abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33019096
Om te beginnen eerst wat andere FOK! topics:
Commissie VVD pleit voor Flattax
VVD-commissie pleit voor flat tax, numero dos
Chirac baalt: Flattax groot succes in O-Europa
quote:
The Russian flat tax has been so successful that even American politicians might learn the right lessons:

o Russia's economy has expanded by about 10 percent since it adopted a flat tax.

o Over the last two years, inflation-adjusted income tax revenue in Russia has grown 50 percent.

Why? Because people are willing to produce more and pay their taxes when the system if fair and tax rates are low -- exactly what Ronald Reagan predicted when he triggered America's economic boom with lower tax rates 20 years ago. Ironically, the former communists in Moscow now understand supply-side economics, yet liberals in Congress are still relying on the politics of hate- and-envy.
Bron: Washington Times
Allen zodat de discussie over Flattax niet weer gevoerd hoeft te worden.

Momenteel hebben we een progressief belastingstelsel (inkomstenbelasting). Daarbij zijn er vele andere staatsinkomsten (Btw, Accijnzen, wegenbelasting, etc) zodat het onduidelijk is hoeveel je eigenlijk betaald. Volgens oude cijfers (2002) geeft de staat 52% van het BNP uit. Je kunt dus stellen dat het gemiddelde belastingtarief 52% is.

Mijn voorstel is om vlaktax in te voeren (genoeg argumenten voor in oude topics; bewezen te werken in andere landen). Daarbij is het ontzettend helder, je weet dan precies wat je betaald. Nu zie je door de bomen het bos niet meer. Het precieze percentage is niet met een natte vinger te bepalen. Laten we even stellen dat het 40% is. Daarbij BTW van 10% en accijnzen op brandstoffen. BTW zodat de staat erop vooruitgaat naar gelang mensen meer uitgeven. Accijnzen zodat de wegen onderhouden kunnen worden en er onderzoek gepleegd kan worden naar alternatieven (peak oil dreigt te naderen, of is al geweest, maar dit is weer een andere discussie). Zodoende betaald de verbruiker van de wegen direct voor het wegennet. De vervuiler betaald.

Met die hervorming verandert er niets aan de uitgaven kant maar kunnen de huidige uitgaven behouden worden zodat de invoer van vlaktax geen (groot) tekort oplevert. Persoonlijk zou ik ook gaan kijken naar de uitgaven kant. Hier zal ik niet te diep op ingaan omdat je dan discussies over details krijgt en dit meer over de grote lijnen gaat is er wel flink wat te bezuinigen. Geen zorgtoeslag meer - wil je zonodig een compensatie bieden verhoog de belastingvrije voet. Dan hoeft er tenminste geen geld naar allemaal ambtenaren en gebouwen. Dit is een voorbeeld maar naar mijn mening kunnen de uitgaven wel enige herstructurering gebruiken.

Door op termijn de vlaktax te verlagen - ik stel het op 40% zodat er geen (groot) tekort ontstaat bij invoering - stijgt de koopkracht. Door die koopkracht (en het daadwerkelijk kopen van producten) vloeit er middels BTW weer geld naar de staat. Zo kun je met een lager belastingpercentage meer inkomsten verkrijgen (als staat zijnde). Er is - volgens de theorie - een optimaal belastingpercentage.

Daarbij moet de staatsschuld afgelost worden. Velen gaan ervanuit dat het een vrijblijvende lening is maar het is een schuld. Over schulden moet rente betaald worden en die moeten wij ophoesten. In een utopie (van mij in ieder geval) bouwt de staat zelfs staatsvermogen op die op termijn zo groot is dat we allemaal geen belasting hoeven te betalen. Het lukt bij individuen dus in theorie moet de staat ook van de 'rente' kunnen leven. Hoezo bezuinigen is slecht? Mensen die zelf schuld hebben gaan ook saneren. Op de lange termijn zijn ze er allemaal beter van geworden, waarom neemt iedereen aan dat dat voor de staat niet geld?

Kortom:
Vlaktax
Enkele BTW en accijnzen (op brandstoffen) als overige staatsinkomsten. Accijnzen zijn er om het wegennet te onderhouden en onderzoek te verrichten naar alternatieven voor brandstof. BTW zodat stijgende koopkracht ook positief is voor de staat.
Staatsschuld aflossen.

Mijn korte - in Jip en Janneke taal geschreven - visie op hoe de belastingen hervormd zouden moeten worden. Een beetje warrig misschien (on the fly geschreven) en niet gedetailleerd meer het heeft de grote lijnen aan.

[ Bericht 9% gewijzigd door Shakes op 12-12-2005 19:16:16 ]
pi_33050937
goed idee !
◢◤
pi_33121909
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:35 schreef Oversight het volgende:

goed idee !
Je bent blijkbaar de enigste.

Toevallig heb ik recent een essay geschreven over de flattax in Rusland. Het is daar niet zo simpel uitgevoerd zoals het kan maar het is nog wel ontzettend simpel. Een van de grootste voordelen van Flattax. Uit onderzoek blijkt wel dat flattax niet de oorzaak is van de gestegen belastinginkomsten uit de PIT (personal income tax) - althans niet direct. Wel heeft het er mede met strenger toezicht voor gezorgd dat meer mensen belastingbetalen (minder ontduiking/ontwijking).

Dat onderzoek heeft echter een belangrijk punt bij flattax gemist. Ze stellen dat flattax niet zorgde voor de hogere inkomsten van PIT maar ze zijn totaal niet ingegaan op de Laffer curve. De belastingen waren al niet hoog in Rusland (resp. 10, 20 en 30%) dus het is goed mogelijk dat ze al links van de Laffer curve zaten waardoor belastingverlaging ook lagere belastinginkomsten oplevert in tegenstelling tot wanneer men al rechts van de curve zat - dan zou belastingverlaging hogere inkomsten opleveren (simpel gesteld).

Grootste winst van Flat tax blijft echter de eenvoud. Flat tax wordt bij de 'source' geind. Bij een goed opgezette flattax dan. Stel je werkt bij Philips - Philips heeft een salarispost van 10 miljoen Euro. Flattax is 40% - hoppa Philips draagt 4 miljoen af aan de staat. Individuen hoeven dan zelf de belasting niet meer af te dragen. In plaats van 10 miljoen formulieren (aantal werkenden) nog maar 1 miljoen (aantal bedrijven).

Ook is flattax helemaal niet asociaal. In plaats van de arbitrair bepaalde belasting 'boxen' betaalt iedereen hetzelfde tarief. Degene met de hoogste inkomens betalen in absolute getallen nog maar. Daarbij kun je ook het bedrag dat mensen krijgen als bijstand onbelast laten. Stel dat dat 1000 Euro is (per maand) hoeven werknemers over de eerste 1000 Euro geen belasting te betalen, zo worden de minimuminkomens beschermd. Het blijft simpel. Philips heeft 100.000 werknemers, dat is belastingvrij dus er hoeft maar 40% over 9.9m belasting betaald te worden.

Belangrijkste is wel dat belasting bij de bron geind wordt. Dit bespaart veel geld en tijd. Momenteel is de belastingwetgeving te complex en de belastingwetgeving wordt alleen maar uitgebreider met meer en meer uitzondering, aftrekposten etc. Die de belastingwetgeving veel te complex maken.
pi_33213495
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 00:55 schreef Shakes het volgende:

[..]

ze begrijpen ons niet.....
quote:
Toevallig heb ik recent een essay geschreven over de flattax in Rusland. Het is daar niet zo simpel uitgevoerd zoals het kan maar het is nog wel ontzettend simpel. Een van de grootste voordelen van Flattax. Uit onderzoek blijkt wel dat flattax niet de oorzaak is van de gestegen belastinginkomsten uit de PIT (personal income tax) - althans niet direct. Wel heeft het er mede met strenger toezicht voor gezorgd dat meer mensen belastingbetalen (minder ontduiking/ontwijking).
welke cijfers heb je als bron genomen?
quote:
Dat onderzoek heeft echter een belangrijk punt bij flattax gemist. Ze stellen dat flattax niet zorgde voor de hogere inkomsten van PIT maar ze zijn totaal niet ingegaan op de Laffer curve. De belastingen waren al niet hoog in Rusland (resp. 10, 20 en 30%) dus het is goed mogelijk dat ze al links van de Laffer curve zaten waardoor belastingverlaging ook lagere belastinginkomsten oplevert in tegenstelling tot wanneer men al rechts van de curve zat - dan zou belastingverlaging hogere inkomsten opleveren (simpel gesteld).
duidelijk...
quote:
Grootste winst van Flat tax blijft echter de eenvoud. Flat tax wordt bij de 'source' geind. Bij een goed opgezette flattax dan. Stel je werkt bij Philips - Philips heeft een salarispost van 10 miljoen Euro. Flattax is 40% - hoppa Philips draagt 4 miljoen af aan de staat. Individuen hoeven dan zelf de belasting niet meer af te dragen. In plaats van 10 miljoen formulieren (aantal werkenden) nog maar 1 miljoen (aantal bedrijven).
Blijft briljant ! Sense and simplicity !
quote:
Ook is flattax helemaal niet asociaal. In plaats van de arbitrair bepaalde belasting 'boxen' betaalt iedereen hetzelfde tarief. Degene met de hoogste inkomens betalen in absolute getallen nog maar. Daarbij kun je ook het bedrag dat mensen krijgen als bijstand onbelast laten. Stel dat dat 1000 Euro is (per maand) hoeven werknemers over de eerste 1000 Euro geen belasting te betalen, zo worden de minimuminkomens beschermd. Het blijft simpel. Philips heeft 100.000 werknemers, dat is belastingvrij dus er hoeft maar 40% over 9.9m belasting betaald te worden.

Belangrijkste is wel dat belasting bij de bron geind wordt. Dit bespaart veel geld en tijd. Momenteel is de belastingwetgeving te complex en de belastingwetgeving wordt alleen maar uitgebreider met meer en meer uitzondering, aftrekposten etc. Die de belastingwetgeving veel te complex maken.
Maar zullen we de overheid dat ooit kunnen laten inzien?
◢◤
  maandag 19 december 2005 @ 11:41:49 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33213569
quote:
Absoluut niet, maar het onderwerp is al behoorlijk vaak aan bod gekomen.
quote:

Dat bij de bron innen is misschien wel gunstig. Waarom stel je niet ook voor om het zo puur mogelijk te houden, zoals bv. het tarief gelijkstellen met de winstbelasting van bedrijven en een afbouw van de BTW en andere indirecte belastingen?
pi_33213687
quote:
Op maandag 19 december 2005 11:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Absoluut niet, maar het onderwerp is al behoorlijk vaak aan bod gekomen.
Extrawaskracht snapt het óók !
quote:
Dat bij de bron innen is misschien wel gunstig. Waarom stel je niet ook voor om het zo puur mogelijk te houden, zoals bv. het tarief gelijkstellen met de winstbelasting van bedrijven en een afbouw van de BTW en andere indirecte belastingen?
Wat zou het voordeel zijn ten opzichte van het huidige stelsel?
◢◤
  maandag 19 december 2005 @ 11:55:13 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33213843
quote:
Op maandag 19 december 2005 11:48 schreef Oversight het volgende:
Wat zou het voordeel zijn ten opzichte van het huidige stelsel?
Het voordeel daarvan is dat je het als het ware op 1 plek int ipv her en der bij elkaar sprokkelt.
pi_33214660
quote:
Op maandag 19 december 2005 11:38 schreef Oversight het volgende:

welke cijfers heb je als bron genomen?
Een onderzoek van het IMF.

http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2005/wp0516.pdf

Hun onderzoek is goed maar in mijn ogen vrij beperkt. Ze kunnen niet de effecten van een aspect afzonderlijk bekijken - wat ze toegeven maar toch zijn hun statistische analyses goed.

Wat ze eigenlijk zeggen is:
Simple taxes are good, tax enforcement is better.

Echter is dat wat kort door de bocht - dat belastingverlaging niet direct in Rusland werkte betekent niet dat het nooit zal werken. Ze negeren de Laffer curve totaal.
pi_33315641
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:42 schreef Shakes het volgende:

[..]

Een onderzoek van het IMF.

http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2005/wp0516.pdf

Hun onderzoek is goed maar in mijn ogen vrij beperkt. Ze kunnen niet de effecten van een aspect afzonderlijk bekijken - wat ze toegeven maar toch zijn hun statistische analyses goed.

Wat ze eigenlijk zeggen is:
Simple taxes are good, tax enforcement is better.

Echter is dat wat kort door de bocht - dat belastingverlaging niet direct in Rusland werkte betekent niet dat het nooit zal werken. Ze negeren de Laffer curve totaal.
Ben het eens met je argumenten maar kom dan niet tot de conclusie dat de (*) Laffer curve totaal genegeerd wordt.

(*)A curve which supposes that for a
given economy there is an optimal income tax level to maximize tax revenues.

◢◤
pi_33414519
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:12 schreef Oversight het volgende:

[..]

Ben het eens met je argumenten maar kom dan niet tot de conclusie dat de (*) Laffer curve totaal genegeerd wordt.

(*)A curve which supposes that for a
given economy there is an optimal income tax level to maximize tax revenues.

[afbeelding]
Heel overtuigend echt waar...

Met zo'n tekening weet je zeker dat de Laffer Curve niet meer klopt...
pi_33417072
Een principe wat ik nog nooit eerder heb gehoord, maar wat ik zelf wel een stuk rechtvaardiger vind in een progressief stelsel is het heffen van belasting op uurloon en niet op maandloon. Ik ben in principe niet tegen een progressief belastingstelsel, maar kan mij wel ontzettend opwinden over het feit dat iemand die bewust 24 uur werk in de maand relatief minder belasting betaald dan iemand die 48 uur werkt voor hetzelfde uurloon. Dat is niet rechtvaardig.

Het nadeel van flattax, wat iemand hierboven ook al zei, is dat veel mensen wel graag meer willen verdienen (wat de flattax probeert te stimuleren), maar het simpelweg niet kunnen door gebrek aan opleiding, intelligentie etc etc. Deze minder ontwikkelde mensen zouden van mij minder belasting mogen betalen per uurloon, zodat ze zelf in de hand hebben wat ze verdienen naar het aantal uren dat ze werken. Zo behoudt je een progressief stelsel en heb je een belastingstelsel wat veel rechtvaardiger is.
pi_33418169
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 26 december 2005 @ 17:39:43 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33418311
quote:
Op maandag 26 december 2005 16:35 schreef Broodbeleg het volgende:
Een principe wat ik nog nooit eerder heb gehoord, maar wat ik zelf wel een stuk rechtvaardiger vind in een progressief stelsel is het heffen van belasting op uurloon en niet op maandloon. Ik ben in principe niet tegen een progressief belastingstelsel, maar kan mij wel ontzettend opwinden over het feit dat iemand die bewust 24 uur werk in de maand relatief minder belasting betaald dan iemand die 48 uur werkt voor hetzelfde uurloon. Dat is niet rechtvaardig.
Lijkt mij niet zo'n goed idee, dan gaan we hoge productiviteit bestraffen! Dat is nou juist de basis van onze welvaart; know-how en daardoor hoge productiviteit. Ook hef je op deze manier niet meer naar draagkracht; niet dat ik daar voor ben, maar veel mensen vinden dat "eerlijk".

Om ff op die flattax terug te komen, lijkt mij ook niet zo'n gek idee. Er worden al heel veel belastingen en premies geheven via de werkgevers (loonbelasting en oa. zknfds) alleen omdat er allemaal aftrekposten/postjes zijn moet iedereen nog met T-biljetten en IB-biljetten aan de slag, dat heeft mi. niets met het wel/niet hebben van een flat-tax/progressief belastingsysteem te maken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_33420096
quote:
Op maandag 26 december 2005 17:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Lijkt mij niet zo'n goed idee, dan gaan we hoge productiviteit bestraffen! Dat is nou juist de basis van onze welvaart; know-how en daardoor hoge productiviteit. Ook hef je op deze manier niet meer naar draagkracht; niet dat ik daar voor ben, maar veel mensen vinden dat "eerlijk".
ik snap je niet echt? We bestraffen nu juist hoge productiviteit. Stel dat het uurloon 20E is voor beroep X. Als ik 40 uur werk, verdien ik dus 800x4=3200E. Iemand die bewust part-time werkt en dus 20 uur werkt verdient 1600E bruto voor hetzelfde werk. Nu komt de belastindienst kijken en kijkt alleen naar het maandelijkse bedrag en rekent in het eerste geval 40% belasting en in het 2e 30% (even voorbeelden perentages... het is in ieder geval progressief).
Kan aan mij liggen, maar nu wordt de hoge productiviteit van de eerste peroon bestraft door 10% meer belasting te heffen, waardoor de belasting per uurloon dus lager is voor de part-timer. Dat is in mijn ogen onrechtvaardig.
  maandag 26 december 2005 @ 20:13:49 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33420848
Je hebt gelijk. Leesfout; ik las maandloon, jij schreef uurloon
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:00:32 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33433830
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef Shakes het volgende:
Vlaktax
Enkele BTW en accijnzen (op brandstoffen) als overige staatsinkomsten. Accijnzen zijn er om het wegennet te onderhouden en onderzoek te verrichten naar alternatieven voor brandstof. BTW zodat stijgende koopkracht ook positief is voor de staat.
Staatsschuld aflossen.
Een heel goed idee!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:28:00 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33434470
Vlaktaks is prima, mits alle aftrekposten en subsidies ook worden afgeschaft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33452666
Hoezo vlaktaks?
Is de omzetbelasting dan niet voldoende?
pi_33517506
Ieder is met stomheid geslagen, begrijp ik wel.
Maar aan OB en andere kostprijsverhogende belastingen komt voldoende binnen!
pi_33517636
Ik denk dat niemand je begrijpt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33517659
En wat begrijp jij dan niet?
pi_33517755
Het verband tussen vlaktaks en OB
pi_33517931
Vlaktaks betreft de inkomstenbelasting.
Hoewel vlaktaks een simpelere versie betreft, houd je toch allerlei administratief gedoe.
Daarom stel ik afschaffing voor (een vlaktaks van 0%..). Dan moet je ook de loonbelasting en de vennootschapsbelasting afschaffen.

Dat dit echt kan, komt omdat aan OB en dergelijke genoeg binnenkomt.
pi_33518033
Belasting dus op alle goederen en diensten?
pi_33518082
Dat bestaat al (moet jij niet eens een inburgeringscursusje doen?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')