Ik zie het verband niet. Waarom duurt het 2,5 seconden voordat licht terug komt was de vraag.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Stel dat een ruimtereiziger de weg zou afleggen van het licht tussen de aarde en de maan en terug. Oke, hij kan dat niet doen met exact dezelfde snelheid als het licht dus laten we zeggen dat hij dat met 90% van de lichtsnelheid doet. Hoelang moeten wij wachten op hem hier op aarde, en hoe lang is hij onderweg op zijn eigen klok? Als hij namelijk terugkomt is hij minder snel ouder geworden als wij. Neem nou niet een willekeurige massa als referentiepunt om km aan af te meten, maar neem nou eens alleen het tijdstip van vertrek en aankomst.
Wie is er dan ouder geworden als hij terugkomt?
quote:[..]
Het gereflecteerde licht bestaan uit compleet andere fotonen dan het licht wat op de spiegel invalt.
Trouwens dom om daar speciaal een spiegel voor te gebruiken. Als je een laserstraal op de maan zou richten en je ziet dat gebeuren dan heb je hem eigenlijk al terug ontvangen. Anders zou je hem ook niet aan kunnen zien komen op de maan.
Zei ik dat dan? Een bol die aan de binnenzijde reflecteert, reflecteert nog steeds niet 100% van al het ontvangen lichtquote:[..]
Maak een bol die aan de binnenzijde reflecteerd. Stop er wat fotonen in en sluit hem af. Maak hem na 2 dagen open in het donker. Denk je nou echt dat er dan nog licht inzit?
Veel kun je zeggen, maar van deze post klopt echt helemaal niets...
quote:Op woensdag 14 december 2005 17:39 schreef rudeonline het volgende:
Lukt niet zo goed, kijk gewoon even op deze site, onderaan ( fig.7 ) zie je hoe ik mij voorstel dat wij door de tijd bewegen. De tijdslijn stel ik mij voor als een kromme baan die wij continue door de tijd afleggen. Door te bewegen ( vertragen) steek je deze kromme baan met een kortere weg af. Net als dat je een kromme weg korter afsteekt. Je komt uiteindelijk op hetzelfde punt uit, maar met minder km op je teller
quote:Op woensdag 14 december 2005 18:58 schreef trancethrust het volgende:
Heb je ooit wel gekeken naar de constructie die ik je eerder gaf? Misschien maakt dat beter duidelijk hoe relativiteit en lorentzverschuiving inelkaar zitten.
Lekker logische reactie.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Vul gewoon voor de tijd 0 in, en er bestaat helemaal geen afstand.
Zowiezo heeft een persoon welke tijdsdilatie en lengtecontractie altijd minder tijd en ruimte afgelegd als de persoon die dit niet heeft ondergaan. Het is eigenlijk dubbel op. Als jou klok trager is gaan lopen dan heb je ook nog eens kleinere km afgelegd.
Dit slaat echt nergens op.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het gereflecteerde licht bestaan uit compleet andere fotonen dan het licht wat op de spiegel invalt.
Trouwens dom om daar speciaal een spiegel voor te gebruiken. Als je een laserstraal op de maan zou richten en je ziet dat gebeuren dan heb je hem eigenlijk al terug ontvangen. Anders zou je hem ook niet aan kunnen zien komen op de maan.
[..]
Het enige wat ik doe is het concept van lichtsnelheid als maximum om draaien en stellen dat de lichtsnelheid 0 is. Jullie wetenschappers beweren dat snelheid relatief is en altijd t.o.v iets anders. Wel, dat is precies wat ik doe. En zelfs zonder de gehele theorie om te draaien bewijst de wiskunde wel degelijk dat licht stilstaat.quote:Op vrijdag 16 december 2005 09:06 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op.
Rude, ik denk ook dat het lastig wordt om nog verder met je in discussie te gaan. Je denkt alles intuitief te kunnen benaderen, terwijl uit waarnemingen is gebleken dat jouw intuitie lang niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.
Nou weet ik ook lang niet alles, en ben ik in dit topic ook meermalen de fout in gegaan, maar ik pretendeer dan ook niet alles te kunnen verklaren zonder enige theoretische achtergrond..
Je denkt misschien dat natuurkundige theorien je denkbeeld alleen maar beperken, maar ze bestaan niet voor niets. Ze zijn bedacht om onze werkelijkheid op een wiskundige manier te kunnen omschrijven. En ze worden geaccepteerd omdat de voorspellingen die ze doen overeenkomen met wat we werkelijk zien gebeuren.
Jouw theorie doet dat niet. Je hebt nu al zo vaak proberen aan te tonen dat jouw theorie klopt door te proberen er een bepaald verschijnsel mee te verklaren, terwijl vervolgens door de natuurkundigen in dit topic wordt aangetoond dat dit verschijnsel helemaal niet bestaat!
Zonder dat een massa daadwerkelijk de lichtsnelheid kan halen kun je wel invullen wat de gevolgen zouden zijn als het wel zou kunnen. Vul anders 99.9999999% van de lichtsnelheid in. Voor de waarnemer die die snelheid heeft verandert er niks. t.o.v hem gaat licht gewoon met 300.000km/sec. Hij merkt niet eens dat hij beweegt. Wat gebeurt er met de tijd? Hoe lang duurt zijn seconde t.o.v ons? En als hij met die snelheid in een rondje zou vliegen dan doen wij dat relatief gezien ook.quote:Stel ik vetrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrestelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.
Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over
Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)
is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8)) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar
Omdat de persoon in het ruimteschip in zijn tijd er maar 7,5 jaar over gedaan heeft maar wel met een gemiddelde snelheid van 0,8c gereisd heeft, heeft deze een afstand afgelegd van 7,5 * 0,8c = 6 lichtjaren. De ruimte is voor de persoon in het ruimteschip gedurende de reis gekrompen geweest tov de aarde.
Wat nu als het geen ruimteschip is, maar een foton.
Gezien vanaf de aarde is de reistijd 10 jaar (de afstand is 10 lichtjaar).
Echter gezien vanaf de foton is de reistijd
10 * Sqrt(1-(1*1)) = 0 jaar
De afstand voor de foton is
0 jaar * 1c = 0 lichtjaar.
Gezien vanaf de foton staat licht stil.
Vanaf de aarde gezien is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Nee, je rekent [zie het dik gedrukte] eerst de verstreken tijd uit met de formule van tijd dilatatie. Hierin gebruik je de lichtsnelheid en de verstreken tijd, gezien vanuit de aarde, om de verstreken tijd van alles wat met 80% van het lichtsnelheid heeft gereisd uit te rekenen.quote:Stel ik vetrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrestelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.
Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over
Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)
is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8)) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar
Omdat de persoon in het ruimteschip in zijn tijd er maar 7,5 jaar over gedaan heeft maar wel met een gemiddelde snelheid van 0,8c gereisd heeft, heeft deze een afstand afgelegd van 7,5 * 0,8c = 6 lichtjaren. De ruimte is voor de persoon in het ruimteschip gedurende de reis gekrompen geweest tov de aarde.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:09 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Je bedoelt dat daar je theorie al wetenschappelijk onderuit is gehaald en het nu maar in TRU gaat proberen?
En daarom staat licht stil, wil je beweren?quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:26 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Slimme zet van die kerel.. in TRU kun je immers mensen wijs maken dat Bush een reptiel is
Goed idee van je. Laten we het eens anders bekijken. Iedereen staat immers stil t.o.v zichzelf.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:18 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Nee, je rekent [zie het dik gedrukte] eerst de verstreken tijd uit met de formule van tijd dilatatie. Hierin gebruik je de lichtsnelheid en de verstreken tijd, gezien vanuit de aarde, om de verstreken tijd van alles wat met 80% van het lichtsnelheid heeft gereisd uit te rekenen.
Dan gebruik je die [uitgerekende ] tijd om "de afgelegde afstand" uit te rekenen? Dat kan toch niet!!! Dat is fout......![]()
Je moet een touwtje achter dat ruimteschip van jouw hangen en dan aan het eind van de reis het touwtje opmeten. Dan zal je zien dat elk ruimteschip dezelfde afstand aflegd......
Waar slaat dat op? Je wilt dat touw toch gebruiken om de afstand mee op te meten, niet de tijd.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Goed idee van je. Laten we het eens anders bekijken. Iedereen staat immers stil t.o.v zichzelf.
Nu gaat er een ruimtereiziger op pad terwijl wij achter blijven. We spreken af dat we beide iedere seconde een stuk touw uitrollen van 1 meter. ( 300.000km touw per seconde wordt een beetje veel)
Na een bepaalde tijdsduur ontmoeten we elkaar weer. Wie heeft nu het langste stuk touw uitgerold?
Je meet een afstand toch d.m.v tijd. We hebben het hier immers nog steeds over een afgelgde weg, en niemand kan stellen dat hij echt stilstaat.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:04 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Waar slaat dat op? Je wilt dat touw toch gebruiken om de afstand mee op te meten, niet de tijd.![]()
Niemand als je het touw gewoon bij je houd.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wie heeft t.o.v het touw de langste weg afgelegd?
Snap ik ook niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:55 schreef DionysuZ het volgende:
Waarom moet het nu met een touw?is een klok niet goed genoeg?
Ik doelde ook op jouw post met m'n "antwoord is al gegeven"quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Snap ik ook niet.
In het (gesloten) WFL topic vroeg ik het me ook al af, maar het is niet bij Rudeonline in het hoofd te krijgen dat je op deze manier gewoon je stopwatch door een telraam vervangt. En secondes blijft tellen.
Voor mij is een klok genoeg. Maar met het touw bewijs ik dat minder tijd ook minder kilometers is. Je zou het touw namelijk ook kunnen vervangen door de lichtsnelheid. Want of je nou een constante snelheid neemt van 1m/sec of 300.000km/sec, dat maakt niks uit.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:55 schreef DionysuZ het volgende:
Waarom moet het nu met een touw?is een klok niet goed genoeg?
Neehee!! In het andere topic legt juist degene met het korste touw de meeste kilometers af. Vanwege tijdsdilettatie.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Voor mij is een klok genoeg. Maar met het touw bewijs ik dat minder tijd ook minder kilometers is. Je zou het touw namelijk ook kunnen vervangen door de lichtsnelheid. Want of je nou een constante snelheid neemt van 1m/sec of 300.000km/sec, dat maakt niks uit.
Sowieso leg je t.o.v. het touw geen meter af, want je zoals je zelf gesteld hebt, rol je het touw op een katrol. Je houdt het dus de hele tijd bij je en het reist met je mee.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:43 schreef rudeonline het volgende:
Door tijdsdilatie rolt de ander het touw langzamer af. Naar mate hij dus sneller denkt te gaan rolt hij het touw steeds langzamer af. Neem i.p.v het touw ( 1m/sec) nu eens de lichtsnelheid. Ook licht gaat dus steeds trager naar mate je meer "versnelt". Bij de lichtsnelheid rol je helemaal geen touw meer af. Je legt t.o.v het touw dus ook geen enkelle meter meer af.
stel je beweegt met een hoge snelheid van de aarde weg en rolt je touw af. Jij rolt het touw veel trager af dan ik vanuit mij gezien door tijddilatatie. ik rol het touw echter veel trager af dan jij vanuit jou gezien door tijddilatatie.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:43 schreef rudeonline het volgende:
Door tijdsdilatie rolt de ander het touw langzamer af. Naar mate hij dus sneller denkt te gaan rolt hij het touw steeds langzamer af. Neem i.p.v het touw ( 1m/sec) nu eens de lichtsnelheid. Ook licht gaat dus steeds trager naar mate je meer "versnelt". Bij de lichtsnelheid rol je helemaal geen touw meer af. Je legt t.o.v het touw dus ook geen enkelle meter meer af.
Nogmaals: het revolutionaire aan je proef is dat je een stopwatch vervangt door elke seconde een touw af te rollen. Dat is in feite gewoon een manier van streepjes zetten op een muur. Of een telraam zoals ik al eerder zei.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:56 schreef rudeonline het volgende:
Ik zeg ook niet dat ik geniaal ben, het is alleen schokkend om te constateren dat de RT zo simpel weerlegt kan worden. Als je mijn proef begrijpt kun je er namelijk niet meer omheen. En het zou een vrij hefftige ommekeer in de wetenschap brengen. ( en ons bewustzijn)
Dat klopt, dat is wat je ziet. Maar op het moment dat je weer wij elkaar bent kun je heel simpel de touwlengtes met elkaar vergeklijken. En dan bewijs je dat minder tijd ook minder kilomers touw zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:57 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
stel je beweegt met een hoge snelheid van de aarde weg en rolt je touw af. Jij rolt het touw veel trager af dan ik vanuit mij gezien door tijddilatatie. ik rol het touw echter veel trager af dan jij vanuit jou gezien door tijddilatatie.
dit is onzin. Vanuit jou gezien heb ik minder tijd afgelegd. Vanuit mij gezien heb jij minder tijd afgelegd. Pas als je weer bij elkaar bent, en dus dezelfde snelheid hebt, kun je de lengtes vergelijken. En daarvoor moet een van ons twee wisselen van inertiaalstelsel. En daar zit hem het hele eieren eten in. Maar dat heb ik ook al 40x uitgelegd.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is wat je ziet. Maar op het moment dat je weer wij elkaar bent kun je heel simpel de touwlengtes met elkaar vergeklijken. En dan bewijs je dat minder tijd ook minder kilomers touw zijn.
Nee, minder tijd is minder seconde. Je stelde immers dat je per seconde een meter touw afrolt. Nogmaals: het enige wat je dan telt is het aantal secondes. Want je rolt immers elke seconde één meter touw af. Dat doe je als je met 100.000 m/s beweegt, maar ook als je met 200.000 m/s beweegt. Het aantal meters touw zegt dus niets over de afgelegde afstand, maar alleen iets over het aantal verstreken secondes.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is wat je ziet. Maar op het moment dat je weer wij elkaar bent kun je heel simpel de touwlengtes met elkaar vergeklijken. En dan bewijs je dat minder tijd ook minder kilomers touw zijn.
Jij snapt de RT niet eens, en je weerlegt het helemaal niet ook. Ook al denk je zelf van wel.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:56 schreef rudeonline het volgende:
Ik zeg ook niet dat ik geniaal ben, het is alleen schokkend om te constateren dat de RT zo simpel weerlegt kan worden. Als je mijn proef begrijpt kun je er namelijk niet meer omheen. En het zou een vrij hefftige ommekeer in de wetenschap brengen. ( en ons bewustzijn)
Woehahaha! Ben je nou nog steeds bezig jezelf voor schut te zetten met domme uitspraken? Je bent al ouder dan 30, heb je dan helemaal geen zelfrespect???quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:04 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dit is onzin. Vanuit jou gezien heb ik minder tijd afgelegd. Vanuit mij gezien heb jij minder tijd afgelegd. Pas als je weer bij elkaar bent, en dus dezelfde snelheid hebt, kun je de lengtes vergelijken. En daarvoor moet een van ons twee wisselen van inertiaalstelsel. En daar zit hem het hele eieren eten in. Maar dat heb ik ook al 40x uitgelegd.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?
Beide kunnen stellen dat de ander van inertiaalstelsel verandert. Je zou ook kunnnen zeggen dat ze beide stoppen met tellen op het moment dat 1 van de 2 verandert van inertiaalstelsel. Ik reis naar de maan en stop met tellen als ik aankom. Jij stopt op het moment dat ik zie dat je bent aangekomen. Als ik terug ben gaan we kijken hoeveel touw we t.o.v elkaar hebben afgerold gedurende mijn reis. De persoon met het korste touw heeft dan gewoon minder tijd afgelegd, en t.o.v het beginpunt van het touw ook minder kilometers. Dat hele intertiaalstelsel komt dan helemaal niet ter sprake.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?
Beide kunnen stellen dat de ander van inertiaalstelsel verandert. Je zou ook kunnnen zeggen dat ze beide stoppen met tellen op het moment dat 1 van de 2 verandert van inertiaalstelsel. Ik reis naar de maan en stop met tellen als ik aankom. Jij stopt op het moment dat ik zie dat je bent aangekomen. Als ik terug ben gaan we kijken hoeveel touw we t.o.v elkaar hebben afgerold gedurende mijn reis. De persoon met het korste touw heeft dan gewoon minder tijd afgelegd, en t.o.v het beginpunt van het touw ook minder kilometers. Dat hele intertiaalstelsel komt dan helemaal niet ter sprake.
ik denk niet dat er een simpeler manier is om dit stuk uit te leggen....quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, minder tijd is minder seconde. Je stelde immers dat je per seconde een meter touw afrolt. Nogmaals: het enige wat je dan telt is het aantal secondes. Want je rolt immers elke seconde één meter touw af. Dat doe je als je met 100.000 m/s beweegt, maar ook als je met 200.000 m/s beweegt. Het aantal meters touw zegt dus niets over de afgelegde afstand, maar alleen iets over het aantal verstreken secondes.
Pas als je weet wat je snelheid is t.o.v. een ander, weet je wat de afgelegde afstand is. Dat doe je dan door de snelheid maal het aantal secondes te vermenigvuldigen.
Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.quote:Nee, minder tijd is minder seconde. Je stelde immers dat je per seconde een meter touw afrolt. Nogmaals: het enige wat je dan telt is het aantal secondes. Want je rolt immers elke seconde één meter touw af. Dat doe je als je met 100.000 m/s beweegt, maar ook als je met 200.000 m/s beweegt. Het aantal meters touw zegt dus niets over de afgelegde afstand, maar alleen iets over het aantal verstreken secondes.
Pas als je weet wat je snelheid is t.o.v. een ander, weet je wat de afgelegde afstand is. Dat doe je dan door de snelheid maal het aantal secondes te vermenigvuldigen.
Daarom bestaat er geen absolute snelheid, maar onze snelheid ten opzichte van andere opjecten is prima te meten.quote:Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.
Waarom 1m/s en niet stilstand? Vanuit een standaard gallilei-assenstelsel beweeg je met het assenstelsel mee, wat is er logischer dan dat?quote:Om dan toch te bepalen wie er meer of minder kilometers aflegt door het heelal ga je ervan uit dat we altijd met 1m/sec bewegen. Je neemt dit gewoon als uitgangspunt omdat je geen duidelijk referentiekader hebt.
Waarom zou je dan touw tellen en niet secondes? Wat is de meerwaarde van het touw?quote:Nu spreek ja af dat je elke seconde die je meet je 1 meter touw telt. Je zegt dus eigenlijk dat je eigen snelheid altijd 1m/sec is.
Niet als ze evenveel secondes hebben 'gereist', dan hebben ze evenveel touw afgewikkeld, 1sec is immers 1m....quote:je nu naderhand de afgelgde meters t.o.v het touw gaat tellen dan blijkt dus dat 1 persoon minder meters touw heeft afgerolt.
Je weet idd niet wat je absolute snelheid is (omdat dat niet bestaat, je hebt altijd een referentiepunt nodig). Maar je kunt prima je snelheid t.o.v. een andere massa meten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.
Waarom idd, zoals JeroenMeloen zegt?quote:Om dan toch te bepalen wie er meer of minder kilometers aflegt door het heelal ga je ervan uit dat we altijd met 1m/sec bewegen. Je neemt dit gewoon als uitgangspunt omdat je geen duidelijk referentiekader hebt.
Nee, je legt niet ten opzichte van het touw een meter af per seconde. Als je met een stopwatch meet, leg je toch ook geen meter af t.o.v. je stopwatch, want die stopwatch hou je vast en die beweegt dus gewoon met je mee. Je touw in het voorbeeld hou je ook bij, dus dat beweegt ook met je mee. Het remt niet opeens mysterieus af tot 0 en blijft in de ruimte hangen.quote:Nu spreek ja af dat je elke seconde die je meet je 1 meter touw telt. Je zegt dus eigenlijk dat je eigen snelheid altijd 1m/sec is. Beide leggen t.o.v het touw elke seconde 1 meter af.
Ja, zijn meters touw gingen langzamer door de tijd.quote:Als je nu naderhand de afgelgde meters t.o.v het touw gaat tellen dan blijkt dus dat 1 persoon minder meters touw heeft afgerolt. De persoon met minder meters touw heeft dus minder tijd afgelegd waardoor zijn meters touw minder snel gingen.
Nee, hoe trager jouw tijd verloopt.quote:Des te minder touw je meet, des te trager je door de tijd bewoog.
Nee, jouw tijd verloopt langzamer. Als jij in een trein zit die 100 km/u rijdt ten opzichte van een ander, dan verloopt jouw tijd iets langzamer, maar ten opzichte van die ander ga je wel degelijk sneller.quote:Bij het naderen van de lichtsnelheid rol je haast geen touw meer af en beweeg je dus ongemerkt heel langzaam.
Ja, maar dat betekent dus simpelweg wie het meeste of minste aantal seconden heeft gemeten.quote:Beide waarnemers zouden dit van elkaar kunnen zeggen, maar als je besluit om na b.v 1 maand ( ....sec) te stoppen met tellen en dan terugkeerd naar elkaar dan kun je precies zien wie er meer of minder kilometers touw heeft gemeten.
Nee, juist heel kort. Vanuit ons gezien kost dat een seconde.quote:In mijn proef neem ik gewoon een constante "snelheid" net als het licht maar dan gebruik ik de snelheid waarmee ik het touw afrol als constante snelheid die voor iedere waarnemer gelijk is.
Nu zal blijken dat bij het naderen van de lichtsnelheid je heel lang bezig bent met het afrollen van 1 meter touw, Licht doet er dan dus ook heel lang over om 300.000km af te leggen.
Je kunt het ook omwisselen met 600.000 km/sec volgens jouw theorie, en dan kun je dus eenvoudig sneller dan het licht. Wat niet kan, dus klopt je theorie niet.quote:1m/sec kun je omwisselen voor 300.000km/sec.
Inderdaad, daarom stelde ik voor om dat dan t.o.v een touw te doen. Kan iedere waarnemer naderhand mooi bepalen wie de meeste km t.o.v het touw heeft afgelegd.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:16 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Daarom bestaat er geen absolute snelheid, maar onze snelheid ten opzichte van andere opjecten is prima te meten.
Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?quote:Waarom 1m/s en niet stilstand? Vanuit een standaard gallilei-assenstelsel beweeg je met het assenstelsel mee, wat is er logischer dan dat?
Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.quote:Waarom zou je dan touw tellen en niet secondes? Wat is de meerwaarde van het touw?
Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw.quote:Niet als ze evenveel secondes hebben 'gereist', dan hebben ze evenveel touw afgewikkeld, 1sec is immers 1m....
Je hebt helemaal niks ontkracht.quote:
De rest van je stukje heb ik (en vele anderen met mij) al vaker ontkracht, dus dat mag je in je zak steken.
Jij wel dan?quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:48 schreef rudeonline het volgende:
Je hebt helemaal niks ontkracht.
Als iedere seconde een meter touw neergelegd wordt, dan heb je na 500 seconden 500 meter touw. Dit is net zo idioot als iedere seconde een kikker loslaten in je ruimteschip.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad, daarom stelde ik voor om dat dan t.o.v een touw te doen. Kan iedere waarnemer naderhand mooi bepalen wie de meeste km t.o.v het touw heeft afgelegd.
De aarde beweegt t.o.v. de zon idd met een bepaalde snelheid. Maar ten opzichte van een ander punt staat de aarde weer stil. snelheid is relatief aan de waarnemer. Er is niet zoiets als een absolute snelheid!!!!quote:[..]
Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?
zie je nou werkelijk niet hoe idioot dat is? Heb je thuis ipv een klok een touw aan de muur hangen die zich iedere seconde een meter verder afrolt? Is dat duidelijker?quote:[..]
Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.
Persoon 1 rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Persoon 2 vliegt met bijna de lichtsnelheid van persoon 1 weg en rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Vervolgens komen ze weer bij elkaar en verrek allebei hebben ze 10 meter touw in de hand. Hoe kan dat nou?quote:[..]
Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw.
Nee, JIJ hebt niets ontkracht. Je denkt werkelijk dat je de relativiteitstheorie hebt tegengesproken, maar dat heb je nergens gedaan. Jouw theorie is al flink wat malen ontkracht.quote:[..]
Je hebt helemaal niks ontkracht.
Nee kut, daarom gebruiken we assenstelsels, ten opzichte van het assenstelsel kan je in rust zijn.quote:Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?
Dus je wikkelt niks af, het touw is er al...quote:Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.
Nee kut, als 1sec gelijk is aan 1m touw dan wikkellen beide personen in 10 seconden 10 meter touw af, dat snapt zelfs een aap.quote:Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw
Dat dacht ik wel. Sprekend voorbeeld vond ik nog wel je opmerking over absolute snelheidquote:Je hebt helemaal niks ontkracht.
Ik zeg dat die touwlengtes verschillen als beide waarnemers weer bij elkaar komen. Leg ze naast elkaar en je zult zien dat de lengte's verschillen ondanks het feit dat ze beide 10sec lang dat touw hebben afgewikkelt. Doe deze proef en zie wie er gelijk heeft...quote:Persoon 1 rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Persoon 2 vliegt met bijna de lichtsnelheid van persoon 1 weg en rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Vervolgens komen ze weer bij elkaar en verrek allebei hebben ze 10 meter touw in de hand. Hoe kan dat nou?
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zeg dat die touwlengtes verschillen als beide waarnemers weer bij elkaar komen. Leg ze naast elkaar en je zult zien dat de lengte's verschillen ondanks het feit dat ze beide 10sec lang dat touw hebben afgewikkelt. Doe deze proef en zie wie er gelijk heeft...
quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?
Ja.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?
quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Jawel! Als jij elke seconde een meter touw afrolt, dan heb je toch na 10 seconden 10m touw? Dat snapt iedere aap (behalve Rude, maar die is wat hardleers).quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan toch niet? Of snap ik iets niet?
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:13 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Jawel! Als jij elke seconde een meter touw afrolt, dan heb je toch na 10 seconden 10m touw? Dat snapt iedere aap (behalve Rude, maar die is wat hardleers).
Wat maakt het uit of je beweegt? JIJ rolt elke seconde een meter touw af van je bolletje.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.
Als ik met 0.999999999999999999c vlieg, en ik kijk op mijn stopwatch, en rol iedere seconde een meter touw af, en stop na 10 seconden, en vlieg vervolgens terug naar de aarde, dan heb ik echt wel 10 meter afgerold hoorquote:Op zaterdag 17 december 2005 20:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.
Ja, dat snap ik.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:19 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of je beweegt? JIJ rolt elke seconde een meter touw af van je bolletje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |