had atlantic city in ieder geval meer naar het westen geschat!quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:13 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ik kom er dus nu pas achter dat Atlantic City in New Jersey ligt. Heb altijd gedacht dat dat ergens middenin de VS ligt, terwijl dan Atlantic natuurlijk nergens op zou slaan
Champange:quote:
Samenvatting??quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Quarks het volgende:
[..]
Champange:
Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog verboden de Fransen de Duitsers om het woord champagne te gebruiken voor hun producten (het Verdrag van Versailles bevat een speciale paragraaf waarin het de Duitse wijnboeren verboden wordt om hun sekt als champagne op de markt te brengen), maar dit betekent geenszins dat de Fransen ook de uitvinding van deze mousserende wijn op hun naam mogen zetten.
Vermoedelijk gaat de uitvinding van de champagne terug op bevindingen van Engelse wijnhandelaren, die in de 17de eeuw merkten dat de wijn die ze uit de Champagne in voerden in de flessen een tweede gistingsproces doormaakte (dit had te maken met de speciale kurken die men in Engeland gebruikte).
Door dit langere gistingsproces onstond koolzuur, dat ervoor zorgde dat de wijn ging mousseren.
De klanten van deze Engelse wijnhandelaren waren zeer enthousiast over de schuimende wijn en zo kwam het dat de wijnhandeleren deze methode systematisch gingen gebruiken en verfijnen.
Het is heel goed mogelijk dat Franse wijnmakers onafhankelijk van de bevindingen van de Engelse wijnmakers op hetzelfde idee zijn gekomen.
Het is echter wel zeker dat de champagne niet is uitgevonden door wijnboeren uit de Champagnestreek en ook niet door de legendarische procurator van de abdij Hautvilliers, Dom Pérignon, die daar van 1668 tot 1715 werkte en in Frankrijk wordgt beschouwd als de uitvinder van de champagne (deze misvatting gaat terug op een aantoonbaar vervalste oorkonde uit het jaar 1880).
Mount Everest:
Van de zeespiegel af gemeten steekt de Mount Everest 8848 meter de hoogte in; dat is het wereldrecord.
Maar waarom zou je de hoogte van een berg afmeten aan zo'n grillig ijkpunt als de zeespiegel?
Die schommelt in de loop van miljoenen jaren immers honderden meters.
Zelfs op één specifiek tijdstip kent de zeespiegel nog altijd bulten en dellen tot zo'n 100 meter hoog of diep.
Meet men de hoogte van bergen echter vanuit een vast punt, bijvoorbeeld het middelpunt van de aarde, dan is de Chimborazo in de Zuid-Amerikaanse Andes de hoogste berg ter wereld.
De aarde is namelijk gaan volmaakte bol, maar is afgeplat aan de polen en dijt uit aan de evenaar.
Aan de polen bedraagt de afstand naar het middelpunt der aarde 21 kilometer minder dan aan de evenaar.
Dat betekent dat bergen dicht bij de evenaar in het voordeel zijn.
De Chimborazo ligt slechts 6267 meter boven de zeespiegel, maar ligt ook minder dan 200 kilometer van de evenaar af en daarmee 2500 meter verder van het middelpunt der aarde dan de Mount Everest, die tussen de 29ste en 30ste noordelijke breedtegraad in ligt.
Bij andere criteria wordt de rangorde weer anders.
Definieert men de hoogte van een berg als het verschil tussen de top en het omliggende land, dan wint de Mouna Loa op Hawaii.
Deze torent meer dan 9000 meter boven de omringende zeebodem.
En als men de grootte van een berg niet aan de hoogte, maar aan de massa afmeet, dan win de Kilimanjaro in Afrika: de meer dan 10.000 kubieke kilometer steen en aarde van deze berg wordt nergens ter wereld geëvenaard.
Olympische Spelen:
De olympiërs van de oudheid waren noch onbetaalde, nich bijzonder sportieve lieden.
Zo was het zogeheten pancratium, een worstel- en vuistkamp, alles behalve bijten toegestaan- ook trappen onder de gordel.
"Polydeukes sloeg hem met een linkse zo hard op zijn mond dan zijn tanden ervan rinkelden, en nu, erop los beukend, verwoestte hij het gelaat van de ander, voordat hij zijn wangen aan alle kanten tot pulp sloeg."
Zo valt te lezen in J. Zahn's: 'Kulturgeschichte der Mensheit'.
"Men mocht ledematen ontwrichten of breken, ogen uitdrukken, wurgen, knie in de keel stoten, op de - met welke methode dan ok - naar de grond gewerkte tegenstander gaan zitten, de aldus weerloze man onbarmhartig in het gezicht slaan, op hem in trappen.
Wie aan free fight deelnam, moest er rekening mee houden zwaar gewond te raken of naar de goden gezonden te worden..."
Zulke dingen zijn volgens betrouwbare bronnen ook daadwereklijk vaak voorgekomen.
Eén held sloeg bijvoorbeeld "zo wild met gestrekte vingers en lange vingernagels op zijn tegenstander in, dat diens ingewanden eruit gerukt werden..."
Titanic:
Vele tientallen jaren is men er van uitgegaan dat een ijsberg de scheepromp langszij voor een derde had opengereten.
Sonaropnamen van het enkele meters onder de oceaanbodem begraven deel van het schip tonen echter aan dat de romp slechts zeer geringe schade heeft opgelopen; er zijn in totaal slechts zes, ongeveer 15 centimeter brede scheuren te zien, met elkaar 1 vierkante meter doorsnee, nauwelijks zo groot als een bureaublad.
Dat deze geringe schade zulke catastrofale gevolgen had, kwam door de verdeling: ze bevonden zich boven zes van de voorste afdelingen van het schip: daar hadden de vele schotten weinig nut; bovendien bevonden ze zich diep onder het wateroppervlak, het ijsloude water (-2 graden Celsius) spoot als uit hogedrukleidingen het binnenste van het schip in, binnen een uur waren vier afdelingen volgelopen, anderhalf uur na de botsing klotste er meer dan 30.000 ton water in het voorste deel van het schip.
Ook de theorie dat de hoogte van de schotten in de Titanic de ondergang had veroorzaakt, klopte niet (de schotten, die de totaal zestien afdelingen van de Titanic van elkaar scheidden, reikten van de kiel tot twee derde van de romphoogte).
Toen het schip ging hellen, luidt deze theorie, kon het water uit de volgelopen voorste helft in de volgende achterste helft overlopen, tot de kritische grens werd overschreden en het schip verging.
Met schotten over de volle hoogte zou het schip zijn blijven drijven.
Ook deze theorie is door de sonaropnamen weerlegd: de vij door de onafhankelijkke kleine scheuren volgelopen afdelingen hadden het voorste deel van het schip altijd onder water getrokken, dan hadden ook volledige schotten geen effect gehad, het water zou via het dek ook in de onbeschadigde afdelingen zijn doorgedrongen - volledige schotten hadden de ondergang misschien wat vertraagd, maar niet verhinderd.
De ramp met de Titanic was ook niet de grootste scheepsramp tot nu toe.
De in slachtoffers gemeten grootste scheepsramp die ooit heeft plaatsgevonden, was de geallieerde aanval op de Wilhelm Gustloff op 31 januari 1945.
Het met vluchtende burgers gevulde stoomschip trok meer dan 6000 mensen met zich mee de diepte in, grotendeels vrouwen en kinderen, viermaal zoveel als de Titanic.
Verder:
Tsjernobyl was niet de grootste kernramp tot dan toe.
Diezelfde kernramp heeft de gezondheid van mensen ook niet tot ver buiten de Oekraïne geschaad.
De Tyrannosaurus Rex was geen roofdier.
De Kanaaltunnel is niet de langste spoorwegtunnel te wereld.
Het 'Turkse bad' is geen Turkse uitvinding.
Een hoog opkomstpercentage bij de verkiezingen getuig niet van een democratische mentaliteit.
Niet alle volwassen Amerikanen mogen stemmen.
Een wigwam is geen tent.
Witte wijn wordt niet van witte druiven gemaakt
Zout laat ijs niet smelten.
Een zonnebloem is geen bloem.
Ook in de schaduw kun je verbranden.
Boslucht is niet rijker aan zuurstof.
Zwartwerkers zijn niet schadelijk voor de economie en de maatschappij.
sa·men·vat·ting (de ~ (v.), ~en)quote:
Geef ik een samenvatting, zeggen ze leg eens uit; leg ik het uit, vragen ze om een samenvatting.quote:
Ze vroegen toch om uitleg, dit is een beknopte uitleg; het had nog veel langer gekund.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sport_Life het volgende:
In die 5 minuten kan ik mijn tijd veel beter besteden.... Leren, vriendin bellen, eten, etc
Maargoed laten we weer ontopic gaan.
Leg deze eens uit??!!quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Quarks het volgende:
[..]
De Tyrannosaurus Rex was geen roofdier.
Een hoog opkomstpercentage bij de verkiezingen getuig niet van een democratische mentaliteit.
Een wigwam is geen tent.
Witte wijn wordt niet van witte druiven gemaakt
Zout laat ijs niet smelten.
Een zonnebloem is geen bloem.
Ook in de schaduw kun je verbranden.
Boslucht is niet rijker aan zuurstof.
Zwartwerkers zijn niet schadelijk voor de economie en de maatschappij.
Gaat een tijdje duren om te typen, moet even wat bronnen raadplegen.quote:
Was prima zo.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:30 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ze vroegen toch om uitleg, dit is een beknopte uitleg; het had nog veel langer gekund.
Waar heb je die informatie vandaan? Ik heb juist laast op mn opleiding geleerd dat het het contraheren van de milt is, die bij inspannign extra rode bloedcellen de circulatie in duwt. Je darmen zijn juist niet actief bezig als je je inspant... Dus zou er geen reden moeten zijn voor pijn.quote:Op donderdag 5 januari 2006 05:20 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Het is trouwens pijn in de darmen die uitstraalt naar de milt.
ik bedoel niet het woord samenvatten maar wat hij allemaal schreef. Maar ik ga niet weer die hele lap tekst quoten wat jij al hebt gedaan, wat overigens in de regels staat dat dat niet mag.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
sa·men·vat·ting (de ~ (v.), ~en)
1 het samenvatten => round-up
2 wat samengevat is => aperçu, resumé, resumptie, synthese
![]()
Voor $60 toch?quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:47 schreef Coencordia het volgende:
[..]
Nou....nee.
New York was eerder wel Nieuw Amsterdam maar dat land is verkocht aan de Engelsen die het vervolgens New York noemden. Maar dan naar de streek York in Engeland.
Toppie, ben er nu ook benieuwd naarquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
Gaat een tijdje duren om te typen, moet even wat bronnen raadplegen.
Ik kom hier nog op terug.
quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:19 schreef releaze het volgende:
Wat ik trouwens ook zo vaag vond vroeger, is dat men precies wist hoelaat de treinen aankwamen. Ik dacht dan dat de machinist belde naar het station met de mededeling "we komen zo en zo laat aan!"
De T-Rex was een aaseterquote:
Veel lezen.quote:
Nee maar ik post alleen dingen wat ik (en waarschijnlijk vele anderen), jarenlang hebben gedacht.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:05 schreef Frollo het volgende:
Dit is toch niet het topic 'Interessante weetjes'?
Dat is misschien een beter idee.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:40 schreef Nenootje het volgende:
Nou weet je toch dat je die andere dingen ook moet uitleggenMisschien kan je je eigen Quarks-weetjes-topic openen.
En hoezo vrouwen vinden het niet leuk om bloemen te krijgen... Ik vind het wel lief![]()
En nog iets wat ik vroeger altijd dacht: ik heb twee tantes die in het buitenland wonen, één in Frankrijk en één in Duitsland. Dus ik dacht dat ik nu ook half-Duits en -Frans was![]()
Hoe wilde je die zak snoep dan afrekenen als je precies genoeg geld had voor die 5 flessen frisdrank??quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:54 schreef Skv het volgende:
Ohja, toen ik 8 was kwam ik er achter dat op een fles frisdrank van 50 cent, een statiegeld van 1 gulden zat.
Wist ik veel dat je die gulden vantevoren moest betalen. Sta ik daar met 5 flessen, een zakje snoep en 2,50 gulden. En ik ging er van uit dat ik geld over zou houden
Niet dus.
Ja, ik dacht dat ik per fles 50 cent winst zou maken (50 cent betalen, 1 gulden terug aan statiegeld). Ik ging dus uit dat ik 2,50 winst zou maken. Daar kon ik dan dat snoep van betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe wilde je die zak snoep dan afrekenen als je precies genoeg geld had voor die 5 flessen frisdrank??. (5*50ct = 2,50)
.
komt dat niet gewoon omdat de rest van de vrouwen géén bloemen krijgen? Maar wel de rest? Die hebben dan ook niets om blij mee te zijnquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:45 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dat van de bloemen is onderzocht.
Slechts 15 procent van de vrouwen is blij met een bosje bloemen van hun partner.
Volgens een enquête onder vrouwen worden liefdesgedichten, romantische dineetjes en weekendjes voor twee veel meer gewaardeerd.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:03 schreef Skv het volgende:
Was ook zielig toen ik een gulden van mama kreeg om ff halfvolle melk bij de buurtsuper melk te kopen.
Ze hadden halfvolle, maar ook volle. En ze waren even duur!
Dus ik die volle meenemen. Wist ik veel dat het om vetpercentage gaat, niet om hoeveel melk dr in zit
Ja zoiets, als ze mogen kiezen, kiest 15 procent voor bloemen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:06 schreef Etcetera het volgende:
[..]
komt dat niet gewoon omdat de rest van de vrouwen géén bloemen krijgen? Maar wel de rest? Die hebben dan ook niets om blij mee te zijn
Ik bedoelde ook meer: als ze iets krijgen, waarderen veel vrouwen bloemen niet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:56 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar d'r is een verschil tussen bloemen niet leuk vinden om te krijgen, of iets kiezen wat je graag zou willen krijgen.
Hangt er ook vanaf van wie ze die bloemen krijgen he.quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:01 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook meer: als ze iets krijgen, waarderen veel vrouwen bloemen niet.
Ik noemde het altijd martian arts.quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:12 schreef Ender_Wiggin het volgende:
Ik had het vroeger altijd over material arts in plaats van martial arts en door een rare kronkel in mijn gedachten maakte ik van de robijn reclames altijd robijn fleur en fiel. Totdat ik tijdens een avond zuipen het over die dingen had en mijn vrienden erop wezen dat dat niet klopte toen werd zelfs het idee geopperd een boekwerk over mijn uitspraken te gaan bijhouden (had er nog een paar maar die heb ik tot de grijze zones van mijn hersenen verbannen.)
Ben bezig met een nieuw topic, antwoorden volgen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:18 schreef Modwire het volgende:
Wat voor metaal is lichter dan water?
Jij bent geniaalquote:Op donderdag 5 januari 2006 19:33 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ben bezig met een nieuw topic, antwoorden volgen.
Kort antwoord: lithium, kalium en natrium.
quote:Op maandag 2 januari 2006 21:33 schreef jna het volgende:
Als klein kind heb ik een keer gedacht dat het toeval was dat ik geboren was op m'n verjaardag![]()
Wist ik nietquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:12 schreef Aventura het volgende:
Ik weet pas ong. een jaar, namelijk toen ik mijn koopcontract tekende, dat een paraaf en een handtekening twee verschillende dingen zijn..
Ja ploep... zo ongeveer het geluid als je dat ding eruit trekt...quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:53 schreef Modwire het volgende:
ploep?
Ik snap er geen reet van.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:27 schreef Vava het volgende:
Toen ik 7 was ging ik met mijn moeder en mijn oom en tante op zeilvakantie. Ik kon nog niet zo goed zwemmen dus ik had een zwemvest nodig. Mijn moeder was op zoek naar een zwemvest en een vriendin tipte haar: "Ga naar Leni, die heeft vast wel een zwemvest wat je kan gebruiken".
Ik had nooit van de naam Leni gehoord dus ik dacht dat Leni iemand was waar je dingen kon lenen![]()
Leni-ngadviseur?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:16 schreef Modwire het volgende:
Leni-saurus?
quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:16 schreef cheukert het volgende:
Ik dacht toen ik klein was dat keeper synoniem was voor meneer van der Sar
LOLquote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:03 schreef IM_Barney het volgende:
Dat Suriname in Zuid-Amerika ligt en niet in Afrika kwam ik ook pas een paar maanden geleden achter![]()
ik ben daar ook pas net achter, ben ook al 22quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:06 schreef Public_NME het volgende:
[..]
LOL![]()
Ik kwam er een paar maanden geleden achter dat Horeca staat voor HOtel REstaurant & CAfé!(ben toch al 22)
oh ze zien dus wel kleur maar niet zo goed als wij?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:35 schreef Nevje het volgende:
Ik dacht altijd dat honden en katten gewoon alle kleuren konden zien, net als wij.. maar het blijkt dus dat honden en katten kleurenblind zijn..![]()
"Honden en katten kunnen kleuren niet zo goed zien. Ze zien net als een kleurenblinde. Honden zien geen verschil tussen groen, geel, oranje en rood. Ze hebben ook moeite met grijze en groene tinten." - Bron
Ik dacht altijd dat je snel kon rennen als je schoenen zo'n lipje aan de achterkant hadden. Dit kwam omdat 1 jongen uit m'n klas heel snel kon rennen en hij was de enige met zo'n lipje. Het gevolg was dat binnen een aantal weken iedereen in de klas zulke schoenen hadquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:48 schreef Fokkedop het volgende:
Ik dacht altijd als ik nieuwe schoenen had, dat ik dan sneller kon rennen
Altijd loud and proud: "Yes, nu kan ik harder rennen. Moet je zien"
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:50 schreef jna het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat je snel kon rennen als je schoenen zo'n lipje aan de achterkant hadden. Dit kwam omdat 1 jongen uit m'n klas heel snel kon rennen en hij was de enige met zo'n lipje. Het gevolg was dat binnen een aantal weken iedereen in de klas zulke schoenen had![]()
Bijna.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:46 schreef jna het volgende:
Ik kwam er ook pas na een aantal jaar achter dat het geen flikker uitmaakt welke kleur doek een stierenvechter heeft, stieren zijn namelijk ook kleurenblind dus dat verhaal van een "rode" doek is onzin.
De stier komt er ook op af als het een andere kleur is.
Dat wist ik dus niet
Ja, dat zeg ik tochquote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:01 schreef Quarks het volgende:
[..]
Bijna.
Stieren zijn praktisch kleurenblind: ze kunnen rood amper onderscheiden van andere kleuren.
Daarom reageren ze ook hetzelfde op een rode doek als op een groene of blauwe, namelijk helemaal niet (tenzij er wil heen en weer wordt gezwaaid met de doek).
Vele zoölogen denken zelfs dat je om een stier te prikkelen, beter een witte doek kunt nemen.
De bonte kleding en de rode doeken van de Spaanse torero's zijn dus eerder bedoeld voor het publiek.
De stieren reageren alleen maar woedend op het gezwaai en de drukte om hen heen, niet op de rode kleur.
Stieren komen er alleen op af als je wild gaat doen met de doek en als het druk is om ze heen.quote:
Dat denbosch richting zee is en gelderland richting duitsland (ik dacht altijd andersom)quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:03 schreef IM_Barney het volgende:
Dat Suriname in Zuid-Amerika ligt en niet in Afrika kwam ik ook pas een paar maanden geleden achter![]()
dat vind ik eerlijk gezegd redelijk beschamendquote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:15 schreef Modwire het volgende:
Ik wist tot een paar maanden terug niet dat Johan de Witt echt bestaan heeft, ik kende em alleen als de user op Fok!
Lenie 't Hartquote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:01 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik snap er geen reet van.
Wie is Leni dan
De zee is toch niet echt bij den bosch om de hoekquote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:15 schreef outcast_within het volgende:
[..]
Dat denbosch richting zee is en gelderland richting duitsland (ik dacht altijd andersom)![]()
vanuit mijn perspectief dan he
Ik vond het juist stom omdat in die reclame mensen altijd naar huis gingen bellen omdat te zeggen; zelfs een detective (?) die een boef achterna zat. Als je die fles gewoon altijd in de koelkast zette, dan hoefde je ook niet steeds te bellen op onhandige momenten.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:29 schreef ma_jojo het volgende:
De uitdrukking "Schat, zet de bokma koud" snapte ik niet helemaal. Ik wist niet dat bokma een drank is, en ik vond het zielig voor de bok om 'm maar koud te zetten..
Hmm, misschien moet bokma maar even gekoeld. Dat het niet te koud en niet te lauw moet zijn?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:42 schreef Fling het volgende:
[..]
Ik vond het juist stom omdat in die reclame mensen altijd naar huis gingen bellen omdat te zeggen; zelfs een detective (?) die een boef achterna zat. Als je die fles gewoon altijd in de koelkast zette, dan hoefde je ook niet steeds te bellen op onhandige momenten.
Dát ja.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:44 schreef Frollo het volgende:
Het was dan ook niet 'Schat, zet de Bokma koud', maar 'Schat, staat de Bokma koud?'
Nooit gewetenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:42 schreef BGN het volgende:
Ik kom er nu pas achter dat het eigenlijk poolshoogte is ipv polshoogte![]()
http://www.onzetaal.nl/advies/poolshoogte.html
Katten zien tot ongeveer een meter kleuren (of ze alle kleuren kunnen zien weet ik niet), daarna word het idd als een kleurenblinde die de overgangen tussen geel-rood-bruin enzo, niet kunnen zien.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:35 schreef Nevje het volgende:
Ik dacht altijd dat honden en katten gewoon alle kleuren konden zien, net als wij.. maar het blijkt dus dat honden en katten kleurenblind zijn..![]()
"Honden en katten kunnen kleuren niet zo goed zien. Ze zien net als een kleurenblinde. Honden zien geen verschil tussen groen, geel, oranje en rood. Ze hebben ook moeite met grijze en groene tinten." - Bron
Die wist ik wel, maar vond ik vroeger altijd wel leuk om als grapje te gebruiken. Dus tegen iemand zeggen dat het voor benzine pomp stond. Eigenlijk niet eens zo grappig.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:57 schreef Suuz_ het volgende:
ik weet niet of dit al genoemd is {vast wel} maar het is grappig genoeg om nog eens te noemen...
dat BP geen Benzine Pomp betekend maar Britisch Patroil {of hoe je dat ook schrijft}
Ik was er heilig van overtuigd dat het gewoon voor benzine pomp stond {wat best logisch is toch? haha}
ZO herkenbaar. Alleen ik had het wel iets eerder doorquote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:26 schreef Roeji het volgende:
veel tekst
Het heeft een klein weekje geduurd toen. Ik was (en ben) nogal stronteigenwijs en wilde het niet geloven dat het niet zo was.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:29 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
ZO herkenbaar. Alleen ik had het wel iets eerder door![]()
Maar ik begrijp je.
Ik snapte nooit wat verkering betekende. Ik dacht altijd dat het met het verkeer te maken had. Een ongeluk ofzo.
Kun je nagaan hoe beroerd het onderwijs tegenwoordig isquote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:35 schreef Etcetera het volgende:
[..]
dat vind ik eerlijk gezegd redelijk beschamend
Euhmquote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:27 schreef Agiath het volgende:
Dat imo In My Opinion betekent en niet "In mijn ogen" of "in mijn opzicht"
Vertaal "in my opinion" eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:27 schreef Agiath het volgende:
Dat imo In My Opinion betekent en niet "In mijn ogen" of "in mijn opzicht"
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:51 schreef booo het volgende:
Ik ben er ook pas sinds een tijdje achter dat ik in 's-Hertogenbosch woon ipv 's-Hertodenbosch![]()
wat dat betreft snap ik tegenwoordig nog niet veel van die spreekwoorden en gezegdes. ik weet wel globaal wat het betekent, maar het is meer een gevoel. als ik moet uitleggen waar "de appel valt niet ver van de boom" voor staat, en waarom ze het zo genoemd hebben, weet ik dat ook niet.quote:Op zondag 8 januari 2006 10:21 schreef Gitarist het volgende:
De bedoeling achter de uitspraak: "aan het kortste of langste eind trekken".
Ik begreep nooit waarom je er slecht vanaf komt als je aan "het kortste eind" trekt.
Misschien ietwat ver gezocht, maar ik dacht dat je er juist slecht vanaf komt als je aan het langste eind trekt! Wat moet je immers met zo veel touw?
Dat heb ik me tot een jaar of 12 af zitten vragen telkens als iemand dit zei.
Maar het gekke met dat soort dingen is, dat ze je eigenlijk nergens aangeleerd worden (althans, mij niet!)... op zich best raar terwijl dergelijke spreekwoorden veelvuldig in onze taal gebruikt worden.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:22 schreef releaze het volgende:
[..]
wat dat betreft snap ik tegenwoordig nog niet veel van die spreekwoorden en gezegdes. ik weet wel globaal wat het betekent, maar het is meer een gevoel. als ik moet uitleggen waar "de appel valt niet ver van de boom" voor staat, en waarom ze het zo genoemd hebben, weet ik dat ook niet.
overigens.. ik snapte tot een jaar geleden ofzo (was ik dus 23) niet wat "de pot verwijt de ketel..." betekende, wat ik zo vaak op fok! zag. Maar goed, nu weet ik dus dat het deel is van een langer spreekwoord, de pot verwijt de ketel dat ie zwart zietEn dat heeft dan weer iets met hypocrisie te maken
tja, ik ben echt een kneus in dat soort dingen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |