Dat is geen vrije economie dus geen goede vergelijking.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:09 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
hoe zit dat ten opzichte van de yuan?
en volgensmij is die gekoppelt aan de dollar zodat het verschil 0 blijftquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:36 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is geen vrije economie dus geen goede vergelijking.
Die is kunstmatig gekoppeld aan de dollar. Waar bijna niemand het mee eens is overigens...quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:09 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
hoe zit dat ten opzichte van de yuan?
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=69093quote:De Chinezen komen
door onze redacteur Ruurd Ubels
SHENZHEN - De angst dat werkgelegenheid naar China verdwijnt, is groot. Maar ondertussen verdubbelde zich vorig jaar het aantal Chinese bedrijven dat zich in ons land vestigde. Is het de voorbode van veel meer? ,,Nederland'', zegt de Chinese manager Hang Bian, ,,is de entree tot Europa.''Dit voorjaar komt Hang Bian naar Nederland. Hij zal er de vestiging leiden van het elektronicaconcern CEC, onderdeel van een staatsbedrijf dat - zegt Hang Bian met de typerende Chinese voorliefde voor ronkende statistieken - 3000 bedrijven en 200 onderzoeksinstituten telt en een vermogen heeft van zes miljard euro. In Rotterdam komt het eerste Europese distributiecentrum van CEC.
Waarom niet in Hamburg, Antwerpen of Parijs? ,,Over Duitsland hebben we lang nagedacht'', zegt Hang Bian. Maar de Rotterdamse haven, de grootste van Europa, trok. ,,Bovendien heeft Nederland een uitstekende infrastructuur en dat is belangrijk als je een distributiecentrum wilt opzetten. Als je ergens wilt binnenkomen, moet je bij de ingang zijn. En Nederland is de entree tot Europa.''
Hang Bian zegt dat de komst van CEC naar Nederland vooralsnog weinig werkgelegenheid zal opleveren. ,,Er komen nu tien Chinese medewerkers naar Nederland. Maar op termijn zullen zeker ook banen voor Nederlanders gecreëerd worden. We hebben hen nodig om bijvoorbeeld de aftersales bij klanten te verzorgen. Ook willen we de samenwerking die we reeds met Philips hebben, uitbouwen.''
Verdubbeling
Uit cijfers van het Commissariaat Buitenlandse Investeringen in Nederland (CBIN) blijkt dat in 2005 elf Chinese bedrijven in Nederland een Europees hoofdkantoor of een distributiecentrum openden. Relatief weinig, maar wel een ruime verdubbeling ten opzichte van het aantal bedrijven (vijf) dat in 2004 naar ons land kwam.
Bovendien kiezen niet de minste bedrijven voor Nederland. Vorig najaar vestigde zich in Eindhoven het Europese hoofdkantoor van de IT-divisie van Haier, in China de grootste fabrikant van huishoudelijke apparaten en wereldwijd de op een na grootste producent van koelkasten. Ook de multinationals Huawei en ZTE hebben voor Nederland gekozen. Telecomgigant Huawei opende vorig jaar een vestiging in Amsterdam en het staatsbedrijf legt nu voor Telfort een geavanceerd netwerk aan voor mobiel internetten. Branchegenoot ZTE, 21.000 werknemers, opent dit jaar een kantoor in Den Haag.
Het is goed verklaarbaar dat Chinese bedrijven op zoek gaan naar exportmarkten. Weliswaar groeit de koopkracht van de Chinezen sinds 25 jaar geleden economische hervormingen werden ingezet, maar zij is nog te gering om de explosief groeiende productie van Chinese bedrijven te absorberen. ,,Door de verandering van een marxistische verzorgingsstaat naar een meer op kapitalisme geschoeide maatschappij, zijn veel Chinezen onzeker geworden'', verklaart Robert de Leeuw, consul-generaal van Nederland in Guangzhou. ,,Daarom wordt driftig gespaard en blijft de binnenlandse consumptie achter bij de verwachtingen.''
Leren
De Chinese overheid stimuleert bedrijven naar het buitenland te gaan. Tot nu verdienden Chinese bedrijven maar betrekkelijk weinig aan goederen waar Made in China op stond; de echte winstmarges werden behaald door westerse bedrijven die producten als speelgoed en computers in China lieten maken en elders verkochten, vertelt Yufang Guo, China-specialist bij Jomec International Lawyers in Rotterdam. De Chinezen nemen nu het heft in eigen handen.
Bovendien: als Chinese bedrijven echt willen meetellen, zullen ze aanwezig moeten zijn waar hun klanten zitten, zegt de Chinese Nederlander Yufang Guo die sinds vijftien jaar Chinese bedrijven ondersteunt die naar Nederland komen. ,,Ze moeten leren hoe ze een merk positioneren, hoe je de marketing stroomlijnt, wat de wensen van westerse klanten en consumenten zijn. Die ervaring doen ze pas hier op.''
CEC-bestuurder Hang Bian knikt instemmend. ,,We vestigen ons ook in Europa om zo te leren van onze Europese klanten.''
Volstrekt scheef
Het kabinet spant zich erg in om Chinese ondernemingen naar Nederland te halen. Het zit Balkenende-II dwars dat de handelsbalans tussen Nederland en China ,,volstrekt scheef is gegroeid'', zegt staatssecretaris Joop Wijn (Financiën), twee maanden geleden in Azië als plaatsvervangend minister van Buitenlandse Handel. In 2004 bedroeg de Nederlandse export naar China 2,3 miljard euro en exporteerden de Chinezen voor 14,3 miljard naar ons land, een verdubbeling in vijf jaar tijd waardoor de verhoudingen nog ongelijker zijn geworden.
Om dit enigszins recht te trekken, hengelt Nederland actief naar de komst van Chinese bedrijven. Vorig jaar opende staatssecretaris Karien van Gennip (Economische Zaken) in Sjanghai een nieuw kantoor van het CBIN. Dit jaar al opent het agentschap dat is belast met het aantrekken van buitenlandse investeerders, een tweede kantoor in China.
Tijdens zijn bezoek sprak Wijn in Shenzhen op een seminar een vijftigtal Chinese ondernemers toe. Hij speelde er met verve de rol van de succesvolle verkoper van de BV Nederland. Waarom Chinezen in ons land moeten investeren? Wijn: ,,Nederland ligt centraal in de EU en biedt met de Rotterdamse haven en Schiphol een uitstekende toegang tot Europa. Het ontslagrecht is er de afgelopen jaren aangepast, evenals de sociale zekerheid. Daarmee heeft Nederland een voorsprong op veel andere Europese landen. Bovendien heeft het een uitstekende kennisstructuur en er zijn goede banden met universiteiten.''
Gigantisch
Wijn verwacht dat de belangstelling van Chinese bedrijven voor Nederland verder zal toenemen. China-specialist Yufang Guo begrijpt dat wel. ,,Nederland biedt gigantisch veel voordelen. Het ligt centraal in Europa, heeft de beste haven en luchthaven van de EU, heeft een beter belastingstelsel dan veel andere EU-landen, kent uitstekende distributiefaciliteiten en veel mensen spreken er Engels. Steeds meer Nederlanders studeren zelfs Chinees.''
Maar laat Nederland zich niet rijk rekenen, waarschuwt de jurist van Jomec International Lawyers. ,,Nederland trekt verhoudingsgewijs niet méér Chinese bedrijven dan andere EU-landen. De overheid verzaakt namelijk Nederland efficiënt te promoten. Er wordt wel veel aan promotie gedaan, maar door allerlei verschillende instanties. Er gaat elke week wel een missie naar China, maar de ene wordt geleid door het ministerie van Economische Zaken, de andere wordt georganiseerd door een Kamer van Koophandel en een derde door een branchevereniging. Dat is niet alleen inefficiënt, maar leidt soms zelfs tot tegenstrijdige verhalen.''
Nog gevaarlijker vindt Yufang Guo ,,het tegenstrijdige beleid'' van de Nederlandse overheid. ,,Dit moet radicaal anders. Financiën, Economische Zaken en Sociale Zaken willen dat er meer Chinese bedrijven naar Nederland komen, maar tegelijk doet het ministerie van Justitie enorm moeilijk. Het Centrum voor Werk en Inkomen geeft zonder veel problemen werkvergunningen af voor Chinese managers die hier aan het werk willen, maar de immigratiedienst IND geeft vervolgens geen verblijfsvergunning af. En als we dan bellen wat er aan de hand is en welke documenten we misschien nog moeten opsturen, krijgen we onduidelijke antwoorden.''
Yufang Guo vertelt dat hij een Chinees bedrijf begeleidt dat al een jaar bezig is zich in Nederland te vestigen, maar grote problemen heeft met het verkrijgen van de nodige verblijfsvergunningen. ,,Dramatisch. Als dit nog lang duurt, wijkt het uit naar België.''
quote:Stijging aantal banen VS valt mee
AMSTERDAM (ANP-AFX) - Het aantal nieuwe banen in de Verenigde Staten is in februari uitgekomen op 243.000. De groei is daarmee ruim groter dan verwacht. De ramingen lagen tussen de 206.000 en 209.000.
Het Amerikaanse ministerie van Arbeid maakte de aantallen, waarbij de landbouwsector niet meetelt, vrijdag bekend. De werkloosheid bedroeg 4,8 procent van de beroepsbevolking, tegen 4,7 procent in januari.
Het aantal nieuwe banen steeg in januari met 170.000. Dat is een gecorrigeerd cijfer van een eerdere stijging van 193.000. Dankzij de groei van het aantal nieuwe banen in februari hebben Amerikaanse werkgevers de afgelopen tweeënhalf jaar elke maand meer banen gecreëerd. Dat is een duidelijk teken dat Amerikaanse economie nog steeds groeit.
Vooral in de dienstensector groeide de werkgelegenheid sterk, met 198.000 banen. In de maand ervoor ging het aantal nieuwe banen in de dienstverlenende sector met 105.000 omhoog. Ook het aantal nieuwe banen in de bouwsector nam in februari wederom sterk toe, met 41.000. In januari steeg het aantal nieuwe banen in de bouw nog met 55.000.
Het gemiddelde uurloon steeg in februari met 0,3 procent tegen 0,4 procent in de maand daarvoor. Daarmee stegen in de afgelopen twaalf maanden de lonen in de VS met 3,5 procent. Dat is de sterkste stijging in 4,5 jaar.
Van Condoleeca in de Washington Post van vandaag.quote:The week before last President Bush concluded a historic agreement on civilian nuclear cooperation with India, a rising democratic power in a dynamic Asia. This agreement is a strategic achievement: It will strengthen international security. It will enhance energy security and environmental protection. It will foster economic and technological development. And it will help transform the partnership between the world's oldest and the world's largest democracy.
Our agreement with India is unique because India is unique. India is a democracy, where citizens of many ethnicities and faiths cooperate in peace and freedom. India's civilian government functions transparently and accountably. It is fighting terrorism and extremism, and it has a 30-year record of responsible behavior on nonproliferation matters.
Aspiring proliferators such as North Korea or Iran may seek to draw connections between themselves and India, but their rhetoric rings hollow. Iran is a state sponsor of terrorism that has violated its own commitments and is defying the international community's efforts to contain its nuclear ambitions. North Korea, the least transparent country in the world, threatens its neighbors and proliferates weapons. There is simply no comparison between the Iranian or North Korean regimes and India.
The world has known for some time that India has nuclear weapons, but our agreement will not enhance its capacity to make more. Under the agreement, India will separate its civilian and military nuclear programs for the first time. It will place two-thirds of its existing reactors, and about 65 percent of its generating power, under permanent safeguards, with international verification -- again, for the first time ever. This same transparent oversight will also apply to all of India's future civilian reactors, both thermal and breeder. Our sale of nuclear material or technology would benefit only India's civilian reactors, which would also be eligible for international cooperation from the Nuclear Suppliers Group.
Second, our agreement is good for energy security. India, a nation of a billion people, has a massive appetite for energy to meet its growing development needs. Civilian nuclear energy will make it less reliant on unstable sources of oil and gas. Our agreement will allow India to contribute to and share in the advanced technology that is needed for the future development of nuclear energy. And because nuclear energy is cleaner than fossil fuels, our agreement will also benefit the environment. A threefold increase in Indian nuclear capacity by 2015 would reduce India's projected annual CO2emissions by more than 170 million tons, about the current total emissions of the Netherlands.
Third, our agreement is good for American jobs, because it opens the door to civilian nuclear trade and cooperation between our nations. India plans to import eight nuclear reactors by 2012. If U.S. companies win just two of those reactor contracts, it will mean thousands of new jobs for American workers. We plan to expand our civilian nuclear partnership to research and development, drawing on India's technological expertise to promote a global renaissance in safe and clean nuclear power.
Finally, our civilian nuclear agreement is an essential step toward our goal of transforming America's partnership with India. For too long during the past century, differences over domestic policies and international purposes kept India and the United States estranged. But with the end of the Cold War, the rise of the global economy and changing demographics in both of our countries, new opportunities have arisen for a partnership between our two great democracies. As President Bush said in New Delhi this month, "India in the 21st century is a natural partner of the United States because we are brothers in the cause of human liberty."
Under the president's leadership, we are beginning to realize the full promise of our relationship with India, in fields as diverse as agriculture and health, commerce and defense, science and technology, and education and exchange. Over 65,000 Americans live in India, attracted by its growing economy and the richness of its culture. There are more than 2 million people of Indian origin in the United States, many of whom are U.S. citizens. More Indians study in our universities than students from any other nation. Our civilian nuclear agreement is a critical contribution to the stronger, more enduring partnership that we are building.
We are consulting extensively with Congress as we seek to amend the laws needed to implement the agreement. This is an opportunity that should not be missed. Looking back decades from now, we will recognize this moment as the time when America invested the strategic capital needed to recast its relationship with India. As the nations of Asia continue their dramatic rise in a rapidly changing region, a thriving, democratic India will be a pillar of Asia's progress, shaping its development for decades. This is a future that America wants to share with India, and there is not a moment to lose.
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=535735quote:Pas op voor de 'zachte' Europese analist
AHREND CLAHSEN
Amerikaanse analisten hebben de naam, maar hun Europese collega's zijn meedogenlozer over de bedrijfstopman.
AMSTERDAM - Het Europese beeld van de Verenigde Staten is dat van een samenleving van kille rekenmeesters die ondernemingen en hun topmensen meedogenloos afrekenen op de resultaten. Dit, zo wil het vooroordeel, in tegenstelling tot Europa, waar beleggers en analisten een langere adem hebben en verder kijken dan de dag van vandaag.
Dit soort aannames kunnen echter in de prullenmand. Uit onderzoek van het communicatieadviesbureau Hill & Knowlton onder 282 analisten blijkt het tegendeel. Juist de Amerikaanse analisten beschikken over de langste adem in tijden waarin het een onderneming niet voor de wind gaat.
Iets meer dan de helft (54%) van de Europese analisten wil in een dergelijke situatie de directievoorzitter het liefst al binnen het jaar ontslaan. Daartegenover staat dat 'maar' 39% van hun Amerikaanse collega's op die termijn al een managementwissel eist.
Dat de Europese analisten hun Amerikaanse collega's rechts hebben ingehaald heeft Ingo Heijnen, directielid van Hill & Knowlton in Nederland, zeer verbaasd. 'Over de Verenigde Staten bestaat de perceptie dat daar een afrekencultuur heerst, maar hieruit blijkt juist het tegendeel.'
De verklaring voor de omslag zoekt Heijnen in Europese bedrijfsschandalen als Ahold en Parmalat en de vele, recente bedrijfsproblemen met bijbehorende herfinanciering zoals die bij Hagemeyer en Laurus . 'Destijds hebben analisten bedrijven jarenlang laten aanmodderen. Het lijkt erop dat ze nu eerder aan de rem trekken. Al blijft hun invloed natuurlijk wel beperkt.'
Heijnen ziet de bedrijfsschandalen overigens maar als gedeeltelijke verklaring voor het grote verschil. 'Dat gat heeft ons erg verbaasd en dat kan niet alleen uit de fraudeaffaires worden verklaard. De Amerikanen hebben immers ook hun Enron gehad. Bovendien hechten Amerikaanse analisten veel zwaarder aan de financiële prestaties van een bedrijf.'
Europeanen hebben namelijk ook hun zachte kanten. In Europa weegt 66% van de analisten milieu en maatschappelijk beleid mee in hun eindoordeel over een onderneming, in Amerika is dat maar 55%. Verder zijn Europeanen ook minder veeleisend wat betreft groei en corporate governance.
'Úiteindelijk leert het onderzoek ons dat een bestuurder bij problemen het beste snel kan uitleggen wat er aan de hand is', meent Heijnen. Er kan volgens hem het beste om geduld worden gevraagd als het herstelplan twee tot drie jaar in beslag neemt. 'Het gevaar is dat een bestuurder daaraan wordt opgehangen. Maar dat is altijd nog beter dan ontslag binnen een jaar door gebrekkige communicatie.'
Twee gezichten
- 'Softe' Europese analisten wegen milieu zwaarder mee in oordeel over een onderneming - Groei en winstgevendheid zijn minder belangrijk - Maar Europeanen hebben veel minder geduld bij slechte resultaten - Volgens 54% moet directie binnen een jaar ontslagen worden bij Amerikanen is dit slechts 39%
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
quote:Bernanke waarschuwt voor begrotingstekort VS
Ben Bernanke, de president van het Amerikaanse stelsel van centrale banken (Fed), waarschuwt voor het oplopende begrotingstekort van het land.
Begrotingstekort
Het Witte Huis verwacht dat het begrotingstekort dit jaar tot het record van 423 miljard dollar (353 miljard euro) zal oplopen. Vorig jaar was dat nog 319 miljoen dollar. Bernanke dringt er nu op aan dat de overheidsuitgaven worden teruggedrongen, zeker nu de vergrijzing toeneemt.
Vergrijzing
Door de vergrijzende baby-boomers zullen meer mensen aanspraak maken op hun pensioen. Bovendien verwacht Bernanke dat de uitgaven voor gezondheidszorg sterk zullen toenemen. Dat drukt op de overheidsuitgaven.
Maatregelen
Bernanke stelt voor om de belastingen te verhogen, de uitgaven terug te dringen of een combinatie daarvan. De voorganger van Bernanke, Alan Greenspan, wees eerder al meermalen op de gevaren van het almaar oplopende begrotingstekort.
Wat een stom artikel. Van 319 miljoen naar 350 miljard dollar?quote:
Foutje inderdaad.quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef klez het volgende:
[..]
Wat een stom artikel. Van 319 miljoen naar 350 miljard dollar?
En dus procentueel nog steeds een stuk lager dan in de grote EU landen.
Eéntiende procentpunt minder dan het begrotingstekort van vorig jaar van het grootste EU-land, in ieder geval: "The budget deficit figure for the current fiscal year was revised up to an all-time record 423 billion dollars, which would be 3.2 percent of US gross domestic product (GDP)" en "Germany last week announced a deficit of 3.3 percent in 2005."quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef klez het volgende:
[..]
Wat een stom artikel. Van 319 miljoen naar 350 miljard dollar?
En dus procentueel nog steeds een stuk lager dan in de grote EU landen.
Waar hebben we het dus over. Dat begrotingstekort moet omhoog! Banen creëren! In ieder geval in Duitsland dan toch...quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eéntiende procentpunt minder dan het begrotingstekort van vorig jaar van het grootste EU-land, in ieder geval: "The budget deficit figure for the current fiscal year was revised up to an all-time record 423 billion dollars, which would be 3.2 percent of US gross domestic product (GDP)" en "Germany last week announced a deficit of 3.3 percent in 2005."
Het is zelfs buitengewoon dat ondanks de oorlogen en Katrina het BD in de US niet hoger is dan in de EU. Voor de komende jaren word ook een sterke daling voorspeld in de VS, veel sterker dan in Europa.quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:06 schreef Monidique het volgende:
Ik vertrouw die cijfers van politici niet zo, maar hoe dan ook is het wel vrij gedurfd om te beweren dat Amerikaanse begrotingstekort procentueel veel minder is dan die van de grote EU-landen.
O?quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:25 schreef klez het volgende:
[..]
Voor de komende jaren word ook een sterke daling voorspeld in de VS, veel sterker dan in Europa.
http://www.cbo.gov/showdoc.cfm?index=4985&sequence=2quote:
Uiteraard, een kleiner begrotingstekort is de trend, kijk maar naa de meer dan 10% van Italië in de jaren negentig, hoewel de spilzuchtige Bush dan wel een vreemde eend in de bijt is, maar ik las zo even snel geen vergelijking met het begrotingstekort van de EU, of de Eurozone. En, je hebt gelijk, laat ze eerst de voorspellingen waarmaken. Eén jaar voorspellen vind ik al riskant, tien jaar is heel wat anders.quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:33 schreef klez het volgende:
[..]
http://www.cbo.gov/showdoc.cfm?index=4985&sequence=2
Nog maar afwachten in hoeverre de US government haar eigen voorspellingen waarmaakt, natuurlijk...![]()
In dit recentere document gaan de getallen nog wat verder naar beneden.
http://www.cbo.gov/ftpdoc(...)OutlookTestimony.pdf
Vergis je niet, volgens mij was het begrotingstekort in het laatste kwartaal van 2005 alweer lager dan verwacht in de VS, en de groeicijfers in het eerste kwartaal van 2006 hoger.quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uiteraard, een kleiner begrotingstekort is de trend, kijk maar naa de meer dan 10% van Italië in de jaren negentig, hoewel de spilzuchtige Bush dan wel een vreemde eend in de bijt is, maar ik las zo even snel geen vergelijking met het begrotingstekort van de EU, of de Eurozone. En, je hebt gelijk, laat ze eerst de voorspellingen waarmaken. Eén jaar voorspellen vind ik al riskant, tien jaar is heel wat anders.
Nou ja, verwachtingen zijn te wekken, uiteraard, en dat wordt ook gedaan, om later zogenaamd betere resultaten te kunnen tonen, maar wat heeft dat er mee te maken?quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef klez het volgende:
[..]
Vergis je niet, volgens mij was het begrotingstekort in het laatste kwartaal van 2005 alweer lager dan verwacht in de VS, en de groeicijfers in het eerste kwartaal van 2006 hoger.
Mij ook niet. Ik kan in de percentages niets zorgwekkends ontdekken. Die 10% van Italie, dat is een ander verhaal...quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef Monidique het volgende:
Overigens, mocht iemand het denken, die verschillen in begrotingstekorten die er al dan niet zijn, kunnen mij niets schelen.
quote:Aanhoudend verlies op Arabische beurzen
Van onze verslaggever
AMSTERDAM - De luchtbel op de effectenbeurzen in het Midden-Oosten lijkt te knappen. De afgelopen twee jaar stegen de koersen onstuimig, aangejaagd door de oliedollars die een bestemming zochten, maar inmiddels zijn de Arabische beurzen in een duikvlucht beland.
De Tadawull All-Shares Index van de effectenbeurs in Saudi-Arabië, de grootste in het Midden-Oosten, is sinds zaterdag 21 procent in waarde gedaald. De index van de effectenbeurs in Koeweit, de op een na grootste in de Arabische wereld, is sinds medio februari met 16,5 procent omlaag gegaan. De beurstoezichthouder van Koeweit onderzoekt tien bedrijven wegens ongeoorloofde boekhoudmethoden. ‘Er is een gebrek aan transparantie en er wordt ook niets uitgelegd aan de investeerders’, aldus een analist.
De gezamenlijke waarde van de beursgenoteerde bedrijven in het Golfgebied is door de verliezen gedaald tot ongeveer 900 miljard dollar. Dat is 300 miljard minder dan in november 2005, toen het hoogtepunt werd bereikt. De grote ster van vorig jaar, de beurs van Dubai, heeft sinds zijn hoogtepunt in november 2005 meer dan de helft van zijn waarde verloren.
De wens is de vader van de gedachte.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:28 schreef klez het volgende:
Nu maar eens kijken of de Iraanse Oliebeurs wel een deuk in een pakje boter slaat.
Als ik mijn mede analytici moet geloven is ineenstorting van het Amerikaanse "evil empire" nabij.
![]()
Bekijk het maar eens relatief, dus in percentages, en doe dat ook eens met landen zoals Italie, Frankrijk, Japan en Duitsland en maak dan een vergelijking.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:02 schreef Monidique het volgende:
Ik weet trouwens niet of die verwachtingen wat zeggen: in 2000 dacht het CBO dat er een begrotingsoverschot zou zijn van 268 miljard dollars in 2005, de daaropvolgende twee jaren 433 en 103, in 2003 dacht man aan een tekort van 73 miljard dollar, in 2004 362 en in 2005 dacht men aan een begrotingstekort van 368 dollar. Dat is een verschil van 500 miljard dollar in zes jaar. Uiteindelijk werd het begrotingstekort in 2005 318 miljard dollar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |