abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32689828
Hoe maak ik dat?
Moet ik een klein gasbrandertje kopen of zou het ook onder de grill kunnen?
Iemand tips en/of recepten?
pi_32690059
Met een klein gasbrandertje

Ik heb een heel leuk linkje gevonden :
http://www.coquinaria.nl/recepten/05.2histrecept.htm
Compleet met recept.
pi_32691599
Ik heb van sinterklaas vorig jaar dit boekje gekregen en daar inmiddels al een aantal keer creme brulee van gemaakt. Goddelijk! Ik maak het suikerlaagje met een gasbrandertje. Wel zo makkelijk. Het boekje bevat trouwens 40 verrukkelijke recepten en is van Sara Lewis in het nederlands. O.a. ook te bestellen bij bol.com.

pi_32691617
Ik heb nog nooit creme brulee gegeten maar wil het wel eens zelf maken. Om niet af te gaan, wat is de bedoeling? Eet je het koud uit de koelkast of warm?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_32691689
Ik eet het meestal op kamertemperatuur.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:22:01 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32691976
Ga naar de bouwmarkt en koop een gasbrander, zo eentje om mee te solderen, met van die verfafbrand hulpstukken erbij. Ideaal voor in de keuken. kost een paar euro's maar het zijn de beste euros die je kan besteden aan keukenapparatuur.
Ik eet creme brulee trouwens lauwwarm.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32694013
Super!
Nu dus nog een gasbrandertje kopen...
pi_32695401
Oeh, dit is wel een heel goed idee als cadeau voor m'n vriendinnetje (verzot op creme brulee

Maar wat voor gasbrander is nou handig? bij de gamma hadden ze alleen (ongeveer) deze hieronder, alleen dan nog 'lomper' en groter. niet handig voor in de keuken in ieder geval

Bij de bijenkort hadden ze wel een 'creme brulee gasbrander' maar die was 42 euro

Iemand enig idee waar ik (voor zondag) een beetje elegeante en niet te dure gasbrander kan vinden?
  woensdag 30 november 2005 @ 13:55:22 #9
45206 Pietverdriet
pi_32695469
Ik gebruik de gewone gamma, die design dingen zijn ontwikkeld om geld te slaan uit de handel, niets beter (zelfs soms ronduit belabberd) en gillend duur
pi_32695501
hebben ze nergens zo'n ding die ze bij 'ready steady cook' gebruiken? (kookprogramma op BBC)
pi_32697631
O en nog een vraag:
Kan je servies wel tegen een beetje vuur?
  woensdag 30 november 2005 @ 16:08:44 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32699148
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:17 schreef Rory78 het volgende:
O en nog een vraag:
Kan je servies wel tegen een beetje vuur?
je moet wel hitte bestendige bakjes hebben. daarbij is je servies ook gebakken he
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32700560
als je zo'n brandertje vaak gebruikt, dan is een model met een zelfonstekertje wel handig. Anders heb je een vuurtje nodig voor het aansteken. Verder zou ik gewoon het goedkoopste modelletje nemen (met zelfonsteker dus).
  woensdag 30 november 2005 @ 19:55:01 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706045
Mijn vriend heeft een heel guitig brandertje met een gas-dingetje erin en die zet daarmee de fik in zijn crème. Staat net iets eleganter in de keuken dan zo'n klusbrander vind ik
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:00:00 #16
45206 Pietverdriet
pi_32706233
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:55 schreef Duderinnetje het volgende:
Mijn vriend heeft een heel guitig brandertje met een gas-dingetje erin en die zet daarmee de fik in zijn crème. Staat net iets eleganter in de keuken dan zo'n klusbrander vind ik
ja, hij is mooier, dat klopt, maar ik ben erg gehecht aan mijn (inmiddels al 20 jaar oude) brander
pi_32706354
Ik heb gisteren crème gehad met speculaas en pepernoten erin verwerkt. Heerlijk! Wellicht een idee om als basis voor crème brulée te gebruiken?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  woensdag 30 november 2005 @ 20:04:54 #18
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706398
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, hij is mooier, dat klopt, maar ik ben erg gehecht aan mijn (inmiddels al 20 jaar oude) brander
Jij zal zo'n brander ook vaker gebruiken als fanatieke hobby-kok neem ik aan. Mijn vriendje kreeg hem als grapje een keer cadeau en hij gebruikt hem alleen soms voor crème brûlée. Volgens mij is het ding eigenlijk bedoeld voor het maken van bouwpakketten of zo

Hoe dan ook, met vuur spelen blijft leuk
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:35:01 #19
45206 Pietverdriet
pi_32707371
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:04 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Jij zal zo'n brander ook vaker gebruiken als fanatieke hobby-kok neem ik aan. Mijn vriendje kreeg hem als grapje een keer cadeau en hij gebruikt hem alleen soms voor crème brûlée. Volgens mij is het ding eigenlijk bedoeld voor het maken van bouwpakketten of zo

Hoe dan ook, met vuur spelen blijft leuk
Eerlijkheidshalve gebruik ik hem niet alleen in de keuken, maar ook om te solderen, wespen mee te jagen, de BBQ mee aan te maken, en al die andere dingen waar je zo een ding voor gebruikt.
  woensdag 30 november 2005 @ 22:01:01 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32710548
Ombouwen tot vlammenwerper en er een loods met geboefte mee in de fik steken

(Ja dat deed The A-Team er mee tenminste)
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 22:40:15 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32712043
Als je geen gasbander hebt kun je het ook met een hete onderkant van de pan doen.

Maar zo'n gasbrander werkt stukken beter
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32779807
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je geen gasbander hebt kun je het ook met een hete onderkant van de pan doen.

Maar zo'n gasbrander werkt stukken beter
Met de hete onderkant van een pan? Verklaar u nader...
Moet je die hete pan dan gewoon boven het suikjerlaagje houden? Is dat heet genoeg om het te laten karameliseren?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_32779956
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb gisteren crème gehad met speculaas en pepernoten erin verwerkt. Heerlijk! Wellicht een idee om als basis voor crème brulée te gebruiken?
Toevallig vond ik net dit. (En ik was niet eens op zoek naar dat recept...)

Benodigdheden

1.25 dl deciliter melk
2.5 deciliter slagroom
4 eidooiers
65 gram suiker
4 theelepels speculaaskruiden
4 eetlepels suiker (om te bestrooien)
extra nodig: garde, 4 eenpersoons ovenschaaltjes, grote vuurvaste schaal

Bereiding
Verwarm de oven voor op 170ºC. Breng de melk met de room aan de kook. Meng in een kom de eidooiers, suiker en speculaaskruiden.
Schenk het melkmengsel al roerend met een garde op het dooiermengsel en meng het goed door elkaar. Schenk het in de schaaltjes. Zet de schaaltjes in een grote schaal met heet water en laat het in de oven in ca. 25 minuten gaar worden. Laat afkoelen. Bestrooi het met suiker en karamelliseer het met een gasbrandertje of onder de grill.

Serveertips
Crème brûlée is supergemakkelijk te bereiden en onweerstaanbaar lekker! De basis bestaat uit room, melk, eidooiers en suiker. Je kunt de crème op smaak brengen met bijvoorbeeld kaneelpoeder, speculaaskruiden of vanille.
De crème wordt au bain marie (in een warm waterbad) in de oven bereid om te voorkomen dat de crème te snel gaar wordt. Na het ovenproces laat je de crème afkoelen. Vervolgens bestrooi je het met suiker en maak je er met een speciale crème brûléebrander of onder de grill crème brûlée van door de suiker te laten karamelliseren.
Je kunt dit nagerecht heel goed een dag van te voren bereiden en vlak voor het serveren afbranden. Van de overgebleven eiwitten kun je meringues maken. Je kunt de eiwitten maximaal 3 dagen in de koelkast bewaren.

Crema Catalana is een Spaans nagerecht. Het is lichter dan crème brûlée omdat het met melk in plaats van room gemaakt wordt. Voor het gekaramelliseerde laagje op crema Catalana maken de Spanjaarden gebruik van ronde metalen plaat aan een steel. Deze wordt verhit in een vlam en vervolgens op de suiker gedrukt, zodat deze karamelliseert.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_32783384
Ik ga die Sinterklaas Brûlée (verbrande Sinterklaas haha ) vanavond maken. Ik zal jullie laten weten of het gesmaakt heeft en wat mijn disgenoot ervan vond...
  zaterdag 3 december 2005 @ 17:39:18 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32784597
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef Serendips het volgende:

[..]

Moet je die hete pan dan gewoon boven het suikjerlaagje houden? Is dat heet genoeg om het te laten karameliseren?
Ja, je moet de hete onderkant van de pan dan gewoon op het suikerlaag je houden. Maar dit is meer een lap middel als je niet de beschikking hebt over een brander.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 3 december 2005 @ 22:43:10 #26
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32793447
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef Serendips het volgende:

[..]

Echt geweldig is het niet, bakjes onder de grill houden is ook geen toppertje vind ik.
Gewoon fikken die hap, brûlée heet het dus brûlée moet en zal de bereidingswijze van de afwerking ook zijn
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_32803191
De Speculaas Brûlée was echt top! Heerlijke crème met een pepernotensmaak. De speculaassmaak was vrij overheersend, dus als je maar een lichte toets speculaas wilt, dan kun je beter maar 2 theelepels kruiden toevoegen.

Karameliseren onder de grill gaat trouwens prima. Gewoon even flink heet laten worden, het rooster hoog in de oven plaatsen zodat de bakjes een paar centimer onder het grillelement staan. Een minuut laten smelten en klaar is kees. Een mooi suikerkorstje! Amelie Poulain zou er jaloers op zijn!
pi_32811350
Laatst voor 100 man crème brulee gemaakt eigenlijk best simpel alleen het afbranden is erg veel werk met maar 2 branders

voor ongeveer 10 personen:
1 liter koks room
400ml ei geel
250 gram suiker
1 vanille stokje

De koksroom samen met de suiker het vanille stokje even verwarmen. Dan de warme room op het eigeel scheppen en goed blijven roeren. Daarna alles onder goed roeren weer verwarmen tot dat je voelt dat het dik word. Geef het dan nog een paar seconde en koel dan de pan snel af in een bak koud water. Verwarm je het te lang dan gaat het schiften, verwarm je het te kort dan word het niet mooi dik. Laat het vervolgens een nachtje in de koelkast stijven. En vlak voor het opdienen suiker er over en direct afbranden.

Een erg lekker doch envoudig dessert.
eten!!!
pi_32811404
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:10 schreef Serendips het volgende:
De Speculaas Brûlée was echt top! Heerlijke crème met een pepernotensmaak. De speculaassmaak was vrij overheersend, dus als je maar een lichte toets speculaas wilt, dan kun je beter maar 2 theelepels kruiden toevoegen.

Karameliseren onder de grill gaat trouwens prima. Gewoon even flink heet laten worden, het rooster hoog in de oven plaatsen zodat de bakjes een paar centimer onder het grillelement staan. Een minuut laten smelten en klaar is kees. Een mooi suikerkorstje! Amelie Poulain zou er jaloers op zijn!
Wat ik jammer vind van onder de gril Karameliseren is dat je volledige crème warm word. Bij afbranden heb je een warme bovenlaag en een koude onderlaag en dat vind ik persoonlijk heerlijk...
eten!!!
pi_32817660
quote:
Op zondag 4 december 2005 17:05 schreef janatwork het volgende:

[..]

Wat ik jammer vind van onder de gril Karameliseren is dat je volledige crème warm word. Bij afbranden heb je een warme bovenlaag en een koude onderlaag en dat vind ik persoonlijk heerlijk...
Daar heb je gelijk in. Ik vind het wel erg lekker als de crème warm is. Voor een mooier suikerkorstje hoef je geen brandertje aan te schaffen, dat lukt ook wel onder de grill...
pi_32912644
Ik heb er wel vaak van gehoord. Maar zelf nooit gegeten. Waar kan ik het mee vergelijken. En waar smaakt het ongeveer naar?
pi_32912770
het houdt net tussen een vanillevla en pudding in maar dan romiger (vind ik) en er zit dat gebrande suikerlaagje op wat het apart maakt
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  donderdag 8 december 2005 @ 10:29:26 #33
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32912884
Wel het suikerlaagje kapot tikken met je lepeltje net zoals Amélie Poulain doet in Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain

Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_32914194
Ik ben een waardeloze kok, maar bij de supermarkt kan je ook zo'n setje kopen. 2 witte bakjes met zijn tweetjes naast elkaar in een kartonnetje, suikerachtige mixje erover strooien en in de grill gedaan (Ik vind het heerlijk als het warm is... ook de creme)
Wel prijzig productje, en van die gebruiksaanwijzing lig je in een lachstuip (heel veel logica fouten) maar echt wel lekker. Waarschijnlijk niet lekker genoeg voor jullie culinaire smaak, maar toch.
Ik haal ze nog 1 keer, dan heb ik mooi 4 geschikte bakjes, en dan ga ik zelf wel een keer proberen... denk ik
pi_32914847
quote:
Op donderdag 8 december 2005 11:33 schreef jack4ya het volgende:
Ik ben een waardeloze kok, maar bij de supermarkt kan je ook zo'n setje kopen. 2 witte bakjes met zijn tweetjes naast elkaar in een kartonnetje, suikerachtige mixje erover strooien en in de grill gedaan (Ik vind het heerlijk als het warm is... ook de creme)
Wel prijzig productje, en van die gebruiksaanwijzing lig je in een lachstuip (heel veel logica fouten) maar echt wel lekker. Waarschijnlijk niet lekker genoeg voor jullie culinaire smaak, maar toch.
Ik haal ze nog 1 keer, dan heb ik mooi 4 geschikte bakjes, en dan ga ik zelf wel een keer proberen... denk ik
Heel slim van die bakjes...Proberen kan altijd, grote kans dat het ook nog lukt!
Laatst heb ik ook de crème brûlée van Bonne Maman gehad bij een vriendin, en ik moet eerljk toegeven dat die best heel aardig was...

Weer een ander ideetje;

nectarines met crème brûlée

nagerecht voor 4 personen

Ingrediënten:
4 nectarines
4 schaaltjes crème brûlée (bijv van Bonne Maman)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Was de nectarines, halveer en verwijder de pitten. Snijd ze in dunne schijfjes en leg ze in een cirkel (dakpansgewijs) in vuurvaste ovenschaaltjes ø 15 à 17 cm. Verdeel de crème brûlée over de nectarines en strooi de suikerzakjes erover. Laat de schaaltjes voor ± 10 min in de oven of onder de grill totdat de suiker goudbruin gesmolten is. Voorzichtig uit de oven halen en op een onderbord serveren.

En dan vraag ik me af...Waarom niet de nectarine op de crème brûlée leggen (vanwege het kookgemak), of gaat dat gigantisch mis als je daar suiker overheen strooit?
  donderdag 8 december 2005 @ 12:36:50 #36
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_32915546
even een heel ordinaire tvp ten behoeve van de positieve stimulatie van mijn smaakpappillen.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_32916387
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:04 schreef Serendips het volgende:

[..]

Heel slim van die bakjes...Proberen kan altijd, grote kans dat het ook nog lukt!
Laatst heb ik ook de crème brûlée van Bonne Maman gehad bij een vriendin, en ik moet eerljk toegeven dat die best heel aardig was...
Dat zijn ze!! Bonne Maman = Bonne mjammjam!
  donderdag 8 december 2005 @ 13:15:09 #38
45206 Pietverdriet
pi_32916479
quote:
Op zondag 4 december 2005 17:02 schreef janatwork het volgende:

koks slagroom
pi_32918213
Wat is precies het verschil tussen koksroom en slagroom?
  donderdag 8 december 2005 @ 14:36:41 #40
45206 Pietverdriet
pi_32918445
quote:
Op donderdag 8 december 2005 14:27 schreef Serendips het volgende:
Wat is precies het verschil tussen koksroom en slagroom?
Koksroom is een product uit de industrie, met veel toegevoegde zuut om het lagere vetgehalte te compenseren (in het gedrag tijdens het verwerken) slagroom is de room van de melk.
Kortom, neem een halve liter room en voeg naar melk en een rijtje e-nummers aan toe en je hebt een liter koksroom.
pi_32926467
O.k., bedankt voor de uitleg Piet!

Weer twee varianten op de klassieke crème brûlée. Naar 17e eeuws recept...
Ik zie dat dit recept niet als basis room heeft, maar melk.

Ingrediëntenlijst Crème brulée met limoen:
1/2 liter melk
5 eidooiers
75 gram fijngemalen pistachenootjes van eerste kwaliteit
60 gram suiker
15 gram bloem
1 kaneelstokje
geraspte schil van 3 limoenen
eventueel half theelepeltje oranjebloesemwater
genoeg (poeder)suiker om het oppervlak van de vla te bedekken

Ingrediëntenlijst Crème brulée met sinaasappel:
1/2 liter melk
5 eidooiers
70 gram fijngemalen amandelen
60 gram suiker
15 gram bloem
1 kaneelstokje
geraspte schil van 2 sinaasappels
1 theelepel (5cc) oranjebloesemwater
genoeg (poeder)suiker om het oppervlak van de vla te bedekken

Voorbereiding:
Vermeng eidooiers met bloem en suiker, eventueel oranjebloesemwater, en ofwel gemalen amandelen, ofwel gemalen pistachenoten.
Breng de melk aan de kook met het kaneelstokje. Zet het vuur laag, verwijder het kaneelstokje. Leng nu het eidooiermengsel aan met de hete melk zoals hier is beschreven. Doe nu de geraspte schil van limoen of sinasappel in de melk. Giet het eimengsel bij de melk in de pan (of giet de hete melk eerst over in een kom om verder au bain marie te bereiden), en verhit op laag vuur terwijl je al die tijd blijft roeren totdat het mengsel gebonden is. Het moet de consistentie van dikke vla hebben. En als je nu niet verder gaat met het recept, is dat precies wat je hebt gemaakt: vla.
Giet het mengsel METEEN over in ofwel één grote, ondiepe schaal, of individuele ondiepe kommetjes, en laat de vla zonder af te dekken afkoelen tot kamertemperatuur. Als je dit lang van te voren doet, zet de vla dan in de koelkast na het afkoelen. Het is de bedoeling dat de bovenlaag iets indroogt, om een mooie knapperige suikerlaag te krijgen.

Bereiding:
Verwarm de grill voor, verhit je vuurschep, of pak je gasbrander. Bestrooi de crème die nu nog niet "brulée" is met een dunne laag suiker. De bovenkant moet helemaal bedekt zijn, want waar geen suiker ligt verbrandt de créme. Plaats de kommen of schaal onder de grill, of houd de gloeiend hete vuurschep erboven, of gebruik de gasbrander.

Volgende vraag: Waar koop je oranjebloesemwater? Bij een Turkse winkel of zo?
  donderdag 8 december 2005 @ 21:38:08 #42
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32929105
quote:
Op donderdag 8 december 2005 20:07 schreef Serendips het volgende:
Volgende vraag: Waar koop je oranjebloesemwater? Bij een Turkse winkel of zo?
Idd Turkse supermarkt of Toko
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 8 december 2005 @ 21:44:40 #43
38433 snijder
snijderdotcom
pi_32929280
quote:
Op zondag 4 december 2005 17:05 schreef janatwork het volgende:

[..]

En zo hoort ie te zijn!
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
pi_32969022
Je kunt ze ook bij de Albert Heijn halen van Bon Mama ofzoeits. Aangezien ik geen gasbrander heb, stop ik ze onder de gril. Lekker hoor.

En zelf vind ik het niet erg als de crème warm word van de gril, maar ja smaken verschillen natuurlijk.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_32974542
Bonne Maman in correct frans...Inderdaad lekker, maar zelfgemaakt is nog lekkerder kan ik je vertellen.
pi_32975917
Ik geloof je graag. Maar ik was allang blij dat ik dit overheerlijke toetje in de AH tegen kwam na onze trip in Frankrijk.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_33234120
Ik zou dat graag ook wel een keertje willen maken

Amelie
Billie Holiday is Lady Day!
pi_33239832
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:31 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Ik zou dat graag ook wel een keertje willen maken

Amelie
Ideetje voor het kerstmenu misschien? Als je gewoon het recept volgt, kan er niet zoveel mis gaan...
pi_33242379
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:05 schreef Coolfool het volgende:
Ik heb van sinterklaas vorig jaar dit boekje gekregen en daar inmiddels al een aantal keer creme brulee van gemaakt. Goddelijk! Ik maak het suikerlaagje met een gasbrandertje. Wel zo makkelijk. Het boekje bevat trouwens 40 verrukkelijke recepten en is van Sara Lewis in het nederlands. O.a. ook te bestellen bij bol.com.

[afbeelding]
Dat boekje ziet er erg leuk uit!
Misschien een leuk kerstcadeau voor mijn mamsie
Of voor haar verjaadag 20 januari
pi_33242453
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:28 schreef Serendips het volgende:

[..]

Ideetje voor het kerstmenu misschien? Als je gewoon het recept volgt, kan er niet zoveel mis gaan...
Ik zal het voorleggen aan de familie, dankjewel!
  zondag 25 december 2005 @ 21:09:37 #51
30488 coolbabe
My little pwny
pi_33400446
Ik hebn vandaag chocolade crème brûlée gemaakt, en dat was goehoed!
Ingrediënten:

1.25 dl deciliter melk
2.5 deciliter slagroom
5 eidooiers
70 gram suiker
4 blokjes pure chocolade

Bereidingswijze zoals eerder vermeld in dit topic.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_33412949
Ik heb hem gisteren laten verbranden onder de grill, maar na een kleine reddingsoperatie was hij nog heel smakelijk! Tja, dat krijg je als iets te gezellig wordt van al de goede wijn...
pi_35409706
quote:
Op donderdag 8 december 2005 20:07 schreef Serendips het volgende:

Weer twee varianten op de klassieke crème brûlée. Naar 17e eeuws recept...
Ik zie dat dit recept niet als basis room heeft, maar melk.
Bedankt dat je mij de eer aandoet een recept van mij letterlijk over te nemen. Leuk was geweest als je de bron erbij had vermeld:
Dan kunnen mensen ook de historische context lezen en de foto's van de bereide gerechten zien.
Voor de nieuwste recepten en updates op Coquinaria:
http://uk.groups.yahoo.com/group/coquinaria/
pi_35414920
Dit herinnert mij eraan ooit nog een gasbrandertje aan te schaffen

Onder de gril wordt namelijk 10x niks.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35415015
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 15:57 schreef Chrisje101 het volgende:
[..]
Bedankt dat je mij de eer aandoet een recept van mij letterlijk over te nemen. Leuk was geweest als je de bron erbij had vermeld:
Dan kunnen mensen ook de historische context lezen en de foto's van de bereide gerechten zien.
Als je verder had gekeken dan je neus lang was, dan had je gezien dat de link al helemaal bovenin het topic gegeven werd...Om nou nog een keer naar dezelfde link te verwijzen binnen één topic lijkt me een beetje veel van het goede...
  maandag 13 maart 2006 @ 12:38:13 #56
122182 Chrisje101
Semper Delicata
pi_35987159
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 18:39 schreef Serendips het volgende:

[..]

Als je verder had gekeken dan je neus lang was, dan had je gezien dat de link al helemaal bovenin het topic gegeven werd...Om nou nog een keer naar dezelfde link te verwijzen binnen één topic lijkt me een beetje veel van het goede...
Als degene die mijn recept woordelijk zonder bronvermelding over heeft genomen dat nou ook had gedaan ...
Voor de nieuwste recepten en updates op Coquinaria:
http://uk.groups.yahoo.com/group/coquinaria/
pi_36123610
Afgelopen woensdag nog gegeten.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  zaterdag 12 april 2008 @ 17:14:47 #58
3185 Adelante
To let it go now
pi_58005896
kick...

heb van de week een heerlijke champagne creme brulee gehad, heeft iemand daar hier een recept van toevallig?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_58038409
Ik vind alleen creme brullee van witte chocolade erg lekker, verder snap ik niet wat de ophef over zo'n bakje warme room is
Sweet and innocent...
pi_58038550
hier zijn ze met kerst gewoon onder de grill gegaan... duurt wel vrij lang trouwens, ook als de grill heet is moeten ze zeker wel 5 a 10 minuten staan..

maar zoooo heerlijk
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_58038909
Oooooh mammie wat lekker.
Ik heb hier zo ondertussen al heel wat ovenvaste bakjes verzameld.
Ook handig om eenpersoons tart-tartin te maken of apple crumble of kleine chocotaartjes.
Zo'n brandertje is een must.
Ik kwam laatst een recept tegen van pate brulee
Meng roompate met congnac.
doe dit op een amuze lepel of chinees soeplepel.
beetje suiker erover en de fik er in.
Nog niet gemaakt maar ik ga het eens proberen.
Ik moet ook nog steeds zelf creme brulee proberen te maken.
  vrijdag 25 april 2008 @ 11:00:45 #62
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_58297667
Die Bon mamma zie ik ook wel zitten, eerst een keer of twee kopen om te zien wat het ongeveer is, en dan met de op die manier verworven bakjes zelf maken!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 25 april 2008 @ 13:17:07 #63
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_58301112
Die creme brulee van Bonne Mama is erg lekker Captain-Fabulous, zitten geen andere dingen in dan wanneer je het zelf zou maken, dus lekker de bakjes leegeten en van genieten, bakjes schoonmaken en zelf maken. Is erg makkelijk en erg lekker, als je maar verse ingrediënten gebruikt en niet te zuinig bent met de eieren en room enn vanille
  vrijdag 25 april 2008 @ 13:43:29 #64
3185 Adelante
To let it go now
pi_58301840
met die nieuwe verpakking zijn die krengen van bonne mamman nog duurder geworden ook, 2,70 euro per twee die van de aldi voor 1,29 per twee smaken ook best okee
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_58308072
Vandaag ook maar eens een poging gedaan. Ik had het één keer eerder gemaakt en toen is het hopeloos mislukt Deze keer ging het beter. Net uit de koelkast:

Oh, and that's a bad miss!
  vrijdag 25 april 2008 @ 18:59:21 #66
3185 Adelante
To let it go now
pi_58308138
ik mis de gecaramelliseerde suiker
pi_58308190
Daarom, net uit de koelkast Ik eet em nog niet op.
pi_58311966
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 13:43 schreef Adelante het volgende:
met die nieuwe verpakking zijn die krengen van bonne mamman nog duurder geworden ook, 2,70 euro per twee die van de aldi voor 1,29 per twee smaken ook best okee
Bij AH E 2,09 nu (ipv 1,99) valt dus nog mee
pi_58344445
bij de aldi hier (venlo) heb ik ze al heel lang niet meer gezien. Shit man, ze waren wel lekker, lekkerder dan die van de c1000 (die hebben altijd zo'n dun laagje vocht erover zodat de suiker niet echt karameliseert.
Trouwens, die branders kun je goed bij de geerlings ofzo kopen. Kost wel wat (ik geloof 20 euro ofzo) maar ja dan kun je ook als de beste zelf creme brulee maken (of je moet zo'n moderne nieuwe grill hebben zodat ze maar 10 of 20 sec. eronder hoeven)
Als ze ze weer hebben trouwens, koop ik er meteen 20 ofzo, voordat ze weer verdwenen zijn.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_63247449
Mega kisk!

Hoe lang van te voren zou je creme brulee kunnen maken? 's ochtends maken en 's avonds eten lijkt me sowieso wel ok, als je het suikerlaagje dus op het laatste moment doet, maar zou je het ook een dag van te voren kunnen maken? En wordt het daar dan lekkerder van? Zoals met veel het geval is? Of is dat te lang?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 16 november 2008 @ 01:10:15 #71
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_63254083
TVP!

Wil dinsdag dit ook gaan maken, en dan in het groot in een ovenschaal
Confidence through competence
  zondag 16 november 2008 @ 01:11:17 #72
3185 Adelante
To let it go now
pi_63254097
een dag vantevoren maken lijkt me geen probleem (mits nog niet besuikerd, hoewel als het al wel dichtgeschroeid is beschermt dat laagje misschien ook nog)
  zondag 16 november 2008 @ 01:21:45 #73
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63254248
Ik lees overal op internet dat je het juist een goed idee is om een dag van tevoren te maken. Maar de suiker doe je er pas op het laatste moment op. Ik denk dat die anders helemaal oplost in de pudding. Kan nooit de bedoeling zijn.
pi_63256843
Brandertjes zijn nu bij de Aldi in de aanbieding.
Sweet and innocent...
  zondag 16 november 2008 @ 13:09:08 #75
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63259932
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:19 schreef Innocence het volgende:
Kostda?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 16 november 2008 @ 13:19:59 #76
55709 Stereotomy
pi_63260235
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:19 schreef Innocence het volgende:
Linkje? Ik zie het niet op http://www.aldi.nl
pi_63260407
quote:
Op zondag 16 november 2008 13:09 schreef -Mellow- het volgende:

Kostda?
Ik zat ook al te kijken op de aldi-site, maar kan het niet vinden
pi_63273646
De aldi heeft in ieder geval wel weer de Creme Brulee:

Crème brûlée

• voor directe, koude bereiding
• 2 glazen potjes à 97 g met 2 zakjes gekaramelliseerde suiker van 3 g
• per 2 stuks met kleurig bedrukte kartonnen wikkel
pi_63274738
irritant!
heb hem idd gezien in een foldertje van het weekend, maar kan hem niet meer vinden!
pi_63275738
die van ad.nl is het niet, daar betaal je 35 euro voor. misschien in de allerhande van de albert heyn, daar staat ook een creme catalana in namelijk...
pi_63276043
hebbes!!!
vanaf morgen voor 8 euro bij de xenos!!!
  zondag 16 november 2008 @ 23:28:46 #82
55709 Stereotomy
pi_63276926
Xenos.

Thanks, morgen eentje halen.
pi_63277388
Gevonden
klik op bekijk HIER onze folder en dan pagina 12
pi_63277440
TVP. Ik moet het hoognodig weer eens maken, zeg
  zondag 16 november 2008 @ 23:55:27 #85
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63277740
Relaxed.
Ik ga er ook een halen morgen. Kan ik ook eens creme brulee maken. Ik ben er gek op, maar heb het nog nooit zelf gemaakt.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_63281120
ik heb er eentje voor sinterklaas gevraagd, nu maar hopen dat piet inderdaad deze week in de stad komt!
pi_63282196
Ik ga die vandaag ook halen
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:24:42 #88
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63305923
Ik dacht btw altijd dat je creme brulee gewoon in de oven doet om t suiker te laten carameliseren, zag laatst pas voor t eerst zo'n gasbrandertje.
Maakt het veel uit?
pi_63306028
quote:
Crème brûlée (letterlijk: gebrande room) is een custardachtig toetje, met daar overheen een gekaramelliseerde laag suiker. De precieze oorsprong van het toetje is onbekend. Het kan afkomstig zijn uit Catalonië of Groot-Brittannië. De traditionele crème brûlée bestaat uit custard gemaakt van room, suiker en eieren, op smaak gebracht met vanille.

Na het maken van de custard wordt deze in kleine schaaltjes gestort om af te koelen. Vlak voor het opdienen wordt de pudding met een laagje suiker bestrooid en vervolgens verhit met een kleine gasbrander. Karamelliseren onder de grill bijvoorbeeld is niet mogelijk, omdat de crème brûlée koud geserveerd moet worden met een knapperige bovenkant. Na het karamelliseren moet het dessert dan ook direct worden opgediend.
Dit is de essentie van een echte CB....
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:33:36 #90
55709 Stereotomy
pi_63306057
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:24 schreef -Mellow- het volgende:
Ik dacht btw altijd dat je creme brulee gewoon in de oven doet om t suiker te laten carameliseren, zag laatst pas voor t eerst zo'n gasbrandertje.
Maakt het veel uit?
Hangt ervan af. Als ik nog met die persoon moet dan een gasbrandertje om indruk te maken. Anders gewoon onder de grill, veel makkelijker en minder gevaarlijk.
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:58:54 #91
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63306382
Maar na de grill kan ie toch afkoelen? Die gekarameliseerde suiker blijft toch gewoon?

Ik heb ook wel eens warme creme brulee gehad, ook lekker.

Maar t lijkt mij ook wel wat om in de weer te gaan met zo'n gasbrander
  dinsdag 18 november 2008 @ 01:02:03 #92
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63306429
ik krijg wel ineens verdomde zin in creme brulee....
pi_63306995
Het gasbrandertje doet het 'm hoor
Ik ga morgen naar Xenos
  dinsdag 18 november 2008 @ 03:07:57 #94
55709 Stereotomy
pi_63307025
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:58 schreef -Mellow- het volgende:
Maar na de grill kan ie toch afkoelen? Die gekarameliseerde suiker blijft toch gewoon?
Het blijft.
pi_63308908
Heeft iemand misschien een recept voor een mokka-versie van creme brulee?
pi_63316215
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 09:35 schreef Axia het volgende:
Ik denk dat je met oploskoffie bij je crème een heel eind komt! Goed idee
pi_63317837
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 14:13 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik denk dat je met oploskoffie bij je crème een heel eind komt! Goed idee
Zou het smaken als je oploskoffie met een klein beetje cacao-poeder mengt?
pi_63318089
Voor het cappuccino-gevoel? Ik zie niet in waarom niet Gewoon je 'vla' blijven proeven.
pi_63334602

[ Bericht 51% gewijzigd door Mellow_ op 19-11-2008 00:49:42 (-laat maar, spuit 11 reactie :')-) ]
  woensdag 19 november 2008 @ 00:50:18 #100
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63334660
pi_63335523
Hé, een dubbelganger
pi_63336065
quote:

Gewoon het normale standaard recept volgen
maar inplaats van een vanille stokje bij je room te doen , doe je er wat mokka poeder door ( dus oploskoffie met mokka smaak)
pi_63337752
Ik heb eigenlijk nog nooit een creme brulee gegeten. Maar eens proberen in een restaurant.
  woensdag 19 november 2008 @ 10:04:13 #104
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_63338444
O, voor dat geld wil ik wel een gasbrandertje aanschaffen!

Crème brûlée!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_63341195
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:58 schreef -Mellow- het volgende:

Ik heb ook wel eens warme creme brulee gehad, ook lekker.

Maar t lijkt mij ook wel wat om in de weer te gaan met zo'n gasbrander
Ik vind het juist lekker als de vulling ook warm is
La derecha oprime, la izquierda libera
  woensdag 19 november 2008 @ 11:56:28 #106
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63341322
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik vind het juist lekker als de vulling ook warm is
Ja ik dus ook.

Tis geen geld natuurlijk, die 8 euro voor een gasbrandertje.... maar ik heb nogal ruimtegebrek in mijn keuken voor dat soort overbodige luxe
pi_63342441
tvp
  woensdag 19 november 2008 @ 12:49:24 #108
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63342758
Ik heb ooit een gasbrander bij de Gamma gekocht, speciaal voor in de keuken. Dat zei dingetje, van Saturday Kitchen, James Martin. Nou, ik weet niet, ik moet me er nog eens in verdiepen, maar een doorslaand succes is het niet! Het brandt wel, maar daarna stinkt het naar gas of iets. Bluh. Vraag me af hoe dat met andere brandertjes zit.

Iemand verstand van gas?
pi_63342958
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:49 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb ooit een gasbrander bij de Gamma gekocht, speciaal voor in de keuken. Dat zei dingetje, van Saturday Kitchen, James Martin. Nou, ik weet niet, ik moet me er nog eens in verdiepen, maar een doorslaand succes is het niet! Het brandt wel, maar daarna stinkt het naar gas of iets. Bluh. Vraag me af hoe dat met andere brandertjes zit.

Iemand verstand van gas?
Nou het hoort niet echt naar gas te ruiken. Heb je niet de verkeerde gasflessen gekocht? Of scheetjes gas?
  woensdag 19 november 2008 @ 13:25:31 #110
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63343711
't Is een butaan propaan mix. En als ik zo rondgoogle branden die keukenbrandertjes op aanstekergas en dat is ook een butaan propaan mix.
pi_63528158
iemand die van de xenos gekocht en geprobeerd?
en hoe beviel die?
pi_63528814
Heb het wel gekocht, maar nog niet geprobeerd. Moet eerst een flesje gas halen. Die koop ik morgen wel ff zodat ik het kan uitproberen.
pi_63548744
heeft niemand hier last van eier-smaak in de creme brulee, omdat je er veel eieren voor nodig hebt? Nou bedoel ik niet n beetje eiersmaak, maar alsof je n in room geweekte omelet naar binnen werkt? Het kan ook aan mij liggen, dat ik weer te zeikerig ben ofzo (heb ik ook bij zelfgemaakte cake, daar proef ik de bloem en dan vind ik hem niet lekker en dan gooi ik hem weg)
pi_63560674
quote:
Op woensdag 19 november 2008 13:25 schreef RobinOok het volgende:
't Is een butaan propaan mix. En als ik zo rondgoogle branden die keukenbrandertjes op aanstekergas en dat is ook een butaan propaan mix.
Ik vind het niet stinken bij mijn brander, met van die bussen uit de kookwinkel (duur ).
De ene butaan-propaanmix is de andere niet; zijn de verhoudingen van beide gassen gelijk?

Sieske, ik heb een redelijke ei-fobie (daarom lust ik dus echt geen wentelteefjes), maar bij crème brulée is het me nooit opgevallen
pi_63562041
quote:
Op woensdag 26 november 2008 22:02 schreef sieske het volgende:
heeft niemand hier last van eier-smaak in de creme brulee, omdat je er veel eieren voor nodig hebt? Nou bedoel ik niet n beetje eiersmaak, maar alsof je n in room geweekte omelet naar binnen werkt? Het kan ook aan mij liggen, dat ik weer te zeikerig ben ofzo (heb ik ook bij zelfgemaakte cake, daar proef ik de bloem en dan vind ik hem niet lekker en dan gooi ik hem weg)
Nou ik denk niet dat je te zeikerig bent, dat zou toch niet echt de bedoeling moeten zijn. Ik weet nog van de eerste paar keren dat ik creme brulee maakte dat de eieren ook gingen stollen en dat is niet bepaald lekker. Hoe maak je de creme brulee in de oven? Misschien staat je oven te hoog? Als je het niet in de oven maakt zou je het ook eens alleen in een pannetje kunnen proberen.
pi_63572406
quote:
Op donderdag 27 november 2008 12:14 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Ik weet nog van de eerste paar keren dat ik creme brulee maakte dat de eieren ook gingen stollen en dat is niet bepaald lekker
dan heb je idd van die klontjes gestold eigeel erin, da's zo zonde, dat verziekt te hele smaak.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 27 november 2008 @ 19:45:22 #117
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_63573846
In de folder van de Lidl van volgende week staat trouwens ook zo'n gasbrandertje, die kost ¤19,99.
The Police 08-06-2008
pi_63579726
Ik heb vandaag eentje bij de Xenos gekocht (hij was nog niet binnen gekomen) ik moet zeggen dat hij er erg mooi en stevig uitziet! Vind het ook nogal een verschil met de Lidl..

Alleen er stond op voor u en onze veiligheid leveren wij deze brander exclusief gas....druk ik op het knopje zit er gewoon gas in

[ Bericht 40% gewijzigd door Trusten op 27-11-2008 22:28:14 ]
pi_64005526
zucht.. vandaag een tweede poging tot het maken van crème brûlée gedaan. als ik nou eerder hier had gelezen was het misschien wel gelukt.. roeren tot je een soort vla-achtige brei hebt dus. heb helaas niet genoeg eieren voor een derde poging ..
pi_64006541
hmm, heb het spul gewoon nog even terug in de oven gezet (bij ons moet alles eigenlijk langer in de oven dan voorgeschreven) en nu begint het wel dikkig te worden. dus ik heb nog maar even geduld .
  zondag 14 december 2008 @ 17:13:01 #121
3185 Adelante
To let it go now
pi_64009569

35 euro voor een gasbrander en 4 terracotta schaaltjes
pi_64013596
geduld is een schone zaak, 2 keer zolang in de oven, en ik heb net héérlijke zelfgemaakte crème brûlée gegeten
pi_64100721
bij dirk van den broek 2 bakjes heerlijke creme brulee voor maar 1,49. superlekker!
pi_64100843
quote:
Op woensdag 17 december 2008 21:07 schreef samara het volgende:
bij dirk van den broek 2 bakjes heerlijke creme brulee voor maar 1,49. superlekker!
Goede tip. Zaterdag even halen. heb het nog nooit gegeten en ben er wel benieuwd naar.
  donderdag 18 december 2008 @ 01:34:19 #125
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_64108363
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:05 schreef Coolfool het volgende:
Ik heb van sinterklaas vorig jaar dit boekje gekregen en daar inmiddels al een aantal keer creme brulee van gemaakt.
Dat zal een aparte creme brulee geweest zijn.
pi_64113613
quote:
Ik heb 't laatst geprobeerd, met gewoon een lepel oploskoffie (beetje naar smaak) ipv een vanillestokje.
Men was enthousiast! En ik ook wel.
pi_64122308
Ik heb ook zo'n el-cheapo brandertje bij de bouwmarkt gehaald, een Skandia meen ik, maar die geeft het probleem dat de brander ineens van die gele vlammen begint te spuwen wanneer je het ding kantelt. Het lijkt erop dat hij dan vloeistof begint te verbranden in plaats van gas.
Doe ik iets verkeerd? Of gaat dat vanzelf over naarmate de vulling opraakt?
"In theory, there is no difference between theory and practice. In practice, there is." - Yogi Berra
pi_64138545
tvp
en zal binnenkort recept posten van waar ik werk
Owh die is zo lekker
  woensdag 24 december 2008 @ 16:37:42 #129
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_64329511
Vorige week ook zelf Creme brulee gemaakt van eendenlever, duurde even 3x zolang in de ovenals receptuur aangeeft. Waarschijnlijk gevolg van het feit dat het water nog niet warm genoeg was ten tijde van het ingaan van de oven. Maar het was al met al heerlijk. Krijgt zeker een vervolg,
  donderdag 25 december 2008 @ 02:47:59 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_64349225
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:37 schreef Chielus het volgende:
Vorige week ook zelf Creme brulee gemaakt van eendenlever
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 25 december 2008 @ 04:04:18 #131
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_64349808
Beter bekend met ganzenlever, maar eendenlever geeft een wat subtielere smaak.

Echt een aanrader.
pi_64349874
quote:
Op donderdag 25 december 2008 02:47 schreef golfer het volgende:

Wat golfer met deze informatie waarschijnlijk bedoelt is: Creme Brulee is een toetje op basis van room met gebrande suiker. Het is een zoet toetje. Als je suiker op ganzenlever gaat branden dan heet dat nog niet creme brulee.

Maar pin me er niet op vast. Misschien vraagt hij wel het recept, je weet het nooit met de

[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 25-12-2008 04:46:40 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 25 december 2008 @ 04:43:46 #133
55709 Stereotomy
pi_64349990
Niet zo happen, beste mede Cullers
  donderdag 25 december 2008 @ 13:35:21 #134
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_64354179
quote:
Op donderdag 25 december 2008 04:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat golfer met deze informatie waarschijnlijk bedoelt is: Creme Brulee is een toetje op basis van room met gebrande suiker. Het is een zoet toetje. Als je suiker op ganzenlever gaat branden dan heet dat nog niet creme brulee.

Maar pin me er niet op vast. Misschien vraagt hij wel het recept, je weet het nooit met de
Wat ik bedoel is ook op basis van room, melk en eigeel, daardoor pureer je de lever, waarna je het op eenzelfde manier bakt, af laat koelen en met rietsuiker afbrand. Een combinatie die erg goed gaat.
Ganzenlever wordt niet voor niets vaak gecombineerd met een zoete Sauternes.

Als iemand het recept wil knal ik het hier (na mn vakantie) wel neer
pi_64364944
Neem aan dat het toen niet als dessert werd gegeten.. maar als voor/tussen gerecht..!?
phuuh
  vrijdag 26 december 2008 @ 00:07:47 #136
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_64365603
quote:
Op donderdag 25 december 2008 13:35 schreef Chielus het volgende:

Wat ik bedoel is ook op basis van room, melk en eigeel, daardoor pureer je de lever, waarna je het op eenzelfde manier bakt, af laat koelen en met rietsuiker afbrand. Een combinatie die erg goed gaat.
Ganzenlever wordt niet voor niets vaak gecombineerd met een zoete Sauternes.

Apart. Nooit van gehoord en dan heet het ook nog steeds crème brulee?

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 26-12-2008 00:18:22 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_64365774
Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar ben nu wel nieuwsgierig Maar of het echt nog creme brulee heet vraag ik me ook af.
  vrijdag 26 december 2008 @ 13:32:59 #138
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_64375291
Ik heb het idd als tussengerecht gemaakt. Maar zou evt. Ook als dessert door kunnen gaan. Ganzenlever werd vroeger in oude franse tijden ook al als dessert gegeten.

Tja, en of het als creme brullee door het leven mag? Het productie proces is eenzelfde, de basisproducten zijn hetzelfde en het is een "gebrande" creme, dus tja zeg het maar.
pi_64375710
het mag dan wel hetzelfde zijn, maar het komt op mij niet echt appetijtelijk over voor me a no - go
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:01:00 #140
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64375856
Nou, het is anders een fantastisch recept hoor en wordt vaker gemaakt in sterrenrestaurants.
Eendelever schreeuwt om zoet, net als dat ganzenlever schreeuwt om espresso.

En ja, dat heet gewoon creme brulee. Het is namelijk gewoon een creme die gebrand is.
pi_64381919
Mijn eerste keer creme brulee was gister super gelukt
pi_64382153
godsamme zeg, had gisteren creme brulee gemaakt en die was helemaal niet zo goed gelukt. en dat terwijl ik al een keer had geoefend en die was prima gelukt. gelukkig was hij wel weer erg lekker, maar de creme was veel te slap, leek eerder vla of sabayon, ipv pudding-achtig. Had dit recept gebruikt:
quote:
Op woensdag 30 november 2005 09:34 schreef Bluezz het volgende:
Met een klein gasbrandertje

Ik heb een heel leuk linkje gevonden :
Compleet met recept.
met als enige verschil dat ik de eerste keer alleen room had gebruikt, en de tweede keer half room half magere melk. dit keer zat er aan de kom waarin ik de creme au bain marie aan het maken was een laag stolsel, dat had ik de eerste keer helemaal niet. en ik had het nog wel beter gemixt en zo. iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
pi_64382809
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 19:10 schreef Byte_Me het volgende:
leek eerder vla
Die van mij eerst ook maar heb hem toen 10 minuutjes langer in de oven gedaan en toen was het opgelost

Ik heb dit recept gebruikt:
http://www.smulweb.nl/1109945/koken/recept/Creme-brulee
pi_64393076
Ha, amateurs! Je kunt wel zien dat jullie de Dikke Van Dam niet in huis hebben. De echte keukenprins brandt zijn creme immers met een salamander:

pi_64410609
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 03:18 schreef dvr het volgende:
Ha, amateurs!
Ging anders prima met me brander
pi_64410906
quote:
Ha, amateurs! Je kunt wel zien dat jullie de Dikke Van Dam niet in huis hebben. De echte keukenprins brandt zijn creme immers met een salamander:

[ afbeelding ]
de echte keukenprins uit de middeleeuwen ja, omdat ze toen nog geen gasbranders hadden
pi_64411466
quote:
Vrijwel precies het recept dat ik heb gebruikt....met inderdaad langere oventijd dan 40 minuten. Werkt prima
pi_64411505
quote:

[ afbeelding ]
Grapjas, 15 crème brûléetjes met zo'n ding. Dan ben je uren bezig om dat ding tussendoor opnieuw te verhitten en zijn de eerste suikerlaagjes alweer zacht of heeft de helft zijn dessert al op als de laatste zijne krijgt.
Bovendien is klooien met een enorme gasbrander veel leuker.
There is no love sincerer than the love of food.
  Redactie Games vrijdag 23 januari 2009 @ 16:57:03 #150
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_65349344
Oja, ik moet nog een gasbrander kopen..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  zondag 25 januari 2009 @ 01:31:58 #151
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65375235
bij de gamma, in de koopjesbakken. Ligteen gasbrandertje, tussen de 2,5 en 5 euro was die. Lijkt mij prima toch? ja dit is een tvp
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_65616529
ik zal binnenkort eens een nieuwe poging wagen.Btw, ik had er geen stukjes gestold eigeel inzitten alleen heel veel eiersmaak.. Het smaakte gewoon als een omelet in roomsaus, ongeveer. De structuur was verder helemaal goed, ook niet te snel gebakken ofzo volgens mij, gewoon echt veel eiersmaak, niet echt lekker.
pi_65620007
Gisteren creme brulee gemaakt met pure chocolade erdoor en superfijn geraspte sinaasappelschil. Lekkere combi!

Volgende project: met witte choco en frambozen
pi_65620662
Oh frambozen erin is zooooooo lekker.
There is no love sincerer than the love of food.
  Redactie Games woensdag 4 februari 2009 @ 15:36:08 #155
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_65734142
Is dit trouwens wat?

Hier te krijgen
¤16,95
  Redactie Games donderdag 5 maart 2009 @ 00:49:54 #156
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_66714694
Vandaag Crème Brûlée gemaakt volgens dit recept:
quote:
Ingrediënten :

* 2,5 dl melk
* 2,5 dl room
* 125 gram suiker
* 1 vanillestokje, opengesneden
* 5 eierdooiers
* 3 eetlepels rietsuiker

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 125 graden Celcius.
Breng de melk, room, suiker, de merg van het vanillestokje en het stokje zelf langzaam aan de kook.
Blijf roeren totdat alle suiker is opgelost.
Verwijder het vanillestokje.
Roer de eierdooiers los en schenk de warme room er langzaam doorheen.
Blijf heel goed roeren anders gaat het mengsel klonteren.

Zeef het roommengsel eerst met een zeef, vervolgens schenk je het roommengsel in lage ovenvaste schaaltjes en laat het in ongeveer 35 minuten gaar worden in de oven.
Het is gaar als het helemaal gestold is.

Laat op kamertemperatuur afkoelen en zet ze daarna in de koelkast om goed koud te worden.
Bestrooi de crème brûlée met suiker en gebruik een crème brûléebrander om de suiker te laten smelten.
Als je geen brander hebt kun je de schaaltjes in een schaal met ijskoud water zetten. Dan een minuut onder een gloeiend hete grill zetten totdat de suiker bruin kleurt (hierdoor wordt de crème niet warm).
Iets afgeweken volgens het recept, want je wilt natuurlijk altijd wat anders proberen..
Stukjes aardbei erin gedaan en net voordat de brander erop ging nog wat drupjes Grand Marnier erover heen geschonken zodat het leuk in de fik staat.. (geeft ook weer een lekker smaakje eraan overigens)

Het was een beetje veel, ik wilde er eigenlijk maar 2 schaaltjes mee vullen, maar uiteindelijk kon ik 8 van die schaaltjes vullen met die inhoud..

Hij smaakt erg zacht, niet meer naar ei, komt waarschijnlijk door de 2,5dl volle melk. Persoonlijk vind ik deze variant ook lekkerder dan de versie met de eiersmaak. Zal morgen foto's posten...
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:52:28 #157
240982 Superrnova
nieuw nieuw nieuw
pi_66942380
Heb vanmiddag 2 bakjes creme brulee bij de Aldi gekocht. Weet iemand of die een beetje te eten is of kan ik het net zo goed gelijk in de kliko gooien??
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:32:07 #158
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_66943708
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:52 schreef Superrnova het volgende:
Heb vanmiddag 2 bakjes creme brulee bij de Aldi gekocht. Weet iemand of die een beetje te eten is of kan ik het net zo goed gelijk in de kliko gooien??
ehh...aangezien je ze al gekocht hebt kan je ze ook gewoon proberen??
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:48:10 #159
240982 Superrnova
nieuw nieuw nieuw
pi_66944312
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:32 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ehh...aangezien je ze al gekocht hebt kan je ze ook gewoon proberen??
slim idee zeg!
pi_73733279
Skupje!

Wij hadden vandaag die creme brulee van de aldi..
Maar hoe werkt dat eigenlijk? Die koude bereiding?
Vond het een beetje dubieus overkomen....
  maandag 7 december 2009 @ 15:40:05 #161
3185 Adelante
To let it go now
pi_75374273

Zag dat de Bonne Mamman weer in de Bonus is bij AH.

(en ergens dacht ik een ander topic gezien te hebben hierover )
pi_75404990
die van de AH(bon maman) is erg lekker, alleen is de suiker wat bitter, maar dat geeft niet zo veel.......
pi_76150156
Afgelopen kerst weer eens een veel te slappe crème gemaakt; hoe voorkom ik nou dat het allemaal te waterig wordt/blijft? Wat is nou echt een goede basisverhouding room/eigeel/suiker?
  maandag 15 februari 2010 @ 15:36:20 #164
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_78020546
gister voor het eerst zelf gemaakt. Redelijk gelukt, maar pudding was toch net even te slap.

Iemand dus een antwoord op de vraag hierboven?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_78020696
Ik heb deze gebruikt:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=424716&rq=creme+brulee

Maar dan zet ik wel de oven zachter (100 ongeveer, want anders gaat het koken) en zet ik het er wat langer in..
Tot het nog wel wat flubby is, maar niet meer vloeibaar..
En dan in de koelkast.. Wordt ie bij mij perfect!

Trouwens! paar eetlepels flink sterke koffie erdoor
pi_78021673
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:39 schreef Rory78 het volgende:
Afgelopen kerst weer eens een veel te slappe crème gemaakt; hoe voorkom ik nou dat het allemaal te waterig wordt/blijft? Wat is nou echt een goede basisverhouding room/eigeel/suiker?
In tegenstelling tot de meeste recepten laat ik de custard heel zachtjes in de pan gaarkoken, totdat deze zo dik is dat ie aan de achterkant van een houten lepel blijft plakken...kost wel wat meer aandacht omdat je vaak moet roeren, maar ik heb nog nooit problemen gehad met slappe creme brulee......
Quinn Dexter
pi_78533629
Argh !! Ik word gek!! Het lukt me maar steeds niet! De Brulee blijft "soep" en ik heb geen flauw idee wat ik verkeerd doe.

Wat ik gedaan heb;

25 dl Melk
25 dl Room
65 gram suiker
1 vanille stokje (merg + stokje zelf)
4 eierdooiers

Als eerst de melk, room en vanille stokje + merg in een pan en warm laten worden (niet dat het gaat koken)

In een schaal de eierdooiers met suiker roeren (zachtjes spatelen zodat er geen zuurstof bij komt). Dan een klein beetje het melk etc mengels bijvoegen, totdat het "went" en daarna de rest. Ik had een paar luchtbelletjes en die heb ik met de gasbrander verwijderd (1sec).

Dan het mengsel voorzichtig in schaaltjes (had kersen erin gedaan voor de smaak) gieten en in ovenschaal doen met water (helaas vergeten kokend te maken). Oven voorverwarmen (200 graden) en 35 minuten erin.

Daarna op kamertemperatuur laten rusen en in de koelkast gedaan 2.5 uur) Suiker erover gedaan (was nog steeds niet dik) en paar druppels grand marnier en dan de vlam erin.

resultaat: het was alsof je soep op zat te slurken.

Poging 2: Zelfde als boven (ik had nog mengsel over), maar nu geen kersen erin gedaan en dit keer wel met kokend water. Oven op 190 graden / 35 minuten erin gedaan. Weer stolt het niet. Temperatuur opgekrikt naar 125 graden.

Ik heb het om 18.15 uur erin gezet en nu net 5 minuten geleden eruit gehaald. dus 2.5 uur in de oven gezeten!!

Resultaat: SOEP!! snap er echt niets van. Ik had ene filmpje gezien van gordon Ramsay en daar was het dik (kon je zo het schaaltje onderste boven zetten en bleef erin zitten)

Ik doe het dadelijk maar in de koelkast wie weet wordt het dan stijf na een nachtje..

Maar wie weet raad..?
pi_78534226
Het draait vooral om de verhouding ten opzichte van de eidooiers: hoe meer dooiers je gebruikt, des te steviger het resultaat. Als je minder melk of slagroom gebruikt dan zit er natuurlijk ook relatief meer eidooier in. Ik neem aan dat je 2,5 dl bedoelt en niet 25 dl trouwens? En ik gebruik4 eidooiers op 200 ml room (en dus geen melk) dus ik denk dat dat een beetje het probleem is...
quote:
Voor 4 personen

* 4 eierdooiers
* 15 gram suiker
* half vanillestokje
* 200 ml gezoete room
* rietsuiker

1. Snijd het vanillestokje in de lengte open
2. Breng de slagroom met het vanillestokje tegen de kook aan.
3. Haal van het vuur en laat 15 minuten intrekken
4. Verwijder het stokje uit de room
5. Verwarm de oven op 180°C
6. Meng de 15 gram suiker met de eierdooiers
7. Meng de room door de eierdooiers
8. Verdeel de room over vier bakjes
9. Zet de bakjes in een ovenschaal, en zorg dat ze half onder water staan (au bain marie)
10. Laat dit 20-25 minuten in de oven staan
11. Drie uur laten opstijven in de koelkast
12. Dun laagje suiker op de crème, met de brander karamelliseren
13. Direct serveren
pi_78794110
Ik gebruik 500ml slagroom, 500ml volle melk 200 gram suiker en 10 eierdooiers voor 6 man... en oja, een vanillestokje...

Bakjes met een deksel vind ik voor in de over trouwens retehandig... Is wel niet zo klassiek als ramekins, maargoed... ENnuh, rietsuiker gebruiken voor het suikerdekseltje! Nog lekkerder!
Whatever...
pi_78821122
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 21:49 schreef Spanky78 het volgende:
Ik gebruik 500ml slagroom, 500ml volle melk 200 gram suiker en 10 eierdooiers voor 6 man... en oja, een vanillestokje...

Bakjes met een deksel vind ik voor in de over trouwens retehandig... Is wel niet zo klassiek als ramekins, maargoed... ENnuh, rietsuiker gebruiken voor het suikerdekseltje! Nog lekkerder!
Ik heb voor mijn cremmetjes alle suiker vervangen door rietsuiker, ik laat nog wel weten of het een succes is. Ze staan nu in de oven, nog een dagje geduld dus
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:45:19 #171
45206 Pietverdriet
pi_78824210
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn cremmetjes alle suiker vervangen door rietsuiker, ik laat nog wel weten of het een succes is. Ze staan nu in de oven, nog een dagje geduld dus
vind rietsuiker teveel melasse smaak meebrengen.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:06:03 #172
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_78824850
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

vind rietsuiker teveel melasse smaak meebrengen.
yep, me too. Dan proef je je eitjes en room niet meer zo goed en wordt het te weeïg. Net als honing soms kan zijn in zaken waar het niet in thuis hoort of bij past. Honing in cappuccino bijvoorbeeld, brrrr
pi_78859283
De rietsuiker doe ik alleen in het suikerdekseltje. HEt verdiept de caramelsmaak. Als je het niet in de creme doet proef je nog steeds vanille, room en ei.

Wil je een sterkere caramelsmaak kun je ook basterdsuiker nemen, daarin zitten nog wat reducerende suikers (fructose, glucose) dus dat bruleert wat makkelijker. In donkere basterd zit al caramel, dus dan gaat het nog harder.
Whatever...
pi_78885012
De rietsuiker-creme brulées (cremes brulee?) waren best aardig, maar inderdaad, niet zo lekker als met gewone suiker.

Och, dat weten we dan ook weer.
  maandag 8 maart 2010 @ 12:50:35 #175
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_78885097
gister in een restaurant gegeten. Nou dan maak ik het (die ene keer dat ik het gedaan heb) dan toch een stuk beter
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Redactie Games maandag 17 mei 2010 @ 15:19:11 #177
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_81536046
Vandaag weer gemaakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')