15 mooie platen:
01. Sufjan Stevens - IllinoisPrachtige plaat, mooier dan Michigan, maar misschien wel de laatste mooie omdat het wel allemaal een beetje op elkaar begint te lijken. Erg mooi concert ook, zo'n een stil Paradiso maak je niet vaak mee.
02. Maxïmo Park - A Certain TriggerHet duurde even voor het kwartje echt viel, maar opeens had ik het, een fantastisch optreden op Lowlands droeg daar ook aan bij, het optreden in de Melkweg vond ik niet echt leuk. The Futureheads had ik vorig jaar hoog, nu Maximo Park, volgend jaar wellicht Field Music.
03. Deerhoof - The Runners FourOokal ligt dit album van Deerhoof het gemakkelijkst in het gehoor van alle Deerhoof albums maakt dat het nog niet een makkelijk album. Ik vind ook niet dat muziek altijd gemakkelijk in het gehoor hoeft te liggen. Zie het als een boek, 'moeilijke' boeken kunnen prachtig zijn, zo is het ook met muziek. Briljante gitaarlijnen, bizarre zang, ik vind het fantastisch! Ik hoop dat ze snel naar Nederland komen. En het is fijn dat er bands zijn die gewoon hun eigen ding blijven doen en niet te veel zwichten voor het geld.
04. Isolée - We Are MonsterDeze plaat heb ik helemaal grijs gedraaid. Deels omdat je er goed bij kan werken, in tegenstelling tot de plaat hierboven. De recensies hebben het vaak over een heruitvinding van de house, of dat zo is weet ik niet, maar het is iig een prachtige plaat.
05. Art Brut - Bang Bang Rock & RollDeze band heb ik drie keer gezien dit jaar en het was drie keer fantastich. De cd vond ik eerst minder dan de optredens maar daar groeide de plaat en ik overheen. Lekker luchtige punk rock met hilarische teksten en een fantastische zanger.
06. Antony and The Johnsons - I Am a Bird NowPrachtige plaat, prachtig figuur, jammergenoeg niet live gezien dit jaar. Plaat om voor te gaan zitten en er naar te luisteren zonder iets anders te doen.
07. Serena Maneesh - Serena ManeeshShoegazer revival, veel bekende geluiden maar toch prachtige en originele nummers. De nummers zijn vaak erg mooi opgebouwd. Ook enorm goed geproduceerd, zo goed zelfs dat ze het live niet na kunnen spelen. Ik heb alleen maar slechte concertrecensies gezien, gelukkig voor hen dat ik ze niet gezien heb, anders waren ze wellicht niet in m'n lijst gekomen.
08. Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say YeahIk heb een beetje een haat-liefdeverhouding met deze plaat, er staan iig een paar briljante nummers op. Maar soms weet ik niet wat ik er mee moet en kan ik er niet naar luisteren Ik heb geen problemen met de zang en het is toch wel een beetje soort van vernieuwend vind ik.
09. Hood - Outside CloserEen plaat die tussen het wal en het schip valt. Krijgt bijvoorbeeld een 8,6 van pitchform maar haalt niet de eindlijst. Ik heb ook nagenoeg niks gelezen over de band. Typisch zo'n Engelse band die in Amerika meer aandacht krijgt dan Europa en waar er zoveel van zijn, bijvoorbeeld ook The Clientele. Bands die hemelsbreed zo dicht bij NL liggen maar waar op de een of andere manier wordt er nauwelijks tijd/geld in gestoken om ze in Europa te promoten. In tegenstelling tot veel Amerikaanse bands.
10. Marianne Faithful - Before The PoisonMet deze plaat kwam mijn vriendin aanzetten en ik was in het begin een beetje sceptisch maar het is echt een erg mooie plaat. Het is wel net alsof je een plaat van Nick Cave en PJ zit te luisteren maar dat is niet erg en Marianne zingt vooral de door PJ geschreven nummers erg mooi.
11. The Hold Steady - Separation SundayDit is rock, en ik luister eigenlijk niet naar rock maar dit is een goede plaat. Ingewikkelde zanglijnen over hoekige muziek, prachtig. Erg veel gedraaid ook.
12. Wolf Parade - Apologies to the Queen MaryIk zou kunnen zeggen; 'Zie Clap Your Hands Say Yeah', dat zeg ik dan ook maar, CYHSY vond ik alleen een stukje beter. Ik vind vooral het nummer Secret Knives van Wolf Parade mooi, maar dat staat dan weer niet op deze plaat. Band doet bijzondere dingen.
13. Danger Doom - The Mouse And The MaskDit is een erg lekker en gemakkelijk in het gehoorliggende Hip Hop plaat. Heb de plaat veel gedraaid en staat een beetje symbool voor mijn 'ontdekking' van de Hip Hop.
14. Quasimoto - The Further Adventures Of Lord QuasMablib has openend my Eyes. Alles wat Madlib maakt en gemaakt heeft vind ik eigenlijk briljant. Ik luisterde zelden naar Hip Hop maar sinds ik Madlib en consorten heb ontdekt 'ben ik om'. Dit is niet de beste plaat van Madlib, maar hij verdient een plekje in mijn lijst. Geen makkelijk plaat, maar wel bijzonder, haalt het alleen niet bij de voorganger 'The Unseen' helaas.
15. The Clientele - Strange GeometryThe Clientele heeft een nummer gemaakt, en dat vind ik tot nu toe het mooiste nummer allertijden, wie weet wat er nog gaat komen
![]()
Dat nummer staat niet op deze plaat ook maar deze is prachtig. Heel sferisch, als een vlaag gaat hij voorbij. Het lijkt allemaal een beetje op elkaar maar dat vind ik geen moment erg. Regen, regen en nog eens regen hoor je als je hier naar luistert. Ook zo'n Engels bandje waar je in Nederland nauwelijks iets van hoort.