En sommige mensen draven door en zien in de wetenschap het bewijs tegen één of andere God. Dat zie je ook ontzettend veel en die mensen dienen ook niet serieus genomen te worden.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:29 schreef MadMarine het volgende:
iedereen maakt op een punt in zijn leven deze stap, sommige mensen zijn er al vroeg bij, en sommige mensen snappen het gewoon allemaal niet zo snel, die leren wat langzamer
Rudeonline is niet zwaar gelovig, maar je hebt gelijk. En in 1 ding heedft harrieCR gelijk,quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En sommige mensen draven door en zien in de wetenschap het bewijs tegen één of andere God. Dat zie je ook ontzettend veel en die mensen dienen ook niet serieus genomen te worden.
Nee hoor, niet iedereen maakt die stap in zijn leven. Ik denk ook niet dat het direct met 'het allemaal niet zo snel snappen' te maken heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:29 schreef MadMarine het volgende:
iedereen maakt op een punt in zijn leven deze stap, sommige mensen zijn er al vroeg bij, en sommige mensen snappen het gewoon allemaal niet zo snel, die leren wat langzamer
quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Deels heeft dat te maken met mijn verandering van geest omtrent het geloof. Mijn houding is tegenwoordig: open, onderzoekend, rationeel en eigenlijk agnostisch. Ik wijs niets af waarvan ik het bestaan niet kan ontkennen op basis van opgedane kennis, maar ik neem ook niets absoluut aan. En eigenlijk doet de wetenschap niets anders en dat snapte ik eerst nooit.
Ja dit schiet me even in het verkeerde gat als ik denk aan jouw uitspraken over de evolutietheorie. Die accepteer jij niet, alhoewel het goede wetenschap is (in 150 jaar niet gefalsificeerd!), omdat het niet in jouw straatje past. Ga even ergens anders hypocriet doen zeg.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:46 schreef pmb_rug het volgende:
Ik zie de wetenschap als een instrument de grootheid van Gods schepping te doorgronden en daardoor te bejubelen.
Sommige wetenschappers geloven in de ''spinoza god'', dat god de Natuur is. Iets voor jouw?quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En sommige mensen draven door en zien in de wetenschap het bewijs tegen één of andere God. Dat zie je ook ontzettend veel en die mensen dienen ook niet serieus genomen te worden.
Je ziet het als dat God de natuur(evolutietheorie) gebruikt op aarde?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:46 schreef pmb_rug het volgende:
Ik zie de wetenschap als een instrument de grootheid van Gods schepping te doorgronden en daardoor te bejubelen. Tevens kan het dienen tot het van dienst zijn van medemensen door bijv TFP verhogingen en de daarbijbehorende afnamen van armoede en honger.
De stappen die iemand in zijn leven maakt zijn niet vastgelegd. Sommigen zullen wetenschap meer gaan waarderen, anderen zullen religie volledig afzweren, en weer anderen zullen juist wetenschap laten vallen en in een religie duiken. Er zijn ook genoeg mensen die meerdere stappen in hun leven ondernemen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:29 schreef MadMarine het volgende:
Jazeker, dat is ook waar ik het meeste naartoe neig. Want iets waar ik altijd van overtuigd zal blijven is het idee van een hoger Plan. Dat is een gevoel in mij en daar hoef ik geen wetenschappelijk bewijs voor te hebben en ik voel mij nog minder verplicht dat gevoel te moeten verantwoorden tegenover mensen die het onzin vinden.quote:Op vrijdag 2 december 2005 22:02 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Sommige wetenschappers geloven in de ''spinoza god'', dat god de Natuur is. Iets voor jouw?
en mij?....
ik heb me nog niet echt verdiept in de spinoza god. Maar daarin is God de natuur. En volgens mij niet dat god de natuur en evolutie gebruikt. bij de spinoza god zou de natuur het hogere Plan zijn, dat is dus voor jouw geen probleem. overigens vindt ik dat zelf wel aannemelijk. Het scheppingsverhaal is er wel met de paplepel ingegoten, maar heb er weinig meer mee. ik vind de natuur zoiets moois en unieks, geniaal. Zie het nut van een boek en specifiek geloof dus niet echt.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jazeker, dat is ook waar ik het meeste naartoe neig. Want iets waar ik altijd van overtuigd zal blijven is het idee van een hoger Plan. Dat is een gevoel in mij en daar hoef ik geen wetenschappelijk bewijs voor te hebben en ik voel mij nog minder verplicht dat gevoel te moeten verantwoorden tegenover mensen die het onzin vinden.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Voor mij is alles zoals het is, omdat het is zoals het is. Ik ben ook niet van mening dat we gestraft zullen worden voor datgene wat we in ons leven doen. Er is niet zoiets als een set leefregels waar je je aan moet houden naar mijn mening.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:37 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ik heb me nog niet echt verdiept in de spinoza god. Maar daarin is God de natuur. En volgens mij niet dat god de natuur en evolutie gebruikt. bij de spinoza god zou de natuur het hogere Plan zijn, dat is dus voor jouw geen probleem. overigens vindt ik dat zelf wel aannemelijk. Het scheppingsverhaal is er wel met de paplepel ingegoten, maar heb er weinig meer mee. ik vind de natuur zoiets moois en unieks, geniaal. Zie het nut van een boek en specifiek geloof dus niet echt.
Ben ik het ook mee eens. Alles is zoals het is. Alleen het is wel mooi om uit te vinden hoe en waarom dat zo is. Wetenschap dusquote:Op vrijdag 2 december 2005 23:44 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hier ben ik het volkomen mee eens. Voor mij is alles zoals het is, omdat het is zoals het is. Ik ben ook niet van mening dat we gestraft zullen worden voor datgene wat we in ons leven doen. Er is niet zoiets als een set leefregels waar je je aan moet houden naar mijn mening.
Ja, uiteraard, maar ik bedoelde dat zelfs een moordenaar naar mijn mening niet in één of andere hel komt ofzo. Die moordenaar gedraagt zich volgens een bepaald patroon van psychologische en biologische aard. Zo is die persoon nu eenmaal. Wij straffen het af omdat er geen ruimte voor is binnen onze sociale waardensysteem, maar dat is alles.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ben ik het ook mee eens. Alles is zoals het is. Alleen het is wel mooi om uit te vinden hoe en waarom dat zo is. Wetenschap dus
of iemand in de hel komt ja ofte nee weet niemand, het is Gods oordeelquote:Op vrijdag 2 december 2005 23:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, uiteraard, maar ik bedoelde dat zelfs een moordenaar naar mijn mening niet in één of andere hel komt ofzo. Die moordenaar gedraagt zich volgens een bepaald patroon van psychologische en biologische aard. Zo is die persoon nu eenmaal. Wij straffen het af omdat er geen ruimte voor is binnen onze sociale waardensysteem, maar dat is alles.
Wat ik wel apart vindt: Zolang je leeft is ''God'' vergevingsgezind, maar zodra je dood bent wordt er een afweging gemaakt ne ga je naar Hel of hemel. Is best raar, wees dan consequent.quote:Op zaterdag 3 december 2005 02:59 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
of iemand in de hel komt ja ofte nee weet niemand, het is Gods oordeel
we zijn allemaal zondig, zo ook een moordenaar, zo ook ikke. we verdienen![]()
maar gelukkig heeft God voorgespeelt... pakken we het presentje aan? that's the question.
![]()
dan ga je ervan uit dat je weet wat die afweging is en of die er uberhaupt wel is... maar wat weet je er echt van? ik ben vrij gereserveert naar Christenen die precies menen te weten hoe het allemaal zal gaan. ik ben ervan overtuigd dat Jezus DE weg naar God is, maar of dat de enige weg is weet ik niet. we zien welquote:Op zaterdag 3 december 2005 12:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat ik wel apart vindt: Zolang je leeft is ''God'' vergevingsgezind, maar zodra je dood bent wordt er een afweging gemaakt ne ga je naar Hel of hemel. Is best raar, wees dan consequent.
Als men niet weet wat die afweging is moet je beide punten ook niet benoemen. Immers, wanneer vergeeft hij dan en wanneer blijf je in he/hemel. Vaak wordt gezge dat wanneer je nu iets fout doet dat vergeven wordt. De afweging is dus bekend zolang je leeft. Zodra je dood bent is de afweging ineens totaal anders. Dat is tch raar? Kan je alles doen wat je wilt, het is immers toch niet duidelijk waarop je wordt beoordeeld.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dan ga je ervan uit dat je weet wat die afweging is en of die er uberhaupt wel is... maar wat weet je er echt van? ik ben vrij gereserveert naar Christenen die precies menen te weten hoe het allemaal zal gaan. ik ben ervan overtuigd dat Jezus DE weg naar God is, maar of dat de enige weg is weet ik niet. we zien wel![]()
Het zijn vooral fanatiek gelovigen die je hoort.er komen idd steeds meer programma's voor (jonge) gelovigen. ik vind die zo tenenkrommend altijd dat er niet veel mensen zullen gaan geloven. Het lijkt me trouwens logisch dat er een golfbeweging is tussen het relativisme en absolutisme. er wordt nu meer over geloof gepraat dan aantal jaar gelden. op TV, wetenschap(id vs evolutietheorie), en in kranten. Er zal vast een tijd komen dat er weer meer mensen naar de kerk gaan, maar of dat aantal compenseert wat nu verdwijnt betwijfel ik.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:40 schreef pmb_rug het volgende:
Reageerend op de stelling:
Ik zie in de samenleving eigenlijk weer meer een verschuiving van het relativisme naar het absolutisme.
Na de jaren 60 is er in rap tempo een verstikkend relativisme (post-modernisme) in Nederland zeer dominant geworden. Nu, eind jaren 90 begin 21e eeuw heb ik het idee dat dit aan het omslaan is. Er lijkt een soort hernieuwde intresse te zijn ontstaan in zaken die we niet altijd kunnen waarnemen (laat staan bewijzen) maar toch wellicht waar kunnen zijn. Sterker, ik heb het idee dat er juist een behoefte naar waarheid heerst. Het zou me niets verbazen dat over een jaar of 10 het aantal jongeren dat naar de kerk gaat gewoon gaat stijgen, zelfs in NL. Ook zal de Islam in NL blijven bloeien.
Ik ervaar zelf eigenlijk meer een sterk opkomende fanatiek atheïstische stroming die lijkt te denken dat de wetenschap handelt in absolute waarheden.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:40 schreef pmb_rug het volgende:
Reageerend op de stelling:
Ik zie in de samenleving eigenlijk weer meer een verschuiving van het relativisme naar het absolutisme.
Na de jaren 60 is er in rap tempo een verstikkend relativisme (post-modernisme) in Nederland zeer dominant geworden. Nu, eind jaren 90 begin 21e eeuw heb ik het idee dat dit aan het omslaan is. Er lijkt een soort hernieuwde intresse te zijn ontstaan in zaken die we niet altijd kunnen waarnemen (laat staan bewijzen) maar toch wellicht waar kunnen zijn. Sterker, ik heb het idee dat er juist een behoefte naar waarheid heerst. Het zou me niets verbazen dat over een jaar of 10 het aantal jongeren dat naar de kerk gaat gewoon gaat stijgen, zelfs in NL. Ook zal de Islam in NL blijven bloeien.
Nou zou je kunnen beargumenteren dat wetenschap hedendaags een voortvloeisel is van het naturalisme, en je dus als teleologie aanhanger nooit de volledige wetenschap kunt bejubelen, maar goedquote:Op vrijdag 2 december 2005 23:13 schreef FuifDuif het volgende:
Jazeker, dat is ook waar ik het meeste naartoe neig. Want iets waar ik altijd van overtuigd zal blijven is het idee van een hoger Plan. Dat is een gevoel in mij en daar hoef ik geen wetenschappelijk bewijs voor te hebben en ik voel mij nog minder verplicht dat gevoel te moeten verantwoorden tegenover mensen die het onzin vinden.
Zolang de wetenschap dat basisgevoel, het gevoel van een Hoger Plan, niet in haar kern ontkent (en dat doet de wetenschap niet zoals je al zegt), zie ik geen enkel probleem om de wetenschap volledig te kunnen bejubelenquote:Op maandag 5 december 2005 00:13 schreef speknek het volgende:
Nou zou je kunnen beargumenteren dat wetenschap hedendaags een voortvloeisel is van het naturalisme, en je dus als teleologie aanhanger nooit de volledige wetenschap kunt bejubelen, maar goed. Het klopt dat die kwestie in principe buiten de wetenschap staat, en meer filosofisch van aard is.
Nou, ik zal je zeggen, speknek, het dreigde eerst wel die kant op te gaan. Ik had een boek gelezen over de Upanishaden en ik was dusdanig overtuigd van de materie (op de manier waarop de auteur probeerde de waarheid ervan te propaganderen), dat ik inderdaad dreigde een verlichtingsfundamentalist te wordenquote:Op maandag 5 december 2005 00:13 schreef speknek het volgende:
Overigens was ik even bang dat je nou alweer van standpunt was veranderd, van reli-fanaat naar verlichtingsfundamentalist, maar dat viel wel mee. Kan ik nog even volhouden dat je geen kloon bent
.
dat klopt, maar helaas zijn er religieuze instanties die wetenschap proberen te bedrijven.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik begrijp zelf die strijd tussen wetenschap en geloof niet zo.
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit
Ja hallo, ik weet ook wel dat dìe verlichting niets met de Vedische of Boeddhistische verlichting te maken heeft. Ik ging gewoon uit van de verkeerde vormquote:Op maandag 5 december 2005 13:28 schreef speknek het volgende:
Haha, met verlichting bedoel ik De Verlichting, de tijdsperiode van ruwweg 1650 tot de Franse Revolutie, waarin de wetenschap zich vormde en een breuk aftekende met de kerk die voorheen een soort monopolie had op hoe de wereld in elkaar stak. Mensen zoals Voltaire waren dan ook fel tegenstander van de Kerk, mede ingegeven door de inquisitie in die tijd. "Verlichtingsfundamentalisme" is een term die mensen als minister Donner nu gebruikt om atheistische 'fundamentalisten' te karakteriseren (zoals Ayaan Hirsi Ali).
Heeft voor de rest niets met Vedische of Boeddhistische verlichting te maken.
Het een sluit het ander misschien niet uit, maar er zijn wel degelijk religieuze ideeen die conflicteren met (delen van) de wetenschap. Net zoals er binnen de wetenschap allerlei conflicterende ideeen bestaan.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit.
Klopt. Dit zie ik de laatste tijd steeds vaker jammer genoeg.quote:Op maandag 5 december 2005 16:43 schreef Barati het volgende:
Er ontstaat vaak strijd als gelovigen doen voorkomen alsof hun dogmatische ideeen een wetenschappelijke basis hebben (denk aan intelligent design).
Dit vind ik dus niet goed. Als je de wetenschap als god gaat beschouwen, krijg je hetzelfde probleem als elke andere religie. Nee, de wetenschap moet gewoon kritisch zijn, zoals ie nu is.quote:Op maandag 5 december 2005 16:51 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik denk dat wetenschap en God ook hand in hand kunnen gaan. Vooruitgang middels wetenschap heeft bijna iets Goddelijks over zich.
Van de wetenschap, God maken. Dat de wetenschap God wordt. Is toch mooi. Heb je tenminste zekerheid. Bij God is het al snel zo dat er alleen maar vraagtekens overblijven in van alles en nog wat.
Maar toch, als de wetenschap qua geneeskunde zover komt dat ziektes niet meer bestaan en dat de menselijke geest en ziel gezond gaat worden wanneer dat nodig is. Dan speel je een beetje als God. Dan neem je God's taak als verlosser over als het ware.quote:Op maandag 5 december 2005 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit vind ik dus niet goed. Als je de wetenschap als god gaat beschouwen, krijg je hetzelfde probleem als elke andere religie. Nee, de wetenschap moet gewoon kritisch zijn, zoals ie nu is.
