Aandeelhouders Ajax bekritiseren bestuur
AMSTERDAM - De directie van Ajax verdedigde zich maandag tegenover zo'n tweehonderd verschenen aandeelhouders over het gevoerde beleid. Vanwege de sportieve crises bij de enige beursgenoteerde voetbalclub van Nederland had de algemene aandeelhoudersvergadering veel weg van een oorlogstribunaal.
"Jaakke, wanneer gaat Blind weg?" De hoge gemiddelde leeftijd van de aanwezigen in de Rinus Michels-zaal van de Amsterdam ArenA had waarschijnlijk veel te maken met het aanvangstijdstip van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Ajax. Zo'n tweehonderd veelal grijzende of kalende aandeelhouders van de huidige nummer negen van de eredivisie kregen vanaf elf uur van John Jaakke, Arie van Eijden, Martin van Geel en Jeroen Slop uitleg over het gevoerde beleid. Falk AdSolution
Weerstand
De voorzitter, algemeen -, technisch - en financieel directeur werden gesteund door de jaarcijfers van Ajax dat vorig seizoen voor het tweede keer op rij winst maakte. De sportieve resultaten stuitten op veel weerstand. Van alle agendapunten koste de rondvraag dan ook de meeste tijd.
Debiele dansjes
"Meneer Jaakke, kunt u een einde maken aan die debiele dansjes na een doelpunt?", vroeg aandeelhouder Mossink. "Scoren we dan nog?", stelde zijn buurman. "Meneer Van Geel, kan u het beleid van Ajax toelichten?", vraagt aandeelhouder De Wit. "Voert Ajax dan nog beleid", reageert een medesupporter.
"Met Blind als technisch directeur haalde Ajax miskopen als Verlaat, Winter, Witschge terug. Nu bakt hij er weer niets van. Iedere week probeert hij wat anders. Niets lukt, hoe lang mag hij nog doorgaan", aldus aandeelhouder Peters.
Buitenspelers
"Ik heb net als alle aandeelhouders bij binnenkomst een horloge gekregen", stelde Van Eijk. "Ik kijk nu op de klok en het is toevallig vijf voor twaalf. Waarom leiden we geen buitenspelers meer op?" Een andere toehoorder: "En waarom hebben we geen spits die scoort? En waarom hebben we geen leiderstype? Waarom hebben we nog scouts? Waarom laten we goede spelers transfervrij vertrekken?"
Buitenspelers
Op zijn eerste aandeelhoudersvergadering probeert technisch directeur Van Geel de onrust bij de aanwezigen een beetje weg te nemen. "Ik ben bij Willem II begonnen toen de club bijna degradeerde en AZ was bij mijn aantreden een slechte middenmoter."
Spelerswisselingen
"Hopelijk kan ik die lijn bij Ajax doortrekken. Ajax moet namelijk weer eens in de twee jaar kampioen worden. We zijn met z'n allen heel hard bezig om dat te realiseren. Ik sluit niet uit dat er binnen nu en aan half jaar misschien wel tien spelerswisselingen komen. De huidige selectie is niet evenwichtig samengesteld. We missen ervaring en kracht."
Jaakke
Voorzitter Jaakke: "Begin volgend jaar komen we met een plan van aanpak. Dan kunnen we precies vertellen wat we allemaal gaan doen. Tot dan graag nog een beetje geduld. Juist nu moeten we de club niet laten vallen. Ajax heeft u nodig. Nog meer dan wanneer het kampioen is." "Maar kan u nu alvast vertellen waarom we vanaf december een cricketspeler en ijsverkoper als algemeen directeur krijgen", vroeg aandeelhouder Mossink. "Krijgen we soms Ajax-ijs?"
"Dat wil ik zelf wel even vertellen", reageerde de ook in de zaal aanwezige Maarten Fontein. "Ik heb in mijn leven meer gevoetbald dan cricket gespeeld. Ik heb bovendien tweeduizend voetbalduels bekeken. Ik heb alle hoop dat de club weer heel snel is waar hij behoort te zijn. En dat is op nummer één in Nederland. Ik begrijp jullie bezorgdheid. Ik een ook echte Ajax-fan. Ik ben op mijn dertiende op de F-Side begonnen en zal er alles aan doen om de club er weer bovenop te krijgen." "De eerste hooligan met een aardappel in de keel", schamperde een aandeelhouder.