abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24919851
quote:
VVD-manifest pleit voor vlaktaks

LEEUWARDEN - De commissie van de VVD die zich buigt over een nieuw beginselprogramma, het Liberaal Manifest, pleit voor invoering van een vlaktaks. Het huidige beslastingsysteem, met hogere tarieven naarmate het inkomen hoger is, moet dan plaatsmaken voor één tarief in de inkostenbelasting.
De voorzitter van de commissie, burgemeester Dales van Leeuwarden, ziet hierin grote voordelen. Bijverdienen en dus harder werken wordt meer lonend en dat is een grote stimulans voor onze economie. Bovendien vindt Dales het huidige systeem te ingewikkeld.

Door de vlaktaks zal de overheid minder inkomsten binnenkrijgen dan nu. De commissie laat drie mogelijkheden open om dat ,,gat'' te dichten. Een is verschuiving van directe belastingen naar indirecte belastingen, zoals accijnzen. Dales noemt ook verlaging van de collectieve lasten, dus de uitgaven van de overheid. Ook kan er geschrapt worden in aftrekposten.

Geen verkiezingsprogamma

Dales benadrukt dat zijn commissie niet voorstelt om de aftrek van pensioenpremies of de aftrek van hypotheekrente af te schaffen. Het gaat er allereerst om, dat het VVD-congres zich eind mei uitspreekt, over de wenselijkheid van de vlaktaks. Een manifest is geen verkiezingsprogramma met uitgewerkte voorstellen, aldus Dales.

PvdA-Tweede-Kamerlid Crone zegt in een reactie, dat invoering van een ,,echte'' vlaktaks onmogelijk is als de aftrek van pensioenpremies en de ,,riante'' aftrek van de hypotheekrente in stand blijven. Het vlaktaks-belastingtarief zou dan uitkomen op 45 procent.
bron:http://www.dvhn.nl
Goed plan en ik hoop dat dit er door komt op het VVD congres.

Ik denk wel dat Crone gelijk heeft dat aftrek hypotheekrente en pensioen premies dan bijna onmogelijk wordt maar dat is op zich geen probleem omdat de hypotheekrente aftrek op termijn toch komt te/moet vervallen. Dan is een tarief zoals Crone voorspiegeld om de aftrekposten in stand te houden van 45 % ook onzin.
pi_24920576
In de elsevier stond nog een interessant artikel erover. In Oost-Europa wordt het al toegepast vaak. Als je de aftrekposten afschaft scheelt het nauwelijks met het huidige systeem aangezien rijkeren ook meer aftrekposten hebben.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:02:21 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24920810
Ik ben persoonlijk geen voorstander van een vlaktaks. Dit gaat vooral de lagere inkomens treffen. Het leven is niet een simpele kwestie van "dan moet je maar meer verdienen". Iedereen wil wel meer verdienen, ook met de huidige situatie is het gewoon lonend om meer te verdienen.

Voor de VVD zou het overigens wel een aardig programmapunt zijn. Maar ik vind dit manifest te mager, ook al is het geen verkiezingsprogramma. De wenselijkheid van een vlaktaks is direct verbonden aan de overige effecten die een vlaktaks met zich meebrengt zoals flinke bezuinigingen die noodzakelijk zijn om het te bekostigen.

Laatst was er al een voorstel binnen de VVD om een flattaks in te voeren ten koste van de hypotheekrenteaftrek De hypocrisie rondom hypotheekrenteaftrek
Dales probeert behendig de hypotheekrenteaftrek buiten dit idee te houden omdat dat nog altijd een taboe is binnen de VVD-top. Maar gezien de bekostiging van dit plan toch mee zal worden genomen in een oordeel, vrees ik voor de VVD dat dit plan een vroege dood sterft. Maar ik benieuwd hoe hier binnen de VVD op gereageerd wordt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:03:18 #4
30236 Pingguest
At your service!
pi_24920824
Ik ben een voorstander van een flat tax van 25%. De overheid heeft drie kerntaken: interne veiligeid, externe veiligheid en het handhaven van wetgeving. Alle overige taken dient de overheid te versoberen of af te stoten.
pi_24921004
Ik ben zeker wel voorstander van zo'n flat tax
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:17:52 #6
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_24921070
Ik heb het al vaker gepost, dus wellicht ten overvloede. Zo rond de belastingsverlaging die doorgevoerd is tijdens Paars kwam het CDA ook met een plan voor een vlaktax (van 35%):
Evenredig en rechtvaardig

Dat de armen er per se op achteruit gaan hoeft helemaal niet. De meeste aftrekposten komen namelijk ten goede aan de mensen met een goede baan. Bovendien leidt een versimpeling van het belastingstelsel vaak tot juist meer inkomsten voor de overheid, zonder dat er meer gegraaid wordt. Mensen zijn eerder genijgd aangifte te doen en het schijnt gunstiger te zijn voor de economie, wat ook de armeren ten goede komt. In het plan van het CDA van toen stonden trouwens ook maatregelen ter compensatie van de armeren en een BTW verhoging van 2% voor zowel het lage als het hoge tarief.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:19:50 #7
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_24921118
Op zich vind ik niet veel mis het het adagium "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten".

Maar misschien dat de verhoging van de belasting voor lage inkomens ergens anders mee wordt verlicht. Dan is het natuurlijk een prima idee omdat het belastingsysteem een stuk eenvoudiger wordt.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:22:37 #8
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24921184
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 13:07 schreef Chewie het volgende:

[..]

bron:http://www.dvhn.nl
Goed plan en ik hoop dat dit er door komt op het VVD congres.

Ik denk wel dat Crone gelijk heeft dat aftrek hypotheekrente en pensioen premies dan bijna onmogelijk wordt maar dat is op zich geen probleem omdat de hypotheekrente aftrek op termijn toch komt te/moet vervallen. Dan is een tarief zoals Crone voorspiegeld om de aftrekposten in stand te houden van 45 % ook onzin.
ik onderschrijf dit volledig.

Een simpel eenvoudig belastingstelsel zonder idiote aftrekposten. Dus weg met de hyopaftrek.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:24:56 #9
106056 Landmass
pi_24921227
Het werkt echt (alleen Reagan pakte het niet helemaal goed aan)

Jammer dat in dit plaatje de tijd stil staat, laat de tijd draaien en de uitkomsten worden nog beter.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:26:29 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24921256
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 14:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Dat de armen er per se op achteruit gaan hoeft helemaal niet. De meeste aftrekposten komen namelijk ten goede aan de mensen met een goede baan. Bovendien leidt een versimpeling van het belastingstelsel vaak tot juist meer inkomsten voor de overheid, zonder dat er meer gegraaid wordt. Mensen zijn eerder genijgd aangifte te doen en het schijnt gunstiger te zijn voor de economie, wat ook de armeren ten goede komt. In het plan van het CDA van toen stonden trouwens ook maatregelen ter compensatie van de armeren en een BTW verhoging van 2% voor zowel het lage als het hoge tarief.
Versimpeling van het belastingstelsel waar de lagere inkomens niet de dupe van worden klinkt uiteraard goed. Diverse aftrekposten afschaffen is dan een goed middel idd. Maar ook specifieke info over de belastingvrije voet en de hoogte van de vlaktax zijn noodzakelijk om te kijken wat de preciese effecten gaan zijn voor de diverse inkomens.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:27:09 #11
106056 Landmass
pi_24921266
Sidekick:

• Waarom gaat dit de lagere inkomens treffen?

• Ken je de uitdrukking "een sigaar uit eigen doos"?
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24921443
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:02 schreef Sidekick het volgende:
    Ik ben persoonlijk geen voorstander van een vlaktaks. Dit gaat vooral de lagere inkomens treffen. Het leven is niet een simpele kwestie van "dan moet je maar meer verdienen". Iedereen wil wel meer verdienen, ook met de huidige situatie is het gewoon lonend om meer te verdienen.
    Dat hoeft niet het geval te zijn, ok ze zullen minder beroep kunnen doen op subsidies maar dat kan dan weer gecompenseerd worden door een goedkopere overheid omdat ze geen dure organen meer te hoeven onderhouden die zorgen voor de subsidie verstrekking.
    quote:
    Voor de VVD zou het overigens wel een aardig programmapunt zijn. Maar ik vind dit manifest te mager, ook al is het geen verkiezingsprogramma. De wenselijkheid van een vlaktaks is direct verbonden aan de overige effecten die een vlaktaks met zich meebrengt zoals flinke bezuinigingen die noodzakelijk zijn om het te bekostigen.
    Wat in het nieuwsbericht staat is ook te mager maar vergeet niet het komt uit het DvhN. Op de VVD site staat helaas nog niet het ontwerp voor het nieuwe manifest. Om dit te bekostigen kom je natuurlijk al een heel eind door aftrekposten te schrappen en de subsidieregelingen.
    quote:
    Laatst was er al een voorstel binnen de VVD om een flattaks in te voeren ten koste van de hypotheekrenteaftrek De hypocrisie rondom hypotheekrenteaftrek
    Dales probeert behendig de hypotheekrenteaftrek buiten dit idee te houden omdat dat nog altijd een taboe is binnen de VVD-top. Maar gezien de bekostiging van dit plan toch mee zal worden genomen in een oordeel, vrees ik voor de VVD dat dit plan een vroege dood sterft. Maar ik benieuwd hoe hier binnen de VVD op gereageerd wordt.
    Met dat taboe valt het gelukkig steeds meer mee, vanuit de EU is er ook steeds meer dwang om dit aan te gaan passen. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden, zelf denk ik dat dit plan de goedkeuring wel krijgt van de achterban.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 14:41:42 #13
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24921513
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:19 schreef IntroV het volgende:
    Op zich vind ik niet veel mis het het adagium "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten".

Maar misschien dat de verhoging van de belasting voor lage inkomens ergens anders mee wordt verlicht. Dan is het natuurlijk een prima idee omdat het belastingsysteem een stuk eenvoudiger wordt.
    Bij een vlaktax gaat het principe van "de sterkste schouders, de zwaarste lasten" nog steeds op. Rijkeren betalen, absoluut gezien, bij een vlaktax meer dan armeren. Dat als uitgangspunt nemen om hiertegen te zijn lijkt me dus slecht houdbaar.
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:26 schreef Sidekick het volgende:
    Versimpeling van het belastingstelsel waar de lagere inkomens niet de dupe van worden klinkt uiteraard goed. Diverse aftrekposten afschaffen is dan een goed middel idd. Maar ook specifieke info over de belastingvrije voet en de hoogte van de vlaktax zijn noodzakelijk om te kijken wat de preciese effecten gaan zijn voor de diverse inkomens.
    Dat lijkt me evident. Maareh dan moet je, mocht dit ooit doorgevoerd gaan worden, niet een jaar later gaan zeuren dat er een progressief stelsel moet komen zonder aftrekposten he?
    pi_24921536
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:19 schreef IntroV het volgende:

Maar dat is nog steeds het geval met vlaktax, immers 25% van 10000 is nog altijd meer dan 25% van 1000.

Het hoeft ook niet te beteken dat lage inkomens procentueel meer moeten betalen, Crone noemde 45% als de hypotheekrente en pensioen premie aftrek in stand gehouden moet worden.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 14:56:23 #15
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24921784
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:27 schreef Landmass het volgende:
    Sidekick:

• Waarom gaat dit de lagere inkomens treffen?
  • Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.
    quote:
  • Ken je de uitdrukking "een sigaar uit eigen doos"?
  • Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:00:08 #16
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24921857
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Bij een vlaktax gaat het principe van "de sterkste schouders, de zwaarste lasten" nog steeds op. Rijkeren betalen, absoluut gezien, bij een vlaktax meer dan armeren. Dat als uitgangspunt nemen om hiertegen te zijn lijkt me dus slecht houdbaar.
    Een bejaard vrouwtje een boodschappentas van 30 kilogram laten dragen en een bodybuilder een tas van 31 kilogram laten dragen kan je ook uitleggen als het principe van "sterkste schouders, zwaarste lasten", maar dat betekent niet dat het principe dan ook goed wordt toegepast.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:01:49 #17
    106056 Landmass
    pi_24921887
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.
    [..]
    Waarom bestaat jouw wereld uit termen van helpen en steunen.
    Weet je trouwens hoe de overheid de lagere inkomens "helpt"? In de vorm van diensten waar ze niet op zitten te wachen en markt verstorende subsidies en regelingen.
    quote:
    Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?
    ja en daar ben ik fel op tegen. Waarom moet er geniveleerd worden sidekick?
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:06:18 #18
    106056 Landmass
    pi_24921946
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 15:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een bejaard vrouwtje een boodschappentas van 30 kilogram laten dragen en een bodybuilder een tas van 31 kilogram laten dragen kan je ook uitleggen als het principe van "sterkste schouders, zwaarste lasten", maar dat betekent niet dat het principe dan ook goed wordt toegepast.
    Misschien dat we tassen wat lichter kunnen maken.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24921994
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Enkel de hogere inkomens minder belasting laten betalen kan betekenen dat de overheid minder inkomsten krijgt om de lagere inkomens financieel te helpen. Dat gevaar ligt al heel snel op de loer, en daarom ben ik sceptisch.
    Dit plan moet wel inhouden dat er ook gekort gaat worden op aftrekposten en subsidie regelingen, dus de overheid heeft ook minder uitgaven.
    [..]
    quote:
    Ja, maar ken jij de term "inkomensnivellering"?
    Ja zeer foute term, wat is er in godsnaam mis met mensen die veel geld verdienen? Nivellering werkt nu niet echt stimulerend om jezelf te verbeteren.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:11:03 #20
    78509 Harry_Sack
    bidibidibidibidi
    pi_24922016
    quote:

[..]

Precies, goed getypt, Sidekick
    Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
    Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
    N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
    pi_24922186
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 15:11 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Precies, goed getypt, Sidekick
    Verklaar dat dan eens? Als je boodschappentassen wil vergelijken met belastingen vergeet je nogal wat factoren die meespelen in het geval van de boodschappentas.

Voor de vrouw is namelijk de 30 kilo wegende tas zelfs procentueel een zwaardere last.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:23:25 #22
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24922189
    quote:
    Stel nu dat je makkelijker tilt naarmate je gewicht hoger ligt. Dus dat vrouwtje is bv. 60 kg en de body builder 120. Dan zou bij een gelijke belasting van 35% het vrouwtje 21 kg moeten tillen en die body builder 42 kg, bovendien staat het de bodybuilder altijd vrij het vrouwtje te helpen en als hij dat niet doet kan het vrouwtje ook 2 keer lopen. (Net als die bodybuilder, want het lijkt me in beide gevallen redelijk ondoenlijk om voor een aardige tijd zo'n gewicht te dragen ) Daar komt bij dat die bodybuilder er hard voor getraind heeft, terwijl dat oude vrouwtje de tijd heeft gehad te sparen voor een auto ofzo.
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:35:05 #23
    106056 Landmass
    pi_24922371
    Het valt me altijd tegen dat de VVD niet aan de hypoaftrek wil tornen. Het is aan de achterban toch niet moeilijk uit te leggen dat ze het in de vorm van een belastingverlaging terug krijgen?
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:51:14 #24
    78509 Harry_Sack
    bidibidibidibidi
    pi_24922620
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 15:23 schreef Chewie het volgende:

[..]

Verklaar dat dan eens? Als je boodschappentassen wil vergelijken met belastingen vergeet je nogal wat factoren die meespelen in het geval van de boodschappentas.

Voor de vrouw is namelijk de 30 kilo wegende tas zelfs procentueel een zwaardere last.
    je begrijpt dat het hier om metaforen gaat he?

Meneer Dales (degene die verantwoordelijk is voor de letterlijke vernieling van Amsterdam met zijn Noord-zuidlijn) weet het leuk te vertellen. Als je het goed interpreteert zegt hij nu ook dat we het kleinste percentage Nederland moeten behagen, namelijk diegenen die in de hoogste belastingschijf zitten; mensen die het sowieso al breed hebben en dus eigenlijk nauwelijk lasten dragen anders dan de eigen hebzucht. De rest mag verrekken. Wat is daar precies liberaal aan?
    Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
    Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
    N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
      vrijdag 4 februari 2005 @ 15:53:15 #25
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_24922652
    quote:
    Op vrijdag 4 februari 2005 14:24 schreef Landmass het volgende:
    Het werkt echt (alleen Reagan pakte het niet helemaal goed aan)
    [afbeelding]

Jammer dat in dit plaatje de tijd stil staat, laat de tijd draaien en de uitkomsten worden nog beter.
    Noem eens 1 voorbeeld waarbij dit gewerkt heeft
    En leg mij eens uit hoe je bepaalt waar je je als land op grafiek bevindt.

Nog een vraag: wat deed reagan dan verkeerd?
    De theorie was/is dat de VS zich op punt B bevindt op de grafiek en door belasting
    verlagingen juist meer geld zou verdienen door naar links op de grafiek op te schuiven.
    Toen Reagan de belastingen verlaagde ontstond er slechts een enorm financieringstekort.
    De inkomsten namen af in plaats van toe....
    Mogelijke conclusies:
    A) deze theorie is mooi maar ontoepasbaar
    B) Bullshittheorie
    C) de VS ligt niet op punt B in de grafiek maar links van de top.
    60% of what you say is crap.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')