Maak me maar blauwquote:Op donderdag 1 december 2005 20:28 schreef Renesite het volgende:
Eventjes de bolletjes gemaakt![]()
Bedankt Johan
Zet je hem gelijk eventjes sticky?![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | > k:=3.6; > for i from 1 while i<30 do > a[i]:=p; > p:=k*p*(1-p); > end do; > with(plots): > pointplot({seq([n,a[n]],n=1..30)},connect=true,axes=BOXED); p := 0.5 k := 3.6 a[1] := 0.5 p := 0.900 a[2] := 0.900 p := 0.3240000 a[3] := 0.3240000 p := 0.7884864000 .... a[29] := 0.3575669613 p := 0.8269661864 |
Je genereert maar 29 waarden, want in de while loop wordt de 30e niet uit gevoerd, omdat dan niet (i<30).quote:Op donderdag 1 december 2005 21:07 schreef Enigmatic het volgende:
[ code verwijderd ]
Ter introductie in maple moet ik een aantal opdrachten maken. M'n uitwerking van één van die opdrachten staat hierboven, t loopt helemaal perfect alleen wanneer ik aangeef om de punten van de grafiek te laten verbinden, krijg je het volgende:
[afbeelding]
Om de één of andere vreemde manier verbindt die soms verkeerde punten met elkaar, iemand een idee hoe dit valt op te lossen.
1 2 3 4 5 6 7 8 | > k:=3.6; > for i from 1 while i<31 do > a[i]:=p: > p:=k*p*(1-p): > end do: > with(plots): > pointplot({seq([n,a[n]],n=1..30)},connect=true,axes=BOXED); |
Anw hoort wel bij de tweede fase. Als deze wordt afgeschaft zal anw ook wel verdwijnen denk ik zo.quote:Op donderdag 1 december 2005 20:26 schreef Cornerman het volgende:
Hoorde ik trouwens niet dat ANW (Algemene Natuurwetenschappen) wellicht als verplicht vak wordt geschrapt? Zou het niet erg vinden, want ik zie de nut van dit vak namelijk niet echt in
quote:word afgeschafd
Oepsquote:Op vrijdag 2 december 2005 15:10 schreef Johan-Derksen het volgende:
Als ze nederlands maar niet afschaffen
[..]
Arbeid W = Integraal over P dV, met grenzen Vbegin tot Veind.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:00 schreef Bioman_1 het volgende:
Dag allemaal
Ik heb hier een hele simpele vraag, maar ik kan niet goed op het antwoord komen. Kunnen jullie mij helpen???
Een klassiek ideaal gas gaan we expanderen. Dit doen we op drie manieren: met constante T, met constante P en adiabatische expansie (dus q=0). Nu is het zo dat in al deze gevallen de arbeid w die het gas verricht een positieve waarde heeft. Waarom?
Ik weet wel dat deze stelling klopt, daar twijfel ik geen moment aan; ik WEET gewoon dat 'ie klopt, maar ik heb moete met het omschrijven van het waarom...
als je van word nog even wordt maakt, is iedereen blijquote:Op vrijdag 2 december 2005 15:19 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oeps. Toch wel erg, zal het maar meteen verbeteren.
Dat je dat nog weetquote:Op vrijdag 2 december 2005 17:16 schreef Maethor het volgende:
...
Wie zegt dat ik dat allemaal uit mn hoofd wist?quote:
Oke, wil ik niet lullig doen maarquote:Op zaterdag 3 december 2005 01:14 schreef Johan-Derksen het volgende:
[..]
als je van word nog even wordt maakt, is iedereen blij
quote:Als ze Nederlands maar niet afschaffen
Ah, bedankt ! Dat laatste dat had ik al eerder gezien ( dat het complement van een gesloten verzameling open is ) , maar ik zat dus met het ongeloof dat een verzameling open en gesloten kan zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:55 schreef AtraBilis het volgende:
Ja, de lege verzameling is open en gesloten. De eis bij een open verzameling is dat voor elk punt in de verzameling er een epsilon-omgeving moet zijn waarvoor alle punten ook in de verzameling moet liggen. Welnu, de lege verzameling heeft geen punten, dus voor alle punten (die er niet zijn) geldt dit. Dit is de standaard flauwe truuk met de universele kwantor, namelijk dat deze waar kan zijn omdat er geen elementen zijn waarover gekwantificeerd kan worden (en dan is de kwantor waar onafhankelijk van welke eigenschap je eraan hangt. Voor alle eenhoorns geldt <vul maar in> en het is waar, want er zijn geen eenhoorns.) En voor alle punten in de lege verzameling geldt <vul maar in> want er zijn geen punten.
Nu, voor de gehele verzameling geldt dat deze ook open is (dat lijkt me duidelijk) en een gesloten verzameling heeft als eigenschap dat het complement open is. En het complement van de lege verzameling is open, dus de lege verzameling is ook gesloten. Irritant he?
Thabit kwam met het volgend antwoord (nog bedankt):quote:Op donderdag 1 december 2005 12:35 schreef whosvegas het volgende:
Kan niemand me met mijn vraag helpen?
Maar goed ik zal er zelf nog een goed naar kijken.
Maar ik heb nog een andere vraag:
De opgave:
Toon aan dat het volgende programma postconditie x=fib(N) heeft:
[ code verwijderd ]
fib staat voor het fibonacci getal, definitie:
fib(0)=0
fib(1)=1
fib(k+2)=fib(k)+fib(k+1)
Eigenlijk weet ik totaal niet waar ik moet beginnen. Stel op het examen wordt zo'n vraag gesteld, moet ik dan de berekening laten zien dat voor een bepaalde waarde van N de uitkomst juist is? Of moet ik de toestand van het programma per regel aangeven en dat het uiteindelijke resulaat aan de postcondite voldoet?
Is het op deze manier aangetoond dat het programma x=fib(N) als postconditie heeft? Waarom wordt dan niet de vraag gesteld: geef de invarianten?quote:De invariant is x=fib(k), y=fib(k+1).
In de Rn lijkt dat misschien wat vreemd maar veel andere topologische ruimten hebben vele deelverzamelingen die zowel open als gesloten zijn.quote:Op zondag 4 december 2005 10:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, bedankt ! Dat laatste dat had ik al eerder gezien ( dat het complement van een gesloten verzameling open is ) , maar ik zat dus met het ongeloof dat een verzameling open en gesloten kan zijn.
Ja, mits je natuurlijk wel laat zien dat die invariant daadwerkelijk een invariant is.quote:Op zondag 4 december 2005 16:08 schreef whosvegas het volgende:
In het vorige beta topic stelde ik de volgende vraag:
[..]
Thabit kwam met het volgend antwoord (nog bedankt):
[..]
Is het op deze manier aangetoond dat het programma x=fib(N) als postconditie heeft?
Omdat je zelf moet kunnen bedenken dat het met invarianten bewezen kan worden.quote:Waarom wordt dan niet de vraag gesteld: geef de invarianten?
Dat hangt helemaal van het "iets" af. Als dat "iets" de Riemannhypothese is, weet niemand hoe dat moet.quote:Mijn vraag is dus (in het algemeen), hoe kan ik iets wiskundig aantonen?
Ik kan je niet helpen, want ik snap helemaal niks meer van die kut quantumtheoriequote:Op maandag 5 december 2005 11:22 schreef Bioman_1 het volgende:
Dag allemaal![]()
Ik heb nu een aantal maanden quantummechanica gevolgd en begon het idee te krijgen dat ik het allemaal wel een beetje begin te snappen. Maar nu hebben we een inleveropgave opgekregen, maar ik heb werkelijk geen ENKEL idee wat de bedoeling ervan is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen![]()
De opgave bevat veel tekst die ik hier niet over wil typen. Het gaat om de vraag "Neutrino-oscillaties" (op pagina 3) van het pdf-file op mn homepage (en die is http://www.phys.uu.nl/~9945350/wcqm1_10.pdf)
Ik merk wel dat het bij dit vak bij mij vooral misgaat bij het begrip; het berekenen van allerlei dingen lukt me wel, maar ik heb vaak geen idee wat ik nou uitreken![]()
Net zoals bij deze opgave. Vraag e) is een echte bereken-vraag en die lukt me dan ook wel, zonder al te veel moeite.
Maar de vragen a) - d) zijn dan weer van die waarom... en hoe... vragen, en die lukken dan weer nie![]()
Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen, zodat er misschien ergens een lichtje gaat branden
alvast bedankt
Voor vraag 1:quote:Op maandag 5 december 2005 14:16 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ik kan je niet helpen, want ik snap helemaal niks meer van die kut quantumtheorieNu met die brakets enzo en die neutrino-osscilatie
Echt hopeloos... Suc6 met zoeken naar een antwoord.. ik denk dat ik quantum dit jaar voor gezien hou
![]()
Je hebt gelijk, dat had ik zelf ook kunnen bedenken (dat je het met de invarianten kan bewijzen)quote:Op maandag 5 december 2005 12:27 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, mits je natuurlijk wel laat zien dat die invariant daadwerkelijk een invariant is.
[..]
Omdat je zelf moet kunnen bedenken dat het met invarianten bewezen kan worden.
[..]
Ja.quote:Op maandag 5 december 2005 22:56 schreef Pietjuh het volgende:
Hier een vraagje over differentiaalvormen.
Beschouw de R^n met zijn standaard differentiaal structuur (dus atlas wordt gegeven door {(R^n, id_R, R^n)} ). Geef nu een voorbeeld van een (n-1)-vorm w zodat dw =d x1 ^ dx2 ^ ... ^ dxn.
Klopt het dat ik hiervoor gewoon w = x1 dx2 ^ ... ^ dxn voor kan nemen?
Met de formules van Cardano zou dit in het algemeen moeten, maar hier kun je makkelijk zien dat X=10 een oplossing is dus is het gereduceerd tot een tweedegraads vergelijking.quote:Op maandag 5 december 2005 22:40 schreef Intergalactrick het volgende:
Kan je dit algebraisch oplossen?
(4x²-160X+1500)X = 3000
Zoja, hoe?
Mooi, dan is het gewoon zo makkelijk als ik dachtquote:Op maandag 5 december 2005 23:00 schreef thabit het volgende:
Ja.
Ik heb bij differentiaalmeetkunde vaak het idee dat het allemaal niet op de meest handige manier wordt geformuleerd.quote:Op maandag 5 december 2005 23:08 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Mooi, dan is het gewoon zo makkelijk als ik dacht
Hey,volgens mij zijn wij met hetzelfde bezigquote:Op maandag 5 december 2005 22:56 schreef Pietjuh het volgende:
Hier een vraagje over differentiaalvormen.
Beschouw de R^n met zijn standaard differentiaal structuur (dus atlas wordt gegeven door {(R^n, id_R, R^n)} ). Geef nu een voorbeeld van een (n-1)-vorm w zodat dw =d x1 ^ dx2 ^ ... ^ dxn.
Klopt het dat ik hiervoor gewoon w = x1 dx2 ^ ... ^ dxn voor kan nemen? Mijn redenering:
dw = d(x1 dx2 ^ ... ^ dxn = ( (dx1/dx1)dx1 + ... dxn/dx1 dx/n) dx2 ^ ... ^ dxn = dx1 ^ dx2 ^ ... ^ dxn
En nu vraag 5quote:Op maandag 5 december 2005 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor vraag 1:
a)
een aftelbaar aantal zou zijn het aantal spintoestanden van een deeltje, dus de mogelijke waarden van ms. Dat is namelijk 2s+1. Een gequantiseerde harmonische oscillator heeft echter een oneindig aantal energietoestanden.
b) Die snap ik niet zo goed eigenlijk... je moet echter bra en kets zien als dualen van elkaar. Sommigen vergelijken het wel met covariante en contravariante vectoren, maar ik weet niet of je hier bekend mee bent.
c) | phi > <x| | a> is dus gewoon een getal maal |phi>, dus een bra. Je neemt het inproduct tussen x en a.
Ik weet niets van quantum, dus het kan zijn dat dit helemaal fout is.quote:
Hamiltoniaan is niet altijd reeel. Hij is de geconjugeerde van z'n getransponeerde. En complexe getallen die geconjugeerd zijn aan zichzelf zijn reeel. Dus de elementen op de diagonaal zijn reeel, en omdat hier op de anti-diagonaal twee dezelfde elementen staan en elkaars geconjugeerden zijn, moeten die ook reeel zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:39 schreef Bioman_1 het volgende:
@thabit: bedankt iig.
Vraag b) lijkt mij ook gewoon |a|^2 idd en
bij c) dacht ik dat ze reeel moeten zijn, omdat de Hamiltoniaan altijd reeel is, maar weet niet of dat ergens op slaat...
Bij ons bedoelen ze met de Hamiltoniaan de totale energie (dus kinetische + potentiele energie) in een of andere toestand, dacht ik... (en die (totale energie) is logischerwijs altijd reeel)quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:45 schreef thabit het volgende:
[..]
Hamiltoniaan is niet altijd reeel. Hij is de geconjugeerde van z'n getransponeerde. En complexe getallen die geconjugeerd zijn aan zichzelf zijn reeel. Dus de elementen op de diagonaal zijn reeel, en omdat hier op de anti-diagonaal twee dezelfde elementen staan en elkaars geconjugeerden zijn, moeten die ook reeel zijn.
Je moet je denk ik een beetje over het intuitieve energie-denken heen zetten en dat ding gewoon zien als een lineaire operator die aan bepaalde eigenschappen voldoet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:53 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Bij ons bedoelen ze met de Hamiltoniaan de totale energie (dus kinetische + potentiele energie) in een of andere toestand, dacht ik... (en die (totale energie) is logischerwijs altijd reeel)
Jouw plaatjes laten op mijn scherm enkel "physicsforums.com" zien.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:10 schreef Pietjuh het volgende:
Hier wederom een vraagje over differentiaalvormen. We beschouwen als manifold gewoon de R^2 met standaard differentiaalstructuur. Laat w een 1-form zijn op R^2. Dan is w natuurlijk van de vorm w = a_1 dx_1 + a_2 dx_2, met de a_i oneindig continue differentieerbare functies van R^2 --> R.
Stel nu dat dw = 0. Beschouw nu een functie f(x) van R^2 --> R gegeven door:
[afbeelding]
Bewijs: df = w en gebruik daarbij dat:
[afbeelding]
Met deze hint heb ik dus f herschreven als:
[afbeelding]
Als ik nu de uitwendige afgeleide neem van f, dan krijg ik dat de eerste 2 termen in deze vergelijking precies w opleveren, maar verder staat er dan een integraal maal dx_1 en een andere integraal maal dx_2. Hier moet ik vast gebruiken dat dw = 0, maar dan hou ik nog steeds een lading partiele afgeleides in mijn integrand over.
Help!
Of in je Fok!-fotoboek.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:16 schreef Nuna het volgende:
Je kunt plaatjes beter uploaden via www.tinypic.com
Ik zou in elk geval beginnen met bij die partiele afgeleides aangeven dat je ze evalueert in tx, kan een hoop rekenfouten voorkomen.quote:
Tja, zo werkt dat niet helemaal. De primitieve van het product is niet het product van de primitieven. Schrijf de integrand als (x-3)3/2.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:53 schreef R-Mon het volgende:
Net een toets over integreren gehad, nou ik heb het geweten ook. Dit was één van de sommetjes die je gewoon moest berekenen:
[afbeelding]
De GR zegt 12,799999. Ik kwam op heel veel verschillende getallen uit maar geen 12 komma nogwat.
(x-3) -> 1/2 * (x-3)2
sqrt(x-3) -> 2/3 * (x-3)1,5
dus de primitieve: 1/2 * (x-3)2 * 2/3 * (x-3)1,5
Maar dan. Hoe moet je dit doordifferentiëren enzo? Kan iemand me daarmee helpen? Na Pietjuh, uiteraard.
Ooooh, want (x-3)1 * (x-3)0,5 is gelijk aan (x-3)1,5. Dan wordt de primitieve 2/5 * (x-3)2,5. Dat moet ik onthouden...quote:Op donderdag 8 december 2005 14:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, zo werkt dat niet helemaal. De primitieve van het product is niet het product van de primitieven. Schrijf de integrand als (x-3)3/2.
What the fuck is een hurdle rate?quote:Op donderdag 8 december 2005 14:59 schreef Vigile het volgende:
Tentamen vraagje voor management accounting, en ik kan de berekening nergens vinden...iemand een idee?
Van een machine wordt verwacht dat hij voor de volgende 6 jaar ¤400.0000 kosten per jaar bespaart. Als een bedrijf een “hurdle rate” heeft van 10% en te maken heeft met een inkomstenbelastingpercentage van 30%, bedraagt de netto contante cash flow:
A. ¤522.600.
B. ¤947.520.
C. ¤1.219.400.
D. ¤1.742.000.
hurdle ratequote:Op donderdag 8 december 2005 15:02 schreef Stansfield het volgende:
[..]
What the fuck is een hurdle rate?
Het gaat nog steeds niet helemaal goed. Ten eerste klopt je afgeleide niet, de afgeleide van -cos(x-3) = sin(x-3) (die +(x-3) moet er dus niet bij, want de afgeleide daarvan is iid 1, zoals je al zegt). Dus de primitieve van sin(x-3) is wel gewoon -cos(x-3).quote:Op donderdag 8 december 2005 14:45 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Sin(x-3) -> -cos(x-3)
-cos(x-3) differentieren -> sin(x-3) + x-3
Die x-3 differentiëren wordt 1, moet de primitieve dan -1 erbij? Maar als je dat doet dan moet je die -1 ook differentiëren wat dus niks oplevert. Dus dan moet er bij de primitieve een stukje wat als je het differentiëert -1 wordt. Klopt dat?
Heuj, mag ik je vragen wat voor literatuur je gebruikt voor die differentiaalgeometrie?quote:
Dat laatste stukje snap ik niet helemaal. Maar mijn probleem is dus of je datgene wat je met de kettingregel eruit haalt ook moet differentiëren bij het controleren, en hoe je voor kettingregelstukje moet corrigeren (op welk moment, moet het nog gedifferentiëerd worden of niet, en moet het corrigeren voor het kettingregelstukje of het gedifferentiëerde kettingregelstukje).quote:Op donderdag 8 december 2005 22:08 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
-knip-
MAAR let daarbij wel op, dat de 'correctie-term' geen functie is van hetgeen je naar primitiveerd (dus in dit geval x), zo is de primitieve van sin(x2) bijvoorbeeld GEEN - 1/(2x) cos (x2), want deze functie heeft als afgeleide NIET sin(x2).
Kortom, concentreer je nog eens goed op het gebruik van de kettingregel...
Ik hoop dat je mn verhaal een beetje snapt, anders vraag je het maar nog een keer
K. Janich - Vector analysis en de aantekingen van de docent:quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heuj, mag ik je vragen wat voor literatuur je gebruikt voor die differentiaalgeometrie?
Met dat laatste was je in de goede richting aan het denken. Als je de ggd van twee hele grote getallen moet berekenen, dan wil dit nog niet zeggen dat dit proces dan ook heel erg lang duurtquote:Op vrijdag 9 december 2005 21:43 schreef teletubbies het volgende:
een vraagje
op welke slimme manier kan je zonder rekenmachine
ggd(3250-1,3100-1)
ik dacht wel aan de som 3249+3248+.. etc
en ook aan
ggd(a,b)=ggd(a-bq,b) waarbij q uit Z
Ik mis iets van een glijdingsmodulus of poisson ratio, zonder één van die twee is het probleem volgens mij niet op te lossen. Die 50 kN is immers een schuifkracht en wanneer je niks weet over de eigenschappen van het materiaal tov van schuif dan lijkt het probleem me onoplosbaar.quote:Op donderdag 8 december 2005 18:57 schreef Diviuss het volgende:
Ik zit met een som die ik in geen mogelijkheid opgelost krijg. Bij deze hoop ik dan ook dat iemand mij het goede antwoord kan brengen.
Het gaat om deze som:
[afbeelding]
Alvast bedankt!
ggd(an-1,am-1)=aggd(m,n)-1.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:43 schreef teletubbies het volgende:
een vraagje
op welke slimme manier kan je zonder rekenmachine
ggd(3250-1,3100-1)
ik dacht wel aan de som 3249+3248+.. etc
en ook aan
ggd(a,b)=ggd(a-bq,b) waarbij q uit Z
Met behulp van het truukje dat je zelf ook al noemde!quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:42 schreef teletubbies het volgende:
die trucje wist ik niet!
hoe is het te bewijzen.
Reactievergelijking kloppend maken?quote:Op zondag 11 december 2005 19:37 schreef marleenhoofd- het volgende:
een vraag waar ik niet uit kom van scheikunde:
3b. De pH van een ammoniakoplossing is 9,85 (T=298K). Bereken de molariteit van de oplossing.
(. is maal)
mijn antwoord: 2,8.10^-4 mol.L-1
het juiste antwoord: 3,5.10^-4 mol.L-1
mijn berekening:
NH3+H20 (pijltjes heen en terug) NH4+ + OH-
pOH=14,00-pH=14,00-9,85=4,15
4,15=-log[OH-]
-4,15=log[OH-]
[OH-]=10^4,15=[NH4+]
Kb=[NH4+][OH-]/[NH3] = 1,8.10^-5
[NH3]=((10^-4,15)^2)/(1,8.10^-5)=2,8.10^-4
maar dat is dus fout.. weet/ziet iemand toevallig wat ik fout gedaan heb??? mijn klasgenoten reageren niet op msn:') en zelf kom ik er echt niet uit en heb morgen proefwerk
Ik denk dat dit een poging is om de ontsnappingssnelheid uit te rekenen van een planeet oid?quote:Op maandag 12 december 2005 13:12 schreef speknek het volgende:
Ik snap er geen reet van. Ik heb nu deze vergelijking (en die zal ook wel niet kloppen).
[afbeelding]
Maar wat voor maat wordt het dan? km/m3/kg maal s2? wat is dat?.
Ah, ik zie het: de centripetale kracht wordt gelijk gesteld aan de zwaartekracht:quote:Op maandag 12 december 2005 15:03 schreef speknek het volgende:
Nee het ging om de snelheid die een planeet draait in een baan om een zwaar object (in dit geval de complete massa van de melkweg). Het ging dus om het totale gewicht van die binnenste melkweg.
Maar bedankt voor je uitleg.
Right, beetje vreemde en onduidelijk vraag maar daar is de FEW dan ook goed in.quote:Op donderdag 8 december 2005 14:59 schreef Vigile het volgende:
Tentamen vraagje voor management accounting, en ik kan de berekening nergens vinden...iemand een idee?
Van een machine wordt verwacht dat hij voor de volgende 6 jaar ¤400.0000 kosten per jaar bespaart. Als een bedrijf een “hurdle rate” heeft van 10% en te maken heeft met een inkomstenbelastingpercentage van 30%, bedraagt de netto contante cash flow:
A. ¤522.600.
B. ¤947.520.
C. ¤1.219.400.
D. ¤1.742.000.
Ik volg dan ook een inleidend sterrenkunde college voor dummiesquote:Op maandag 12 december 2005 15:32 schreef Haushofer het volgende:
Ah, ik zie het: de centripetale kracht wordt gelijk gesteld aan de zwaartekracht:
G*M*m/r2= mv2/r
Maar da's wel klassiek natuurlijk![]()
Je krijgt (gewoon de vergelijking omschrijven): M = (v2*r)/G en daar de eenheden invullen levert gewoon (kg) voor M (en dat moet natuurlijk ookquote:Op maandag 12 december 2005 13:12 schreef speknek het volgende:
Ik snap er geen reet van. Ik heb nu deze vergelijking (en die zal ook wel niet kloppen).
[afbeelding]
Maar wat voor maat wordt het dan? km/m3/kg maal s2? wat is dat?.
Leuk manquote:Op maandag 12 december 2005 19:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik volg dan ook een inleidend sterrenkunde college voor dummies.
En rond die tijd mag ik mijn inleiding programmeren in Java doenquote:Op maandag 12 december 2005 22:04 schreef whosvegas het volgende:
Binnenkort (15-02) examen gestructureerd programmeren
Zonet heb ik me aangemeld
Volgens mij is het handiger om meteen de belasting eraf te halen in elk jaar.quote:Op maandag 12 december 2005 16:12 schreef Beluga het volgende:
[..]
Right, beetje vreemde en onduidelijk vraag maar daar is de FEW dan ook goed in.
Je begint met het verdisconteren van de 6 jaren besparingen:
jaar 1 363636,3636
jaar 2 330578,5124
jaar 3 300525,9204
jaar 4 273205,3821
jaar 5 248368,5292
jaar 6 225789,572
totaal 1742104,28 (eventueel antwoord D)
Dan haal je daar die inkomensbelasting af en je komt op 1219472,996
Das bijna antwoord C, veel verder kan ik je ook niet helpen
Ik vrees btw dat je dat tentamen al gehad hebt, maar toch, succes!
Krijg je bij natuurkunde ook programmeren of volg je een cursus?quote:Op maandag 12 december 2005 22:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En rond die tijd mag ik mijn inleiding programmeren in Java doen
Maakt wiskundig gezien natuurlijk echt geen flikker uit.quote:Op maandag 12 december 2005 22:31 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Volgens mij is het handiger om meteen de belasting eraf te halen in elk jaar.
Dan NCW = som van t=1 tot 6 (400000*(1-0.3)/1.1^t) = 280000* som van t=1 tot 6 (1/1.1)^t = 280000 * (0.91^7-1) / (0.91-1) - 280000 = 1.219.473![]()
Ja, het is een vak wat ik 2 jaar terug al had moeten halenquote:Op maandag 12 december 2005 22:34 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Krijg je bij natuurkunde ook programmeren of volg je een cursus?
In de module die ik aan het doen ben wordt ook Java gebruikt om het afgeleide algoritme in uit te werken. Omdat ik al in C++ kon programmeren had ik met Java geen moeite. Maar met wiskunde had ik des te meer moeite (is ook te zien aan de vragen die hier stelde)
Boven en onder met hetzelfde vermenigvuldigen! Je moet ook (ab)^(-2) even schrijven als a^(-2) en b^(-2). Begin eens met boven en onder met a^2 te vermenigvuldigen.quote:Op dinsdag 13 december 2005 21:40 schreef Intergalactrick het volgende:
Hoe doe je dit?
2a^2b^-3
________ Delen door
4(ab)^-2
En dat moet je herleiden tot een vorm zonder negatieve exponenten.
Ik heb het antwoord al, namelijk
a^4
____
2b
Maar hoe doe je dat?
Nou, vraag 1: Ze moeten 600m aflegen. Dus 600 = 4.9t^2 moeten we oplossen. 600 / 4.9 ~ 120 (iets meer), wortel daarvan ongeveer 11. (11x11 = 121). Dus jouw antwoord klopt. Als je het ook nog zo hebt berekend, top.quote:Op dinsdag 13 december 2005 21:15 schreef Guusie het volgende:
Met spoed, ik kom er niet uit, het is wiskuden A2, dus geen moeilijke natuurkunde formules! Hier komen de vragen:
Vrije val op aarde kan beschreven worden door de formule: s = 4.9t^2 s = valweg in meters en t = tijd in seconden. Je laat kogeltjes vallen vanaf een luchtballon 600 meter boven de aarde.
Vraag 1: Bereken na hoeveel seconden de kogeltjes op aarde terecht kwamen: dit is 11.07
Vraag 2: Met welke snelgeid in km/u kwamen de kogels op het dak van de schuur terecht
Vraag 3: Op welke hoogte had de ballon moeten vliegen zodat de snelheid waarmee de kogeltjes op het dak terecht kwamen was gehalveerd.
Ik weet alle antwoorden, maar ik kan het zelf niet berekenen, vraag 1 wel.
Heel erg bedankt!
Hee! Thnx man! Ik snap het!quote:Op dinsdag 13 december 2005 21:55 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Nou, vraag 1: Ze moeten 600m aflegen. Dus 600 = 4.9t^2 moeten we oplossen. 600 / 4.9 ~ 120 (iets meer), wortel daarvan ongeveer 11. (11x11 = 121). Dus jouw antwoord klopt. Als je het ook nog zo hebt berekend, top.
Voor vraag 2. Snelheid druk je uit in meter per seconde. We willen dus de verandering van de afstand weten (dat is immers je snelheid). (Dit is cruciaal. Hier wordt het begrip bijgebracht dat de verandering van afstand snelheid is. Om te zien hoe formules voor afstand, snelheid (en acceleratie) met elkaar in verband staan d.m.v. differentieren/integreren wil je dit snappen. Als je dat niet wilt, dan gewoon het truukje leren.) Dat vraagt om een afgeleide. Differentiëren we het, dan komen we op (v staat voor snelheid) v = 9.8t, dat klinkt logisch, aangezien de valversnelling inderdaad zo'n 10m/s^2 bedraagt. We wisten al uit de vorige vraag dat 't ding 11s valt, dus 11*9.8 = 107.8 m/s.
Dan vraag 3: Halve snelheid betekent dat-ie maar 5.5s mag vallen, in plaats van 11 (want elke seconde komt er 9.8 bij). Dus, als ie 5.5 s kan vallen, dan moeten we dus zorgen dat s = 4.9t^2 precies gaat passen. 5.5^2 ~ 30, dus 4.9 * 30 = 150 - 3 = 147. Op 147m hoogte dus. (Dat is dus veel minder dan de helft. Dat is ook logisch, want elke seconde dat zo'n kogel valt neemt z'n snelheid toe, dus elke seconde legt hij meer af als hij langer valt, dus hoe harder 't ding moet gaan, hoe meer je telkens omhoog moet.)
Oh ja, berekeningen zijn uit het hoofd, dus voor het gemak hier en daar afgerond. Maar de preciezere waarden met te veel significante cijfers kun je zelf wel uitrekenen denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |