abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 juni 2005 @ 18:02:19 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28047260
Een tijdje terug stond er i h NRC een geweldig artikel over invoering v d flattax in O-Europa. Ik zal even een korte samenvatting in punten geven (hieronder het hoofdartikel, een combinatie v e interview en een beschrijving + colom over Lit.):

  • W-Europa vindt dat O-Europa de welvaartsstaat bedreigt.
  • het Litouwse Instituut voor de Vrije Markt slingert denkbeelden de wereld in waar ze in Berlijn en Parijs knettergek van worden. Paradepaardje: de flattax
  • Flattax is begin jaren 90 ingevoerd in veel O-Europese landen. Dat is in Estland gedaan op basis v gezond verstand. Kwam geen doorrekening aan te pas.
  • Polen gaat waarschijnlijk in 2008 plat. Verwachting is dat Duitsland en Oostenrijk dan gedwongen worden om te volgen
  • In W-Europa zijn er gelukkig ook wel oren naar. Alleen Frankrijk ziet er helemaal niks in. Frankrijk lijkt vooral veel energie te steken in een lobby om de belastingrebellen uit het oosten weer in het gelid te krijgen. Parijs dringt dan ook aan op belastingharmonisatie, het gelijktrekken van tarieven in heel Europa. De Europese Commissie wijst dat tot nu toe af als een onzinnig plan.

    De eerste alinea v h interview vat h interview goed samen:
    quote:
    ,,De theorie is in de jaren zeventig goed uitgewerkt, maar kon nooit echt worden toegepast, omdat landen hun oude, inefficiënte systemen niet zomaar overboord konden zetten. In Oost-Europa ontbrak zulke historische druk, want na 1989 moesten we gewoon vanaf nul beginnen. De situatie was beroerd, maar bood ook het voordeel dat we alle vrijheid hadden om te kiezen.

    ,,In West-Europa zijn in de loop der jaren welvaartsmaatschappijen ontstaan, gebaseerd op hoge belastingen, waaraan weer allerlei aftrekposten zijn gekoppeld, om bepaald gedrag te stimuleren of te belonen. Er bestaan allerlei lobbygroepen, die `hun' aftrekposten vurig verdedigen. Jullie hebben te maken met complexe systemen, waar je niet afkunt zonder een boel mensen boos te maken.

    ,,In het oosten hadden we de communistische heilstaat, met volledige werkgelegenheid. Maar het systeem was dusdanig verstikkend, dat iedereen er maar al te graag van af wilde. We zijn door de Sovjets naar het logische einde van de welvaartmaatschappij gebracht. Het creëren van sociale welvaart gaat uiteindelijk gepaard met het reguleren van de economie, maar ook van het privéleven. De staat zegt waar je mag staan, werken, hoeveel je mag verdienen en hoeveel je mag inleveren. Voor elke schroef in een welvaartsysteem moet worden betaald. In Oost-Europa hebben we een afkeer ontwikkeld voor staatsbemoeienis. We weten hoe dat afloopt.''
    Ik zelf vind het dus geniaal en ben dan ook een groot voorstander v d Flattax. Maakt een einde aan de gevende en nemende overheid die alleen maar welvaart verspilt.
    quote:
    Flattax laatste nagel aan doodskist marxisme

    Stéphane Alonso

    Het kleine Litouwen wil West-Europa voorgaan in belastingrevolutie

    Na de val van het communisme wilde Oost-Europa van de verstikkende heilstaat af. In de Baltische landen is met de invoering van de flattax een belastingrevolutie begonnen waar West-Europa nerveus van wordt. ,,Wij zijn door de Sovjets naar het logische einde van de welvaartmaatschappij gebracht.''

    Ugnius Trumpa is het gezeur uit West-Europa zat. De Litouwse econoom (37) heeft de klachten al honderd keer gehoord. Dat Oost-Europeanen banen inpikken in het westen. Dat ze te goedkoop, te hard én te lang werken. Dat de uitbreiding van de Europese Unie te veel kost. Kortom: dat de welvaart wordt bedreigd door die hordes uit het oosten.

    ,,Ik ontmoet mensen die mij doodleuk vertellen dat hun land een enorm welvaartssysteem heeft en dat de instandhouding daarvan een kostbare zaak is en dat wij, Oost-Europeanen, dat niet begrijpen omdat wij zulke problemen niet kennen'', zegt Trumpa. ,,Alsof wij hier de bofkonten zijn.''

    Trumpa is baas van het LLRI, het Litouwse Instituut voor de Vrije Markt. Hiervandaan, vanuit het kantoor van deze invloedrijke Oost-Europese denktank, worden economische beleidsconcepten de wereld in geslingerd die Parijs en Berlijn tot wanhoop drijven. Het paradepaard van het instituut is de flattax, ofwel belastingverlaging op grote schaal, de eenvoudigste manier om buitenlandse investeerders te lokken en West-Europa af te troeven.

    In Oost-Europa is in 1992 een belastingrevolutie begonnen. In dat jaar werd de toen 32-jarige Mart Laar premier van Estland. Laar was helemaal geen econoom, maar filosoof en historicus. Niet gehinderd door enige ballast was hij dus aangewezen op zijn eigen gezond verstand en voerde in 1994 de flattax in. Litouwen en Letland volgden al snel het voorbeeld van hun noorderbuur. Zeker negen landen in Oost-Europa, waaronder Rusland, gebruiken het wondermiddel al en, zegt Trumpa, het werkt. ,,Economisch zijn we nog steeds de zwakke broeders van Europa, maar we hebben nu in ieder geval één manier gevonden om een daad te stellen.''

    Laar liet zich inspireren door de Amerikaanse econoom Arthur Laffer, die in de jaren zeventig bedacht dat een laag belastingtarief uiteindelijk méér belastinginkomsten oplevert voor de staat. Met een laag tarief zullen burgers eerder geneigd zijn netjes belasting te betalen, omdat het risico dat ze gepakt worden veel zwaarder gaat wegen. Het tarief moet voor iedereen, in elke inkomensschaal, hetzelfde zijn. Mensen die meer verdienen moeten niet meer worden belast, zoals gebeurt in een `progressief' of sociaal belastingsysteem, want dat, zo had Laffer laten zien, werkt ontmoedigend. Bovendien werkt het belastingontduiking in de hand.

    De Russische staat voerde in 2001 een flattax van 13 procent in en zag zijn belastinginkomsten het jaar daarop per saldo met 25 procent toenemen. Slowakije kwam vorig jaar met een plat tarief van 19 procent. Ook Oekraïne, Roemenië en Bulgarije zijn om. Litouwen, één van de pioniers, loopt inmiddels alweer achter, want wat medio jaren negentig een mooi laag tarief leek, is inmiddels hopeloos achterhaald. Estland heeft niet liggen slapen: daar hoeven bedrijven helemaal géén belasting te betalen (over hun winst) zolang ze het geld herinvesteren in Estland zelf.

    Polen, de grootste nieuwe lidstaat van de EU, kondigde in maart aan dat het in 2008 komt met een tarief van 18 procent. ,,Als Polen `plat' gaat, zal dat het startschot zijn voor een tweede golf in de belastingrevolutie'', zegt Trumpa. ,,Dan zullen landen als Duitsland, Oostenrijk en misschien zelfs Frankrijk hun belastingsysteem ook moeten omgooien.''

    Dat proces is eigenlijk al begonnen. Duitsland kondigde in maart aan dat het de bedrijvenbelasting wil verlagen van 25 naar 19 procent om de groei te stimuleren en de werkloosheid te bestrijden. In april besloot de Nederlandse regering om de winstbelasting verder te verlagen (van oorspronkelijk 34,5) naar 26,9 procent, met het doel de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren. Het idee van een flattax staat in het nieuwe liberale manifest van de VVD. Minister Zalm (Financiën) laat door ambtenaren een haalbaarheidsstudie doen.

    Frankrijk lijkt vooral veel energie te steken in een lobby om de belastingrebellen uit het oosten weer in het gelid te krijgen. Minister Sarkozy (Binnenlandse Zaken en tot voor kort Financiën) merkte vorig jaar op dat de nieuwe lidstaten geen EU-geld nodig hebben, als ze kennelijk ,,rijk genoeg'' zijn om lage tarieven in te voeren. President Chirac presenteerde de belastingrevolutie zelfs als een ,,totalitaire'' dreiging.

    Parijs dringt dan ook aan op belastingharmonisatie, het gelijktrekken van tarieven in heel Europa. De Europese Commissie wijst dat tot nu toe af als een onzinnig plan. De Commissie is er niet voor, in de woorden van voorzitter Barosso, ,,om de vijftien oude lidstaten te beschermen tegen de tien nieuwe''. De nieuwe lidstaten moeten zich vrij, naar eigen inzicht kunnen ontwikkelen, aldus Brussel. Ugnius Trumpa is het daar natuurlijk hartgrondig mee eens.

    Waarom is de flattax nu zo populair in het voormalige Oostblok?

    ,,De theorie is in de jaren zeventig goed uitgewerkt, maar kon nooit echt worden toegepast, omdat landen hun oude, inefficiënte systemen niet zomaar overboord konden zetten. In Oost-Europa ontbrak zulke historische druk, want na 1989 moesten we gewoon vanaf nul beginnen. De situatie was beroerd, maar bood ook het voordeel dat we alle vrijheid hadden om te kiezen.
    ,,In West-Europa zijn in de loop der jaren welvaartsmaatschappijen ontstaan, gebaseerd op hoge belastingen, waaraan weer allerlei aftrekposten zijn gekoppeld, om bepaald gedrag te stimuleren of te belonen. Er bestaan allerlei lobbygroepen, die `hun' aftrekposten vurig verdedigen. Jullie hebben te maken met complexe systemen, waar je niet afkunt zonder een boel mensen boos te maken.
    ,,In het oosten hadden we de communistische heilstaat, met volledige werkgelegenheid. Maar het systeem was dusdanig verstikkend, dat iedereen er maar al te graag van af wilde. We zijn door de Sovjets naar het logische einde van de welvaartmaatschappij gebracht. Het creëren van sociale welvaart gaat uiteindelijk gepaard met het reguleren van de economie, maar ook van het privéleven. De staat zegt waar je mag staan, werken, hoeveel je mag verdienen en hoeveel je mag inleveren. Voor elke schroef in een welvaartsysteem moet worden betaald. In Oost-Europa hebben we een afkeer ontwikkeld voor staatsbemoeienis. We weten hoe dat afloopt.''

    De flattax als laatste nagel aan de doodskist van het marxisme?

    ,,Ja, in zekere zin wel, maar uiteindelijk heeft het niets te maken met ideologie. Het uitgangspunt is economisch voordeel. Wij waren begin jaren negentig nergens aan verslaafd en konden daarom rationele beslissingen nemen. Ik heb wel eens aan Mart Laar gevraagd of hij zijn plannen wel eens goed had laten doorrekenen. Hij antwoordde: nee, we hebben gewoon ons boerenverstand gebruikt en dit leek ons goedkoper.''

    Critici van de flattax zeggen dat het invoeren van één laag tarief in de praktijk vaak moet worden gecompenseerd door de verhoging van indirecte belastingen, zoals de BTW. Draaien we dan geen rondjes?
    ,,De invoering van flattax moet grondig gebeuren, anders werkt het niet. Het nieuwe tarief moet heel aantrekkelijk zijn om mensen over de streep te trekken. Het vooruitzicht om voor een kleine prijs een volledig legaal leven te kunnen leiden moet aanlokkelijk zijn.
    ,,Aftrekposten, voordelen en uitzonderingen moeten radicaal worden afgeschaft. Zij vertroebelen het belastingstelsel. Het is ook weer duur om al die uitzonderingen en loopholes te administreren. Er moet flink kunnen worden bezuinigd op bureaucratie, om de belastinginkomsten te maximaliseren. Het probleem is dat elke politicus in de praktijk voor een lobby staat. Daarom worden belastinghervormingen vaak maar half of slecht doorgevoerd.
    ,,Rusland heeft laten zien hoe goed het werkt. Toen de flattax daar werd ingevoerd in 2001 stegen de belastinginkomsten onmiddellijk. Dat was voor een groot deel geld uit het grijze circuit, geld van bekeerde zwartwerkers.''

    Het Internationaal Monetair Fonds zet vraagtekens bij het Russische succes. Volgens het IMF staan de hogere belastinginkomsten los van de invoering van de flattax en lag er een algemene verbetering van de economie aan ten grondslag.

    ,,De mensen van het IMF schrijven dit omdat ze de flattax niet openlijk willen ondersteunen. Het IMF gelooft vooral in het concept van groei op de lange termijn, met voorzichtige maatregelen. Het radicale karakter van de flattax stuit ze tegen de borst. Wat ze zeggen over Rusland vind ik moeilijk te geloven. De Russische economie moet enorm hard zijn gegroeid om zo'n toename van 25 procent aan belastinggeld te rechtvaardigen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.''

    Een vlak tarief zou vooral de rijken in een land bevoordelen, zeggen de critici.
    ,,Zowel met een flattax als met een progressief belastingsysteem betalen de rijken meer. Maar in een progressief systeem kunnen de rijke mensen ontsnappen. Ze kunnen hun inkomen in stukjes opdelen en zo proberen weg te blijven uit de hoogste belastingschalen. Met een flattax kan dat niet. Daar betaal je altijd hetzelfde tarief.''

    Onze minister Zalm is ook geïnteresseerd in het concept. Maar in Nederland hebben we de hypotheekrenteaftrek, een belangrijke aftrekpost voor veel Nederlanders. Die wil hij handhaven. Kan dat?
    ,,Nee, het is een gat in het belastingsysteem dat onmiddellijk zou moeten worden gedicht. Je kunt aftrekposten niet één voor één, met tussenpozen afschaffen, want daarmee benadeel je de ene groep burgers wel en de andere niet. Dan wordt het een heel pijnlijk proces.''

    Er is geopperd dat Nederland, als overgang, zou kunnen kiezen voor een dubbel systeem - én een `vlaktaks' én een progressief belastingsysteem - en dat burgers dan zelf mogen kiezen?
    ,,Een heel interessant idee, hoewel het mij een nachtmerrie lijkt voor de belastingdienst.''

    Sommige landen in West-Europa zijn niet blij met de lage tarieven in Oost-Europa, omdat dit bedrijven zou weglokken.
    ,,Die negatieve reacties kwamen voor ons echt als een verrasssing. Wij passen hier gewoon toe wat we in West-Europa hebben geleerd. Het lijkt mij in ieders belang dat we groeien en geen marginaal, vegetatief bestaan leiden.''

    Het lijkt erop dat men u liever ziet stagneren. De angst voor concurrentie uit Oost-Europa heeft een belangrijke rol gespeeld in de referenda over de Europese Grondwet in Frankrijk en Nederland.
    ,,West-Europeanen zijn niet erg consistent op dit moment. Ze willen ons erbij hebben, maar verwachten tegelijk dat we ons koest houden. Ze nemen het ons kwalijk dat we proberen om onze doelstellingen te halen, terwijl ze met onze methodes in eigen land ook succesvol zouden kunnen zijn. De politieke elite in West-Europa speelt een dubbelspel. Ze kennen de waarheid, maar willen haar liever niet vertellen aan de kiezer.''

    Moeten West-Europeanen dan accepteren dat hun welvaart omlaag gaat als gevolg van de uitbreiding?
    ,,Dat heeft helemaal niks met de uitbreiding te maken! De uitbreiding kost niet zoveel. De grote irrationele kostenposten liggen juist in West-Europa. Wat Frankrijk krijgt aan landbouwsubsidies is onvergelijkbaar met wat wij hier krijgen (een Franse boer krijgt vier keer zoveel geld als een Oost-Europese, red.).
    ,,We kunnen in de EU geen systemen in stand houden die zichzelf opeten. Het probleem van Europa is niet de uitbreiding. Het probleem is dat er jaren als een gek geld is uitgegeven aan sociale systemen zonder dat daar een economische rechtvaardiging voor was.''

    Maar wat u zegt is de Nederlandse kiezer bijna niet uit te leggen.
    ,,Het is alsof een verwend rijkeluiszoontje het kapitaal van zijn vader verbrast en dan zegt dat er iets mis is in de wereld en dat het leven niet meer leuk is. De economie is eerlijk, op een haast wrede manier: je kunt alleen maar zoveel uitgeven als je hebt. Als je moeite hebt gedaan om meer geld te verdienen, dan verdien je een pluim. Maar als je niets hebt gedaan, dan zul je dat vroeg of laat merken en dan moet je niet boos worden. West-Europa heeft, net als Oost-Europa, vijftien jaar de tijd gehad om zich aan te passen na het einde van de Koude Oorlog.
    ,,De link die iemand als Chirac met totalitarisme legt, is idioot. Het toont twee dingen aan: Chirac weet niets over totalitarisme en niets over de vrije markt. Een van de tekortkomingen van democratie is dat zij makkelijk in populisme verzandt. Als je tegen kiezers zegt dat het leven soms knokken is, klinkt dat niet aantrekkelijk. Dat is anders als je belastingvoordelen belooft of geld om een bedrijf te beginnen.
    ,,Maar daarmee hou je mensen uiteindelijk voor de gek. Je moet mensen geen vis geven, maar netten waarmee ze vis kunnen vangen. Dat zijn Bijbelse waarheden. De politiek moet zulke wijsheid niet verpesten.''
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    begeleidende kolom:
    quote:
    De economie van Litouwen
    Litouwen werd na de oorlog ingelijfd door de Sovjet-Unie. De economie werd van bovenaf aangestuurd en stond volledig in dienst van het grotere geheel. In het tot dan toe agrarische landschap verrezen industriële complexen, zoals de kerncentrale van Ignalina en de olieraffinaderij van Mazeikiai. Het resultaat was ,,een onevenwichtige industriesector'' waarvan sommige onderdelen de hele Sovjet-Unie van producten konden voorzien, terwijl andere industrieën niet of nauwelijks werden ontwikkeld, aldus de Economische Voorlichtingsdienst (EVD).

    Deze erfenis ten spijt laat Litouwen al jaren een van de hoogste groeicijfers van de Europese Unie zien. In 2003 groeide de economie met 9,7 procent, vorig jaar met 6,7 procent, vooral dankzij lichte industrie (meubels, elektronica) en de transport- en communicatiesector. Het ministerie van Financiën voorspelt dit jaar een groei van 7 procent. En het IMF denkt dat Litouwen volgend jaar Letland zal inhalen als hardste groeier van Europa, met 6,8 procent groei.

    Overigens is het Litouwse Instituut voor de Vrije Markt pessimistischer. Volgens het LLRI zal de groei dit jaar lager uitvallen (6,3 procent) doordat het hervormingsproces deels is vastgelopen en de salarissen te snel stijgen.
    Litouwen wil al in 2007 de euro invoeren en lijkt de criteria makkelijk te kunnen halen. Het begrotingstekort zal dit jaar op 2,5 en volgend jaar 2,4 procent uitkomen. Alleen de inflatie kan roet in het eten gooien. In maart bleken de consumentenprijzen op jaarbasis met 3,2 procent te zijn gestegen. Dat was meer dan met de Europese Unie is afgesproken.

    De werkloosheid bedroeg vorig jaar 6,9 procent en zal dit jaar op rond de 6 procent uitkomen. In mei was de werkloosheid 4,8 procent, minder dan in Nederland in dezelfde periode.

    Op energiegebied is Litouwen vrijwel helemaal aangewezen op Rusland en de afhankelijkheid van het buitenland neemt alleen maar toe. De kerncentrale van Ignalina, die het grootste deel van het land van stroom voorziet, moet dicht van de Europese Unie. Op handelsgebied heeft Litouwen de afhankelijkheid wel weten te verminderen: Duitsland heeft Rusland verdreven als belangrijkste handelspartner. Brandstoffen en mineralen blijven echter een dominante plaats innemen in de import en export.

    Inwoners: 3,6 miljoen
    Groei bbp: 6,7 procent
    Inflatie: 3,2 procent
    Werkloosheid: 6,9 procent


    [ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 18-06-2005 21:21:23 ]
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_28047436
    Wedden dat het percentage voor de vlaktax in nederland hooger wordt als de nu laagste katagorie, armen worden armer, rijken worden stinkend rijk. Doe de hypotheekrente aftrek tot max 2 ton, dan zakken de huizenprijzen teninste.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
      zaterdag 18 juni 2005 @ 18:40:26 #3
    103590 dvdfreak
    geen dvdfreak maar kc27
    pi_28047904
    Flaxtax in Nederland was toch dat iedereen 45% moest gaan betalen?, dus de arme moeten 20% meer en de rijken betalen 7% minder

    [ Bericht 0% gewijzigd door dvdfreak op 18-06-2005 21:18:03 ]
      zaterdag 18 juni 2005 @ 18:56:17 #4
    119009 EA
    Say it loud!
    pi_28048147
    Alleen vlaktax wanneer alle belastingaftrekken op de schop gaan.

    quote:
    ,,De invoering van flattax moet grondig gebeuren, anders werkt het niet. Het nieuwe tarief moet heel aantrekkelijk zijn om mensen over de streep te trekken. Het vooruitzicht om voor een kleine prijs een volledig legaal leven te kunnen leiden moet aanlokkelijk zijn.
    ,,Aftrekposten, voordelen en uitzonderingen moeten radicaal worden afgeschaft. Zij vertroebelen het belastingstelsel. Het is ook weer duur om al die uitzonderingen en loopholes te administreren. Er moet flink kunnen worden bezuinigd op bureaucratie, om de belastinginkomsten te maximaliseren. Het probleem is dat elke politicus in de praktijk voor een lobby staat. Daarom worden belastinghervormingen vaak maar half of slecht doorgevoerd.
    ,,Rusland heeft laten zien hoe goed het werkt. Toen de flattax daar werd ingevoerd in 2001 stegen de belastinginkomsten onmiddellijk. Dat was voor een groot deel geld uit het grijze circuit, geld van bekeerde zwartwerkers.''
    Dan nog zit je met het probleem hoeveel belasting iedereen zal moeten betalen. Welk percentage had je in gedachten? Zijn hier al berekeningen over gemaakt voor Nederland?
    pi_28048832
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 18:56 schreef EA het volgende:
    Alleen vlaktax wanneer alle belastingaftrekken op de schop gaan.


    [..]

    Dan nog zit je met het probleem hoeveel belasting iedereen zal moeten betalen. Welk percentage had je in gedachten? Zijn hier al berekeningen over gemaakt voor Nederland?
    De Burkestichting kwam met 18,7%, worden de armen ook rijker van. Ik moet nog even lezen waar ze allemaal in gaan snijden, maar fors lager kan dus met gemak.
    Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
    pi_28048963
    Met die flattax krijg je dat armen weer gecompenseerd moeten worden voor van alles en nog wat. En dan krijg je vanzelf weer dat dus voor allerlei extra kostenposten/belastingen, extra compensatie (ook wel aftrekpost) wordt gecreeerd. En dan zijn we weer terug bij af.
    pi_28049810
    Wat is O-Europa? Type dan gelijk Oost-Europa.
    pi_28050054
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 20:13 schreef pberends het volgende:
    Wat is O-Europa? Type dan gelijk Oost-Europa.
    Je gebruikt wel meer rare afkortingen:
    quote:
    Ik zelf v h dus geniaal en ben dan ook een groot voorstander v d Flattax.
    .
    pi_28051149
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 18:11 schreef longinus het volgende:
    Wedden dat het percentage voor de vlaktax in nederland hooger wordt als de nu laagste katagorie, armen worden armer, rijken worden stinkend rijk. Doe de hypotheekrente aftrek tot max 2 ton, dan zakken de huizenprijzen teninste.
    Dit dogma kom je vaker tegen. Heb je er enige onderbouwing voor? Ik vind het namelijk nogal kerkelijk klinken.
    Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
    Ik stem Wilders. U ook?
    Kijk ook eens op mijn web-log
      zaterdag 18 juni 2005 @ 22:40:48 #10
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_28052981
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 21:13 schreef speedfreak1 het volgende:

    [..]

    Dit dogma kom je vaker tegen. Heb je er enige onderbouwing voor? Ik vind het namelijk nogal kerkelijk klinken.
    Er zijn diverse onderzoeken ernaar geweest, zoals door het CDA in 2001, en het kwam toen op een vlaktaks van 35%, mits een verhoging van de BTW van 2% en afschaffing van de hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten. Het ligt dan uiteraard vooral aan de hoogte van de belastingvrije voet die je kiest, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat je wel de situatie krijgt dat de armeren meer moeten betalen, en de rijkeren minder.

    Hopelijk gaat het niet de richting van Rusland op, waar er een vlaktaks van 13% is, maar daar bovenop nog "sociale belastingen'" van 30% voor de lagere inkomens en 3% voor de rijkere inkomens.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 18 juni 2005 @ 22:43:53 #11
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28053054
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:40 schreef Sidekick het volgende:

    [..]

    Er zijn diverse onderzoeken ernaar geweest, zoals door het CDA in 2001, en het kwam toen op een vlaktaks van 35%, mits een verhoging van de BTW van 2% en afschaffing van de hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten. Het ligt dan uiteraard vooral aan de hoogte van de belastingvrije voet die je kiest, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat je wel de situatie krijgt dat de armeren meer moeten betalen, en de rijkeren minder.
    waarom ?
    quote:
    Hopelijk gaat het niet de richting van Rusland op, waar er een vlaktaks van 13% is, maar daar bovenop nog "sociale belastingen'" van 30% voor de lagere inkomens en 3% voor de rijkere inkomens.
    ?
    Bedoel je employeer social security

    http://www.forbes.com/home/global/2005/0523/024chart.html

    Mijn bron geeft toch iets andere info dan jij
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zaterdag 18 juni 2005 @ 22:57:18 #12
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_28053338
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:43 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    waarom ?
    Die 35% zoals het CDA berekend had is dus al een stijging ten opzichte van de laagste schijf. Daarnaast is het ook logisch dat wanneer je van een progressief belastingstelsel naar een flattax gaat, je toch een belastingpercentage moet kiezen die hoger is dan de laagste schijf wil je dezelfde belastingopbrengsten houden.
    quote:
    [..]

    ?
    Bedoel je employeer social security

    http://www.forbes.com/home/global/2005/0523/024chart.html

    Mijn bron geeft toch iets andere info dan jij
    Ik haalde die getallen trouwens uit de Elsevier van een paar maanden geleden, maar wat zeggen die cijfers van jouw site nu eigenlijk? Gaat er daar niet om gemiddelde belastingtariefen?
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 18 juni 2005 @ 22:57:30 #13
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_28053340
    Dat de flattax ingevoerd gaat worden in West-Europa is een kwestie van tijd.
      zaterdag 18 juni 2005 @ 23:04:17 #14
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_28053466
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:57 schreef Finder_elf_towns het volgende:
    Dat de flattax ingevoerd gaat worden in West-Europa is een kwestie van tijd.
    En dan krijgen we een vlaktaks van 50% en een belastingvrije voet van 25.000 euro.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_28054187
    Aardig artikel aangetroffen:
    quote:
    De wieg van de Europese Belastingrebellie: Estland
    Door Hans Labohm Publicatiedatum: 01-11-2004

    Op een recente bijeenkomst van het ECOFIN in Nederland, Scheveningen, kwamen Europese ministers van financiën met elkaar in conflict over de Frans-Duitse voorstellen om de bedrijfsbelastingen van de EU te harmoniseren om te voorkomen dat leden met lage belastingen investeringen weglokken bij leden met hoge belastingen. Met name de Franse en de Duitse overheden pleiten voor minimale belastinggrenzen in de gehele EU.

    Om een grotere transparantie te bewerkstelligen en administratie makkelijker te maken voor Europese bedrijven, heeft de Europese Commissie voorgesteld om de basisregels voor het berekenen van bedrijfsbelastingen te harmoniseren in de 25 lidstaten. Maar de Commissie is sterk gekant tegen alle voorstellen om het recht te elimineren van individuele landen om hun eigen belastingniveaus vast te stellen. Dit standpunt wordt ondersteund door Engeland, Ierland en nieuwe EU-leden in Oost Europa. Frits Bolkestein, tot voorheen Europese Commissaris verantwoordelijk voor de belastingen van de interne markten en douanekwesties, ondersteunt concurrentie in fiscaal beleid: "Belastingen in Europa zijn te hoog en vertegenwoordigen een bedreiging voor economische ontwikkeling." De Britse Kanselier Gordon Brown, de felste tegenstander van het Frans-Duitse initiatief, sprak zich op eenzelfde wijze uit, en was vastbesloten dat hij weerstand zou bieden tegen ieder harmonisatie. "We geloven dat belastingconcurrentie het beste systeem voor de toekomst is ... we zullen geen enkele verandering in de richting van belastingharmonisatie ondersteunen" zei hij in Scheveningen.

    Maar sommige grote Europese landen zijn het hier niet mee eens. Zij zien de lage (bedrijfs-)belastingtarieven als een bedreiging, niet alleen voor investeringen, maar voor de verzorgingsstaat in het algemeen. De Franse minister van financiën Nicholas Sarkozy, een mogelijke Franse Presidentskandidaat voor 2007, is zelfs zover gegaan door te beweren dat als de nieuwe lidstaten rijk genoeg zijn om belastingen laag te houden, ze niet miljarden Euro's in structurele hulpfondsen zouden moeten krijgen van de oudere leden. Door dat te zeggen was hij eerdere uitspraken aan het herhalen, uit Mei, van de Zweedse Minister President Göran Persson en de Duitse Kanselier Gerhard Schröder, die klaagden dat de rijken niet genoeg belast worden in de nieuwe lidstaten.

    Natuurlijk hebben deze uitspraken een felle ontkenning door de nieuwe leden geprovoceerd, waaronder Polen, Hongarije, de Tsjechische Republiek, Slowakije en Estland. Om dit standpunt te ondersteunen heeft de nieuwe Europese Commissie ook de Franse voorstellen ondergraven, door te zeggen dat het ieder verband tussen belastingniveau's en structurele hulp afwees.

    De nieuwe lidstaten willen graag het economische wonder van Ierland herhalen. Toen Ierland lid werd van Europa in 1973, was het inkomen per hoofd slechts 62% van het gemiddelde van de EU; in 2002 was het 121%. Door belastingen en het aandeel van de staat in de economie te reduceren, waren de Ieren in staat om hun toegang tot de EU-markt te exploiteren, en een massieve instroom van buitenlandse directe investeringen aan te moedigen. In 1998 maakten Amerikaanse multinationals voor 70% deel uit van de Ierse exporten. Het maximale belastingtarief voor bedrijven, ooit meer dan 40%, ligt nu op 12.5%; het staatsaandeel in het BNP dat 54% in de jaren 1980 besloeg, is gezakt naar 33%. Werkloosheid is minder dan 5%.

    Maar naast Ierland hebben de nieuwe lidstaten een ander rolmodel in hun eigen gelederen, met successen die zij graag willen opvolgen: Estland!

    Hoe Het Allemaal Begon

    Toen hij zijn coalitie naar een verkiezingsoverwinning bracht in de herfst van 1992, verzamelde de 'gouden jongen' van de Estlandse politiek, de op dat moment 32-jaar oude Mart Laar, een jonge regering om veel van de moeilijkste schoktherapiehervormingen' door te voeren, begeleid door een extreem liberale economische visie. Mart Laar
  • was een geschiedkundige met een beperkte kennis van economie. In de afwezigheid van een "handleiding" over hoe men een planeconomie in een vrijemarkteconomie transformeert, moest hij zich baseren op een aantal fundamentele economische basisgedachten, zoals het idee dat lagere belastingen zullen leiden tot hogere overheidsinkomsten. Dit idee bestond al enige tijd - vele eeuwen en misschien zelfs millennia. Maar pas in de jaren zeventig werd het nieuw leven ingeblazen, toen de Amerikaanse econoom Arthur Laffer, terwijl hij in een restaurant zat en het mechanisme erachter uitlegde aan een vriend, een grafiek op een doekje tekende, die later wereldberoemd zou worden als de Laffer curve. Ook al werden bescheiden belastingverlagingen daarna populair, het idee is nooit op een radicale manier in de praktijk gebracht. Het was Estland die de bal aan het rollen bracht met een vlakke inkomensbelasting van 26 procent. De filosofie achter een vlak tarief is simpel. Mensen die meer werken en meer verdienen moeten er niet voor worden gestraft. Progressieve belastingen gedragen zich als een negatieve prikkel. In Estland droeg een vlak belastingtarief bij tot kapitaalformatie, leidde tot hogere productiviteitsniveaus, hogere lonen, en banenschepping. Bovendien is een vlak belastingtarief makkelijker te verzamelen en te controleren. Vandaag dat Estland zelfs een verdere verlaging in het belastingtarief aan het overwegen is, naar 20%

    Bovendien heeft Estland alle importtarieven afgeschaft, heeft ze een door de wet vereiste gebalanceerde begroting geïntroduceerd en massieve dereguleringen. Estland heeft ook de bedrijfsbelasting op herinvesteerde winsten afgeschaft. Deze lessen zijn vervolgens gretig geabsorbeerd in andere nieuwe lidstaten. Nu hebben Polen, Hongarije, en Letland alle hun bedrijfsbelasting naar onder de 20% verlaagd. Slowakije heeft een 19% vlakke belasting geïntroduceerd voor zowel bedrijfs- als persoonlijk inkomen; ook al overstijgt het in de oude lidstaten vaak 30 procent. In Duitsland is het tarief bijna 40%, en in Zweden varieert het tussen 30 en 60 procent.

    In het economische beleid heeft Estland de liberale ideeën van Milton Friedman opgevolgd. Zoals Mart Laar opmerkte: "Vooral in een overgangsland, waar de economie van een overheidsgecontroleerde systeem naar een marktgebaseerd systeem moet bewegen, is het heel belangrijk om het private initiatief te bevrijden en het vrijheid van handelen te geven om economische waarde te scheppen. De overheid moet ondernemende mensen niet straffen; ze moet hen aanmoedigen, ook door het belastingsysteem. De overheid moet alleen eerlijk spel garanderen."

    Dit klinkt beduidend anders dan het denken dat een aantal landen van het 'oude Europa' lijkt te overheersen.Voorstellen om belastingen te harmoniseren wekken beelden op van belastingkartels met minimale belastingniveaus, die de belastingbetaler uitpersen en economische prikkels vernietigen.

    De Wind van de Vrije Markt, Waaiend Vanuit het Oosten

    Mart Laar: "[...] Als het 'oude Europa' effectief wil concurreren met het 'nieuwe Europa', moet het de belastingen verlagen en het sociale-verzorgingsstelsel herzien dat wordt ondersteund door hoge belastingen. Tien jaar geleden werd Estland het eerste land in Europa dat een vlak tarief voor proportionele inkomensbelasting introduceerde, een beleid dat ontworpen was om onze mensen energie te geven en groei te stimuleren. Het was een groot succes. Letland en Litouwen volgden, daarna Rusland, Oekraïne, en nu Slowakije. [...] Het lijkt zeer goed mogelijk dat binnen vijf jaar heel Centraal en Oost Europa naar een vlak tarief voor inkomensbelastingen zullen bewegen."

    Mart Laar legt uit dat de verzorgingsstaat als een kernonderdeel beschouwd wordt van de Europese identiteit, ondank de negatieve invloed ervan op Europese concurrentie, en ondanks het feit dat het op de lange termijn onstabiel is. Minister president Göran Persson en de Duitse Kanselier Gerhard Schröder hebben geklaagd dat de rijken niet hoog genoeg worden belast in de nieuwe lidstaten en streven ernaar om de macht van de EU in belastinggebieden uit te breiden, en het nationale veto weg te nemen in een aantal reguleringsgebieden. Maar Laar gelooft dat dit een negatieve invloed zou hebben op de nieuwe lidstaten.Het is zeer waarschijnlijk dat zulke bewegingen de interne problemen van huidige lidstaten zullen versterken en hun bovendien op een EU-niveau zouden verheffen, en de inspanningen zouden verzwakken van die economieën die hun concurrentiepositie hebben verbeterd door radicale hervormingen - hervormingen die door ieder EU-comité en -expertgroep zijn voorgesteld gedurende het laatste decennium, maar die consistent zijn afgewezen door Europese leiders wegens binnenlandse politieke redenen.

    Volgens Laar moet vergroting de katalysator zijn die uiteindelijk zijn visie zal doen prevaleren. De economische malaise van Europa moet worden doorbroken als Europa met globale rivalen wil concurreren. Het Continent heeft een duidelijke visie en een nieuwe agenda voor de 21ste eeuw nodig. Vergroting moet de prikkel bieden om deze agenda uit te werken en de impuls te herwinnen voor hervormingen. Nieuwe lidstaten zijn vandaag arm en dragen nog steeds de last van hun communistische erfgoed, maar als zij hun doorzettingsvermogen behouden en hun liberale aanpak en open economieën onderhouden dan kunnen ze niet alleen slagen in het verbeteren van hun eigen landen en economieën, maar ook in het injecteren van een nieuwe dynamiek en impuls voor hervormingen in heel Europa.

    Wie zou zo'n 15 jaar geleden geloofd hebben dat de meest krachtige winden van de vrije markt uit het Oosten zouden waaien in plaats van andersom?

  • Dhr. Laar was Minister President van Estland tussen 1992-1994 en 1999-2002. Hij is nu lid van het Europese Parlement.
  • Uiteindelijk zullen de oude EU-landen, of ze nu willen of niet, eenvoudigweg niet aan een vlaktaks ontkomen. Evident is dat dan een stuk verzorgingsstaat drastisch ingekrompen wordt, en een aantal herverdeel-grappen als subsidies en aftrekposten geschrapt worden. Een goed voorbeeld waar het heeft gewerkt is Nieuw Zeeland, van de éne op de andere dag werd het systeem veranderd. In het begin gaf het de nodige problemen, maar die waren na een jaar weer overwonnen. Het resultaat was een economische boom, een zeer kleine werkloosheid en grote welvaart. Waarom het voorlopig niet bespreekbaar is? Ik denk vooral diepgewortelde angst voor het onbekende.
    Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
    Ik stem Wilders. U ook?
    Kijk ook eens op mijn web-log
      zondag 19 juni 2005 @ 01:40:45 #16
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_28056209
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 18:11 schreef longinus het volgende:
    Wedden dat het percentage voor de vlaktax in nederland hooger wordt als de nu laagste katagorie, armen worden armer, rijken worden stinkend rijk. Doe de hypotheekrente aftrek tot max 2 ton, dan zakken de huizenprijzen teninste.
    Beperking van aftrekposten is al een leuke aanzet tot vlaktaks. . Vooral de hogere inkomens weten een hele rij aftrekposten te verzamelen, waardoor hun belastbaar inkomen een heel stuk lager wordt. Ik denk dat het voor de meeste mensen niet al te veel verschil maakt tussen het systeem wat we nu hebben en een vlaktaks, als het tarief zorgvuldig gekozen wordt. Wel maakt het de Belastingdienst een stuk kleiner en de aangifte eenvoudiger.
      zondag 19 juni 2005 @ 01:43:35 #17
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_28056257
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:57 schreef Sidekick het volgende:

    [..]

    Die 35% zoals het CDA berekend had is dus al een stijging ten opzichte van de laagste schijf. Daarnaast is het ook logisch dat wanneer je van een progressief belastingstelsel naar een flattax gaat, je toch een belastingpercentage moet kiezen die hoger is dan de laagste schijf wil je dezelfde belastingopbrengsten houden.
    De laagste schijf is 0% volgens mij, de heffingskorting/belastingvrije voet. Ik neem tenminste aan dat de belastingvrije voet ook verdwijnt, anders heb je nog steeds een progressief stelsel.
    pi_28056278
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 21:13 schreef speedfreak1 het volgende:

    [..]

    Dit dogma kom je vaker tegen. Heb je er enige onderbouwing voor? Ik vind het namelijk nogal kerkelijk klinken.
    Heb je ooit de belastingen (drastisch) zien dalen voor Jan Modaal?

    Ik niet.

    Of alle sociale voorzieningen moeten op de schop of ze halen het geld toch ergens anders vandaan.
      zondag 19 juni 2005 @ 11:29:20 #19
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_28059608
    Flattax is prima, maaar
    dan wel afschaffing van subsidies, toeslagen en aftrekposten
    Dus bv geen Kinderbijslag, Huursubsidie en Hypotheekrente aftrek meer
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      zondag 19 juni 2005 @ 12:48:08 #20
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_28061131
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 01:43 schreef freako het volgende:

    [..]

    De laagste schijf is 0% volgens mij, de heffingskorting/belastingvrije voet. Ik neem tenminste aan dat de belastingvrije voet ook verdwijnt, anders heb je nog steeds een progressief stelsel.
    De belastingvrije voet afschaffen lijkt mij nutteloos. Belasting innen over een bedrag waar niet van valt te leven moet je toch weer compenseren met koopkracht-reperaties voor de lagere inkomens.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zondag 19 juni 2005 @ 12:49:47 #21
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_28061174
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:

    [..]

    De belastingvrije voet afschaffen lijkt mij nutteloos. Belasting innen over een bedrag waar niet van valt te leven moet je toch weer compenseren met koopkracht-reperaties voor de lagere inkomens.
    Waarom?
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      zondag 19 juni 2005 @ 12:56:28 #22
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_28061317
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

    [..]

    Waarom?
    Omdat anders de lagere inkomens de dupe worden van een vlaktaks, en dat heeft weinig draagvlak bij een aantal politieke partijen. Bij een vlaktaks van bijvoorbeeld 25% zonder aftrekposten en zonder belastingvrije voet zullen de inkomensafhankelijke regelingen als paddestoelen uit de grond schieten. Er blijft namelijk bij veel partijen toch de drang om op te komen voor de lagere inkomens, en dat is imho helemaal niet verkeerd. Dat is een stukje solidariteit.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zondag 19 juni 2005 @ 13:01:21 #23
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_28061434
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 12:56 schreef Sidekick het volgende:

    [..]

    Omdat anders de lagere inkomens de dupe worden van een vlaktaks, en dat heeft weinig draagvlak bij een aantal politieke partijen. Bij een vlaktaks van bijvoorbeeld 25% zonder aftrekposten en zonder belastingvrije voet zullen de inkomensafhankelijke regelingen als paddestoelen uit de grond schieten. Er blijft namelijk bij veel partijen toch de drang om op te komen voor de lagere inkomens, en dat is imho helemaal niet verkeerd. Dat is een stukje solidariteit.
    25% is tamelijk hoog voor een vlaktax, denk eerder aan max 20%
    En lage inkomens hebben niet zozeer te lijden onder inkomstenbelasting, maar onder gemeentelijke lasten, die niet naar inkomen gaan, maar een bedrag zijn.
    Ik zie niet in waarom een belastingvrije voet of inkomstenafhankelijke regels nodig zijn, we hebben het niet over het afschaffen van de bijstand ofzo
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      zondag 19 juni 2005 @ 13:18:12 #24
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28061744
    quote:
    Minister president Göran Persson en de Duitse Kanselier Gerhard Schröder hebben geklaagd dat de rijken niet hoog genoeg worden belast in de nieuwe lidstaten en streven ernaar om de macht van de EU in belastinggebieden uit te breiden, en het nationale veto weg te nemen in een aantal reguleringsgebieden.
    Het is toch schandalig hoe er hier over rijke mensen gepraat wordt. Het klinkt als belasten om te belasten.

    Verder geweldig om te lezen (artikel v Speedfreak) allemaal. Deze interne vrije markt zorgt ervoor dat lidstaten echt moeten concureren met melkaar. Eindelijk moeten overheden net als bedrijven ook eens hun best doen. Geweldig.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zondag 19 juni 2005 @ 13:22:15 #25
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28061800
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 01:44 schreef hmmmmmmmmm het volgende:

    [..]

    Heb je ooit de belastingen (drastisch) zien dalen voor Jan Modaal?

    Ik niet.
    ja: ierland en O-Europa
    quote:
    Of alle sociale voorzieningen moeten op de schop of ze halen het geld toch ergens anders vandaan.
    Of je gaat je eens wat beter in verdiepen waar ons geld allemaal aan op gaat. Echt niet alleen sociale voorzieningen hoor
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')