abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33196469
Een lezerstopic voor degenen die meelezen:

Van de PvdA-site

Op vrijdagmiddag 16 december heeft Wouter Bos zijn boek 'Dit land kan zoveel beter' gepresenteerd in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Hij reikte het eerste exemplaar uit aan Wim Kok. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over de persoonlijke geschiedenis en de drijfveren van Bos. Het tweede deel biedt een goede analyse van waarom er op dit moment in Nederland zo weinig vertrouwen is en hoe de Nederlandse samenleving onder druk is komen te staan.

Bos vindt de tweedeling in de Nederlandse samenleving het grootste probleem van deze tijd. Daarnaast geeft hij aan welke richting hij op wil en welke oplossingen daar in de toekomst van Nederland bijhoren. Bos formuleert de missie die hij wil uitvoeren als hij minister president zou worden: ‘Als samenleving moeten en kunnen we veel beter presteren op tal van terreinen. Dat lukt alleen door mensen houvast te bieden in deze onzekere tijden. Daarom is het nodig eenheid te smeden en te zorgen dat mensen niet het gevoel hebben er alleen voor te staan. We moeten alle aanwezige talenten in de samenleving benutten.’

Onderklasse

Het grootste probleem van ons land is dat er een permanente, overwegend gekleurde, onderklasse dreigt te ontstaan. Onder het kabinet Balkenende is deze groep groter geworden en is de afstand tussen deze onderklasse en de rest van de bevolking toegenomen door de politiek van eigen verantwoordelijkheid. Het gaat om een groep van straks misschien wel twee miljoen mensen die minder kansen krijgen dan de rest of die kansen niet pakken, die bang is voor de toekomst. Maatschappelijke risico’s treffen deze groep meer dan anderen. Bos stelt dat we dat niet kunnen laten gebeuren: ‘De eenheid moet worden hersteld.’

Vertrouwen

Bos benadrukt dat de PvdA en andere linkse partijen dat uit ideologische motieven belangrijk vinden, maar dat het hoe dan ook noodzakelijk is. Omdat we alle mensen nodig hebben voor de economie, omdat vertrouwen een voorwaarde is voor economische groei en omdat de samenleving onveilig wordt wanneer er een onderklasse ontstaat. Bos heeft het dan ook over de dreiging van radicalisering, vervreemding en deloyaliteit. Achterstand en achterstelling zijn zowel funest voor degenen die er het slachtoffer van zijn als voor de hele samenleving.

Scandinavisch model

Bos wil die eenheid terugbrengen door bondgenoten te zoeken en in te zetten op samenwerking in plaats van conflict. En door een eerlijk verhaal te vertellen over de toekomst van de Nederlandse samenleving, zowel over concurrentie met India en China als over de toekomst van de Islam. Hij wil een Scandinavisch sociaal model invoeren, met een hoog rendement op de geïnvesteerde belastingcenten; veel mensen aan het werk, strenge handhaving van sociale zekerheidsrechten, selectief migratiebeleid, grote rol voor lokale overheden, grote investeringen in onderwijs en kwalitatief hoogstaande kinderopvang als basisvoorziening.

Sociale bescherming en een voorspelbare overheid

Bos: 'De politiek van eigen verantwoordelijkheid is het laatste wat je voor ogen moet hebben in een veranderende wereld die van mensen vraagt om steeds meer flexibiliteit en onzekerheid te accepteren. Naarmate de wereld onzekerder wordt moeten mensen juist meer kunnen rekenen op sociale bescherming van een voorspelbare overheid die ze niet in de kou laat staan wanneer je pech hebt.'
pi_33231138
Loopt geweldig dit topic

Ik heb het boek uit, zal een andere keer iets recenseerderigs schrijven.
pi_33234148
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:03 schreef SCH het volgende:

Ik ben wel erg benieuwd. Wat ik aan kritiek hoorde is dat hij zorgvuldig gekozen uitspraken doet "om geen enkele kiezer voor het hoofd te stoten".
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 20 december 2005 @ 00:34:41 #4
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33234201
En ik heb ook 't gevoel dat SCH de beurt aan een ander overlaat om met de eerste recensie te komen.

Ik heb 't boek zaterdag gelezen, maar 't zou te makkelijk zijn om gelijk weer alle slechte kanten hier neer te schrijven.

Ik laat de eer aan iemand anders, en misschien zelfs wel aan iemand die 't een goed boek vind en kan uitleggen wat er zo goed aan is.
pi_33234522
Klik hier voor een geluidsfragment van de presentatie van het boek.

Ik ga het boek z.s.m. (ik hoorde dat het al uitverkocht was) kopen.
pi_33236531
'Het grootste probleem van ons land is dat er een permanente, overwegend gekleurde, onderklasse dreigt te ontstaan. '

Hoe kan een dreiging het grootste probleem zijn?
pi_33247150
quote:
Bos vindt de tweedeling in de Nederlandse samenleving het grootste probleem van deze tijd.
...
Het grootste probleem van ons land is dat er een permanente, overwegend gekleurde, onderklasse dreigt te ontstaan.
Welke grootste problemen komen er nog meer aan bod
pi_33247738
quote:
lollig
pi_33248126
Hij is tegen eigen verantwoordelijkheid?

Ik voel me beledigd, impliciet zegt hij dat ik te dom ben om zelf veel dingen te regelen. De overheid weet natuurlijk veel beter wat het beste voor me is!

Wie denk hij wel niet dat hij is? Ik regel veel liever alles zelf dan dat de staat iets voor me regelt.
pi_33249329
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:39 schreef Shakes het volgende:

Ik voel me beledigd, impliciet zegt hij dat ik te dom ben om zelf veel dingen te regelen. De overheid weet natuurlijk veel beter wat het beste voor me is!

Wie denk hij wel niet dat hij is? Ik regel veel liever alles zelf dan dat de staat iets voor me regelt.
Kort gezegd komt het idd daar op neer, tis en blijft een PvdA'er
pi_33251332
quote:
pi_33251641
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:34 schreef IntroV het volgende:
En ik heb ook 't gevoel dat SCH de beurt aan een ander overlaat om met de eerste recensie te komen.
Nee, dat is niet waar maar ik heb geen zin om in 4 regeltjes iets te melden en daar mee de lading niet te dekken.Ik moet het ook nog even laten bezinken. Maar waarom zou ik het aan iemand anders over laten?
  dinsdag 20 december 2005 @ 20:22:20 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33255136
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:04 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Het zijn twee dezelfde problemen...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_33255758
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:03 schreef SCH het volgende:
Loopt geweldig dit topic

Jammer dat je zelf geen kritiek in de OP hebt, op zo'n rechts Shell-mannetje.
pi_33256585
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 20:22 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het zijn twee dezelfde problemen...
ik heb het nu ook door
  dinsdag 20 december 2005 @ 21:05:04 #17
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_33256690
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:04 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

wow jij bent dom
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33257489
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:05 schreef BennyNL het volgende:

[..]

wow jij bent dom
dank je
pi_33258636
Wouter Bos, populistische hond. Beetje tegen de coalitie schoppen, roepen dat alles de schuld van balkenende is..

Laat die zogenaamde onderklasse eens een keer initiatief tonen, en een keer hun eigen verantwoordelijkheden nemen in plaats van zich altijd maar door de overheid uit de shit te trekken.
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:20:50 #20
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33259581
Vet, krijg je bij het boek ook een roze bril en een knuffel?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_33260159
Nee, wel een waardebon voor 3 maanden ww, en extra belasting als je afgestudeerd bent..
pi_33260431
Is dit een Wouter Bos bash thread of gaan we het hebben over het boek?
  dinsdag 20 december 2005 @ 22:44:25 #23
959 opa
De man met de witte shawl
pi_33260501
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:42 schreef Toad het volgende:
Is dit een Wouter Bos bash thread of gaan we het hebben over het boek?
Mooi kaftje.
Leuk ontwerp!
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_33262289
quote:
Op zondag 18 december 2005 18:11 schreef SCH het volgende:
-Boekbespreking Bos-
Wat Wouter Bos moet doen is morgenochtend een paar telefoontjes plegen om de PvdA leden te mobiliseren om sociaal te investeren, is het niet financieel dan toch wel fysiek. Sociaaldemocraten hebben het mijnsinziens afgeleerd om in het hier en nu te leven, liever verwijzen ze naar een utopia dat nooit zal worden, en op weg er naar toe houden ze de handen stevig in de zak.
pi_33263919
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:39 schreef Shakes het volgende:
Waar zegt hij dat?
lollig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')