Voor mensen die niet in god geloven is dit simpelweg niet van toepassing. En daarbij, ziektes zullen naar mijn mening toch nooit uitgeroeid worden.quote:Op maandag 5 december 2005 17:01 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maar toch, als de wetenschap qua geneeskunde zover komt dat ziektes niet meer bestaan en dat de menselijke geest en ziel gezond gaat worden wanneer dat nodig is. Dan speel je een beetje als God. Dan neem je God's taak als verlosser over als het ware.
Eigenlijk is dit ook alleen van toepassing op gelovigen. Maar je hebt wel een punt, in god geloven hoeft geen hindernis te zijn om wetenschap te bedrijven. Alleen moet je als gelovige wetenschapper wel weten wanneer je even moet vergeten dat je gelovig bent.quote:Op maandag 5 december 2005 17:05 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien handelt de wetenschap uit naam van God ook. Zonder dat ze het zich beseffen allemaal. Dat kritisch zijn van levensbelang is ook. Dat wetenschap en God helemaal niet zo tegenstrijdig hoeft te zijn met elkaar.
Ik ben goedgelovig en geloof ooit in een wereld zonder ziektes. Maar goed, dat is mijn pakkie an.quote:Op maandag 5 december 2005 17:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En daarbij, ziektes zullen naar mijn mening toch nooit uitgeroeid worden.
En dat vind ik dus een groot probleem. Falen is een menselijk begrip en dit soort begrippen worden mijnsinziens veel te veel toegepast op de wereld zelf. Wie zegt dat een wereld waar toch nog ziektes kunnen voorkomen gefaalt heeft? Naar mijn mening bestaat er buiten de mens en maatschappij zelf geen goed of fout. En dus ook geen falen of slagen. Het is zoals het is, en als jij denkt dat het gefaald heeft, dan is dat helaas jammer voor jou. Zo denk ik er tenminste over.quote:Op maandag 5 december 2005 17:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Falen, tja. Ik ben misschien te perfectionistisch aangelegd nog steeds. Maar ik hou niet zo van falen, en ook niet als de wereld faalt.
het probleem is dat als je een compleet beeld van de waarheid zoekt je, imo, elementen van beide nodig hebt. maar beide 'disciplines' weigeren eigenlijk een nuttige samenwerking. Wetenschappers worden helemaal mad als het woordje god ook maar enigszins geimpliceerd word (al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is) en bij fanatieke religieuzen hoef je absoluut niet met aanwijzingen voor evolutie aan te komen.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit.
Vier ze!!!quote:Op maandag 5 december 2005 17:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat vind ik dus een groot probleem. Falen is een menselijk begrip en dit soort begrippen worden mijnsinziens veel te veel toegepast op de wereld zelf. Wie zegt dat een wereld waar toch nog ziektes kunnen voorkomen gefaalt heeft? Naar mijn mening bestaat er buiten de mens en maatschappij zelf geen goed of fout. En dus ook geen falen of slagen. Het is zoals het is, en als jij denkt dat het gefaald heeft, dan is dat helaas jammer voor jou. Zo denk ik er tenminste over.
En nu ga ik sinterklaas vieren![]()
en dit soort uitspraken vind ik dus jammer...quote:Op maandag 5 december 2005 16:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt. Dit zie ik de laatste tijd steeds vaker jammer genoeg.
Gaat nog even duren, mijn vader is de zak vergetenquote:
Ik denk niet dat het niet gefaald heeft. Ik denk dat het niet kan falen, maar ook niet slagen. Toch wel een verschil dacht ik zo.quote:Jij denkt dat het niet gefaald heeft, en dat is dan jou mening. Ik denk dat het wel gefaald heeft, en dat is mijn mening. En wie heeft dan gelijk?
Waarom zou het niet kunnen slagen? Als individu kun je ook slagen op allerlei manieren. Waarom zou de wereld niet kunnen slagen vraag ik me dus afquote:Op maandag 5 december 2005 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
Ik denk niet dat het niet gefaald heeft. Ik denk dat het niet kan falen, maar ook niet slagen. Toch wel een verschil dacht ik zo.![]()
Ik weet er genoeg van om te zeggen dat ID geen god impliceert. Het zegt dat er een 'creator' is. Dit kan een god zijn, maar ook iets anders. Sommige mensen (de meeste eigenlijk) vatten dit meteen op als hun eigen god. Dat is dan hun fout.quote:Op maandag 5 december 2005 17:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en dit soort uitspraken vind ik dus jammer...
zonder ook maar 1 boek gelezen te hebben die over ID rept wordt het meteen als onzin afgedaan, puur en alleen omdat het een god impliceert (impliceren is in deze wel een understatement, maar goed)
Simpel. Je kunt alleen slagen als je een doel hebt. Als individu stel je jezelf doelen. Ik denk dat de wereld geen doel heeft, en dus ook niet kan slagenquote:Op maandag 5 december 2005 17:38 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen slagen? Als individu kun je ook slagen op allerlei manieren. Waarom zou de wereld niet kunnen slagen vraag ik me dus af
Ik denk eigenlijk dat maar weinig wetenschappers in toeval in de letterlijke zin geloven. Dat zou namelijk in grote mate hun eigen onderzoek marginaliseren. Meestal gaat het om processen die statistisch gezien toevallig lijken.quote:Op maandag 5 december 2005 17:32 schreef pmb_rug het volgende:
(al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is)
Toevallig stond in mijn vorige bericht ook iets over een doel in. Het gaat om een doel hebben. Kun je niet als doel hebben overal voldoende welvaart? Een gezonde economie? Een gezond verzorgingsstelsel? Geen armoede meer? Geen oorlog? Etc etc.quote:Op maandag 5 december 2005 17:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Simpel. Je kunt alleen slagen als je een doel hebt. Als individu stel je jezelf doelen. Ik denk dat de wereld geen doel heeft, en dus ook niet kan slagen
Jawel, maar het probleem is dat voor iedereen dit doel verschillend is. De één wil een wereld zonder armoede (utopie, maar goed) en de andere wil een wereld waarvan hijzelf de leider is.quote:Op maandag 5 december 2005 17:43 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Kun je niet als doel hebben overal voldoende welvaart? Een gezonde economie? Een gezond verzorgingsstelsel? Geen armoede meer? Geen oorlog? Etc etc.
Wat de wetenschap doet is ontdekken wat de natuur allemaal heeft. wat er allemaal mogelijk is. Ik denk niet dat er we medicijnen kunnen maken waardoor we niet meer ziek worden en niet meer dood gaan. Het zou het systeem van de natuur erg in de war gooien. De natuur houdt zichzelf instand.quote:Op maandag 5 december 2005 17:01 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maar toch, als de wetenschap qua geneeskunde zover komt dat ziektes niet meer bestaan en dat de menselijke geest en ziel gezond gaat worden wanneer dat nodig is. Dan speel je een beetje als God. Dan neem je God's taak als verlosser over als het ware.
Maar dan nog kan het zijn dat mensen in de naam van God handelen. Dat vooruitgang boeken iets is dat Goddelijk is ook. Vooruitgang in alles.
i.d.d.quote:Op maandag 5 december 2005 17:32 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het probleem is dat als je een compleet beeld van de waarheid zoekt je, imo, elementen van beide nodig hebt. maar beide 'disciplines' weigeren eigenlijk een nuttige samenwerking. Wetenschappers worden helemaal mad als het woordje god ook maar enigszins geimpliceerd word (al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is) en bij fanatieke religieuzen hoef je absoluut niet met aanwijzingen voor evolutie aan te komen.
heel jammer als je het mij vraagt.
Juist helemaal niet.quote:
Dat verklaart niet waarom een aantal wetenschappers gelovig zijn. Het is hoe je met de 2 verschillende uitgangspunten omgaat. Ligt persoonlijk. Voor de zwaar gelovige zal het moeilijk worden, voor de lichterer gelovigen minder.quote:Op maandag 5 december 2005 19:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Juist helemaal niet.
Religie is vaak een levenswijze, wetenschap is dat absoluut niet. Als je in god gelooft ben je niet per definitie religieus (zie FuifDuif).
Wetenschap zegt hoe, religie zegt waarom. Onoverkomelijk verschil.
Zie deze uitspraak van mijquote:Alleen moet je als gelovige wetenschapper wel weten wanneer je even moet vergeten dat je gelovig bent.
Of het vormt totaal gèèn probleem. Er ontstaat pas een probleem wanneer je geloof een belemmering vormt voor je openheid in je wetenschappelijke professie. Zolang je datgene accepteert wat middels de wetenschap is komen vast te staan en ook het genereren van nieuwe kennis aanmoedigt en bevordert is er niets om moeilijk mee te hebben. Overigens is dat naar mijn idee ook de enige manier om als gelovige wetenschapper een goede wetenschapper te kunnen zijn.quote:Op maandag 5 december 2005 19:23 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat verklaart niet waarom een aantal wetenschappers gelovig zijn. Het is hoe je met de 2 verschillende uitgangspunten omgaat. Ligt persoonlijk. Voor de zwaar gelovige zal het moeilijk worden, voor de lichterer gelovigen minder.
Je hebt gelijk. Over het hoofd gezienquote:
quote:Op maandag 5 december 2005 19:23 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat verklaart niet waarom een aantal wetenschappers gelovig zijn. Het is hoe je met de 2 verschillende uitgangspunten omgaat. Ligt persoonlijk. Voor de zwaar gelovige zal het moeilijk worden, voor de lichterer gelovigen minder.
Ik denk dat er moet staan: en je hebt gelovigen die hun religie tot wetenschap hebbn gemaakt.quote:Op maandag 5 december 2005 20:37 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
je hebt wetenschappers die de wetenschap tot religie hebben gemaakt.
En je hebt gelovigen die hun geloof tot religie hebben gemaakt.
Je kunt gelovigen en wetenschappers niet generaliseren.
Ik denk dat er staat wat er staatquote:Op maandag 5 december 2005 20:50 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik denk dat er moet staan: en je hebt gelovigen die hun religie tot wetenschap hebbn gemaakt.
je kan het ook te ver doordrijven he. maak er maar meteen een einde aan als je dat je opvatting over het leven isquote:Op maandag 5 december 2005 23:14 schreef Doffy het volgende:
De 'patatgeneratie'![]()
Twijfel lijkt mij het hoogst haalbare in deze wereld. Waarheid bestaat niet. Elke projectie daarvan is dus een fata morgana, en inherent gevaarlijk.
Toch is dat écht mijn visie op het leven, en tóch heb ik er geen behoefte aan mezelf van kant te makenquote:Op maandag 5 december 2005 23:21 schreef BennyNL het volgende:
je kan het ook te ver doordrijven he. maak er maar meteen een einde aan als je dat je opvatting over het leven is
Dat is wel wat hardhandig, voor iemand die verklaart dat zijn doctrine niet zeker is.quote:Op maandag 5 december 2005 23:21 schreef BennyNL het volgende:
je kan het ook te ver doordrijven he. maak er maar meteen een einde aan als je dat je opvatting over het leven is
wellicht behoor jij tot de laatste stuiptrekkingen van die generatiequote:Op maandag 5 december 2005 23:14 schreef Doffy het volgende:
De 'patatgeneratie'![]()
Twijfel lijkt mij het hoogst haalbare in deze wereld. Waarheid bestaat niet. Elke projectie daarvan is dus een fata morgana, en inherent gevaarlijk.
Hoe kom je er bij dat wetenschappers "mad worden" als je God noemt? Ikzelf heb genoeg gelovige studiegenoten. En ik begrijp niet waarom je die toeval er weer bij betrekt. Zowel de evolutietheorie als de oerknaltheorie ( en dat lijken mij de twee belangrijkste theorieen over het ontstaan van het leven of het universum ) zeggen nergens dat het ontstaan gebasseerd is op toeval. Religieuzen stellen dit nog al es, om de kortzichtigheid van de wetenschap even naar voren te schuiven en te impliceren dat ze nergens voor openstaat. Grote flauwekul.quote:Op maandag 5 december 2005 17:32 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het probleem is dat als je een compleet beeld van de waarheid zoekt je, imo, elementen van beide nodig hebt. maar beide 'disciplines' weigeren eigenlijk een nuttige samenwerking. Wetenschappers worden helemaal mad als het woordje god ook maar enigszins geimpliceerd word (al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is) en bij fanatieke religieuzen hoef je absoluut niet met aanwijzingen voor evolutie aan te komen.
heel jammer als je het mij vraagt.
ik denk de waarheid te kennenquote:Mensen die denken 'de waarheid' te kennen kunnen heel gevaarlijk zijn.
Ik hoop het maar. Ik wil niet leven in een wereld die geregeerd wordt door dogma's.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:56 schreef pmb_rug het volgende:
wellicht behoor jij tot de laatste stuiptrekkingen van die generatie![]()
Het ligt eraan welke impact het (denken te) kennen van die waarheid op je omgeving heeft. Als gelovige kun je bijvoorbeeld overtuigd zijn dat inenten tegen de wil van god is en op grond daarvan je kinderen niet inenten. Dat valt bij mij in de categorie "potentieel gevaarlijk".quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik denk de waarheid te kennen
heb ik nu meer potentieel gevaarlijk te zijn?
lijkt me niet
dogma's???? wie had het over dogma's?quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:02 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik hoop het maar. Ik wil niet leven in een wereld die geregeerd wordt door dogma's.
ik zei niet dat ik gelovig was, ik zei alleen dat ik denk dat ik de waarheid ken (of iig de kern ervan).quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:59 schreef Barati het volgende:
[..]
Het ligt eraan welke impact het (denken te) kennen van die waarheid op je omgeving heeft. Als gelovige kun je bijvoorbeeld overtuigd zijn dat inenten tegen de wil van god is en op grond daarvan je kinderen niet inenten. Dat valt bij mij in de categorie "potentieel gevaarlijk".
Toch ventileer je er zelf een hoop vanquote:Op dinsdag 6 december 2005 13:02 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik hoop het maar. Ik wil niet leven in een wereld die geregeerd wordt door dogma's.
Ik wacht nog altijd met smart op je eerste inhoudelijke bijdragequote:Op dinsdag 6 december 2005 19:21 schreef soulsurvivor het volgende:
Toch ventileer je er zelf een hoop van![]()
moet je goed lezen knulquote:Op woensdag 7 december 2005 00:27 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik wacht nog altijd met smart op je eerste zinvolle bijdrage
geen dank, Ik help graag gefrustreerde mensen.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:31 schreef Doffy het volgende:
Je onderstreept mijn punt. Waarvoor mijn dank
Nee. Maar uwe almachtigheid wil mij dat vast wel vertellen. Zoals uwe alwetendheid altijd een feilloos oog heeft voor andermans vermeende tekortkomingen.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:38 schreef soulsurvivor het volgende:
maar ff serieus. Mijn opmerking over dogma's was geen loze opmerking.
Zie je dan werkelijk zelf niet waar je mee bezig bent?![]()
hahaha , gaan we nu de zaak omdraaien?!quote:Op woensdag 7 december 2005 00:42 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee. Maar uwe almachtigheid wil mij dat vast wel vertellen. Zoals uwe alwetendheid altijd een feilloos oog heeft voor andermans vermeende tekortkomingen.
wel ja, weltruste jongen.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:54 schreef Doffy het volgende:
Ik dacht: 'nou, nu komt de openbarig', maar is dat alles?![]()
Ik ga naar bed.
Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het een heerlijk gevoel geeft om daadwerkelijk de wetenschappelijke methode voor te staan. Je ziet dan pas in hoe absurd sommige zweverige bewijsvoering is. Echt, ik speel niet gewoon een rolletje ofzo, het is daadwerkelijk een openbaring voor mij!quote:Op woensdag 7 december 2005 01:27 schreef DionysuZ het volgende:
ik zat pas in t TRU forum en toen zag ik fuifduif de wetenschap verdedigen. was n prachtig gezicht
Laten we dan maar hopen dat doffy nog op een normale manier zal reageren.quote:Op woensdag 7 december 2005 10:35 schreef pmb_rug het volgende:
ik irriteer me een beetje aan het misbruik van het woord 'dogma' (gestart door de, imo, nog steeds belachelijke opmerking van doffy waar hij verder niet op wilde reageren)
dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling
dat raakt echt kant noch wal met mensen die denken de waarheid te kennen.
Da's nadat de kerk de term dogma heeft gekaapt. Historisch gezien is Doffy's gebruik van het woord dogma (alhoewel hij het zelf waarschijnlijk niet beseft) uitermate correct.quote:Op woensdag 7 december 2005 10:35 schreef pmb_rug het volgende:
ik irriteer me een beetje aan het misbruik van het woord 'dogma' (gestart door de, imo, nog steeds belachelijke opmerking van doffy waar hij verder niet op wilde reageren)
dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling
dat raakt echt kant noch wal met mensen die denken de waarheid te kennen.
Maar hij claimt zelf waarheid in bepaalde zaken, dat zijn dan toch ook dogma's?quote:Op woensdag 7 december 2005 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Da's nadat de kerk de term dogma heeft gekaapt. Historisch gezien is Doffy's gebruik van het woord dogma (alhoewel hij het zelf waarschijnlijk niet beseft) uitermate correct.
De 'school' van het Scepticisme zei in de klassieke oudheid dat je geen stellingen uit kunt dragen, omdat ze nooit zeker zijn. Dat stond diametraal tegen het Dogmatisme, dat vond dat stellingen wel zeker konden zijn en daardoor door personen uitgedragen konden worden.
Dus ja, Doffy is een scepticus en als hij ageert tegen een wereld waar mensen waarheid claimen, zijn dat dogma's.
Waar dan?quote:Op woensdag 7 december 2005 11:40 schreef soulsurvivor het volgende:
Maar hij claimt zelf waarheid in bepaalde zaken, dat zijn dan toch ook dogma's?
Volgens mij niet hoor. Het betreft enkel een dogma wanneer de bewering zonder beredenering/argumentatie/bewijs is.quote:Op woensdag 7 december 2005 11:40 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Maar hij claimt zelf waarheid in bepaalde zaken, dat zijn dan toch ook dogma's?
bv in dit topic.[ Ik kan ook andere topics erbij halen ]quote:
Ookal ben ik het er gedeeltelijk mee eens, dit is een dogma.quote:Waarheid bestaat niet. Elke projectie daarvan is dus een fata morgana, en inherent gevaarlijk.
Vind je het erg als ik hier geen iota van snap?quote:Op woensdag 7 december 2005 15:52 schreef pmb_rug het volgende:
Doffy maakt in zijn hoofd de switch van 'iemand die de waarheid meet te kennen' en 'de wereld wordt geregeerd door dogma's'
wie zegt dat als 6 miljard mensen allemaal de waarheid menen te kennen, ze dan ook (bijna) allemaal dezelfde waarheid kennen waardoor die waarheid een dogma word???
maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met mijn uitspraak dat deze generatie meer gelooft in waarheden en echt ergens voor durft te staan.quote:Ik hoop het maar. Ik wil niet leven in een wereld die geregeerd wordt door dogma's.
Ah, op die manier. Bij het woord 'waarheid' is er mijns inziens sprake van een onweerlegbaar feit, iets dat ten alle tijden, onder alle omstandigheden, geldt, onafhankelijk van voorwaarden en perspectief. Laat mij nu eens zo'n 'waarheid' zien die tegelijkertijd géén dogma is.quote:Op woensdag 7 december 2005 16:08 schreef pmb_rug het volgende:
je zegt
[..]
maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met mijn uitspraak dat deze generatie meer gelooft in waarheden en echt ergens voor durft te staan.
het punt is: als ik geloof in een waarheid, is die waarheid niet meteen een dogma. (het zou het in theorie wel kunnen worden, maar dat is helemaal niet gezegd).
Ik denk dat je bedoelde : "In andere woorden: een dogmatische waarheid."quote:Op woensdag 7 december 2005 12:24 schreef Doffy het volgende:
Elke "waarheid" is voorlopig en conditioneel, inclusief, inderdaad en natuurlijk, mijn skeptische uitgangspunt. Maar ik sta open voor elk argument dat mij een niet-voorlopige, niet-conditionele waarheid laat zien. In andere woorden: een niet-dogmatische waarheid.
Wat jij dus aangeeft is precies het probleem; jij zegt dat als iets een klein beetje veranderd dat er dan een kettingreactie plaatsvindt waardoor er chaos zou ontstaan. En DAAROM is er een creator, want het kan toch niet anders.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
haus, zoals je wel weet luisteren veel constanten in de natuurkunde bijzonder nauw. een minimale afwijking en er zou weer een chaos ontstaan. nou ja, laat ook eigenlijk maar. toeval of geen toeval. de hysterie omtrent ID zegt genoeg over de allergie van veel wetenschapper mbt een geimpliceerde god (wat wel degelijk het geval is als je een 'creator' introduceert) .
Niet?quote:Op woensdag 7 december 2005 16:20 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
zullen we trouwens onze strijdbijl begraven?
bijdeze de negeer modus of bijdeze het begraven?quote:Op woensdag 7 december 2005 23:19 schreef Doffy het volgende:
Ik heb geen probleem met jou hoor, soulsurvivor. Wat mij betreft valt er dan ook weinig aan strijdapparatuur te begraven, maar prima, bij deze dan![]()
Ik hoop dat ik nog vergeven kan wordenquote:Op woensdag 7 december 2005 23:24 schreef Koekepan het volgende:
Helaas Doffy, negen minuten te laat!.
Wat zijn we toch weer lief voor elkaarquote:
Waar komt homohaat vandaan?quote:
Precies. door de wetenschap moet god steeds een stap terug doen. In de geschiedenis zie je dat ook terug. Men verdedigt net zo lang een stelling tot die onhoudbaar is. Dan doet men een stapje terug en begint de discussie van voor af aan. Net zo lang totdat je uitkomt bij het punt dat alles is verklaard behalve het ontstaan van de aarde. Het onderdeel waardoor veel discussie tussen ID en evolutie langs elkaar heen gaan omdat ID mensen de evolutietheorie niet kennen/begrijpen. Uiteindelijk zullen er(denk ik) wel dingen zijn die niet verklaard kunnen worden door de wetenschap, wel gode theorieen maar 100% niet. Daar zal de discussie over wel of geen God dan om gaan. Alles wat verklaar baar is is verklaar en valt niet meer onder geloof. Nu zijn er nog wat punten waarop God terrein verliest, waaronder de evolutietheorie. misschien lastig om voor te stellen voor gelovigen, maar zolang er nog geen teen bewijs is gevonden, en das wat anders dan roepen dat de theorie niet klopt, verliest god terrein. lijkt me ook goed, kunnen mensen zich bezig houden met de echte zin van het geloof, ontstaan van, naaste liefde enzo. Niet met wetenschap.quote:Op woensdag 7 december 2005 16:47 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Wat jij dus aangeeft is precies het probleem; jij zegt dat als iets een klein beetje veranderd dat er dan een kettingreactie plaatsvindt waardoor er chaos zou ontstaan. En DAAROM is er een creator, want het kan toch niet anders.
Wetenschappers hebben een 'allergie' [zoals jij dat zegt] voor ID juist om die reden. Ongefundeerde feiten, gebaseerd op aannames of zaken waar men niets van snapt.
Het idee van een ID [in de zin van een god] is een stuiptrekking van het geloof om maar vast te houden aan de illusie dat er een god MOET zijn.
waarom oh waarom leg je mij woorden in de mond!!!!!quote:Op woensdag 7 december 2005 16:47 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Wat jij dus aangeeft is precies het probleem; jij zegt dat als iets een klein beetje veranderd dat er dan een kettingreactie plaatsvindt waardoor er chaos zou ontstaan. En DAAROM is er een creator, want het kan toch niet anders.
Inderdaad, juist die hele hype rondom ID die vooral ook bestaat aan de kant van de tegenpartij geeft aan dat men toch een soort angst er voor heeft. Op alle mogelijke manieren wordt ID de grond in getrapt. Het is eigenlijk net zoals de atheïsten hun beschuldigingen uiten over gelovigen, die volgens hen juist de wetenschap proberen aan te vallen op alle mogelijke manieren om hun eigen gelijk te krijgen. Grappig om te zien dat de pot de ketel verwijtquote:Op donderdag 8 december 2005 00:18 schreef pmb_rug het volgende:
ik begrijp niet wat nou het probleem van iedereen hier is. als het zo idioot was zou het niet zo serieus genomen worden.
Als ze met een eigen theorie komen is er nisk mis mee, in 1e instantie. Maar je hoort ze allen maar redeneringen aanvoeren waarom de evolutietheorie niet klopt, van daaruit stellen ze dat er dus iets anders moet zijn. En dat is hn gedachte gang een God. Het is dus eigenlijk niet een nieuwe theorie opzetten. Het is karaktermoord plegen op een bestaande theorie en daar vanuit God lanceren. Dat is ook de reden dat er zoveel weerstand is.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:26 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Inderdaad, juist die hele hype rondom ID die vooral ook bestaat aan de kant van de tegenpartij geeft aan dat men toch een soort angst er voor heeft. Op alle mogelijke manieren wordt ID de grond in getrapt. Het is eigenlijk net zoals de atheïsten hun beschuldigingen uiten over gelovigen, die volgens hen juist de wetenschap proberen aan te vallen op alle mogelijke manieren om hun eigen gelijk te krijgen. Grappig om te zien dat de pot de ketel verwijt.
Ik zie niet in wat er mis is met ID in de zin van het stellen van de hypothese dat er sprake is van een intelligent ontwerp en een intelligent ontwerper.
Aha ik heb geen kennis van ID, ik vroeg me al af waarom ik het niet snapte.....quote:Op donderdag 8 december 2005 00:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waarom oh waarom leg je mij woorden in de mond!!!!!
super irritant
WAAR zeg ik dat 'DAAROM' er een creator is...
doe eens normaal!
wetenschappers hebben geen allergie voor ID, ze hebben een allergie voor een 'geimpliceerd god'
het spijt me zeer, maar je hebt echt problemen met lezen.![]()
het is weer zo'n nietszeggende reactie op ID zonder verdere inhoud (en zonder kennis van de theorie zelf, ongetwijfeld). met de bekende cliches. ik begrijp niet wat nou het probleem van iedereen hier is. als het zo idioot was zou het niet zo serieus genomen worden.
Eerst een grote bek opzetten dat ik niet kan lezen en niks begrijp van ID en nu is het ineens een zinloze discussie.quote:Op donderdag 8 december 2005 11:21 schreef pmb_rug het volgende:
dit is absoluut geen discussie over ID. daarnaast is deze discussie al keer op keer gevolgd en elke keer te onder gegaan door cliches zoals degene die jij ook weer tentoon spreid. resultaat: een zinloze discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |