abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33164525
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:08 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Typisch de onnozele retoriek van geenstijl.nl
Wedden dat het erin staat . Heeft iemand 'm al gelezen?
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:12:31 #202
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33164594
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:09 schreef pberends het volgende:
Wedden dat het erin staat .
Dat zal best, maa ik zie niet in waarom daa phef over gemaakt zou moeten worden.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 17 december 2005 @ 19:27:40 #203
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_33168130
Wat is Bos toch een vreselijk nietszeggende man... Wie kan mij eventjes vertellen welke standpunten de mens Wouter Bos nou echt typeren?
pi_33168192
Hij zegt dat het anders kan en bedoelt misschien beter.
Hij zegt alleen niet wat.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_33168198
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:27 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat is Bos toch een vreselijk nietszeggende man... Wie kan mij eventjes vertellen welke standpunten de mens Wouter Bos nou echt typeren?
Hij's tegen het nieuwe zorgstelsel, maar wil wel dat het verschil tussen ziekenfonds en particulier verdwijnt.

Hij wil minder WAO'ers, maar wil niet dat WAO'ers naar de bijstand overgeheveld worden.
  zaterdag 17 december 2005 @ 19:35:07 #206
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_33168332
Ik verdenk 'm er echt, en dat is niet bedoeld om flauw te doen, dat hij het stiekem veel te veel eens is met de regeringspartijen. Meer dan de PvdA lief is, iig.
pi_33168977
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:35 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik verdenk 'm er echt, en dat is niet bedoeld om flauw te doen, dat hij het stiekem veel te veel eens is met de regeringspartijen. Meer dan de PvdA lief is, iig.
De verschillen tussen de PvdA en de regeringspartijen zijn qua stijl erg groot, maar inhoudelijk gezien zitten er echt heel weinig verschillen tussen.
pi_33169123
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:35 schreef Heerlijkheid het volgende:
Verschillen PvdA en kabinet?
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:38:26 #209
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_33573605
„Van Basten mijn grote voorbeeld”

WOUTER BOS WIL ALS ’BINDENDE LEIDER’ EENHEID TERUG IN NEDERLAND

door JAAP FOLKERTS en ROB SEBES

Het premierschap is geen deeltijdbaan, dus geeft hij zijn wekelijkse pappadag er met pijn in zijn hart voor op. Wouter Bos gaat in 2007 met alles wat hij in zich heeft voor het premierschap van Nederland, in het besef dat zijn gezinsleven daar zwaar onder zal lijden. De 42-jarige vader – in januari verwacht zijn vrouw Barbara hun tweede kindje – wil het met ons land helemaal over een andere boeg gooien, want volgens hem hangt onze samenleving als los zand aan elkaar. Zijn grote voorbeelden zijn Oranjebondscoach Marco van Basten en ideale teamspelers als Khalid Boulahrouz en Dirk Kuijt.

„Het knappe van Van Basten is dat hij de teamgeest heeft teruggebracht. Alleen op die manier kun je presteren. Dat geldt ook voor ons land. We moeten een eenheid smeden. Goedschiks of kwaadschiks. Van Basten is ook geen zachte bondscoach”, valt Wouter Bos met de deur in huis.
We spreken Bos op een donkere namiddag in zijn werkkamer op het Binnenhof met uitzicht op het Plein. Hij hoopt er nog maximaal anderhalf jaar te zitten. Dan wil hij verhuizen naar het nog geen honderd meter verderop gelegen Torentje met uitzicht op de Hofvijver.

De PvdA-leider, die eind jaren negentig een veelbelovende carrière bij Shell verruilde voor een onzeker bestaan op het Binnenhof, komt in dit interview voor het eerst met concretere plannen en de invulling die hij aan het premierschap wil geven, nadat zijn pas verschenen boek ’Dit land kan zoveel beter’ door politieke tegenstanders als vaag en nietszeggend is betiteld.
Bos wil de steden op de schop nemen voor ze veranderen in getto’s voor de allochtonen. Mensen die wel kunnen werken maar dat vertikken, gaat hij keihard aanpakken en de schooluitval in het vmbo met vergaande middelen keren. Daar is een „bindende leider” voor nodig. En dat is Wouter Bos, vindt Wouter Bos.

De belangrijkste reden dat hij voor het hoogste ambt gaat, is dat het volgens hem „gewoon niet goed gaat met Nederland”. „Ik kan dat verbeteren. Mensen zijn somber over de eigen toekomst. Over hun baan, terrorisme en hoe het gaat met migranten. En wat krijgen ze van de politiek te horen? Zoek het zelf maar uit. Je staat er alleen voor. Mensen willen een politiek die je niet aan je lot overlaat. Met de ideologie van de eigen verantwoordelijkheid krijg je geen eenheid.”

Eenheid
Het is de ideologie van premier Jan Peter Balkenende, die er volgens Bos niet in slaagt van ons land een eenheid te smeden. „Met politici die met hun rug naar het land blijven staan en weigeren fouten toe te geven, verlies je de belangrijke wedstrijden. We hebben veel meer teamgeest nodig.”
Dat de gemeenschapszin ontbreekt, is volgens Bos niet alleen de schuld van Balkenende. „Door de globalisering en de dreiging van het terrorisme voelen mensen zich onzeker. Balkenende is daar natuurlijk niet schuldig aan. Maar je kunt hem wel verwijten dat hij met de verkeerde antwoorden komt. Hij versterkt het gevoel van onzekerheid door altijd te verwijzen naar de eigen verantwoordelijkheid van mensen.”

U predikt teamgeest, maar welke concrete oplossingen voor problemen heeft u?
„Er moet veel meer geïnvesteerd worden in onderwijs en opleiding. Jongeren die er op scholen een zootje van maken, wil ik keihard aanpakken. Speciale spijbelrechters moeten leerlingen die vaak verzuimen aanpakken voordat ze in de goot belanden en de uitzichtloze gevallen stuur ik zonder pardon naar internaten. Daarnaast wil ik de bezuinigingen in de sociale zekerheid stoppen.”
Zodat de kosten weer de pan uit gaan rijzen?
„Nee, ik ben streng. Ook in de sociale zekerheid. Dat is de PvdA lang niet geweest. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Wat er nu gebeurt met de herkeuring van wao’ers kan echt niet. Mensen worden goedgekeurd, maar zijn kansloos op de arbeidsmarkt en krijgen dan een lagere uitkering. Mensen die een uitkering echt nodig hebben, krijgen die van mij, maar je moet veel beter selecteren. Harder optreden bijvoorbeeld tegen mensen die in de ww terechtkomen en weigeren te solliciteren. Die moeten een nieuwe baan accepteren.”

Bent u ook streng voor nieuwkomers in ons land?
„Streng, maar rechtvaardig. Ik sta helemaal achter wethouder Aboutaleb in Amsterdam als die zegt dat Marokkanen die niets met onze samenleving hebben, beter weg kunnen gaan. Maar voor allochtonen die wel mee willen doen, moet je de inburgering beter organiseren. Minister Verdonk vindt inburgering de eigen verantwoordelijkheid van de migrant. Dat leidt tot niets. Als iemand in een gemeente komt wonen, moet die op de eerste dag een brief op de mat krijgen waarin staat waar je je morgen moet melden voor de cursus.”

Variaties op een bekend thema. Heeft u ook écht nieuwe plannen?
„In de steden moeten veel meer duurdere woningen worden gebouwd en buiten de stad meer goedkopere om verdere tweedeling te voorkomen. Straks wonen de allochtonen allemaal in verpauperde binnensteden en de autochtonen in de nieuwe buitenwijken. Een soort Franse situatie: een onderklasse in de steden, met wie het slecht gaat. Concentratie is niet goed, daarom moeten met woningbouwcorporaties keiharde afspraken worden gemaakt over de bouw van woningen. Steden moeten gemengd zijn. Dat vergroot het onderlinge begrip tussen mensen van verschillende afkomst.”

Bos streeft uiteindelijk naar een eensgezind ’Team Nederland’. Dit kabinet staat volgens hem met de rug naar de samenleving toe. „Het heeft het idee dat het steeds maar weer aan iedereen moet uitleggen hoe het zit. Maar mensen weten donders goed hoe het zit. Dat ondervinden ze dagelijks in hun eigen leven. Als het CDA zich opnieuw uitlevert aan de VVD, zal dat niet veranderen. Dan wordt er bij een beetje tegenwind direct weer bezuinigd en gaat het weer over eigen verantwoordelijkheid.”

U hoopt dus na de verkiezingen in 2007 met het CDA een coalitie te vormen of staat u dichter bij GroenLinks?
„Je kijkt niet alleen met wie je het goed eens kan worden, je kijk ook naar een breed draagvlak. Bij moeilijke beslissingen is het belangrijk dat je zo veel mogelijk steun hebt in het parlement en in de samenleving. Dus samenwerking met grote partijen heeft dat voordeel boven samenwerking met kleine. Maar niet tegen elke prijs. Ik lever me niet uit aan het CDA van Balkenende.”
„Maar GroenLinks en de SP moeten ook niet denken dat ik daar zomaar aanschuif. Die partijen zijn niet bepaald vriendelijk voor het bedrijfsleven, voor kleine ondernemers. Ze gooien de belastingen veel te makkelijk omhoog en gaan te ontspannen om met veiligheid en terrorisme. Ook denkt GroenLinks veel te rooskleurig over migratie en integratie. Ik heb nog geen ideale coalitie, maar in het ideale model vormen twee partijen een kabinet.”

Wie hebt u liever aan de formatietafel: premier Balkenende of de huidige CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen?
„Dat moet het CDA zelf uitmaken. Maar ik ga ervan uit dat als de PvdA de verkiezingen wint, Balkenende verliest en weggaat. Een premier die verkiezingen verliest, neemt meestal afscheid. Die gaat niet door met zijn politieke tegenstanders. Maar voorlopig zijn we er nog lang niet. De economie wordt beter en Balkenende zal het laatste jaar allemaal cadeautjes gaan uitdelen om mensen te paaien. Ik moet niet uitgaan van het regeringspluche, maar er tot de laatste minuut voor blijven vechten.”

En de VVD. Die partij lijkt geen trek te hebben in samenwerking met u.
„De VVD heeft vooral interne problemen en maskeert die door de PvdA te bekritiseren. Dat begint op te vallen. Ik trek me er niets van aan. Ik kan goed opschieten met Jozias van Aartsen, maar hij heeft grote problemen. Zijn eigen leiderschap is omstreden en de partij is tot op het bot verdeeld over onderwerpen als integratie, het referendum en de gekozen burgemeester.”

Zal de politieke cultuur veranderen met u als premier?
„Ik wil af van de sorry-democratie van de paarse kabinetten en dit kabinet. Elke keer als er een fout wordt gemaakt, dan wordt sorry gezegd en is er niets meer aan de hand. De mensen in het land denken: ja hallo! Als ik de puntenslijper van mijn baas mee naar huis neem, krijg ik een boete of word ontslagen. Ook al zeg ik sorry. En in de politiek kom je overal mee weg als je maar even sorry zegt. Dat ondermijnt het vertrouwen in de politiek.”

Dus minister Verdonk had moeten aftreden in de Congokwestie?
„Die was er in mijn kabinet met sorry niet van afgekomen en had allang thuis gezeten. Ik zal tegen mijn kandidaat-ministers zeggen dat verkeerd informeren van de Tweede Kamer weer een doodzonde is. Anders kan de democratie zijn werk niet doen. In mijn kabinet zal er bij een fout iemand politiek verantwoordelijk zijn. Je moet durven zeggen: ik ben verantwoordelijk en daarom stap ik op. Ik calculeer daarmee een groter verloop in.”

Ook wil Bos als minister-president meer bevoegdheden om zelf eenvoudiger ministers te kunnen ontslaan. „In de grondwet moet komen te staan dat de premier ministers kan aanstellen of ontslaan. Dat gebeurt nu niet. Een minister wordt aangesteld bij koninklijk besluit. Het is een aanvullend instrument. Het parlement kan ministers natuurlijk ook wegsturen. Maar in de praktijk zie je nu dat het parlement dat niet durft, omdat de coalitiepartijen vaak in een soort koehandel verzeild raken.”

Hoe ziet uw eigen ’Dreamteam’, het kabinet-Bos, eruit?
„Ik wil een klein kernkabinet met naast de premier zes ministers: financiën, kenniseconomie, zorg en zekerheid, ruimte, bestuur en buitenland. Dat zijn de coördinerende ministers. Daarnaast heb je nog een twintigtal ministers die de staatssecretarissen vervangen. Dat zijn vakministers die onder de coördinerende minister vallen. De minister van ruimte bijvoorbeeld heeft te maken met ministers van onder meer verkeer, water en luchtvaart en volkshuisvesting.”
„Voordeel is dat echt belangrijke dingen in het kleine kernkabinet kunnen worden besloten, net als in een raad van bestuur van bedrijven. Een ander voordeel is dat veel topambtenaren weg kunnen. Ministers sturen zelf de ambtenaren aan. Dat betekent een grote besparing. Ook wordt het makkelijker voor jonge mensen, die nog te weinig ervaring hebben, om toe te treden tot een kabinet op een kleinere post.”

Als u premier wordt, draait u dan grote veranderingen zoals het nieuwe zorgstelsel en de nieuwe wao terug?
„Niemand zit erop te wachten dat de PvdA alles gaat terugdraaien, zodat het land weer drie jaar in chaos is. Ik ben niet van het slopen, maar van het bouwen. Maar sommige dingen moeten wel anders. De macht van de zorgverzekeraars in het nieuwe zorgstelsel moet kleiner en de premieverdeling eerlijker. Dat zijn keiharde eisen. Ook gaan we de plannen om de publieke omroep om te bouwen proberen tegen te houden en boren naar gas in de Waddenzee tegenhouden.”

Voorlopig bent u nog vol van de politiek, maar bent u een blijvertje?
„Ik zit hier niet vastgebakken. Ik wil een missie vervullen, maar zal niet mijn pensioen aan het Binnenhof gaan halen. Ik denk dat ik mijn werkzame leven eindig op een universiteit of in een ziekenhuis. Dat vind ik ook prachtig. Ik ga nooit meer terug naar de harde kern van het bedrijfsleven. Dat heb ik gehad.”

Bron: Telegraaf

[ Bericht 0% gewijzigd door marky op 31-12-2005 11:47:40 ]
  zaterdag 31 december 2005 @ 11:55:16 #210
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_33574127
Wouter is een populist alleen al omdat hij graag een van Basten wil zijn....
quote:
Variaties op een bekend thema. Heeft u ook écht nieuwe plannen?
„In de steden moeten veel meer duurdere woningen worden gebouwd en buiten de stad meer goedkopere om verdere tweedeling te voorkomen. Straks wonen de allochtonen allemaal in verpauperde binnensteden en de autochtonen in de nieuwe buitenwijken. Een soort Franse situatie: een onderklasse in de steden, met wie het slecht gaat. Concentratie is niet goed, daarom moeten met woningbouwcorporaties keiharde afspraken worden gemaakt over de bouw van woningen. Steden moeten gemengd zijn. Dat vergroot het onderlinge begrip tussen mensen van verschillende afkomst.”
Dit proberen ze in Den Haag al een tijdje maar lukt voor geen meter. Ook schemt hij weer met de woning corporaties. Dat is gewoon passe. Corporaties werkt niet. Geef dat in handen van particulieren en er komt vanzelf meer variatie. Overigens heeft de corporatie alleen maar grip op de verhuur. In de kopersmarkt is dat gering aangezien de koper altijd kan gaan en staan waar hij wil. In de vele nieuwbouw wijken rondom Den Haag wordt gewerkt met de zgn variatie van sociale huur en dure koop in een straat. De kopers zijn inmiddels alweer aan het vertrekken waardoor die huizen uiteindelijk ook weer in handen komen van de sociaal lagere klasse. Kortom het werkt niet en het is de mensen iets moois vertellen wat dus geprobeerd is en duidelijk niet werkt.
pi_33575277
quote:
„Het knappe van Van Basten is dat hij de teamgeest heeft teruggebracht. Alleen op die manier kun je presteren. Dat geldt ook voor ons land. We moeten een eenheid smeden.
Grappig, door jarenlange cda-vvd-pvda immigratie is die eenheid compleet naar de klote geholpen . En nu moeten we opeens eenheid smeden.
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:49:29 #212
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33575893
Bos:
quote:
We moeten een eenheid smeden. Goedschiks of kwaadschiks.
Gelukkig ziet Bos ook wel dat het niet alleen van de kant van de autochtonen moet komen:
quote:
Marokkanen die niets met onze samenleving hebben, kunnen beter weg gaan.
En het lijkt erop dat ook de PvdA (of is het alleen Wouter Bos?) zijn lesje heeft geleerd. De bomen groeien niet tot in de hemel. Eigen verantwoordelijkheid blijft belangrijk:
quote:
Mensen die wel kunnen werken maar dat vertikken, gaat hij keihard aanpakken [...] Harder optreden bijvoorbeeld tegen mensen die in de ww terechtkomen en weigeren te solliciteren. Die moeten een nieuwe baan accepteren.
En mensen moeten ook bezig blijven met scholing, als ze werkloos raken. Het is geen luilekkerland meer, ook niet als de PvdA aan de macht komt.

Niet alleen voor werkenden wordt het beleid van de PvdA strengen, ook voor scholieren:
quote:
De schooluitval in het vmbo wordt met vergaande middelen tegengegaan. Speciale spijbelrechters moeten leerlingen die vaak verzuimen aanpakken voordat ze in de goot belanden
en de uitzichtloze gevallen stuur ik zonder pardon naar internaten.
Toch blijven er nog een paar vraagtekens over. Wouter Bos wil graag ruimhartige sociale voorzieningen, zoals dat in Scandinavië het geval. Maar dat kost een hoop meer geld en dus zal de belasting omhoog moeten. Maar daar is Bos dan weer niet zo makkelijk voor de porren:
quote:
Maar GroenLinks en de SP [...] gooien de belastingen veel te makkelijk omhoog.
Toch lijkt Bos er geen problemen mee te hebben als mensen met een ruimere beurs steeds meer moeten betalen. Zo is ook tussen de regels door te lezen in zijn stelling over de zorgverzekering. Hij vindt namelijk dat het onrechtvaardig is dat mensen die veel gebruik maken van zorg, meer moeten betalen aan de zorg. Dat lijkt me eerlijk gezegd de meest logische zaak van de wereld. Als je in een groter huis wil wonen, moet je ook meer betalen.

Als de PvdA nou ook nog eens afstapt van het idiote idee dat er gesubsidieerde banen moeten komen, dan zijn ze op de goede weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')