abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 december 2005 @ 15:25:21 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32892666
Wie heeft een antwoord op mijn vraag?
Van diverse veteranen welke gestreden hebben in Noord Afrika heb ik vernomen dat de Italianen slechte vechters waren, en vaak zelfs laf waren ten opzichte van elkaar.
Zo sprak ik enkele jaren geleden met een veteraan welke werd ingezet als parachutist in de Afrika campagne. De Italianen gaven zich bij bosjes over, zelfs al schoot men over hun hoofden.

Van een Braziliaanse FEB veteraan vernam ik dat de Italianen ook niet veel soeps waren.

Wie heeft enig inzicht of wat er nu van waar is?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32893026
de enigen die er echt inzicht in zullen hebben zullen de mensen zijn die erbij waren, hoe betrouwbaar verklaringen van toen nu nog zijn lijkt me erg lastig na te gaan.
  woensdag 7 december 2005 @ 15:40:14 #3
110987 ErwinRommel
pi_32893109
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:37 schreef erikh het volgende:
de enigen die er echt inzicht in zullen hebben zullen de mensen zijn die erbij waren, hoe betrouwbaar verklaringen van toen nu nog zijn lijkt me erg lastig na te gaan.
Er zullen vast ergens dagboeken zijn van soldaten toen die de boel beschreven. Tevens zal er ergens vast documentatie over zijn.
pi_32893140
Het zijn wel goede lovers , maar das wel weer erg oftoppic.
Neem me niet kwalijk.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_32893201
Over het algemeen stonden vroeger de slavische rassen bekend als goede vechters (Russen en Roemenen hebben weliswaar enorme verliezen geleden, maar bleven standhouden bis zum letzten man!), evenals de Finnen. De rest is zo onder de voet gelopen m.u.v Engeland dan...
pi_32893279
Ik heb eens in een overzichtswerk gelezen dat de Gurka's de Italianen ''de dapperste soldaten die zij ooit ontmoet hadden'' noemden. Zo was het ook in de Eerste Wereldoorlog. Maar dit zou ik op moeten zoeken.
pi_32893329
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:46 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik heb eens in een overzichtswerk gelezen dat de Gurka's de Italianen ''de dapperste soldaten die zij ooit ontmoet hadden'' noemden. Zo was het ook in de Eerste Wereldoorlog. Maar dit zou ik op moeten zoeken.
Vergeet de Japanners niet in WW2! For the glory of the Empire!
pi_32893450
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:47 schreef Developersrus het volgende:

[..]

Vergeet de Japanners niet in WW2! For the glory of the Empire!
Ach, als je je een beetje verdiept in de oorlog in de Stille Oceaan, kom je minstens net zoveel Geallieerden tegen die als Japanners vechten, als Japanners die kijden aan slecht moreel als gevolg van een miserabele levenswijze.
pi_32893560
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:51 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ach, als je je een beetje verdiept in de oorlog in de Stille Oceaan, kom je minstens net zoveel Geallieerden tegen die als Japanners vechten, als Japanners die kijden aan slecht moreel als gevolg van een miserabele levenswijze.
Goed punt, maar over het algemeen kun je wel stellen dat mensen die gedreven worden door een ideologie gedrevener vechten dan anderen zonder deze overtuiging.
pi_32893783

What you are a talkingg abouta? We-a italians fighta witha greata passiona!
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_32893818
"Alamein" ff huren, wordt het allemaal duidelijk.
COFFEE.EXE Missing---Insert Cup and Press Any Key
  woensdag 7 december 2005 @ 16:36:57 #12
110987 ErwinRommel
pi_32894787
Ik ga tot zover nog af op de verhalen van de diverse veteranen. Al zal er vast enige bravoure in hun uitspraken zitten en het feitelijk onjuist zijn. Daarom lijkt het mij interessant om het te weten en/of dit vooroordeel te ontkrachten.

Zo dacht men ook lang dat Nederlandse soldaten laf waren.
pi_32896077
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Wie heeft een antwoord op mijn vraag?
Van diverse veteranen welke gestreden hebben in Noord Afrika heb ik vernomen dat de Italianen slechte vechters waren, en vaak zelfs laf waren ten opzichte van elkaar.
Zo sprak ik enkele jaren geleden met een veteraan welke werd ingezet als parachutist in de Afrika campagne. De Italianen gaven zich bij bosjes over, zelfs al schoot men over hun hoofden.

Van een Braziliaanse FEB veteraan vernam ik dat de Italianen ook niet veel soeps waren.

Wie heeft enig inzicht of wat er nu van waar is?
Volgens mij wel, uit historisch oogpunt.

Het was toch zo dat tijdens de eerste wereldoorlog gaven op een gegeven moment 300000 Italianen tegelijk over aan een Duitse divisie waar Erwin Rommel als luitenant diende?

En 25 jaar later hun helpen.
  woensdag 7 december 2005 @ 17:32:23 #14
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_32896147
quote:
Op woensdag 7 december 2005 16:03 schreef julekes het volgende:
[afbeelding]

What you are a talkingg abouta? We-a italians fighta witha greata passiona!
Ik moest ook meteen aan Captain Bertorelli denken:

"Helga, zie beautiful Laidi"

Ontopic: ik zou het niet weten, maar als veteranen het zeggen zal het wel zo zijn.
Feyenoord!!! * Barça
  woensdag 7 december 2005 @ 17:42:47 #15
110987 ErwinRommel
pi_32896417
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:29 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Volgens mij wel, uit historisch oogpunt.

Het was toch zo dat tijdens de eerste wereldoorlog gaven op een gegeven moment 300000 Italianen tegelijk over aan een Duitse divisie waar Erwin Rommel als luitenant diende?

En 25 jaar later hun helpen.
Dat vehaal ken ik niet, maar goed. Heb je daar een link van?

Wat ik wel weet is dat de Italianen, ondanks dat ze bondgenoot was van Nazi Duitsland, niet erg geliefd waren bij de Duitse militaire bevelhebbers. Dit vanwege hun prestaties aan het front en de verliezen di ze leden.
pi_32896737
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:42 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat vehaal ken ik niet, maar goed. Heb je daar een link van?

Wat ik wel weet is dat de Italianen, ondanks dat ze bondgenoot was van Nazi Duitsland, niet erg geliefd waren bij de Duitse militaire bevelhebbers. Dit vanwege hun prestaties aan het front en de verliezen di ze leden.
Ik had het op discovery gezien. Moest er wel van lachen. Maar sorry geen internetbron.

http://en.wikipedia.org/wiki/Erwin_Rommel

Misschien heb ik me enorm vergist; 7000 lijkt meer acceptabel. Maar ik kon zweren dat....
  woensdag 7 december 2005 @ 18:39:45 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_32897845
Offtopic reacties verwijderd.

Jessica24, als je niet ontopic kunt posten, post dan niet. We zitten niet te wachten op gebagger.
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 7 december 2005 @ 18:49:55 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_32898081
quote:
Op woensdag 7 december 2005 16:36 schreef ErwinRommel het volgende:
Zo dacht men ook lang dat Nederlandse soldaten laf waren.
Dat zijn ze toch ook?
pi_32898118
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:49 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat zijn ze toch ook?
Laf niet. Verouderde wapens? Ja. Te weinig manschappen? Ja.
Ich bin der Führer.
  woensdag 7 december 2005 @ 18:55:31 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32898228
Niet laf. Maar de Italianen in WO2 wilden geen oorlog, geloofden niet in de oorlog en hadden er eigenlijk helemaal geen zin in om te sterven voor de grootheidswaanzin van Mussolini (en indirect Hitler). Dus waren ze maar wat blij als ze in een concentratiekamp het einde konden afwachten.

Overigens hebben de Italianen bij de landing op Sicilië dapper en heftig gevochten, terwijl de Amerikaanse OSS iedereen had verzekerd dat ze zich bij bosjes zouden overgeven. Nou, niet dus..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_32902149
Ik heb net een boek gelezen van een Duitse stafofficier (Von Mellenthin, Panzer Battles, 1956), waarin hij verhaalt over zijn ervaringen aan o.a. het Oostfront en in Afrika.

Hij stelt dat het wel meevalt met die vermeende onkunde van de Italianen. Over het algemeen vochten ze redelijk volgens hem. Als iemand het kan weten is het deze Von Mellenthin wel, want hij heeft de Italianen in Afrika van dichtbij meegemaakt. Bovendien is hij arrogant genoeg, hij lijkt me niet het type dat zomaar zulke dingen zegt.

De Italiaanse methoden waren niet goed en de soldaten waren volstrekt niet gemotiveerd. Anderzijds moeten we niet vergeten dat met name de Engelsen in WO II ook niet bepaald een beste beurt hebben gemaakt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Soul79 op 07-12-2005 21:46:08 (Linkje naar boek toegevoegd) ]
pi_32902263
De Italiaanse legerleiding was in elk geval incompetent. Of de Italianen laf waren weet ik niet, maar gemotiveerd waren ze niet. De enige oorlog die Mussolini won was de oorlog tegen Ethiopië, oftewel mosterdgas tegen speren. Albanie hebben ze ook nog bezet, maar dat telt niet echt mee omdat het daar al een anarchie was.
Toen Italië vanuit Albanië Griekenland binnenviel met een grote overmacht en een superieure luchtmacht werden ze na een paar kleine succesjes teruggeslagen tot in Albanië. Bij de Italianen die vanuit Libië Egypte wilde binnenvallen hetzelfde verhaal, Mussolini moest maarschalk Graziani uberhaupt met ontslag dreigen om in actie te komen. Ik geloof dat ze tegen de Engelsen zelfs met een tienvoudige overmacht stonden en toch werden ze zelfs teruggedrongen tot ver in Libië
pi_32902519
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:43 schreef Developersrus het volgende:
Over het algemeen stonden vroeger de slavische rassen bekend als goede vechters (Russen en Roemenen hebben weliswaar enorme verliezen geleden, maar bleven standhouden bis zum letzten man!), evenals de Finnen. De rest is zo onder de voet gelopen m.u.v Engeland dan...
Maar dat laatste had niets te maken met de kracht van de Engelsen en alles met het geografische toeval dat er een Kanaal tussen Europa en Engeland ligt. Als het Kanaal in 1940 toevallig droog had gelegen, waren de Duitsers moeiteloos naar Londen opgestoomd. En de Engelsen hebben in Afrika vaak genoeg een pak slaag gehad van een handjevol Duitsers.

Wat de Roemenen betreft heb ik nog nooit gehoord dat die tot de laatste man stand hielden (in WO II iig). Goed waren ze in elk geval niet, dat is juist het verhaal van de slag bij Stalingrad: het 6e Duitse leger was in Stalingrad zelf gelegerd, terwijl de honderden kilometers lange flanken ten noord- en zuidwesten van de stad verdedigd werden door Roemenen, Italianen en Hongaren. Daar vielen de Russen aan, braken ze eenvoudig door de verdediging heen en werd het 6e leger binnen een week omsingeld. Waarmee het lot van de Duitsers in de hele oorlog feitelijk bezegeld was.

Zoveel is zeker: als er op de plaatsen waar Italianen en Roemenen stonden, in werkelijkheid Duitse troepen hadden gestaan, dan was het verloop van WO II een stuk anders geweest.
pi_32902889
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens hebben de Italianen bij de landing op Sicilië dapper en heftig gevochten, terwijl de Amerikaanse OSS iedereen had verzekerd dat ze zich bij bosjes zouden overgeven. Nou, niet dus..
Daar hebben de Duitsers ook een grote rol in gespeeld, wie weet hoe het gegaan was als er alleen Italianen waren geweest. Guzzoni was overigens voor Italiaanse begrippen nog en redelijk kundig generaal.
pi_32903450
Als je trouwens de hele geschiedenis van Italië bekijkt, zie je dat ze het militair gezien wel vaker erg beroerd deden. Bijvoorbeeld de strijd tegen de zouaven, de nederlaag bij Aduwa en in WO1 deden ze het ook niet zo geweldig.
pi_32903906
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:38 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Maar dat laatste had niets te maken met de kracht van de Engelsen en alles met het geografische toeval dat er een Kanaal tussen Europa en Engeland ligt. Als het Kanaal in 1940 toevallig droog had gelegen, waren de Duitsers moeiteloos naar Londen opgestoomd. En de Engelsen hebben in Afrika vaak genoeg een pak slaag gehad van een handjevol Duitsers.
Op zich heb je wel gelijk, maar het is niet helemaal te wijten aan historisch toeval. Engeland was een natie
quote:
Zoveel is zeker: als er op de plaatsen waar Italianen en Roemenen stonden, in werkelijkheid Duitse troepen hadden gestaan, dan was het verloop van WO II een stuk anders geweest.
Punt was alleen dat de duitsers neit voldoende manschappen hadden om zelf het front te bewaken. Ze namen daar een risico wat niet goed uitpakte.

Back on topic: wat ook nog een rol speelt bij de italianen, is dat ze echt beroerd waren uitgerust. Hun tanks waren simpelweg triest qua bepantsering, bewapening en snelheid. Voor hun vliegtuigen geld een beetje hetzelfde (hoewel ze later in de oorlog er wel op vooruit gingen op dat vlak. In het begin van de oorlog gebruikten ze nog in groten getale de Fiat CR42, een tweedekker. Die is zelfs nog door ze gebruikt in de slag om Engeland. Met dat soort spul kom je natuurlijk niet ver.

Rommel zelf had trouwens wel een hoge dunk van de italiaanse artillerie (heeft 'ie tenminste geschreven in zijn boek "Krieg ohne Hass.").
pi_32904669
was het ook niet zo dat vooral de duisters, die zich boven alles verheven voelden, nogal neerkeken op hun bondgenoten?
pi_32904868
quote:
Op woensdag 7 december 2005 22:43 schreef Gardien het volgende:
was het ook niet zo dat vooral de duisters, die zich boven alles verheven voelden, nogal neerkeken op hun bondgenoten?
In het geval van de Italianen hadden ze daar ook alle reden toe (de ene generalisatie vs. de andere ) Overigens heeft Hitler heel lang tegen Mussolini opgekeken.
pi_32905064
quote:
Op woensdag 7 december 2005 22:48 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Overigens heeft Hitler heel lang tegen Mussolini opgekeken.
Ja hij heeft hem ook uit de armen van de geallieerden laten brvrijden.. dus hij moest 'warme gevoelens" voor hem hebben gehad
  donderdag 8 december 2005 @ 02:04:07 #30
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_32909382
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:41 schreef ondeugend het volgende:
Het zijn wel goede lovers , maar das wel weer erg oftoppic.
Neem me niet kwalijk.
Daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord.

Verder zijn het vooral mietjes die hard gaan roepen en druk gebaren, maarwegrennen als het puntje bij het paaltje komt.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  donderdag 8 december 2005 @ 13:46:05 #31
110987 ErwinRommel
pi_32917204
Een en ander werpt nu na het lezen van de diverse reacties een ander licht op de vraagstelling van mij.
Zo suggereerd men oa de demotivatie van de meeste Italianen om oorlog te voeren in naam van de "Duce" en de Führer (en deels het Japanse Keizerrijk).
De materieel kwestie was mij redelijk bekend. De Italiaanse troepen waren ivgm hun Duitse bondgenoten maar schamel uitgerust.
Deze 2 dingen kunnen idd een factor zijn welke belangrijk is om mee te nemen in het geheel.

Ik haal weer even enkele gesprekken aan die ik had met een in Nederland wonende britse oud parachutist die in Afrika had gevochten tegen Rommel's troepen en de Italianen.
De Italianen gooiden zelfs hun wapens weg en renden in de armen van de Britten terwijl ze de handen hoog boven hun hoofd hielden. Dit nadat er slechts enkele schoten gelost waren boven de hoofden van de Italianen.
Het is erg jammer dat ik de beste man (zijn naam zal ik hier niet neerschrijven) is overleden, want hij kon zeer veel zonder haatdragende gevoelens te hebben vertellen over wat hij heeft meegemaakt.
pi_32920129
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:46 schreef ErwinRommel het volgende:
Een en ander werpt nu na het lezen van de diverse reacties een ander licht op de vraagstelling van mij.
Zo suggereerd men oa de demotivatie van de meeste Italianen om oorlog te voeren in naam van de "Duce" en de Führer (en deels het Japanse Keizerrijk).
De materieel kwestie was mij redelijk bekend. De Italiaanse troepen waren ivgm hun Duitse bondgenoten maar schamel uitgerust.
Deze 2 dingen kunnen idd een factor zijn welke belangrijk is om mee te nemen in het geheel.

Ik haal weer even enkele gesprekken aan die ik had met een in Nederland wonende britse oud parachutist die in Afrika had gevochten tegen Rommel's troepen en de Italianen.
De Italianen gooiden zelfs hun wapens weg en renden in de armen van de Britten terwijl ze de handen hoog boven hun hoofd hielden. Dit nadat er slechts enkele schoten gelost waren boven de hoofden van de Italianen.
Het is erg jammer dat ik de beste man (zijn naam zal ik hier niet neerschrijven) is overleden, want hij kon zeer veel zonder haatdragende gevoelens te hebben vertellen over wat hij heeft meegemaakt.
Kijk het is zo dat als je hier uberhaupt iets van wil zeggen, dat het altijd een generalisatie zal zijn. Dat in acht genomen, kan je best stellen dat de individuele Italiaan niet laf maar wel erg gedemotiveerd was. Ook hadden de Italianen over het algemeen te maken met een zwakke legerleiding, dit is iets wat eigenlijk in de hele Italiaanse geschiedenis (sinds de eenwording) een constante is, militair gezien heeft Italië het er altijd maar zeer bekaaid vanaf gebracht. Als de Duitsers een rol speelden, hetzij via training of commandovoering schoten de Italiaanse prestaties overigens omhoog.
pi_32936299
Italiaanse marine was best goed in wo2, althans heb ik gelezen.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  Moderator vrijdag 9 december 2005 @ 07:17:47 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32936804
Comsubin is ouder dan bv de SAS en ze waren nogal actief tijdens WW2 afaik ... die gasten zou ik niet zo snel lef willen noemen!

edit: die gasten dus
http://en.wikipedia.org/wiki/Decima_Flottiglia_MAS
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_32940335
De Italianen hebben steeds de verkeerde strijd gekozen die veel meer kostte dan het op kon leveren.

Toen de strijd in Noord-Afrika begon zaten alle gemotoriseerde eenheden nog in Italië aan de grens met Joegoslavië, was de luchtmacht net een hoop vliegtuigen kwijt nadat Mussolini zonodig aan de Battle of Britain mee moest doen en was een groot deel van de civiele transportvloot in beslag genomen. Mussolini had zo plotseling de oorlog aan Frankrijk verklaard dat de schepen niet de kans hadden om uit neutrale of geallieerde havens weg te varen.

Alle ervaring die de Italiaanse troepen voor de oorlog hadden opgedaan was in een verkeerde strijd (Abyssinië) of teniet gedaan door de ervaren eenheden op te heffen (troepen die in de Spaanse burgeroorlog hadden gevochten). Ook de oorlog in Albanië en later tegen Griekenland waren impulsieve acties, die leidden tot een slecht voorbereide invasie en onnodige nederlagen. Als er iets de Italianen de das omgedaan heeft was het wel de wispelturigheid van Mussolini die overal aan mee wilde doen en bij elke mislukking een nieuw avontuur plande in plaats van te beseffen dat hij verkeerd bezig was.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:36:49 #36
88243 headfirsttohell
gimme deathpunk baby!
pi_32941994
Het klopt inderdaad van de slechte uitrusting en slechte (incompetente) legerleiding. Door de slechte leiding kregen ze ook slechte training en waren dus mede daardoor ongemotiveerd.

Lees http://www.go2war2.nl/artikel/940 dit boek eens. Heel erg interessant en vanuit een nieuw perspectief geschreven.
This song is about a man named Ed, who used to sleep and dance with the dead
DEAD! SKIN! MASK!
pi_32943909
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:28 schreef CeeJee het volgende:
De Italianen hebben steeds de verkeerde strijd gekozen die veel meer kostte dan het op kon leveren.
Dat verklaart nog niet waarom de Italianen óók voor WOII meestal slecht uit de strijd tevoorschijn kwamen.
quote:
Toen de strijd in Noord-Afrika begon zaten alle gemotoriseerde eenheden nog in Italië aan de grens met Joegoslavië, was de luchtmacht net een hoop vliegtuigen kwijt nadat Mussolini zonodig aan de Battle of Britain mee moest doen en was een groot deel van de civiele transportvloot in beslag genomen. Mussolini had zo plotseling de oorlog aan Frankrijk verklaard dat de schepen niet de kans hadden om uit neutrale of geallieerde havens weg te varen.
In Noord Afrika stonden ze overigens wel met een tienvoudige overmacht tegenover de Britten, dat had toch wel iets uit moeten maken?
pi_32945005
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 13:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

In Noord Afrika stonden ze overigens wel met een tienvoudige overmacht tegenover de Britten, dat had toch wel iets uit moeten maken?
Tegen tanks doe je ook met heel veel manschappen niks, en 150,000 bevoorraden was onmogelijk als de Britten achter je linies rondscheuren. De grootte van het leger is dan zelfs een handicap.

Wat de eerdere historie betreft, de Italianen hebben denk ik teveel onderling gevochten door de eeuwen.
pi_32950614
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:39 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Tegen tanks doe je ook met heel veel manschappen niks, en 150,000 bevoorraden was onmogelijk als de Britten achter je linies rondscheuren. De grootte van het leger is dan zelfs een handicap.
Yep. De logistieke situatie in NA was een absolute nachtmerrie. De Italianen hadden beter een kleiner gemotoriseerd leger kunnen sturen dan het grote (grotendeels) ongemotoriseerde leger dat ze hebben gestuurd.
Bovendien waren de Italiaanse tanks echt beroerd, en hadden ze geen middelen om de britse Matilda's uit te schakelen. Die waren weliswaar langzaam, maar ook zwaar bepantserd. In de beginjaren van de oorlog was geloof alleen het duitse 88 mm geschut bij machte ze uit te schakelen.

Plus de Britten hadden wel een volledig gemotoriseerd leger, en konden dus makkelijk de Italianen uitmanoevreren.
Eigenlijk hebben de Britten in Afrika in 1940 zo'n beetje hetzelfde gedaan met de Italianen als de Duitsers met de Britten en Fransen in mei 1940.
De Britse generaal O'Connor had bovendien een goed inzicht in mobiele oorlogvoering.
pi_32965298
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:39 schreef CeeJee het volgende:
De Britten zaten overigens ook met een aanvoerprobleem en Roomel had ook consequent te weinig middelen om rationeel gezien wat uit te richten en toch is het hem lange tijd wel gelukt, daarom denk ik dat slechte leiding weldegelijk een rol speelt, want als de Italianen direct of indirect onder Duits commando stonden, brachten ze het er veel beter af.
quote:
Wat de eerdere historie betreft, de Italianen hebben denk ik teveel onderling gevochten door de eeuwen.
Anderszijds stonden de Duitsers die in 1870 één werden in 1866 nog tegenover elkaar, en niet voor het eerst, dus er zal toch wel meer aan de hand zijn.
pi_32988778
Wat trouwens een nog veel groter fiasco was; de invasie van Frankrijk in 1940.
pi_32994471
quote:
Op zondag 11 december 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik dacht heel even dat je het over de Duitsers had, en dacht "waar heb je het over".
De Italianen kwamen daar inderdaad niet zo ver (10 meter of zo).
pi_33000828
quote:
Op zondag 11 december 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Aan het Alpenfront hebben de Marokkanen trouwens nog een heldenrol gespeeld.
  zondag 11 december 2005 @ 22:53:46 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33001793
@ Erwin

Erwin Rommel zelf heeft als pelotonscommandant in de Eerste Wereldoorlog nog eens met zijn peloton een stuk of 1700! Italianen gevangengenomen. Terwijl er nauwelijks een schot gelost werd. Dat illustreert de heldenmoed van de Italianen voldoende denk ik.
Verder is het voorbeeld van Italie tijdens de inval in Frankrijk ook tekenend natuurlijk.. Echt belachelijk hoe weinig vorderingen ze gemaakt hebben toen.
Het enige succesje van de Italianen in de 20-ste eeuw op krijgskundig gebied was in Afrika. Met jachtvliegtuigen, machinegeweren en gifgas tegen inboorlingen gewapend met speren. En zelfs dát ging ze niet al te makkelijk af.
Heb zelf vaak het "genoegen" gehad met Italianen te mogen samenwerken. Geloof me, alle vooroordelen over Captain Bertollinie (Heil Mussolini) zijn waar...
The End Times are wild
  zondag 11 december 2005 @ 23:43:54 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33003332
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:53 schreef LXIV het volgende:

Heb zelf vaak het "genoegen" gehad met Italianen te mogen samenwerken. Geloof me, alle vooroordelen over Captain Bertollinie (Heil Mussolini) zijn waar...
mmmm; denk ik toch iets anders over.

Heb zelf in een Zwitserse gebergsinfanteriebrigade (Brigata fanteria montagna 9; omgeving St. Gotthard/ Airolo/Bellinzona)gediend en moet zeggen dat de Italianan die ik toen gezien/gesproken heb, mn. Corpo d'Armata Alpino (zo heettte het een paar jaar geleden nog tenminste (vanuit Bolzano/Sondrio) toch wel een serieuze opponent waren. Maar ja, in Bolzano(=Bosen) wonen natuurlijk ook wel erg Duitse Italianen

En militaire grootmachten zijn Italië en Zwitserland natuurlijk ook niet, alhoewel wij (Zzwitserland dus) hier al een paar honderd jaar geen "vreemdelingen" meer gezien hebben.

on-topic:

kleine uitéénzetting over Italiaans leger tijdens WO II hiero:
http://www.1jma.dk/articles/1jmaarticlesww2italyarmy.htm
"The Italian Army In WWII by W.W. Turnbow"

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 11-12-2005 23:49:45 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 11 december 2005 @ 23:48:44 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33003454
Zelf heb ik met de Italianen van het MSU in Bosnië gezeten.
Wanneer die moesten vertrekken voor de een of andere opdracht (Ze gingen zelden voor 11 uur 's ochtends), waren ze eerst ca. 2 uur bezig met hun haren te kammen en hun zonnebrillen te poetsen. Het waren echt net wijven.
The End Times are wild
  maandag 12 december 2005 @ 00:00:49 #47
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33003785
Zoals ik al zei, die bergItalianen zijn gewoon Duitsers.
De rest kan je idd. vast niet zoveel mee, als je niet van mooie kleding houdt .
  maandag 12 december 2005 @ 11:12:53 #48
111528 Viajero
Who dares wins
pi_33009478
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 03:27 schreef Beach het volgende:
Italiaanse marine was best goed in wo2, althans heb ik gelezen.
De Italiaanse marine die grotendeels in Taranto tot zinken werd gebracht door een paar Britse Gladiator dubbeldekkers?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_33019664
quote:
Op maandag 12 december 2005 11:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

De Italiaanse marine die grotendeels in Taranto tot zinken werd gebracht door een paar Britse Gladiator dubbeldekkers?
Swordfish. En daar waren maar drie schepen tot zinken gebracht, die ook weer gerepareerd werden.

De Britten hadden wel ontzag voor de Italiaanse marine, dat is ook een belangrijke reden waarom ze die actie hebben gedaan. Maar in zeegevechten dolven die Italianen ook meestal het onderspit. Vooral trouwens vanwege de beperkte luchtdekking die ze hadden (geen vliegdekschepen).
pi_33717499
He de romeinen waren ook Italianen.

En dat Nederlanders laf waren is ook niet zo.
Het waren de Nederlanders en belgen die tijdens Waterloo de hevigste gevechten leverden. Iets wat de Engelsen ietsjes verdraaiden in hun geschiedenis boekjes omdat ze graag met de eer strijkten.
Over 100 jaar weet niemand het meer
  donderdag 5 januari 2006 @ 11:05:21 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33722408
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:47 schreef heracles het volgende:
He de romeinen waren ook Italianen.

En dat Nederlanders laf waren is ook niet zo.
Het waren de Nederlanders en belgen die tijdens Waterloo de hevigste gevechten leverden. Iets wat de Engelsen ietsjes verdraaiden in hun geschiedenis boekjes omdat ze graag met de eer strijkten.
In de tijd van de Romeinen woonde er een heel ander volk in Italië als nu. Bovendien kwam het grootste deel van de Legioenairs uit Gallië, Germanië, etc. Dus om te zeggen dat het Romeinse leger bevolkt werd door Italianen...
De militaire prestaties van de Italianen in de moderne geschiedenis is tranentrekkend slecht te noemen. Lafheid, incompetentie, corruptie. 10 Italianen staan misschien gelijk aan 1 Duitser.
The End Times are wild
pi_33733989
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bovendien kwam het grootste deel van de Legioenairs uit Gallië, Germanië, etc.
Inderdaad. Vooral ten tijde van de Punische Oorlogen.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:55:49 #53
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_33764248
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Bovendien kwam het grootste deel van de Legioenairs uit Gallië, Germanië, etc. Dus om te zeggen dat het Romeinse leger bevolkt werd door Italianen...
Dit is ongelooflijke nonsens. In de oorlogen met Epirus, Carthago en Macedonië werden de Romeinse legioenen bemand door de rijkere landbezittende Patriciërs. Plebs waren uitgesloten. Dit was omdat deze rijkere klasse hun eigen wapenuitrusting kon betalen, plus ze hadden land te verliezen dus waren zeer loyaal. Pas na gigantische verliezen in de slagen tegen Hannibal te hebben geleden (bijvoorbeeld in de slag bij Cannae werden 50 000 Romeinen gedood en 10 000 gevangen) werden er Plebejers toegelaten, maar mondjesmaat.

Daarna, rond 100 v. Chr vielen de Cimbri en de Teutoni de Romeinse gebieden binnen. Gallische stammen van bezette gebieden kwamen in opstand en een grote oorlog brak uit. Verschillende Romeinse legers werden vernietigd (o.a. 80 000 in de slag bij Arausio tegen de Teutoni), en net als in de oorlogen tegen Hannibal werden plebs in de legioenen toegelaten.

Gelukkig voor de Romeinen plunderden deze Germaanse stammen eerst Gallië en Spanje voordat ze richting Italië trokken. Hierdoor werdl Gaius Marius tot consul gekozen en had hij de tijd zijn leger weer opnieuw op te bouwen en te hervormen. Hier ontstond het eerste professionele staande leger uit de geschiedenis. Marius vernietigde de Teutoni in de Province en de Cimbri in Noord-Italië.
Allemaal voorbeelden van Italiaanse legioenen. Onder Gaius Julius Ceasar veroverden deze nieuwe legioenen heel Gallië en delen van Germanië.

De enige eenheden van niet-Romeinen waren de Auxilia. Deze waren ondersteunende troepen zoals cavalerie en lichte infanterie. Deze kregen als beloning na 20 jaar dienst het Romeinse burgerschap.

Pas in de tijd van het Wes-Romeinse rijk werden Germanen in grote getalen bij de legioenen ingedeeld als foederati. Zij mochten op Romeins grondgebied wonen als ze de Romeinen bijstonden in oorlog.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_33910768
Nee opzich niet. Maar er is teveel ''nationalisme'' ofwel trots in het zijn van een zuidelijke of een noorderlijke Italiaan. Het is moeilijk om noord en zuid Italie te verenigen in een leger...
  woensdag 11 januari 2006 @ 10:48:34 #55
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33932029
De Italiaanse marine staat in maritieme kringen in ieder geval bekend als de slechtst georganiseerde marine ter wereld.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:41:33 #56
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_34153858
Ze verliesen wel vaak ja als je het zo bekijkt Ook tegen griekenland gingen ze ten onder Maar offtopic wat heeft de ts een trieste nickname

-edit LV-

De discussie over de username Erwin Rommel is allang gevoerd. Er is niks mis met die naam. Einde discussie.

[ Bericht 43% gewijzigd door Lord_Vetinari op 24-01-2006 07:55:04 ]
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:56:10 #57
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_34194631
De Italianen hebben in WO I toch knappe overwinningen behaald in de alpen tegen de Oostenrijk-Hongaarse troepen. In WO II hadden ze, zeker in het begin, een vrij sterke krijgmacht, maar dit werdt ondermijnd door het moraal, en toen ze eenmaal wilde knokken, waren de andere grootmachten alweer helemaal up-to-speed in oorlogsproductie en technologie.

Vraag me in alle eerlijkheid wel af of dit een zinnige vraag is, uberhaupt... gezien de grote hoeveelheid aan stastistieken, en andere data, kan je er met een beetje vissen er elk antwoord op geven.
-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
  maandag 23 januari 2006 @ 22:20:06 #58
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34395023
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:55 schreef NathraX het volgende:

[..]

Dit is ongelooflijke nonsens. In de oorlogen met Epirus, Carthago en Macedonië werden de Romeinse legioenen bemand door de rijkere landbezittende Patriciërs. Plebs waren uitgesloten. Dit was omdat deze rijkere klasse hun eigen wapenuitrusting kon betalen, plus ze hadden land te verliezen dus waren zeer loyaal. Pas na gigantische verliezen in de slagen tegen Hannibal te hebben geleden (bijvoorbeeld in de slag bij Cannae werden 50 000 Romeinen gedood en 10 000 gevangen) werden er Plebejers toegelaten, maar mondjesmaat.

Daarna, rond 100 v. Chr vielen de Cimbri en de Teutoni de Romeinse gebieden binnen. Gallische stammen van bezette gebieden kwamen in opstand en een grote oorlog brak uit. Verschillende Romeinse legers werden vernietigd (o.a. 80 000 in de slag bij Arausio tegen de Teutoni), en net als in de oorlogen tegen Hannibal werden plebs in de legioenen toegelaten.

Gelukkig voor de Romeinen plunderden deze Germaanse stammen eerst Gallië en Spanje voordat ze richting Italië trokken. Hierdoor werdl Gaius Marius tot consul gekozen en had hij de tijd zijn leger weer opnieuw op te bouwen en te hervormen. Hier ontstond het eerste professionele staande leger uit de geschiedenis. Marius vernietigde de Teutoni in de Province en de Cimbri in Noord-Italië.
Allemaal voorbeelden van Italiaanse legioenen. Onder Gaius Julius Ceasar veroverden deze nieuwe legioenen heel Gallië en delen van Germanië.

De enige eenheden van niet-Romeinen waren de Auxilia. Deze waren ondersteunende troepen zoals cavalerie en lichte infanterie. Deze kregen als beloning na 20 jaar dienst het Romeinse burgerschap.

Pas in de tijd van het Wes-Romeinse rijk werden Germanen in grote getalen bij de legioenen ingedeeld als foederati. Zij mochten op Romeins grondgebied wonen als ze de Romeinen bijstonden in oorlog.
Feit blijft dat de Italianen afstammen van de Germanen en niet van de Romeinen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 07:56:03 #59
66444 Lord_Vetinari
pi_34403608
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:20 schreef nickybol het volgende:

[..]

Sorry?

Bron? Onderbouwing?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 14:22:13 #60
111528 Viajero
Who dares wins
pi_34413022
quote:
Op maandag 23 januari 2006 22:20 schreef nickybol het volgende:

[..]

Italianen stammen af van Romeinen én Germanen (en Grieken, en Etrusken, en Moren, en Vikings, en Spanjaarden, en Oostenrijkers, en..., en..., en.... )
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_34413631
Wat de Romeinen betreft: die behaalden hun geweldige prestaties niet zozeer doordat ze zo geweldig dapper vochten ofzo of door geniale veldheren, maar doordat ze de beste organiseerders en logistici uit de geschiedenis waren. De Romeinen waren er meesters in om zo snel mogelijk voldoende troepen naar de juiste plek te transporteren én te bevoorraden. Dat heeft ze in staat gesteld zoveel gebied te veroveren en eeuwenlang te handhaven.

Voor zover dit enige relevantie heeft voor dit topic
  dinsdag 24 januari 2006 @ 23:51:54 #62
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_34432329
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:39 schreef Soul79 het volgende:
Wat de Romeinen betreft: die behaalden hun geweldige prestaties niet zozeer doordat ze zo geweldig dapper vochten ofzo of door geniale veldheren, maar doordat ze de beste organiseerders en logistici uit de geschiedenis waren. De Romeinen waren er meesters in om zo snel mogelijk voldoende troepen naar de juiste plek te transporteren én te bevoorraden. Dat heeft ze in staat gesteld zoveel gebied te veroveren en eeuwenlang te handhaven.

Voor zover dit enige relevantie heeft voor dit topic
Met alleen transporteren en bevoorraden win je geen oorlog. Er moet ook gevochten worden. De Romeinen hadden een goed bewapend en zeer gediciplineerd leger. Samen met jouw twee factoren was dit een zeer effectieve basis om campagnes mee te voeren denk ik.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
  dinsdag 24 januari 2006 @ 23:55:30 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34432463
Hoe dan ook, Italianen <> Romeinen.
Ongeacht de wapenfeiten van de Romeinen zijn de huidige Italianen gewoon erg slechte militairen.
The End Times are wild
  woensdag 25 januari 2006 @ 07:44:26 #64
66444 Lord_Vetinari
pi_34436481
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 23:55 schreef LXIV het volgende:
Hoe dan ook, Italianen <> Romeinen.
Ongeacht de wapenfeiten van de Romeinen zijn de huidige Italianen gewoon erg slechte militairen.
Klets. De Italiaanse luchtmacht was tussen de oorlogen één van de beste ter wereld. Omdat echter de bevelhebber erg populair werd en dat een bedreiging voor Mussolini vormde werd hij weggepromoveerd en vanaf daar ging het hard bergafwaarts (culminerend in het per ongeluk uit de lucht schieten van het vliegtuig met diezelfde ex-bevelhebber in de eerste jaren van de oorlog).

Italianen zijn, indien goed geleid en vechtend voor iets waar ze achter staan, niet beter of slechter dan welk leger ter wereld.
  donderdag 26 januari 2006 @ 00:51:32 #65
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_34468732
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 07:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Klets. De Italiaanse luchtmacht was tussen de oorlogen één van de beste ter wereld. Omdat echter de bevelhebber erg populair werd en dat een bedreiging voor Mussolini vormde werd hij weggepromoveerd en vanaf daar ging het hard bergafwaarts (culminerend in het per ongeluk uit de lucht schieten van het vliegtuig met diezelfde ex-bevelhebber in de eerste jaren van de oorlog).

Italianen zijn, indien goed geleid en vechtend voor iets waar ze achter staan, niet beter of slechter dan welk leger ter wereld.
Dat is toch Balbo of niet?
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_35012243
De Italianen hadden vergeleken met de Duitsers en de Allies slecht materieel.
Hun standaard tank de Fiat m13/40 werd liefkozend de "rijdende doodskist" genoemd.
Een zwaar machinegeweer kon nl. door het pantser heen schieten.
Met zulk materiaal is het lastig vechten.

Wellicht een reden om zich over te geven?
Niet zo zeer lafheid, als wel weten dat je geen kans maakt?
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_35014488
De Italianen hadden wel weer goede artillerie, bijvoorbeeld hun Semovente mobiel geschut werd hoog aangeslagen.
"That rug really tied the room together".
  maandag 13 februari 2006 @ 14:44:17 #68
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_35036665
Kunnen we niet zo ondertussen concluderen dat de Italianen weinig verschillen van andere volken en goed vechten bij hoog moraal, goede uitrusting en interne stabiliteit. En slecht, of igg minder goed, vechten als er niet (geheel) aan deze voorwaarden is voldaan?
-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
pi_35085909
toch trek ik liever ten strijde tegen een horde Italianen dan tegen een horde Russen of Polen ofzo.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 00:22:54 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39022779
enooooooooooooooooooorme kick waar je in je eentje wereldkampioen mee kunt worden

maar ik vond dit
http://www.tradoc.army.mil/pao/ProfWriting/cappelli.pdf

ze kunnen het dus wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 12:33:23 #71
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_39602022
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 00:51 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Dat is toch Balbo of niet?
Jep Italo Balbo.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_39708649
Vergeten we niet dat Hitler ze niet echt meer moest hebben nadat ze niet eens deftig egypte en het suez konden verdedigen... boy oh boy was he pissed!
  maandag 10 juli 2006 @ 23:51:38 #73
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39708801
Dat begrijp ik niet helemaal. De Duitsers/Italianen hebben nooit het Suez kanaal/grootste deel van Egypte veroverd; hoe hadden ze het dan moeten verdedigen?

Italianen waren wel slecht in het verdedigen van stukken woestijn elders
pi_40184181
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 10:48 schreef Plato1980 het volgende:
De Italiaanse marine staat in maritieme kringen in ieder geval bekend als de slechtst georganiseerde marine ter wereld.
Vreemd genoeg moet de hedendaagse marine van Belgie helemaal een lachtertje zijn. Slecht onderhouden boten, wapensystemen en sjofele matrozen....

Ontopic:

De Italianen stonden niet bekend als extreme vechtjassen, en wat ik eerder las dat bij Sicilie dapper werd gevochten door de Italianen is niet het geval geweest, in vele documentaires kwam naar voren dat een groot gedeelte gealieerden aan land hielp. (amfibische landing)

Mijn mening is dat ze slecht georganiseerd waren en een twijfelachtig moraal hadden. Er was potentieel en er is vast dapper gevochten maar veel is daar inderdaad niet over bekend
Forza Alfa Romeo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')