Zolang de wetenschap dat basisgevoel, het gevoel van een Hoger Plan, niet in haar kern ontkent (en dat doet de wetenschap niet zoals je al zegt), zie ik geen enkel probleem om de wetenschap volledig te kunnen bejubelenquote:Op maandag 5 december 2005 00:13 schreef speknek het volgende:
Nou zou je kunnen beargumenteren dat wetenschap hedendaags een voortvloeisel is van het naturalisme, en je dus als teleologie aanhanger nooit de volledige wetenschap kunt bejubelen, maar goed. Het klopt dat die kwestie in principe buiten de wetenschap staat, en meer filosofisch van aard is.
Nou, ik zal je zeggen, speknek, het dreigde eerst wel die kant op te gaan. Ik had een boek gelezen over de Upanishaden en ik was dusdanig overtuigd van de materie (op de manier waarop de auteur probeerde de waarheid ervan te propaganderen), dat ik inderdaad dreigde een verlichtingsfundamentalist te wordenquote:Op maandag 5 december 2005 00:13 schreef speknek het volgende:
Overigens was ik even bang dat je nou alweer van standpunt was veranderd, van reli-fanaat naar verlichtingsfundamentalist, maar dat viel wel mee. Kan ik nog even volhouden dat je geen kloon bent
.
dat klopt, maar helaas zijn er religieuze instanties die wetenschap proberen te bedrijven.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik begrijp zelf die strijd tussen wetenschap en geloof niet zo.
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit
Ja hallo, ik weet ook wel dat dìe verlichting niets met de Vedische of Boeddhistische verlichting te maken heeft. Ik ging gewoon uit van de verkeerde vormquote:Op maandag 5 december 2005 13:28 schreef speknek het volgende:
Haha, met verlichting bedoel ik De Verlichting, de tijdsperiode van ruwweg 1650 tot de Franse Revolutie, waarin de wetenschap zich vormde en een breuk aftekende met de kerk die voorheen een soort monopolie had op hoe de wereld in elkaar stak. Mensen zoals Voltaire waren dan ook fel tegenstander van de Kerk, mede ingegeven door de inquisitie in die tijd. "Verlichtingsfundamentalisme" is een term die mensen als minister Donner nu gebruikt om atheistische 'fundamentalisten' te karakteriseren (zoals Ayaan Hirsi Ali).
Heeft voor de rest niets met Vedische of Boeddhistische verlichting te maken.
Het een sluit het ander misschien niet uit, maar er zijn wel degelijk religieuze ideeen die conflicteren met (delen van) de wetenschap. Net zoals er binnen de wetenschap allerlei conflicterende ideeen bestaan.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit.
Klopt. Dit zie ik de laatste tijd steeds vaker jammer genoeg.quote:Op maandag 5 december 2005 16:43 schreef Barati het volgende:
Er ontstaat vaak strijd als gelovigen doen voorkomen alsof hun dogmatische ideeen een wetenschappelijke basis hebben (denk aan intelligent design).
Dit vind ik dus niet goed. Als je de wetenschap als god gaat beschouwen, krijg je hetzelfde probleem als elke andere religie. Nee, de wetenschap moet gewoon kritisch zijn, zoals ie nu is.quote:Op maandag 5 december 2005 16:51 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik denk dat wetenschap en God ook hand in hand kunnen gaan. Vooruitgang middels wetenschap heeft bijna iets Goddelijks over zich.
Van de wetenschap, God maken. Dat de wetenschap God wordt. Is toch mooi. Heb je tenminste zekerheid. Bij God is het al snel zo dat er alleen maar vraagtekens overblijven in van alles en nog wat.
Maar toch, als de wetenschap qua geneeskunde zover komt dat ziektes niet meer bestaan en dat de menselijke geest en ziel gezond gaat worden wanneer dat nodig is. Dan speel je een beetje als God. Dan neem je God's taak als verlosser over als het ware.quote:Op maandag 5 december 2005 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit vind ik dus niet goed. Als je de wetenschap als god gaat beschouwen, krijg je hetzelfde probleem als elke andere religie. Nee, de wetenschap moet gewoon kritisch zijn, zoals ie nu is.
Voor mensen die niet in god geloven is dit simpelweg niet van toepassing. En daarbij, ziektes zullen naar mijn mening toch nooit uitgeroeid worden.quote:Op maandag 5 december 2005 17:01 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maar toch, als de wetenschap qua geneeskunde zover komt dat ziektes niet meer bestaan en dat de menselijke geest en ziel gezond gaat worden wanneer dat nodig is. Dan speel je een beetje als God. Dan neem je God's taak als verlosser over als het ware.
Eigenlijk is dit ook alleen van toepassing op gelovigen. Maar je hebt wel een punt, in god geloven hoeft geen hindernis te zijn om wetenschap te bedrijven. Alleen moet je als gelovige wetenschapper wel weten wanneer je even moet vergeten dat je gelovig bent.quote:Op maandag 5 december 2005 17:05 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien handelt de wetenschap uit naam van God ook. Zonder dat ze het zich beseffen allemaal. Dat kritisch zijn van levensbelang is ook. Dat wetenschap en God helemaal niet zo tegenstrijdig hoeft te zijn met elkaar.
Ik ben goedgelovig en geloof ooit in een wereld zonder ziektes. Maar goed, dat is mijn pakkie an.quote:Op maandag 5 december 2005 17:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En daarbij, ziektes zullen naar mijn mening toch nooit uitgeroeid worden.
En dat vind ik dus een groot probleem. Falen is een menselijk begrip en dit soort begrippen worden mijnsinziens veel te veel toegepast op de wereld zelf. Wie zegt dat een wereld waar toch nog ziektes kunnen voorkomen gefaalt heeft? Naar mijn mening bestaat er buiten de mens en maatschappij zelf geen goed of fout. En dus ook geen falen of slagen. Het is zoals het is, en als jij denkt dat het gefaald heeft, dan is dat helaas jammer voor jou. Zo denk ik er tenminste over.quote:Op maandag 5 december 2005 17:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Falen, tja. Ik ben misschien te perfectionistisch aangelegd nog steeds. Maar ik hou niet zo van falen, en ook niet als de wereld faalt.
het probleem is dat als je een compleet beeld van de waarheid zoekt je, imo, elementen van beide nodig hebt. maar beide 'disciplines' weigeren eigenlijk een nuttige samenwerking. Wetenschappers worden helemaal mad als het woordje god ook maar enigszins geimpliceerd word (al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is) en bij fanatieke religieuzen hoef je absoluut niet met aanwijzingen voor evolutie aan te komen.quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef soulsurvivor het volgende:
geloof sluit wetenschap niet uit en wetenschap sluit geloof niet uit.
Vier ze!!!quote:Op maandag 5 december 2005 17:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat vind ik dus een groot probleem. Falen is een menselijk begrip en dit soort begrippen worden mijnsinziens veel te veel toegepast op de wereld zelf. Wie zegt dat een wereld waar toch nog ziektes kunnen voorkomen gefaalt heeft? Naar mijn mening bestaat er buiten de mens en maatschappij zelf geen goed of fout. En dus ook geen falen of slagen. Het is zoals het is, en als jij denkt dat het gefaald heeft, dan is dat helaas jammer voor jou. Zo denk ik er tenminste over.
En nu ga ik sinterklaas vieren![]()
en dit soort uitspraken vind ik dus jammer...quote:Op maandag 5 december 2005 16:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt. Dit zie ik de laatste tijd steeds vaker jammer genoeg.
Gaat nog even duren, mijn vader is de zak vergetenquote:
Ik denk niet dat het niet gefaald heeft. Ik denk dat het niet kan falen, maar ook niet slagen. Toch wel een verschil dacht ik zo.quote:Jij denkt dat het niet gefaald heeft, en dat is dan jou mening. Ik denk dat het wel gefaald heeft, en dat is mijn mening. En wie heeft dan gelijk?
Waarom zou het niet kunnen slagen? Als individu kun je ook slagen op allerlei manieren. Waarom zou de wereld niet kunnen slagen vraag ik me dus afquote:Op maandag 5 december 2005 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
Ik denk niet dat het niet gefaald heeft. Ik denk dat het niet kan falen, maar ook niet slagen. Toch wel een verschil dacht ik zo.![]()
Ik weet er genoeg van om te zeggen dat ID geen god impliceert. Het zegt dat er een 'creator' is. Dit kan een god zijn, maar ook iets anders. Sommige mensen (de meeste eigenlijk) vatten dit meteen op als hun eigen god. Dat is dan hun fout.quote:Op maandag 5 december 2005 17:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en dit soort uitspraken vind ik dus jammer...
zonder ook maar 1 boek gelezen te hebben die over ID rept wordt het meteen als onzin afgedaan, puur en alleen omdat het een god impliceert (impliceren is in deze wel een understatement, maar goed)
Simpel. Je kunt alleen slagen als je een doel hebt. Als individu stel je jezelf doelen. Ik denk dat de wereld geen doel heeft, en dus ook niet kan slagenquote:Op maandag 5 december 2005 17:38 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen slagen? Als individu kun je ook slagen op allerlei manieren. Waarom zou de wereld niet kunnen slagen vraag ik me dus af
Ik denk eigenlijk dat maar weinig wetenschappers in toeval in de letterlijke zin geloven. Dat zou namelijk in grote mate hun eigen onderzoek marginaliseren. Meestal gaat het om processen die statistisch gezien toevallig lijken.quote:Op maandag 5 december 2005 17:32 schreef pmb_rug het volgende:
(al schijnen ze weinig problemen met het woord 'toeval' te hebben, wat in feite nog bizarder is)
Toevallig stond in mijn vorige bericht ook iets over een doel in. Het gaat om een doel hebben. Kun je niet als doel hebben overal voldoende welvaart? Een gezonde economie? Een gezond verzorgingsstelsel? Geen armoede meer? Geen oorlog? Etc etc.quote:Op maandag 5 december 2005 17:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Simpel. Je kunt alleen slagen als je een doel hebt. Als individu stel je jezelf doelen. Ik denk dat de wereld geen doel heeft, en dus ook niet kan slagen
Jawel, maar het probleem is dat voor iedereen dit doel verschillend is. De één wil een wereld zonder armoede (utopie, maar goed) en de andere wil een wereld waarvan hijzelf de leider is.quote:Op maandag 5 december 2005 17:43 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Kun je niet als doel hebben overal voldoende welvaart? Een gezonde economie? Een gezond verzorgingsstelsel? Geen armoede meer? Geen oorlog? Etc etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |