bron:http://www.dvhn.nlquote:VVD-manifest pleit voor vlaktaks
LEEUWARDEN - De commissie van de VVD die zich buigt over een nieuw beginselprogramma, het Liberaal Manifest, pleit voor invoering van een vlaktaks. Het huidige beslastingsysteem, met hogere tarieven naarmate het inkomen hoger is, moet dan plaatsmaken voor één tarief in de inkostenbelasting.
De voorzitter van de commissie, burgemeester Dales van Leeuwarden, ziet hierin grote voordelen. Bijverdienen en dus harder werken wordt meer lonend en dat is een grote stimulans voor onze economie. Bovendien vindt Dales het huidige systeem te ingewikkeld.
Door de vlaktaks zal de overheid minder inkomsten binnenkrijgen dan nu. De commissie laat drie mogelijkheden open om dat ,,gat'' te dichten. Een is verschuiving van directe belastingen naar indirecte belastingen, zoals accijnzen. Dales noemt ook verlaging van de collectieve lasten, dus de uitgaven van de overheid. Ook kan er geschrapt worden in aftrekposten.
Geen verkiezingsprogamma
Dales benadrukt dat zijn commissie niet voorstelt om de aftrek van pensioenpremies of de aftrek van hypotheekrente af te schaffen. Het gaat er allereerst om, dat het VVD-congres zich eind mei uitspreekt, over de wenselijkheid van de vlaktaks. Een manifest is geen verkiezingsprogramma met uitgewerkte voorstellen, aldus Dales.
PvdA-Tweede-Kamerlid Crone zegt in een reactie, dat invoering van een ,,echte'' vlaktaks onmogelijk is als de aftrek van pensioenpremies en de ,,riante'' aftrek van de hypotheekrente in stand blijven. Het vlaktaks-belastingtarief zou dan uitkomen op 45 procent.
ik onderschrijf dit volledig.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
bron:http://www.dvhn.nl
Goed plan en ik hoop dat dit er door komt op het VVD congres.
Ik denk wel dat Crone gelijk heeft dat aftrek hypotheekrente en pensioen premies dan bijna onmogelijk wordt maar dat is op zich geen probleem omdat de hypotheekrente aftrek op termijn toch komt te/moet vervallen. Dan is een tarief zoals Crone voorspiegeld om de aftrekposten in stand te houden van 45 % ook onzin.
Versimpeling van het belastingstelsel waar de lagere inkomens niet de dupe van worden klinkt uiteraard goed. Diverse aftrekposten afschaffen is dan een goed middel idd. Maar ook specifieke info over de belastingvrije voet en de hoogte van de vlaktax zijn noodzakelijk om te kijken wat de preciese effecten gaan zijn voor de diverse inkomens.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dat de armen er per se op achteruit gaan hoeft helemaal niet. De meeste aftrekposten komen namelijk ten goede aan de mensen met een goede baan. Bovendien leidt een versimpeling van het belastingstelsel vaak tot juist meer inkomsten voor de overheid, zonder dat er meer gegraaid wordt. Mensen zijn eerder genijgd aangifte te doen en het schijnt gunstiger te zijn voor de economie, wat ook de armeren ten goede komt. In het plan van het CDA van toen stonden trouwens ook maatregelen ter compensatie van de armeren en een BTW verhoging van 2% voor zowel het lage als het hoge tarief.
Dat hoeft niet het geval te zijn, ok ze zullen minder beroep kunnen doen op subsidies maar dat kan dan weer gecompenseerd worden door een goedkopere overheid omdat ze geen dure organen meer te hoeven onderhouden die zorgen voor de subsidie verstrekking.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:02 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben persoonlijk geen voorstander van een vlaktaks. Dit gaat vooral de lagere inkomens treffen. Het leven is niet een simpele kwestie van "dan moet je maar meer verdienen". Iedereen wil wel meer verdienen, ook met de huidige situatie is het gewoon lonend om meer te verdienen.
Wat in het nieuwsbericht staat is ook te mager maar vergeet niet het komt uit het DvhN. Op de VVD site staat helaas nog niet het ontwerp voor het nieuwe manifest. Om dit te bekostigen kom je natuurlijk al een heel eind door aftrekposten te schrappen en de subsidieregelingen.quote:Voor de VVD zou het overigens wel een aardig programmapunt zijn. Maar ik vind dit manifest te mager, ook al is het geen verkiezingsprogramma. De wenselijkheid van een vlaktaks is direct verbonden aan de overige effecten die een vlaktaks met zich meebrengt zoals flinke bezuinigingen die noodzakelijk zijn om het te bekostigen.
Met dat taboe valt het gelukkig steeds meer mee, vanuit de EU is er ook steeds meer dwang om dit aan te gaan passen. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden, zelf denk ik dat dit plan de goedkeuring wel krijgt van de achterban.quote:Laatst was er al een voorstel binnen de VVD om een flattaks in te voeren ten koste van de hypotheekrenteaftrek De hypocrisie rondom hypotheekrenteaftrek
Dales probeert behendig de hypotheekrenteaftrek buiten dit idee te houden omdat dat nog altijd een taboe is binnen de VVD-top. Maar gezien de bekostiging van dit plan toch mee zal worden genomen in een oordeel, vrees ik voor de VVD dat dit plan een vroege dood sterft. Maar ik benieuwd hoe hier binnen de VVD op gereageerd wordt.
Bij een vlaktax gaat het principe van "de sterkste schouders, de zwaarste lasten" nog steeds op. Rijkeren betalen, absoluut gezien, bij een vlaktax meer dan armeren. Dat als uitgangspunt nemen om hiertegen te zijn lijkt me dus slecht houdbaar.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:19 schreef IntroV het volgende:
Op zich vind ik niet veel mis het het adagium "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten".
Maar misschien dat de verhoging van de belasting voor lage inkomens ergens anders mee wordt verlicht. Dan is het natuurlijk een prima idee omdat het belastingsysteem een stuk eenvoudiger wordt.
Dat lijkt me evident. Maareh dan moet je, mocht dit ooit doorgevoerd gaan worden, niet een jaar later gaan zeuren dat er een progressief stelsel moet komen zonder aftrekposten he?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:26 schreef Sidekick het volgende:
Versimpeling van het belastingstelsel waar de lagere inkomens niet de dupe van worden klinkt uiteraard goed. Diverse aftrekposten afschaffen is dan een goed middel idd. Maar ook specifieke info over de belastingvrije voet en de hoogte van de vlaktax zijn noodzakelijk om te kijken wat de preciese effecten gaan zijn voor de diverse inkomens.
Maar dat is nog steeds het geval met vlaktax, immers 25% van 10000 is nog altijd meer dan 25% van 1000.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:19 schreef IntroV het volgende:
Op zich vind ik niet veel mis het het adagium "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten".
Maar misschien dat de verhoging van de belasting voor lage inkomens ergens anders mee wordt verlicht. Dan is het natuurlijk een prima idee omdat het belastingsysteem een stuk eenvoudiger wordt.
Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:27 schreef Landmass het volgende:
Sidekick:Waarom gaat dit de lagere inkomens treffen?
Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?quote:Ken je de uitdrukking "een sigaar uit eigen doos"?
Een bejaard vrouwtje een boodschappentas van 30 kilogram laten dragen en een bodybuilder een tas van 31 kilogram laten dragen kan je ook uitleggen als het principe van "sterkste schouders, zwaarste lasten", maar dat betekent niet dat het principe dan ook goed wordt toegepast.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Bij een vlaktax gaat het principe van "de sterkste schouders, de zwaarste lasten" nog steeds op. Rijkeren betalen, absoluut gezien, bij een vlaktax meer dan armeren. Dat als uitgangspunt nemen om hiertegen te zijn lijkt me dus slecht houdbaar.
Waarom bestaat jouw wereld uit termen van helpen en steunen.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.
[..]
ja en daar ben ik fel op tegen. Waarom moet er geniveleerd worden sidekick?quote:Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?
Misschien dat we tassen wat lichter kunnen maken.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 15:00 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een bejaard vrouwtje een boodschappentas van 30 kilogram laten dragen en een bodybuilder een tas van 31 kilogram laten dragen kan je ook uitleggen als het principe van "sterkste schouders, zwaarste lasten", maar dat betekent niet dat het principe dan ook goed wordt toegepast.
Dit plan moet wel inhouden dat er ook gekort gaat worden op aftrekposten en subsidie regelingen, dus de overheid heeft ook minder uitgaven.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.
Ja zeer foute term, wat is er in godsnaam mis met mensen die veel geld verdienen? Nivellering werkt nu niet echt stimulerend om jezelf te verbeteren.quote:Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?
Precies, goed getypt, Sidekickquote:Op vrijdag 4 februari 2005 15:00 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een bejaard vrouwtje een boodschappentas van 30 kilogram laten dragen en een bodybuilder een tas van 31 kilogram laten dragen kan je ook uitleggen als het principe van "sterkste schouders, zwaarste lasten", maar dat betekent niet dat het principe dan ook goed wordt toegepast.
Verklaar dat dan eens? Als je boodschappentassen wil vergelijken met belastingen vergeet je nogal wat factoren die meespelen in het geval van de boodschappentas.quote:
Stel nu dat je makkelijker tilt naarmate je gewicht hoger ligt. Dus dat vrouwtje is bv. 60 kg en de body builder 120. Dan zou bij een gelijke belasting van 35% het vrouwtje 21 kg moeten tillen en die body builder 42 kg, bovendien staat het de bodybuilder altijd vrij het vrouwtje te helpen en als hij dat niet doet kan het vrouwtje ook 2 keer lopen. (Net als die bodybuilder, want het lijkt me in beide gevallen redelijk ondoenlijk om voor een aardige tijd zo'n gewicht te dragenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 15:00 schreef Sidekick het volgende:
je begrijpt dat het hier om metaforen gaat he?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 15:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Verklaar dat dan eens? Als je boodschappentassen wil vergelijken met belastingen vergeet je nogal wat factoren die meespelen in het geval van de boodschappentas.
Voor de vrouw is namelijk de 30 kilo wegende tas zelfs procentueel een zwaardere last.
Noem eens 1 voorbeeld waarbij dit gewerkt heeftquote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:24 schreef Landmass het volgende:
Het werkt echt (alleen Reagan pakte het niet helemaal goed aan)
[afbeelding]
Jammer dat in dit plaatje de tijd stil staat, laat de tijd draaien en de uitkomsten worden nog beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |