abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35464694
Als de dollar valt, is er oorlog.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 07:03:29 #252
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_35469402
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 00:28 schreef newsman het volgende:
Als de dollar valt, is er oorlog.
In de Verenigde Staten, ja, dat wel. De rest van de wereld zou het geen probleem vinden.
---verdwijnt---
pi_35469712
Ondertussen staat de Euro op 1,1874 dollar. De dollar is de laatste tijd sterker geworden.
Dit komt doordat de FED de rente waarschijnlijk dit jaar in meerdere stappen gaat verhogen, men denkt aan 2 of 3 maal 25 basispunten.
Dit trekt kapitaal aan omdat men op een dollar-rekening aanzienlijk meer rente krijgt dan op een Euro rekening.
Fundamenteel zijn echter de meeste analysten erover eens dat de dollar zal gaan dalen, we hebben dus tijdelijk een sterkere dollar.
Voor iemand die van speculeren houdt: nu instappen in dollarfutures, opties of turbo's
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_35469853
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 07:03 schreef Clourhide het volgende:

[..]

In de Verenigde Staten, ja, dat wel. De rest van de wereld zou het geen probleem vinden.
ik denk juist andersom.

Het is juist de kracht van de dollar/USA, dat anderen op hun bek gaan bij het inklappen van de dollar.
pi_35472486
Dat komt omdat economen en beursmannetjes gek genoeg psychologisch afhankelijk zjn van wat er in de VS gebeuren, terwijl dat eigenlijk niet echt meer zo is. De VS is een vrij dichte economie en wordt steeds kleiner vergeleken met de rest van de wereldeconomie.
pi_35474323
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 23:49 schreef pberends het volgende:
Syrië, Iran en Noorwegen zijn of gaan overstappen op de euro voor hun handel in olie.
ik snapte van noorwegen zowieso niet waarom die in dollars handelde.
die hebben maar 1 afnemer en dat is de EU
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_35474392
Bomaanslag op ayatollah moskee Irak > Burgeroorlog in Irak > Oorlog tussen Syrië/Iran en de Saüdies > Geen olie > Geen distributie > Geen eten

Ik zou maar snel een voorraadje blikvoer kopen
pi_35474750
ik lees net in jouw stukje PB dat het illegaal was voor amerikanen om goud te bezitten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_35475100
hoe wordt trouwens de euro gebacked ?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:51:09 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35475162
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Niet.

De euro is ook een fiat currency
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:53:49 #261
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35475240
De dollar zal net zo snel crashen als de Euro.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_35475877
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:10 schreef Internationalist het volgende:
Allemaal even kijken:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/

Reacties?
Bedankt, Tegenlicht e.d. zijn prachtige programma's, deze uitzending had ik niet gezien.

De problemen manifesteren zich nu al. Half Manhattan is in Japanse handen, de Chinezen bezitten steeds meer, onlangs kwam in het nieuws dat Arabieren enorme havens willen overnemen. Doorlenen kan, maar uiteindelijk komt alles in buitenlandse handen en rest er niets dan schuld.
pi_35475976
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:15 schreef Keromane het volgende:

[..]

Bedankt, Tegenlicht e.d. zijn prachtige programma's, deze uitzending had ik niet gezien.

De problemen manifesteren zich nu al. Half Manhattan is in Japanse handen, de Chinezen bezitten steeds meer, onlangs kwam in het nieuws dat Arabieren enorme havens willen overnemen. Doorlenen kan, maar uiteindelijk komt alles in buitenlandse handen en rest er niets dan schuld.
dat van Japan en China is echt schromelijk overdreven NL bezit veel en veel meer in de VS dan die landen bij elkaar.

NL staat ook echt al jaren in de top 3 van investeerders in de VS
pi_35476033
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 13:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet.

De euro is ook een fiat currency
is het dan niet dat wanneer de opec de euro gaat gebruiken dat die dan de positie van de dollar overneemt
pi_35476105
quote:
ho ik ben het wel met je eens dat het begrotings te kort te hoog is en dat de dollar gaat klappen.

maar altijd die doemverhalen van de chinezen(resp japanners arabieren ..) komen
pi_35476333
als je die documentaire bekijkt zie je dat de aziatische wereld voordeel zou hebben bij het vallen van de dollar... waarom zaaien ze geen paniek en zetten ze het proces niet in werking?
pi_35476454
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:33 schreef _dirkjan_ het volgende:
als je die documentaire bekijkt zie je dat de aziatische wereld voordeel zou hebben bij het vallen van de dollar... waarom zaaien ze geen paniek en zetten ze het proces niet in werking?
ik heb hem al een half jaar geleden gezien.
maar volgens mij was het ook tricky voor hun china`s groei wordt vooral door dollars bepaalt
pi_35476512
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ho ik ben het wel met je eens dat het begrotings te kort te hoog is en dat de dollar gaat klappen.

maar altijd die doemverhalen van de chinezen(resp japanners arabieren ..) komen
Tien jaar geleden werden al vraagtekens gesteld bij het feit dat Aziaten half Manhattan in de portefeuille hadden. Als dat allemaal niet waar is dan ben ik verkeerd ingelicht.

Doet er niet toe, het gaat om het principe. Steeds meer kapitaal komt in handen van anderen. Zou je de lijn alsmaar doortrekken dan heb je niets dan schuld.
pi_35476617
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:39 schreef Keromane het volgende:

[..]

Tien jaar geleden werden al vraagtekens gesteld bij het feit dat Aziaten half Manhattan in de portefeuille hadden. Als dat allemaal niet waar is dan ben ik verkeerd ingelicht.

Doet er niet toe, het gaat om het principe. Steeds meer kapitaal komt in handen van anderen. Zou je de lijn alsmaar doortrekken dan heb je niets dan schuld.
dan ben je verkeert ingelicht en dat verhaal speelde eigenlijk vooral in de jaren 80 bij de opkomst van japan.

Het is echt een feit dat NL veel meer bezit in de VS
  zaterdag 25 februari 2006 @ 15:03:03 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35477192
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

is het dan niet dat wanneer de opec de euro gaat gebruiken dat die dan de positie van de dollar overneemt
Het zal de positie van de euro zeker versterken, maar ik zie de euro de positie van de dollar nog niet zo snel overnemen.

De eurozone is een bonte verzameling van verouderde economieen die onderling hopeloos verdeeld zijn over bijna elke mogelijke kwestie. Bovendien heeft de eurozone geen militaire macht.
De geschiedenis leert dat het (militair) machtigste land de wereld currency levert.

Eén factor die in de (verre) toekomst misschien wel voor de euro pleit: De USA en China zijn/ worden zowel op economisch als op militair gebied rivalen. Europa is voor geen van beiden een militaire rivaal, daarom zullen China en de USA eerder voordeeltjes gunnen aan de EU dan aan elkaar. Misschien wordt de EU ooit de derde hond die er met het been vandoor gaat.

Toch zou het me niet verbazen als de euro uiteindelijk weer vedwijnt. Een monetaire unie zonder een politieke unie (die niemand wil) is gedoemd te mislukken. De echte test komt volgens mij over een paar jaar wanneer sommige landen enorme tekorten krijgen door de vergrijzing en andere EU landen dat (via hoge rentes en inflatie) moeten betalen.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 25 februari 2006 @ 15:09:59 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35477417
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:33 schreef _dirkjan_ het volgende:
De Aziatische landen zouden daar juist het slachtoffer van zijn. De grootste dollarreserves buiten de USA zijn in handen van:

1. Japan
2. China
3. Taiwan

Verder zijn zij voor hun export sterk afhankelijk van de dollar. Dit is de reden dat het juist de Aziatische landen zijn die de dollar overeind houden door enorme hoeveelheden Amerikaanse staatobligaties te kopen.
Mijn reisverslagen
pi_35478661
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 15:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het zal de positie van de euro zeker versterken, maar ik zie de euro de positie van de dollar nog niet zo snel overnemen.

De eurozone is een bonte verzameling van verouderde economieen die onderling hopeloos verdeeld zijn over bijna elke mogelijke kwestie. Bovendien heeft de eurozone geen militaire macht.
De geschiedenis leert dat het (militair) machtigste land de wereld currency levert.

Eén factor die in de (verre) toekomst misschien wel voor de euro pleit: De USA en China zijn/ worden zowel op economisch als op militair gebied rivalen. Europa is voor geen van beiden een militaire rivaal, daarom zullen China en de USA eerder voordeeltjes gunnen aan de EU dan aan elkaar. Misschien wordt de EU ooit de derde hond die er met het been vandoor gaat.

Toch zou het me niet verbazen als de euro uiteindelijk weer vedwijnt. Een monetaire unie zonder een politieke unie (die niemand wil) is gedoemd te mislukken. De echte test komt volgens mij over een paar jaar wanneer sommige landen enorme tekorten krijgen door de vergrijzing en andere EU landen dat (via hoge rentes en inflatie) moeten betalen.
nu zou ik de EU militair en ook politiek niet onderschatten.
Het is geen VS maar ik denk toch niet dat 1 iemand het ook maar in zijn hoofd haalt de unie binnen te vallen.
pi_35478764
ben ik de enige die het best spannend lijkt als dit gebeurd? eindelijk weer wat actie ofzo
pi_35479140
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:02 schreef _dirkjan_ het volgende:
ben ik de enige die het best spannend lijkt als dit gebeurd? eindelijk weer wat actie ofzo
ik denk dat wij in de maand maart genoeg aktie gaan zien in iran.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 16:42:21 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35479834
Nog even wat cijfers (verouderd weliswaar).
Geschatte US$ reserves van de 4 centrale banken met de grootste US$ reserves (per jan 2004, dus 2 jaar geleden):

Japan $741 miljard
China $403 miljard
Taiwan $207 miljard
Zuid Korea $157 miljard

Om het even in perspectief te plaatsen, en ook in relatie tot eerdere posts betreffende gouddekking: met dit geld kun je 50% van al het goud op aarde kopen op de huidige goudprijs van ca $550/oz.

Inmiddels zijn de reserves nog verder toegenomen. Eind 2005 hadden deze 4 centrale banken gezamelijk een foreign currency reserve ter waarde van $2130 miljard. De overgrote meerderheid daarvan bedraagt US$ of US$ gedenomineerde securities.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 25 februari 2006 @ 16:46:13 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35479981
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 15:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nu zou ik de EU militair en ook politiek niet onderschatten.
Heb jij ooit de EU zonder de USA politiek of militair een (geloofwaardige) vuist zien maken ?
Mijn reisverslagen
pi_35480309
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Vroeger hadden we de gouden standaard, dwz. dat er een hoeveelheid goud per gulden bij de Nederlandse Bank aanwezig was. Maar wat is de waarde van goud ?
Uiteindelijk wordt een valuta gebacked door vertrouwen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_35483867
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Heb jij ooit de EU zonder de USA politiek of militair een (geloofwaardige) vuist zien maken ?
Is dat nodig dan? Ik weet zeker dat de laatste keer dat de EU de VS nodig heeft gehad in een oorlog op de Balkan is geweest. Helaas hebben we op die manier moeten leren van onze fouten. Als ze binnen de EU de legers meer laten samenwerken en reorganiseren, heb je een behoorlijk sterk leger staan die makkelijk de grenzen van de unie kan verdedigen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 25 februari 2006 @ 18:43:42 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35484241
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 18:33 schreef Steeven het volgende:

[..]

Is dat nodig dan? Ik weet zeker dat de laatste keer dat de EU de VS nodig heeft gehad in een oorlog op de Balkan is geweest. Helaas hebben we op die manier moeten leren van onze fouten. Als ze binnen de EU de legers meer laten samenwerken en reorganiseren, heb je een behoorlijk sterk leger staan die makkelijk de grenzen van de unie kan verdedigen.
Een aantal posts terug werd er gesteld dat de euro wellicht de rol van de US$ zou overnemen. Mijn stelling is dat om reserve currency van de wereld te zijn je de dominante macht moet zijn in de wereld. Het gaat dus dan dus niet om grenzen verdedigen maar om in staat te zijn anderen je wil op te leggen. Zoals nu de USA dat kan en in de 19de eeuw de UK (ten tijde van the British Empire was de GBP ook de belangrijkste munt)
Mijn reisverslagen
pi_35484810
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

dat gebeurt best vaak op politiek-economisch gebied.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:38:42 #282
132947 Hoopman
Be your own guest
  zondag 26 februari 2006 @ 13:56:23 #283
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35508575
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 18:33 schreef Steeven het volgende:
Een achterlijk leger, vol met verouderde troep en dienstplichtigen. En dan nog geven de VS meer uit aan hun leger, en investeren ze meer in technologie.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:59:54 #284
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35508674
Dit topic bestaat uit puur eurocentrisch wensdenken. Het begrotingstekort van de VS is ongeveer zo groot als dat van Frankrijk of Italie, en die landen, met veel meer verouderde industrie en een afkeer van de diensteneconomie, storten ook niet in (helaas). Het handelstekort is wel groot, maar daar hebben bepaalde Europese staten ook last van, en zo lang Zuid_oost Azie bereid is staatsobligaties te kopen om hun eigen economien draaiende te houden, is dat geen probleem.

Daar komt nog bij dat er veel meer vertrouwen is in de dollar dan de gehate euro. Die dollar crasht niet zo snel, ik zie Nederland eerder uit die euro stappen, als het begrotingstekort van Italie boven de 10 % komt en de euro verzwakt. Europa heeft namelijk een veel groter vergrijzingsprobleem dan de VS.
pi_35512111
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Een achterlijk leger, vol met verouderde troep en dienstplichtigen. En dan nog geven de VS meer uit aan hun leger, en investeren ze meer in technologie.
Ach echt? Het leger van Nederland en Frankrijk zijn anders beter uitgerust dan de Amerikaanse.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 26 februari 2006 @ 15:50:29 #286
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35512689
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 07:03 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Idd ik denk dat de USA uit elkaar valt als de dollar crashed.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 26 februari 2006 @ 16:00:28 #287
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35513015
quote:
Op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef Steeven het volgende:
Ach echt? Het leger van Nederland en Frankrijk zijn anders beter uitgerust dan de Amerikaanse.
Nederland en Groot-Britannie misschien. Frankrijk weet ik niet. Italie en Duitsland zijn roestig en ouderwets.
  zondag 26 februari 2006 @ 16:00:57 #288
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35513028
quote:
Op zondag 26 februari 2006 15:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Idd ik denk dat de USA uit elkaar valt als de dollar crashed.
De EU valt eerder uit elkaar.
pi_35513123
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:59 schreef PJORourke het volgende:
Dit topic bestaat uit puur eurocentrisch wensdenken. Het begrotingstekort van de VS is ongeveer zo groot als dat van Frankrijk of Italie, en die landen, met veel meer verouderde industrie en een afkeer van de diensteneconomie, storten ook niet in (helaas). Het handelstekort is wel groot, maar daar hebben bepaalde Europese staten ook last van, en zo lang Zuid_oost Azie bereid is staatsobligaties te kopen om hun eigen economien draaiende te houden, is dat geen probleem.

Daar komt nog bij dat er veel meer vertrouwen is in de dollar dan de gehate euro. Die dollar crasht niet zo snel, ik zie Nederland eerder uit die euro stappen, als het begrotingstekort van Italie boven de 10 % komt en de euro verzwakt. Europa heeft namelijk een veel groter vergrijzingsprobleem dan de VS.
Wat vooral opmerkelijk is het handelstekort van Spanje:
quote:
144 Italy $ -27,620,000,000 2005 est.
145 France $ -30,110,000,000 2005 est.
146 United Kingdom $ -38,400,000,000 2005 est.
147 Australia $ -41,100,000,000 2005 est.
148 Spain $ -64,620,000,000 2005 est.
149 United States $ -829,100,000,000 2005 est.
Vergelijkbare grootte met die van de VS, namelijk een tekort van 6,4% van de economie. VS zit op 6,5%.
pi_35513691
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nederland en Groot-Britannie misschien. Frankrijk weet ik niet. Italie en Duitsland zijn roestig en ouderwets.
duitsland is met een modernisatie bezig (lees afschaffen dienstplicht) verder heeft duitsland gelijkwaardige danwel niet betere aparatuur dan de VS.
Frankrijk heeft het modernste van de EU ongeveer.
(het is juist GB wat relatief veroudert is die willen een grote legermacht houden terwijl ze het niet kunnen betalen )
En eigenlijk kun je geen enkel leger ouderwets noemen in de EU (mischien de nieuwe lidstaten).

Het geld van de VS gaat vooral op aan R&D en bij de EU is dat vooral soldaten.
Tervergelijking de VS heeft een staand leger van ongeveer 1 miljoen de EU van ongeveer 2 miljoen.
  zondag 26 februari 2006 @ 16:23:00 #291
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35513860
Met een staand leger van miljoenen schiet je niks op. Technologie moet je hebben, kruisraketten, bunker busters etc. De EU spendeert 1,9% BNP terwijl de VS 3,4 % spenderen. Dat zegt genoeg, lijkt me.
pi_35514258
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:23 schreef PJORourke het volgende:
Met een staand leger van miljoenen schiet je niks op. Technologie moet je hebben, kruisraketten, bunker busters etc. De EU spendeert 1,9% BNP terwijl de VS 3,4 % spenderen. Dat zegt genoeg, lijkt me.
en die troep hebben ze ook allemaal.
Maar kwa industrie en R&D staat frankrijk bovenaan volgensmij.

solana heeft trouwens al aangegeven dat hij wil dat dit veranderd dus minder troepen meer technologie.

Vergeet ook niet dat de EU aan die miljoenen komt vanwege de redundantie 25 marines 25 luchtvloten etc.

Daarom is het ook van belang dat er een gezamenlijk leger komt met 1 aankoopbeleid bv nu hebben we in de EU 4 verschillende mbt`s en nog meer verschillende soorten standaart geweren.
  zondag 26 februari 2006 @ 16:36:01 #293
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35514310
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en die troep hebben ze ook allemaal.
Maar kwa industrie en R&D staat frankrijk bovenaan volgensmij.

solana heeft trouwens al aangegeven dat hij wil dat dit veranderd dus minder troepen meer technologie.

Vergeet ook niet dat de EU aan die miljoenen komt vanwege de redundantie 25 marines 25 luchtvloten etc.

Daarom is het ook van belang dat er een gezamenlijk leger komt met 1 aankoopbeleid bv nu hebben we in de EU 4 verschillende mbt`s en nog meer verschillende soorten standaart geweren.
Waarom zouden we dat willen? We zijn het toch nooit eens over de inzet van dat leger. En het is toch alleen maar gevormd uit anti-amerikanisme.
pi_35514480
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waarom zouden we dat willen? We zijn het toch nooit eens over de inzet van dat leger. En het is toch alleen maar gevormd uit anti-amerikanisme.
Met een duidelijke lijn qua militair gedoe krijgt de EU er een machtsmiddel bij.
pi_35514530
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

macht
en dat laatste zie je verkeerd net zoals de VS nooit gaat binnenvallen gaan wij ook niet de VS binnenvallen.
Met samenwerken zou je het leger 2x zo effectief maken en dat scheelt in de kosten verder zou het krachtiger worden.
pi_35514715
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef Steeven het volgende:

[..]

Met een duidelijke lijn qua militair gedoe krijgt de EU er een machtsmiddel bij.
ieder land apart zou BV geen irak kunnen binnenvallen (op mischien frankrijk en GB na).
met zo`n gezamenlijk leger behoort dat gewoon tot de mogelijkheden.

maar zo`n leger moet wel samen gaan met een gezamenlijk buitenlands beleid
  zondag 26 februari 2006 @ 17:21:01 #297
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35515734
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef Steeven het volgende:
Die lijn komt er gewoon nooit. Frankrijk is consequent pro-arabisch; het VK consequent atlanticistisch.
  zondag 26 februari 2006 @ 17:22:17 #298
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35515782
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
macht
en dat laatste zie je verkeerd net zoals de VS nooit gaat binnenvallen gaan wij ook niet de VS binnenvallen.
Met samenwerken zou je het leger 2x zo effectief maken en dat scheelt in de kosten verder zou het krachtiger worden.
Ik bedoel alleen dat de enigen die dit willen diegene zijn die liever willen dat wij militair groter en machtiger worden dan de VS, niet om daar binnen te vallen. Ik zie daar evrder geen voordelen in, het kost veel geld en levert niks op.
pi_35516945
quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Die lijn komt er gewoon nooit. Frankrijk is consequent pro-arabisch; het VK consequent atlanticistisch.
Zeg nooit nooit. Een Europese Unie is tot het ontstaan ervan ook altijd ondenkbaar geweest, en kijk nu eens.
  zondag 26 februari 2006 @ 18:20:19 #300
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_35517360
quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:07 schreef Steeven het volgende:
Zeg nooit nooit. Een Europese Unie is tot het ontstaan ervan ook altijd ondenkbaar geweest, en kijk nu eens.
wat hebben we eraan? Vrij verkeer an emnsne en goedereen is natuurlijk groots, maar verder gaat het over de kromming van bananen, chocoladesigaretten, en de lengte van ladders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')