Wie komen er allemaal voor de VS uit ? Winnetou en Sitting Bull ?quote:Op donderdag 22 december 2005 22:20 schreef StefanP het volgende:
Leuk toch, zo'n "nationaal" elftal met allemaal genaturaliseerde allochtonen? Daar kun je echt trots op zijn ja
Hihi.quote:Op donderdag 22 december 2005 22:22 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie komen er allemaal voor de VS uit ? Winnetou en Sitting Bull ?
Mhoa, ik had er eigenlijk wel op gerekend dat Verdonk nog een poging zou wagen met een derde, net iets anders geformuleerde, maar op hetzelfde neerkomende afwijzing te komen. Het feit dat ze in hoger beroep gaat, geeft in ieder geval al aan dat haar huidige argumenten de enige zijn die ze kan verzinnen.quote:
Jij hebt liever een elftal met hier geboren allochtonen, zoals nu? Ik zie het verschil niet zo, maarja, dat zal wel weer aan mij liggen...quote:Op donderdag 22 december 2005 22:20 schreef StefanP het volgende:
Leuk toch, zo'n "nationaal" elftal met allemaal genaturaliseerde allochtonen? Daar kun je echt trots op zijn ja
Dat "pauperspelletje" is anders wel de meest beoefende sport en de sport waar wereldwijd het meeste geld in omgaat. Kalou's belang voor Nederland bestrijd Verdonk niet eens! Verdonk gooit het over de integratietoer, vergetende dat Kalou reeds voldoende Nederlands spreekt (Zie advies gemeente Rotterdam, de instantie die de inburgering verzorgt) en zich nog verder wil verbeteren door reeds Nederlandse les te volgen.quote:Laat die Kalou maar lekker achteraan de rij aansluiten. Alsof dat pauperspelletje een "culturele aanwinst" is voor NL, wat een onzin. Een tijdelijk visum kan ie krijgen, en als ie uitgevoetbald is dan gaat ie maar weer lekker naar z'n eigen land. Wat een onzin, waarom zou die kerel in godsnaam Nederlander moeten worden!
Allemaal hele grappige argumenten maar Kalou voegt weinig toe, de aanvalslinie van Nederland is dik in orde.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Jij hebt liever een elftal met hier geboren allochtonen, zoals nu? Ik zie het verschil niet zo, maarja, dat zal wel weer aan mij liggen...![]()
[..]
Dat "pauperspelletje" is anders wel de meest beoefende sport en de sport waar wereldwijd het meeste geld in omgaat. Kalou's belang voor Nederland bestrijd Verdonk niet eens! Verdonk gooit het over de integratietoer, vergetende dat Kalou reeds voldoende Nederlands spreekt (Zie advies gemeente Rotterdam, de instantie die de inburgering verzorgt) en zich nog verder wil verbeteren door reeds Nederlandse les te volgen.
Weer iemand die het beter denkt te weten dan de bondscoach en elke andere voetbalexpert.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:26 schreef popolon het volgende:
[..]
Allemaal hele grappige argumenten maar Kalou voegt weinig toe, de aanvalslinie van Nederland is dik in orde.
Laat hem aub voor Ivoorkust spelen zeg, die zullen hem harder nodig hebben op 't WK dan Nederland.
Welke voetbalexperts?quote:Op vrijdag 23 december 2005 03:07 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Weer iemand die het beter denkt te weten dan de bondscoach en elke andere voetbalexpert.![]()
Passen ze zich aan tot het punt dat ze onze landseer willen verdedigen, is het weer niet goedquote:Op donderdag 22 december 2005 22:20 schreef StefanP het volgende:
Om even jouw ongetwijfeld charmante ogen te openen:quote:Op donderdag 22 december 2005 20:11 schreef sigme het volgende:
Ik heb me niet verdiept in de procedure na de rechterlijke uitspraak. Ik ben van mening dat dit een tamelijk principiele zaak is, dus ik vind het winst wanneer Verdonk (en Kalou) ook alle wettelijke mogelijkheden benut. De stap naar de Raad van State lijkt me uitstekend.
quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:24 schreef DaveM het volgende:
[..]
Om even jouw ongetwijfeld charmante ogen te openen:
Wat is het nou? Wil Feyenoord profiteren of Kalou?quote:De reden? Feyenoord kan dan meer geld voor hem krijgen bij de verkoop aan een buitenlandse club!
Dit maakt eens te meer duidelijk dat Kalou alleen maar Nederlander wil worden om te profiteren
Welke voorpagina? Volgens andere bronnen o.a Johan Derksen was het juist van Basten die Kalou aangespoort om het Nederlanderschap aan te vragen. Het transferbedrag staat volgens mij ook los van de nationaliteit maar wordt (mede) bepaalt door contractduur en de hoogte van het salaris.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:24 schreef DaveM het volgende:
[..]
Gisteren las ik op de voorpagina dat het initiatief om het Nederlanderschap aan te vragen van Feyenoord kwam ipv die gast zelf. De reden? Feyenoord kan dan meer geld voor hem krijgen bij de verkoop aan een buitenlandse club!
de Fok! voorpaginaquote:
Zie hier de post van demonic:quote:Volgens andere bronnen o.a Johan Derksen was het juist van Basten die Kalou aangespoort om het Nederlanderschap aan te vragen. Het transferbedrag staat volgens mij ook los van de nationaliteit maar wordt (mede) bepaalt door contractduur en de hoogte van het salaris.
quote:Het ergste is nog dat kalou helemaal geen Nederlander wilt worden.
Zie hier het ingekorte verhaal
Op een persdag van de KNVB in Noordwijk op 19 december jl. werd er vrolijk gekeuveld over idealen. Zo had Kesler Churchill als held, Foppe de Haan had Mandela als held de Bondscoach had er wel 4; Cruijff, Michels, Berlusconi en Gullit.
Aan dat gekeuvel en die rust kwam een eind toen Mart Smeets en Felix Rottenberg het gingen hebben over Kalou.
De vraag werd gesteld aan Van Basten of hij wel eens dacht aan de situatie in de ivoorkust rond zijn familie en naasten. De mensen daar zouden wel eens heel primitief kunnen gaan reageren en handelen als het zo ver komt. En dat ze hun verantwoordelijkheden beter hadden moeten kennen.
Van Basten reageerde monter “dat hijzelf Nederlander wilde worden” later zei hij “Feyenoord heeft het initiatief genomen, toen wij daarvan hoorde heb ik Kalou gebeld.” Dat was de volgorde: Feyenoord bedacht het plan, omdat het de club veel geld kan opleveren. Kalou was akkoord, Van Basten steunde hem.
Twee jaar geleden is er in de Ivoorkust iets verschrikkelijks gebeurd toen zijn broer meespeelde. Die kwam toen niet terug en is opgesloten in een kazerne en gemarteld toen ze verloren hadden. Het lijkt een zaak enkel voor Kalou alleen maar dit in het achterhoofd maakt ons ook verantwoordelijk voor zijn familie, vrienden en kennissen daar.
Of Van Basten zich deze consequenties wel heeft gerealiseerd? “Nee” zei hij en enigszins geschrokken op deze feestelijke dag vol vrolijke voetbalverhalen zei hij daar nog wel eens over te willen praten.
Beiden dus.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:44 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
[..]
Wat is het nou? Wil Feyenoord profiteren of Kalou?
Aangezien het argument van "nationaal belang" hoogst twijfelachtig is lijkt het me legitiem als Verdonk in haar overwegingen ook naar andere zaken kijkt.quote:Het maakt overigens mij *niet* uit om welke reden Kalou wil naturaliseren. Zijn portemonnee, die van Feyenoord, de kleur van de zee, het is mij om het even.
Welke jurisprudentie heb je het over? Linkje?quote:Waar het mij om gaat is de regel. Die zegt dat aantoonbaar nationaal belang reden kan zijn voor (versnelde) naturalisatie. Uit de jurisprudentie blijkt dat het woord van een bondschoach volstaat.
De regel wordt gewoon gevolgd.quote:Dan moet de regel gevolgd worden. Als dit onwenselijke naturalisaties blijkt op te leveren moet de regel worden aangepast. Dit heeft dan invloed op toekomstige gevallen.
Van Basten, Cruijff, Van Gaal, Van Hanegem, etc etc etc.quote:Op vrijdag 23 december 2005 05:17 schreef popolon het volgende:
[..]
Welke voetbalexperts?
Noem ze eens dan.
Bergkamp en Van Aerle (quote:Op vrijdag 23 december 2005 05:27 schreef popolon het volgende:
Oh 't is bedtijd.
Maar goed, alsof Van Nistelrooij, Bergkamp, Kuijt, Van Aerle en Litmanen niet voldoende zijn zeg.
Met zo'n aanval ben je spekkoper.
Gezien het volgende bericht lijkt het erop dat speler met EU paspoort makkelijker (en dus duurder?) te verkopen zijn. Maxwell komt er wel voor uit dat hij het doet uit eigenbelangquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:05 schreef DaveM het volgende:
[..]
de Fok! voorpagina
[..]
Zie hier de post van demonic:
[..]
Bron VIquote:Nederlands paspoort optie voor Maxwell
23/12/2005 11:27
EXCLUSIEF - De Braziliaan Maxwell overweegt een Nederlands paspoort aan te vragen. De linksback van Ajax vergroot op die manier zijn kansen op een lucratieve buitenlandse transfer.
Dat Maxwell aan het eind van het seizoen Ajax gaat verlaten staat al een tijdje vast. Tot op heden heeft de Braziliaan nog geen nieuwe club gevonden.
Met een Nederlands paspoort worden de mogelijkheden voor Maxwell een stuk groter. Hij geldt dan niet langer als speler van buiten de EU wat hem interessanter maakt voor onder andere Italiaanse en Spaanse clubs. In de competitie van deze twee Zuid-Europese landen gelden beperkingen voor het aantal niet-EU spelers dat een club onder contract mag hebben.
Omdat Maxwell al 4,5 jaar in Nederland is, komt hij in aanmerking voor een versnelde naturalisatieprocedure. Als de linksback een Nederlands paspoort krijgt, kan hij overigens niet voor Oranje uitkomen.
Momenteel is Maxwell herstellende van een ernstige knieblessure. Als gevolg van die kwetsuur speelde hij dit seizoen nog geen minuut.
Lijkt me dat Maxwell helemaal niet voor een versnelde procedure in aanmerking komt, aangezien hij geen enkel Nederlands belang dient (Hij kan niet voor Nederland uitkomen). Maar goed, hij is hier al 4,5 jaar en met het afmaken van het seizoen is hij hier 5 jaar, voldoende voor de normale procedure.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:20 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gezien het volgende bericht lijkt het erop dat speler met EU paspoort makkelijker (en dus duurder?) te verkopen zijn. Maxwell komt er wel voor uit dat hij het doet uit eigenbelang![]()
[..]
Bron VI
Nog één keer: uit voorgaande gevallen (= jurisprudentie ; je weet wel, die andere topsporters) blijkt dat het vaststellen van de aanwezigheid van 'nationaal belang' wordt gedaan door een uitspraak van de samensteller van een nationale ploeg. Dat is de toetsing voor de claim: er is een nationaal belang in het geding.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:02 schreef DaveM het volgende:
[..]
Welke jurisprudentie heb je het over? Linkje?
Niet heel Nederland hoeft erop vooruit te gaan om versnelde naturalisatie op 'nationale' grond toe te staan.quote:Aangezien het argument van "nationaal belang" hoogst twijfelachtig is lijkt het me legitiem als Verdonk in haar overwegingen ook naar andere zaken kijkt.
()
De regel wordt gewoon gevolgd.
Alleen ziet Verdonk blijkbaar geen nationaal belang.
Rechters zijn niet pro-een of ander, ze beoordelen of iets volgens de wet is gegaan/ moet/ mag etc.quote:Dat ze niet openlijk voor dit argument uitkomt is omdat ze weet dat de meeste rechters pro-immigratie zijn en dus toch niet openstaan voor haar zienswijze.
Zijn motivatie is irrelevant voor de procedure en de regels.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:24 schreef DaveM het volgende:
[..]
Gisteren las ik op de voorpagina dat het initiatief om het Nederlanderschap aan te vragen van Feyenoord kwam ipv die gast zelf. De reden? Feyenoord kan dan meer geld voor hem krijgen bij de verkoop aan een buitenlandse club!
Dit maakt eens te meer duidelijk dat Kalou alleen maar Nederlander wil worden om te profiteren van de vrijheid van vestiging binnen de EU. Volgens mij kunnen we dit soort import-"Nederlanders" missen als kiespijn.
Heeft hij al wedstrijden gespeeld voor Brazilie?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:24 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Lijkt me dat Maxwell helemaal niet voor een versnelde procedure in aanmerking komt, aangezien hij geen enkel Nederlands belang dient (Hij kan niet voor Nederland uitkomen).
Als hij tegen die tijd naar een buitenlandse club gaat niet meer toch?quote:Maar goed, hij is hier al 4,5 jaar en met het afmaken van het seizoen is hij hier 5 jaar, voldoende voor de normale procedure.
Het wordt anders wel door verschillende media op dezelfde manier uitgelegd, kan natuurlijk dat die allemaal dezelfde bron gebruiken.quote:Het artikel zit er dus naast, door over de versnelde procedure te praten.
Een stuk of 9 interlands, geloof ik, verder maakte het artikel er zelf ook al melding van.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Heeft hij al wedstrijden gespeeld voor Brazilie?
Nope, maar waarom zou hij niet gewoon het jaartje afmaken, waarna hij elke club transervrij kan uitzoeken? Ik snap dat Ajax dat niet wil, maarja, dat is Ajax z'n probleem zou ik zeggen als ik Maxwell was.quote:Als hij tegen die tijd naar een buitenlandse club gaat niet meer toch?
Mogelijk, vaak worden in diverse media ANP berichten gebruikt die aardig overeenkomen. Dat merk ik al vaak in het OV, wanneer ik de spits en de metro naast elkaar leg. Vaak tot op de letter dezelfde artikelen.quote:Het wordt anders wel door verschillende media op dezelfde manier uitgelegd, kan natuurlijk dat die allemaal dezelfde bron gebruiken.
Jij kent die andere dossiers goed genoeg om te weten dat het vaststellen van nationaal belang uitsluitend dáár op gebaseerd is?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Nog één keer: uit voorgaande gevallen (= jurisprudentie ; je weet wel, die andere topsporters) blijkt dat het vaststellen van de aanwezigheid van 'nationaal belang' wordt gedaan door een uitspraak van de samensteller van een nationale ploeg. Dat is de toetsing voor de claim: er is een nationaal belang in het geding.
Dat dacht ik inderdaad, lijkt me ook wel logisch.quote:Niet heel Nederland hoeft erop vooruit te gaan om versnelde naturalisatie op 'nationale' grond toe te staan.
De regel is: Er moet een nationaal belang mee gediend zijn, en dat belang moet Nederlanderschap eisen.
Jij lijkt steeds te vinden dat het belang niet groot genoeg is. Mij best, maar dat wordt nergens gevraagd.
Waar baseer je dat op?quote:Bij voorgaande versnelde naturalisaties is de grootte van de 'nationaliteit' van het belang geen argument geweest. En dus nu ook niet.
Eens.quote:Dat iemand een zeer talentvol voetballer zou kunnen zijn bij Ajax zou ook geen geldig argument zijn, omdat Ajax wel een Nederlandse club is, maar geen status als nationale vertegenwoordiger van Nederland heeft.
Ook mee eens.quote:Stel: De FIFA laat mensen met een verblijfsvergunning voor land A toe als vertegenwoordiger voor land A (niet eerder spelend voor ander land kan er nog bij als criterium), ook dan zou er dus geen beroep gedaan kunnen worden op naturalisatie. Omdat dan de noodzaak van naturalisatie voor het nationaal belang ontbreekt. Het nationaal belang is er dan wel, maar vereist dan geen naturalisatie.
In theorie ja.quote:Rechters zijn niet pro-een of ander, ze beoordelen of iets volgens de wet is gegaan/ moet/ mag etc.
Hij doet een beroep op de Minister om versneld toegelaten te worden op basis van niet meer dan slechts een goed woordje van bondscoach Van Basten.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:30 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zijn motivatie is irrelevant voor de procedure en de regels.
Nee, ik ken de dossiers niet zo goed. Wel iets van de berichtgeving erover.quote:Op vrijdag 23 december 2005 16:17 schreef DaveM het volgende:
[..]
Jij kent die andere dossiers goed genoeg om te weten dat het vaststellen van nationaal belang uitsluitend dáár op gebaseerd is?
Waar baseer je dat op? Jij kent die andere dossiers goed genoeg om te weten dat het in die zaken wel als grond is aangevoerd maar bij Kalou niemand erover begint?quote:Waar baseer je dat op?
Bij die individuele atleten was de redenatie waarschijnlijk dat hun prestaties een rechtstreeks verband hebben met de prestaties van de nationale atletiek in z'n geheel.
M.a.w. hoe dubieus hun naturalisatie verder ook was, ze droegen wel 100% bij aan het nationale belang.
Het feit dat niemand het heeft aangevoerd, ook Verdonk niet, bij deze zaak vind je geen aanwijzing?quote:[..]
Dat dacht ik inderdaad, lijkt me ook wel logisch.
Een clubvoetballer draagt ook bij aan het BNP en vertegenwoordigt dus ook een heel klein nationaal belangetje. Toch wel fijn dus dat meetelt hoevéél nationaal belang.
[..]
Als Kalou überhaupt meerwaarde zou hebben dan is zijn bijdrage in ieder geval veel minder dan 100%. Dus kom eerst maar met een voorbeeld van een andere teamsporter, dan is pas het bewijs geleverd dat de grootte van het nationale belang er niet toe doet.
Je redeneert vanuit de verkeerde kant. De noodzaak is niet de noodzaak-voor-het-team, de noodzaak is de eis dat er een Nederlands paspoort nodig is om het nationaal (team in dit geval; veralgemeniseerd tot) 'belang' te vervullen.quote:Ook mee eens.
En helaas voor jou en Vhiper ontbreekt die noodzaak ook in de feitelijke situatie, omdat gewoon niet kan worden aangetoond dat hij op zijn positie beter is dan alle andere kandidaten voor die plek, laat staan dat iemand anders op die plek de kansen voor Nederland significant verkleint.
Jongen, de ministers máken de wetten, zij krijgen gemeenlijk hun zin door hun zin tot wet te verheffen.quote:In theorie ja.
De praktijk is dat Minister Verdonk en haar voorgangers opvallend vaak ongelijk krijgen van de rechter. Toeval zeker?![]()
Je vergeet de positieve adviezen van de burgemeester van Rotterdam, van Verdonk's eigen staatssecretaris en ambtenaren en elke andere voetbalexpert naast Van Basten die je maar kan vinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 16:50 schreef DaveM het volgende:
[..]
Hij doet een beroep op de Minister om versneld toegelaten te worden op basis van niet meer dan slechts een goed woordje van bondscoach Van Basten.
Met zo'n slappe onderbouwing bieden de regels geen uitsluitsel en dus heeft Minister Verdonk enige speelruimte. Nu moet ze het alleen nog zo onderbouwen dat haar tegenstanders bij de rechterlijke macht geen schijn van kans meer hebben om haar te vloeren.
Je was anders heel stellig:quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, ik ken de dossiers niet zo goed. Wel iets van de berichtgeving erover.
quote:Nog één keer: uit voorgaande gevallen (= jurisprudentie ; je weet wel, die andere topsporters) blijkt
Ik ken die dossiers evenmin en doe dus geen stellige beweringen over de exacte grond van die andere naturalisaties.quote:Waar baseer je dat op? Jij kent die andere dossiers goed genoeg om te weten dat het in die zaken wel als grond is aangevoerd maar bij Kalou niemand erover begint?
Denk je dat Verdonk zo dom is dat ze niet van tevoren wist dat haar inburgeringsargument zwak is?quote:Het feit dat niemand het heeft aangevoerd, ook Verdonk niet, bij deze zaak vind je geen aanwijzing?
ehm...dit kan ik even niet volgen...quote:Je redeneert vanuit de verkeerde kant. De noodzaak is niet de noodzaak-voor-het-team, de noodzaak is de eis dat er een Nederlands paspoort nodig is om het nationaal (team in dit geval; veralgemeniseerd tot) 'belang' te vervullen.
En soms geven ze zichzelf extra speelruimte.quote:Jongen, de ministers máken de wetten, zij krijgen gemeenlijk hun zin door hun zin tot wet te verheffen.
-de burgemeester van Feyenoord-stad, wat objectief weer.quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je vergeet de positieve adviezen van de burgemeester van Rotterdam, van Verdonk's eigen staatssecretaris en ambtenaren en elke andere voetbalexpert naast Van Basten die je maar kan vinden.
Niet openlijk nee, maar wat zegt dat?quote:Verder is zijn status als topsporter niet in het geding. Verdonk bestrijd het algemeen belang van Kalou niet.
Hier ben ik het mee eens.quote:Verdonk wil hem weigeren op basis van de formaliteit dat ie geen naturalisatietoets heeft gedaan.
Gezien het feit dat de gemeente Rotterdam (De uitvoerende instantie inzake inburgering) reeds een positief advies heeft gegeven en de wet inzake topsporters ruimte laat deze formaliteit over te slaan, inzake Nederlands belang, staat Verdonk hierin uitermate zwak, zoals de uitspraak van de rechter ook al aantoonde.
Feitelijkheden zijn altijd lastig voor deze minister iddquote:Op vrijdag 23 december 2005 19:26 schreef DaveM het volgende:
Jammer dat Verdonk Kalou niet met een principieel argument mag afwijzen van de rechter en dus gedwongen is om met iets feitelijks te komen, hoe zwak ook.
Ja ja. Ik kan het gaan uitzoeken, maar ik vind het niet echt de moeite waard. Ik weet wel dat ze nationaal belang claimden met als reden & doel uit te komen voor nationaal team en dat de samenstellers van de nationale equipe daarover gehoord zijn én dat in de berichtgeving dat laatste wordt genoemd als de grond voor vaststelling nationaal belang.quote:
Jawel, jij stelt dat de grootte van de winstkans, de mate van teamverdeling en dergelijke opgevoerde argumenten zijn geweest.quote:[..]
[..]
Ik ken die dossiers evenmin en doe dus geen stellige beweringen over de exacte grond van die andere naturalisaties.![]()
Tuurlijk! Verdonk is achterbaks, arglistig en onprincipieelquote:[..]
Denk je dat Verdonk zo dom is dat ze niet van tevoren wist dat haar inburgeringsargument zwak is?
Natuurlijk wist ze dat!
Dat zou je te denken moeten geven. De verklaring van van Basten dat hij Kalou inderdaad zou opnemen in de ploeg die als nationaal team wordt afgevaardigd als dat tot de mogelijkheden zou behoren is wél geldig; het argument dat Kalou onvoldoende is ingeburgerd werd als feitelijk onjuist van tafel geveegd.quote:Alleen met haar echte argumenten heeft ze nou eenmaal weinig kans op succes (want van principiële aard en dus niet hard genoeg volgens de rechter, terwijl de boterzachte steunbetuiging van Van Basten wél als argument geaccepteerd werd)
Ben benieuwd naar de betere argumenten. Hoewel ik het niet zo'n sterk punt vind, de goede argumenten niet geven op het moment dat de argumenten op tafel komen.quote:en dus moest ze toch een gokje wagen met dat inburgeringsargument. En dan ga je natuurlijk niet toegeven dat ze nog betere argumenten achter de hand heeft. Slim gespeeld dus van Verdonk.
OK, probeer ik het beter te verwoorden.quote:[..]
ehm...dit kan ik even niet volgen...
Vergelijk ook de andere voorwaarden voor deze uitzondering:quote:Topsporters en kunstenaars
Soms is er een cultureel of sportief belang om iemand Nederlander te maken. Zo is er wel eens een bekende Russische dirigent genaturaliseerd, zodat hij in het buitenland op tournee kon met zijn orkest. En er zijn verschillende voorbeelden van topsporters die Nederlander zijn geworden om voor Nederland te kunnen uitkomen bij een EK, WK of de Olympische Spelen.
Het gaat niet om het belang van het individu dat versneld genaturaliseerd wordt.quote:Maar op grond van de Wet lidmaatschap Koninklijk Huis moest Máxima Nederlandse zijn voordat ze trouwde met Willem-Alexander. Daarom is zij eerder genaturaliseerd.
()
.. mensen die voor bepaalde functies de Nederlandse nationaliteit moeten hebben, zoals medewerkers bij de politie, de marine, de land- en luchtmacht.
De rechter toetst. Die legt zich nergens bij neer, die toetst. Ik leg me neer bij diens oordeel. Ook als dat het afwijzen van dit verzoek wordt. Zoals ik al eerder zei, ik ken die Kalou helemaal niet, ik weet niet bij welke ploeg hij speelt (ja, ik neem nu aan dankzij jouw post dat dat Feyenoord is), en het Nederlands voetbalteam weet ik niks meer van dan dat van Basten er de coach van isquote:[..]
En soms geven ze zichzelf extra speelruimte.
Misschien niet zo'n mooi stukje wetgeving, maar beide Kamers hebben dit blijkbaar geaccepteerd.
Nu moeten jij en de rechter nog accepteren dat Verdonk gewoon gebruik maakt van die speelruimte, niets meer en niets minder.
Nee hoor. Even goede vriendenquote:Op vrijdag 23 december 2005 19:39 schreef DaveM het volgende:
ik gooi het bijltje erbij neer als je het niet erg vindt, sigme
ps wel een goed onderbouwde post hoor, alleen ik heb even geen zin meer in deze discussie.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee hoor. Even goede vrienden
Het is een herhaling van zetten denk ik. Maar kom vooral terug als er nieuwe ontwikkelingen zijn
Jezus man, zo kan je God nog wel tot irrelevant persoon degraderen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:26 schreef DaveM het volgende:
[..]
-de burgemeester van Feyenoord-stad, wat objectief weer.
-ambtenaren en staatssecretaris hun mening zijn ondergeschikt aan die van Verdonk
-en wat die voetbalexperts betreft, diie kunnen beter kijken naar wat er aan Nederlands talent rondloopt ipv (nat) te dromen over het naturaliseren van buitenlanders.
Dat zij het Nederlands belang van Kalou ook wel inziet, anders zou ze het wel als argument gebruiken. Het zou namelijk een veel sterker argument zijn om Kalou niet als Nederlands belang te zien, dan te zeiken over een technaliteit als een naturalisatietest.quote:Niet openlijk nee, maar wat zegt dat?
Jammer? Gelukkig!quote:Hier ben ik het mee eens.
Jammer dat Verdonk Kalou niet met een principieel argument mag afwijzen van de rechter en dus gedwongen is om met iets feitelijks te komen, hoe zwak ook.
Het Nederlanderschap afnemen kan niet meer. Eens gegeven, dan kan het alleen nog maar worden afgenomen als de persoon in kwestie nog een andere nationaliteit heeft, EN alleen onder zeer strikte voorwaarden zoals hoogverraad, en het plegen van terroristische aanslagen.quote:Op donderdag 29 december 2005 10:08 schreef TLC het volgende:
Als Kalou geen Nederlander mag worden moet Rita Verdonk wel gelijke monikken, gelijke kappen doen en ook het paspoort van Maxima afnemen !![]()
Kleine correctie, de regering, niet de tweede kamer, heef Maxima een Nederlands paspoort gegeven:quote:Op donderdag 29 december 2005 18:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Het Nederlanderschap afnemen kan niet meer. Eens gegeven, dan kan het alleen nog maar worden afgenomen als de persoon in kwestie nog een andere nationaliteit heeft, EN alleen onder zeer strikte voorwaarden zoals hoogverraad, en het plegen van terroristische aanslagen.
Ik weet dat er genoeg lui rondlopen op Fok! die het liefst al die in Nederland geboren straatmarrokkaantjes ont-Nederlanderen (mooi woord voor galgje!) en naar Marokko sturen zodra ze een pond drop uit de supermarkt jatten, maar zo makkelijk is het niet meer. Eens Nederlander, dan blijf je op uitzondering van hoogverraad na dus gewoon altijd Nederlander.
Of het Nederlanderschap van Maxima rechtvaardigwas bestaat inderdaad twijfel over. Wel is het zo dat wettelijk is vastgelegd dat een troonopvolger alleen een huwelijk mag aangaan met iemand die de Nederlandse nationaliteit draagt. En aangezien Willem Alexander eerste in de lijn staat mbt troonopvolging, moest er een keuze worden gemaakt, en werd met instemming van de Tweede Kamer het Nederlanderschap verleend aan Maxima. Het zou ook lastig worden als dat niet was gebeurd trouwens, dan hadden we waarschijnlijk een huwelijk in 2006 gehad hebben ipv 2002, vanwege de voorwaarde dat ze dan 5 jaar in Nederland had moeten wonen.
En dan hadden we waarschijnlijk ook nog niet twee prinsesjes gehad, want kinderen VOOR het huwelijk kan natuurlijk niet in koninklijke kringen.
quote:Op donderdag 29 december 2005 22:34 schreef JohnDope het volgende:
Voor Kalou is het een schande dat hij niet voor zijn eigen vaderland wilt uitkomen.
Voor ons Nederlanders is het een schande omdat we alleen kunnen schitteren op het WK door extern volk te importeren.
Dus hoe je het wend of keert; het is een schande
Verdonk blijft nederlaag op nederlaag lijden...Ik ben blij dat zij niet in Oranje staat, anders wonnen we zeker niets meerquote:15 Februari 2006 10:29
Verdonk moet zaak Kalou overdoen
Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) heeft onvoldoende gemotiveerd waarom Salomon Kalou niet in aanmerking komt voor een versnelde naturalisatie. Dat is het oordeel van de Raad van State in de beroepszaak die de advocaat van Kalou tegen de afwijzing had aangespannen.
Feyenoord-speler Kalou wil via een versnelde procedure nog proberen voor Nederland naar het WK in Duitsland te gaan. Hij heeft daarbij de steun van onder anderen bondscoach Van Basten.
Verdonk vindt dat Kalou nog te kort in Nederland is, en onvoldoende ingeburgerd is om voor een versnelde naturalisatie in aanmerking te komen.
Met een Nederlands paspoort, is Kalou een Nederlander, net zoals jij en ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:30 schreef DaveM het volgende:
@ SCH
Was jij niet degene die zo boos was dat Borsato juichte voor Italiaanse sporters ipv Nederlanders?
Nu doe jij precies hetzelfde, juichen voor een Ivoriaan en een Nederlandse voetballer in de kou laten staan omdat die straks op de reservebank kan blijven zitten met Kalou in de basis.
Maar ja, als het maar anti-Verdonk is he.![]()
Ik ben normaliter wel fan van Verdonk, maar wat ze nu doet kan gewoon niet, rechtstreeks tegen de wet in gaan om een statement te maken. Erg dom, maar ze kan er nu niet meer onderuit en zal een flater maken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:03 schreef Vhiper het volgende:
Het topic mag weer uit het stof: Verdonk wordt ook door de Raad van State, waar ze in beroep was gegaan tegen de uitspraak van de rechter, terug naar de tekentafel gestuurd:
[..]
Verdonk blijft nederlaag op nederlaag lijden...Ik ben blij dat zij niet in Oranje staat, anders wonnen we zeker niets meer![]()
quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik ben normaliter wel fan van Verdonk, maar wat ze nu doet kan gewoon niet, rechtstreeks tegen de wet in gaan om een statement te maken. Erg dom, maar ze kan er nu niet meer onderuit en zal een flater maken.
Als ze had geweten dat het zo hoog op zou lopen had ze er denk ik niet zo moeilijk over gedaan.
Niet goed geïntegreerd... die jongen woont hier al sinds hij nog een kind was, spreekt prima verstaanbaar Nederlands en is de komende jaren verzekerd van een goede baan.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |