Woehahaha! Ben je nou nog steeds bezig jezelf voor schut te zetten met domme uitspraken? Je bent al ouder dan 30, heb je dan helemaal geen zelfrespect???quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is wat je ziet. Maar op het moment dat je weer wij elkaar bent kun je heel simpel de touwlengtes met elkaar vergeklijken. En dan bewijs je dat minder tijd ook minder kilomers touw zijn.
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:04 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dit is onzin. Vanuit jou gezien heb ik minder tijd afgelegd. Vanuit mij gezien heb jij minder tijd afgelegd. Pas als je weer bij elkaar bent, en dus dezelfde snelheid hebt, kun je de lengtes vergelijken. En daarvoor moet een van ons twee wisselen van inertiaalstelsel. En daar zit hem het hele eieren eten in. Maar dat heb ik ook al 40x uitgelegd.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?
Beide kunnen stellen dat de ander van inertiaalstelsel verandert. Je zou ook kunnnen zeggen dat ze beide stoppen met tellen op het moment dat 1 van de 2 verandert van inertiaalstelsel. Ik reis naar de maan en stop met tellen als ik aankom. Jij stopt op het moment dat ik zie dat je bent aangekomen. Als ik terug ben gaan we kijken hoeveel touw we t.o.v elkaar hebben afgerold gedurende mijn reis. De persoon met het korste touw heeft dan gewoon minder tijd afgelegd, en t.o.v het beginpunt van het touw ook minder kilometers. Dat hele intertiaalstelsel komt dan helemaal niet ter sprake.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat maakt het nou uit wie er in welk inertiaalstelsel zit. De snelheid t.o.v elkaar is toch relatief?
Beide kunnen stellen dat de ander van inertiaalstelsel verandert. Je zou ook kunnnen zeggen dat ze beide stoppen met tellen op het moment dat 1 van de 2 verandert van inertiaalstelsel. Ik reis naar de maan en stop met tellen als ik aankom. Jij stopt op het moment dat ik zie dat je bent aangekomen. Als ik terug ben gaan we kijken hoeveel touw we t.o.v elkaar hebben afgerold gedurende mijn reis. De persoon met het korste touw heeft dan gewoon minder tijd afgelegd, en t.o.v het beginpunt van het touw ook minder kilometers. Dat hele intertiaalstelsel komt dan helemaal niet ter sprake.
ik denk niet dat er een simpeler manier is om dit stuk uit te leggen....quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, minder tijd is minder seconde. Je stelde immers dat je per seconde een meter touw afrolt. Nogmaals: het enige wat je dan telt is het aantal secondes. Want je rolt immers elke seconde één meter touw af. Dat doe je als je met 100.000 m/s beweegt, maar ook als je met 200.000 m/s beweegt. Het aantal meters touw zegt dus niets over de afgelegde afstand, maar alleen iets over het aantal verstreken secondes.
Pas als je weet wat je snelheid is t.o.v. een ander, weet je wat de afgelegde afstand is. Dat doe je dan door de snelheid maal het aantal secondes te vermenigvuldigen.
Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.quote:Nee, minder tijd is minder seconde. Je stelde immers dat je per seconde een meter touw afrolt. Nogmaals: het enige wat je dan telt is het aantal secondes. Want je rolt immers elke seconde één meter touw af. Dat doe je als je met 100.000 m/s beweegt, maar ook als je met 200.000 m/s beweegt. Het aantal meters touw zegt dus niets over de afgelegde afstand, maar alleen iets over het aantal verstreken secondes.
Pas als je weet wat je snelheid is t.o.v. een ander, weet je wat de afgelegde afstand is. Dat doe je dan door de snelheid maal het aantal secondes te vermenigvuldigen.
Daarom bestaat er geen absolute snelheid, maar onze snelheid ten opzichte van andere opjecten is prima te meten.quote:Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.
Waarom 1m/s en niet stilstand? Vanuit een standaard gallilei-assenstelsel beweeg je met het assenstelsel mee, wat is er logischer dan dat?quote:Om dan toch te bepalen wie er meer of minder kilometers aflegt door het heelal ga je ervan uit dat we altijd met 1m/sec bewegen. Je neemt dit gewoon als uitgangspunt omdat je geen duidelijk referentiekader hebt.
Waarom zou je dan touw tellen en niet secondes? Wat is de meerwaarde van het touw?quote:Nu spreek ja af dat je elke seconde die je meet je 1 meter touw telt. Je zegt dus eigenlijk dat je eigen snelheid altijd 1m/sec is.
Niet als ze evenveel secondes hebben 'gereist', dan hebben ze evenveel touw afgewikkeld, 1sec is immers 1m....quote:je nu naderhand de afgelgde meters t.o.v het touw gaat tellen dan blijkt dus dat 1 persoon minder meters touw heeft afgerolt.
Je weet idd niet wat je absolute snelheid is (omdat dat niet bestaat, je hebt altijd een referentiepunt nodig). Maar je kunt prima je snelheid t.o.v. een andere massa meten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je weet beide niet wat je snelheid is. Onze snelheid door het universum is namelijk niet te bepalen t.o.v een andere massa omdat die "waarschijnlijk" ook beweegt. Alles beweegt t.o.v elkaar. Er is geen nulpunt van beweging. De aarde beweegt zowiezo met minimaal 30km/sec rond de zon.
Waarom idd, zoals JeroenMeloen zegt?quote:Om dan toch te bepalen wie er meer of minder kilometers aflegt door het heelal ga je ervan uit dat we altijd met 1m/sec bewegen. Je neemt dit gewoon als uitgangspunt omdat je geen duidelijk referentiekader hebt.
Nee, je legt niet ten opzichte van het touw een meter af per seconde. Als je met een stopwatch meet, leg je toch ook geen meter af t.o.v. je stopwatch, want die stopwatch hou je vast en die beweegt dus gewoon met je mee. Je touw in het voorbeeld hou je ook bij, dus dat beweegt ook met je mee. Het remt niet opeens mysterieus af tot 0 en blijft in de ruimte hangen.quote:Nu spreek ja af dat je elke seconde die je meet je 1 meter touw telt. Je zegt dus eigenlijk dat je eigen snelheid altijd 1m/sec is. Beide leggen t.o.v het touw elke seconde 1 meter af.
Ja, zijn meters touw gingen langzamer door de tijd.quote:Als je nu naderhand de afgelgde meters t.o.v het touw gaat tellen dan blijkt dus dat 1 persoon minder meters touw heeft afgerolt. De persoon met minder meters touw heeft dus minder tijd afgelegd waardoor zijn meters touw minder snel gingen.
Nee, hoe trager jouw tijd verloopt.quote:Des te minder touw je meet, des te trager je door de tijd bewoog.
Nee, jouw tijd verloopt langzamer. Als jij in een trein zit die 100 km/u rijdt ten opzichte van een ander, dan verloopt jouw tijd iets langzamer, maar ten opzichte van die ander ga je wel degelijk sneller.quote:Bij het naderen van de lichtsnelheid rol je haast geen touw meer af en beweeg je dus ongemerkt heel langzaam.
Ja, maar dat betekent dus simpelweg wie het meeste of minste aantal seconden heeft gemeten.quote:Beide waarnemers zouden dit van elkaar kunnen zeggen, maar als je besluit om na b.v 1 maand ( ....sec) te stoppen met tellen en dan terugkeerd naar elkaar dan kun je precies zien wie er meer of minder kilometers touw heeft gemeten.
Nee, juist heel kort. Vanuit ons gezien kost dat een seconde.quote:In mijn proef neem ik gewoon een constante "snelheid" net als het licht maar dan gebruik ik de snelheid waarmee ik het touw afrol als constante snelheid die voor iedere waarnemer gelijk is.
Nu zal blijken dat bij het naderen van de lichtsnelheid je heel lang bezig bent met het afrollen van 1 meter touw, Licht doet er dan dus ook heel lang over om 300.000km af te leggen.
Je kunt het ook omwisselen met 600.000 km/sec volgens jouw theorie, en dan kun je dus eenvoudig sneller dan het licht. Wat niet kan, dus klopt je theorie niet.quote:1m/sec kun je omwisselen voor 300.000km/sec.
Inderdaad, daarom stelde ik voor om dat dan t.o.v een touw te doen. Kan iedere waarnemer naderhand mooi bepalen wie de meeste km t.o.v het touw heeft afgelegd.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:16 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Daarom bestaat er geen absolute snelheid, maar onze snelheid ten opzichte van andere opjecten is prima te meten.
Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?quote:Waarom 1m/s en niet stilstand? Vanuit een standaard gallilei-assenstelsel beweeg je met het assenstelsel mee, wat is er logischer dan dat?
Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.quote:Waarom zou je dan touw tellen en niet secondes? Wat is de meerwaarde van het touw?
Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw.quote:Niet als ze evenveel secondes hebben 'gereist', dan hebben ze evenveel touw afgewikkeld, 1sec is immers 1m....
Je hebt helemaal niks ontkracht.quote:
De rest van je stukje heb ik (en vele anderen met mij) al vaker ontkracht, dus dat mag je in je zak steken.
Jij wel dan?quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:48 schreef rudeonline het volgende:
Je hebt helemaal niks ontkracht.
Als iedere seconde een meter touw neergelegd wordt, dan heb je na 500 seconden 500 meter touw. Dit is net zo idioot als iedere seconde een kikker loslaten in je ruimteschip.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad, daarom stelde ik voor om dat dan t.o.v een touw te doen. Kan iedere waarnemer naderhand mooi bepalen wie de meeste km t.o.v het touw heeft afgelegd.
De aarde beweegt t.o.v. de zon idd met een bepaalde snelheid. Maar ten opzichte van een ander punt staat de aarde weer stil. snelheid is relatief aan de waarnemer. Er is niet zoiets als een absolute snelheid!!!!quote:[..]
Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?
zie je nou werkelijk niet hoe idioot dat is? Heb je thuis ipv een klok een touw aan de muur hangen die zich iedere seconde een meter verder afrolt? Is dat duidelijker?quote:[..]
Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.
Persoon 1 rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Persoon 2 vliegt met bijna de lichtsnelheid van persoon 1 weg en rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Vervolgens komen ze weer bij elkaar en verrek allebei hebben ze 10 meter touw in de hand. Hoe kan dat nou?quote:[..]
Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw.
Nee, JIJ hebt niets ontkracht. Je denkt werkelijk dat je de relativiteitstheorie hebt tegengesproken, maar dat heb je nergens gedaan. Jouw theorie is al flink wat malen ontkracht.quote:[..]
Je hebt helemaal niks ontkracht.
Nee kut, daarom gebruiken we assenstelsels, ten opzichte van het assenstelsel kan je in rust zijn.quote:Omdat je 1 ding zeker weet. En dat is dat je nooit absoluut stil kan staan. Of beweegt de aarde niet om de zon met een bepaalde snelheid?
Dus je wikkelt niks af, het touw is er al...quote:Ik gebruik het touw om het voor jullie ook duidelijk te maken. Ik gebruik zelf de "lichtsnelheid" als referentiekader. t.o.v het licht bewegen wij met 300.000km/sec. t.o.v het touw bewegen wij 1m/sec. Des te minder secondes, des te minder meters.
Nee kut, als 1sec gelijk is aan 1m touw dan wikkellen beide personen in 10 seconden 10 meter touw af, dat snapt zelfs een aap.quote:Inderdaad, maar als 2 waarnemers afspreken dat ze gedurende een beweging zeggen dat ze allebei 10 sec lang het touw afwikkelen en deze naderhand met elkaar vergelijken zul je zien dat 1 minder touw heeft afgewikkeld dan de ander. Deze persoon heeft dan ook minder meters afgelegd t.o.v het touw
Dat dacht ik wel. Sprekend voorbeeld vond ik nog wel je opmerking over absolute snelheidquote:Je hebt helemaal niks ontkracht.
Ik zeg dat die touwlengtes verschillen als beide waarnemers weer bij elkaar komen. Leg ze naast elkaar en je zult zien dat de lengte's verschillen ondanks het feit dat ze beide 10sec lang dat touw hebben afgewikkelt. Doe deze proef en zie wie er gelijk heeft...quote:Persoon 1 rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Persoon 2 vliegt met bijna de lichtsnelheid van persoon 1 weg en rolt gedurende 10 seconden 1 meter touw per seconde af. Vervolgens komen ze weer bij elkaar en verrek allebei hebben ze 10 meter touw in de hand. Hoe kan dat nou?
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zeg dat die touwlengtes verschillen als beide waarnemers weer bij elkaar komen. Leg ze naast elkaar en je zult zien dat de lengte's verschillen ondanks het feit dat ze beide 10sec lang dat touw hebben afgewikkelt. Doe deze proef en zie wie er gelijk heeft...
quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?
Ja.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als blijkt dat beiden 10 meter touw hebben dan geef je toe dat je theorie niet klopt?
quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Jawel! Als jij elke seconde een meter touw afrolt, dan heb je toch na 10 seconden 10m touw? Dat snapt iedere aap (behalve Rude, maar die is wat hardleers).quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan toch niet? Of snap ik iets niet?
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:13 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Jawel! Als jij elke seconde een meter touw afrolt, dan heb je toch na 10 seconden 10m touw? Dat snapt iedere aap (behalve Rude, maar die is wat hardleers).
Wat maakt het uit of je beweegt? JIJ rolt elke seconde een meter touw af van je bolletje.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.
Als ik met 0.999999999999999999c vlieg, en ik kijk op mijn stopwatch, en rol iedere seconde een meter touw af, en stop na 10 seconden, en vlieg vervolgens terug naar de aarde, dan heb ik echt wel 10 meter afgerold hoorquote:Op zaterdag 17 december 2005 20:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, dat wel, maar als de een met bijna de lichtsnelheid 10 seconden reist. En de ander 10 seconden stilstaat. Op het moment dat beiden weer bij elkaar komen, hebben ze niet allebei 10 meter touw. Punt is alleen dat ze met die verschillende snelheden nooit op hetzelfde moment 10 seconden hebben afgelegd. Degene die stil blijft staan heeft dan meer touw. Meer touw = dus minder snelheid in dit geval.
Ja, dat snap ik.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:19 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of je beweegt? JIJ rolt elke seconde een meter touw af van je bolletje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |