abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:49:16 #251
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33260677
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:40 schreef Yildiz het volgende:

[..]

maar mag ik je vragen, waarom dacht je dat ik zoveel gelezen had?
Omdat je met flinke werken aankwam die je nog wou lezen.

Het kwam op mij over alsof je al zulke werken had gelezen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:57:22 #252
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33260967
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:49 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Omdat je met flinke werken aankwam die je nog wou lezen.

Het kwam op mij over alsof je al zulke werken had gelezen.
Ah, vandaar. Oke

Trouwens, ik zocht net op de schrijver in de bieb van m'n school.
Resultaten:
quote:
1. Titel: Machiavelli in Brussels, the art of lobbying the EU
Auteur: Schendelen, Rinus van Jaar: cop. 2002

--------------------------------------------------------------------------------
2. Titel: De heerser
Auteur: Machiavelli, Niccolò Editie: 15e dr Jaar: 2000

--------------------------------------------------------------------------------
3. Titel: Machiavelli, a very short introduction
Auteur: Skinner, Quentin Jaar: 2000

4. Titel: Great political thinkers
Jaar: 1992

5. Titel: De geheimen van de macht, een essay over Machiavelli
Auteur: Ehnmark, Anders Jaar: 1988

6. Titel: Machiavelli and Renaissance Italy
Auteur: Hale, John Rigby Jaar: 1972

7. Titel: The Statecraft of Machiavelli
Auteur: Butterfield, Herbert Jaar: 1967

8. Titel: The prince, and The discourses
Auteur: Machiavelli, Niccolò Editie: [New ed.] Jaar: 1950
En dan vooral resultaat #1.
Goh

En de verdere details van 2 (die ik waarschijnlijk t.z.t. wil gaan huren).
quote:
Titel De heerser
Auteur Machiavelli, Niccolò
Editie 15e dr
Uitgave Amsterdam Athenaeum-Polak & Van Gennep 2000
Formaat: 182 p krt 22 cm
Opmerkingen Met lit. opg., reg
Samenvatting Profielschets van een vorst, een heerser, zoals hij zal moeten staan aan het hoofd van een ideale staat, door de Italiaanse geschiedschrijver (1469-1527).
ISBN 9025333982
Onderwerp Staatsleer
Andere auteurs Dooren, Frans van
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:01:33 #253
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33261102
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:57 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ah, vandaar. Oke

Trouwens, ik zocht net op de schrijver in de bieb van m'n school.
Resultaten:
[..]

En dan vooral resultaat #1.
Goh

En de verdere details van 2 (die ik waarschijnlijk t.z.t. wil gaan huren).
[..]
Waarom wil je die boeken eigenlijk lezen? Vooral Machavelli zou ik niet zo snel bij jouw persoon plaatsen
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_33261262
verontrustend nieuws uit het oosten
quote:
Symbolische zitting Oostenrijk en Hongarije

Voor het eerst sinds 1918 zijn de kabinetten van Oostenrijk en Hongarije in een gezamenlijke zitting bijeengekomen. De landen maakten onder meer afspraken op diplomatiek gebied. Ze kwamen overeen meer gebruik te maken van elkaars ambassades en consulaten.
De bijeenkomst was van grote symbolische waarde. Sinds het uiteenvallen van de Donaumonarchie van Oostenrijk en Hongarije in 1918 waren beide kabinetten niet meer samen in één zitting bijeengekomen.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4692145
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:15:35 #255
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33261597
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Waarom wil je die boeken eigenlijk lezen? Vooral Machavelli zou ik niet zo snel bij jouw persoon plaatsen
Machiavelli?
Know your enemy.
Daar komt het eigenlijk wel op neer, leer meerdere kanten van het verhaal, om zo tot een beter oordeel te komen. Op die manier kan ik ook daadwerkelijk inzien of en ik welke mate ik het eens ben met een stelling als 'het doel heiligt alle middelen'. Het zal me wat tijd kosten, maar ik denk dat het best leerzaam is.

Ik heb trouwens net mijn whiteboard deels schoongemaakt, en deze boeken erop gezet, inc. Kaplan en Huntington, dat wil wat zeggen, want dat ding maak ik haast niet schoon.

Als ik dan klaar ben met Aristoteles ga ik kiezen tussen Plato, Socrates, Kaplan, Huntington of Kant.
I. Kant is bekend vanwege zijn filosofie van plichtethiek.
Dat is een hele waslijst, maar het gaat er wel van komen

Verder wil ik gewoon al die boeken lezen omdat ik ethiek gewoon een onwijs interessant onderwerp vind, waar ik mezelf best vaak op betrap dat ik er eigenlijk bijster weinig van weet.
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:22:43 #257
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33261850
Morgen, canvas, kwart voor 9.
Even kijken.
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:24:13 #258
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33261902
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:15 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Machiavelli?
Know your enemy.
Daar komt het eigenlijk wel op neer, leer meerdere kanten van het verhaal, om zo tot een beter oordeel te komen. Op die manier kan ik ook daadwerkelijk inzien of en ik welke mate ik het eens ben met een stelling als 'het doel heiligt alle middelen'. Het zal me wat tijd kosten, maar ik denk dat het best leerzaam is.

Ik heb trouwens net mijn whiteboard deels schoongemaakt, en deze boeken erop gezet, inc. Kaplan en Huntington, dat wil wat zeggen, want dat ding maak ik haast niet schoon.

Als ik dan klaar ben met Aristoteles ga ik kiezen tussen Plato, Socrates, Kaplan, Huntington of Kant.

Verder wil ik gewoon al die boeken lezen omdat ik ethiek gewoon een onwijs interessant onderwerp vind, waar ik mezelf best vaak op betrap dat ik er eigenlijk bijster weinig van weet.
Je vleit me.

Kant is idd een goede keuze, hij is uiteraard veel relevanter voor de huidige filosofie dan een Socrates of Plato.

Als je ethiek interessant vind moet je ook eens info proberen te zoeken van ene jonge Amerikaanse professor van Koreaanse afkomst. Ik dacht dat hij iets van 'Woo' heette, hij heeft veel geschreven over martelen in de context van rechts-ethiek/filosofie.
pi_33261945
quote:
183 tt-EEN 183 di 20 dec 22:54:30
buitenland ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

NIEUWE VN-COMMISSIE VOOR VREDESOPBOUW
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De Algemene Vergadering van de Verenig-
de Naties heeft ingestemd met de op-
richting van een commissie voor vredes-
opbouw.

Dat wordt een nieuw orgaan van de VN,
bedoeld om landen te helpen die een
burgeroorlog of conflict achter de rug
hebben. In veel landen flakkert het
geweld opnieuw op na een vredesakkoord.

De commissie moet hen begeleiden bij de
uitbouw van een vernieuwd, democratisch
bestuur en bij het handhaven van de
orde.

Er is nog geen geld voor de commissie
voorzien. Voorlopig worden de kosten
gedragen door het algemene VN-budget.
dat dit er nog niet was hopelijk wordt het een serieus orgaan ook
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:27:10 #260
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33261986
Daar zal ik morgen dan eens op gaan zoeken, nu ga ik slapen
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:34:38 #261
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33262191
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:27 schreef Yildiz het volgende:
Daar zal ik morgen dan eens op gaan zoeken, nu ga ik slapen
Trusten!
pi_33262298
Lezen is oké.
pi_33265144
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:15 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Machiavelli?
Know your enemy.

Immanuel Kant? dan wens ik je heel veel sterkte

De Heerser is geen dik boek, en zeer leesbaar. Maar wel boordevol geschiedenis en verwijzingen. Ideaal om te lezen met Internet bij de hand om af en toe wat op te zoeken. Er is ook een zeer leuk boek met een collectie van brieven van Machiavelli. En je zult zien, de opvattingen die je nu hebt over Machiavelli en zijn ideeën zullen geen stand houden

En met jouw interesses, voorzover ik dat kan beoordelen, raad ik je ''The Open Society and it's Enemies'' van Karl Popper aan. Zeer relevant, en het verbaast me altijd dat het boek zo genegeerd wordt, het is een must!
Ik heb het in ieder geval 10 jaar te laat gelezen, jammer Is trouwens wel een hele klim, je bent gewaarschuwt.
  woensdag 21 december 2005 @ 06:51:22 #264
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33265874
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33266220
Bwaaaahhhhhh, morgen
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33266702
Ik haat het als internet er zomaar uitknalt

Nu de verbinding terug is moet ik zo weg.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33267666
Goedemorgen allemaal.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  woensdag 21 december 2005 @ 11:19:40 #268
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33269535
Jeroen Pauw had echt een geniale ingeving gister in het item over het burqaverbod.

Die ene Islamitisch vertegenwoordiger zo: "Ja, er lopen hier zo weinig vrouwen met een burqa rond, ik vind het verbod echt onzin"
Jeroen Pauw: "Het is toch ook niet zo dat als 3 mensen met een geweer rondlopen dat het wel mag, en bij 300 niet?"

NOVA-quote van het jaar .
  woensdag 21 december 2005 @ 11:52:29 #270
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33269647
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:18 schreef BansheeBoy het volgende:
Jezus was een Moslim. Abraham was een Moslim. Alle profeten die kwamen met het monotheïsme waren Moslims die dezelfde boodschap brachten.
²
  woensdag 21 december 2005 @ 12:08:51 #272
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33270082
quote:
'Beetje radio-actieve straling kerngezond'
pberends had ons via de nieuws-submit te melden:

Volgens een VN-rapport dat onlangs is verschenen, vallen de gevolgen van de kernramp in Tsjernobyl mee. Sommige onderzoekers gaan een stap verder, zo is te lezen in de nieuwe Ortho. Zij vinden dat geëvacueerde gebieden rond de voormalige centrale weer bewoond kunnen worden. Deze wetenschappers zijn zelfs enthousiast over de gunstige werking van lage doses straling.

Sinds de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, inmiddels zestig jaar geleden, boezemt radioactieve straling wereldwijd diepe angst in. Maar niet iedereen is bang. Volgens onderzoekers uit Japan, de VS, Duitsland, Polen en Zweden is een beetje straling juist gezond. Volgens hun hypothese mogen we wel wat zuiniger zijn op het afval van kerncentrales. Zij adviseren het radioactieve afval niet diep weg te stoppen in zoutmijnen, maar te mengen met bouwmaterialen zodat woningen een gezondmakende straling kunnen uitzenden.

Radioactieve straling is alleen boven een bepaalde dosis gevaarlijk. Beneden die dosis doet straling niets of is het juist goed voor de gezondheid. Onderzoek onder de Habakusha's - de overlevers van de atoombommen - lijkt dit te bevestigen. Volgens de Japanse onderzoeker Sohei Kondo hebben sommige Habakusha's juist een betere levensverwachting dan onbestraalde Japanners. Ook in Tsjernobyl is het waargenomen: onder de duizenden zogeheten liquidators was de kankersterfte gelijk of lager dan bij de onbestraalde Russische bevolking.

We kennen het van water en wijn: nooit drinken is ongezond, te veel drinken ook, een matige consumptie is juist goed. Met straling zou het niet anders zijn. Zo is in gebieden met hoge natuurlijke stralingsniveaus de kans op kanker juist kleiner dan elders. Dit wordt bevestigd door dr. Albert Keverling Buisman van de Nuclear Research & consultancy Group (NRG) in Petten. "Alle onderzoekingen over achtergrondstraling hebben altijd opgeleverd dat naarmate de achtergrondstraling hoger is, er minder kanker voorkomt", stelt hij in Ortho. Ook mensen die werken met radioactieve straling lijken de nieuwe hypothese te bevestigen. Radiodiagnostisch laboranten en radiologen hebben een lagere sterftekans dan hun onbestraalde collega's, leert recent onderzoek. Ze zijn ook volgens allerlei andere kenmerken een stuk gezonder.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  woensdag 21 december 2005 @ 12:12:18 #273
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33270176
niet gek
quote:
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33270252
quote:
Wat ik altijd spannend vind van IJslanders is dat ze directe nazaten zijn van een groep Noormannen die eerst neergestreken zijn in Normandië in Frankrijk, en later naar IJsland zijn gevaren. En dan die taal Tis toch echt een Germaanse taal, naar het schijnt nauwelijks veranderd.
pi_33270418
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:08 schreef George-Butters het volgende:

[..]
Ik zoek nog steeds een klomp uraniumerts. Er wordt toch ook kunst van die zooi gemaakt?
  woensdag 21 december 2005 @ 12:25:13 #277
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33270544
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:15 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Wat ik altijd spannend vind van IJslanders is dat ze directe nazaten zijn van een groep Noormannen die eerst neergestreken zijn in Normandië in Frankrijk, en later naar IJsland zijn gevaren. En dan die taal Tis toch echt een Germaanse taal, naar het schijnt nauwelijks veranderd.
Das wel interessant! Stiekem ben ik wel gefascineert in de Germaanse cultuur/taal.
  woensdag 21 december 2005 @ 12:28:10 #278
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33270627
Die mannen daar hebben wel brede kaken, maar meer rond lopend i.p.v. hoekig zoals de meer blonde mensen in Nederland/Duitsland. Dit viel me ook al op bij Denen, zij komen op een bepaalde manier minder germaans op me over dan Nederlanders/(Noord-)Duitsers. (je kan er natuurlijk niet echt van spreken, maar om in zeer grove generalisaties pseudo-wetenschap te blijven )
pi_33270735
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:15 schreef Godslasteraar het volgende:
En daarna Groenland. Ze hebben het daar toch wel eventjes uitgehouden alvorens verslagen te worden door de Inuit.
pi_33270875
hier staat meer over de genetische samenstelling van IJsland http://www.sargasso.nl/archief0104/index.php?p=1178 het is natuurlijk ook een relatief ver weg gelegen eiland waar blijkbaar ook weinig immigratie na de Vikingtijd is geweest terwijl Nederland midden in Europa ligt, dat verklaart ook de kleine verschillen in lichaamskenmerken
pi_33270940
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

En daarna Groenland. Ze hebben het daar toch wel eventjes uitgehouden alvorens verslagen te worden door de Inuit.
Volgens mij zijn ze op Groenland terecht gekomen vanuit Noorwegen. En het was het klimaat dat hun ondergang betekende. Je hebt in die periode, 8e-10e eeuw een warmte periode gehad, waarna de temperaturen weer flink daalden. De Noormannen op Groenland weigerden echter zich aan te passen aan die nieuwe omstandigheden, weigerden om te gaan leven als de Eskimo's. Ja, dan houd het op.

Het voorbeeld wordt vaak aangehaald ivm de huidige klimaatverandering, de uitputting van grondstoffen etc. Las net een klein artikeltje in The Guardian: A risk of total collapse
pi_33271083
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:39 schreef Godslasteraar het volgende:
Volgens mij zijn ze op Groenland terecht gekomen vanuit Noorwegen. En het was het klimaat dat hun ondergang betekende. Je hebt in die periode, 8e-10e eeuw een warmte periode gehad, waarna de temperaturen weer flink daalden. De Noormannen op Groenland weigerden echter zich aan te passen aan die nieuwe omstandigheden, weigerden om te gaan leven als de Eskimo's. Ja, dan houd het op.

Het voorbeeld wordt vaak aangehaald ivm de huidige klimaatverandering, de uitputting van grondstoffen etc. Las net een klein artikeltje in The Guardian: A risk of total collapse
Ik denk dat ze vanuit IJsland op Groenland zijn gekomen maar dat maakt verder niet uit.
Voor de rest klopt je verhaal wel maar ook de vijandigheid tegen de Inuit heeft de Noormannen op Groenland geen goed gedaan en lijkt me daarom wel degelijk mede verantwoordelijk voor hun ondergang aldaar. Net zoals ze zich niet staande hebben gehouden in Noord-Amerika waar ze ook hebben gezeten.

Boek van Jared Diamond toevallig gelezen?
pi_33271091
het is definitief:
quote:
Gemeenten naar de rechter om OZB

DEN HAAG De Nederlandse gemeenten stappen naar de rechter vanwege het afschaffen van een deel van de OZB, de belasting op onroerend goed. Ze vinden dat ze door de nieuwe regels financieel te afhankelijk worden van het Rijk.

De OZB is een van de belangrijkste bronnen van inkomsten van de gemeenten. Volgens de nieuwe regels vervalt het gebruikersdeel van de belasting. Voor het verlies aan inkomsten krijgen de gemeenten wel een vergoeding, maar ze zijn daarvoor afhankelijk van het Rijk.

Volgens de Europese wetgeving moeten gemeenten juist een belangrijk deel van hun inkomsten uit belastingen halen.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/12/art00001006060F.html
pi_33271205
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:43 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze vanuit IJsland op Groenland zijn gekomen maar dat maakt verder niet uit.
Voor de rest klopt je verhaal wel maar ook de vijandigheid tegen de Inuit heeft de Noormannen op Groenland geen goed gedaan en lijkt me daarom wel degelijk verantwoordelijk voor hun ondergang aldaar. Net zoals ze zich niet staande hebben gehouden in Noord-Amerika waar ze ook hebben gezeten.
OK, waarvan akte
quote:
Boek van Jared Diamond toevallig gelezen?
Was ik wel van plan, maar er volgde zoveel (wetenschappelijke) kritiek op dat ik er maar vanaf zag. Ik kijk het even aan, of er een wat uitgebalanceerder boek verschijnt over dit onderwerp. Ik heb trouwens ooit een thematisch vergelijkbaar boek gelezen, The Green History of the Earth (als ik me goed herinner) waarvan de schrijver in toenemende mate ''hysterisch '' werd. Waarmee ik de problemen die aangekaart worden absoluut niet wil bagatelliseren.
  woensdag 21 december 2005 @ 12:49:53 #286
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33271235
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:39 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Mooi volkje

Misschien maar eens een zomer heen gaan. Het zal er allemaal wel belachelijk duur zijn of niet?
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33271294
eindelijk heeft het kabinet het ook door :
quote:
Zalm: mogelijk verplichte bijdrage opvang

Het kabinet zal bedrijven verplichten mee te betalen aan kinderopvang als ze dat niet meer uit eigen beweging gaan doen. Dat zegt minister Zalm van Financiën in De Telegraaf. Begin dit jaar werd de nieuwe wet kinderopvang ingevoerd, waarbij het de bedoeling is dat overheid, werknemers en werkgevers allemaal eenderde van de kosten betalen. Zo'n 80 procent van de werkgevers doet dit nu en dat moet van Zalm medio volgend jaar zijn opgelopen tot 90 procent, anders wil hij een verplichte bijdrage voor werkgevers invoeren.
De minister verwacht dat de kosten van kinderopvang de komende jaren zullen stijgen. Dat komt doordat scholen vanaf 2007 verplicht worden voor-, na- en tussenschoolse opvang te regelen als ouders daarom vragen.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/domestic/#4692296
  woensdag 21 december 2005 @ 12:52:27 #288
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33271317
quote:
Staking openbaar vervoer in New York

NEW YORK, 21 DEC. De stad New York is gisteren voor het eerst in 25 jaar getroffen door een staking van het openbaar vervoer.

De 33.700 werknemers van vervoerbedrijf MTA legden het werk voor onbepaalde tijd neer en 7 miljoen mensen konden geen gebruik maken van bussen en metro’s. De vakbonden hebben loon- en pensioeneisen gesteld die MTA niet wil inwilligen.

Volgens de stad New York, een van ’s werelds grootste zakelijke centra, kostte de staking de lokale economie de eerste dag 400 miljoen dollar (337 miljoen euro) aan omzetverlies. Elke volgende dag komt daar nog eens 300 miljoen dollar bij. Deze dagen voor Kerstmis zijn de drukste winkeldagen van het jaar voor New York. Economen verwachten dat de winsten van de winkelsector 5 tot 10 procent lager uitvallen als de staking een week duurt. De extra inzet van politie om de orde te bewaren kost de stad 10,1 miljoen dollar per dag.

Burgemeester Michael Bloomberg noemt de illegale staking „misdadig” en „egoïstisch”. Staken is officieel verboden voor ambtenaren in de stad New York. Een rechter legde de vakbonden direct een boete op van 1 miljoen dollar per dag. Hij overweegt nu de eis van de stad en de staat New York in te willigen en stakers ook persoonlijk boetes op te leggen. „Dit is een heel, heel verdrietige dag in de geschiedenis van arbeidsrelaties in New York”, zegt rechter T. Jones.

Het conflict gaat over een looneis van de vakbonden en de vraag hoe toekomstige werknemers van het bedrijf voor hun pensioen gaan betalen. In eerste instantie vond MTA dat de pensioengerechtigde leeftijd van nieuwe werknemers van 55 naar 62 jaar moest worden verschoven. Nu is het voorstel dat ze niet langer 2 procent maar 6 procent van hun loon in een pensioenpot moeten stoppen. De vorige staking, in 1980, duurde elf dagen. De eerste stakingsdag gisteren leek minder problemen te veroorzaken dan toen omdat 20 procent van de werknemers dankzij telewerken thuis kon blijven. Bloomberg heeft een noodverordening ingesteld waardoor auto’s met minder dan vier personen, dus ook taxi’s, Manhatten niet in mogen.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33271342
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:48 schreef Godslasteraar het volgende:
Was ik wel van plan, maar er volgde zoveel (wetenschappelijke) kritiek op dat ik er maar vanaf zag. Ik kijk het even aan, of er een wat uitgebalanceerder boek verschijnt over dit onderwerp. Ik heb trouwens ooit een thematisch vergelijkbaar boek gelezen, The Green History of the Earth (als ik me goed herinner) waarvan de schrijver in toenemende mate ''hysterisch '' werd. Waarmee ik de problemen die aangekaart worden absoluut niet wil bagatelliseren.
Veel kritiek op 'Ondergang'?
Nu moet ik zeggen dat ik het af en toe ook wel overdreven vond. Vooral over het heden.
pi_33271650
verheugend nieuws uit de VS
quote:
Intelligent Design leer verboden in de VS

Een openbare school in de Amerikaanse staat Pennsylvania mag niet langer de leer van het zogenoemde Intelligent Design onderwijzen. Intelligent Design is een alternatief voor de evolutieleer en gaat ervan uit dat een bewust ontwerp schuil gaat achter het leven op aarde. Een openbare school in Dover had de theorie opgenomen in de biologieles.
De Amerikaanse federale rechtbank heeft het lesmateriaal verboden omdat er geen wetenschappelijke basis voor is. De uitspraak is een klap voor conservatieve christelijke bewegingen die Intelligent Design op scholen wilden introduceren.
De Nederlandse Onderwijsminister Van der Hoeven heeft eerder dit jaar aangegeven een kabinetsdebat te willen over Intelligent Design maar ze kreeg hier weinig steun voor.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/
pi_33271658
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:53 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Veel kritiek op 'Ondergang'?
Nu moet ik zeggen dat ik het af en toe ook wel overdreven vond. Vooral over het heden.
Oh, ik bedoelde ''Guns, Germs, and Steel''. Al zitter er weldegelijk hele interessante ideeën in. Dat nieuwe boek moet ik maar eens bekijken.
pi_33271740
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:49 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Mooi volkje

Misschien maar eens een zomer heen gaan. Het zal er allemaal wel belachelijk duur zijn of niet?
Ik ben er nooit geweest, nog niet. Het schijnt een prachtig land te zijn, ik ken mensen die er jaarlijks heen gaan en helemaal extatisch zijn. En het zal zeker duur zijn, hoewel ik niet weet hoe nu de verhoudingen liggen met de euro. Neus maar eens in een boekhandel in zo'n reisgids. En überhaupt, Scandinavië is zeldzaam mooi

en nu ga ik maar eens wat saaie dingen doen
pi_33271862
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:03 schreef Godslasteraar het volgende:
Oh, ik bedoelde ''Guns, Germs, and Steel''. Al zitter er weldegelijk hele interessante ideeën in. Dat nieuwe boek moet ik maar eens bekijken.
Dat boek heb ik ook van hem. Ik doelde op 'Ondergang' daar komen de Noormannen in voor en nog meer volkeren die ten onder zijn gegaan.

Wat voor kritiek is er precies op 'Guns, germs and steel?'. Ik vond het over het algemeen wel een goed boek maar ja ik ben verder ook geen ingewijde in die wereld .
pi_33272144
Volkeren die ten onder zijn gegaan??

Ze hebben ingeboet aan invloed, maar hun nazaten lopen nog vrolijk rond in scandianvie, ijsland en de britse eilanden.

Tis niet dat ze verdwenen zijn ofzo.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  woensdag 21 december 2005 @ 13:19:19 #295
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33272227
DoGGGGG in da houz!
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33272240
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:17 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Volkeren die ten onder zijn gegaan??

Ze hebben ingeboet aan invloed, maar hun nazaten lopen nog vrolijk rond in scandianvie, ijsland en de britse eilanden.

Tis niet dat ze verdwenen zijn ofzo.
Ten onder zijn gegaan op Groenland.
Hoewel er nu weer Scandinavische mensen op Groenland wonen volgens mij.
pi_33272251
PS, Groenland schijnt te zijn "ontdekt" door een naar ijsland verbannen Noor, Erik de Rode, die ook ijsland werd afgetrapt en zodoende Groenland aandeed.
pi_33272299
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:19 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ten onder zijn gegaan op Groenland.
Hoewel er nu weer Scandinavische mensen op Groenland wonen volgens mij.
Ja, er wonen redelijk wat noren en denen naar het schijnt. Beide landen hebben ook hun conflicten gehad mbt het eigendom van het eiland.
  woensdag 21 december 2005 @ 13:23:31 #299
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_33272381
Naast vis en olie is er toch weinig waardevols?
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_33272532
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:23 schreef George-Butters het volgende:
Naast vis en olie is er toch weinig waardevols?
Voornamelijk visserij, maar zie het als een continue strijdt tussen Noorwegen en de kleine ( maar overheersende ) broer Denemarken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')