abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32595691

Vervolg van: Hoe kunnen de VS hun positie behouden als wereldmacht?

CIA zegt dit over de Amerikaanse economie:
quote:
United States Economy - overview:

The US has the largest and most technologically powerful economy in the world, with a per capita GDP of $40,100. In this market-oriented economy, private individuals and business firms make most of the decisions, and the federal and state governments buy needed goods and services predominantly in the private marketplace. US business firms enjoy considerably greater flexibility than their counterparts in Western Europe and Japan in decisions to expand capital plant, to lay off surplus workers, and to develop new products. At the same time, they face higher barriers to entry in their rivals' home markets than the barriers to entry of foreign firms in US markets. US firms are at or near the forefront in technological advances, especially in computers and in medical, aerospace, and military equipment; their advantage has narrowed since the end of World War II. The onrush of technology largely explains the gradual development of a "two-tier labor market" in which those at the bottom lack the education and the professional/technical skills of those at the top and, more and more, fail to get comparable pay raises, health insurance coverage, and other benefits. Since 1975, practically all the gains in household income have gone to the top 20% of households. The response to the terrorist attacks of 11 September 2001 showed the remarkable resilience of the economy. The war in March/April 2003 between a US-led coalition and Iraq, and the subsequent occupation of Iraq, required major shifts in national resources to the military. The rise in GDP in 2004 was undergirded by substantial gains in labor productivity. The economy suffered from a sharp increase in energy prices in the second half of 2004. Long-term problems include inadequate investment in economic infrastructure, rapidly rising medical and pension costs of an aging population, sizable trade and budget deficits, and stagnation of family income in the lower economic groups.
Stelling: Hoe kan Amerika zijn positie behouden als wereldmacht?

Misschien een paar oplossingen:

- De oliedorst stoppen, dit veroorzaakt een groot handelstekort en afhankelijkheid van het onstabiele Midden-Oosten
- Preventieve oorlogen zoals in Irak niet meer uitvoeren, alleen als US-grondgebied, NAVO-bondgenoten of bevriendschappelijke landen als Japan en Australië worden aangevallen in actie komen. (bespaart veel geld)
- Steun aan Israël opschorten (kost veel geld en haalt veel wrok van moslimlanden op het hoofd)
- Grenzen (ook voor immigranten) helemaal open
- Kinderbijslag (hebben ze die daar?) verhogen
- NAFTA-verbond met Canada en Mexico veel meer waarde toekennen
- Met het bespaarde geld begrotingstekort proberen te dichten en meer uitgeven aan infrastructuur
- Rente en btw verhogen, het overconsumeren stoppen

Iemand meer oplossingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 26-11-2005 15:25:00 ]
pi_32595891
Heb je niks beters te doen dan over dit mooie land te zeiken?

De meeste Amerikanen zijn heel tevreden op hun land, en natuurlijk heb je ook daar schommelingen in de economie/vertrouwen e.d. Maar ze zijn nog steeds trots op hun systeem en daar hebben die praatclubjes in Europa natuurlijk niks over te zeggen

[ Bericht 12% gewijzigd door more op 26-11-2005 15:52:57 ]
pi_32595914
Het is de wet van de remmende voorsprong. Als je naar het verleden kijkt zijn er rijken/landen opgekomen en ten onder gegaan. Wellicht zijn we op een 'turning point in history' aangekomen en verplaatst de macht zich naar (zuid-oost) Azië.

Het is lastig om oplossingen aan te dragen en te zorgen dat de VS haar macht behoudt. Ik denk dat het belangrijkste is om orde op zaken te stellen in het Midden-Oosten en intern zou men minder op de pof moeten leven zodat het handelstekort kan worden teruggedrongen. Maar hoe verander je een mentaliteit?
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:45:48 #4
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32596264
je oplossingen zijn OF niet reeel OF insignificant OF niet relevant.
het enige wat Amerika kan doen is de dollar stabiel houden zodat het buitenland de VS als betrouwbare bestemming van investering vind.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_32598383
De VS heeft zo'n enorme voorsprong op de rest van de wereld dat ze ook de komende decenia een wereldmacht zullen blijven. China zal terrein winnen is in potentie natuurlijk een absolute grootmacht. Ik denk dat vooral Europa (als je dat al als een echte macht kunt zien ...) zich zorgen moet gaan maken over de toekomst.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_32620314
Zou me trouwens niet verbazen als de VS met Ralph Nader (de groenen) een grotere supermacht zou kunnen worden dan nu. Hij zou de oliedorst in ieder geval kunnen stoppen, en veel minder geld aan zinloze oorlogen besteden.
pi_32620650
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:28 schreef more het volgende:

De meeste Amerikanen zijn heel tevreden op hun land, en natuurlijk heb je ook daar schommelingen in de economie/vertrouwen e.d. Maar ze zijn nog steeds trots op hun systeem en daar hebben die praatclubjes in Europa natuurlijk niks over te zeggen
Volgens mij staan er slechts feiten in de OP en wordt daar verder niks afgezeken. Of ik heb het niet goed gezien...
pi_32620762
tvp

dit zijn altijd de onderwerpen die de amerika rukkers afdoen met argumenten als "ach die staatsschuld is niks, als we even een jaartje hard werken is die helemaal weg"
pi_32621103
quote:
Op zondag 27 november 2005 16:20 schreef Frank-NL het volgende:

[..]

Volgens mij staan er slechts feiten in de OP en wordt daar verder niks afgezeken. Of ik heb het niet goed gezien...
Er staan veel onjuistheden in! Maar ik bedoelde vooral het hele "post" gedrag van pberends aangaande de VS.
pi_32621162
quote:
Op zondag 27 november 2005 16:37 schreef more het volgende:

[..]

Er staan veel onjuistheden in! Maar ik bedoelde vooral het hele "post" gedrag van pberends aangaande de VS.
Welke onjuistheden?
pi_32621195
quote:

[..]

Er staan geen onjuistheden in, want het eerste gedeelte (tot dat ik oplossingen aandraag) zijn gewoon feiten, en wanneer ik met mogelijke oplossingen begin is het een mening. Ja duh, in meningen kunnen vaak onjuistheden zitten he. Maar als ik jou was zou ik het op een minder persoonlijke manier brengen:
quote:
Komt niet echt inhoudelijk en vriendelijk over. Probeer liever de mogelijke oplossingen te ontkrachten op een inhoudelijke manier. Overigens is dit geen anti-Amerika topic, maar eerder een help-Amerika topic.
pi_32622262
quote:

[..]

De VS kunnen waarlijk niet genoeg worden afgezeken. Pberends for president!
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32622455
quote:
Op zondag 27 november 2005 16:09 schreef pberends het volgende:
Zou me trouwens niet verbazen als de VS met Ralph Nader (de groenen) een grotere supermacht zou kunnen worden dan nu. Hij zou de oliedorst in ieder geval kunnen stoppen, en veel minder geld aan zinloze oorlogen besteden.
Zou wel leuk zijn, Nader in het Witte Huis
pi_32622473
quote:
Op zondag 27 november 2005 17:21 schreef Argento het volgende:

[..]

De VS kunnen waarlijk niet genoeg worden afgezeken. Pberends for president!
Het is niet afzeiken, maar zeer opbouwende kritiek.
pi_32628501
Ik denk dat amerika altijd wel het machtigst blijft, ze moeten gewoon altijd het internet beheer in eigen beheer houden en microsoft(wie weet dat in de toekomst zij deze positie gaan verliezen, maar dan zal er wel weer een ander amerikaans it bedrijf op staan) is een amerikaans bedrijf, en in de toekomst is de machtigste op aarde diegene die het meeste digitale macht heeft.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32634620
Ik zie Amerika ten onder gaan. Amerika is de grootste verbruiker van olie ter wereld. Per persoon verbruiken ze daar het dubbele van wat wij hier doen...
Van mij mogen ze optiefen met hun zooi, als je alleen al kijkt wat voor invloed ze op onze eigen poppenkastregering hebben!
Ik vind me dan ook goed in dit artikel: http://www.bbet.org/leesvoer/postoorlogs_europa.htm
Hebt u een oorlog in Irak besteld?
Onie da?!
pi_32634787
quote:
Op zondag 27 november 2005 21:34 schreef JohnDope het volgende:
Ik denk dat amerika altijd wel het machtigst blijft, ze moeten gewoon altijd het internet beheer in eigen beheer houden en microsoft(wie weet dat in de toekomst zij deze positie gaan verliezen, maar dan zal er wel weer een ander amerikaans it bedrijf op staan) is een amerikaans bedrijf, en in de toekomst is de machtigste op aarde diegene die het meeste digitale macht heeft.
Uh...dat beheer stelt niets voor.

Ten eerste staan nog niet de helft van de root servers in de VS en ten tweede is een vervanging van de overige rootservers een kwestie van een dag werk. Het is een politiek punt, geen technisch.
Er bestaat nu al een alternatief rootserver netwerk.
  maandag 28 november 2005 @ 10:40:20 #18
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_32639654
Wat de militaire macht betreft zal Amerika de komende decennia de enige supermacht blijven, dus dat zit wel snor. Als we naar de economie kijken is het BNP van China volgens sommige berekeningen minder dan een tiende van het Amerikaanse, dus het doembeeld dat China binnen enkele jaren de wereld zal overnemen klopt van geen kant.
Verder is het natuurlijk wel van belang dat het handelstekort wordt teruggedrongen evenals de overheidsuitgaven. Het eerste kan bereikt worden als de regering Amerikanen kan overtuigen hun riem aanhalen en meer gaan sparen, het tweede als de Amerikaanse regering niet zo snel grijpt naar de macht der wapenen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_32641370
Wat ik mij nou van de VS zolang afvraag.......

Indien je op de Ivy-league universiteiten rondkijkt lijkt wel bijna iedereen Chinees te zijn. Misschien da Amerikanen te dom zijn, maar feit is dat bijna 75% Chinees is. Wie zegt dat die Chinezen in de VS blijven? Indien het met China echt goed blijkt te gaan vertrekken volgens mij al die hoog opgeleidde Chinezen en mass naar China. Dan krijgt China gratis extreem goed opgeleidde mensen die de (kennis)economie nog veel harder aanjagen... terwijl gelijktijdig een brain-drain vanuit de VS optreedt.

Mij lijkt dat zodra Chinezen het in China leuker vinden om te leven (duh) dan in de VS dat de VS binnen 5 jaar niets meer waard is. En dat kantelpunt komt aardig dichtbij als ik de jubelverhalen over China zo blijf lezen.
  maandag 28 november 2005 @ 13:41:35 #20
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_32643773
Ik zag laatst een interessante docu van de VPRO over wanneer de dollar valt! Het scenario wat daar geschetst werd, was nogal verbijsterend. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar irreëel lijken me soortgelijke scenario's niet. Het ophouden om op de pof te leven lijkt me al een goeie stap. In die docu werd ook verteld, dat hoe langer Amerika op deze wijze doorgaat, hoe harder de klap aankomt, wanneer Amerika als supermacht helemaal in elkaar dondert. Economisch gezien dan, op militair vlak zullen ze komende decennia wel superieur blijven.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 28 november 2005 @ 13:48:11 #21
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_32643959
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:28 schreef more het volgende:

amerikanen blijven trots op hun land, of het nou slechter gaat of goed. zelfs als de beroemde vlag uit 51 keutels zou bestaan, roepen ze nog dat hun land de beste is. In die OP staan een hoop waarheden plus een mening van Pberends die niet eens zo slecht geschoten is. het feit dat amerika zeker niet de meest goede kant op aan het gaan is (kijk gezondheidszorg, vertrouwen van mensen in de politiek, relaties met de rest van de wereld, eenzijdige kijk van media op het land en de rest van de wereld en de alsmaar dringende lobbies van vele (niet altijd even betrouwbare) organisaties, dnek ik dat het de verkeerde kant op gaat.
put
your
clothes
on!
pi_32644457
quote:
Op maandag 28 november 2005 00:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Uh...dat beheer stelt niets voor.

Ten eerste staan nog niet de helft van de root servers in de VS en ten tweede is een vervanging van de overige rootservers een kwestie van een dag werk. Het is een politiek punt, geen technisch.
Er bestaat nu al een alternatief rootserver netwerk.
Maakt niet uit waar ze staan als ze maar in het beheer van de VS blijven. Er mag wel een alternatief zijn, maar als ze morgen zeggen dat ze bijvoorbeeld de .nl extensie er uit slopen hebben wij een probleem en zo kunnen ze nog wel meer nare dingen doen.

Als dat beheer niks zou voorstellen dan hadden ze het allang uit handen gegeven, met dit beheer staan ze in de top van de piramide.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32644484
Met de huidige economische groei van China zal het nog minimaal 100 jaar duren voordat ze de VS voorbij gaan. En dan hebben we het alleen nog maar over het BNP. Op allerlei ander gebied zal de VS nog veel langer superieur blijven.
Vergeet niet dat de economische groei in de VS nog altijd stukken beter is dan in de EU.
  maandag 28 november 2005 @ 14:09:56 #24
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_32644523
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:08 schreef more het volgende:
Met de huidige economische groei van China zal het nog minimaal 100 jaar duren voordat ze de VS voorbij gaan. En dan hebben we het alleen nog maar over het BNP. Op allerlei ander gebied zal de VS nog veel langer superieur blijven.
Vergeet niet dat de economische groei in de VS nog altijd stukken beter is dan in de EU.
En jij denkt dat die huidige economische groeipercentages voor de komende 100 jaar vaststaan ?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 28 november 2005 @ 14:14:06 #25
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_32644633
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:08 schreef more het volgende:
economische groei is sowieso niet een op zichzelf staand feit. als de VS niet zo arrogant zou doen en alleen kijkt naar zijn superieure houding, zouden ze hun blik kunnen werpen op de dingen waar ze momenteel enorm in falen en die in een korte tijd zeker voor een hoop ellende kunnen zorgen.
put
your
clothes
on!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')