Goede tip. Zaterdag even halen. heb het nog nooit gegeten en ben er wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:07 schreef samara het volgende:
bij dirk van den broek 2 bakjes heerlijke creme brulee voor maar 1,49. superlekker!
Dat zal een aparte creme brulee geweest zijn.quote:Op woensdag 30 november 2005 11:05 schreef Coolfool het volgende:
Ik heb van sinterklaas vorig jaar dit boekje gekregen en daar inmiddels al een aantal keer creme brulee van gemaakt.
Ik heb 't laatst geprobeerd, met gewoon een lepel oploskoffie (beetje naar smaak) ipv een vanillestokje.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:35 schreef Axia het volgende:
Heeft iemand misschien een recept voor een mokka-versie van creme brulee?
quote:Op woensdag 24 december 2008 16:37 schreef Chielus het volgende:
Vorige week ook zelf Creme brulee gemaakt van eendenlever
Wat golfer met deze informatie waarschijnlijk bedoelt is: Creme Brulee is een toetje op basis van room met gebrande suiker. Het is een zoet toetje. Als je suiker op ganzenlever gaat branden dan heet dat nog niet creme brulee.quote:
Wat ik bedoel is ook op basis van room, melk en eigeel, daardoor pureer je de lever, waarna je het op eenzelfde manier bakt, af laat koelen en met rietsuiker afbrand. Een combinatie die erg goed gaat.quote:Op donderdag 25 december 2008 04:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat golfer met deze informatie waarschijnlijk bedoelt is: Creme Brulee is een toetje op basis van room met gebrande suiker. Het is een zoet toetje. Als je suiker op ganzenlever gaat branden dan heet dat nog niet creme brulee.
Maar pin me er niet op vast. Misschien vraagt hij wel het recept, je weet het nooit met de
Apart. Nooit van gehoord en dan heet het ook nog steeds crème brulee?quote:Op donderdag 25 december 2008 13:35 schreef Chielus het volgende:
Wat ik bedoel is ook op basis van room, melk en eigeel, daardoor pureer je de lever, waarna je het op eenzelfde manier bakt, af laat koelen en met rietsuiker afbrand. Een combinatie die erg goed gaat.
Ganzenlever wordt niet voor niets vaak gecombineerd met een zoete Sauternes.
met als enige verschil dat ik de eerste keer alleen room had gebruikt, en de tweede keer half room half magere melk. dit keer zat er aan de kom waarin ik de creme au bain marie aan het maken was een laag stolsel, dat had ik de eerste keer helemaal niet. en ik had het nog wel beter gemixt en zo. iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?quote:Op woensdag 30 november 2005 09:34 schreef Bluezz het volgende:
Met een klein gasbrandertje
Ik heb een heel leuk linkje gevonden :
http://www.coquinaria.nl/recepten/05.2histrecept.htm
Compleet met recept.
Die van mij eerst ook maar heb hem toen 10 minuutjes langer in de oven gedaan en toen was het opgelostquote:Op vrijdag 26 december 2008 19:10 schreef Byte_Me het volgende:
leek eerder vla
Ging anders prima met me branderquote:Op zaterdag 27 december 2008 03:18 schreef dvr het volgende:
Ha, amateurs!
de echte keukenprins uit de middeleeuwen ja, omdat ze toen nog geen gasbranders haddenquote:Op zaterdag 27 december 2008 03:18 schreef dvr het volgende:
Ha, amateurs! Je kunt wel zien dat jullie de Dikke Van Dam niet in huis hebben. De echte keukenprins brandt zijn creme immers met een salamander:
[ afbeelding ]
Vrijwel precies het recept dat ik heb gebruikt....met inderdaad langere oventijd dan 40 minuten. Werkt primaquote:Op zaterdag 27 december 2008 21:01 schreef JoPiDo het volgende:
http://www.foodtube.nl/video/176/Crême-brûlée
Grapjas, 15 crème brûléetjes met zo'n ding. Dan ben je uren bezig om dat ding tussendoor opnieuw te verhitten en zijn de eerste suikerlaagjes alweer zacht of heeft de helft zijn dessert al op als de laatste zijne krijgt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 03:18 schreef dvr het volgende:
Ha, amateurs! Je kunt wel zien dat jullie de Dikke Van Dam niet in huis hebben. De echte keukenprins brandt zijn creme immers met een salamander:
[ afbeelding ]
Iets afgeweken volgens het recept, want je wilt natuurlijk altijd wat anders proberen..quote:Ingrediënten :
* 2,5 dl melk
* 2,5 dl room
* 125 gram suiker
* 1 vanillestokje, opengesneden
* 5 eierdooiers
* 3 eetlepels rietsuiker
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 125 graden Celcius.
Breng de melk, room, suiker, de merg van het vanillestokje en het stokje zelf langzaam aan de kook.
Blijf roeren totdat alle suiker is opgelost.
Verwijder het vanillestokje.
Roer de eierdooiers los en schenk de warme room er langzaam doorheen.
Blijf heel goed roeren anders gaat het mengsel klonteren.
Zeef het roommengsel eerst met een zeef, vervolgens schenk je het roommengsel in lage ovenvaste schaaltjes en laat het in ongeveer 35 minuten gaar worden in de oven.
Het is gaar als het helemaal gestold is.
Laat op kamertemperatuur afkoelen en zet ze daarna in de koelkast om goed koud te worden.
Bestrooi de crème brûlée met suiker en gebruik een crème brûléebrander om de suiker te laten smelten.
Als je geen brander hebt kun je de schaaltjes in een schaal met ijskoud water zetten. Dan een minuut onder een gloeiend hete grill zetten totdat de suiker bruin kleurt (hierdoor wordt de crème niet warm).
ehh...aangezien je ze al gekocht hebt kan je ze ook gewoon proberen??quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:52 schreef Superrnova het volgende:
Heb vanmiddag 2 bakjes creme brulee bij de Aldi gekocht. Weet iemand of die een beetje te eten is of kan ik het net zo goed gelijk in de kliko gooien??
slim idee zeg!quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:32 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ehh...aangezien je ze al gekocht hebt kan je ze ook gewoon proberen??
In tegenstelling tot de meeste recepten laat ik de custard heel zachtjes in de pan gaarkoken, totdat deze zo dik is dat ie aan de achterkant van een houten lepel blijft plakken...kost wel wat meer aandacht omdat je vaak moet roeren, maar ik heb nog nooit problemen gehad met slappe creme brulee......quote:Op maandag 28 december 2009 18:39 schreef Rory78 het volgende:
Afgelopen kerst weer eens een veel te slappe crème gemaakt; hoe voorkom ik nou dat het allemaal te waterig wordt/blijft? Wat is nou echt een goede basisverhouding room/eigeel/suiker?
quote:Voor 4 personen
* 4 eierdooiers
* 15 gram suiker
* half vanillestokje
* 200 ml gezoete room
* rietsuiker
1. Snijd het vanillestokje in de lengte open
2. Breng de slagroom met het vanillestokje tegen de kook aan.
3. Haal van het vuur en laat 15 minuten intrekken
4. Verwijder het stokje uit de room
5. Verwarm de oven op 180°C
6. Meng de 15 gram suiker met de eierdooiers
7. Meng de room door de eierdooiers
8. Verdeel de room over vier bakjes
9. Zet de bakjes in een ovenschaal, en zorg dat ze half onder water staan (au bain marie)
10. Laat dit 20-25 minuten in de oven staan
11. Drie uur laten opstijven in de koelkast
12. Dun laagje suiker op de crème, met de brander karamelliseren
13. Direct serveren
Ik heb voor mijn cremmetjes alle suiker vervangen door rietsuiker, ik laat nog wel weten of het een succes is. Ze staan nu in de oven, nog een dagje geduld dusquote:Op vrijdag 5 maart 2010 21:49 schreef Spanky78 het volgende:
Ik gebruik 500ml slagroom, 500ml volle melk 200 gram suiker en 10 eierdooiers voor 6 man... en oja, een vanillestokje...
Bakjes met een deksel vind ik voor in de over trouwens retehandig... Is wel niet zo klassiek als ramekins, maargoed... ENnuh, rietsuiker gebruiken voor het suikerdekseltje! Nog lekkerder!
vind rietsuiker teveel melasse smaak meebrengen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 18:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn cremmetjes alle suiker vervangen door rietsuiker, ik laat nog wel weten of het een succes is. Ze staan nu in de oven, nog een dagje geduld dus![]()
yep, me too. Dan proef je je eitjes en room niet meer zo goed en wordt het te weeïg. Net als honing soms kan zijn in zaken waar het niet in thuis hoort of bij past. Honing in cappuccino bijvoorbeeld, brrrrquote:Op zaterdag 6 maart 2010 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
vind rietsuiker teveel melasse smaak meebrengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |