Sandworm | donderdag 1 december 2005 @ 22:12 |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad? De Route Huidige leg: 1 Vigo (Spanje) - Cape Town (Zuid-Afrika) (6400 zeemijl) Volgende In Port race: 26 december - In port race Cape Town Volgende Offshore leg: 2 januari - Cape Town to Melbourne (ETA: 17 januari) Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op 7 juni volgend jaar (kan ook enkele dagen later of eerder zijn) zal de finish voor de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 11 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) Alle data wordt slechts op 4 momenten upgedate (rond 05, 11, 17, 23h nl-tijd) om de deelnemers niet te veel informatie te geven. Jammer voor ons, zodat we niet altijd de laatste stand hebben, maar zo blijft het spannend ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" s: Mike Sanderson n: Stan Honey o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. s: Sebastien Josse n: Simon Fisher o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grae n: Adrienne Cahalan o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: Neal McDonald n: Steve Hayles o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC s: Paul Cayard n: Jules Salter o: Farr Sunergy and Friends - Kortweg Sunergy of S&F Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Grant Wharington n: Campbell Field o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) Overige RotterdamStopOver.nl - Website over de stopover in rotterdam (7 tot 15 juni). Met o.a. het programma. Samenvatting: Leg 1 17 november: De Sunergy (Australisch-Nederlands project) kwam nog maar net op tijd aan de start. Met windkracht 7 voor Portugal begon het heftig. De eerste 24 uur waren er 3 boten met problemen. Movistar en PotC zijn terug naar de wal gegaan (en daar zitten ze nog). Sunergy heeft een korte stop op Madeira gemaakt, maar zijn inmiddels weer op weg. Maar wel met een achterstand van 500 mijl op de 4 koplopers die slechts +/- 40 mijl van elkaar vandaan varen. De eerste plaats wisselt van Brasil1 en AAB1 (maar ook AAB2 heeft een tijd op kop gelegen, en brak het 24h record) 20 november Inmiddels ligt de AAB1 al ruim 4 dagen op kop en momenteel zelfs al met 126 mijl voorsprong. De PotC is officieel uit de race gestapt, maar de Movistar nog niet. De verwachting is dat donderdag a.s. de boot klaar is voor vertrek. Ze zullen echter niet meer starten (en dus verscheept worden naar Cape Town), behalve wanneer de 5 boten die nu nog varen allemaal uitvallen. De AAB1 is inmiddels zonder problemen door de Doldrums gekomen (windstitegebied rond de evenaar) en de boten AAB2, Ericsson en Brasil 1 zitten er middenin en zijn net de evenaar gepasseerd. Deze 3 boten liggen momenteel maar 4 mijl uit elkaar en ze kunnen elkaar zelfs zien varen! De Sunergy ligt 971 mijl achter op de AAB1 en gaat volgens volvooceanrace.com problemen krijgen met de Doldrums... Verwachting is dat de boten na het passeren van de scoring gate "Fernando de Noronha" eerst nog een stuk zuidelijker zullen varen aangezien ze dan betere wind hebben. AAB1 zal wanneer alles loopt zoals het momenteel gaat vannacht rond 4h00 Nederlandse tijd de "scoring gate" als eerste bereiken en dus 3,5 punten pakken. 27 november De PotC is inmiddels al in Cape Town (CT), maar wel met hulp van een Russisch vrachtvliegtuig. Movistar ligt nog in Spanje en zal of op eigen kracht naar Cape Town varen, of verscheept worden. De scoring gate is inmiddels bereikt, het eerst door AAB1. AAB2 is voor de scoring gate teruggevallen van de 2de naar de 4 plaats, en mocht 2 punten ontvangen (3,5 voor AAB1). De verwachting is uitgekomen, ze zijn zuidelijk door gevaren tot bijna dezelfde lengtegraad als CT, om vervolgens met een krachtige wind (20-25 knopen) oostwaarts richting CT te varen. Het blijkt weer dat de AAB-boten goed met harde wind overweg kunnen. AAB1 heeft op 26-27 november de 24h wereldrecord verbroken met 538 nm (zeemijl). Verwacht wordt dat Cape Town vrijdag bereikt zal worden, met voor CT een zachte wind. 2 December De eerste klap is een daalder waard! TEAM ABN AMRO heeft de eerste klap uitgedeeld in de Volvo Ocean Race. Na een etappe met extreme weersomstandigheden, een brand aan boord, een gebroken stuurwiel en zelfs een aanvaring met een haai, kwam de ABN AMRO ONE donderdag 1 December als eerste over de finish in Kaapstad. De ABN AMRO TWO arriveerde een paar uur later als tweede. De Brasil1 is als derde gefinished. Ericsson is nog onderweg en hebben problemen met de kiel. Ze hebben nog 192 mijl voor de boeg. De Sunergy and Friends hebben, door de onverwachte tussenstop, last van minder wind en zien op dit moment nog 1498 mijl op hun GPS staan. De OP is hier te vinden De OP is hier te vinden [ Bericht 3% gewijzigd door pfaf op 08-12-2005 18:44:49 ] | |
Sandworm | donderdag 1 december 2005 @ 22:13 |
Pfff, The Disheaver, je werk gered. Heb helaas geen tijd om de update te verzorgen, kan eventueel morgen. Jammer dat je er niet was vanmiddag, we hebben met zijn allen ons best gedaan om vorige topic vol te spammen! | |
Sandworm | donderdag 1 december 2005 @ 22:18 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Sandworm op 01-12-2005 22:22:30 ] | |
Sandworm | donderdag 1 december 2005 @ 22:20 |
Eta brasil 23:19 GMT, + 1uur = 2 dec ! ![]() | |
komrad | donderdag 1 december 2005 @ 22:23 |
trouwens, de bijnaam van de AAB1 is toch black betty, dat mag ook veranderd worden | |
worsie | donderdag 1 december 2005 @ 22:41 |
quote:@ de zeilers in deze thread: de AAB 2 was de fairing plate van zijn bakboord zwaard kwijt geraakt zoals je je misschien kan herinneren. Mooi te zien op deze foto, kijk maar vlak boven het water naar de romp. | |
azaroth | donderdag 1 december 2005 @ 22:55 |
quote: ![]() | |
azaroth | donderdag 1 december 2005 @ 23:00 |
mooi stukje net op ned2 ![]() | |
azaroth | donderdag 1 december 2005 @ 23:02 |
trouwens in de OP, de andere boten zijn ontworpen door Farr ![]() | |
Ambrosius | donderdag 1 december 2005 @ 23:30 |
Leuk stukje op Ned. 2 idd, zondag een wat langer item. | |
WEST | donderdag 1 december 2005 @ 23:51 |
zat net op de site van de AAB te kijken en er waren een mooi filmpje van de aankomst ![]() ![]() | |
hermandeperman | vrijdag 2 december 2005 @ 01:12 |
Ik wil hier graag een TVP plaatsen ![]() | |
rubbereend | vrijdag 2 december 2005 @ 02:23 |
![]() moet dat onderste deel echt in de OP ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 2 december 2005 @ 02:24 |
TVP ![]() ![]() Hulde voor AAB1, schande dat ze net vandaag moesten binnen komen.. Oviergens, de OP klopt niet, je hebt wat te veel gekopierd ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 2 december 2005 @ 02:25 |
quote:Nee dus, wil jij het weghalen? Mag vast wel van Sandworm ![]() | |
rubbereend | vrijdag 2 december 2005 @ 02:25 |
zal ik die rij subforums ff weghalen? | |
rubbereend | vrijdag 2 december 2005 @ 02:26 |
tataaaaa | |
the_disheaver | vrijdag 2 december 2005 @ 02:30 |
quote:dank! Mag dat laatste achter 'De OP is hier te vinden' ook nog weg? Dit dus: Afkomstig van Fok!wiki NL, de Vrije Encyclopedie. "http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR" Rubrieken: OP | |
The_BoezelaaR | vrijdag 2 december 2005 @ 02:33 |
Goed gedaan "Hollandse" boten ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 2 december 2005 @ 02:36 |
quote:Goed gedaan hoor, was bijna bang dat je geen nieuw topic kon openen ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 2 december 2005 @ 02:37 |
Alleen de TT klopt niet. Leg 1 is alweer afgelopen! Ow, toch niet... Sunergy vaart nog (varen die andere ook nog??) | |
rubbereend | vrijdag 2 december 2005 @ 02:50 |
quote:gedaan ![]() ![]() | |
WEST | vrijdag 2 december 2005 @ 08:16 |
en de brasil1 is inmiddels ook binnen ![]() | |
WEST | vrijdag 2 december 2005 @ 08:17 |
moet er nie ff een update in de OP staan ![]() | |
JandeHoop | vrijdag 2 december 2005 @ 08:43 |
Op www.Oceanrace.nl staan ook een hoop berichten over de VOR. Goede zaak trouwens dat de ABN AMRO 1 heeft gewonnen. Nu maar afwachten wat er met de volgende etappe gaat gebeuren. | |
lev_myskin | vrijdag 2 december 2005 @ 13:10 |
En de Sunergy and friends (Straks ING real estate/Brunel) is ontworpen door Don Jones. Bovendien gaan ze binnen 24 uur een recordje meepakken! | |
egilio | vrijdag 2 december 2005 @ 15:33 |
23.4 knopen varen ze, als ze dat 24 uur volhouden komen ze op 560 nm. Zou wel een leuke opsteker voor ze zijn denk ik. Volgende Leg ING tegen ABN 1 en 2 ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 15:47 |
Iedereen bedankt voor de opmerkingen van de OP. Ik heb de wijzigingen doorgevoerd (Don Jones, Black Betty, Farr en update), maar bij het willen wijzigen, krijg ik de volgende melding: Je kunt dit bericht niet meer wijzigen omdat een moderator de reactie gesloten heeft. Rubbereend, kan je alsjeblieft helpen? | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 15:48 |
quote:Tot voor het openen van de poll, wist ik ook niet hoe dat moest ![]() | |
WEST | vrijdag 2 december 2005 @ 16:44 |
dat is knap zeg, op NOS TT staat dat de Ericsson al aangekomen is ![]() ![]() | |
rubbereend | vrijdag 2 december 2005 @ 16:45 |
quote:en open ![]() ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:03 |
quote:Thank you ![]() En alles is weer bijgewerkt. (My first topic ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:11 |
quote: | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:18 |
![]() Sunergy is lekker bezig! Hebben waarschijnlijk genoeg van de cruis en willen nu aan het bier (of de sponsor iets bewijzen). Ik hoop dat ze het nog even kunnen doortrekken, gun hen het nieuwe record wel. Ze kunnen wel wat positieve publiciteit gebruiken en AAB heeft haar foto-momentje nu wel gehad. | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:22 |
quote: ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:25 |
![]() Ook bij de NOS lezen ze mee in dit forum ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 19:34 |
Lekker zooitje bij de Virtual Spectator ![]() ![]() | |
worsie | vrijdag 2 december 2005 @ 20:31 |
quote:Lees net het volgende in dit artikel op de VOR site: quote:Doe nou niet!!! ![]() ![]() ![]() | |
komrad | vrijdag 2 december 2005 @ 20:34 |
Dat wordt een puinhoop straks met alle boten ![]() | |
komrad | vrijdag 2 december 2005 @ 20:34 |
![]() | |
The_Hives | vrijdag 2 december 2005 @ 20:34 |
Weer een tvp. Ik post niet veel, maar volg het wel ![]() | |
WEST | vrijdag 2 december 2005 @ 21:01 |
quote: ![]() ja het valt nu wel erg op he ![]() ![]() ![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 23:13 |
Laten we de Ericsson en de Sunergy niet vergeten, ze zijn nog aan het bikkelen:![]() | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 23:17 |
ETA Ericsson 03:47 GMT, 04:47 NL![]() | |
WEST | vrijdag 2 december 2005 @ 23:26 |
quote:vergeet niet dat de AAB2 en Brasil1 ook vlak voor de kust geen wind heeft. | |
Sandworm | vrijdag 2 december 2005 @ 23:52 |
quote:Blijf er ook niet voor wakker ![]() | |
WEST | zaterdag 3 december 2005 @ 00:27 |
quote:ik ook niet, ik moet om 9 uur bij de voetbal zijn | |
lev_myskin | zaterdag 3 december 2005 @ 04:48 |
nog geen gehoor van ericsson... | |
the_disheaver | zaterdag 3 december 2005 @ 05:08 |
quote:Ze zijn dan ook nog niet binnen... Nog 8 mijl! Ericsson Racing Team 8 Sunergy and Friends +1347 Sunergy is nu onder de 500 nm afgelegd in 24h | |
worsie | zaterdag 3 december 2005 @ 10:35 |
En de Ericsson is ook present!![]() ![]() Om 05.47 GMT gefinished (06.47 Nederlandse tijd). [ Bericht 18% gewijzigd door worsie op 03-12-2005 10:47:25 (Omdat the_disheaver gelijk heeft ;)) ] | |
the_disheaver | zaterdag 3 december 2005 @ 10:40 |
quote:jEngelse tijd, ofwel: ze hebben 1,75 uur gedaan voor 8 mijl... | |
hermandeperman | zaterdag 3 december 2005 @ 13:12 |
Mooie filmpjes van de aankomst in Cape Town | |
okee6 | zaterdag 3 december 2005 @ 16:08 |
Een mooie eerste etappe met een perfect record ![]() | |
the_disheaver | zaterdag 3 december 2005 @ 23:14 |
Wat een stilte... En dat terwijl de leg totaal niet afgelopen is. Sunergy moet nog 1005 nm afleggen, en doet dat met een mooie 20 knopen (helaas er steeds wat onder...) Een mooie koers, met een krachtige wind. Alleen mocht dat wel wat hander... Alleen nog even oppassen voor haaien enzo.... | |
WEST | zondag 4 december 2005 @ 00:18 |
quote:tja de eersten zijn binnen dan krijg je dat ![]() | |
Sandworm | zondag 4 december 2005 @ 00:27 |
![]() Laten we de Sunergy niet vergeten! ![]() Helaas nog iets meer dan 1000 mijl | |
JandeHoop | zondag 4 december 2005 @ 09:42 |
Hoe zit het nu met de nederlander(s) die aan boord komt van de sunergy ? Iemand al enig idee wie dat is (zijn) ? | |
Dr_Flash | zondag 4 december 2005 @ 10:21 |
Wat gebeurt er eigenlijk met de Movistar en PotC? Krijgen die gewoon geen punten voor deze etappe of zijn die helemaal definitief uit de strijd? ![]() | |
komrad | zondag 4 december 2005 @ 10:21 |
Dat is nog een groot geheim hoewel er wel wat open sollicitaties gedaan zijn, via de media ![]() | |
the_disheaver | zondag 4 december 2005 @ 10:32 |
quote:Niet gefinished, dus geen punten. Dus zoals de formule 1. Gelukkig wel, anders was het wel erg snel afgelopen.... | |
Dr_Flash | zondag 4 december 2005 @ 10:33 |
quote:oh okee, thanx ![]() | |
Dr_Flash | zondag 4 december 2005 @ 10:48 |
Wanneer komt de Sunergy ongeveer binnen? Zal op z'n vroegst dinsdagavond worden dan? ![]() | |
komrad | zondag 4 december 2005 @ 10:52 |
100 nM is toch nog wel een kleine 3 dagen vooral als het voor de haven ongeveer windstil zal zijn. Dinsdagavond kan dus wel kloppen | |
the_disheaver | zondag 4 december 2005 @ 10:53 |
ETA staat op 16h utc op 6 dec, dinsdag dus. Nog 900 nm, mijn de laatste tijd rond de 450 nm per 24. Dat doortrekken wordt het dinsdag 10h. Maar met de windstilte kan dat wel ff wat langer duren. Richting 18h-22h denk ik eerder. | |
the_disheaver | zondag 4 december 2005 @ 10:55 |
quote:Waar slaat je 100nm op? | |
Ambrosius | zondag 4 december 2005 @ 10:56 |
Het item in Studio Sport is vanmiddag rond 17.00. | |
Dr_Flash | zondag 4 december 2005 @ 11:06 |
quote:Dat zal wel 1000 zijn ![]() | |
the_disheaver | zondag 4 december 2005 @ 11:24 |
quote:Dat zal dan wachten tot morgen... Kijk ook eens op CNN om 2130, misschien is er ook iets over de VOR (alleen ben ik er zelf niet ![]() | |
WEST | zondag 4 december 2005 @ 11:55 |
quote:laat de sunergy eerst maar finsishen ![]() | |
komrad | zondag 4 december 2005 @ 13:19 |
quote:idd 1000nM, 0 vergeten | |
rubbereend | zondag 4 december 2005 @ 15:08 |
quote: ![]() misschien kunnen ze Movistar en PotC er op de kade bijtekenen ![]() | |
hermandeperman | zondag 4 december 2005 @ 16:55 |
Bijna 17h ![]() Op Nederland 2 wordt als het goed is zo een uur lang VOR uitgezonden ![]() Ik ben iig voor de buis hangen ![]() | |
Ambrosius | zondag 4 december 2005 @ 16:58 |
quote:20 minuten volgens mij. | |
pfaf | zondag 4 december 2005 @ 17:03 |
En nu duurt het weer tot kerst voordat ze weer vertrekken? | |
Bruce117 | zondag 4 december 2005 @ 17:04 |
zeker geen vol uur. | |
Bruce117 | zondag 4 december 2005 @ 17:07 |
quote:2e kerstdag de in port race en op 2 januari start de volgende leg. | |
Ambrosius | zondag 4 december 2005 @ 17:36 |
Aardig stukje, jammer dat ze geen kijkersvragen behandelden, was nu wel erg snel afgehandeld allemaal. | |
hermandeperman | zondag 4 december 2005 @ 17:40 |
Idd, had echt het gevoel alsof het een "moetje" was. En ik vind deze nieuwe kerel geen verbetering... Hopen dat volgende week die ander (Toine toch ofzo?) het weer presenteerd... Wel mooie on-board beelden werden er uitgezonden ![]() | |
Sandworm | zondag 4 december 2005 @ 18:21 |
Eindelijk beelden vanaf de boten. Geen stormen, golven, brand of haperende kantelkielen, maar Albatrossen en dolfijnen. Alles voor de kijkcijfers ![]() | |
Sandworm | zondag 4 december 2005 @ 18:22 |
Sunergy nog 701 mijl te gaan | |
komrad | zondag 4 december 2005 @ 19:23 |
2 dagen is dan wel redelijk dus dinsdagavond, vooral met het laaste lastige stukje | |
the_disheaver | maandag 5 december 2005 @ 00:21 |
quote:Alsjeblieft, hier het georderd zooitje ![]() Ja, ook sunergy staat er ergens op.... Alle 7 | |
rubbereend | maandag 5 december 2005 @ 01:15 |
![]() | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 09:36 |
![]() Nog 518 mijl.... | |
JandeHoop | maandag 5 december 2005 @ 10:42 |
Er is ook nog een vacature bij de brazilianen. Die hebben net de navigator ontslagen zegt men. Misschien kan Hans daar ook nog even vragen of ie nodig is ? bij Studio sport kunnen we hem trouwens best wel missen. Laat ze die 470 dames maar een keer langs komen om uit te leggen wat zeilen is. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 11:43 |
![]() | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 11:46 |
quote:De enige vrouwelijke deelneemster (Adrienne Cahalan) ontslagen? Interessant...waar heb je dat gelezen? | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 11:49 |
oh, hier dus... http://www.sailing.org/default.asp?ID=j8fFh0~AC | |
hermandeperman | maandag 5 december 2005 @ 12:26 |
Ook gewoon geen reden gegeven eh... ![]() | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 12:26 |
Nu ook op de VOR site. Het is dus bevestigd. Jammer. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 12:29 |
quote:Hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ze de bocht heeft afgesneden. Zou wel erg zware straf zijn. | |
hermandeperman | maandag 5 december 2005 @ 12:30 |
quote:Daardoor zijn ze wel 3e geworden mijns inziens... | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 12:47 |
Tja, maar je moet een keuze maken. Als je de snelheid niet hebt, of een noordelijker route vaart, dan moet je wat. En het zal toch wel in overleg geweest zijn met Torben Grael, de schipper? Als zij niet met hem één-eiige tweeling vormt, kunnen ze hem ook wel naar huis sturen! | |
hermandeperman | maandag 5 december 2005 @ 12:49 |
quote:Dat klopt idd ![]() ![]() Dus als ze het niet met elkaar eens waren dan gaat dus zij eruit helaas... | |
JandeHoop | maandag 5 december 2005 @ 13:33 |
quote:www.oceanrace.nl maar inmiddels ook al op andere sites gezien. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 14:09 |
Net was er een update te lezen op www.volvooceanrace.com en nu is die weer weg ![]() Was wel grappig om te lezen, brasil team betreurd haar keuze. Ze hebben vandaag in Rio een vergadering. Torben reageerde ook verbaasd op de uitspraken van Adrienne. Mogelijke aanleiding zou het weigeren van het overnemen van een wacht kunnen zijn. Er was iemand ziek geworden en zij weigerde de wacht over te nemen, het zou een te zware fysieke inspanning zijn. Heel vreemd allemaal. Hoop dat de toelichting snel weer on-line zal zijn. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 14:35 |
Ah, hij is er weer: http://www.volvooceanrace(...)statement/index.aspxquote: | |
Tu5 | maandag 5 december 2005 @ 14:58 |
quote:Ik had je nog niet bedankt voor het DVD-tje van de ABN, dus bij deze Bedankt! ![]() tevens tvp ![]() | |
lev_myskin | maandag 5 december 2005 @ 17:10 |
Was R. Heiner niet ook ontslagen na de tocht naar Kaapstad vanwege het teveel afsnijden van de bocht? Retorische vraag, vorige keer was hij schipper van Assa Abloy, grote favoriet, lag eerste, maar werd vijfde in het eerste deel omdat iedereen hem voorbijstoof terwijl zij een beetje lagen te dobberen in licht weer... hierop werd door de bemanning het vertrouwen in hem opgezegd. Je kan dus als schipper wel degelijk ontslagen worden, soort van moderne muiterij. Kan ook wel begrijpen dat je als navigator liever geen wachten loopt. Bovendien is Cahalan ook nog eens de hoofdmeteoroloog aan boord. Als ik het goed begrijp heb je als navigator niet een wachtsysteem waardoor je je rust moet vinden in hazeslaapjes (een beetje als solozeilen, maar dan met het lawaai van zo'n schip), daarenboven nog de taak van meteoroloog en je bent helemaal lekker uitgerust om je kapot te laten beuken door het overslaande water. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 17:11 |
![]() | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 17:17 |
quote:Eens, en als het een ruzie is tussen schipper en navigator, moet de crew de schipper wel steunen. Er zal dus wel iets gebeurd zijn wat wij niet weten. Ook heb ik ergens gelezen dat één van de oorzaken wel eens het taalprobleem zou kunnen zijn. Wel te verklaren door de tegenstrijdige uitlatingen van Adrienne en Team Brasil ![]() Aan de andere kant, Adrienne is Aussi en er vaart ook een Ier, een Noor en een Spanjaard mee. Die moeten toch meer problemen hebben dan een native English speakster....... | |
JandeHoop | maandag 5 december 2005 @ 17:50 |
Bijna goed.... Die noor en ier gaan mee doen de komende etappe. De lijst zoals ze gevaren hebben: Adrienne Cahalan (AUS) André Fonseca (BRA) Andrew Meiklejohn (NZ) Henrique Pellicano (BRA) Horacio Carabelli (BRA) João Signorini (BRA) Marcelo Ferreira (BRA) Roberto Bermudez (ESP) Stuart Wilson (NZ) Torben Grael (BRA) Wel twee kiwis er bij. Taalprobleem zal dus wel niet de oorzaak nummer een zijn. | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 22:21 |
quote:Tenzij die kiwi's wel Portugees spreken.... ![]() | |
Sandworm | maandag 5 december 2005 @ 23:12 |
![]() ETA: morgen 12:03 GMT | |
Biertjuhhhh | dinsdag 6 december 2005 @ 09:44 |
hoe zit dat nou eigenlijk met die boten wat niet gefinished zijn?? mogen die de volgende keer weer meedoen, de volgende leg?? maar die hebben toch geen kans meer om nog te winnen?? | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 09:46 |
![]() ETA: 14:04 GMT | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 09:47 |
quote:Jawel hoor. Vergelijk het met Formule1. Als iemand crashed of pech heeft, valt die uit. Volgende race mag die gewoon weer meedoen. Er zijn nog voldoende punten te verdelen. Schumacher won toch ook niet elke race en werd vorig jaar wereldkampioen. | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 09:49 |
Theoretisch is het zelfs zo dat als een boot pas vanaf Rio de Janeiro meedoet en vervolgens alles wint, zelfs de VOR op punten gewonnen heeft. Alle kansen dus nog. | |
Biertjuhhhh | dinsdag 6 december 2005 @ 09:49 |
![]() quote:Ahzo, oke bedankt voor de info:) vind het wel leuk om te volgen overigens.. Maar die boten van ABN-Amro zijn die nou Nederlands, want ik zag dat die 1e boot een nieuw zeelander als " kapitein" had (weet even het vakjargon niet voor kapitein ![]() | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 09:56 |
quote:Vakjargon: kapitein is eigenaar van de boot en schipper (Sanderson) is degene die namens de kapitein het bevel over de boot heeft als de schipper niet meevaart. Het gaat erom in welk land het schip geregistreerd staat. In dit geval varen de AAB's onder Nederlandse vlag (tijdens wedstrijden mag geen vlag gevoerd worden). Het zijn dus Nederlandse boten met buitenlandse schippers. | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 10:06 |
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom? En iemand die de Waterkampioen leest? Ik dacht dat die gerestaureerde redactie zeilboot (Marina?) ook zeilnummer NED1 heeft. Hoe kan dit? En wel grappig om te zien dat tijdens de Ilhabela sailing week (july) de AAB met zeilen van BRA en GER zeilde...... ![]() | |
Farr40 | dinsdag 6 december 2005 @ 10:28 |
quote:er zijn wel meerdere boten met de zelfde nummers. Aangezien zeilnummers per klasse worden uitgedeeld door het KNWV of de Klasse organisatie in Nederland. Dus de abn1 en de abn2 zijn NED1 en NED2 in de VO70 klasse. En de Marina is de NED1 uit de folksbootklasse | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 10:35 |
quote:Oh, ok! Dacht dat het een uniek nummer was. Weer wat wijzer geworden. Dank je. | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 10:38 |
![]() De ABN AMRO Bank heeft besloten om de VOR70 in serie productie te nemen. Zie hier de eerste eigenaren dag ![]() quote:Bron: ABN AMRO Bank | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 10:40 |
quote:Nee, als een andere boot tot rio alles wint, en vervolgens steeds 2de wordt, zal toch echt die boot met gemak winnen. | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 10:42 |
quote:Reclame kan grotere? | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 10:48 |
Campbell Field (navigator Sunergy & Friends) stapt in ieder geval af in Kaapstad...quote:bron | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 10:51 |
quote:Scherp! | |
JandeHoop | dinsdag 6 december 2005 @ 12:01 |
quote:Dat kwam omdat ze daar met en andere boot voeren. Dat was dus geen VO70 maar een gecharterde boot. Allemaal om de crew beter samen te laten werken (Lees promotie voor de ABNAMRO in Brzazilie) | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 12:05 |
![]() Nog 69 mijl voor de Sunergy, ETA 15:26 UTC | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 15:24 |
quote:Ze zijn er bijna! | |
rubbereend | dinsdag 6 december 2005 @ 15:46 |
eindelijk ook bier voor de sunergy | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 15:49 |
![]() Bij nader inzien stond er wel degelijk NED1 in het zeil tijdens de eerste leg... | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 16:18 |
Hieruit maak ik op de ze gefinished zijn ![]() ![]() | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 16:20 |
Toch heel vreemd dat de Pirates nog steeds (voorlopig) op 3.5 punten staan. Zie ik iets over het hoofd? Ze zijn toch echt derde geworden in Sanxenxo.![]() | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 16:38 |
quote: ![]() quote: | |
hermandeperman | dinsdag 6 december 2005 @ 16:40 |
YEAH ![]() ![]() ![]() ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 16:42 |
quote:Ik zou niet weten waaarom, maar PofC heeft 1 offshore punt gekregen (net als de movistar) http://www.volvooceanrace.com/racedatacentre/pointstable/ Krigt men als je niet finished toch nog een punt?? ![]() | |
JandeHoop | dinsdag 6 december 2005 @ 16:52 |
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven. In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn. In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op. | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 16:52 |
Wat op VOR.com staat over de puntenverdeling:quote:Ze hebben het wel over de aantal punten die de laatste binnenkomer zal krijgen na het uitvallen van een boot, maar niet hoeveel de boot zelf krijgt. En wat bedoelen ze met 'race' quote:Mocht Sunergy niet verder dan australie gaan, zijn in de volgende legs nog steeds 7 punten te verdelen (dan lees ik 'race' als de gehele VOR). Ik neem aan van wel, aangezien ze 2 keer in de zin het over legs hebben. | |
JandeHoop | dinsdag 6 december 2005 @ 16:53 |
http://www.volvooceanrace.com/pdf/NoticeofRace.pdf en dan pagina 7.1 (d) | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 17:04 |
quote:Ik las het net ![]() Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 6 december 2005 @ 17:42 |
quote:Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar: ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 december 2005 @ 18:01 |
Sunergy ook binnen ![]() Toch netjes gedaan ![]() | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 19:23 |
quote:Huh, waar heb je deze foto vandaan? E n wanneer is die genomen? | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 19:28 |
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord? | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 20:08 |
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk. Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'. | |
-Carioca- | dinsdag 6 december 2005 @ 20:09 |
quote:Het kan best een ander zeil zijn. Deze foto komt gewoon van de team.abnamro.com site af, bij foto´s, en dan bij de eerste proefvaarten. De zeilen die tijdens het testen zijn gebruikt tellen natuurlijk niet mee voor het maximum te gebruiken zeilen tijdens de wedstrijd, dus ze zullen wel een aantal setjes erdoorheen gejaagd hebben. Overigens hebben ze volgens mij wel 2 grootzeilen (1 reservezeil) aan boord tijdens de race, maar pin me daar niet op vast ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 20:10 |
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot | |
-Carioca- | dinsdag 6 december 2005 @ 20:13 |
quote:De foto is wel orgineel denk ik. Maar waarschijnlijk hebben ze ook de zwaarden vervangen door andere met een andere kleur. Het zijn dus wel degelijk zwaarden, bedoeld om de drift te beperken. Als de kiel naar loef gekantelt is, is dat wel stabiel, maar heb je nauwelijks driftbeperking meer, daar zijn die zwaarden voor. Wb die sponsornamen achterop, dit zijn foto´s van de eerste vaart, waarschijnlijk hebben ze er nog wat sponsors bijgeplakt later ![]() | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 20:17 |
JanDeHoop en The_disheaver, bedankt. Is weer duidelijk. Is er nog nieuws van Team Brasil? Was toch wel vreemd nieuws gisteren. Op http://www.brasil1.com/ staan wel nieuwe berichten, maar mijn Portugees is niet zo goed. En de Engelse versie is niet up-to-date. | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 20:24 |
quote:Hoop ik niet, "mijn" foto is genomen tijdens de finish in Kaapstad ![]() | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 20:27 |
quote:Dit zijn dus de eesder besproken dagger boards. Bij de Movistar was een van deze onder de romp afgebroken. (Dat ding waarvan jij eerst dacht dat het het roer was ) | |
Farr40 | dinsdag 6 december 2005 @ 20:34 |
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen. Des te groter de hoek van deze zwaarden des te meer helling. Ik weet dat de ABN boten een optimale helling hebben bij circa 28 graden. En bij de Movistar is dat weer 22 graden. Je zult ook zien dat die zwaarden bij de ABN onder een veel grotere hoek staan dan bij de Movistar. De ontwikkeling van deze zwaarden is echter vrij ingewikkeld daarom worden de zwaarden vaak ervaringgewijs na-geshaped. Daarom zullen ze wel meerdere zwaarden hebben getest in de test fase. de zwaarden waarmee ze de eerste etappe hebben gevaren waren ook afgerond van boven | |
Sandworm | dinsdag 6 december 2005 @ 21:45 |
quote:Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening? ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 6 december 2005 @ 21:51 |
quote:Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord). Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren. | |
the_disheaver | dinsdag 6 december 2005 @ 22:12 |
quote:Wat ik eerder ook zei, het voorkomen van neren en meren bij de opening van het daggerboard. | |
Farr40 | dinsdag 6 december 2005 @ 22:49 |
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ). Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is [ Bericht 3% gewijzigd door Farr40 op 06-12-2005 23:14:12 ] | |
hermandeperman | dinsdag 6 december 2005 @ 23:02 |
quote:Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race... | |
worsie | dinsdag 6 december 2005 @ 23:53 |
quote:Ter aanvulling van bovenstaande, op onderstaande foto zie je nog net het puntje van het zwaard naar buiten komen, en voor de rest helemaal glad, met fairingplate dus (met dank aan Team ABN AMRO voor de foto). ![]() | |
the_disheaver | woensdag 7 december 2005 @ 00:06 |
quote:Niet wat ik hier uithaal: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 | |
JandeHoop | woensdag 7 december 2005 @ 09:01 |
quote:Die was het ook niet. Het ging om een Judel-Vrolijk 49. Een braziliaanse boot die ze gehuurd hadden. De boot was ooit duits (vandaar het duitse nummer in de genua) en lag in spanje. Gehuurd om aan die wedstrijd mee te doen. Het zou toch wel cool zijn als ze dat ook tijdens de NSR in scheveningen zouden doen. | |
-Carioca- | woensdag 7 december 2005 @ 09:49 |
quote:Hmm, ik vrees dat ze de NSR niet gaan halen, dan zijn ze met de laatste etappe nog bezig zo ongeveer. Wat me wel gaaf lijkt is als ze met de 2 ABN AMRO´s mee gaan doen aan de Antwerpenrace oktober 2006, daar kunnen ze gewoon in de Maxi-klasse meedoen, en een poging doen het record scherper te stellen ![]() | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 10:03 |
quote:Die is afgelopen jaar toch gewonnen door Hans Buscholte? | |
Farr40 | woensdag 7 december 2005 @ 10:26 |
ja een hele prestatie als je de enige maxi bent die meedoet ![]() | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 11:45 |
Met dank aan JanDeHoop en The_Disheaver ![]() ![]() | |
WEST | woensdag 7 december 2005 @ 12:13 |
quote:hij doet het maar wel.., hij toont er wel lef voor ![]() | |
Farr40 | woensdag 7 december 2005 @ 13:06 |
Wat is lef? De ergste buien waren toen hij nog niet gestart was en de rest van de vloot wel. Daarbij was het weer echt een ' bouscholte-project' iets waarbij verliezen onmogelijk is. Ik vind dat niet echt van lef getuigen. Bouscholte is echt een mediaplayer er zijn tientallen betere zeilers in nederland maar hij profileerd zich als de grote zeiler. Ik wil trouwens niet zeggen dat het een slechte zeiler is maar ik denk wel dat hij zich groter voordoet dan dat hij werkelijk is. | |
Taxi | woensdag 7 december 2005 @ 14:07 |
quote:Ik heb 2 presentaties van de man gezien en ik moet zeggen: dat kan hij zeker! Laatst nog in Hoorn, alles over de VOR. Was buitengewoon interessant. ![]() Daarvoor heb ik een fascinerende presentatie gezien over de... ik dacht dat het de 'slavenroute' (Guadeloupe en zo...) heette. Ik heb ff gezocht, maar kon geen info vinden. Iets van een maand volledig in de open lucht aan het zeilen, slapen, eten enz. | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 16:49 |
En het 24-uurs record is nu officieelquote: | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 16:54 |
PotC wisselt bemanning en wil zaterdag de boot te water latenquote: | |
JandeHoop | woensdag 7 december 2005 @ 17:24 |
Bouscholte kan heus wel zeilen. Dat heeft ie al meerder malen bewezen (vooral in Frankrijk) Die tocht waar eerder over werd gesproken was op een beach cat (een open kleine catamaran dus) van afrika naar de carieb. Maar Hans is geen teamspeler. Daarom is ie nu ook bezig met een campagne voor de Vendee Globe (alleen de wereld rond). Moet ie zeker doen kan ie weer laten zien hoe goed is wel niet is. En hij heeft goede contacten met de media. En daar maakt ie goed gebruik van. (helaas) | |
komrad | woensdag 7 december 2005 @ 18:30 |
wat is trouwens het catamaran record? | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 19:01 |
quote:Hé, krijgen we dan twee Nederlandse deelnemers? Volgens mij wil Mark Slats ook heel graag mee gaan doen. | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 19:04 |
quote: quote:bron | |
Sandworm | woensdag 7 december 2005 @ 19:07 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bron | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 15:13 |
Adrienne Cahalan mag de volgende leg niet meedoen ![]() quote:bron | |
-Carioca- | donderdag 8 december 2005 @ 16:22 |
quote:Zou me gaaf lijken als ze nu bij Sunergy zou aanmonsteren, zijn ook Australiërs(dus geen taalproblemen), en hen voor Brazil laten eindigen volgende etappe ![]() | |
JandeHoop | donderdag 8 december 2005 @ 16:51 |
Zal waarschijnlijk niet gaan. Ze heeft een contract met Brasil 1 en kan dus niet zo maar voor een concurent gaan zeilen. Bovendien verwacht ik nog steeds dat er een of meerdere nederlander(s) daar aan boord zullen stappen. | |
WEST | donderdag 8 december 2005 @ 21:09 |
quote:ik vind dat niet fair, je kunt dan wel een contract hebben maar dan moet je ook mee varen en anders moet je het contract ontbinden | |
JandeHoop | donderdag 8 december 2005 @ 22:05 |
Bovendien heeft Sunergy een nieuwe navigator gevonden in de persoon van mat humphries. Denk maar na je laat je navigator die alle gegevens heeft die jou team heeft verzameld echt niet met de concurrent mee varen. Hetzelfde lot had Roy H de vorige race. Hij was wel 'ontslagen' maar mocht toch niet bij een ander team varen. OK hij werd wel doorbetaald. | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 22:18 |
Dat is wel slim van team Brazil. Je zet iemand aan de kant met de mededeling misschien in een volgende leg wel van haar diensten gebruik te will maken. Daardoor kan ze niet naar een ander team. Wel vreemd, want Adrienne heeft wel ervaring in de Zuidelijke Oceaan. Toch allemaal politics... | |
komrad | donderdag 8 december 2005 @ 22:22 |
het kan toch nietm zo zijn dat iemand vanweg fysiek eruit gezet wordt terwijl ze navigator is, idd politieke spelletjes | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 22:24 |
quote: ![]() ![]() ![]() De rol van navigator is nu eenmaal anders dan die van een watch. 24 uur verantwordelijk, hazeslaapjes.. En ja, of het nu een vrouw is of niet. Vind het jammer, had liever meer vrouwen gezien in de VOR. (Heeft McArthur het druk op dit moment?) | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 22:27 |
quote:Er zal wel iets meer voorgevallen zijn dan dat wij te weten gekregen hebben | |
the_disheaver | donderdag 8 december 2005 @ 22:30 |
quote:Je bent maar met 10 man. Dan zal ook de navigator fysiek voldoende zijn om in te kunnne springen. | |
komrad | donderdag 8 december 2005 @ 22:33 |
disheaver, denk jij niet dan dat dit politiek is | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 22:36 |
quote:Niet mee eens, de navigator mag geen uitvoerende werkzaamheden hebben. Die is te druk met allerlei andere zaken en heeft de rust nodig tussen allerlei upodates. Een navigator die tussentijds ook nog tijd heeft om zeilen te wisselen is niet genoeg met zijn/haar werk bezig. Zijn ook vaak de navigators die de communicatie verzoergen, wat weer een prijs op zich is. | |
-Carioca- | donderdag 8 december 2005 @ 22:37 |
quote:Tjonge, het lijkt me toch dat voor aanvang van de VOR al duidelijk was dat de race door de zuidelijke oceanen gaat, niet? Dat je er dan in Kaapstad achter moet komen dat je met een bemanning vaart waarvan iemand dat fysiek niet zou aankunnen....? En Ellen MacArthur vaart op dit moment de Transat Jaques Vabre, maar ik weet niet of die op dit moment al gefinisht is. | |
Sandworm | donderdag 8 december 2005 @ 22:43 |
quote:Eens, dit wisten ze van te voren. Het is dus een andere reden waarom Adrienne eruit gezet is. E die zullen we helaas nooit te weten komen. Ik vind het jammer, hoop op meer dames in de VOR. Geloof niet zo in fysical strenghts enzo. Zet mcArthur er maar een leg op en alle mannen scheiten peultjes! | |
komrad | donderdag 8 december 2005 @ 22:44 |
ik hoop op openlijke ruzies, kom op wij willen ook weten hoe het zit | |
the_disheaver | donderdag 8 december 2005 @ 22:49 |
quote:Ja, okey. Maar je blijft op een zeilboot zitten. Natuurlijk is het belangrijk dat de navigator zijn werk goed doet, maar zonder te zeilen kom je nergens, hoe goed de navigator ook bezig is. Het kan dus zeker voorkomen dat het voordeliger is even stoppen met navigeren om de zeilen juist te krijgen. En ongetwijfeld zal het fysieke niet de enige reden zijn. En bepalen wie de bemaning is is natuurlijk altijd een politiek spelletje. De een is er mee eens, iemand anders altijd juist niet. | |
the_disheaver | donderdag 8 december 2005 @ 22:54 |
quote:Het is niet zo erg als met Sunergy, maar brasil heeft geloof ik ook vrij weinig voor bereid. Geen leg van 20 dagen. Misschien was het vooraf wel een twijfel geval, maar omdat leg 1 minder heftig zou zijn dan de tweede leg was het misschien juist wel beleid om in leg 1 te kijken hoe fit ze was. Je hebt in cape town de mogelijkheid tot wisselen.... Als zoiets midden in een leg zou gebeuren (lijkt me overigens dat er dan niet geruild mag worden...) dan zou je gelijk hebben. Maar ze wisten vooraf dat ze in cape town zouden komen, en dat dan pas een zware etape zou zijn. | |
the_disheaver | donderdag 8 december 2005 @ 22:54 |
quote:Ja, dat mag inderdaad wel ![]() ![]() | |
JandeHoop | vrijdag 9 december 2005 @ 09:06 |
quote:TJV is al een tijdje gefinished. Ellen gaat geloof ik op vakantie, vogels tellen of zo. Bovendien is ook zij niet echt een teamspeler. Jankende vrouwen zijn slecht voor de sfeer aan boord ! | |
Sandworm | vrijdag 9 december 2005 @ 09:32 |
quote: ![]() | |
JandeHoop | vrijdag 9 december 2005 @ 14:59 |
http://www.oceanrace.nl/item.aspx?item=88 Marcel van Triest mag mee ! Weer een Nederlander erbij. | |
Sandworm | vrijdag 9 december 2005 @ 20:09 |
quote: ![]() ![]() | |
komrad | vrijdag 9 december 2005 @ 20:43 |
![]() | |
the_disheaver | zaterdag 10 december 2005 @ 00:16 |
Tof! Aangezien ie op brasil komt is navigator wel erg waarschijnlijk (staat ook in de artikel maar ach...) | |
hermandeperman | zondag 11 december 2005 @ 14:21 |
Weet iemand hoe laat de VOR uitgezonden wordt bij Studio Sport vandaag?? | |
Ambrosius | zondag 11 december 2005 @ 14:43 |
quote:Het staat niet op het programma voor vanmiddag. | |
hermandeperman | zondag 11 december 2005 @ 15:03 |
quote: quote: ![]() | |
Ambrosius | zondag 11 december 2005 @ 15:05 |
quote:Het werd aan het begin van de uitzending niet genoemd en stond niet in het 'spoorboekje', ook niet op TT224. | |
hermandeperman | zondag 11 december 2005 @ 15:06 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
WEST | maandag 12 december 2005 @ 09:02 |
op TT 224 stond het gistermorgen wel | |
Sandworm | maandag 12 december 2005 @ 23:03 |
![]() | |
rubbereend | maandag 12 december 2005 @ 23:18 |
quote: ![]() | |
hermandeperman | maandag 12 december 2005 @ 23:41 |
Hij heeft hem zelf geopend ![]() | |
rubbereend | maandag 12 december 2005 @ 23:43 |
en een post of 8 erboven is ook van hem ![]() | |
hermandeperman | maandag 12 december 2005 @ 23:55 |
Verkapte kick ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 13 december 2005 @ 00:06 |
quote:Maar ik kan in TVP geen afkorting bedenken die van TVP een kick maakt... Is die uitzending al terug te kijken? | |
the_disheaver | dinsdag 13 december 2005 @ 00:07 |
Nee ! ![]() | |
Sandworm | dinsdag 13 december 2005 @ 11:08 |
quote:Trap Voor Prioriteit? ![]() Oké, ik beken, ben geen ervaren user en snap nog niet alle do's en don'ts en ken zeker niet alle afkortingen die jullie hier gebruiken. Maar het resultaat is toch hetzelfde? ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 13 december 2005 @ 14:39 |
Is het gister wel uitgezonden?? Op nos.nl staat helemaal niets (nos: als jullie meelezen, kunnen jullie antwoord geven in dit forum, of moet ik jullie mailen? Gewoon de stream online zetten mag natuurlijk ook ![]() Om weer wat te gaan melden: PotC is terug in het water, en heeft gister hun eerste zeiltochtje sinds 28 dagen weer gemaakt! Waar movistar is weet ik niet. Zullen wel bijna in CT zijn (al ligt ze volgens de VS nog in spanje aan de kust...). Volgens een VOR artikel van 8 dec zullen ze morgen (14 dec) aankomen in CT! | |
the_disheaver | dinsdag 13 december 2005 @ 14:40 |
quote:Als je hem omhoog schopt zeg dat dan gewoon! *schopt* Niets te melden vanuit het AAB front? | |
Sandworm | dinsdag 13 december 2005 @ 15:22 |
quote:Nee, is een beetje stil. Ze zijn nog een beetje in de roes van hun overwinning denk ik. [ Bericht 15% gewijzigd door Sandworm op 13-12-2005 15:47:05 ] | |
the_disheaver | dinsdag 13 december 2005 @ 16:38 |
*mail is weg* Wou er bijna nog vragen of ze ook meelezen ![]() | |
Sandworm | dinsdag 13 december 2005 @ 19:01 |
quote:Yep, daarom.... ![]() | |
Farr40 | woensdag 14 december 2005 @ 16:52 |
ik vond vandaag nog een mooi plaatje over alle kantkiel problemen van de pirates en de movistar in de YachtingWorld. hier zie je ook hoe die fairing plates bij de kiel werken. | |
rubbereend | woensdag 14 december 2005 @ 22:40 |
![]() ![]() | |
the_disheaver | donderdag 15 december 2005 @ 13:50 |
mail terug!quote: | |
Sandworm | donderdag 15 december 2005 @ 22:20 |
Movistar is ook eindelijk in Cape Town gearriveerd. Tijd weer voor een schopje voor de poll..... ( ![]() | |
Sandworm | donderdag 15 december 2005 @ 22:25 |
quote:Waar heb je dit vandaan? | |
the_disheaver | donderdag 15 december 2005 @ 22:31 |
quote:'mail terug' betekend dat ik email terug gekregen heb. Heb ik een email gestuurd? quote:Ha, wat toevallig ![]() Ik heb dus gewoon een emailtje gestuurd met de vraag of het uitgezonden is en zoja of het nog online zou komen. En daar heb ik bovenstaande mailtje op terug gekregen. Duidelijk? ![]() ![]() | |
ook_gek | vrijdag 16 december 2005 @ 01:07 |
quote:het is nog niet duidelijk om ze wel of niet hier mee lezen ![]() | |
Sandworm | vrijdag 16 december 2005 @ 14:33 |
quote:Laat maar, we spraken langs elkaar heen of ik in ieder geval langs jou ![]() | |
Sandworm | vrijdag 16 december 2005 @ 15:53 |
De Movistar gaat zondag het water inquote: | |
azaroth | vrijdag 16 december 2005 @ 18:37 |
nog 10 dagen tot de inport race ![]() movistar heeft echt geluk dat er zoveel tijd tussen de legs zit ![]() | |
komrad | zaterdag 17 december 2005 @ 11:27 |
in port racing ![]() dat is me net te commercieel | |
Farr40 | zaterdag 17 december 2005 @ 12:25 |
Neej joh! In port racing dat is juist om het kaf van het koren te scheiden!! In zon shorttrack komen de echte cracks naar boven en zal gewoon het tactische slimste en techinisch beste team dat de minste fouten en de snelste manouvres maakt winnen. Dat is pas zeilen!! Ik vind het in ieder geval boeiender dan als een treintje achter elkaar aan oceaandobberen met 20 knopen p/h waar je winst grotendeels afhangt van het geluk dat er zo min mogelijk kapot gaat.. | |
komrad | zaterdag 17 december 2005 @ 17:07 |
daar zijn we het dan niet met elkaar eens. in port racing vraag namelijk een heel andere configuratie van de boot, waardoor je consessies moet doen aan de echte race. Bovendien, vaak zijn dit soort races met erg weinig wind | |
Farr40 | zaterdag 17 december 2005 @ 18:01 |
quote:Dat veranderd toch niks aan het feit dat er in een korte tijd meer tactische beslissingen en verliesgevende handelingen gemaakt moeten worden waardoor degene die in die korte tijd zo min mogelijk fouten hierin maakt gewoon wint. En zeker met lichtweer is dit mooi. Dan komt er nog wat meer bij kijken: Vlaagje hier, wolkje daar, dieper water zoeken voor meer stroom of wind pakken op het ondiepere stuk? ik vind dat wel zijn charme hebben dan. Ik denk dat dat met die consessies wel meevalt. De punten die in de inport te halen zijn zo laag dat ze de offshore performance daar echt niet onder laten leiden (bleek ook wel uit die graatmagere performance van de ABN in Sanxenxo). En daarbij het maakt toch niks uit of je een upwind-downwind met een stel oceaanracers tegen elkaar doet of in een zootje 12voetsjollen. Het spelletje blijft het zelfde ondanks dat de configuratie van die boten totaal anders is. | |
Ambrosius | zondag 18 december 2005 @ 12:25 |
Vanmiddag van 16.05 tot 16.15 op Nederland 2 (in de rust van de hockeyfinale) weer een uitzending bij Studio Sport. | |
Ambrosius | zondag 18 december 2005 @ 16:07 |
Nu dus. | |
the_disheaver | zondag 18 december 2005 @ 16:07 |
Je bent me voor ![]() | |
the_disheaver | zondag 18 december 2005 @ 16:11 |
Leuk dat containerpark met quads en golfkarretjes ![]() Gaan die containers per boot naar het volgende eindpunt? Lijkt me wel logisch... | |
hermandeperman | zondag 18 december 2005 @ 16:17 |
quote:Yep, en ze hebben 2 identieke sets bij ABN omdat de VOR sneller is dan de vrachtschepen ![]() | |
the_disheaver | zondag 18 december 2005 @ 16:17 |
Weinig tot geen nieuws verteld: alleen dat de PotC heelhuids thuis is gekomen na 2,5 dag zeilen met redelijk hoge snelheden. | |
Farr40 | dinsdag 20 december 2005 @ 12:58 |
Uit de wandelgangen: Niet zoals velen van jullie gehoopt hadden is het niet Bouscholte die aan boord van de Sunergy en Friends stapt maar waarschijnlijk Gideon Messink. Een man die al aardig wat rondjes heeft gevaren, maar meestal zijn plek langs de zijlijn van eent project vond. Op dit moment is hij project manager bij team sunergy maar als ik het mag geloven gaat hij de stap aan boord wagen. tis een gerucht maar wel aannemelijk denk ik. | |
Vlugge_J | dinsdag 20 december 2005 @ 17:00 |
En weer een site erbij: www.brunelteamwork.com | |
Farr40 | donderdag 22 december 2005 @ 18:10 |
http://www.ingrealestateb(...)bid/704/Default.aspx gerucht bevestigd. quote:en metteen een nieuwe erbij quote:Dutch VIP... Katja Schuurman? | |
JandeHoop | donderdag 22 december 2005 @ 23:01 |
En ook Bouscholte mag weer mee. Maar in tegenstelling tot Gideon gaat hij mee de zee op. Gideon vaart alleen de inport wedstrijd. | |
WEST | donderdag 22 december 2005 @ 23:38 |
quote:ik las op TT dat bouscholte de inport race doet ![]() | |
rubbereend | vrijdag 23 december 2005 @ 00:24 |
ja wat is het nou ![]() | |
WEST | vrijdag 23 december 2005 @ 00:55 |
quote:denk dat bouscholten offshore gaat. de NOS maakt wel meer fouten. zo was de uitslag eindhoven-ajax 0-5 ![]() | |
JandeHoop | vrijdag 23 december 2005 @ 08:58 |
Er is inderdaad nogal wat verwarring over in-port en/of offshore. Dat heeft iets met de regels te maken. Zeilers die met de inport mee gaan moeten ook offshore mee (althasn een deel) en zeker drie mensen van de bemanning (waaronder de schipper en de navigator) varen niet mee met de inport vanwege verplichtingen bij een andere zeilwedstrijd. Dat maakt het allemaal wat moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Maar als je dan je gezonde boerenverstand gebruikt, Ik zou Hans Bouscholte niet inhuren voor alleen een in-port race. Daar heb je wel betere opties voor. Offshore is hij wel een van de betere nederlanders die beschikbaar is daarentegen. | |
komrad | vrijdag 23 december 2005 @ 22:48 |
nu op tv | |
the_disheaver | vrijdag 23 december 2005 @ 23:49 |
quote:Nog steeds? ![]() En vooral: waar? Nos studio sport (ofwel, kan ik het terug kijken (en is het de moeite waard??) | |
komrad | vrijdag 23 december 2005 @ 23:59 |
SP idd en het ging over de voorbereidingen voor de in port race | |
Sandworm | zaterdag 24 december 2005 @ 15:15 |
Wat zijn jullie voorspellingen voor de uitslag van de in-port race? Is er al iets meer bekend over de windverwachting voor maandag? | |
rubbereend | zaterdag 24 december 2005 @ 15:27 |
quote:geen idee, tijdens de rportage waaide het best aardig, goed genoeg voor de ABN boten | |
SevenWonders | zondag 25 december 2005 @ 13:54 |
MMm, volgens de site van Brunelteamwork.com, gaat Hans B. alleen mee als gast/presentator tijdens de in-port race: Because of Grant Warrington's obligations in the Sydney Hobart Race, during the inshore race ING Real Estate Brunel will be skippered by Barney Walker. He will have two Dutch sailors on board. Whitbread veteran Gideon Messink as part of his crew and Hans Bouscholte as a guest and reporter for Dutch television. Contrary to some Dutch press reports, racing rules do not allow Hans to take part in any action on the boat. | |
azaroth | zondag 25 december 2005 @ 16:04 |
weersverwachting is dat het behoorlijk gaat waaien 17-27 knopen ![]() | |
Farr40 | zondag 25 december 2005 @ 18:04 |
quote:denk dat dit nauwkeuriger is (bron:http://www.windguru.cz) ![]() mijn voorspelling: 1- POTC (Cayard is king of the shorttrack en bekend met het lokale water daar) 2- Movistar (Hard getraind de laatste dagen en naar een goede snelle boot) 3- Ericsson (Hoge druk na prestaties in sanxenco, maar denk niet dat ze met meer wind een net zo goede performance hebben) 4- ABN2(Gaan hard met veel wind. maar veel nat water opp. Dus springen minder snel aan, dus met veel manouvres zullen ze toch te kort komen) 5- ABN1 (Zie boven, komen fysiek te kort hun talentvolle collega's) 6- Brasil (slechte voorbereiding. Ben bang dat het niet soepel gaat verlopen met zoveel wisselingen en bezigheden in de crew) 7- INGrealblabla (De pretboot, Als jij als team mensen als gast aan boord neemt omdat ze voor exposure zorgen ipv zeilers met een winstgevende inbreng maak je geen schijn van kans tegen de andere teams. Overigens denk ik wel dat Ian Ainslie nog een beetje eer kan redden) Gezien de starttijd en het weerbeeld in ZuidAfrika zal het wel een wedstrijd met grote shifts worden dus degene die de goede kant kiest zal winnen. | |
komrad | zondag 25 december 2005 @ 22:33 |
ik vind dat je de AAB wel laag aanslaat. Ik volg je redenatie maar ze kunnen best 3e wordne of zo, de ericsson zie ik niet zo hard gaan. PotC is toch nog een beetje een vraagteken na de vorige etappe, ben wel met je eens dat de ING boot laatste zal worden als iedereen finished | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:02 |
Iemand enig idee of het nog uitgezonden wordt op Eurosport, Sailing channel of NOS? | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:11 |
hoe laat begint het? | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:13 |
quote:Live radio stream: mms://a1358.l1828042571.c(...)0001/reflector:42571 | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:20 |
Ook goed te volgen op: http://www.volvooceanrace(...)rt/index.aspx?bhcp=1 | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:22 |
quote:Cool! Eindelijk live te volgen! | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:23 |
edit: keek bij de verkeerde... | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:23 |
Verschillende broaches, ben wel erg benieuwd naar de beelden! | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:26 |
1: AAB1 2: pirates +2:52 3: AAB2 +4:01 | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:27 |
4 eric 5 movi 6 brasil 7 brunell | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:28 |
quote: ![]() | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:30 |
AAB2 zit Pirates op de hielen | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:34 |
Voorsprong van AAB1 lijkt voldoende | |
WEST | maandag 26 december 2005 @ 13:45 |
als ik het goed hoor is de AAB2 op dit moment 2e ![]() | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:46 |
Nog niet... | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:48 |
12/26/2005 12:46:58 PM ABN AMRO TWO now in fourth place. ![]() | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:48 |
nee, PotC staat nog 2 | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:52 |
2de PotC en met klein verschil: 3 movi 4de aab2 | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 13:54 |
Movistart 2(?) | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 13:59 |
Movistar nog achter PotC | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:00 |
Ik heb nu muziek op de stream? :S | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:00 |
Ericsson heeft problemen | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:00 |
Stream verbroken, krijg muziek! | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:02 |
12/26/2005 1:02:08 PM ABN AMRO ONE are three quarters of a leg in the lead. Movistar have passed pirates for second place. | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:03 |
We zijn er weer | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:04 |
Ericsson DNF | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:04 |
Ericson problemen met mast. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:05 |
PotC ook problemen. Wat dat zijn, geen idee. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:06 |
1 AAB1 2 Movistart +5:24 3 PotC ++0:25 4 AAB2 +++0:40 5 Brasil 6 Brunel 7 Eric DNF | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:06 |
1 AAB1 2 Movistar 3 Pirates (3x broach!) 4 AAB2 | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:07 |
quote:Broach. Kunnen niet lekker gijpen | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:08 |
PotC gaan nog steeds de verkeerde kant op... ![]() | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:09 |
12/26/2005 1:07:04 PM Pirates have problems with gybe and are passed by movistar and ABN AMRO TWO. Pirates could be fifth - Ericsson have reefed. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:09 |
Eric lijkt wel door te gaan. | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:10 |
Ericcson vaart toch nog: 12/26/2005 1:08:47 PM Ericsson trying to stay ahead of ING with tiny mainsail. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:10 |
1 AAB1 2 Movi 3 AAB2 | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:10 |
AAB2 3e! | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:11 |
12/26/2005 1:09:45 PM A fire on Table Mountain is causing some smoke clouds. An exciting day in Cape Town!!! | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:12 |
1 AAB1 2 Movi 3 AAB2 4 PotC 5 Brasil 6 Brunel 7 Eric Onduidelijk waar PotC is, en waar Eric zit. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:12 |
Volgend topic ligt al klaar ![]() | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:13 |
![]() | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:14 |
AAB1 nog 1 boei te ronden | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:14 |
Brunel ligt nog op 7, eric op 6 (al zal dat wss niet lang meer duren) | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:19 |
1 AAB1 2 Movi 3 AAB2 4 Brasil 5 PotC 6 Eric 7 Brunel | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:20 |
Nog 20 minuten te gaan. | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:25 |
Brunel haalt nu Ericsson in. Brunel met 9 man, Ericcson heeft pech en vaart met rif. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:26 |
Dat mocht tijd worden ![]() | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:28 |
De stand als de stand zo blijft ABN AMRO ONE 15 Brasil 1 12.5 Ericsson Racing Team 12 ABN AMRO TWO 12 ING Real Estate Brunel 5.5 Pirates of the Caribbean 5 movistar 5 | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:28 |
Gevecht om 4e en 5e plaats tussen Brasil1 en PotC | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:29 |
Waarom is Brunel maar met 9 man? | |
Sandworm | maandag 26 december 2005 @ 14:29 |
Is gunstig voor AAB1 dat Ericsson en Brasil het niet zo goed doen. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:30 |
Ook voor aab2. Ligt nu op een gedeeld 3de plek met slechts een half punt achterstand op nummer 2 | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:30 |
Ik hoor hier vuur aan boord. Bij wie? | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:31 |
Nog 6 minuten geschat tot AAB1 de finish haalt. | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:32 |
is ie al vol? | |
the_disheaver | maandag 26 december 2005 @ 14:32 |
ja ![]() AAB 1 gefinished? Volgend topic linkje: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town |