abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 november 2005 @ 23:49:40 #101
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32633036
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
een mast is dr ook in 30 tal modellen lijkt me, dus t zal best kunnen dat ze daar anderen hebben
en kabels kunnen dr ook gewoon wel dikker zijn? k weet het eigenlijks niet
Daarom vraag ik het. OF we hebben een zeer uitzonderlijke weersituatie te pakken. OF ze gebruiken in notoire sneeuwgebieden andere masten en kabels.
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:47 schreef Golf het volgende:

[..]

Ik ook niet en ik ben toch bijna 44 jaar. Dit kun je gerust verontrustend noemen. Ik vrees dat ze buiten het repareren om geen drol aan preventie gaan doen. Sterker nog, dit gaan we vaker meemaken. Maar goed, ik ben off-topic bezig en ik bulk toch van de waxinelichten.
Ik dacht al dat ik het met mijn 35 jaar vergetn was ofzo
Mjah, als ze in heel europa dezelfde masten gebruiken, valt er dus niets preventiefs te doen, en hebben we tot op heden mazzel gehad ofzo .
pi_32633093
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daarom vraag ik het. OF we hebben een zeer uitzonderlijke weersituatie te pakken. OF ze gebruiken in notoire sneeuwgebieden andere masten en kabels.
[..]

Ik dacht al dat ik het met mijn 35 jaar vergetn was ofzo
Mjah, als ze in heel europa dezelfde masten gebruiken, valt er dus niets preventiefs te doen, en hebben we tot op heden mazzel gehad ofzo .
hm daar bedenk ik me ineens.. zou de leeftijd van de masten ook niet een rol spelen?
* Ou-Tannu denkt aan metaalmoeheid etc
pi_32633491
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:27 schreef Meki het volgende:

[..]

Marokko
Orkaankracht is vrijwel uitgesloten, Delta zal waarschijnlijk een groot stormsysteem zijn. Een groot gebied lage druk, 'normale' stormwinden, plaatselijk veel neerslag.
  maandag 28 november 2005 @ 00:04:26 #104
78119 Cuby
Weerfreak
pi_32633501
quote:
Op zondag 27 november 2005 14:16 schreef Coelho het volgende:

[..]

Niet echt een professionele site, met zo'n halve kampo boven in beeld. Maar goed, ook hij heeft recht op zijn mening. Het is en blijft koffiedik kijken.
Hmmmm, dat is een rare opmerking over een persoon die je niet eens kent.

Dirk.
pi_32635790

ex-orkaan Delta op weg naar Marokko.
quote:
Tropical Storm Delta Near Hurricane Strength

NOAA/NWS via BBSNews 2005-11-27 - [5:00 pm AST Advisory] - Gale Force Winds Are Possible In The Canary Islands On Monday...And Could Reach The The Coast Of Morocco By Late Monday.

For Storm Information Specific To Your Area...Including Possible Inland Watches And Warnings...Please Monitor Products Issued By Your Local Weather Office.

At 5 Pm Ast...2100Z...The Center Of Tropical Storm Delta Was Located Near Latitude 29.0 North... Longitude 28.5 West Or About 645 Miles...1040 Km... West Of La Palma In The Canary Islands.

Delta Is Moving Toward The Northeast Near 26 Mph ...43 Km/Hr. A Turn To The East Is Expected Over The Next 24 Hours. Delta Is Expected To Move Over Or Just North Of The Canary Islands On Monday.

Maximum Sustained Winds Are Near 70 Mph...110 Km/Hr...With Higher Gusts. Weakening Is Expected Over The Next 24 Hours As Delta Loses Tropical Characteristics Over Cooler Waters.

Tropical Storm Force Winds Extend Outward Up To 140 Miles ...220 Km From The Center.

Estimated Minimum Central Pressure Is 982 Mb...29.00 Inches.

Repeating The 5 Pm Ast Position...29.0 N... 28.5 W. Movement Toward...Northeast Near 26 Mph. Maximum Sustained Winds... 70 Mph. Minimum Central Pressure... 982 Mb.

The Next Advisory Will Be Issued By The National Hurricane Center At 11 Pm Ast.
http://bbsnews.net/article.php/20051127163129283

ex orkaan Delta koerst af op Marokko
Even nog wat dingen opgezocht, Delta is geen orkaan meer maar nog steeds een behoorlijke storm. Gisteren zat de gemiddelde windsnelheid slechts enkele knopen onder hurricane niveau.

De Canarische Eilanden gaan behoorlijk zwaar weer tegemoet, ook waar Delta aan vasteland gaat is zwaar weer te verwachten. Ik heb geen idee wanneer hij precies aan de kust verwacht wordt (kennelijk tweede helft komende week) en wat de sterkte is. Door het koelere water neemt de kracht wel af, maar het blijft toch een flink stormsysteem.

Mocht je familie in Marokko c.q. Canarische eilanden hebben, hou dit even in de gaten: ex-orkaan / tropische storm Delta trekt in oostelijke richting naar Noord Afrika.

[ Bericht 45% gewijzigd door Keromane op 28-11-2005 01:54:02 ]
pi_32636596
Wuppertal, NRW

maandag 28 november 2005 @ 09:06:23 #107
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32638211
En? Hoe staan de kaarten ervoor?
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 28 november 2005 @ 09:36:00 #108
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32638610
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:20 schreef Keromane het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk globale tendensen op verschillende prognoses, verschillende modellen, als het interessant is zelfs een paar keer per dag. Grafiekjes doen me niet zoveel, individuele modelbeoordelingen ook niet. Kaarten zeggen veel meer, commentaren. Dat alles schetst een aardig beeld van hoe dingen zich in grote lijnen kunnen ontwikkelen. Hoe warm of hoe koud het precies wordt in een 'intermezzo' vind ik niet zo interessant, ook niet hoe de wind toevallig even gaat waaien.
Dat snap ik.... kaarten schetsen een aardig beeld en als je het dag in dag uit volgt dan kan je de trend aardig volgen. Echter zoals ik al zei is het misschien handig om voortaan ook de pluimen te bekijken, dan weet je hoe het met de betrouwbaarheid zit (en soms kan je dan meer zeggen dan je alleen aan de kaarten kan zien )
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32638698
GFS kaarten tonen vanaf donderdag 8 december temperaturen rond vriespunt, met later oiv een NW en lage drukgebied wellicht kans op sneeuw, maar ja.. ver vooruit
  maandag 28 november 2005 @ 11:13:26 #110
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_32640352
@ Keromane :

Zou ik mischien wat links mogen waar jij je informatie vandaan haalt? Ik vind het zelf ook wel leuk om het te volgen en de voorspellingen te zien...
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_32641302
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:49 schreef Swetsenegger het volgende:

Ik heb mij laten vertellen dat de sneeuwsoort zoals we die hier hadden redelijk uitzonderlijk is, en al helemaal in deze hoeveelheden. Het was zeg maar net geen natte sneeuw meer, maar had dus nog wel veel water in zich, waardoor het veel compacter en zwaarder werd dan wanneer je echt goede droge sneeuw hebt. Dat in combinatie met de ontzettende hoeveelheid die er gevallen is zorgt ervoor dat bomen en electriciteitsmaswten het niet konden houden.
A mind with a heart of it's own
pi_32642669
quote:
Op maandag 28 november 2005 09:36 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dat snap ik.... kaarten schetsen een aardig beeld en als je het dag in dag uit volgt dan kan je de trend aardig volgen. Echter zoals ik al zei is het misschien handig om voortaan ook de pluimen te bekijken, dan weet je hoe het met de betrouwbaarheid zit (en soms kan je dan meer zeggen dan je alleen aan de kaarten kan zien )
Bedankt, maar ik zou niet weten waarom. Het gaat al een paar jaar prima zoals ik het doe, gaanderweg leer ik steeds meer over meteorologie, hetgeen kansbepalingen weer ten goede komt. Ik ben geen weerman en hoef niet elke dag met een vrij trefzekere voorspelling te komen.

Standaard weer vind ik niet zo interessant, normale omslag ook niet. Bij bijzondere omstandigheden zijn cijfers vaak onbetrouwbaar vanwege de details die een steeds grotere rol gaan spelen en de veel te grove resolutie.

Voorbeelden: De kans op een bak sneeuw van Maart stond een kleine week van te voren keihard in de kaarten, niet in de cijfers. De sneeuw van afgelopen weekend: hetzelfde. Ik gebruik cijfertjes hooguit om 'de kans op de kans' te veriffieren, zonder daar doorslaggevende waarde aan te hechten. Halverwege vorige week waren de cijfertjes het er bijvoorbeeld nog over eens dat het zou blijven vriezen terwijl ik intussen m'n bedenkingen had of het wel zo'n vaart zou gaan lopen.

Ik ben geen weerman maar automatiseerder. Meteorologie kun je een soort hobby noemen, al heb ik geen regenmeter in de tuin. We hebben hier in huis op de CV na niet eens een thermometer.

Links die ik regelmatig bekijk:
http://www.net-weather.co.uk/forum
http://www.theweatheroutlook.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=55
http://forum.weeronline.com/
http://weerwoord.be/
http://www.wetterzentrale.de
... en allerlei links die in de forums worden gegeven

PS Wie denkt dat het er in de wereld van de meteorologie vriendschappelijk aan toe gaat...: http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=218&page=1#Item_0
pi_32642722
quote:
Op maandag 28 november 2005 09:06 schreef IkWilbert het volgende:
En? Hoe staan de kaarten ervoor?
De kaarten zeggen: afwachten. Voorlopig licht wisselvallig en vrij normale temperaturen.
  maandag 28 november 2005 @ 14:51:01 #114
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32645552
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:55 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Ik heb mij laten vertellen dat de sneeuwsoort zoals we die hier hadden redelijk uitzonderlijk is, en al helemaal in deze hoeveelheden. Het was zeg maar net geen natte sneeuw meer, maar had dus nog wel veel water in zich, waardoor het veel compacter en zwaarder werd dan wanneer je echt goede droge sneeuw hebt. Dat in combinatie met de ontzettende hoeveelheid die er gevallen is zorgt ervoor dat bomen en electriciteitsmaswten het niet konden houden.
Klopt

En in combinatie met de harde wind, zette deze erg zware natte sneeuw zich af op de kabels.
Dit komt ook in de ALpen niet vaak voor.
Vaak is de sneeuw daar droog en bovendien waait het er meestal niet zo hard.
silence can say more than thousand words
  maandag 28 november 2005 @ 14:57:29 #115
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32645714
In hoeverre kan Delta het weer in Europa beinvloeden?

Is het mogelijk dat tropische depressie Delta een westcirculatie op gang kan brengen, op een of andere manier westcirculatieblokkage kan opheffenen en alsnog voor een zachte druilirige eentonige winter kan zorgen.

Of juist niet, maar voor extra vuurwerk kan zorgen in het Middelandse zeegebied?

Grtz Francorex
  maandag 28 november 2005 @ 15:01:34 #116
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32645828
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:57 schreef francorex het volgende:

Is het mogelijk dat tropische depressie Delta een westcirculatie op gang kan brengen, op een of andere manier westcirculatieblokkage kan opheffenen en alsnog voor een zachte druilirige eentonige winter kan zorgen.

Of juist niet, maar voor extra vuurwerk kan zorgen in het Middelandse zeegebied?

Grtz Francorex
Lijkt me niet zo snel.
Hij trekt marokko op en neemt dan snel in kracht af.
Of hij beweegt naar het azorengebied. maar om een wc te krijgen heb je daar juist een hogedrukgebied nodig en geen lagedrukgebied.
silence can say more than thousand words
pi_32645959
Wat regen in Amsterdam....
  maandag 28 november 2005 @ 16:21:45 #118
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32648014
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:01 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo snel.
Hij trekt marokko op en neemt dan snel in kracht af.
Of hij beweegt naar het azorengebied. maar om een wc te krijgen heb je daar juist een hogedrukgebied nodig en geen lagedrukgebied.
Ahh, ok. Gelukkig maar, laat die westcirculatie maar zo

Wel cool, een azoren tropische depressie ipv een azorenhoog.
pi_32648258
Delta is wel erg zuidelijk voor een mogelijke beinvloeding van Europa. Vergeet niet dat de Canarische eilanden nog dik 1000km vanaf Spanje liggen. Lijkt me nogal ver voor invloed hier. Maar je weet het maar nooit met het weer
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_32648320
Overigens zijn de sloten hier in Zwolle helemaal dichtgevroren. Dat komt toch niet vaak voor eind November. Overigens lijkt men in het uiterste oosten van Groningen een ijsdag te hebben.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_32650886
hier lag ook overal een laagje ijs maar das nu gesmolten en weer aan het aanvriezen

koud? nee k heb kouder mee gemaakt
pi_32650940
Leuk verhaal op de site van meteo consult over de Veluwe. Daar lag/ligt wel 40cm sneeuw! Opzich maar zo'n 20km vanaf mijn huis waar waar weinig sneeuw ligt. (3cm nog, gebroken sneeuwdek).
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  maandag 28 november 2005 @ 19:04:04 #123
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32651794
Heerlijk, als de vorst er nou even stevig inbeukt hier in het noorden dan wordt het zeker een koude, maar vooral mooie winter..
pi_32652354
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:57 schreef francorex het volgende:

Grtz Francorex
is al een beetje beschreven, directe invloed is niet te verwachten, wel zou ie als depressie de Middellandse Zee op kunnen drijven. Op zich zou dat niet negatief zijn voor een evt. meer winters verloop in onze omgeving.

---

Af en toe duiken op de kaarten ver weg prachtige dingen op. Onderstaande situatie zou slechts enkele stappen verwijderd kunnen zijn van een stevige winterinval. Het is veel te ver weg en zegt helemaal niets, toch leuk om te bekijken.
pi_32652643
Dat kaartje begint al aardig op de kaart uit '63 te lijken hea dus die strenge winter komt steeds dichter bij
Ik kan echt niet wachten, ik heb namelijk nog geen flokje sneeuw gezien
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:29 schreef Keromane het volgende:

[..]

is al een beetje beschreven, directe invloed is niet te verwachten, wel zou ie als depressie de Middellandse Zee op kunnen drijven. Op zich zou dat niet negatief zijn voor een evt. meer winters verloop in onze omgeving.

---

Af en toe duiken op de kaarten ver weg prachtige dingen op. Onderstaande situatie zou slechts enkele stappen verwijderd kunnen zijn van een stevige winterinval. Het is veel te ver weg en zegt helemaal niets, toch leuk om te bekijken.
[afbeelding]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')