Bron: Washington Timesquote:The Russian flat tax has been so successful that even American politicians might learn the right lessons:
o Russia's economy has expanded by about 10 percent since it adopted a flat tax.
o Over the last two years, inflation-adjusted income tax revenue in Russia has grown 50 percent.
Why? Because people are willing to produce more and pay their taxes when the system if fair and tax rates are low -- exactly what Ronald Reagan predicted when he triggered America's economic boom with lower tax rates 20 years ago. Ironically, the former communists in Moscow now understand supply-side economics, yet liberals in Congress are still relying on the politics of hate- and-envy.
Je bent blijkbaar de enigste.quote:
quote:
quote:Toevallig heb ik recent een essay geschreven over de flattax in Rusland. Het is daar niet zo simpel uitgevoerd zoals het kan maar het is nog wel ontzettend simpel. Een van de grootste voordelen van Flattax. Uit onderzoek blijkt wel dat flattax niet de oorzaak is van de gestegen belastinginkomsten uit de PIT (personal income tax) - althans niet direct. Wel heeft het er mede met strenger toezicht voor gezorgd dat meer mensen belastingbetalen (minder ontduiking/ontwijking).
quote:Dat onderzoek heeft echter een belangrijk punt bij flattax gemist. Ze stellen dat flattax niet zorgde voor de hogere inkomsten van PIT maar ze zijn totaal niet ingegaan op de Laffer curve. De belastingen waren al niet hoog in Rusland (resp. 10, 20 en 30%) dus het is goed mogelijk dat ze al links van de Laffer curve zaten waardoor belastingverlaging ook lagere belastinginkomsten oplevert in tegenstelling tot wanneer men al rechts van de curve zat - dan zou belastingverlaging hogere inkomsten opleveren (simpel gesteld).
quote:Grootste winst van Flat tax blijft echter de eenvoud. Flat tax wordt bij de 'source' geind. Bij een goed opgezette flattax dan. Stel je werkt bij Philips - Philips heeft een salarispost van 10 miljoen Euro. Flattax is 40% - hoppa Philips draagt 4 miljoen af aan de staat. Individuen hoeven dan zelf de belasting niet meer af te dragen. In plaats van 10 miljoen formulieren (aantal werkenden) nog maar 1 miljoen (aantal bedrijven).
quote:Ook is flattax helemaal niet asociaal. In plaats van de arbitrair bepaalde belasting 'boxen' betaalt iedereen hetzelfde tarief. Degene met de hoogste inkomens betalen in absolute getallen nog maar. Daarbij kun je ook het bedrag dat mensen krijgen als bijstand onbelast laten. Stel dat dat 1000 Euro is (per maand) hoeven werknemers over de eerste 1000 Euro geen belasting te betalen, zo worden de minimuminkomens beschermd. Het blijft simpel. Philips heeft 100.000 werknemers, dat is belastingvrij dus er hoeft maar 40% over 9.9m belasting betaald te worden.
Belangrijkste is wel dat belasting bij de bron geind wordt. Dit bespaart veel geld en tijd. Momenteel is de belastingwetgeving te complex en de belastingwetgeving wordt alleen maar uitgebreider met meer en meer uitzondering, aftrekposten etc. Die de belastingwetgeving veel te complex maken.
Absoluut niet, maar het onderwerp is al behoorlijk vaak aan bod gekomen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 00:55 schreef Shakes het volgende:
Je bent blijkbaar de enigste.
Dat bij de bron innen is misschien wel gunstig. Waarom stel je niet ook voor om het zo puur mogelijk te houden, zoals bv. het tarief gelijkstellen met de winstbelasting van bedrijven en een afbouw van de BTW en andere indirecte belastingen?quote:Op vrijdag 16 december 2005 00:55 schreef Shakes het volgende:
Toevallig heb ik recent een essay geschreven over de flattax in Rusland. Het is daar niet zo simpel uitgevoerd zoals het kan maar het is nog wel ontzettend simpel. Een van de grootste voordelen van Flattax. Uit onderzoek blijkt wel dat flattax niet de oorzaak is van de gestegen belastinginkomsten uit de PIT (personal income tax) - althans niet direct. Wel heeft het er mede met strenger toezicht voor gezorgd dat meer mensen belastingbetalen (minder ontduiking/ontwijking).
Dat onderzoek heeft echter een belangrijk punt bij flattax gemist. Ze stellen dat flattax niet zorgde voor de hogere inkomsten van PIT maar ze zijn totaal niet ingegaan op de Laffer curve. De belastingen waren al niet hoog in Rusland (resp. 10, 20 en 30%) dus het is goed mogelijk dat ze al links van de Laffer curve zaten waardoor belastingverlaging ook lagere belastinginkomsten oplevert in tegenstelling tot wanneer men al rechts van de curve zat - dan zou belastingverlaging hogere inkomsten opleveren (simpel gesteld).
Grootste winst van Flat tax blijft echter de eenvoud. Flat tax wordt bij de 'source' geind. Bij een goed opgezette flattax dan. Stel je werkt bij Philips - Philips heeft een salarispost van 10 miljoen Euro. Flattax is 40% - hoppa Philips draagt 4 miljoen af aan de staat. Individuen hoeven dan zelf de belasting niet meer af te dragen. In plaats van 10 miljoen formulieren (aantal werkenden) nog maar 1 miljoen (aantal bedrijven).
Ook is flattax helemaal niet asociaal. In plaats van de arbitrair bepaalde belasting 'boxen' betaalt iedereen hetzelfde tarief. Degene met de hoogste inkomens betalen in absolute getallen nog maar. Daarbij kun je ook het bedrag dat mensen krijgen als bijstand onbelast laten. Stel dat dat 1000 Euro is (per maand) hoeven werknemers over de eerste 1000 Euro geen belasting te betalen, zo worden de minimuminkomens beschermd. Het blijft simpel. Philips heeft 100.000 werknemers, dat is belastingvrij dus er hoeft maar 40% over 9.9m belasting betaald te worden.
Belangrijkste is wel dat belasting bij de bron geind wordt. Dit bespaart veel geld en tijd. Momenteel is de belastingwetgeving te complex en de belastingwetgeving wordt alleen maar uitgebreider met meer en meer uitzondering, aftrekposten etc. Die de belastingwetgeving veel te complex maken.
quote:Op maandag 19 december 2005 11:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Absoluut niet, maar het onderwerp is al behoorlijk vaak aan bod gekomen.
quote:Dat bij de bron innen is misschien wel gunstig. Waarom stel je niet ook voor om het zo puur mogelijk te houden, zoals bv. het tarief gelijkstellen met de winstbelasting van bedrijven en een afbouw van de BTW en andere indirecte belastingen?
Het voordeel daarvan is dat je het als het ware op 1 plek int ipv her en der bij elkaar sprokkelt.quote:Op maandag 19 december 2005 11:48 schreef Oversight het volgende:
Wat zou het voordeel zijn ten opzichte van het huidige stelsel?
Een onderzoek van het IMF.quote:Op maandag 19 december 2005 11:38 schreef Oversight het volgende:
welke cijfers heb je als bron genomen?
quote:Op maandag 19 december 2005 12:42 schreef Shakes het volgende:
[..]
Een onderzoek van het IMF.
http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2005/wp0516.pdf
Hun onderzoek is goed maar in mijn ogen vrij beperkt. Ze kunnen niet de effecten van een aspect afzonderlijk bekijken - wat ze toegeven maar toch zijn hun statistische analyses goed.
Wat ze eigenlijk zeggen is:
Simple taxes are good, tax enforcement is better.
Echter is dat wat kort door de bocht - dat belastingverlaging niet direct in Rusland werkte betekent niet dat het nooit zal werken. Ze negeren de Laffer curve totaal.
Heel overtuigend echt waar...quote:Op donderdag 22 december 2005 18:12 schreef Oversight het volgende:
[..]
Ben het eens met je argumenten maar kom dan niet tot de conclusie dat de (*) Laffer curve totaal genegeerd wordt.
(*)A curve which supposes that for a
given economy there is an optimal income tax level to maximize tax revenues.
[afbeelding]
Lijkt mij niet zo'n goed idee, dan gaan we hoge productiviteit bestraffen! Dat is nou juist de basis van onze welvaart; know-how en daardoor hoge productiviteit. Ook hef je op deze manier niet meer naar draagkracht; niet dat ik daar voor ben, maar veel mensen vinden dat "eerlijk".quote:Op maandag 26 december 2005 16:35 schreef Broodbeleg het volgende:
Een principe wat ik nog nooit eerder heb gehoord, maar wat ik zelf wel een stuk rechtvaardiger vind in een progressief stelsel is het heffen van belasting op uurloon en niet op maandloon. Ik ben in principe niet tegen een progressief belastingstelsel, maar kan mij wel ontzettend opwinden over het feit dat iemand die bewust 24 uur werk in de maand relatief minder belasting betaald dan iemand die 48 uur werkt voor hetzelfde uurloon. Dat is niet rechtvaardig.
ik snap je niet echt? We bestraffen nu juist hoge productiviteit. Stel dat het uurloon 20E is voor beroep X. Als ik 40 uur werk, verdien ik dus 800x4=3200E. Iemand die bewust part-time werkt en dus 20 uur werkt verdient 1600E bruto voor hetzelfde werk. Nu komt de belastindienst kijken en kijkt alleen naar het maandelijkse bedrag en rekent in het eerste geval 40% belasting en in het 2e 30% (even voorbeelden perentages... het is in ieder geval progressief).quote:Op maandag 26 december 2005 17:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Lijkt mij niet zo'n goed idee, dan gaan we hoge productiviteit bestraffen! Dat is nou juist de basis van onze welvaart; know-how en daardoor hoge productiviteit. Ook hef je op deze manier niet meer naar draagkracht; niet dat ik daar voor ben, maar veel mensen vinden dat "eerlijk".
Een heel goed idee!!quote:Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef Shakes het volgende:
Vlaktax
Enkele BTW en accijnzen (op brandstoffen) als overige staatsinkomsten. Accijnzen zijn er om het wegennet te onderhouden en onderzoek te verrichten naar alternatieven voor brandstof. BTW zodat stijgende koopkracht ook positief is voor de staat.
Staatsschuld aflossen.
Dat is vaak het grote manko aan het flat tax idee. Men geeft een onrealistisch laag percentage. Met een realistisch percentage, waarbij de uitgaven van de overheid gelijk zouden blijven, zou je, volgens de SER, op 40% zitten en hierin is dan ook de afschaffing van wat aftrekposten en het meer betalen van belasting door 65plussers in meegenomen.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:02 schreef fernando_redondo het volgende:
Jij mag dat....
Maar waar komen de inkomsten dan vandaan?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:06 schreef Ruimer het volgende:
Vhiper, momenteelo wordt op gigantische schaal met geld gesmeten.
ZBO-salarissen, adviseurs, subsidies, bureaus, enz. Daar zal dus het mes in moeten als je de IB/LB/Vpb afschaft. En dat is ethisch ook juist.
Dus? maakt mijn punt alleen maar duidelijker. Voorstel is dus om het tarief van 1 a 2 procent, zoals jij stelt, op te trekken naar 40%!quote:Op donderdag 29 december 2005 21:10 schreef Ruimer het volgende:
Vhiper, de laagste schijf is 1 à 2 procent. De rest is premies volksverzekeringen.
63.8 miljard uit kostprijsverhogende belastingen, 73,3 miljard uit overige (niet-)belasting inkomsten.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:13 schreef Ruimer het volgende:
Even een inburgeringscursusje voor fernando: Momenteel al vormen de kostprijsverhogende belastingen, waaronder de OB, de overdrachtsbelasting en de energiebelasting, het merendeel van de inkomsten.
De sociale verzekeringspremies bedragen 76,4 miljard per jaar. Dat is al meer dan die 73,3 miljard aan overige (niet-) belastingopbrengsten die ik al noemde. Derhalve is de conclusie dat de sociale premies NIET in die 73,3 miljard zitten, zo gek nog niet.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:21 schreef Ruimer het volgende:
In die 73,3 zitten dus ondermeer de sociale verzekeringspremies (AOW, AWBZ).
En die blijven ook in mijn voorstel bestaan.
Je zit nu twee verschillende tabellen (De een betreffende inkomsten van de rijksoverheid en de ander de inkomsten van de collectieve sector) door elkaar te gooien.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:29 schreef Ruimer het volgende:
Inkomsten 2006
Totaal ¤ 191,5 miljard
Belastingen ¤ 115,1miljard
Premies ¤ 76,4 miljard
Kennelijk zit in die 76,4 ook nog aardgasbaten:
Rijksinkomsten totaal in 2006 ¤ 137,4 miljard
Kostprijsverhogende belastingen
Omzetbelasting (BTW) ¤ 37,1 miljard
Accijnzen ¤ 9,6 miljard
Belastingen van rechtsverkeer ¤ 4,9 miljard
Belastingen op milieugrondslag ¤ 4,2 miljard
Belastingen op Personenauto’s en Motorrijwielen (BMP) ¤ 3,4 miljard
Motorrijtuigenbelasting ¤ 2,7 miljard
Invoerrechten ¤ 1,7 miljard
Verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken en andere producten ¤ 0,1 miljard
Belasting op zware motorrijtuigen ¤ 0,1 miljard
Belasting op inkomen, winst en vermogen
Loon- en inkomstenbelasting ¤ 30,1 miljard
Vennootschapsbelasting ¤ 15,5 miljard
Dividendbelasting ¤ 3,9 miljard
Successierechten ¤ 1,6 miljard
Kansspelbelasting ¤ 0,2 miljard
Niet belastingontvangsten ¤ 22,3 miljard
waarvan gasbaten ¤ 6,5 miljard
http://prinsjesdag.minfin(...)588376000X2X42868X52
Op z'n minst flink verhogen, anders krijgt ie nooit z'n 0% vlaktax gefinancierdquote:Op donderdag 29 december 2005 21:33 schreef fernando_redondo het volgende:
Je wil dus de BTW, Accijnzen en dergelijke verdubbelen?
Voldoende waarvoor? Jij denkt dat de overheid z'n budget wel even met 25% kan verkleinen zonder dat hele volksstammen moord en brand schreeuwen en Balkie publiekelijk op de brandstapel wordt gegooid in het midden van het binnenhof?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:38 schreef Ruimer het volgende:
Als we de collectieve sector nemen, dus inclusief volksverzekeringen, komen we op ongeveer 200 mrd.
Daarvan vormen de belastingen op inkomen en winst 25%.
Die 150 mrd is echt voldoende.
Je hebt m'n bron toch gelezen? Staat het uitgesplitst in!quote:Op donderdag 29 december 2005 21:44 schreef Ruimer het volgende:
Nee Vhiper, dit treft Regenten. en niet volksstammen.
Kan jij je 73,3 mrd nog toelichten? Wat staat dat bedrag precies voor?
Nu gaan we het krijgen, vertel eens, op welke niet-noodzakelijke overheidsuitgaven denk jij wel 50 miljard te kunnen bezuinigen?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:51 schreef Ruimer het volgende:
Ok, die 22,3 mrd blijft ook in mijn voorstel binnenkomen.
Ik zie dat je ook vindt dat er teveel regels zijn en teveel overheidsbemoeienissen.
Ook in jouw optiek kan het dus best wat simpeler en dus zuiniger.
En met een vlaktaks van 0 kunnen alle noodzakelijke staats-uitgaven toch best gefinancierd worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |