pfaf | woensdag 7 december 2005 @ 16:36 | |
In navolging van vorig jaar: Jaarlijstjes 2004quote:Dus bij deze: post je lijstjes van 2005! | ||
pfaf | woensdag 7 december 2005 @ 16:37 | |
TS eerst. 1. A Silver Mt. Zion – Horses in the Sky (9/10) Nieuwste album van Godspeed You Black Emperor! leden. Meesterlijk, spannend, meeslepend, opfokkend, ontspannend, gekmakend, nerveus, schreeuwerig, fluisterend en bovenal goed. En dat is alleen nog maar de beschrijving van album-opener God Bless Our Dead Marines!! De eerste keer even doorbijten, maar daarna worden de nummers met de luisterbeurt beter. 2. John Wayne Shot me – Purple Hearted Youth Club (9/10) De lo-fi-robot-8bit-fun-indiepop van JWSM is zo aanstekelijk en vrolijk dat de beste cd van Nederlandse bodem dit jaar maar liefst op nummer 2 staat. Denk aan computerspelletjes zonder geluidskaart, denk aan Grandaddy, denk aan Guided by Voices, denk nu niet meer en geniet van Purple Hearted Youth Club 3. Andrew Bird – Mysterious Production of Eggs (9/10) Deze kunstfluiter, klassiek muzikant en alleskunner stond lang op de koppositie met z’n 5e pop-album. De fijne melodiën, vreemde wendingen en even vreemde teksten blijven lang in je achterhoofd plakken. Helaas niet overal even geniaal om de koppositie tot in december vast te weten houden Recensie 4. Spoon – Gimme Fiction (9/10) Het vijfde album van Spoon en meteen de meest volwassene. Strakke ritmes en drumspel en fijne melodieën maken het tot een album dat ook daadwerkelijk af klinkt. Met dit album heeft Spoon zich definitief tussen de groten der Aarde geschaardt. Recensie 5. New Pornographers – Twin Cinema (9/10) Sommige bands kunnen bij mij niets verkeerd en the New Pornographers is zo’n “favoriet bandje” Twin Cinema viel op het eerste gehoor licht tegen en kon bij lange na niet tippen aan all-time klassieker Elelectric Version, maar na alle pretenties opzij te hebben gezet en gewoon te zijn gaan luisteren naar de aanstekelijk pop, zonder poespas, is deze oppeppende, vrolijke cd gewoon weer een briljantje 6. Decemberists – Picaresque (9/10) Voller dan de vorige albums en zeker ook beter. Muziek wordt begeleidt door goede teksten over zeerovers, verloren liefdes, dagelijkse dingen. Geweldige cd van een geweldige band. Recensie 7. Okkervil River – Black Sheep Boy (9/10) Uiteraard ook dit jaar een (concept)plaat van Okkervil River. En wederom een klassieker van formaat. Niet veel anders dan de vorige, wellicht wat ruiger en grover, maar het blijft een typische Okkervil River plaat die door geen andere band benaderd kan worden. Recensie 8. Bright Eyes – I’m Wide Awake, it’s morning (9/10) De flirt met de alt. Country van (voormalig) wonderkind Oberst. IJzersterke songs die door koningin Emmylou nog net dat beetje extra krijgen, wederom een topalbum en hoeveel gaan er nog volgen van dit jonge genie? 9. Wilco – Kicking Television (9/10) Tsja, wat valt er nog te zeggen. 2 cd’s vol met geweldige nummers van de beste band ter wereld. Hoewel het een live-album is wat ook werkelijk wat toevoegt aan de collectie, een paar plekken straf. ( geen écht nieuwe plaat, bovendien won Wilco vorig jaar al de eerste prijs, andere bands mogen ook wel eens een kans krijgen… ) 10. Damien Jurado – On my way to Absence (9/10) Aanstekelijke indie-folk-rock album boordevol geweldige nummers. De een nog mooier dan de ander, dan weer wat meer folk, dan weer stevige Indierock. Een erg boeiend album met Lion Tamer als één van de mooiste nummers van het jaar als hoogtepunt. 11. Mountain Goats – Sunset Tree (8/10) Ondertussen al 400 nummers verder, maar nog steeds rauwe folkpop. Met erg persoonlijke en emotionele teksten en ijzersterkte riffs waarschijnlijke de beste Mountain Goat. En dat zegt wat. 12. dEUS – Pocket Revolution (8/10) Na zoveel jaren spanningsopbouw kun je verwachten dat het tegen gaat vallen. Tuurlijk een geweldige cd, maar na al die jaren en met held Mauro verwacht je een plaat die over 10 jaar eerste staat in de top 100 aller tijden, maar dat zit er niet in. Fraaie plaat, niet te vergelijken met de vorige, maar toch licht teleurstellend, zelfs na bijna 100 luisterbeurten waarin de plaat wél serieus is gaan groeien. 13. Belle & Sebastian – Push Barman to open old wounds (8/10) Bij B&S hebben ze de nare gewoonte om veel EPs uit te geven met materiaal dat niet op de albums verschijnt. Gelukkig weten ze dit zelf ook en brachten ze dit jaar een dubbel-cd uit met het materiaal van de eerste 7 EPs. En wat valt er verder nog te zeggen over het prachtige, kwetsbare B&S. Een album met Jonathan David én Lazy Line Painter Jane kan natuurlijk per definitie niet mislukken. 14. Fiery Furnaces – EP (9/10) Een verzamelaar, met b-kantjes en rarities, maar hij mag niet ontbreken in deze lijst. Vreemd genoeg is deze bij elkaar geraapte plaat de meeste consistente plaat van het productieve duo. Veel toppers en weinig dompers, en het belangrijkste: de belachelijk slechte drums van Blueberry Boat zijn verdwenen. Overigens is EP een misleidende naam voor dit geweldige 41 durende minuten album. 15. Eels – Blinking Lights and Other Revelations (9/10) Eindelijk weer eens een top-album van Eels. Het was even wennen, maar het album groeit met de luisterbeurt. Hoewel het soms wel erg als een grote déjà vu klinkt, blijft het schitterende pop. 16. Ryan Adams – Cold Roses (9/10) Ryan is back! En hoe! Met een dubbel-cd vol prachtige popnummers, zoals alleen Ryan ze kan schrijven. Qua muziek is hij wel afgeweken van z’n country-roots, maar toch is alles typisch Adams. Enkele missers, maar dat kan ook niet anders als je zo overproductief bent. 17. Rogue Wave – Descended like Vultures (8/10) Vorig jaar met de 4e plaats samen met Ghinzu dé verrassing van het jaar, hoge verwachtingen dus dit maal. Gelukkig wist Zach dat ook en levert hij weer een juweeltje af, qua samenzang, melodie en schoonheid. Niet zoveel anders dan de vorige dus, vandaar niet de waardering van vorig jaar, toch veel wonderschone liedjes. 18. Crooked Fingers – Dignity & Shame (8/10) Twaalf sterke folky rock songs die blijven boeien van de eerste trompet-toon tot de laatste pedalsteel-noot. Voeg daar de fraaie songteksten en het gast-zangoptreden van Sarah Shannon aan toe en het resultaat is deze top-plaat. 19. Calexico & Iron&Wine – In the Reins (8/10) Een prachtige samenwerking van de bands Iron & Wine en Calexico. Ze voelen elkander prefect aan en vúllen elkaar ook echt aan, de soms wat neerslachtige en wellicht wat saaie muziek van I&W wordt levendiger gemaakt met de typische Calexico instrumentatie. Klassiek voorbeeld van 1+1=3. 20. Maria Taylor – 11:11 (8/10) Bluesy, jazzy, folky singer/songwritster. Pakkende melodieën gezongen door een sexy stem, die je zonder dat je het door hebt de volgende dag nog fluit. Erg aanstekelijke plaat! 21. Richmond Fontaine – Fitzgerald (8/10) Afgestapt van de Uncle Tupelo americana en bijna een singer songwriter geworden. Prachtige, maar vooral droevige verhalen en anekdotes gezongen en verteld over rustige acoustische gitaren en af en toe wat extra’s. Door de stem van Vlautin is het verdriet te voelen door merg en been. Totaal niet in lijn van eveneens geweldige voorganger Post to Wire, maar zeker niet minder goed. 22. Super Furry Animals – Love Kraft (8/10) De psychedelische indierock van de SFA blijft boeien en groeien. Alles past, maar blijft toch prikkelend genoeg om je aandacht er vol bij te laten houden. 23. Death Cab for Cutie – Plans (8/10) Het Major-debuut van het Indie-kwartet. Allemaal ook wat mooier, gladder en minder spannend als de 2 voorgaande langspelers, maar wel beremooi. Een paar geweldige balades, lo-fi rockers en geen echte misser. En als er al een echt slecht nummer op zou staan, zou die ruimschoots goed gemaakt worden door het, misschien iets flauwe en belegen, maar wonderschone I Will Follow You Into the Dark 24. Adam Green – Gemstones (8/10) Als je van Adam’s platte pis-poep-sex-humor houdt en de grote hoeveelheid tempowisselingen die deze easy-listening plaat bevat aan kunt een erg vermakelijke cd. 25. Wolf Parade – Apologies to the Queen Mary (8/10) Als je je niet laat afschrikken door de schelle schorre zang, en de ware schoonheid van de nummers eenmaal door hebt een topalbum. Op iedere indie weblog, fanzine en website de hemel in geprezen en 100% terecht, een erg gevarieerde rock-plaat die over 10 jaar ook nog wel eens gedraaid zal worden. 26. Of Montreal – Sunlandic Twins (8/10) De zomerplaat van 2005. Psuchedelisch, vrolijk en energieke melodieuze nummers. Met de ogen dicht en the sunlandic twins lig ik zonder moeite weer aan het strand, of Woodstock. 27. Mercury Rev - The Secret Migration (8/10) Weer een geweldige wegdroomplaat van Jonathan Donahue & co. De hoes/artwork, muziek en hemelse zang van Donahue... alles ademt een bepaalde sprookjeswereld. Helaas In het midden een paar missers, anders was het een tijdloze plaat geworden. 28. Dyzack – Somewhere there’s a monkey laughing (8/10) Americana op topsnelheid. Dit album is als een achtbaan, het raast voorbij en voor je het weet is de ronde voorbij en sluit je snel weer achteraan om ‘m zo snel mogelijk nog eens te ervaren. 29. Magic Numbers – Selftitled (7/10) Mama’s en papa’s hippie-songs. Verder weinig woorden aan vuil maken, is namelijk al genoeg gedaan, ze waren toch één van de hypes van de zomer. Songs té saai en langdradig. 30. Malcolm Middleton – Into the Woods (7/10) Geen top, maar gewoon een erg lekkere cd die goed wegluistert. Zo goed dat je na een tijdje vergeet dat ‘tie nog draait. Vanwege Macolm’s heerlijke accent en toch vrij hoge kwaliteit van de songs een vette 7. 31. Arab Strap - Last Romance (7/10) Zie: Malcolm Middleton – Into the Woods 32. Ryan Adams – Jacksonville City Nights (7/10) De country-plaat van dit jaar. Cold Roses was minder Country dan we gewend zijn, deze is meer dan we gewend zijn. Melodieus vaak erg fijn, echter kabbelt de cd op een gegeven moment een beetje voort. 33. Syd Matters – Someday we will forsee obstacles (8/10) Dé singer-songwriter plaat van dit jaar. Dromerige nummers zacht gezongen over een akoestische gitaaren hier en daar een piano. Melodisch is het allemaal dik in orde en hoewel de muziek er niet naar is, blijft de plaat van begin tot eind boeien. 34. Beck – Guero (8/10) Beck op z’n sterkst. Het ene moment aanstekelijke electromelodietjes, dan weer hiphop. Een erg gevarieerde plaat van een gevarieerd artiest. 35. Danny Cohen We’re All Gunna Die (8/10) Voor mij één van de verassingen dit jaar, zware Tom Waits-achtige zang, in een hoempapa, zwartgallig jasje. Psychedelica, jazz, blues, pop, country, We’re all gunna die bevat het allemaal. 36. Ben Folds – Songs for Silverman (7/10) Schitterend piano spel op een plaat met erg veel erg mooie nummers. Het zoveelste bere-sterke album van deze top-muzikant. 37. Remmelt, Muus en Femke - The Long Way Round (7/10) Leuke namen voor een leuke band, want Neil Young is hun grote voorbeeld, en Neil Young maakt erg goede roots-muziek, de Neil Young-nummers van dit gezelschap klinkt dan ook erg leuk en maakt dit tot een leuke Neil Young eeeuhh Remmelt, Muus en Femke plaat. Oh ja, had ik al gezegd dat de muziek van Remmelt, muus en Femke wel erg veel op die van Neil Young lijkt, maar dat ze dat zo leuk doen dat het gewoon een erg leuke cd is? 38. Danger Doom – Mouse and the Mask (7/10) Om de criticasters de mond te snoeren ook een hip-hop plaat. Ik heb geen verstand van phatte beats, goede flow etc, maar dankzij Madvillain vorig jaar deze plaat geprobeerd en waarachtig sloeg ook deze aan. Het blijft voor mij wennen een cd af te zetten zonder neuriënd weg te lopen, maar dat mag de pret die het zwarte geluid meebrengt niet drukken. 39. Bright Eyes – Digital Ash in a Digital Urn (7/10) Tegelijk uitgebracht met Wide Awake, maar complete anders. Nu een flirt met elektronica, wat toch minder uitgepakt heeft, het klinkt iets te steriel, toch hulde voor de poging. 40. Magnapop – Mouthfeel (7/10) Magnapop is terug en meteen alsof ze nooit weg zijn geweest. Aanstekelijke popsongs, college-feel, alles is er nog. Nooit extreme hoogvliegers geweest, maar nog steeds goed voor een uitstekende sub-top plaats. 41. zZz – Sound of zZz (7/10) Hollands stel met drumstel en orgel. De link met de Doors is snel gelegd. In het begin moest ik er niet veel van hebben, maar na een paar weken betrapte ik me er op steeds vaker na het duo te luisteren. 42. LPG – I fear no Foe (7/10) Deze zomer beschreef ik het al als een net-niet plaat, maar zeker niet in de meest negatieve zin. Een leuk album, waar aardig wat aan ontbreekt, maar ook zeker veel positieve punten bevat. Nederlands en toch een paar maand in de auto gelegen, dus toch een eervolle vermelding. Recensie 43. Inneke 23 - Elephant Crossing (7/10) MSN-achtige naam van een Belgische country-singer songwritster, met begeleiding van de Lipstick Panthers. Iets mindere variant van Remmelt & Co, ook erg leuk, maar meer ook niet. 44. Black Rebel Motorcycle Club – Howl(7/10) Met Howl is een nieuw BRMC tijdperk aangebroken, ééntje van de Alt.Country, wat een gouden greep bleek. Goede nummers, alsof de vorige albums zijn uitgekleed tot er alleen maar de essentie overblijft. Goede zet! 45. My Morning Jacket – Z (7/10) De hoge verwachtingen bij mij niet volledig ingelost, maar al met al een redelijk werk dat dankzij een enkel briljantje toch een hoge notering krijgt. Want in principe verdient ieder album met What A Wonderful Man een notatie, wát een geweldig nummer. 46. Cocorosie – Noah’s Ark (7/10) Niet zo wereldschokkend als de vorige keer en het was toch weer even “inkomen”, maar na een tijdje werken de zusters toch weer verslavend interessant 47. White Stripes - Get behind me Satan (7/10) Ik blijf waarschijnlijk eeuwig wachten op platen in de stijl van hun vroegere werk, maar tot die tijd is ook dit weer een aardige plaat. Het meest gevarieerd, maar daar door ook enkele missers. 48. The Boy Least Likely to – Best Party Ever (7/10) Geweldig vrolijkmakende plaat. Soms iets té, waardoor een clini-clown idee ontstaat. Maar al met al gewoon aardig gedaan. Of lief en schattig gedaan kan ik beter zeggen. 49. Stars – Set yourself on Fire (7/10) Weer een goode Canadeze band. Vrolijke, liefelijke popnummers met kwaliteitszang. Misschien íets te poppy en dankzij het voortkabbel-gevaar geen al te hoge notering, maar zeker jaarlijst waardig. 50. Sufjan Stevens – Illinoise (7/10) Op naar de 50… Hoewel het allemaal weer haarfijn in elkaar steekt brengt Illinoise niet erg veel extra’s. Het mist voor mij gewoon te veel spanning om ( tegen de publieke opinie in? ) te blijven boeien. Mooi is het allemaal wel weer natuulijk. Geweldig jaar, wellicht over een paar jaar terugkijkend wel het beste muzikale jaar ooit. [ Bericht 5% gewijzigd door pfaf op 07-12-2005 20:49:29 ] | ||
methodmich | woensdag 7 december 2005 @ 19:19 | |
Leuke lijst! Ga hem later op mijn gemak lezen. Mijn top 60 oid komt ergens rond kerst denk ik. | ||
pfaf | woensdag 7 december 2005 @ 19:26 | |
Ok! Ik dacht, ik open 'm al vast kunnen de anderen nog even nadenken. | ||
DaisyDuke | woensdag 7 december 2005 @ 19:33 | |
Leuke lijst pfaf! Hier en daar wat verrassingen zelfs! Moet snel eens gaan nadenken over die van mij! | ||
peaceman | woensdag 7 december 2005 @ 19:49 | |
WOw 50 stuks... en allemaal met motivatie... petje af Pfaf! | ||
methodmich | woensdag 7 december 2005 @ 20:15 | |
Naar goed voorbeeld vorig jaar, peaceman. Maar Remmelt, Muus & Femke heeft nog een titel pfaf! | ||
peaceman | woensdag 7 december 2005 @ 20:21 | |
quote:Als de tijd het toelaat zal ik ook een lijstje posten, maar of dat een lijstje van 50 haal... ? Dat is toch niet verplicht hoop ik? | ||
pfaf | woensdag 7 december 2005 @ 20:23 | |
quote:D'r staan wel meer fouten in, maar ik kan niets wijzigen. Post wijzigen!?! | ||
pfaf | woensdag 7 december 2005 @ 20:24 | |
quote:Tuurlijk niet, 10 mag ook. Zie vorig jaar. Ik vind 10 echter zonde, helemaal dit jaar. | ||
methodmich | woensdag 7 december 2005 @ 20:25 | |
Nee, je lijst is zolang als je zelf wilt en kunt. Maar minimaal 10 natuurlijk. | ||
Grobbel | donderdag 8 december 2005 @ 00:19 | |
Ik blijf het te vroeg vinden, jaarlijstjes begin december (zelfs al is het traditie in de vaderlandse pers). Ik begin er op z'n vroegst pas over een week of twee aan, vermoed ik. | ||
peaceman | donderdag 8 december 2005 @ 00:20 | |
quote:Ach er is geen sluitingdatum toch? | ||
Tom_Tom- | donderdag 8 december 2005 @ 00:23 | |
Wow, een top 50 zomaar. Dat ga ik niet halen, maar een top 10 of 15 moet lukken. | ||
Grobbel | donderdag 8 december 2005 @ 00:24 | |
quote:Niet echt. Valt me trouwens op dat er nog best een hoop platen vorig jaar in mijn lijstje stonden die ik het afgelopen jaar ook totaal niet meer gedraaid heb, met name in de singer/songwriterhoek. Bij nader inzien was 2004 toch misschien niet zo'n heel goed jaar in de breedte, denk ik. Jaarlijstjes 2004 | ||
peaceman | donderdag 8 december 2005 @ 00:28 | |
quote:Jouw nummer 1 draai ik nog erg vaak, maar ook pas dit jaar ontdekt Zoiezo was dit jaar mijn terugkeer in de muziek om het zo te zeggen. Bevalt me prima! | ||
Reena | donderdag 8 december 2005 @ 00:29 | |
Leuke lijst! Ik ken de helft niet, voel me een beetje dom, haha. Van sommige heb ik wel de naam gehoord, maar nooit de muziek. Dus het is wel leuk om er een kleine review van te lezen, wie weet probeer ik het nog eens uit...als ik genoeg moed verzameld heb | ||
Tom_Tom- | donderdag 8 december 2005 @ 00:42 | |
Ai, Funeral van The Arcade Fire staat al in alle lijstjes van 2004. Die mag dit jaar zeker niet meer? Nu weet ik eigenlijk ook niet meer of ik ze in 2004 ook al kende of niet... | ||
Grobbel | donderdag 8 december 2005 @ 00:52 | |
pfaf, weet jij dat tussenstandstopic nog ergens te vinden? | ||
pfaf | donderdag 8 december 2005 @ 09:31 | |
Nee, ik kan niets vinden. Ik ben het overigens met je eens dat terugkijkend op m'n 2004 lijst, ik buiten de top 10 nog maar weinig draai. Maar dat zal in 2005 geen probleem worden. | ||
DaisyDuke | donderdag 8 december 2005 @ 09:40 | |
quote:Tussenrapport | ||
pfaf | donderdag 8 december 2005 @ 09:42 | |
quote: Tussenrapport, zo heette het. Ik maar zoeken op balans en albums en cd's en 2005. | ||
peaceman | donderdag 8 december 2005 @ 09:43 | |
quote:Platen van 2004 mogen toch zoiezo niet? | ||
Tom_Tom- | donderdag 8 december 2005 @ 09:45 | |
Nou ja, ik bedoel, het album is in 2005 pas officieel uitgebracht in Nederland. | ||
pfaf | donderdag 8 december 2005 @ 09:48 | |
quote:Als jij je er goed bij voelt mag het wel hoor. Vorig jaar stonden de Shins er bij MM ook wel in. En als er deze maand nog een geweldig album uitkomt staat die er volgend jaar bij mij ook wel in. | ||
peaceman | donderdag 8 december 2005 @ 09:59 | |
quote:Silvertide komt toch echt uit 2004, maar is pas halverwege dit jaar in Nederland uitgebracht... Voorts heb ik heel veel muziek dit jaar ontdekt, waarbij een groot deel nog van 2004 was.... Tja ik zou dan bijvoorbeeld Antics er in kunnen zetten... Maar gezien de lijstjes van vorig jaar doe ik maar gewoon alleen platen 2005... | ||
zodiakk | donderdag 8 december 2005 @ 10:18 | |
Richie Hawtin - DE9: Transitions Instant technoklassieker Jackson And His Computerband - Smash Over-the-top en superdik, gestoorde disco Marc Leclair - Musique Pour Trois Femmes Enceintes Minimal ambient waarvan de tranen in je ogen springen The Black Dog - Silenced Oude rotten leveren album af dat kan meten met hun vroege werk Autechre - Untilted Nog altijd untouchable Dijf Sanders - To Be A Bob Crimineel onderschatte folk/jazz/electronica met een melancholisch randje Secede - Tryshasla Hollands trots in ambient land M.I.A. - Arular Sexy en vies Solid Steel Presents Bonobo: It Came From The Sea Beste downtempo-breaks mix-album van 2005 The Orb - Oki Doki It's The Orb On Kompakt Thomas Fehlmann neemt de leiding Dimlite - Runbox Weathers warme hiphop op Sonar Kollektiv Four Tet – Everything Ecstatic Psychedelisch, scherp en kraut Biosphere - Dropsonde Kort maar krachtig Studio Pankow Diepe dubtechno, terug van nooit weggeweest Deadbeat - New World Observer Dub waar Basic channel jaloers op zou kunnen zijn Boy Robot - Rotten Cocktails Fris briesje van CCO Cyne - Evolution Fight Hiphop die er toe doet David Last - The Push Pull Speels, funky en doodgewoon leuk Julien Neto - Le Fumeur De Ciel Voor hen die lijden en luisteren Yunx - In The Heat Of the Night Swingende downtempo Alex Smoke - Incommunicado Veelbelovend technodebuut | ||
spacemangraig | donderdag 8 december 2005 @ 13:31 | |
1. Broken Social Scene - Broken Social Scene Beter dan You forgot it in people, beter dan alles wat ik verder dit jaar gehoord heb. Beste nr.: Superconnected, denk ik. 2. Sleater-Kinney - The Woods Rock 'n Roll zoals Rock 'n Roll bedoeld is, en dat van een stel vrouwen Beste nr.: Rollercoaster 3. Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah Heerlijk vrolijke, tikkeltje melancholische plaat. Beste nr.: In This Home on Ice 4. Animal Collective - Feels Feels + Wiet= goed. Beste nr.: Banshee Beat 5. British Sea Power - Open Season Helaas niet zo briljant als het debuut, maar toch weer een heel aantal heel mooie popsongs. Beste nr.: Oh Larsen B [ Bericht 1% gewijzigd door spacemangraig op 08-12-2005 13:44:26 ] | ||
Djaser | donderdag 8 december 2005 @ 13:43 | |
1. Judas Priest - Angel of retribution 2. Bruce Dickinson - Tyranny of souls 3. Demons & Wizards - Touched by the crimson king 4. Grave Digger - Last Supper 5. Nevermore - This Godless Endeavour 6. Kamelot - Black halo 7. Primal Fear - Seven seals 8. Iommi - Fused 9. Rammstein - Rosenrot 10. Gamma Ray - Majestic 11. Iron Maiden - Death on the road (live) 12. Alice Cooper - Dirty diamonds 13. Dream Theater - Octavarium Veel metal. | ||
methodmich | donderdag 8 december 2005 @ 18:58 | |
quote:The Shins? Dacht het niet hoor, lees mijn top 50 maar na. Bij Excelsior mochten ze meedoen idd. | ||
pfaf | donderdag 8 december 2005 @ 19:10 | |
quote:Hmm ik zie het en haal inderdaad dingen door elkaar. Hoewel de Shins wel genoemd zijn en m'n argumentatie blijft staan. Excuses. | ||
Arcee | donderdag 8 december 2005 @ 19:15 | |
Albums. | ||
OMG | donderdag 8 december 2005 @ 19:16 | |
Een week of 2 geleden heb ik het volgende lijstje bij Velvet Music opgesteld en ingeleverd: 01. Red Sparowes - At the soundless dawn 02. Against Me! - Searching for a former clarity 03. Minus The Bear - Menos el Oso 04. Gorillaz - Demon days 05. Summer Of Mars - Glaciers 06. Knut - Terraformer 07. Propagandhi - Potempkin city limits 08. Overmars - Affliction, endocrine... vertigo 09. Statistics - Often lie 10. Sunn 0))) - Black One Ik vind het lastig om zulk soort lijstjes samen te stellen aangezien ik begin volgend jaar ongetwijfeld nog een CD ontdek/koop die dit jaar is uitgekomen en misschien wel in dit lijstje had moeten komen. Het is ook wel eens voorgekomen dat het briljante van een album pas een paar maanden later (in het nieuwe jaar of na het inleveren van een top 10 lijst) tot me doordringt en dat album niet in mijn lijstje is terecht gekomen terwijl het eigenlijk wel had gemoeten. Dit jaar heb ik 60+ albums uit 2005 aangeschaft, het zou nog meer muziek zijn als ik de EP's had meegeteld. Daarvan zijn er een stuk of 10 "Best of"s of andersoorts verzamelaars en die tellen niet mee. Daarnaast heb ik ook nog een aantal miskopen gedaan waardoor ik maximaal op een top 40 uit zo komen. Met het samenstellen van een top 40 heb ik denk ik meer moeite dan een top 10. Zelf zou ik het liefst een jaarlijst pas ergens in maart/april van het jaar daarop inleveren. Maar goed, dit zijn voor mij de 10 beste albums van 2005. | ||
pfaf | donderdag 8 december 2005 @ 19:16 | |
quote:Maak er zelf 1 met de beste nummers van 2005!?! | ||
Arcee | donderdag 8 december 2005 @ 19:21 | |
quote:3 keer raden wat ik op dit moment in de stijgers heb staan. losse nummers | ||
Mar10Segovia | donderdag 8 december 2005 @ 19:21 | |
quote:Gaaf. Wellicht dat die er bij mij ook in staat. Maar voorlopig houd ik het bij deze tvp | ||
spacemangraig | donderdag 8 december 2005 @ 19:53 | |
quote: JIj draait nooit een heel album?! | ||
Arcee | donderdag 8 december 2005 @ 19:57 | |
quote:Nee, absoluut nooit. | ||
Z | donderdag 8 december 2005 @ 19:59 | |
quote:Dus mag hij in de lijst. Ik had 'm vorig jaar al ... En een top 50 vind ik onzin, dus ik doe er tien, maar nu nog niet. Methodmitch jij zet al je gekochte platen in volgorde toch? Dat vind ik dan wel weer aardig. | ||
dwerg | donderdag 8 december 2005 @ 20:01 | |
quote:In de wat? | ||
Arcee | donderdag 8 december 2005 @ 20:02 | |
quote: Van Joshua Kadison. Ken je het? | ||
ranja | vrijdag 9 december 2005 @ 15:23 | |
Zal zo ook eens wat posten hoewel ik nog 1 album in bestelling heb dat zeker top 10 gaat worden. | ||
methodmich | vrijdag 9 december 2005 @ 19:01 | |
quote:Ja, al wil ik wel een rond getal. Zit nu iets boven de 60 van dit jaar, dus moeten er enkele afvallen. | ||
bigshadow | vrijdag 9 december 2005 @ 19:36 | |
Oke, ik ga gewoon 30 platen neer donderen waar ik het afgelopen jaar het meest lol aan heb beleef, nummer 1 tm 30 bepalen is te lastig namelijk En ongetwijfeld heb ik platen over het hoofd gezien, nog niet gehoord of nog niet ondekt. Ik ben geheel objectief natuurlijk en heel slecht in verhaaltjes schrijven, dus een slechte oneliner is een beter alternatief Sufjan Stevens - Come on Feel the Illinoise Oke dan, stiekem mijn nummer 1 Antony and the johnstons - I am a bird now Klassieke prachtplaat, de oprechtheid komt je tegemoet. Decemberists - Picaresque Wederom een lekkere plaat al wat wisselvalliger, misschien welomdat de uitschieters er nog meer uitschieten dan normaal (The engine driver, we both go down together ). Alfie - Crying at teatime Gewoon weer een goede plaat van deze band Doves - Some Cities Tsja, een iets andere sound, frisser en meer uptempo maar zeker niet minder dan het vorige materiaal. dEUS - Pocket Revolution Een teleurstelling? Een slechte plaat? Nee hoor, minder scherpe kantjes maar nog steeds bovengemiddeld. Death Cab for Cutie - Planes Major debuut voor deze band, toegankelijker maar alles staat als een huis! Brown feather sparrow - lets be fine Van volkoren brood word je groot, mooie samenzang, mooi geluid. The Frames - Burn the Maps Deze sympathieke band zet een meeslepend geluid neer, net als op Fitzcarraldo Venetian Snares - Rossz Csillag Allat Szuletett Leuk voor op de achtergrond Elbow - Leaders of the free world Geen bevrijdend album, een wijdere sound maar nog niet in perfectie uitgevoerd. Toch wel die paar Elbow nummers en elementen die het toch stiekem wel heel mooi maken Great Lake Swimmers - Bodies and minds Mooi album, mooie nummers, what else is there to say The clientele - Strange geometry Laat je meevoeren in de pracht en rust van de nummers. Stars - Set yourself on fire Verrassend leuk album, de canadeze jaren lijken echt aangebroken Engineers - S/T Engelse dreampop, home Summer at shatter creek - All the answers Ingetogen en kwetsbaar, prachtig openingsnummer. Arcade Fire - Funeral Het beste album van 2004 The magic numbers - S/T De hype was groot, het album absoluut de moeite waard. Andrew Bird - Andrew Bird & the Mysterious Production of Eggs Misschien een beetje onderbelicht gebleven maar een album waar muziekstijlen samensmelten tot een swingend geheel. Ben Folds - Songs for silverman Bevlogen vader op piano, het is mijn zwak Editors - The Backroom Tsja, de invloeden zijn bekend, toch een lekker album met goede singles Jose Gonzales - Venneer Zweedse troubadour met een gitaar, mooie liedjes Art Brut - Modern Art Een grote glimlach op mijn gezicht Patrick Wolf - Wind in the wires Tsja, dat kan thaleia beter uitleggen denk ik Logh - A Sunset Panorama Bevlogen gitaartocht langs het uitzicht. Spoon - Gimme fiction Tsja, bijzonder? Nee, goed? Ja absoluut. Eredivisie materiaal. Rogue wave - Descended Like Vultures Niet heel anders dan het debuut, maar een lekker melodieus album. Tunnng - Mother's daughter and other songs Groeibrillantje, mooie gelaagde muziek. The National - Alligator Indierock met een vleugje folk. Tom Mcrae - All maps welcome Aanmoedigingsvermelding | ||
methodmich | vrijdag 9 december 2005 @ 19:47 | |
Editors zonde. Leuk dat Tunng, Logh en Brown Feather Sparrow er tussen zitten. En wat betreft die 2 Decemberists-toppers ben ik het met je eens. | ||
Numbie | vrijdag 9 december 2005 @ 20:23 | |
1. TRY! - John Mayer Trio Een keer wat anders dan wat we van hem gewend zijn. En hoe! Mayer bewijst een bevlogen gitarist te zijn, waarin je duidelijke invloeden hoort van o.a. Stevie Ray Vaughn. 2. Songs For Silverman - Ben Folds Alweer een ontzettend goed album van Ben Folds. Niets aan toe te voegen, gewoon fantastisch. 3. Plans - Death Cab For Cutie Zoals gezegd Major debuut van deze californische band. Heerlijke liedjes als Summer Skin en I Will Follow You Into The Dark. 4. The Dissociatives - The Dissociatives Electropop van frontman van Silverchair. Symfonische melodieën maken het plaatje compleet. 5. Z - My Morning Jacket Luchtige pop liedjes met invloeden uit alle streken: van pop tot folk en blues, deze band weet het te combineren. 6. In Between Dreams - Jack Johnson Heerlijke zomerse gitaarliedjes. 7. In Your Honor - Foo Fighters Hier en daar valt men in herhaling op het album, maar desondanks wel de moeite waard. Meer kom ik zo niet op. Dit waren voor mij de hoogtepunten | ||
methodmich | zaterdag 10 december 2005 @ 11:17 | |
Een top 7 is ook wel eens leuk voor de verandering. | ||
pfaf | zaterdag 10 december 2005 @ 11:25 | |
Tof dat iedereen er dit jaar wat bij zet. Hulde. Leuke lijsten ook. | ||
Tom_Tom- | dinsdag 13 december 2005 @ 00:46 | |
Een top 20 is het geworden. 1. Ani DiFranco - Knuckle Down De lil' folksinger kwam dit jaar met een album wat bij de eerste luisterbeurt al als een huis stond, maar vervolgens met de keer nog beter wist te worden. Iedere keer opnieuw hoor ik weer nieuwe dingen. Iedere keer opnieuw vind ik het een nóg beter album. Ani's beste. 2. The Mars Volta - Frances The Mute. Een nummer maken van een half uur wat dan ook een half uur lang boeiend is vind ik knap. Sowieso is het bejubelenswaardig dat een 80-minuten durend album de hele tijd interessant blijft en dat ik het keer op keer weer op kan zetten zonder het gefiepel moe te worden. 3. Sufjan Stevens - Come on! Feel The Illinoise! Hype van het jaar? Denk het wel. Terecht? Zeer zeker. Ook hier weer een album van bijna 80 minuten en ook dit album kan ik keer op keer luisteren. Kom maar op met die andere 48 staten! 4. CocoRosie - Noah's Ark. De twee raarste zusjes van de wereld weten me iedere keer weer te raken met hun bizarre muziek en bijbehorende bizardere geluiden en teksten. Had ik maar zo'n zusjes... 5. The Arcade Fire - Funeral. In dit jaar pas in NL uitgebracht, dus mag hij ook in deze lijst, vind ik. Typisch zo'n album dat ik op het eerste gehoor eigenlijk maar zozo vond, maar hoe meer ik er naar luisterde, hoe beter ik de nummers vond worden. De definitieve omslag voor mij kwam op Lowlands. Wat een optreden was dat. 6. Antony and the Johnsons - I Am A Bird Now. Moeilijk album. Als ik deze lijst over een jaar ofzo zou maken zal hij waarschijnlijk óf op 1 staan óf helemaal niet meer in mijn top zoveel, maar momenteel valt hij (zij) net buiten mijn top 5. Ontroerende muziek die tot diep onder je huid gaat. Gewoonweg prachtig. 7. Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better. Allesbehalve een eendagsvlieg. De moeilijke tweede is voor Franz Ferdinand helemaal niet moeilijk, zo blijkt uit de nummers. Meer afwisseling, meer diepgang en meer muzikaliteit. Gewoon de leukste band van de laatste jaren. 8. Rachael Yamagata - Happenstance. Officieël debuut van een hippe nieuwe singer-songwriter uit de VS. Het lijkt allemaal lief en aardig, maar Rachael heeft scherpe nagels en in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso liet zien dat ze live nog beter is dan op CD. Hier gaan we hopelijk nog veel meer van horen. 9. Fiona Apple - Extraordinary Machine. Jarenlang op de plank gezet door Sony en toen was het er ineens. Tegen de verwachting van alle fans in. Geproduceerd door Mike Elizondo in plaats van Jon Brion, maar deze versie doet daar zeker niet voor onder. 10. Goldfrapp - Supernature. Was Felt Mountain voornamelijk triphop en Black Cherry meer electropop, zit Supernature daar precies tussenin. Een lekkere mengeling van dance en triphop met alleen maar sterke nummers en een nog altijd geile Alison Goldfrapp. 11. Tori Amos - The Beekeeper. Nu kan mevrouw Amos bij mij niets fout doen, maar bijna een jaar na de release van The Beekeeper moet ik toch bekennen dat ik het album eigenlijk nooit meer luister. Toch is het wel een erg mooi album, al hadden er wel wat mindere tracks achterwege mogen blijven. 12. Martha Wainwright - Martha Wainwright. 'De zus van' en 'de dochter van' treedt uit de schaduw van haar broer, vader en moeder met dit geweldige debuutalbum. Haar aparte stem en sterke teksten en mooie muziek vormen gewoon een belachelijk goed album. 13. Patrick Wolf - Wind In The Wires. Een rare snuiter, dat is Patrick wel. Maar freaks blijken wel vaker geweldige muziek te maken. En dan het geweldige optreden op Lowlands ook nog... 14. Rufus Wainwright - Want Two. Ja, Rufus moet het dit jaar toch afleggen tegen z'n zus. Want One vind ik echt top 10 werk, maar Want Two valt me in vergelijking dan toch wel een beetje tegen. Er staan prachtige nummers op (Agnus Dei en Old Whore's Diet als hoogtepunten), maar andere nummers als Crumb By Crumb en Peach Trees doen me dan toch weer een stuk minder. Wat niet wegneemt dat Rufus misschien wel de getalenteerdste zanger van het moment is. 15. Ryan Adams - Cold Roses. Ook weer zo'n typisch groeialbum. Na de eerste luisterbeurt was het veel te country voor me, maar als je het dan vaker beluistert is het eigenlijk gewoon een prachtig album. En dat Rachael Yamagata eraan meewerkt maakt het natuurlijk nog beter! 16. The White Stripes - Get Behind Me Satan. Onterecht afgekraakt, dit vijfde Stripes-album. In plaats van dat ze verder zijn gegaan op White Blood Cells en Elephant is dit album veel diverser, veel andere nummers (waarvan My Doorbell een goed voorbeeld is). Gewoon goed! 17. Bonnie 'Prince' Billy & Matt Sweeney - Superwolf. Heerlijk op een regenachtige herfstdag, een zonnige lentedag en na een vermoeiende Lowlandsdag. Enge man Will Oldham is altijd goed voor heel erg mooie melancholische nummers. Maar ik moet het wel gedoseerd luisteren, om de een of andere reden. 18. AK-Momo - Return To N.Y. Na één nummer gehoord te hebben in een CD-winkel meteen het album gekocht. Het is een soort van mengeling tussen Goldfrapp's Felt Mountain en Portishead en misschien ook wel CocoRosie. Mooi, apart, vreemd, rustig. 19. Róisín Murphy - Ruby Blue. Toeters en bellen, wekkers en dingetjes, Murphy en Herbert. Natuurlijk zal Róisín nooit van de stempel Moloko-zangeres afkomen, maar ze heeft voor mij met Ruby Blue zeker wel bewezen dat ze het ook alleen kan. Al hoop ik stiekem toch op een nieuw Moloko-album. 20. Alicia Keys - MTV Unplugged. Alicia heeft een warm plekje in mijn hart. Dat dat terecht is blijkt wel met haar MTV Unplugged album. Ze leeft voor haar muziek, en ik vind het ontzettend mooi om dat terug te horen in de nummers. En als je zelfs een duet met de zanger van . Maroon 5. . tot een van de hoogtepunten van je album weet te maken, dan verdien je een veer in je reet. | ||
methodmich | dinsdag 13 december 2005 @ 18:59 | |
quote:Hee, een lezer. Verder toch wat verrassingen in je lijst hoor. | ||
CherrymoonTraxx | dinsdag 13 december 2005 @ 19:13 | |
01. Khryz y Angel - Ven Bailalo 02. Pitbull - Culo 03. Trebol Clan - Amor Prohibido 04. Don Omar - Pobre Diablo 05. Zion y Lenox - Yo Voy A Llegar 06. Grupo Climax - La Mesa K Mas Aplauda 07. Nore - Oye Mi Canto 08. Cochinola - Cochinear 09. Bob Sinclar - Love Generation 10. Hector y Tito - Amor De Colegio | ||
Tom_Tom- | dinsdag 13 december 2005 @ 20:01 | |
quote:Hehehe, ik denk dat het zo'n zinnetje is dat onbewust in m'n hoofd is blijven hangen en er nu weer uit is gekomen. Ofzo. . quote:Positief of negatief? . | ||
methodmich | dinsdag 13 december 2005 @ 20:10 | |
Oh, daar heb ik geen waardeoordeel over. Maar Alicia Keys verbaasde me wel. En Superwolf, vond ik persoonlijk een zwakke plaat van Will. | ||
Tom_Tom- | dinsdag 13 december 2005 @ 20:14 | |
Superwolf is eigenlijk het enige album wat ik echt helemaal van 'm ken. En als andere albums dan nog beter zijn moet ik die toch ook maar eens gaan luisteren. . | ||
methodmich | dinsdag 13 december 2005 @ 20:24 | |
Ik zou bij I See A Darkness starten dan. | ||
chansadres | woensdag 14 december 2005 @ 10:39 | |
Heb een top 25 gemaakt. Omdat deze cd's allemaal goed zijn en toch een verdeling wilde maken heb ik deze cd's weer een cijfer gegeven van 6 t/m 10 (geen ov natuurlijk want het waren geen slechte cd's). 1. System of a down - Mezmerize - 9 Lekker, groovy en erg swingend. De mooie kant van System of a down. Het bewijs dat Toxicity geen losse flodder was. System of a down vernieuwd en verbeterd zichzelf bij elk album (Steal this album weggelaten) 2. System of a down - Hypnotize - 9 Hard en recht door zee. De tweede cd van System of a down laat zien dat ze de oude kneepjes niet zijn verleerd. Attack bombardeert de plaat je kamer in. De twee mooiste nummers van deze dubbelcd (samen met Mezmerize) zijn: Soldier Side en Lonely Day. Waarom dan toch 2e? Het totaalplaatje van Mezmerize klinkt toch iets lekkerder dan Hypnotize 3. Kaiser Chiefs - Employment - 8,5 En toen hadden ze een baan. Had de singles gehoord op de radio en dacht hmm, dit lijkt me wel leuk. Op Lowlands pas ontdekt, wat een nummers, wat een energie. Heerlijk. Het mag misschien een kloon van Franz Ferdinand zijn maar als je de meester zelf verslaat, krijg je bij mij enkel respect 4. Franz Ferdinand - You could have it so much better... with Franz Ferdinand - 8 In mijn lijst verslagen door hun eigen kloon, volgens de meeste critici tenminste. Tegenvallen doet het album niet maar het klinkt toch niet meer zo verfrissend als de eerste cd. 5. Polcupine Tree - Deadwing - 8 Opgehemeld door de underground, upstream wilt het maar niet lukken. Deze band die bekend staat om hun schitterende geluid, maakt weer alle verwachtingen waar. Schitterend album. 6. Katie Melua - Piece by Piece - 8 De eerste niet rock gerelateerde cd. Nooit gedacht dat pop zo mooi kon zijn. Jammer van de verminking van "On the road again". Waarom ligt er roch de verleiding om een nummer uit het rockgenre, te versimpelen (Lucy Silvas - Nothing else matters ) Voor de rest lekker album om bij weg te zweven. Natuurlijk met de single die je moeder blijft spelen: Nine million bicycles 7. Queens of the stone age - Lullabies to paralyze - 7,5 In 2002 was Songs for the deaf mijn favoriete plaat. Die status behield hij in 2003. De verwachtingen waren dus heel hoog. Ik duwde de cd erin en toen. Ik weet het niet. Het klonk goed. Het is vast ook goed. Maar het deed me niks. Ik miste de gedrevenheid uit SftD op deze plaat. Dit gevoel bleef me achtervolgen op Lowlands. Het klonk erg strak. Niks mis mee maar er leek geen passie meer te zijn. Daarnaast kakt de cd een beetje in op het tweede gedeelte. Erg jammer. 8. Depeche Mode - Playing the angel - 7,5 Nooit gedacht dat Depeche Mode ooit nog met een top 10 album zou komen. De cd knalt met A pain that I'm used to de kamer in. Zo swingend dat ik niet meer op mijn stoel kon blijven zitten. Niet van de hoogstaande kwaliteit zoals Violator maar erg vermakelijk. 9. Gorillaz - Demon Days - 7,5 Kopieer hetzelfde comentaar maar ook hierheen. De single is natuurlijk Feel Good Inc. en emt Dare hadden ze zelfs een lekker disconummertje in handen. Nasmaak blijft toch een beetje bitter. Ik begrijp nu dat 2005 het jaar was van de grote verwachtingen maar met de redelijke albums. Allemaal niet slecht maar het kan zo beter. Niet zo lekker als het self titled album maar toch een dikke voldoende 10. Roadrunner United - The all stars sessions - 7,5Is dit een verzamelcd of een album? Ik weet het niet maar lekker klinkt het wel. Knaller In the end is terecht gekozen als eerste single maar jammergenoeg nooit doorgebroken. Matt Heafy (Trivium) zingt (!!!!!) schitterend. Denk toch echt dat hij daarin verder moet gaan met een (nieuwe?) band. 11. Racoon - Another Day - 7,5 Ze zijn terug en hoe. Beste Nederlandse artiest van het jaar zonder enige competitie. 12. Korn - See you on the other side - 7,5 Neem de Korn-sound gooi er een vleugje electronische muziek toe en je hebt de nieuwe sound. Dit was echt wat Korn nodig had om verder te komen. Mis ik Head, nee. Het klinkt goed en af 13. Apoptygma Berzerk - You And Me Against The World - 7 Laatste alvum dat het lijstje heeft gehaald. Was ik vroeger niet zo te spreken over Apoptygma Berzerk is het nu meer rock. Het zal wel een fikse domper zijn voor de fans maar deze nieuwe sound past veel beter bij mij. 14. Paul McCartney - Chaos and creation in the backyard - 7 Hij is terug! Neem een jonge producer en nummers die niet zouden misstaan op een Beatlesplaat en je krijgt dit album. Heerlijke mix van vernieuwing en Beatles. 15. Pussycat Dolls - PCD - 7 Enige echte commerciele popcd in de lijst. Is hij gek geworden, zullen de meeste denken. Maar nee, dat is gelukkig niet gebeurd. Het is gewoon anders. Het is catchy. Het zijn de Pussycat dolls! Lekkere dansnummers (Don't Cha) worden afgewisseld met leuke covers (Tainted Love) en mierzoete ballads (Stickwitu). Klein pluspuntje voor de groep zelf 16. Jem - Finally Woken - 7 Een van de eerste albums van dit jaar dat kanshebber was. Nu weer totaal vergeten door iedereen maar bij mij blijft hij toch echt een topcd. "They" bleef me nog dagen in mijn hoofd spoken en de rest van het album is van dezelfde kwaliteit. 17. Dreamtheater - Octovarium - 6,5 Dit album had zelfs een single! Een uniek moment omdat de meeste nummers van Dreamtheater langer duren dan een 9 minuten. Over het algemeen klinkt het allemaal goed. Niets bjizonders maar een lekkere snack tussendoor. 18. Oasis - Don't believe the truth - 6,5 Groter dan de Beatles zullen ze nooit worden. Aardige cd's maken doen ze wel. Niet alles is van hoogstaande klasse maar dat vergeven we ze maar. Leuk album. 19. Bloodhound gang - Hefty fine - 6,5 7 jaar over 1 cd. Ok dat is overdreven want ze hebben meer getourd dan iets anders maar in die 7 jaar heb je niet alleen oud reportoire gespeeld. Verwachtingen waren hoog. En wat kregen we... Een redelijke cd. De singles zijn leuk maar neit bijzonder. En waarom ineens die grote omkeer om de sound meer dance achtig te maken. Jammer. 1 puntje: Kom op jongens deze cd is wel heel erg kort... 20. Rob Thomas - Something to be - 6,5 Aardig album. Geen gekke dingen, gewoon pop-rock zoals dat ooit bedoeld was. Soms een beetje flirten met Santana maar gewoon wat de luisteraar wilt. U besteld, Rob Thomas geeft. 21. Pete Philly & Perquisite - Mindstate - 6,5 Totaal geen hiphop fan maar kan goede albums in dit genre wel waarderen. Dit is er zo een. Deze kan bij mij in het rijtje van Eminem - Marshall Mathers LP en Kanye West - The College Dropout. Jammergenoeg de enige hiphopplaat dit jaar die de moeite waard is naar mijn mening (Al kwam Spacekees met Terilekst erg dichtbij maar vielen op het laatste moment buiten de boot) (Hiphopliefhebbers zullen deze cd een 9 geven maarja ik ben geen liefhebber ) 22. White Stripes - Get behind me satan - 6,5 Weer een album dat toch tegenviel. Ik had meer verwacht en minder gekregen. Het is niet slecht. Alles behalve dat maar er zat toch zoveel meer in. 23. Him - Dark Light - 6 Opvallend weer dat de cd zo kort is. Het album is ok maar volgende keer wil ik weer een vol album. Ik heb het gevoel dat ze steeds korter worden. Ze krijgen hiermee een tik op de vingers en laat ze wat plaatsjes zakken als straf. 24. Relax - Odeur de Clochard - 6 De tweede nederlandse band. Leuk album. Beetje Late-Night chill sfeertje hangt over de plaat. En weer: die eerste plaat was toch beter. Weet niet als het komt door de te hoge verwachtingen van een uitstekende eerdere jaren maar ach. Leuk dat Boris even een riedeltje mee kan zingen. Heeft hij ook iets om van te genieten als zijn faam weg is. 25. Apocalyptica - Apocalyptica - 6 Eigenlijk alleen al om de single Life burns verdiend hij een plaatsje in deze lijst. Niet echt een cd voor continu aan te zetten. Daarvoor is het net te apart maar zo nu en dan krijg ik even er zin naar en zet ik hem er in. Knallen! [ Bericht 1% gewijzigd door chansadres op 14-12-2005 20:11:27 ] | ||
-Dries- | woensdag 14 december 2005 @ 12:12 | |
1. Belle and Sebastian - Push barman to open old wounds Prachtige CD met geweldige pop-songs, een emotioneel hoogtepunt 2. Eels - Blinking Lights and other Revelations Altijd fan geweest van Eels en deze CD is wellicht zijn beste tot nu toe 3. Bright Eyes - I'm wide awake it's morning Mooie alt. country plaat met de aparte stem van Oberst 4. Sufjan Stevens - Illionois Perfect singer/songwriters werk, nog 48 platen te gaan 5. Arcade Fire - Funeral Indie plaat die beter wordt na meer luister beurten 6. Millionaire - Paradisiac 7. Spoon - Gimme Fiction Toffe indie plaat, en tevens mijn eerste Spoon ontdekking 8. Neil Young - Prairie Wind Nieuw Young album dat terug gaat naar de stijl van Harvest en Harvest Moon 9. White Stripes - Get behind me Satan Even wennen, maar I like 10. Magic Numbers - '' '' Goede pop-plaat, met mooie melodieen | ||
pfaf | woensdag 14 december 2005 @ 12:54 | |
Leuke lijsten Dries, Tom_tom en chansadres. Goed om te zien dat Spoon zieltjes aan het winnen is dit jaar. En helemaal goed om te zien dat nieuwe users als chansadres zoveel moeite voor lijstjes over hebben. | ||
methodmich | woensdag 14 december 2005 @ 19:07 | |
quote:Dat zijn wel erg veel fietsen. quote:Nou nou, dan heb je een hoop Nederlandse producties niet gehoord vermoed ik. Ik blijf overigens moeite houden met een verzamelalbum van Belle & Sebastian in de jaarlijst, maar goed. | ||
Z | woensdag 14 december 2005 @ 19:25 | |
quote:Ik ook. Volgens mij doen verzamel platen nooit ergens mee. Maar ach. | ||
-Dries- | woensdag 14 december 2005 @ 19:50 | |
Die verzamelplaat is simpelweg zo mooi dat je er gewoon niet omheen kunt draaien | ||
methodmich | woensdag 14 december 2005 @ 19:59 | |
Nee okee, maar in feite zou je die afzonderlijke EP's al moeten hebben. | ||
thaleia | woensdag 14 december 2005 @ 20:11 | |
Ik wil even zeggen dat ik dit een erg leuk topic vind, heel leuk om te lezen wat iedereen bij de albums te zeggen heeft | ||
methodmich | woensdag 14 december 2005 @ 20:23 | |
Ik sta nu op 63. Ga een top 60 maken denk ik, dus 3 gaan onder bubbelen. Verwachting is rond de 24e hier. | ||
-Dries- | woensdag 14 december 2005 @ 21:02 | |
quote: | ||
methodmich | donderdag 15 december 2005 @ 18:49 | |
Geeft niks -Dries-, juist mooi dat je ze nu wel allemaal hebt! | ||
Scheissbube | vrijdag 16 december 2005 @ 14:43 | |
My Top 10 albums of 2005: 01) Oasis – Don’t believe the truth 02) Athlete – Tourist 03) dEUS – Pocket revolution 04) Coldplay – X&Y 05) Institute – Distort yourself 06) Disturbed – Ten thousand fists 07) Trapt – Someone in control 08) 3 Doors Down – Seventeen days 09) Garbage – Bleed like me 10) Nickelback – All the right reasons | ||
methodmich | zondag 18 december 2005 @ 15:55 | |
Zo, dit jaar 65 albums aangeschaft / gekregen. Dat levert een top 60 op. Vijf platen halen de lijst niet, te weten Cursive - The Difference Between Houses And Homes, Fence - The Woolf, Enon - Lost Marbles And Exploded Evidence, Sergeant Petter - Monkey Tonk Matters en Tom McRae - All Maps Welcome. Dan krijgen we deze top 60, van 60 naar 1 om de spanning op te bouwen: 60. The Love Substitutes - Meet The Love Substitutes While The House Is On Fire Samenwerkingsverband tussen de muzikale duizendpoten Craig Ward, Mauro Pawlowski en Rudy Trouvé, samen met drummer Bert Lenaerts. Klinkt als een lange jamsessie, die boordevol is gestopt met allerlei geslaagde en minder geslaagde ideeën. De grote klasse van de muzikanten maakt sommige songs tot toppers, maar er staan ook minder interssante stukken op. 59. tompaulin - Into The Black Deze Indieband doet aan valse bescheidenheid, door de naam niet met een hoofdletter te laten starten. De vrouwelijke zang geeft het geheel iets lieflijks, hoewel de teksten soms pure wanhoop laten horen. Van tegen country aanschurkende slepende indierock naar wat meer Heather Nova-achtige ballads, stuk voor stuk goed uitgevoerd. Vooral degelijk. 58. Editors - The Back Room Hyper-de-hype-hoera. Ook Editors was weer zo'n "next big thing" uit Engeland, met een vooruitgesnelde faam. Die maakt men niet echt waar op dit debuut, dat wel enkele supersongs bevat, maar toch vooral de neiging oproept om de debuutplaat van Interpol of wellicht zelfs Joy Division weer eens op te zetten. 57. Janove Ottesen - Francis' Lonely Nights De Noorse voorman van Kaizers Orchestra, de band die met hun mix van hoempapa, rock en zigeunermuziek twee jaar lang Europa onveilig maakte, blijkt solo een stuk rustiger te zijn. Een ingetogen singer / songwriter-plaat, die enkele sterke composities bevat, maar uiteindelijk net te weinig inhoud heeft om op de lange termijn te beklijven. 56. Monza - Grand De Vlaming Stijn Meuris is een gecompliceerde man. Zijn songs klinken daar ook naar. Op Grand verwerkt hij voor een groot deel de zelfmoord van zijn vriendin, wat op de sterkste momenten tot zeer aangrijpende, zowel qua tekst als voordracht, nummers leidt. Helaas is niet de hele plaat even constant. 55. Logh - A Sunset Panorama Degelijke rocksongs uitgevoerd door degelijke Zweden, die ogen als je buurman of als jijzelf. Het vakmanschap klinkt er vanaf, de spanningsbogen zijn soms prima, maar uiteindelijk is het allemaal net iets te gewoontjes om in 2005 tot de echte top te behoren. 54. Neil Young - Prairie Wind De nieuwste plaat van de Canadese veteraan bevat zowel nummers die straks bij zijn dood op zijn all time best kunnen komen, als nummers waarvan je het idee krijgt dat hij ze als tussendoortje bedoeld heeft. Gevolg is een wisselvallige plaat, die zijn beste werk nooit volledig benadert. 53. Millionaire - Paradisiac Minder oog voor het liedje, ruimte voor allerlei allitererende instrumentaties. Donderende drums en gierende gitaren, dat werk. Hiermee durft Millionaire radicaal iets anders te doen dan op het onvolprezen debuutalbum, maar pakt het wat mij betreft minder uit. 52. Six Organs Of Admittance - School Of The Flower Veel releases dit jaar in de hoek van de zogenaamde free folk. Ook Six Organs Of Admittance hoort hierbij en was begin dit jaar zelfs één van de eersten. Ook hier zijn de eersten uiteindelijk de laatsten, hoewel School Of The Flower knappe composities bevat, maar niet altijd even boeiend blijft. 51. Hallo Venray - Vegetables And Fruit Dat Hallo Venray bij Excelsior Recordings kwam, is niet zo verrassend. Goed uitgevoerde gitaarpop, zoals je van bands op dit label gewend bent, maar ook ontbreekt hier en daar het scherpe randje dat Vegetables And Fruit van een goede tot een heel goede plaat had kunnen maken. 50. Bright Eyes - Digital Ash In A Digital Urn De Kid A van Conor Oberst knaagt hier en daar. Dan passen zijn eloquente teksten net niet goed in de digitale achtergrondmuziek en op die momenten gaat het kunstje voor het resultaat. Als een tijger met een verbrande staart door de brandende hoepel en van Oberst verwacht je nu eenmaal vlekkeloos werk. Hulde voor het experiment, maar de uitvoering kon beter. 49. South San Gabriel - The Carlton Chronicles Een conceptplaat over een kat, die wegloopt van huis en uiteindelijk door schade en schande wijs geworden weer terugkeert bij zijn baas. Dit alles begeleid door mooie indierock en af en toe fraai tweestemmige zang, maar op zichzelf staand niet sterk genoeg om echt in de top te komen. 48. Mick Harvey - One Man's Treasure Harvey is al sinds de eerste plaat van Nick Cave lid van The Bad Seeds en neemt zo nu en dan een eigen plaat op. Deze plaat ademt qua geluid vooral Nick Cave, hetgeen niet verrassend is. Aangezien Harvey net iets minder charismatisch is als Cave, blijft het bij een aangename plaat om af en toe eens te draaien. 47. The Lost Patrol Band - Self Titled Ongecompliceerd schijfje rammelrock van Dennis Lyxzén, voorman van The (International) Noise Conspiracy. Energiek, maar kort. Te kort om net als het enigszins vergelijkbare Caesars Palace in 2001 zo maar de top 10 te bereiken, maar wel een heerlijke plaat om even lekker tussendoor te draaien. 46. King Me - Happy Happy Nederlandse indieband die op deze plaat klinkt als Pavement, Sparklehorse, Radiohead en Daryll-Ann, maar daar wel een eigen draai aan geeft. Sympathiek plaatje, dat echter blijft steken in de eervolle vermeldingen. 45. Dyzack - Somewhere There's A Monkey Laughing Erik Hofland knalt met zijn rauwe stem weer de nodige op blues en country geörienteerde nummers de ether in, ditmaal met meer hulp van zijn bandgenoten. Zijn virtuoze gitaarspel en zijn doorleefde voordracht geven de nummers pit, maar de concurrentie is dit jaar zo groot dat ook Dyzack niet in de top komt. 44. Amira - Rosa Bosnische zangeres, die met haar fraaie en hunkerende stem nummers uit de Bosnische en Macedonische traditie brengt. Bijzonder en, hoewel niet te verstaan, toch vaak veelzeggend. Wel een plaat waar je voor in de stemming moet zijn. 43. Laura Veirs - Year Of Meteors Laura Veirs klinkt als een soort kruising tussen Aimee Mann en Joanna Newsom, waarbij ze iets meer naar het gewone hangt. Gezegend met een fraaie stem zet ze enkele sterke nummers op plaat, maar de eveneens aanwezige niemendalletjes houden haar ver weg van een echte meteoor-inslag. Een klein klapje dus, hier op 43. 42. The White Stripes - Get Behind Me Satan Jack en Meg doen het anders dan voorheen, maar kunnen me tegelijk weer minder bekoren dan op de voorgangers. Rijker qua geluid, dat zeker, maar ik mis de songs die ik op De Stijl en White Blood Cells zo fijn vond. 41. One Star Hotel - Good Morning, West Gordon Americana-platen over de zelfkant van de samenleving, ze zijn er veel. Vaak ook van goede kwaliteit, zoals deze van One Star Hotel. Ze hebben de nodige concurrentie binnen het genre en zijn daarin dan de minst aansprekende, zodat ze hier eindigen. 40. Remmelt, Muus & Femke - The Long Way Round Haags trio dat lekkere meerstemmige country maakt, naar Nederlands model. Hoewel, Neil Young druipt er her en der vanaf. Het heldere stemgeluid van Femke contrasteert mooi bij dat van de heren en het levert een plaat op waar we hier best trots op mogen zijn. 39. Meindert Talma & The Negroes - Self Titled Meindert neemt je weer mee zijn bijzondere wereld in, vol dikke jongens in stadsbussen, een heuse moord in Friesland en natuurlijk zijn liefdesleven. Muzikaal wederom zeer sterk en een verbreding van zijn oeuvre, de teksten als vanouds bijzonder en gortdroog. 38. Mercury Rev - The Secret Migration Het zegt iets over 2005 als Mercury Rev, met een plaat die heus niet gek veel minder is dan meesterwerken Deserter's Songs en All Is Dream, maar op 38 eindigt. Toch is de rijke sprookjespop van Jonathan Donahue en consorten uiteindelijk minder sterk dan de vorige twee en leunt deze iets te veel op de superieure kwaliteit van enkele songs. 37. Espers - Self Titled Weer zo'n band uit de free folk hoek. Espers zoekt het in samenzang van man en vrouw en weet daar soms bijzondere pareltjes van te smeden. Een plaat om lekker in weg te glijden, waarna je na beluistering ontdekt dat die vlinders er helemaal niet waren. 36. Gina Villalobos - Rock 'n Roll Pony Countrybelofte, die nu nog te zeer klinkt als Lucinda Williams die nummers van Ryan Adams speelt, om echt hoge ogen te gooien. Wel heerlijk snijdend gezongen. 35. Mugison - Mugimama, Is This Monkey Music? IJslanders die een curieuze plaat uitbrengen. Dan weer flink rockend, dan weer intiem een liefdesliedje brengend, dan weer rare teksten over kippen en dat alles klinkt wonderwel bijzonder aardig samen. 34. Duffhuës - Harem Niels Duffhuës presenteert zich als een Nederlandse variant van Nick Cave en Leonard Cohen, die intelligente black poetry brengt met spaarzame begeleiding. Intrigerende plaat. 33. At The Close Of Everyday - De Geluiden Van Weleer Nederlandse indierockers die voorheen in het Engels werkten, maar nu liederen van troost brengen in oud-Hollandsch. Dat pakt goed uit, hoewel de stem van Minco Eggersman wel even wennen is en de teksten niet iedereen zullen aanspreken. 32. Emmett Tinley - Attic Faith Hele mooie songs, die een beetje klinken als pakweg Ben Christophers. De ex-frontman van The Prayer Boat brengt ze op dit album, dat zeer weemoedig klinkt, maar op zijn beste momenten ijzingwekkend fraai is. 31. The Standard - Albatross Intelligente indierock, van een band die klinkt als Coldplay maar dan wel spannend. Altijd bereid om even de grenzen op te zoeken, zonder de song uit het oog te verliezen. Ook Nick Cave loert om de hoek. 30. Orenda Fink - Invisible Ones Beide dames van Azure Ray brengen dit jaar een soloplaat uit. Deze van Orenda Fink is muzikaal gewaagder dan die van haar collega, maar klinkt daardoor iets gezochter en een fractie minder. 29. Damien Jurado - On My Way To Absence Onterecht onbekend gebleven singer / songwriter, die na zijn vorige sterke plaat Where Shall You Take Me? opnieuw een collectie fraaie songs uitbrengt. Treurig, neigend naar Americana, maar ook steviger dan je van hem gewend bent. 28. Alasdair Roberts - No Earthly Man Deze Schot brengt oeroude Britse folksongs, met een zwaar accent en met hulp van o.a. Will Oldham en Isobel Campbell. Dit maakt van No Earthly Man een spannende plaat, die enkele hele goede songs bevat, vol verhalen over ridders en moord. 27. Animal Collective - Feels Een band die maar wat lijkt te doen. Heb je zin om even te gaan roffelen op de drums? Ga je gang. Wil je jodelen? Toe maar. Free folk dus en zeker in de minder drone-achtige stukken pakt dit prima uit. Luister naar single Grass en verbaas je over het aantal ideeën dat een band in een nummer van net drie minuten kan stoppen. Opvallend. 26. Vladimir - The Notion Express Nederlandse band die sfeervolle indierock maakt. Doet soms denken aan dEUS en andere Vlaamse bands en dat is knap voor een Nederlandse band. Positieve verrassing van eigen bodem! 25. Spinvis - Dagen Van Gras, Dagen Van Stro Weer enkele prima songs met opvallende teksten, maar ook enkele miskleunen. Het maakt van Spinvis' tweede toch een licht teleurstellende plaat, hoewel nog altijd van kwaliteit. 24. Beck - Guero De laatste van Beck kent een ijzersterke opening, maar zakt gaandeweg toch ietsje in. Een echte plaat voor lome zomeravonden aldus en uiteindelijk net niet sterk genoeg om met de hele groten van 2005 mee te doen. 23. Adam Green - Gemstones Meligheid troef, maar zonder echt flauw te worden. Gemstones is opnieuw een plaat van rond het half uur, bestaand uit slimme popsongs. Niet zo verrassend meer als Friends Of Mine, maar zeker weer erg fijn. 22. Ryan Adams & The Cardinals - Jacksonville City Nights Adams komt met twee platen, waarop hij meer dan ooit terugkeert naar zijn begindagen in de alt. country. Helaas bevat deze plaat naast enkele zeer sterke songs ook wat miskleunen en is het dus weer niet die geniale plaat die Adams in zich moet hebben. 21. Tunng - Mother's Daughter And Other Songs Folktronica, schijnt het te heten. De heren van Tunng zetten in de puurste zin oeroud klinkende songs op een moderne muzikale begeleiding en komen daar heel erg goed mee weg. Er valt veel te ontdekken op deze plaat. 20. Bellwether - Seven And Six Ook zo'n band die desolaat klinkende country noir opneemt. Zelden zal je die van zulke grote schoonheid en klasse vinden als bij Bellwether, dat stilaan verdient om meer aandacht en fans te krijgen. 19. Richmond Fontaine - The Fitzgerald Richmond Fontaine vist in hetzelfde water als Bellwether en One Star Hotel en is dit jaar wat mij betreft de beste in het genre. Prima verhalende songs, ingetogen begeleid en met heerlijk gruizige zang. 18. The Mountain Goats - The Sunset Tree Weer een nieuw hoofdstuk in de historie van The Mountain Goats, oftewel John Darnielle. In enkele bijtende songs rekent hij af met zijn stiefvader, verder weer de gewoonlijke liefdesperikelen en allemaal van de hoge kwaliteit die je van hem gewend bent. 17. Brown Feather Sparrow - Let's Be Fine Lydia van Maurik-Wever brengt een fijne plaat uit, die haar talenten optimaal laat horen. Haar hoge stemgeluid zweeft over de fijne muzikale omlijsting, haar teksten over het leven van alledag klinken herkenbaar. 16. Devendra Banhart - Cripple Crow Zorgeloze muziek van een zorgeloze ziel. Cripple Crow, dat ruim zeventig minuten klokt, wordt gekenmerkt door ongedwongenheid. Van Spaanstalige nummers tot een ouderwets vredeslied, Devendra doet het en overtuigt vrijwel steeds. 15. Art Brut - Bang Bang Rock & Roll Britse rammelband, die het doet lijken alsof ze in een dronken bui besloten hebben een plaat op te nemen. De teksten staan boordevol humor, muzikaal is het ook in orde en de plaat is net kort genoeg om niet te vervelen. 14. Vashti Bunyan - Lookaftering Oude folkgodin die is opgevist door de moderne free folkers. Vashti klinkt 35 jaar na haar laatste plaat als een gerijpte vrouw, die met haar troostrijke stem songs over haar geliefden en de natuur brengt. Klein gehouden, maar meeslepend. Comeback van het jaar, van de eeuw wellicht. 13. Sexsmith & Kerr - Destination Unknown De schromelijk onderschatte Ron Sexsmith besloot wat oude songs opnieuw op te nemen en uit te brengen samen met Don Kerr. De tweestemmige zang brengt de als vanouds weemoedige klassesongs van Sexsmith zelfs iets extra's. Veel meer dan een tussendoortje. 12. Paul McCartney - Chaos And Creation In The Backyard Zijn beste soloplaat ooit? McCartney brengt een plaat vol songs van Beatle-kwaliteit en dat is dus erg hoog. Doordat hij vrijwel alle instrumenten zelf bespeelde, groeit de waardering voor Sir Paul nog meer. 11. Maria Taylor - 11:11 Met zo'n titel ligt deze klassering voor de hand. De andere helft van Azure Ray brengt met haar fantastische stem songs vol ingehouden schoonheid. Her en der staan er zelfs tijdloze miniatuurtjes op, waar wijlen Elliott Smith een patent op had. 10. dEUS - Pocket Revolution Na jaren weer een plaat van deze Belgische helden. Tom Barman heeft vrijwel geen oude compagnons meer om zich heen en dat hoor je, omdat de songs uit verschillende sessies stammen. Een sterke plaat, die misschien de verwachtingen niet helemaal kan inlossen, maar dat viel te voorspellen. Het is goed dat ze terug zijn! 9. Coparck - Few Chances Come Once In A Lifetime Coparck was aan de kant gezet, maar slaat keihard terug. Nederlands' meest Vlaamse band zet tintelende composities op plaat, meer nog dan bij het debuut. Met afstand de beste vaderlandse productie van 2005! 8. The Decemberists - Picaresque Fijne songs, met veel ruimte voor allerhande instrumenten en verhalende teksten die zich laten beluisteren als mini-romans. 7. Malcolm Middleton - Into The Woods Het zware Schotse accent van Malcolm Middleton maakt zijn treurige teksten nog weemoediger. Middleton heeft het zwaar, al komt er af en toe een streepje licht in de duisternis. Meeslepende plaat. 6. Ryan Adams & The Cardinals - Cold Roses Adams klinkt op deze plaat weer zo bevlogen als in zijn Whiskeytown-periode en maakt zo zijn beste plaat sinds zijn onvolprezen debuut Heartbreaker. Een dubbelalbum dat zowel groeisongs als instant hits bevat en weinig missers kent. 5. Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning Misschien niet zo overtuigend als Lifted..., maar wel weer een prima plaat van Oberst. Op deze plaat, tegelijk uitgebracht met Digital Ash..., doet hij waar hij het best in is: getormenteerde songs brengen die hun oorsprong hebben in folk en country. De gastrol van Emmylou Harris verdient ook een vermelding. 4. The New Pornographers - Twin Cinema Fijne koortjes, goeie riffjes, lekkere refreintjes, zowel de mannelijke als vrouwelijke vocalisten in topvorm. Twin Cinema is een genot voor je oren en kietelt je pophart. 3. Martha Wainwright - Self Titled Overtuigend debuut van de zus van Rufus, die de muziek natuurlijk met de paplepel ingegoten kreeg. Martha neemt geen blad voor de mond en haar songs winnen per luisterbeurt aan intensiteit en kracht. Een vrouw die weet wat ze wil. 2. CocoRosie - Noah's Ark Doen ze het bijna weer, de gekke zusjes Casady. Bianca en Sierra hebben de sterke punten van het debuut en plaat van het jaar La Maison De Mon Rêve behouden en voeren je mee in hun eigen arkje, waarin plaats is voor hen die zich niet zo voelen passen in de wereld zoals die is. Enkele iets mindere songs kosten ze prolongatie van hun toppositie. 1. Antony & The Johnsons - I Am A Bird Now Want die is voor Antony. Fenomeen, waaraan ook ik heb moeten wennen. Zijn androgyne voorkomen is echter minder opmerkelijk dan zijn fantastische stem. De flarden piano, de sterke gastrollen, de intense voordracht en die weemoedige teksten, het is allemaal goed voor het bekende brok in de keel. Met recht plaat van het jaar! | ||
Z | zondag 18 december 2005 @ 16:00 | |
Mooie lijst hoor methodmitch. Heb je alleen maar nieuwe laten gekocht of koop je ook oud (van voor 2005 dus)? | ||
methodmich | zondag 18 december 2005 @ 16:01 | |
Ja, uiteraard ook nog ouden. Geen idee hoeveel eigenlijk. Meer dan 65 in ieder geval, denk ik. | ||
De-oneven-2 | zondag 18 december 2005 @ 16:04 | |
Ik wacht nog even op het lijstje van Z. Dan kan ik die kopieren en hier en daar een beetje aanpassen. | ||
pfaf | zondag 18 december 2005 @ 16:39 | |
Aaah, leuke lijst MM. Ik zie nu dat ik Janove Ottesen helemaal vergeten ben. Dat krijg je met die albus die zo vroeg in het jaar uitkomen. | ||
Grobbel | zondag 18 december 2005 @ 17:00 | |
Alhoewel ik MMs lijst zeker wel in grote lijnen kan waarderen, ken ik er nog een hoop niet of amper van. Als ik me ooit wat meer in freak-folk of singer/songwritermuziek ga storten, zal ik zeker zijn lijstje als referentiekader gebruiken! Ik zit zelf met een shortlist van pakweg 90 albums, maar een deel daarvan ken ik slechts op marginale wijze. Ik ga me de laatste paar dagen nog een beetje oriënteren in elk geval, al valt me op hoe weinig van methodmichs lijst terugkomt in die shortlist. 2005 moet toch een behoorlijk aardig jaar zijn geweest in de breedte. | ||
savelkoul | zondag 18 december 2005 @ 17:33 | |
1 Doves - Some Cities 2 British Sea Power - Open Season 3 Maximo Park - A Certain Trigger 4 The Ponys - Celebration Castle 5 Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better 6 Supergrass - Road To Rouen 7 Editors - The Back Room 8 Wolf Parade - Apologies To The Queen Mary 9 Elbow - Leaders Of The Free World 10 Mylo - Destroy Rock & Roll Dat was het wel | ||
-Dries- | zondag 18 december 2005 @ 18:24 | |
quote:De nieuwe Eels was geweldig, niet? | ||
Sunjammer | zondag 18 december 2005 @ 18:41 | |
1. Porcupine Tree - Deadwing Geweldig album van mijn favoriete band. Van achter naar voren boeiend. Heavy en ambient tegelijk. De DVD-A versie is zelfs nog beter! 2. Opeth - Ghost Reveries Toevoeging van hammonds en mellotrons pakken goed uit. Lekker album van een van de beste progressive metal bands van het moment. 3. After Forever - Remagine Wat meer straightforward, meer electronica, maar wel erg goed. 4. Klaus Schulze - Moonlake Na een paar jaar eindelijk weer een solo album. Focus op ritme dit keer. Pakt goed uit. 5. Sigur Rós - Takk Om iemand anders te citeren: Some crushingly beautiful gems 6. Coldplay - X&Y Hoor veel mensen klagen dat het album niet vernieuwend en zelfs saai zou zijn. Geen last van. Compleet grijsgedraaid. 7. Rammstein - Rosenrot Niet echt origineel, maar wel weer lekker en hilarisch op verschillende momenten. 8. Enya - Amarantine Na 5 jaar eindelijk weer nieuw werk van deze Ierse dame. Niet overdreven vernieuwd, maar wel weer goed genoeg om in mijn lijstje te belanden. Lekkere luister muziek. 9. Kate Bush - Aerial De comeback van dit jaar. 2 CD's met kunststukjes. 10. Danny Elfman - The Corpse Bride OST Geweldige soundtrack voor een prachtige film. | ||
Grobbel | zondag 18 december 2005 @ 18:51 | |
quote:Hij was vooral overweldigend in omvang toen ik 'm voor het eerst hoorde. Het is dat ik Eels live heb kunnen zien dit jaar in de Nijmeegse schouwburg, anders had ik me er waarschijnlijk niet doorheen geworsteld. Maar wel een fijne plaat, inderdaad. | ||
Beregd | zondag 18 december 2005 @ 19:17 | |
1. Nick Cave and the bad seeds - b-sides and rarities. (mooier dan zijn voorige drie reguliere albums samen. Nu goed, het is dan ook een driedubbele CD. Leve nick cave) 2. Ryan Adams & the cardinals - Jacksonville city nights (mijn favoriete singer-songwriter van het moment gaat weer voor country ) 3. Okkervil river - black sheep boy (nieuwe ontdekking, erg mooi en gevoelig en zo) 4. Arcade fire - funeral (perfecte muziek) 5. Arsenal - outsides (Het beste wat een Belgische band dit jaar heeft uitgebracht, ja, zelfs beter dan pocket revolution) 6. dEUS - pocket revolution (vooral live dan. Wegh met dEUS, leve Mauro) 7. Gorillaz - Demon days (ja hoor, ik ben een vrolijke jongen) 8. Sufjan Stevens - Illionois (mooi) 9. Eels - blinking ... (E is een held. Waarschijnlijk een van de beste songschrijvers ter wereld) 10. Ryan adams & the cardinals - cold roses (ook goed natuurlijk) Ik merk dat ik bijzonder weinig gekocht heb dit jaar (van de lijst hierboven heb ik maar de helft legaal), maar dat verandert volgend jaar wel als ik afgestudeerd ben en geld ga verdienen | ||
Sack_Blabbath | zondag 18 december 2005 @ 19:18 | |
1. Mattafix - Signs Of A Struggle 2. Shakira - Fijación Oral, Vol. 1 3. M.I.A. - Arular 4. VNV Nation - Matter & Form 5. Vitalic - OK Cowboy 6. Depeche Mode - Playing The Angel 7. Thievery Corporation - The Cosmic Game 8. The Herbalizer - Take London 9. System Of A Down - Mezmerize 10. Venetian Snares - Rossz Csillag Allat Szuletett 11. Pete Philly & Prequisite - Mind State 12. Nine Inch Nails - With Teeth 13. John Legend - Get Lifted (Eind december 2004 is ook 2005 ) 14. Relax - Odeur De Clochard 15. Audioslave - Out Of Exile En misschien edit ik er een motivatie bij als ik daar straks zin in krijg | ||
De-oneven-2 | zondag 18 december 2005 @ 19:19 | |
quote:Ja, misschien wel de beste plaat van het jaar - 2004 | ||
Z | zondag 18 december 2005 @ 19:31 | |
quote:Ik heb 'm nog niet af, ben ook nog wat dingen aan het beluisteren. Ben ook een beetje lijstjes moe maar een top 10 ga ik wel redden. | ||
pfaf | zondag 18 december 2005 @ 19:38 | |
quote: | ||
Beregd | zondag 18 december 2005 @ 19:46 | |
quote:ah dresden dolls was ook al 2004 Ik kom altijd wat achter, vrees ik. Dan vervang ik hem maar door ryan adams- 29, dan is de trilogie compleet [ Bericht 0% gewijzigd door Beregd op 18-12-2005 20:10:16 ] | ||
-Dries- | zondag 18 december 2005 @ 20:26 | |
Arcade Fire was in 2004 in VS en Canada, maar pas 2005 hier in Europa, dus je lijst klopt gewoon | ||
Grobbel | zondag 18 december 2005 @ 20:40 | |
quote:Maar dat betekent niet dat ie in 2004 niet in Nederland verkrijgbaar was - meer dat ze een officiële Europese platenmaatschappij kregen in 2005 die de boel opnieuw (en dit keer met veel tamtam in de Nederlandse pers) mocht uitbrengen. Maar mij maakt het verder weinig uit; in mijn 2004 lijstje stond ie in ieder geval in de top 3. | ||
bigshadow | zondag 18 december 2005 @ 21:05 | |
Leuke lijstjes allemaal, en soms ook hele aparte. Jammer alleen dat de Editors zo laag bij je staan MM | ||
chansadres | maandag 19 december 2005 @ 10:35 | |
Ik heb in mijn lijstje alle releases uit 2004 geweerd (dus de eerste releasedate, amerikaans of nederlands maakt niks uit bij mij). Anders had ik zo een top 50 kunnen maken | ||
DaisyDuke | maandag 19 december 2005 @ 11:35 | |
Indrukwekkend documentje weer MM! | ||
IsaacD | maandag 19 december 2005 @ 15:57 | |
Mkay... TIjd voor mijn muzikale evaluatie van het jaar 2005 1) Death from Above 1979 - You're a Woman, I'm a Machine Werkelijk een eersteklas verpletterende plaat! Vanaf de eerste krijsende tonen van Turn it Out tot de fade-out van Sexy Results, een wervelende draaikolk van bas en drums. Deze ingredienten in combinatie met pakkende zanglijnen maken dit voor mij de plaat van 2005! Alle 11 goed! 2) Common - Be Terug naar de klasse van Like Water for Chocolate. Geen poespas, Geen opsmuk maar gewoon 11 goede tracks waar mening Hiphop artiest nog een puntje aan kan zuigen. Alle producties op deze schijf van Kanye zijn gewoon klasse! [Chi City? Gewoon Subliem!] De tracks van Jay Dee [Love is & It's your World] vind ik ietwat flets afsteken bij de warme producties van Kanye. Al met al ook een klasse plaat waar ik veel plezier aan beleefd heb en zal blijven beleven. 3) Millionaire - Paradisiac Na meesterlijke debuten kunnen tweede platen altijd alleen maar tegenvallen. Niet bij Millionaire. Iets meer de nadruk op de zware vervormde gitaren ipv de bas die op het debuut zo lekker klapperde, is deze tweede plaat een ietwat zware kost maar vele tracks zijn van het hoofdknik kaliber met whiplash aspiraties. I'm on High en Ballad of Pure Thought als absolute hoogtepunten van de plaat. 4) Rogue Wave - Descended like Vultures Een heuse groeiplaat! Eerst ingedeeld in de categorie "Jammer, volgende keer beter" maar nu niet uit mijn playlist weg te slaan. De plaat is zwaarder dan zijn voorganger maar weet met pakkende zanglijnen en de aparte stem van Zach Rogue toch de aandacht vast te houden. Alleen de overgang van Love's Lost Guarantee naar 10:1 vind ik ietwat abrupt. 5) Jack Johnson - In Between Dreams Tsja, wat kan je er nog over zeggen? Jack Johnson : uiterst luchtige en catchy liedjes die voor de "serieuze" muziekliefhebber misschien iets te vrolijk en iets te weinig diepgang hebben. ["Wie zingt er nu over bananenpannekoeken terwijl je ook over het leed van een verloren liefde kan zingen?!"] Heeft mijn stranddagen deze zomer compleet gemaakt. 6) The Opposites - De Fik Erin Goede muzikale afwisseling en mooie knisperende producties van die jongens uit Heiloo! Aangezien volgend jaar het jaar gaat worden van de Zwolse kliek [Opgezwolle, Kubus, Sticks soloprojecten etc] verkies ik deze keer een ander artiest uit de Top Notch stal. Flow en muziek zijn goed op elkaar afgestemd en verdienen daarom een 6e plaats in mijn eindlijst. 7) Jamiroquai - Dynamite Noem het een jeugdzonde, maar ik ben wederom verliefd geworden op het materiaal wat de mannen van Jamiroquai hebben uitgepoept. Ook deze jongens zijn weer teruggegaan naar hun roots en maken uitgekiende disco-funk-rock en verhip... het klinkt nog lekker ook! Qua productie doet deze plaat me sterk denken aan het hierbovengenoemde Be van Common. Prima plaat maar niet zo briljant als Return of the Space Cowboy of Traveling without Moving. 8) Pete Rock - Surviving Elements Net als Jack Johnson heeft deze plaat mijn zomer compleet gemaakt. Ouderwets chillen met de hiphop van de legendarische Pete Rock. Deze kerel blijft een meester van het vinden van een relaxte groove! Ook al zijn het instrumentale kliekjes van de Soul Survivor II sessie, het blijft de moeite waard om dit ook gewoon te luisteren in plaats van het als achtergrondmuziek te gebruiken. 9) KT Tunstall - Eye to the Telescope In 2004 al een grote hit in Engeland, dit jaar pas in Nederland. KT Tunstall verovert de wereld met haar perfecte uitgesponnen liedjes. Dromerige melancholie op dit debuut met melodien om je vingers bij af te likken! Hoogtepunt : Heal Over. Dieptepunt : Through the Dark 10) Jeugd van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen Hekkesluiter van deze lijst is toch wel de leukste onhipste hiphop groep van Nederland! De boys Willie Wartaal, P. Faberge en Vieze to tha Fur maken er een grote fuif van op dit debuutalbum! Jammer genoeg kende ik de helft van het album al via internet maar dat mocht de pret absoluut niet drukken. de Stofzuiger [briljant!], Voorjekijkendoorlopen, Pijpjes, Willie Wartaal is een Baas!, Shit is aan pt. 2 en natuurlijk Watskeburt zijn vele toppertjes die op dit album staan. Op een of andere manier vind ik dat de skits de vaart uit de plaat halen en als ze een paar nummers hadden geschrapt [bv. So Duits met zijn Casio trompetjes] had de plaat mijn top 5 gehaald. Albums die de lijst net niet gehaald hebben : The Rosebuds - Birds make good Neighbors, Jawat! - Ut Zwarte Aap, Kettel - Through Friendly Waters, Bloc Party - Silent Alarm en Black Rebel Motorcycle Club - Howl. [ Bericht 0% gewijzigd door IsaacD op 19-12-2005 16:06:41 ] | ||
methodmich | maandag 19 december 2005 @ 18:59 | |
quote:Heb je die ook alle 90 gekocht / gekregen? | ||
methodmich | maandag 19 december 2005 @ 19:00 | |
quote:Op Arcade Fire bij enkelen na, zie ik weinig platen uit 2004 hoor. | ||
methodmich | maandag 19 december 2005 @ 19:02 | |
quote:Nou ja, dat er nog een stuk of 6 platen lager eindigen is al verrassend. | ||
Mar10Segovia | maandag 19 december 2005 @ 19:17 | |
Even snel, en in redelijk willekeurige volgorde, een top... 01. Edan - Beauty And The Beat 02. Danger doom - The Mouse And The Mask 03. DJ Format - If You Can't Join 'Em... Beat 'Em 04. One Self - Children Of Possibility 05. 13 & God - 13 & God 06. Pete Philly & Perquisite - Mindstate 07. Architecture In Helsinki - In Case We Die 08. The Frames - Burn The Maps 09. Cage - Hell's Winter 10. Sufjan Stevens - Illinois 11. Jaga Jazzist - What We Must 12. Blockhead - Downtown Science 13. Clap Your Hands Say Yeah! - Clap Your Hands Say Yeah! 14. Art Brut - Bang Bang Rock And Roll 15. Ugly Duckling - Bang For The Buck ..top 15 dus | ||
hesselmid | maandag 19 december 2005 @ 20:52 | |
Hier mijn lijstje 1 Serena Maneesh - Serena Maneesh 2 Saint Etienne - Tales From Turnpike House 3 Isolee - Wearemonster 4 Joy Zipper - The Heartlight Set 5 Boards of Canada - The Campfire Headphase 6 LCD Soundsystem - LCD Soundsystem 7 Super Furry Animals - Love Kraft 8 The Clientele - Strange Geometry 9 Sigur Ros - Takk 10 Kelley Polar - Love Songs Of The Hanging Gardens 11 The Fiery Furnaces - Rehearsing My Choir | ||
De-oneven-2 | maandag 19 december 2005 @ 20:53 | |
quote:Goed dat ie genoemd is... | ||
peaceman | maandag 19 december 2005 @ 21:01 | |
Van 2005 heb ik zo'n 40 cd's gekocht. Ik heb gekozen voor een selectie hieruit en een paar aanvullingen van albums die onderweg zijn/hoog op het nog te kopen lijstje staan (maar die ik dus wel ken). De Top 30: 1. The Clientele – Strange Geometry Eén van de vele ontdekkingen voor mij dit jaar. Geweldige plaat die ik met name in de auto erg veel draai. Daarom op 1. 2. The New Pornographers - Twin Cinema Heerlijke plaat. De tijd zal leren of ik deze of Electric Version het best vind. 3. Teenage Fanclub – Man Made Gewoon een mooie plaat. 4. Paul Mc Cartney – Chaos and creation in the backyard Wat een heerlijke plaat van Paul. Absolute uitschieter op deze plaat wat my betreft: Riding to Vanity Fair. 5. Kate Bush - Aerial Ze is terug! En hoe! 6. Bright Eyes – I’m wide awake, it’s morning Duidelijk de betere van de 2. 7. Stef Bos – Ruimtevaarder Stef blijft ondergewaardeerd vind ik. Weer een plaat met prachtige liedjes. Vooral Welkom thuis is van ongekende schoonheid. 8. BRMC – Howl De wisseling van stijl. Ik had mijn twijfels, maar na Music in my head toch overstag. Prachtplaat! 9. Bloc Party – Silent Alarm De band waarvan velen denken: eens maar nooit weer? Laten we hopen op meer. De potentie is er! 10. Tom McRae – All maps welcome Maar volgende keer weer beter je best doen Tom! 11. White Stripes - Get behind me satan Geen geheel, maar met name het 2e deel van de CD is gewoon goed. 12. Great Lake Swimmers – Bodies and Minds Sobere en sombere plaat. Ingetogen en daarom mooi. 13. KT Tunstall – Eye to the telescope Ineens was ze daar. Overtuigende optredens. Maar liever geen hits meer krijgen 14. Vitalic – OK Cowboy Ik vermoed dat dit voor veel mensen in mijn directe omgeving mijn meest opzienbarende aankoop was. So what? Ik vind het gewoon lekker! 15. Depeche Mode – Playing the angel Helaas is het middenstuk van de cd duidelijk minder, anders zeker hoger. 16. Devendra Banhart – Cripple Crow Divers, vreemd en bij tijden hillarisch! 17. Kaiser Chiefs – Employment Natuurlijk geen hoogstandjes op muzikaal gebied, maar wat swingt het lekker en het is heerlijk om mee te brullen. 18. My Morning Jacket – Z Ook een ontdekking! 19. Rolling Stones – A bigger bang Ze kunnen het nog! 20. Death Cab for Cutie – Plans Als ze maar het plan hebben om meer van dit soort plaatjes te maken... 21. Magic Numbers – Magic Numbers Harmonie, zoals harmonie bedoeld is en dan die versteende glimlach op zijn gezicht 22. Life of agony – Broken valley Natuurlijk niet zo goed als River runs red, maar wel een zeer geslaagde come-back. 23. Sufjan Stevens - Illinois Wat mij betreft 1 van de vreemde eenden in de bijt. Het is prachtig, maar meer dan bij andere cd's moet je er echt voor in de stemming zijn om m helemaal te luisteren. 24. The Blue Van – The Art of rolling Ik wil ook een blauw busje 25. dEUS – Pocket Revolution Als redelijke dEUS newbie nog niet genoeg doorgrond voor een hogere notering 26. Juliette & The Licks – Like a bold of lightning Eigenlijk EP, maar stukken beter dan de later verschenen CD. 27. Admiral Freebee – Songs Mooi, maar niet zo goed als het debuut. 28. Gorillaz – Demon Days Redelijk vervolg. 29. Pete Philly & Perquisite – Mindstate Het is niet mijn genre, maar toch een geinige plaat. Vrees echter dat ik m niet vaak zal draaien. 30. Mercury Rev - The Secret Migration Tegenvallend, maar toch redelijk. Speciale vermelding voor: Zita Swoon - Band in a box. Nieuwe plaat met oud werk. Geweldige plaat. Zita Swoon op zijn best! | ||
Klingon | maandag 19 december 2005 @ 21:43 | |
Mijn top 10 van 2005: 01. Kaiser Chiefs - Employment 02. System Of A Down - Mezmerize 03. Nine Black Alps - Everything Is 04. Coldplay - X&Y 05. System Of A Down - Hypnotize 06. Foo Fighters - In Your Honor 07. Disturbed - Ten Thousand Fists 08. 3 Doors Down - Seventeen Days 09. U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb 10. The Bloodhound Gang - Hefty Fine Net buiten de top 10 (in alfabetische volgorde): Anouk - Hotel New York Bloc Party - Silent Alarm The Chemical Brothers - Push The Button The Darkness - One Way Ticket To Hell And Back Feeder - Pushing The Senses Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better Jack Johnson - In Between Dreams Katie Melua - Piece By Piece Nine Inch Nails - With Teeth Peter Pan Speedrock - Spread Eagle Racoon - Another Day Rammstein - Rosenrot Queens Of The Stone Age - Lullabies To Paralyze Staind - Chapter V | ||
Enzo500 | maandag 19 december 2005 @ 21:57 | |
1. The Arcade Fire - Funeral 2. Sigur Ros - Takk 3. Malcolm Middleton - Into The Woods 4. Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah 5. The Boy Least Likely To - The Best Party Ever 6. Boards Of Canada - The Campfire Headphase 7. Bright Eyes - I'm Wide Awake It's Morning 8. Super Furry Animals - Love Kraft 9. Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro 10.Teenage Fanclub - Man-Made | ||
ranja | maandag 19 december 2005 @ 22:49 | |
Mijn top 26. 1 Melys - Life's Too Short Dromerige indiepop uit Wales opgedragen aan John Peel. Met als bonustrack de song van het jaar 2001 volgens de Peel-luisteraars. 2 Queen Adreena - The Butcher and the Butterfly Derde album van Katie Jane Garside en Crispin Gray onder deze naam, en wederom een topper. 3voor12 noemde ze stoner, niemand weet waarom, maar 3voor12 gaf ook toe bier te zijn gaan drinken tijdens dat concert (in een andere zaal). Maak er maar noisy punk van. 3 Ladytron - Witching Hour Ook een derde album, en iets bijzonders... vanaf de eerste tonen weet je dat ze de stijl een beetje hebben aangepast. Meer indie zoals Stereolab op hun beste momenten en minder pure electro. 4 The Chalets - Check In B52's in de 00's? Hopen dat niemand de rol van Ricky Wilson te letterlijk speelt. Hoop fun in elk geval. 5 Serena Maneesh - Serena-Maneesh Noorse noise/shoegazer/herrie. Blijft het hele album boeien waar een band als Trail of Dead in(k)(z)akt. 6 Juliana Hatfield - Made in China Zoveelste album, maar eerste in eigen beheer uitgebracht. Volgende keer weer beter? 7 Natalie Imbruglia - Counting Down the Days Weer een derde album, en het meest volwassen tot nu toe. En natuurlijk inclusief de mooiste single van het jaar, Shiver. 8 Controller.controller - X-amounts Canadezen spelen dance op gitaar en drum. Vorig jaar een EP om er in te komen, nu een volledig album. Wat goed. 9 The Dandy Warhols - Odditorium or Warlords of Mars Dandy's zijn terug waar ze goed in zijn, lang uitgesponnen hyponitiserende nummers. 10 A.S Dragon - Va chercher la police Tweede album als je die met Tricatel baas Bertrand Burgulat niet mee rekent, bovendien zijn ze zo goed als vaste sessie muzikanten voor April March. Wat rockender dan hun debuut, maar eigenlijk mis ik het funky geluid wel wat. 11 The Subways - Young for Eternity Debuut van een nieuw 'young and snotty' punkbandje zoals Lotje zou zeggen. Jammer van die 2 a 3 ballads, anders had-ie hoger gestaan. 12 The Raveonettes - Pretty in Black Tip: start het album bij nummer 3 en het bevalt een stuk beter. Raveonettes gaan terug naar de roots en hebben Ronnie Spector gevraagd nog een keer mee te zingen voor het ultieme 60s gevoel. 13 Metric - Live it Out De goeie nummers zijn geweldig, de mindere nummers zijn echt duidelijk minder en daartussen zit weinig. 14 Soldout - Stop Talking 28 december 2004 is ook 2005 voor mij. Belgisch electroduo, man/vrouw. 15 Garbage - Bleed Like Me Vierde album doet het derde ogenblikkelijk vergeten. That's my Garbage. 16 Sing-Sing - Sing-Sing and I Tweede album van ex-Lush zangeres Emma Andersen. Rustige indierock. 17 The Like - Are You Thinking What I'm Thinking? Drie dames met een kruiwagen bij een platenmaatschappij. Haalden de frontpage van AMG (kruiwagen?). Maar wel leuke muziek. 18 Juliette & The Licks - You're Speaking My Language Na de EP van begin dit jaar viel het album tegen, maar 2 keer live zien helpt wel. 19 50 Foot Wave - Golden Ocean Tweederde Throwing muses volgde ook al een EP van 2004 op met een debuut. Ook deze viel relatief tegen. De nieuwe EP daarentegen.... 20 Birgit - Sticky Tales Birgit, wie zit daar nog op te wachten? Nou, ik wel. Degelijk album vol powerpop en een verrassend goede cover van Wuthering Heights. Je moet maar durven. 21 Madonna - Confessions on a Dance Floor Madonna? Ja ze zingt. Maar dit is toch echt een Stuart Price/Jacques Lu Cont album. Wel z'n beste denk ik. Goeie opvolger voor You can dance. 22 The Cardigans - Super Extra Gravity Tja, Cardigans. Zo goed als First band on the moon wordt het niet weer denk ik. Toch blijft het degelijk en spreekt deze me meer aan dan de vorige. 23 Sleater-Kinney - The Woods Veel te weinig gedraaid deze riot-grrls. 24 Magnapop - Mouthfeel In Januari was ik nog lyrisch over dit album, het comeback album van Magnapop, wereldberoemd bij 25-30 jarig alto Nederland.Maar goed, er kwam nog meer moois uit in 2005 en als je wat oude Magnapop albums draait blijken die toch veel beter 25 The D4 - Out Of My Head Tweede album van een jong bandje uit Nieuw Zeeland. Begint veelbelovend maar heeft wat mindere momenten. Hou het maar op de eerste. 26 Robyn - Robyn Hm misschien is 26 wat hoog maar ik wil haar toch even noemen. Zweedse Robyn was weer terug na eerder met Show me love en later met Keep this fire burning een paar hitjes gehad te hebben. Deze comeback viel niet zo op. Toch een degelijk album. En dan is Annie zo populair... nou, ik heb wat van Annie gehoord en moest meteen aan Robyn denken. Waarom die niet en Annie wel? [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 20-12-2005 10:13:00 ] | ||
peaceman | maandag 19 december 2005 @ 22:50 | |
Hey Ranja, op de EP van Juliette & The Licks staat bij mij 2005..... | ||
ranja | maandag 19 december 2005 @ 22:56 | |
quote:Hm je hebt gelijk... ik kreeg 'm in Maart... | ||
peaceman | maandag 19 december 2005 @ 22:57 | |
quote:Daarom heb ik ook de EP erin gezet en niet de CD | ||
Pink_Floyd | dinsdag 20 december 2005 @ 00:04 | |
helemaal eens met je nr. 1 methodmich! Wat een plaat | ||
Tom_Tom- | dinsdag 20 december 2005 @ 00:16 | |
Leuke lijst, ranja. Zit nog aardig wat tussen wat ik niet ken en gezien je omschrijvingen en smaak in het algemeen vast erg leuk vind, dus ik ga op zoek. . | ||
methodmich | dinsdag 20 december 2005 @ 19:06 | |
Leuk van Peaceman en uiteraard de vrouwenlijst van Ranja! In OOR wint Antony ook, Editors 10e, dat is wel schandalig hoog. | ||
peaceman | dinsdag 20 december 2005 @ 19:18 | |
quote:Vond je m ook verrassend? Ikzelf eigenlijk wel.. Had sommige voor dat ik er aan begon wat hoger ingeschat. | ||
methodmich | dinsdag 20 december 2005 @ 20:16 | |
Sommige dingen wel ja, anderen weer minder. | ||
Z | dinsdag 20 december 2005 @ 20:43 | |
15 mooie platen: 01. Sufjan Stevens - Illinois Prachtige plaat, mooier dan Michigan, maar misschien wel de laatste mooie omdat het wel allemaal een beetje op elkaar begint te lijken. Erg mooi concert ook, zo'n een stil Paradiso maak je niet vaak mee. 02. Maxïmo Park - A Certain Trigger Het duurde even voor het kwartje echt viel, maar opeens had ik het, een fantastisch optreden op Lowlands droeg daar ook aan bij, het optreden in de Melkweg vond ik niet echt leuk. The Futureheads had ik vorig jaar hoog, nu Maximo Park, volgend jaar wellicht Field Music. 03. Deerhoof - The Runners Four Ookal ligt dit album van Deerhoof het gemakkelijkst in het gehoor van alle Deerhoof albums maakt dat het nog niet een makkelijk album. Ik vind ook niet dat muziek altijd gemakkelijk in het gehoor hoeft te liggen. Zie het als een boek, 'moeilijke' boeken kunnen prachtig zijn, zo is het ook met muziek. Briljante gitaarlijnen, bizarre zang, ik vind het fantastisch! Ik hoop dat ze snel naar Nederland komen. En het is fijn dat er bands zijn die gewoon hun eigen ding blijven doen en niet te veel zwichten voor het geld. 04. Isolée - We Are Monster Deze plaat heb ik helemaal grijs gedraaid. Deels omdat je er goed bij kan werken, in tegenstelling tot de plaat hierboven. De recensies hebben het vaak over een heruitvinding van de house, of dat zo is weet ik niet, maar het is iig een prachtige plaat. 05. Art Brut - Bang Bang Rock & Roll Deze band heb ik drie keer gezien dit jaar en het was drie keer fantastich. De cd vond ik eerst minder dan de optredens maar daar groeide de plaat en ik overheen. Lekker luchtige punk rock met hilarische teksten en een fantastische zanger. 06. Antony and The Johnsons - I Am a Bird Now Prachtige plaat, prachtig figuur, jammergenoeg niet live gezien dit jaar. Plaat om voor te gaan zitten en er naar te luisteren zonder iets anders te doen. 07. Serena Maneesh - Serena Maneesh Shoegazer revival, veel bekende geluiden maar toch prachtige en originele nummers. De nummers zijn vaak erg mooi opgebouwd. Ook enorm goed geproduceerd, zo goed zelfs dat ze het live niet na kunnen spelen. Ik heb alleen maar slechte concertrecensies gezien, gelukkig voor hen dat ik ze niet gezien heb, anders waren ze wellicht niet in m'n lijst gekomen. 08. Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met deze plaat, er staan iig een paar briljante nummers op. Maar soms weet ik niet wat ik er mee moet en kan ik er niet naar luisteren Ik heb geen problemen met de zang en het is toch wel een beetje soort van vernieuwend vind ik. 09. Hood - Outside Closer Een plaat die tussen het wal en het schip valt. Krijgt bijvoorbeeld een 8,6 van pitchform maar haalt niet de eindlijst. Ik heb ook nagenoeg niks gelezen over de band. Typisch zo'n Engelse band die in Amerika meer aandacht krijgt dan Europa en waar er zoveel van zijn, bijvoorbeeld ook The Clientele. Bands die hemelsbreed zo dicht bij NL liggen maar waar op de een of andere manier wordt er nauwelijks tijd/geld in gestoken om ze in Europa te promoten. In tegenstelling tot veel Amerikaanse bands. 10. Marianne Faithful - Before The Poison Met deze plaat kwam mijn vriendin aanzetten en ik was in het begin een beetje sceptisch maar het is echt een erg mooie plaat. Het is wel net alsof je een plaat van Nick Cave en PJ zit te luisteren maar dat is niet erg en Marianne zingt vooral de door PJ geschreven nummers erg mooi. 11. The Hold Steady - Separation Sunday Dit is rock, en ik luister eigenlijk niet naar rock maar dit is een goede plaat. Ingewikkelde zanglijnen over hoekige muziek, prachtig. Erg veel gedraaid ook. 12. Wolf Parade - Apologies to the Queen Mary Ik zou kunnen zeggen; 'Zie Clap Your Hands Say Yeah', dat zeg ik dan ook maar, CYHSY vond ik alleen een stukje beter. Ik vind vooral het nummer Secret Knives van Wolf Parade mooi, maar dat staat dan weer niet op deze plaat. Band doet bijzondere dingen. 13. Danger Doom - The Mouse And The Mask Dit is een erg lekker en gemakkelijk in het gehoorliggende Hip Hop plaat. Heb de plaat veel gedraaid en staat een beetje symbool voor mijn 'ontdekking' van de Hip Hop. 14. Quasimoto - The Further Adventures Of Lord Quas Mablib has openend my Eyes. Alles wat Madlib maakt en gemaakt heeft vind ik eigenlijk briljant. Ik luisterde zelden naar Hip Hop maar sinds ik Madlib en consorten heb ontdekt 'ben ik om'. Dit is niet de beste plaat van Madlib, maar hij verdient een plekje in mijn lijst. Geen makkelijk plaat, maar wel bijzonder, haalt het alleen niet bij de voorganger 'The Unseen' helaas. 15. The Clientele - Strange Geometry The Clientele heeft een nummer gemaakt, en dat vind ik tot nu toe het mooiste nummer allertijden, wie weet wat er nog gaat komen Dat nummer staat niet op deze plaat ook maar deze is prachtig. Heel sferisch, als een vlaag gaat hij voorbij. Het lijkt allemaal een beetje op elkaar maar dat vind ik geen moment erg. Regen, regen en nog eens regen hoor je als je hier naar luistert. Ook zo'n Engels bandje waar je in Nederland nauwelijks iets van hoort. | ||
Grobbel | dinsdag 20 december 2005 @ 21:01 | |
Mooi lijstje, Z! Quasimoto vind ik wel opvallend, maar dat is meer omdat ik er zelf niet echt doorheen kom; ander werk van Madlib kan ik weer wel waarderen. The Hold Steady viel bij mij net buiten de boot, Danger Doom heb ik gewoon totaal vergeten te beluisteren dit jaar. Op een paar uitzonderingen na kan ik me in ieder geval prima vinden met jouw lijst! | ||
pfaf | dinsdag 20 december 2005 @ 21:18 | |
Deerhof is m'n 51e plaat. Staan geweldige nummers op, maar als ze rustig blijven vind ik het een te hoog nagel-op-schoolbord gehalte. Maar als de distortion opengaat en de noise er in komt... Verder een toffe lijst ook. | ||
dolle_hond | dinsdag 20 december 2005 @ 21:27 | |
totdat ik heb gehoord, kan ik natuurlijk geen lijstje geven. en t album is net 1 dag uit. | ||
De-oneven-2 | dinsdag 20 december 2005 @ 21:29 | |
Ja, daar kan ik wel wat mee... | ||
Z | dinsdag 20 december 2005 @ 21:33 | |
quote:Vergeet Jackson And His Computerband niet, dat heb ik al gedaan. | ||
De-oneven-2 | dinsdag 20 december 2005 @ 21:34 | |
Of die er wel of niet in komt, hangt een beetje van de lengte van mijn lijst af, Z... | ||
De-oneven-2 | dinsdag 20 december 2005 @ 22:51 | |
01 ) Antony and The Johnsons - I Am a Bird Now 02 ) Sufjan Stevens - Illinois 03 ) Jan Jelinek - Kosmischer Pitch 04 ) Wolf Parade - Apologies to the Queen Mary 05 ) New Pornographers - Twin Cinema 06 ) Isolée - We Are Monster 07 ) Art Brut - Bang Bang Rock & Roll 08 ) Animal Collective - Feels 09 ) Spoon - Gimme Friction 10 ) M.I.A. - Arular 11 ) Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah 12 ) Deerhoof - The Runners Four 13 ) Marianne Faithful - Before The Poison 14 ) The Hold Steady - Separation Sunday 15 ) Vitalic - OK Cowboy 16 ) Jamie Lidell - Multiply 17 ) Silver Jews - Tanglewood Numbers 18 ) Decemberists - Picaresque 19 ) Bloc Party - Silent Alarm 20 ) Serena Maneesh - Serena Maneesh 21 ) Kate Bush - Aerial 22 ) Architecture In Helsinki - In Case We Die 23 ) Various Artists - Run The Road 24 ) Jackson and His Computerband - Smash 25 ) Murcof - Remembranza -- Motivatie volgt misschien nog... | ||
De-oneven-2 | dinsdag 20 december 2005 @ 23:06 | |
Oh... Ladytron - The Witching Hour, Bonnie Prince Billy/Matt Sweeney - Superwolf, Andrew Bird - The Mysterious Production of Eggs én Okkervil River - Black Sheep Boy -hadden er eigenlijk ook best in gemogen... Het is ergens wel jammer dat je geen 30 platen in een top 25 kan proppen... Ik kap ermee...Kutlijstjes! . [ Bericht 18% gewijzigd door De-oneven-2 op 21-12-2005 00:41:41 ] | ||
Z | woensdag 21 december 2005 @ 09:29 | |
Mooi lijstje hoor DO2. Fijn dat je Jackson meegenomen hebt. | ||
ranja | woensdag 21 december 2005 @ 10:14 | |
quote:In een top 30 daarentegen... | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 10:48 | |
1. Danny Cohen - We’re All Gunna Die Dwingend, neurototisch en aardedonker. Een plaat vol grillig kromgetrokken luisterliedjes die verhalen over de dood. Noem het zot, geflipt of totaal gestoord, maar wat kan tegendraads toch soms lekker zijn! 2. Animal Collective - Feels Heerlijke onconventionele plaat. Een bonte kakefonie van psychedelische noise naar dromerige folk, het collectief beheerst het op deze plaat tot in de topjes! 3. Isolée - We Are Monster Een vrij donkere plaat met tracks die tussen electro, techno en house door laveren en uiteindelijk evolueren tot nieuwe, uitgepuurde versies van zichzelf. Een plaat die bij elke luisterbeurt weer nieuwe details blootgeeft. 4. Sufjan Stevens - Illinois De tweede cd in een ambitieus plan om alle vijftig Amerikaanse staten muzikaal te coveren. Magnifieke plaat vol trieste, en soms ook bloedstollende akoestische folkpopliedjes. 5. God Is An Astronaut - All Is Violent, All Is Bright Uiterst sfeervolle instrumentele plaat met songs die in de geest van Mogwai op fantastische wijze naar climaxen toe broeien. 6. Broadcast - Tender Buttons IJzingwekkend mooie plaat vol dissonante tonen en spooky geluidseffecten. De nieuwe focus op de essentie van de songs maakt van ‘Tender Buttons’ Broadcasts meest intieme plaat tot op heden. 7. M.I.A. - Arular Een intrigerende militante plaat vol smerige, grofkorrelige en overstuurde tracks. M.I.A. klinkt tegelijk catchy, sexy én eigenzinnig en is wat mij betreft dé verrassing van dit jaar. 8. The Chap - Ham Lo-fi indie electro pop rock. Kortom, een plaat die zo eclectisch is dat je na de eerste luisterbeurt al 10 verschillende acts uit 10 verschillende genres kunt opnoemen die raakvlakken hebben met The Chap. 9. Edan - Beauty And The Beat Opvallend grensoverschijdende hiphop plaat. Op een verfijnde manier worden psychedelische folkelementen vermengt met beats zonder ook maar een filler. De eigenzinnige Edan is zonder enige twijfel een van de meest interessante figuren binnen de huidige hiphop. 10. Richie Hawtin - DE9: Transitions De ultieme technotrip van dit jaar. Een vrij minimalistisch opgezet album vol met ritmische melodieën, drumgeluiden en baslijntjes die per luisterbeurt lijken te transformeren. 11. Sage Francis - A Healthy Distrust Zowel tekstueel als muzikaal een zeer eclectisch album. Hoewel zowel de flow als de teksten af en toe wat prekerig over komen neem je dat bij deze plaat voor lief. Dit is het neusje van de zalm op hiphop gebied; intelligente teksten worden ondersteund door inventieve beats. 12. Jim Yoshii Pile Up - Picks Us Apart Vrij morbide teksten worden gezongen over een muur van tegendraadse gitaren. De vaak catchy basslines zorgen voor een verrassend, doch tamelijk desolaat, eindresultaat. 13. Jahcoozi - Pure Breed Mongrel Een plaat in het straatje van M.I.A.’s Arular, maar iets minder rauw en direct. Een plaat bovendien, die dit jaar niet de aandacht heeft gekregen die het verdiend. 14. Antony & The Johnsons - I Am A Bird Now Hemelsmooie plaat die vanwege een overdaad aan pathetiek met mate geconsumeerd moet worden. De stem van Antony zit dicht tegen de irritatie grens aan, en komt daar soms zelfs stiekem overheen. 15. Jackson & His Computer Band – Smash Jackson Fourgeaud debuteerde dit jaar met een verrassend dansbare sampleplaat. Van retrodisco naar soulmelodietjes en van subtiele gitaar licks naar maffe beats: deze plaat bevat alles! 16. Architecture In Helsinki - In Case We Die Een zeer kleurrijke en theatrale plaat van dit bonte gezelschap. Wel typisch zo’n plaat met iets teveel goede ideeën. Vooral de tweede helft van de plaat is een klanktapijt aan arrangementen en daardoor soms wat vermoeiend. 17. Bigg Jus - Poor People’s Day Maatschappij kritiek heeft zelden zo lekker geklonken. Politiek getinte Hiphop plaat van de oprichter van het legendarische Company Flow. Nog steeds rapt Bigg Jus alsof naar adem happen hem 't leven zou kosten, maar de passie waarmee hij dit doet behelst wat mij betreft de essentie van hiphop. 18. Deerhoof - The Runners Four Wellicht het meest toegankelijke album van deze rammelrockers. Natuurlijk worden er nog wel conventies gebroken, maar de chaos van weleer heeft toch plaatsgemaakt voor iets meer structuur. 19. dEUS - Pocket Revolution Lang op gewacht en uiteindelijk gekregen. De meest toegankelijke plaat die ze ooit maakten, mooie warme productie, perfect uitgebalanceerd en Kapitein Barman zingt beter dan ooit! 20. Dälek - Absence Wellicht de uiterste uithoek van de hiphop. Droge industrial beats met teksten die handelen over de donkere kanten van het leven. Een vrij verwarde duistere plaat. 21. Professor Pez - We Found The Beach, Where Is The Ocean? Enorme catchy indiepop uit Noorwegen. Welbekende nummers nummers opgebouwd rond de bas , drums en de nonchalante gitaren worden ingekleurd door vaak kinderlijk eenvoudige trompet- en keyboard melodietjes. 22. Coparck - Few Chances Come Once In A Lifetime Voor dit soort platen is de term ‘On-Nederlands goed’ in ‘t leven geroepen. Een meer dan waardige opvolger van Birds, Happiness & Still Not Worried uit 2001. Deze band is tot veel in staat! 23. Jamie Lidell - Multiply Een vrij opzwepende retro plaat met niet zelden een dikke knipoog naar Marvin, Otis en Prince. Het gemis van een enorme killer track maakt de plaat helaas net iets te vlak voor een echt hoge notering. 24. Jerboa - Music For My Instruments Deze Belgische samplekunstenaar brengt een prettige kruisbestuiving tussen hiphop-, funk- en jazz, waarbij hij goed naar DJ Shadow heeft geluisterd 25. Clor - Clor Eindelijk weer eens een nieuwe Brits bandje dat wél verrassend uit de hoek kan komen. Natuurlijk heeft ook Clor de Britse popgeschiedenis goed doorgenomen, maar weet desondanks zich toch een eigen geluid toe te eigenen. 26. Goldmund - Corduroy Road Een zeer intieme, minimalistische ambient plaat. Melancholiek regeert op deze haast hypnotiserende plaat. 27. Danger Doom - The Mouse And The Mask De samenwerking tussen MF Doom en wapenbroeder Danger Mouse bevat precies hetgeen we ervan konden verwachten. Abstract verhalende raps en vrij originele beats. Experiment geslaagd! 28. Death From Above 1979 - You're A Woman, I'm A Machine Een wervelwind aan fantastische riffs een grooves, en zowaar met echte melodieën en songs, al liggen die regelmatig begraven onder dikke lagen distortion. Nergens wordt gas terug genomen, wat de plaat na verloop van tijd helaas geen goed doet. 29. M.Ward - Transistor Radio Een Beach Boys cover wordt afgewisseld met bluesy riffs en oude country en folk. Een mooiere samenvatting van de Amerikaanse muziekgeschiedenis hebben we dit jaar niet gehad. 30. Mu - Out Of Breach Een vrij absurde en chaotische plaat die zowel irriteert als fascineert. De fascinatie wint het intussen gemakkelijk van de irritatie, want hier wordt keihard afgerekend met alle nog overgebleven conventies van de dance. 31. Sleater-Kinney - The Woods Lekkere harde spierballenrock waar de spetters van af vliegen. Nee, met deze chicks wil je geen ruzie. 32. Of Montreal - The Sunlandic Twins Een zonnig en luchtig album met vrij ongecompliceerde melodieuze songs. Voor een topnotering helaas net iets te vlak over de gehele linie. 33. Millionaire - Paradisiac Onversneden beukende testosteronpunk, dat is in essentie hetgeen Tim Vanhamel en z’n vriendjes ons op deze plaat brengen. Eenmaal hieraan gewend, zal Paradisiac zich ontwikkelen tot een uiterst verslavende trip. 34. Fat Freddy's Drop - Based On A True Story Een van de verrassingen van Lowlands 2005. De prettigste mengelmoes van reggae, soul en dub die ik sinds tijden heb gehoord. Een album dat je doet verlangen naar het festivalseizoen. 35. The Wedding Present - Take Fountain Prima comebackplaat van de band van David Gedge. De gitaren grommen als vanouds, wat tot in de perfectie naar voren komt op ‘Interstate 5’. 36. Tullycraft - Disenchanted Hearts Unite Deze band maakt al jaren de ultieme indiepop. En ook op deze plaat staan ze weer; die enorm prettig in het gehoor liggende popliedjes met hun aanstekelijke nanana-koortjes en catchy gitaarlijntjes! Sommige bandjes hoeven nu eenmaal niet te vernieuwen. 37. Kelley Polar - Love Songs Of The Hanging Gardens Discobaslijntjes en zweverige synths in een vrij heldere productie. De plaat balanceert op het randje van saaiheid, maar heeft nog genoeg scherpe randjes om op z’n minst interessant te blijven. 38. Bright Eyes - I’m Wide Awake, It’s Morning Een weemoedige, breekbare plaat. En hoewel sterk van begin tot einde, speelt Conor Oberst op deze plaat jammer genoeg wel erg op safe. 39. Spinvis - Dagen Van Gras, Dagen Van Stro Het primitieve geluid van het debuut is ingeruild voor een veel rijker gearrangeerd bandgeluid. De verrassing is weg, maar Spinvis slaat zich kranig door de 'moeilijke tweede plaat' heen. 40. LCD Soundsystem - LCD Soundsystem Op de een of andere manier kan hun eerste full-length niet tippen aan de kwaliteit van eerdere releases. Het album leunt teveel op een handjevol sterke tracks. Desondanks blijft deze aanstekelijke mix van rock, dance, elektro en snoeiharde punk de concurrentie mijlenver voor. [ Bericht 0% gewijzigd door DaisyDuke op 21-12-2005 11:07:57 ] | ||
De-oneven-2 | woensdag 21 december 2005 @ 11:17 | |
quote:Jawel, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat er zeker 40 albums zijn die een notering hoger dan 26 verdienen. Het was gewoon een ongelofelijk goed jaar... Zowel in kwantiteit als in kwaliteit. | ||
Z | woensdag 21 december 2005 @ 11:20 | |
Mooie lijst Daisy! | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 11:57 | |
quote:Dank je, die van jou ook! The Hold Steady is helemaal langs mij heen gegaan dit jaar en ga ik snel eens luisteren! | ||
Grobbel | woensdag 21 december 2005 @ 13:03 | |
Er was dit jaar een nieuwe plaat van the Jim Yoshii Pile-up? Totaal langs me heen gegaan. De vorige CD van een paar jaar terug vond ik nochtans best mooi. En grappig dat je Clor wel kon waarderen, bij mij voelt die plaat gewoon net niet goed aan op de een of andere manier. Verder wel een mooie lijst, Daisy. | ||
667Def | woensdag 21 december 2005 @ 13:17 | |
Opeth - Ghost Reveries Korn - See You On The Other Side Hedpe - Only In Amerika Chimaira - Chimaira Meshuggah - Catch Thirtythree Gorillaz - Demon Days System Of A Down - Mezmerize | ||
methodmich | woensdag 21 december 2005 @ 14:24 | |
Zitten leuke lijsten tussen. DD behoorlijk aan het rappen / dancen geslagen dit jaar of was dat altijd al? | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 14:49 | |
Het is op dat gebied dan ook een uiterst goed jaar geweest! Maar buiten dat had ik dit jaar een enorm gevarieerd luistergedrag, wat zich automatisch vertaalt in een genre overschrijdende jaarlijst. | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 14:54 | |
Grappig die nummer 1 DD, zeker als je nagaat dat je Tom niet echt iets vindt... En dat is toch iemand die niet al te vrolijke liedjes maakt en uiteraard mis ik TNP bij je... Overigens zit er vrij veel bij wat ik niet ken.. | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 14:58 | |
quote:Ken je die plaat van Danny Cohen wel? Lijkt in de verste verte niet op Tom McRae! Je moet niet alle treurwilgen op 1 hoop gooien he | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 15:00 | |
quote:Ik ken een paar nummers, niet heel goed hoor.... Maar het ging me om je omschrijving... die kan je namelijk er wel op toepassen... Vind ik dan. Op het tegendraadse na dan.. Vraag me ook wel een beetje af hoe ik dat moet opvatten. Tegendraads tegen wie/wat? Edit, maar wel offtopic: Trouwens wel geinig bij Tom dat men hem of heel goed vindt of helemaal niks... | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 15:05 | |
quote:Tegendraads in de zin van vreemde instrumentatie, grillige songstructuren en bizarre teksten. En koeien als backing vocals, hoe tegendraads wil je 't hebben?! | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 15:11 | |
quote:Toch maar eens wat beter gaan luisteren dan, want t was mijn nog niet zo bewust ter ore gekomen.... In elk geval klinkt de omschrijving zeer apart.... tegendraads? Nou laten we het erop houden dat ik een andere betekenis van dat woord in gedachten heb. | ||
methodmich | woensdag 21 december 2005 @ 15:43 | |
Ik ken ook niet alles van Grobbel en DD, maar dat is andersom ook zo denk ik. Ontkom je niet aan, in het huidige aanbod. | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 15:45 | |
Laten we hopen dat 2006 minstens zo'n goed jaar gaat worden | ||
Grobbel | woensdag 21 december 2005 @ 17:06 | |
Zie voor een gedetailleerde toelichting het indietopic. It's Indie, Dad. (Indie Central XIII) | ||
DaisyDuke | woensdag 21 december 2005 @ 18:09 | |
quote:Dat is nou precies het leuke van de jaarlijsten. Zie in jouw lijst, evenals in bijvoorbeeld die van Grobbel, genoeg dingen die ik nog eens aan een nadere luisterbeurt wil onderwerpen. | ||
methodmich | woensdag 21 december 2005 @ 18:45 | |
Inderdaad. De top 10 van Grobbel vind ik vrij "gewoontjes" ten opzichte van zijn andere plaen. | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 18:53 | |
Sufjan zal ik nog eens aan een goede luisterbeurt onderwerpen; het enthousiasme van bijna iedereen is zo groot dat het wellicht nog niet goed tot me doorgedrongen is. | ||
Gorro | woensdag 21 december 2005 @ 19:02 | |
1. Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro 2. Sufjan Stevens - Illinois 3. The Frames - Burn the Maps 4. Sigur Rós - Takk... 5. Gorillaz - Demon Days 6. The Magic Numbers - The Magic Numbers 7. Low - The Great Destroyer 8. dEUS - Pocket Revolution 9. Nick Cave & the Bad Seeds - B-Sides & Rarities 10. System of a Down - Hypnotize 11. System of a Down - Mezmerize 12. Mercury Rev - The Secret Migration 13. Nine Inch Nails - With Teeth 14. Eels - Blinking Lights and Other Revelations 15. Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better 16. Doves - Some Cities 17. Editors - The Back Room 18. Róisín Murphy - Ruby Blue 19. Coldplay - X&Y 20. Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah | ||
methodmich | woensdag 21 december 2005 @ 20:03 | |
quote:Heb ik ook. Net als Arcade Fire. | ||
pfaf | woensdag 21 december 2005 @ 20:43 | |
Mooie lijsten Daisy, Grobbel en Gorro en aaaalle anderen. Vooral bij de eerste heb ik het gevoel dat ik nogal wat gemist heb dit jaar. En zoals ik in mjin lijst al zei, ik zie de genialiteit van Sufjan ook niet. | ||
De-oneven-2 | woensdag 21 december 2005 @ 20:45 | |
quote:. | ||
Grobbel | woensdag 21 december 2005 @ 21:13 | |
quote: | ||
turnpike | woensdag 21 december 2005 @ 22:06 | |
quote:Horen doe ik die genialiteit ook al niet :p | ||
pfaf | woensdag 21 december 2005 @ 22:08 | |
Jullie moeten die reply wel hebben zeg! | ||
De-oneven-2 | woensdag 21 december 2005 @ 22:16 | |
Voor al die mensen die de genialiteit van Sufjan maar niet kunnen horen: Doe er je voordeel mee, ... | ||
pfaf | woensdag 21 december 2005 @ 22:20 | |
quote:Ik noemde jouw lijstje niet voor niets niet. | ||
Grobbel | woensdag 21 december 2005 @ 22:22 | |
quote:Iemand die een bloedstollend mooi nummer kan schrijven over een ordinaire seriemoordenaar als John Wayne Gacy, Jr. verdient al die lof ook gewoon! | ||
De-oneven-2 | woensdag 21 december 2005 @ 22:26 | |
Mijn lijstje vertoont te veel overeenkomsten met de lijstjes van Grobbel en DaisyDuke, om dat aannemelijk te maken, pfaf. | ||
thaleia | woensdag 21 december 2005 @ 22:38 | |
quote:En ik ook. Maar niet bij Arcade Fire Nou heb ik ook niet zo'n ding van De_Oneven_2, dat verklaart misschien waarom ik Sufjan ook nu weer na een stuk of vijf nummers heb afgezet. | ||
turnpike | woensdag 21 december 2005 @ 22:42 | |
Mijn oren maken extra oorsmeer aan zodra ze die slaapverwekkende sufjan stevens waarnemen. Teneinde mijn oren maar zo rap mogelijk dicht te proppen om die terreur niet meer aan te hoeven horen. | ||
-Dries- | woensdag 21 december 2005 @ 22:52 | |
quote:Jij draagt zeker een MoH bomberjack? | ||
Grobbel | woensdag 21 december 2005 @ 23:18 | |
quote:Nah, turnpike is wel okay. Ik kan me overigens op zich wel voorstellen hoe die plaat van Sufjan Stevens wat afschrikkend kan werken, met die vrolijke koortjes en alles. Als je je eenmaal daar overheen weet te zetten is het echter wel een prachtige plaat. | ||
peaceman | woensdag 21 december 2005 @ 23:19 | |
quote:Persoonlijk vind ik een hele plaat veel te lang.... En die plaat is lang.... | ||
Wepeel2 | donderdag 22 december 2005 @ 00:03 | |
Ah hier is het lijstjestopic. In het indie-topic al gepost, maar hier dan ook maar even. Ik ben niet zo'n lijstjesmens dus in vergelijking met de andere posters hier ziet mijn lijstje er wat ongestructureerd uit. Oh well. 1. Spoon - Gimme Fiction Swingend, funky, slepend, tegendraads, poppy, simpel, ingenieus en voor mij een totaal onbekende band. Althans tot voor kort. Absoluut een van mijn favoriete albums van dit jaar. Tijdens het maken van deze lijst is het mijn favoriet dus vandaag is het (roffel) het beste album van het jaar. Met The Two Sides Of Monsieur Valentine levert de groep sowieso DE instant meezinger/meewieger/meeneuriër van het jaar af. Waar het precies in zit weet ik niet, maar Spoon heeft iets. Ik stel voor om voortaan bij een plaat die gewoon heel goed is, maar waar het moeilijk te definieren is waarom, een nieuwe term te bezigen: de S-factor. Deze plaat heeft die factor in ieder geval. Elke dag een lepeltje van dit medicijn en u wordt een beter mens. 2. Antony and the johnsons - I Am A Bird Irritante neurotische kutmuziek. Kamp 1. Geniale muziek die je tot tranen roert. Kamp 2. Mij kun je vinden in kamp 2 waar ik me rond het kampvuur heb genesteld. Met een veel te clichematige fles wijn huil en zing ik mee met Antony. Al tijdens het geniale openingsnummer I Hope There's Someone roep ik tot Antony dat ik er voor hem zal zijn. De mooiste liefde ontstaat in 1 seconde. Ik hoop dat Antony 'my sister' blijft en hij ook in de toekomst prachtige verhalen als 'My Lady Story' voor me heeft. Een travestiet is soms zo gek nog niet. 3. My Morning Jacket - Z Met Z heeft My Morning jacket een prachtige popplaat gemaakt. Met I Beat For You een van de mooiste nummers van het jaar. Volgende keer wel een iets mooier cd-hoesje jongens. Muzikaal een A+. Helaas kan er maar één iemand het beste jongetje van de klas zijn. 4 t/m 10 (in willekeurige volgorde) Clem Snide - End Of Love nooit gedacht dat Duitse hip-hop nog iets positiefs zou opleveren Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning Spinvis - Dagen Van Gras, Dagen Van Stro Andrew Bird - The Mysterious Production Of Eggs Sufjan Stevens - Illinois Broken Social Scene - Broken Social Scene Maximo Park - A Certain Trigger Niet bijster origineel, wel een plaat die steeds beter wordt naarmate je hem vaker draait. The Arcade Fire - Funeral The Decemberists - Picaresque Richard Hawley - Coles Corner 11. Danny Cohen - We're all Gunna Die. Gewoon omdat die er net buiten valt en toch even genoemd MOET worden. | ||
De-oneven-2 | donderdag 22 december 2005 @ 00:27 | |
quote:Met de kanttekening dat kamp 1 een ietwat onevenwichtig kamp is, natuurlijk. ( Dat wil zeggen: Kamp 1 kent 'overlopers'. Kamp 2 niet. ) -- En ik zie dat Illinois ook niet echt een middenweg kent, . | ||
turnpike | donderdag 22 december 2005 @ 01:50 | |
quote:Psychonauts woohoo ! Ik weet het niet hoor. Al die vrolijke deuntjes en koortjes van "Smile" bijvoorbeeld doen bij mij een bubbeltje knappen en maken me zielsgelukkig. ;-) Ik geef toe, ik heb Illinoise alleen vanachter de pc beluisterd....tot wel 4 of 5 keer toe, dus het intrigeerd in ieder geval wel. Geef me 1 jaar en ik ben 's mans grootste fan, wellicht. HardCore4Life ! | ||
bukgeit | donderdag 22 december 2005 @ 08:18 | |
01 The Clientele - Strange Geometry 02 Idaho - The Lone Gunman 03 Animal Collective - Feels 04 Vitalic - OK Cowboy 05 Teenage Fanclub - Man-Made 06 Tiefschwarz - Eat Books 07 Whipster - Road Apple 08 Maxïmo Park - A Certain Trigger 09 Test Icicles - For Screening Purposes Only 10 Nine Horses - Snow Borne Sorrow | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 08:19 | |
quote:We hebben dezelfde nummer 1 en bijna ook Teenage Fanclub gelijk Geinig. | ||
bukgeit | donderdag 22 december 2005 @ 08:34 | |
quote:Mooi toch? En ik ben The National vergeten. Prachtplaat, had ik tweede of derde kunnen zetten. 01 The Clientele - Strange Geometry 02 Idaho - The Lone Gunman 03 Animal Collective - Feels 04 Vitalic - OK Cowboy 05 Teenage Fanclub - Man-Made 06 Tiefschwarz - Eat Books 07 Whipster - Road Apple 08 Maxïmo Park - A Certain Trigger 09 Test Icicles - For Screening Purposes Only 10 Nine Horses - Snow Borne Sorrow 11 The National - Alligator | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 08:38 | |
quote:Hmm die ken ik nog niet... Waar lijkt het op? | ||
bukgeit | donderdag 22 december 2005 @ 08:42 | |
quote:Tindersticks meets The Flaming Stars. | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 09:05 | |
quote:Die 2e ken ik ook al niet, maar Tindersticks wel.. goede band is dat! | ||
DaisyDuke | donderdag 22 december 2005 @ 09:08 | |
quote:Belsen schreef er ooit een recensie over, check het review topic maar! | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 09:14 | |
quote:Bedankt voor de tip. | ||
BUG80 | donderdag 22 december 2005 @ 10:27 | |
quote:Misschien dat de "hype" ook een beetje afschrikt, kan ik me zo voorstellen. Ik raad mensen aan die zich daarin herkennen om het over een tijdje nog eens te proberen, als het stof is neergedaald. Het is echt een mooie plaat namelijk! | ||
turnpike | donderdag 22 december 2005 @ 13:06 | |
Misschien zet ik 'em stiekum op mijn jaarlijstje 2006. | ||
Grobbel | donderdag 22 december 2005 @ 14:50 | |
quote:Oe, nieuwe Idaho! Hoe is ie? Ik heb Levitate hier in de kast staan, maar die kakt tegen het einde toch een beetje in, iets te gezapig. Maar de eerste paar nummers van die plaat vond ik wel erg goed. | ||
bukgeit | donderdag 22 december 2005 @ 15:27 | |
Dan moet je The Lone Gunman maar niet in huis halen. Zelfde euvel. | ||
turnpike | donderdag 22 december 2005 @ 17:07 | |
// D E 2 1 ! // Het is zover! De redacties van KindaMuzik en 3voor12 maakten de balans op en presenteren samen de eenentwintig beste platen van het afgelopen jaar. Kijk in het uitgebreide 2005-dossier naar de volledige lijst, en naar de jaarlijstjes van medewerkers en vrienden van KindaMuzik. De zeven beste platen van 2005 volgens ons: * M.I.A. - Arular * Death From Above 1979 - You're A Woman, I'm A Machine * dEUS - Pocket Revolution * Animal Collective - Feels * De Jeugd Van Tegenwoordig - Parels Voor De Zwijnen * Anthony & The Johnsons - I Am A Bird Now * Vic Chesnutt - Ghetto Bells Vanuit de kindamuzik nieuwsbrief. Valt jullie iets op ? Mij wel....... ;-) | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 17:13 | |
Mij ook | ||
Grobbel | donderdag 22 december 2005 @ 17:16 | |
Ja, mij ook. Raar hoor, DFA1979 is toch echt van vorig jaar. | ||
DaisyDuke | donderdag 22 december 2005 @ 17:19 | |
Yep, en 't is toch echt Antony... | ||
spacemangraig | donderdag 22 december 2005 @ 17:29 | |
En de Jeugd van Tegenwoordig erin zetten is al helemaal not-done. | ||
ranja | donderdag 22 december 2005 @ 17:31 | |
quote:Behalve in de lijst van Fox Kids natuurlijk | ||
Z | donderdag 22 december 2005 @ 17:33 | |
'DE 21' en 7 platen is ook wat dubieus. | ||
DaisyDuke | donderdag 22 december 2005 @ 17:35 | |
Logisch juist, 21 delen door 3 is toch 7! | ||
Z | donderdag 22 december 2005 @ 17:35 | |
Doh. | ||
turnpike | donderdag 22 december 2005 @ 18:22 | |
Nou ja...dat is ook wel het leuke van die jaarlijstjes, je kan het er eens flink mee oneens zijn. Ik vind dan ook dat De Jeugd er helemaal in thuishoort. | ||
cafca | donderdag 22 december 2005 @ 19:47 | |
Niet zo heel veel CD's gekocht dit jaar. De meesten zijn al genoemd in dit topic, maar toch een top 10: 01.Ben Folds - Songs for Silverman 02.Silver Jews - Tanglewood Numbers 03.The Clientele - Strange Geometry 04.Sufjan Stevens - Illinoise 05.Eels - Blinking lights & other revelations 06.Bright Eyes - I'm Wide awake, it's morning 07.Iron & Wine - Woman King 08.Admiral Freebee - Songs 09.Maximo Park - a Certain Trigger 10.KT Tunstall-Eye to the Telescope | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 19:48 | |
quote:KT Leuk lijstje hoor! | ||
cafca | donderdag 22 december 2005 @ 19:50 | |
quote:Tja, niet heel erg vernieuwend, maar ik ben dan ook een ouwe l.... KT toch onderaan, ik ben benieuwd of ik dit album over 10 jaar nog vaak zal draaien. | ||
peaceman | donderdag 22 december 2005 @ 19:59 | |
quote:Ja dat heb ik ook wel met bepaalde albums.. sommige nummers denk ik wel van haar.... in elk geval de komende jaren... | ||
methodmich | vrijdag 23 december 2005 @ 14:05 | |
De lijst van KM is best geinig, maar ook niet erg representatief. Eigenlijk moet je van alle jaarlijsten een gemiddelde maken. | ||
bigshadow | vrijdag 23 december 2005 @ 15:35 | |
quote:Ben Folds | ||
Wepeel2 | vrijdag 23 december 2005 @ 15:44 | |
Inderdaad wel een mooie plaat van Ben Folds. Maar niet spannend genoeg voor mijn top10. Maar dat maakt niet uit. Laat Ben Folds maar gewoon blijven doen waar hij goed in is. | ||
turnpike | vrijdag 23 december 2005 @ 15:59 | |
quote:Ja een beetje vreemd, hij hoort er natuurlijk gewoon in te staan, maar misschien hebben ze een selectie uit de categorieën gemaakt en in de singer/songwriter sectie Antony net iets zwaarder gewogen. *grinnikt* | ||
Wepeel2 | vrijdag 23 december 2005 @ 16:23 | |
Lamaar. Foutje. | ||
DaisyDuke | vrijdag 23 december 2005 @ 16:26 | |
laat dan ook maar.... | ||
Beregd | vrijdag 23 december 2005 @ 16:42 | |
wat was er mis met die lijst van humo? | ||
Wepeel2 | vrijdag 23 december 2005 @ 17:19 | |
quote:Het was niet dé lijst van Humo, maar één van de lijstjes van de recensenten van Humo. Ik had alleen even bovenaan de pagina gekeken. Maar hier als nog samengestelde lijst, aangezien ik die nu pas zie staan. quote: | ||
Wepeel2 | vrijdag 23 december 2005 @ 17:21 | |
Waarom The White Stripes zo hoog staan begrijp ik overigens niet. Admiral Freebee is ook wel erg hoog geclassificeert. | ||
DaisyDuke | vrijdag 23 december 2005 @ 17:24 | |
Ja, en waar is de Trots der Belgen, dEUS? | ||
methodmich | vrijdag 23 december 2005 @ 19:06 | |
White Stripes' laatste is wat overschat, vind ik. Net als Elephant destijds. | ||
peaceman | vrijdag 23 december 2005 @ 19:09 | |
quote:Denk dat die laatste te divers is qua stijlen om beter beoordeeld te worden door 'men'. | ||
ranja | vrijdag 23 december 2005 @ 19:34 | |
quote:Ik ken die nog niet, maar de singles + b-kanten die ik er van ken (samen zo'n 7 nummers) vind ik wel erg goed... | ||
methodmich | vrijdag 23 december 2005 @ 20:03 | |
Ja? Ik vind de oude White Stripes gewoon leuker. Dus De Stijl en White Blood Cells, die tijd. | ||
BUG80 | dinsdag 27 december 2005 @ 19:45 | |
Ik kom tot een top 25 dit jaar. 1. dEUS - Pocket revolution 2. Antony & the Johnsons - I am a bird now 3. Ryan Adams & The Cardinals - Cold Roses 4. The New Pornographers - Twin Cinema 5. Coparck - Few chances come once in a lifetime 6. Ane Brun - A temporary dive 7. Martha Wainwright - s/t 8. Death Cab for Cutie - Plans 9. Spinvis - Dagen van gras, dagen van stro 10. Sufjan Stevens - Illinois 11. Sigur Rós - Takk 12. Cocorosie - Noah's ark 13. Bright Eyes - I'm wide awake, it's morning 14. Woodface - Good morning hope 15. Racoon - Another day 16. The Frames - Burn the maps 17. Maria Taylor - 11:11 18. Ane Brun - Duets 19. Rogue Wave - Descended like vultures 20. Janove Ottesen - Francis' Lonely Nights 21. The Decemberists - Picaresque 22. Admiral Freebee - Songs 23. Kristofer Åström & Hidden Truck - So much for staying alive 24. Jose Gonzalez - Veneer 25. Tori Amos - The Beekeeper | ||
ranja | woensdag 28 december 2005 @ 12:07 | |
quote:Leuker/beter, ok, maar dat wil niet zeggen dat 'Satan' daarom slecht is. | ||
methodmich | woensdag 28 december 2005 @ 15:54 | |
Slecht niet, maar ook niet wat je van ze mag verwachten vond ik ranja. En leuke lijst van BUG80, met enkele "BUG80-platen", maar dat hoort! | ||
Grobbel | woensdag 28 december 2005 @ 16:03 | |
Mijn persoonlijke single/promo-jaaroverzichtje voor 2005 heb ik hier maar weer gepost. It's Indie, Dad. (Indie Central XIII) | ||
methodmich | woensdag 28 december 2005 @ 16:08 | |
Overigens, ik zag in de afzonderlijke lijstjes van de OOR-medewerkers soms best bizarre dingen staan... | ||
DaisyDuke | woensdag 28 december 2005 @ 16:19 | |
Het is maar net hoe serieus je bepaalde mensen neemt, MM. | ||
_dirkjan_ | woensdag 28 december 2005 @ 16:22 | |
Mijn top 10 uit 2005: 1 Employment - Kaiser Chiefs 2 Picaresque - The Decemberists (waarom staat die niet in de 105 van 2005 in OOR???) 3 Don't Believe The Truth - Oasis 4 Chaos And Creation In The Backyard - Paul Mccartney 5 The Invitation - Thirteen Senses 6 Life In Slow Motion - David Gray 7 A Bigger Bang - The Rolling Stones 8 Illinois - Sufjan Stevens 9 In Your Honor - Foo Fighters 10 X&Y - Coldplay Best wel standaard lijstje [ Bericht 8% gewijzigd door _dirkjan_ op 28-12-2005 16:27:48 ] | ||
ranja | woensdag 28 december 2005 @ 16:28 | |
quote:Ik weet niet wat je mag verwachten. Een tweede (of derde) 'Stijl' kun je wel willen maar of dat terecht is? | ||
peaceman | woensdag 28 december 2005 @ 16:36 | |
quote:Die is uit 2004, anders had ik die ook wel erin gezet | ||
methodmich | woensdag 28 december 2005 @ 17:21 | |
quote:Nou, Tom Engelshoven (of was het nou Erik vd Berg) die Kane in zijn lijst zet vond ik vrij schokkend. | ||
BUG80 | woensdag 28 december 2005 @ 18:04 | |
quote:Volgens Velvet Music is de Nederlandse release gewoon uit 2005: quote: | ||
DaisyDuke | woensdag 28 december 2005 @ 18:06 | |
quote:Okee, point taken. | ||
peaceman | woensdag 28 december 2005 @ 18:42 | |
quote:Dit zegt AMG erover: AMG En ook op de CD zelf staat gewoon 2004. | ||
ranja | woensdag 28 december 2005 @ 18:47 | |
de Nederlandse release is ook niet altijd gelijk aan de Amerikaanse... | ||
peaceman | woensdag 28 december 2005 @ 18:48 | |
quote:klopt, dat maakt het soms ook wat verwarrend.... ik heb de engelse release... dat kan het verschil zijn... | ||
Meadowmeal | donderdag 29 december 2005 @ 11:54 | |
1 Sufjan Stevens - Illinois 2 Andrew Bird and The Mysterious Production Of Eggs 3 Garden - Round And Round 4 Elbow - Leaders Of The Free World 5 Jaga Jazzist - What We Must 6 Archer Prewitt - Wilderness 7 Maxïmo Park - A Certain Trigger 8 Pure Reason Revolution - Cautionary Tales For The Brave 9 Françoiz Breut - Une Saison Volée 10 British Sea Power - Open Season 11 Super Furry Animals - Love Kraft 12 Mogwai - Government Commissions 13 David Pajo - Pajo 14 The Shortwave Set - The Debt Collection 15 Animal Collective - Feels 16 Iron & Wine - Woman King 17 Aether - Se Perdre : Contre 18 The High Dials - War Of The Wakening Phantoms 19 Alfie - Crying At Tea Time 20 M83 - Before The Dawn Heals Us 21 Calla - Collisions 22 Acid House Kings - Sing Along With 23 Four Tet - Everything Ecstatic 24 Piano Magic - Disaffected 25 The Decemberists - Picaresque 26 Sigur Rós - Takk... 27 My Morning Jacket - Z 28 Stars - Set Yourself On Fire 29 Head Of Femur - Hysterical Stars 30 Kate Bush - Aerial 31 Benjamin Biolay - A L'Origine 32 Stephen Malkmus - Face The Truth 33 Deerhoof - the Runners Four 34 Vashti Bunyan - Lookaftering 35 Ladytron - Witching Hour 36 13 & God - 13 & God 37 Autolux - Future Perfect 38 Portal - Waves & Echoes 39 Bloc Party - Silent Alarm 40 Of Montreal - Sunlandic Twins 41 Kaiser Chiefs - Employment 42 Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better With 43 Syd Matters - Someday We Will Foresee Obstacles 44 Fiery Furnaces - EP 45 The Books - Lost And Safe 46 Early Day Miners - All Harm Ends Here 47 David Sylvian - The Good Son Vs. The Only Daughter 48 Broadcast - Tender Buttons 49 Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah 50 Mice Parade - Bem Vinda Vontade Spinvis heb ik door omstandigheden nog niet gehoord, maar zou vast ergens hoog zijn gekomen. Nu heeft Adam Pierce dus geluk | ||
bukgeit | donderdag 29 december 2005 @ 12:13 | |
Mooie lijst zeg | ||
methodmich | donderdag 29 december 2005 @ 15:53 | |
quote:Deed zij nou mee met Calexico op die live DVD? Guuz heeft deze plaat ook in zijn eindlijst trouwens, leuk. | ||
methodmich | donderdag 29 december 2005 @ 15:54 | |
quote:Ik had volgens mij weer de meeste overeenkomsten met Willem Jongeneelen, Koen Poolman en René Megens dit jaar. En Norbert Pek. | ||
DaisyDuke | donderdag 29 december 2005 @ 17:18 | |
Norbert had Josh Rouse op #1 toch? Die miste ik bij jou! Ik denk trouwens dat jij mijn #1, Danny Cohen, ook wel kan waarderen. Al eens gehoord? | ||
methodmich | donderdag 29 december 2005 @ 17:20 | |
Nee nog niet. Josh Rouse ben ik trouwens niet zo weg van, heb hem dan ook niet gekocht. Zal die Cohen eens beluisteren. | ||
Ascaroth | zaterdag 31 december 2005 @ 13:27 | |
Nog even op de valreep; dit zijn ongeveer mijn beste tien platen van het jaar. 01. Porcupine Tree - Deadwing 02. Death Cab for Cutie - Plans 03. A Silver Mt. Zion - Horses in the Sky 04. Pelican - The Fire in Our Throats Will Beckon the Thaw 05. Red Sparowes - At the Soundless Dawn 06. Ulver - Blood Inside 07. Knut - Terraformer 08. Serena Maneesh - Serena Maneesh 09. Oceansize - Everyone into Position 10. Low - The Great Destroyer | ||
ranja | zaterdag 31 december 2005 @ 13:44 | |
wow, Serena Maneesh staat in veel lijstjes zeg | ||
Glacius | zaterdag 31 december 2005 @ 16:08 | |
1. Studio Pankow - Linienbusse 2. M83 - Before The Dawn Heals Us 3. Bloc Party - Silent Alarm 4. Sufjan Stevens - Illinois 5. Lunz - Lunz. Zoiets. | ||
JelleS | zaterdag 31 december 2005 @ 19:59 | |
Zo, ik ben er ook uit. Helaas veel te weinig geluisterd dit jaar. 1: Patrick Wolf – Wind in the wires 2: Sufjan Stevens - Come On Feel The Illinoise 3: Bright Eyes – I'm wide awake, it's morning 4: Anthony and the Johnsons - I am a bird now 5: Maximo Park - A Certain Trigger 6: Spoon - Gimme Fiction 7: Eels - Blinking lights and other revelations 8: Broken Social Scene – ST 9: Millionaire – Paradisiac 10: The Decemberists - Picaresque 11: Belle & Sebastian – Push Barman to open old wounds 12: Coparck - Few Chances Come Once In A Lifetime 13: Twin Cinema - The New Pornographers 14: Gorillaz - Demon Days 15: The Magic Numbers - ST 16: LCD Soundsystem – ST 17: Bloc Party - Silent Alarm 18: Vitalic – OK cowboy 19: My Morning Jacket – Z 20: dEUS - Pocket Revolution 21: Animal Collective – Feels 22: Queens Of The Stone Age - Lullabies To Paralyze 23: The White Stripes - Get Behind Me Satan 24: Kaiser Chiefs - Employment 25: Kanye West - Late Registration 26: Pete philly & Perquisite – Mindstate 27: M.I.A. – Arular 28: The Lost Patrol Band – ST 29: The Kills - No Wow 30: Franz Ferdinand - You Could Have it So Much Better With Franz Ferdinand | ||
-Dries- | zaterdag 31 december 2005 @ 20:55 | |
wel... :s | ||
methodmich | zondag 1 januari 2006 @ 15:20 | |
http://www.excelsior-recordings.net/mb/index.php?showtopic=1247 De Excelsiorforummers hebben zich ook uitgesproken! | ||
methodmich | zondag 1 januari 2006 @ 17:22 | |
Jaarlijstjes van de review-crew Is ook nog een vermelding waard. | ||
Beregd | zondag 1 januari 2006 @ 19:15 | |
1. (131) Oh My God KAISER CHIEFS 2. (106) Wordless Chorus MY MORNING JACKET 3. (104) 2 More Years BLOC PARTY 4. (100) Best of You FOO FIGHTERS 5. (98) So Here We Are BLOC PARTY 6. (96) Love in a Trashcan THE RAVEONETTES 7. (92) Juicebox THE STROKES 8. (91) When I Come Back Around JAMIE LIDELL 9. (90) The Good Ones THE KILLS 10. (86) E-Pro BECK 11. (84) Can I Have It Like That PHARRELL w/GWEN STEFANI 12. (77) Forever Lost THE MAGIC NUMBERS 13. (73) Everything Is Under Control COLDCUT FT JON SPENCER & MIKE LADD 14. (67) Pacifying Joint THE FALL 15. (65) I Predict a Riot KAISER CHIEFS 16. (65) Graffiti MAXÏMO PARK 17. (64) The Widow THE MARS VOLTA 18. (63) Daft Punk is Playing at My House LCD SOUNDSYSTEM 19. (62) Abel THE NATIONAL 20. (57) Do You Want To FRANZ FERDINAND 21. (57) Cash Machine HARD-Fi (57) List of Demands SAUL WILLIAMS 23. (56) Hoppipola SIGUR RÓS 24. (56) Like Eating Glass BLOC PARTY 25. (55) Ruby Blue ROISIN MURPHY 26. (54) Soul Meets Body DEATH CAB FOR CUTIE 27. (52) My Lady Story ANTONY AND THE JOHNSONS 28. (25) My Heroics, Part One ABSYNTHE MINDED 29. (50) Galang M.I.A. 30. (48) Give Me Every Little Thing THE JUAN MACLEAN de eindejarriba van studio brussel en humo (samengesteld door de muziekjournalisten van de respectievelijke radiozender en weekblad). Vanavond ook uitgezonden van 20 tot 22u op studio brussel. | ||
Z | zondag 1 januari 2006 @ 22:45 | |
Wanneer komt de amg eigenlijk met hun jaarlijst? | ||
Meadowmeal | dinsdag 3 januari 2006 @ 11:25 | |
quote:Klopt, het lijkt erop dat ze goeie vriendjes is met Joey Burns. Ze zingen op Une saison volée een duet, zoals al eerder "The Ballad Of Cable Hogue", een Calexico-nummer dat ook op de DVD staat. Si Tu Disais, ook op de DVD en op een van de recente EP'tjes van Calexico, is een FB-cover. Hier de Franse versie van de Ballad: http://www.cityslang.com/mp3/calexico_ballad(french).mp3 | ||
De-oneven-2 | dinsdag 3 januari 2006 @ 11:59 | |
quote:Heeft de amg jaarlijstjes? | ||
Z | dinsdag 3 januari 2006 @ 12:01 | |
Vorig jaar wel dacht ik, was een interessante lijst kan ik me nog herinneren. | ||
Prep2Fight | dinsdag 3 januari 2006 @ 12:04 | |
Ik heb alleen een americanalijstje Staat ook op www.hanx.net (plus veel meer, oa van de trainer Ron Jans (FC groningen) 1. Adam Carrol - Far away Blues 2. The Resentments - Switcheroo 3. Bob Dylan - No direction home: The Soundtrack 4. Bruce Springsteen - Devils and dust 5. Eliza Gilkyson – Hotel Paradise 6. Thomas Denver Jonsson - Barely Touching It 7. Stephen Bruton - From the five 8. Lucinda Williams - Live at the Fillmore 9. Ad Vanderveen - Fields of Plenty 10. Caitlin Cary and Thad Cockrell - Begonias | ||
Prep2Fight | dinsdag 3 januari 2006 @ 12:05 | |
quote:Die Sufjan Stevens is idd | ||
Angel_of_Dth | dinsdag 3 januari 2006 @ 15:05 | |
In nl.muziek postte is eind vorig jaar de volgende top 10: 1.Chimaira - Chimaira 2.Darkane – Layers of lies 3.Fields of the Nephilim – Mourning sun 4.Enslaved - Isa 5.Paul McCartney – Chaos and creation in the backyard 6.Devildriver – The fury of our maker's hand 7.Fantomas – Suspended animation 8.Editors – The back room 9.Trivium – Ascendancy 10.Stream of passion – Embrace the storm De volgorde klopt nu al niet meer, maar die zou sowieso dagelijks anders zijn. Chimaira en Darkane zijn wel erg gave ontdekkingen uit 2005. Erg toffe metal cd's. En Chimaira was ook gelijk stukken beter dan het album waardoor ik ze leerde kennen. Fields of the nephilim wist me gelijk erg te boeien, bij de eerste luisterbeurt. Van begin tot eind een heerlijke cd. En met een afsluiter zoals op deze cd, In the year 2525, verdien je gewoon een plaats in de top 3. Enslaved was een erg goede tip van Summoner. Na het ontdekken van de band, kocht ik gelijk enkele cd's en kaarten voor het concert. Heerlijke harde metal, lekker afwisselend, iets dat ik vaak ook mis bij de hardere metalbands. Paul McCartney: . Alleen de eerste twee nummer vallen me erg tegen. Het geweldigste hoorde ik pas toen ik eens 's nachts dronken naar de cd zat te luisteren, geweldig stukje piano aan het eind van het laatste nummer. Maar bij mij zijn het vaak zulke kleine dingen die een cd helemaal geweldig maken. Devildriver en Trivium beuken gewoon geweldig. Er is niet veel meer over te zeggen. Alleen dat Trivium me erg wist te verrassen voor zo'n jonge band. Daar verwacht ik dan ook nog veel meer goeds van. Fantomas maakte gewoon weer een heerlijk vage cd met 30 korte nummers. Geweldig artwork, wat ook zeker heeft geholpen om deze in mijn top 10 te krijgen. Het is niet te vergelijken met Delirium Cordia, maar dat is misschien ook wel de kracht van Fantomas, weer eens iets heel anders. Editors is gewoon een heerlijke, relaxte cd. Lekker bij wegdromen. Om MM even voor te zijn, nee het is niet origineel, maar dat maakt me lekker niks uit, ik heb er van genoten, en geniet er nog steeds van. Stream of Passion is wat mij betreft het beste project van Arjen Lucassen tot nu toe. Wel erg herkenbaar als een project van hem, maar toch ook weer totaal anders dan wat ik tot nu toe van hem ken. En de zangeres, geweldig. Weken niet uit mijn playlist en cd speler te slaan geweest, deze cd. | ||
mr_cucumber | dinsdag 3 januari 2006 @ 15:20 | |
Mijn definitieve lijstje: 1. Burst - Origo 2. Buried Inside - Chronoclast 3. Overmars - Affliction, Endocrine..Vertigo 4. 65 Days of Static - One Time For All Time 5. Augury - Concealed 6. Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro 7. Kylesa - To Walk A Middle Course 8. Code - Nouveau Gloaming 9. Between the Buried and Me - Alaska 10. Gojira - From Mars to Sirius 11. Crowbar - Lifesblood for the Downtrodden 12. Cephalic Carnage- Anomalies 13. Khanate - Capture/Release 14. System Of A Down - Hypnotize/Mesmerize 15. Sigur Rós – Takk 16. Gorefest – La Muerte 17. Akercocke - Words that Go Unspoken, Deeds that Go Undone 18. Unearthly Trance - In The Red 19. Obituary - Frozen In Time 20. Immolation - Harnessing Ruin 21. Yob - The Unreal Never Lived 22. Wreck of the Hesperus - Eulogy for the Sewer Dwellers 23. Explosions In The Sky - The Rescue 24. Infernal Poetry - Beholding the Unpure 25. Eden Maine - To You the First Star 26. Beecher - This Elegy, His Autopsy 26. dEUS - Pocket Revolution 27. Napalm Death - The Code is Red.. 28. Jesu - Jesu 29. Johnny Truant - In the Library of Horrific Events 30. Deeds Of Flesh - Crown Of Souls | ||
methodmich | dinsdag 3 januari 2006 @ 16:10 | |
quote:Ja, leuke zangeres wel inderdaad. Goeie keuze, wel verrassend! | ||
methodmich | dinsdag 3 januari 2006 @ 16:10 | |
quote:Waar zijn Adams, Richmond Fontaine en Bellwether?? | ||
Prep2Fight | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:31 | |
quote:Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet voldoende heb geluisterd. Heb de eerste 2 Adam's platen wel, maar nog niet voldoende geluisterd. Dus dat ga ik dan niet in mijn jaarlijstje proppen. Richmond Fontaine is volledig langs mij heen gegaan. | ||
pfaf | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:33 | |
quote:Oef. Hij's erg fijn hoor. Extreem ingetogen, pijnlijk gezongen. Heel erg mooi. | ||
DaisyDuke | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:34 | |
Ken je Post to Wire van Richmond Fontaine wel, Prep? | ||
methodmich | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:38 | |
quote:The Janitor is mijn favoriete song. En Casino Lights, they only bring darkness to the night. | ||
pfaf | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:40 | |
quote: Welhorn Yards. | ||
methodmich | dinsdag 3 januari 2006 @ 17:41 | |
Die is ook niet gek, maar The Janitor vind ik zo meeslepend. Vooral als hij op het einde dan dat gebroken "Save my life" zingt. En dan het antwoord. | ||
Meadowmeal | woensdag 4 januari 2006 @ 17:28 | |
quote:Is dat een Zager & Evans-cover? Hij staat in de AMG niet in de tracklisting De AMG had vorig jaar trouwens een jaarlijst in alfabetische volgorde. | ||
OMG | donderdag 5 januari 2006 @ 20:14 | |
Op de website van Velvet Music is ook een lijstje te vinden. Ik vind er niets aan. Maar goed, hij is dan behalve door medewerkers ook door klanten samengesteld. | ||
BUG80 | donderdag 5 januari 2006 @ 21:13 | |
quote:Wat heeft dat precies met elkaar te maken? Ik vind het een leuke gevarieerde lijst hoor, ondanks een aantal verrassingen (Editors op 1??). | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 21:22 | |
Editors...Die ken ik nog niet. Toch eens proberen... | ||
Z | donderdag 5 januari 2006 @ 21:45 | |
"Editiors makes me wanna listen to Interpol" | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 21:48 | |
Oh, in dat geval zet ik Interpol wel weer een keertje op. | ||
Z | donderdag 5 januari 2006 @ 21:53 | |
Je moet 'Munich' wel even beluisteren, dat is een mooi nummer! | ||
BUG80 | donderdag 5 januari 2006 @ 21:59 | |
De eerste twee songs van het album vind ik zeer ok: Lights en Munich Voor de rest: Interpol | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 22:00 | |
Nou, vooruit. | ||
ranja | donderdag 5 januari 2006 @ 22:04 | |
quote:No way. Interpol is saai, Editors niet. quote:"Blood" is een briljant nummer... | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 22:07 | |
Ik neem ( - op muzikaal gebied, tenminste - ) niets aan van iemand die beweert dat Interpol saai is. Dus dat scheelt weer... | ||
Z | donderdag 5 januari 2006 @ 22:08 | |
quote:You are either with us or against us. | ||
ranja | donderdag 5 januari 2006 @ 22:08 | |
quote:jij vind radiohead zeker ook erg spannend | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 22:15 | |
Zo nu en dan, ranja. Zo nu en dan. | ||
BUG80 | donderdag 5 januari 2006 @ 22:17 | |
Radiohead edit: "Blood" is ook wel ok, ja. edit2: "Bullets" vind ik ook wel goed. Ik ga dit toch geen goede plaat vinden ineens?? Helaas staan er ook veel "mwah" songs op. | ||
ranja | donderdag 5 januari 2006 @ 22:17 | |
Maar je hoeft van mij niks aan te nemen hoor. Luister zelf en oordeel dan of het of is | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 22:17 | |
Dat zal ik ook zeker doen. | ||
JelleS | donderdag 5 januari 2006 @ 22:55 | |
Interpol is live saai en het laatste album is niet echt spannend, maar luister het oude werk. Dan durf je het niet saai te noemen. Tis in ieder geval beter dan the editors. | ||
De-oneven-2 | donderdag 5 januari 2006 @ 23:15 | |
Het heeft wel érg veel weg van Interpol, moet ik zeggen. Ik ben er nog niet over uit of dat een goed of slecht teken is... | ||
ranja | donderdag 5 januari 2006 @ 23:21 | |
Alsof interpol zo orgineel is. Ik vergelijk Editors eerder met Killing joke en Joy division. Interpol is te recent voor dit retro geluid. | ||
De-oneven-2 | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:12 | |
Het wordt steeds beter... | ||
De-oneven-2 | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:16 | |
Het zou zelfs zomaar kunnen dat ik dit goed ga vinden, ranja... Wat dacht je daarvan? | ||
-Dries- | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:57 | |
Waarom heeft niemand Patrick Wolf in zijn/haar eindjaarslijst? | ||
pfaf | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:03 | |
Omdat thaleia geen lijst heeft ingeleverd. | ||
Prep2Fight | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:39 | |
quote:Ik ken hem wel, maar heb hem niet. Heb veels te veel om te luisteren de laatste tijd. | ||
JelleS | vrijdag 6 januari 2006 @ 15:48 | |
quote:bij mij staat die op 1 hoor :S | ||
-Dries- | vrijdag 6 januari 2006 @ 15:54 | |
quote:Maar jij bent ook een geval APART | ||
methodmich | vrijdag 6 januari 2006 @ 16:04 | |
quote:Editors is zo ver gekomen omdat ze veel punten geschraapt hebben. Dus ook heel vaak genoemd, maar niet vaak heel hoog. En wat betreft Editors sta ik nog vierkant achter mijn recensie. | ||
DaisyDuke | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:01 | |
Least Essential Albums of 2005 | ||
Tom_Tom- | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:10 | |
quote: quote:Hmm, daar ben ik het niet mee eens, ik vind het een erg mooi album. Vooral de nummers met Annie Lennox, Joss Stone en Damien Rice. | ||
bukgeit | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:11 | |
quote:'We' staan in de lijst! quote: | ||
Grobbel | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:33 | |
Oh God, toen ik deze albumcover een tijdje geleden zag, dacht ik werkelijk dat het om een foute gephotoshopte grap ging. Maar die plaat schijnt dus nog echt te bestaan ook. | ||
pfaf | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:34 | |
Haha, geinige lijst. | ||
ranja | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:39 | |
quote:Ik heb er eentje uit de lijst | ||
Grobbel | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:40 | |
quote:Die van t.A.T.u. zeker? | ||
ranja | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:45 | |
quote:Voorspelbaar zeker | ||
Angel_of_Dth | vrijdag 20 januari 2006 @ 12:22 | |
quote:Ja, dat is het. En hij staat op de limited edition als bonustrack. | ||
Angel_of_Dth | vrijdag 20 januari 2006 @ 12:25 | |
quote:Ik leerde Interpol op Lowlands 2003 kennen en vond het erg goed hoor. Ik ken tot nu toe alleen het album Antics en moet nog eens de eerste kopen. Antics vind ik een erg lekker cd'tje. |